PDA

Se full versjon : frustrasjon rundt hester til salgs - idiotannonser

smulemor
25-11-2006, 02:04
jeg blir litt murrete i humøret... ei jeg kjenner er sånn ca på jakt etter hest så jeg hjelper henne med å snoke litt da hun er offisiellt dust når det gjelder data og internett.

nåvel... hvorfor i all verden kan ikke folk legge inn skikkelige bilder i annonsen ?
jeg vil se oppstillte bilder som viser eksteriør og beinstilling... ikke "kjempehodepåbeite" bilder og videre i den dur, hesten er sikkert søt den men det hjelper jo lite hvis den har vesentlige feil.
sprangbilder kommer i samme kategori, hva hjelper det om hesten er flink til å hoppe hvis den ikke vil holde i lengden eksteriørt ?

joa, man drar såklart og ser på hesten men norge er et langstrakt land og det er ganske kjipt å ha reist i flere timer for deretter å komme frem og se en hest som har vesentlige benfeil som lett kunne vært sett på et bilde.

for ikke å snakke om pris.... hvor vanskelig er det å sette en pris i annonsen ? "oppgis på forespørsel" er jo rimelig flaut på flere vis...
man har jo gjerne et tak på hvor mye man vil bruke... ringer til eier og snakker hest og spør deretter om pris - prisen er himmelvis over det hun jeg kjenner vil bruke og sitter da igjen med følelsen av å ha kastet bort masse tid og føle seg som en fattiglus.

murr....

Liz
25-11-2006, 02:21
Ja, det med prisen irriterte meg også da jeg skulle kjøpe hest. Jeg gidder ikke ringe noen som skriver "oppgis på forespørsel". De fleste har en idé om hva de vil ha for hesten, så hvorfor ikke skrive det? Mitt intrykk er at de fleste som skriver sånn har overpriset..

Shadowfax
25-11-2006, 10:14
Det som irriterer meg mest ved annonser er når det står "vurderes solgt" Det høres bare for dumt ut i mine ører. Enten er den til salgs eller ikke..
Og dårlige bilder ja! det er utrolig irriterende!

Liz
25-11-2006, 13:05
Tja, vurderes solgt er ikke sååå ille. Selv om jeg ble skikkelig skuffet på det en gang før jeg kjøpte Birk. Hadde funnet "drømmehesten" og var totalt forelsket. Så plutselig hadde den gått ett bra løp, og eieren skulle ikke selge den likevel..

Shadowfax
25-11-2006, 22:10
Er nettopp det som er irriterende med det. Setter man inn en annonse burde man ha bestemt seg.. Ville synes det var utrolig flaut om noen ringte "eh, nei, vil ikke selge den likevel.." Synes det blir litt teit.. hehe

Birre
25-11-2006, 22:34
"Vurderes solgt" er et greit begrep når man selger et dyr. Det er flere ting som skal klaffe, og skulle man ha en dårlig følelse av en event potensiell kjøper så ligger det i kortene at det ikke er gitt at hesten blir solgt.

Synes det er helt fair!

Mari
25-11-2006, 22:35
Jeg synes "vurderes solgt" er helt grei. Absolutt.

Reaper
26-11-2006, 00:30
Vurderes solgt er greit det.
men det kommer litt ann på grunnen.. jeg synes det blir feil å legge hesten ut for salg så trekke seg senere fordi du ikke har lyst til å selge likevel.
men hvis det kun er salg til rette kjøper, så blir det jo noe annent igjen.
Men dette er nå min mening..

Andrea & Bajas
26-11-2006, 01:19
Vurderes solgt er helt greit, ja. Og det er ikke ALLE som kjøper seg hest som er så utrolig nøye på eksteriøret... :???:

Elenion
26-11-2006, 01:38
Jeg synes det er mer irriterende med folk som ikke skriver noe om hesten, ikke legger ut noen bilder, skriver hele annonsen med caps lock på, har veldig mange dumme stavefeil (ja jeg vet at noen har dysleksi, men da får man få hjelp av en annen person når man skal legge ut en salgsannonse) og liknende.

Shadowfax
26-11-2006, 09:37
Synes det er litt irriterende når man skriver _for_ mye om hesten også jeg. Sånn type *skryteskryte* ab hesten min annonsen..

Azze
26-11-2006, 11:32
Altså, hvis jeg skulle ha kjøpt meg en hest så velger jeg jo bort de annonsene som ikke virker så.. seriøse..
Det er tross alt snakk om en hest, det er dyrt og det følger med ansvar. Hvis selgeren ikke hadde virket seriøs.. Hvilket inntrykk tror man kjøperne får da??

