PDA

Se full versjon : Mask til hest

Sparkling
23-11-2006, 19:06
Jeg har en hoppe som har et par kg for lite på kroppen. Hun har tidligere hatt magesår og orm (nylig) og er nå på vei oppover igjen, kiloene kommer sakte men sikkert! Men det jeg lurte på var om noen her har erfaring med mask til hest? (Det er et avfallsprodukt fra ølproduksjonen) Eier av stallen sa at hestene der pleide å få det før, men de ga seg av en eller annen grunn.. Jeg har hørt at dette hjelper på tynne hester, men vil ikke putte i henne noe uten å vite mer først! På skolen har vi mask til kuene, kunne jeg gitt dette?

Anniken B
23-11-2006, 20:43
Er mask det samme som ølgjær..? Isåfall funker det somregel bra på hester med dårlig apetitt. Hadde en unghest som var litt tynn og hadde dårlig apetitt, han fikk mer matlyst av å få ølgjær iallfall.

~Anniken

Sparkling
23-11-2006, 21:38
Ja, ølgjær. Men dette kommer rett fra bryggeriet og ikke fra FK i sekker..

Ingvild
06-12-2006, 16:47
Veit ikkje om ølgjær får hestar til å legge på seg, men det gir dei iallefall finare pels og slikt. Gir hoppa mi ølgjær, men merker ingenting på vektauking..

Anniken B
06-12-2006, 17:24
Det gjør ikke noe for vektøkning i den forstand at det inneholder kalorier, men det gir ofte bedre appetitt. Mangel på b-vit kan gi dårlig matlyst.

~Anniken

Mari
06-12-2006, 17:31
Miss fikk ølgjær p.g.a. avklødd hale, og det hjalp veldig på pelsen iallefall, hun fikk nydelig pels av det. Hun har alltid hatt en skrekkelig god matlyst, så der merket vi ikke noe *kremt*

Sparkling
07-12-2006, 12:33
Tror dere jeg kan gi henne mask som vi til vanlig gir til kyrne? Blir jo ikke i store mengder, bare litt.. Hun har blitt litt matt i pelsen i det siste, får liksom ikke fram glansen, så kanskje dette ville hjelpe da!

Sparkling
08-12-2006, 10:41
Har nå snakket med fjøsmestern her på skulen, og fått fri tilgang på mask, måtte bare ta så mye jeg ville ha :mrgreen: Men, hva skal jeg ha det i? :???: Hvis jeg tar det i pose vil det vel ikke holde seg lenge, men forsekk vil vel heller ikke være det beste, siden masken ikke er helt tørr?
Noen forslag?

Therese
08-12-2006, 11:08
Sånn fòr dunk?

Sparkling
08-12-2006, 11:51
Ja, det var kanskje ikke så dumt.. Satser på å få putta det i noe sekker, så får jeg se hva jeg finner i stallen :-)