PDA

Se full versjon : Importere hest fra sverige, neste steg?

ninaoghugo
11-11-2009, 14:28
Nå har jeg altså meldt meg som imortør hos mattilsynet, Hva nå?
Har lest meg frem til at jeg skal melde min adkomst minimum 24 t. før man kommer inn til landet, men hvem skal ha denne beskjeden, og hvordan. Er det mattilsynet og eller tollen som skal ha beskjed. er det da noe annet som skal gjøres i forkant enn å huske pass, kvitering og papirer fra distriktsvetrinær i sverige?
Gi meg gjerne en skikkelig "inn med teskje liste" :)

Issa
11-11-2009, 15:49
Man må registrere seg som importer hos mattilsynet. Dette gjøres i VAM; Matilda varslingsmodul, som er en database der varslingspliktig import til Mattilsynet skal registreres. Importøren eller importørens stedfortreder skal først registrere seg som bruker av Matilda VAM og deretter sende importmelding om dyret som skal importeres. Importmeldingen går til distriktskontoret som har ansvar for å importkontrollere forsendelsen. Skulle teknikken svikte, er det importørens ansvar å sende importmeldingen på faks til det ansvarlige distriktskontor.

http://www.mattilsynet.no/import_eksport

Shadowfax
11-11-2009, 16:12
"Viktig informasjon fra MATTILSYNET til brukere av importmelding.no
I slutten av november 2009 vil skjema for registrering av importør og for å melde import av næringsmidler, import av fôr og import av biprodukter overføres til Mattilsynet skjematjeneste fra Matilda VAM. Alle importører av næringsmidler, fôr og biprodukter må registrere seg på nytt som importør i Mattilsynets skjematjeneste, men import av animalske produkter direkte fra tredjestat skal fortsatt meldes i Traces."

Utdrag fra mail fra mattilsynet..
*kjedelig å registrere seg på nytt :p*

Issa
11-11-2009, 16:16
Ai.. har de ikke hørt om å migrere over i ny database? :lol:

Shadowfax
11-11-2009, 16:25
Det er vel for enkelt :p