Henriette444
26-11-2006, 12:01
Jeg syns at for lite informasjon, er verre enn for mye...f.eks, varmblod 5 år tilsalgs, tlf 12345678
Gidder ikke jeg å ringe på i alle fall! Men samtidig enig i at for mye, er irriterende, spesielt hvis det kun er "subjektiv" informasjon. Og for all del, skriv hvor stor hesten er! I mine øyne, skal en annonse inneholde:
*Hestens alder
*Mankehøyde
*Kjønn
*Rase, evt blandingsforhold
*Eventuelle restriksjoner på bruk, f.eks etter skade
*Far og morfar
*Utdannelsesnivå, og skriver en at hesten går LA, skal den kunne starte LA imorgen
*Om den er trafikksikker, grei med hovslager etc.

Og ikke skriv "krever erfaren rytter" om hesten ikke har noen veldig krevende uvaner (bukking, steiling, løper ut, løper inn i barrieren med rytteren osv..)

Liz
26-11-2006, 13:33
Og ikke skriv "krever erfaren rytter" om hesten ikke har noen veldig krevende uvaner (bukking, steiling, løper ut, løper inn i barrieren med rytteren osv..)
Skal det så mye til før man kan "kreve" erfaren rytter? Nå skrev jeg nett halvfór-annonse til hesten min, og jeg skriver at hun krever erfaren rytter. Det gjør hun, men hun har ingen av de uvanene du ramser opp, heldigvis. Derimot er hun skikkelig hoppete, tar utrolig etter rytterens humør og kan være ei skikkelig mærr. Da er hun ærlig talt en skikkelig dritthest (er som regel når hun har brunst hun er slik) og trenger en erfaren rytter.

Lopke
26-11-2006, 14:29
og unghester krever og erfarne ryttere.. Litt trist å sette hesten sin bort på for og får en komplett udugelig hest igjen..

Men hva som ligger i ordet erfaren er jo et vidt spekter som defineres ut fra eiers egne holdninger. Tror ikke det er en fasit på det.

anettex
26-11-2006, 14:44
Ja det er mange mangelfulle annonser ute og går.
Titter ofte på araberhester til salgs, og undrer meg ofte over at mange skal selge avelshester uten å engang nevne avstamning.
For meg er den viktig med tanke på avel.
Samme om man annonserer et kåringsemne...

Vurderes solgt synes jeg er ok, samme å skrive at hesten trenger erfaren rytter.
Om jeg skulle annonsert Kremlin nå, ville jeg søkt en erfaren rytter, IKKE fordi han har slike uvaner som er beskrevet i et tidligere innlegg, men fordi han er 5 år, og ikke ferdig utlært.
Ergo trenger han en erfaren rytter, ingen selvlært proff...

Synes det som er kjekt å få vite før man eventuelt tar kontak er:

Rase
Kjønn
Alder
Størrelse
Avstamning
Lynne
Nivå

Og så får resten komme etter hvert.
"fjortisannonser" som inneholder verdens beste hest osv men ingen info er uinteressante...

Henriette444
26-11-2006, 15:05
Ok..fornemmer at med "erfaren rytter", så mener kanskje dere en "som vet hva hun/han gjør"? Og det er jo riktig nok :smile: Men søker dere etter en erfaren rytter fordi hesten ikke kan ris av en gjennomsnittlig rytter, eller fordi dere vil sikre hesten best mulig ridning/stell? For det er jo to forskjellige ting.. Og med tanke på sistnevnte, hadde jeg også ville hatt en "erfaren rytter" til min hest om det var aktuelt.

Nå er jeg nok litt påvirket av danskene her nede, men i ridehestmiljøet i DK, skriver du "erfaren rytter" i en salgsannonse, så er hesten vill/uberegnelig..kanskje ikke noe for en gjennomsnittlig kompetent, men litt forsiktig rytter altså...

anettex
26-11-2006, 16:45
Definisjonen på erfaren rytter kan vel være så mangt.
Det fikk jeg erfare sist jeg søkte etter ERFAREN rytter til Kremlin...

Når jeg søker etter erfaren rytter, mener jeg ikke en utdannet berider, men en person som har ridd mye, helst forskjellige hester.
Som har ridd en del på kurs, ikke en som er selvlært.
En person som kan så mye at vedkommende kan lære en hest noe...
Mestrer de fleste situasjoner, være følsom og lytte til hesten.

Det å mestre skritt, trav og galopp er IKKE en erfaren rytter etter mitt syn.
Og jeg fikk en del svar fra slike erfarne ryttere.
De var alle unge, hadde ridd alle slags hester, spesielt mange ville hingster, aldri ridd på kurs eller for instruksjon, men kunne en hel masse.
Og alle var erfarne ryttere.

Så dette ordet betyr visst så mangt...

ellbell
26-11-2006, 16:45
Også er det ganske uprofft å bare ville ha kontakt på mail! Tør man ikke å snakke me folk da eller?

anettex
26-11-2006, 16:52
Tja, jeg ville gjerne ha silet bort alle useriøse kjøpere, og de som ikke "føles" riktige for min hest.

Synes forresten mail er en kjekk ting, har kjøpt både hund og hest med mail som første kontakt.
Da jeg skulle kjøpe valpen min, snakket vi ikke sammen en eneste gang, før vi kom for å hente han.
Men vi hadde nærmest daglig kontakt pr mail i nesten 2 mnd.
Når jeg skulle kjøpe Kremlin, hadde vi først kontakt pr mail, og når ting begynte å bli mer seriøse, pr tlf.

Selv er jeg en ganske så glemsk person, liker å ha ting skriftlig.
Både det jeg eventuelt "sier" som selger, og ting jeg har spurt om som kjøper.
Så kan jeg lese gjennom det i fred og ro, i stede for en hektisk telefonsamtale, hvor jeg ofte glemmer halvparten...

Så jeg synes mail er toppen!

ellbell
26-11-2006, 16:55
Joa, liker mail veldig godt sjøl...Lettere å skrive ned spørsmål og svar liksom. Men har vært borti ganske mange useriøse mailmennesker ang div kjøp av utstyr og sånn...ta telefonen da menneske! Man gjemmer seg litt bak mailen syns jeg...

Harneshaug
26-11-2006, 16:56
Helt enig med Anettex ang mail, på alle punkter. Har kjøpt alle mine 4 per mail først hvor jeg kunne "presentere" meg selv, nei forresten ikke Amber... det gikk via KurreNina først og så ringte jeg, men da visste jeg allerede det jeg trengte å vite (-:

Reaper
26-11-2006, 17:29
enig i at mail er en positiv ting når det gjelder kjøp og salg, men når det gjelder salg av dyr, synes jeg det er greit å ha et telefonnummer å henvende meg til også.

enig i at mange gjemmer seg bak mailen sin, men likvel, tror ikke jeg hadde klart meg uten mail i mange sammenhenger.

når jeg kjøpte valpen min, hadde vi først kontakt over mail, før vi hadde kontakt over telefon og sms.

Liz
26-11-2006, 17:37
Er også helt enig ang bruk av mail. Nå søker jeg etter halvforrytter og vil ha epostkontakt i første omgang. Orker ikke fjortiser som ringer, sender sms eller legger meg til på msn i hytt og pine.

Hanniball
27-11-2006, 20:57
Jeg la ut en annonse på finn.no på hesten min for en stund tilbake.Lurer på om det var 11/11 eller noe jeg.Overkriften var vel sjarmerende hest selges.
Jeg følte jeg skrev akkurat passe med info,og la ut noen bilder i litt forskjellige situasjoner.
Jeg kunne skrevet mange sider om hvor flott hesten min er,og lagt ut hele bilde galleriet mitt av han,men jeg prøvde å begrense meg=p

Men noe som er mere plagsomt for selgeren,er de 98% fullstendig userriøse kjøperene som skriver 100 meldinger istedenfor å ringe,og når jeg skriver "selges helst til voksen person" mener jeg voksen person.Og det har jeg en GOD grunn til.Hesten har en skade,som må pleies,og derfor er jeg faktisk veldig redd for å selge den til en mindre voksen person,som ikke tar hensyn til det,og bare freser rundt i skogen,setter han på boksen,tar han ut neste dag for å frese rundt i skogen,setter han i boksen igjen osv. Da er det plagsomt å få 20 mailer av små jenter som spørr om de kan få hesten billigere om ikke utstyr er med..Skrev jeg noen gang at utstyr var med i prisen?NEI!!
Så userriøse "kjøpere" er minst like irriterende som userriøse selgere...

Silje og Tindra
30-11-2006, 16:39
I en annonse vil jeg se ting som:
Rase, kjønn, alder, mankehøyde, utdanningsnivå og pris. Prisen skal være konkret og ikke "oppgies ved henvendelse" eller "middels prisklasse".

Jeg vil gjerne ha mulighet til å kontakte via e-mail første gang, fordi jeg -hater- å ringe ukjente mennesker. :-s

smulemor
30-11-2006, 18:04
I en annonse vil jeg se ting som:
Rase, kjønn, alder, mankehøyde, utdanningsnivå og pris. Prisen skal være konkret og ikke "oppgies ved henvendelse" eller "middels prisklasse".

Jeg vil gjerne ha mulighet til å kontakte via e-mail første gang, fordi jeg -hater- å ringe ukjente mennesker. :-s

nikke nikke..... jeg vil også vite gemytt da ;)

Liz
30-11-2006, 18:36
Ja, for hva ér middels prisklasse? Det varierer vel fra rase til rase og fra miljø til miljø hva som er middels. Der jeg vokste opp var mellom 100 000 og 500 000 kr middels prisklasse, men de fleste jeg kjenner i dag vil vel kalle det der langt over middels.

Ragnhild
30-11-2006, 18:55
Ja, for hva ér middels prisklasse? Det varierer vel fra rase til rase og fra miljø til miljø hva som er middels. Der jeg vokste opp var mellom 100 000 og 500 000 kr middels prisklasse, men de fleste jeg kjenner i dag vil vel kalle det der langt over middels.

Jeg vil si mellom 50 og 100 som middels prisklasse. Det er vel akkurat derfor det er så idiotisk å skrive det, for folk har så forskjellig oppfatning. For noen går middels prisklasse sikkert enda lengre ned også. Nei, vi liker å se prisen!

Kurre
30-11-2006, 23:36
At det ikke legges ut pris kan også ha noe med det å gjøre at enkelte ikke forstår at det faktisk KAN være 10-20 tusen prutningsmonn på en hest...
Dermed kan man miste kjøpere fordi de "skremmes" bort av at hesten i utgangspunktet har den prisen man ønsker å oppnå.
Det betyr ikke alltid at det er det som er laveste bud man vil godta,men at man heller vil se an kjøperen litt.

Møter man en "helt match" er man langt mer villig til å gå ned på prisen.

Jeg regner stort sett med at folk har såpass oversikt at de selv har i hvertfall en ide om hesten ligger godt utenfor det de ønsker å betale.

Anne&gneistene
03-12-2006, 02:44
jeg blir litt murrete i humøret... ei jeg kjenner er sånn ca på jakt etter hest så jeg hjelper henne med å snoke litt da hun er offisiellt dust når det gjelder data og internett.

nåvel... hvorfor i all verden kan ikke folk legge inn skikkelige bilder i annonsen ?
jeg vil se oppstillte bilder som viser eksteriør og beinstilling... ikke "kjempehodepåbeite" bilder og videre i den dur, hesten er sikkert søt den men det hjelper jo lite hvis den har vesentlige feil.
sprangbilder kommer i samme kategori, hva hjelper det om hesten er flink til å hoppe hvis den ikke vil holde i lengden eksteriørt ?

joa, man drar såklart og ser på hesten men norge er et langstrakt land og det er ganske kjipt å ha reist i flere timer for deretter å komme frem og se en hest som har vesentlige benfeil som lett kunne vært sett på et bilde.

for ikke å snakke om pris.... hvor vanskelig er det å sette en pris i annonsen ? "oppgis på forespørsel" er jo rimelig flaut på flere vis...
man har jo gjerne et tak på hvor mye man vil bruke... ringer til eier og snakker hest og spør deretter om pris - prisen er himmelvis over det hun jeg kjenner vil bruke og sitter da igjen med følelsen av å ha kastet bort masse tid og føle seg som en fattiglus.

murr....

:dusk: *chi-ching*! Det er jo her JEG kommer inn, fotografen! hehe.. Hvorfor ikke få noen som kan ta bilder, til å ta bildene? (snakker ikke om å leie inn dyre fotografer, men alle kjenner da noen som kan ta et skikkelig bilde av hest?!?)

IdaO
03-12-2006, 02:59
Veldig enig i alt dette. Synes denne tråden passer for hest på for annonser også. Selv om man ikke skal kjøpe hesten er det jo greit å vite en del av de samme tingene. Utrolig mange som ikke sier hvor hesten står, greit at den f.eks. står på nesodden men hvor? Nesodden er da ikke så lite. Og så er det bilder! Jeg tar meg nesten ikke bryet med å se på annonser uten bilder, ikke fordi det har så mye å si hvordan den ser ut, men jeg trenger å vite mer enn hvor høy den er. Man får et mye bredere inntrykk av hesten via bilde.

smulemor
03-12-2006, 03:53
:dusk: *chi-ching*! Det er jo her JEG kommer inn, fotografen! hehe.. Hvorfor ikke få noen som kan ta bilder, til å ta bildene? (snakker ikke om å leie inn dyre fotografer, men alle kjenner da noen som kan ta et skikkelig bilde av hest?!?)

he he, lover du å ikke ta "storthode på beite" bilder ? :mrgreen:

Anne&gneistene
03-12-2006, 14:18

he he, lover du å ikke ta "storthode på beite" bilder ? :mrgreen:

Skal ta noen kunstneriske bilder jeg! Nærbilder av øyne, mule, tenner og pels! Så får man et riktig så godt innblikk i hestens tilstand :D..