PDA

Se full versjon : Alexander Nevzorov

Kaja
23-11-2006, 13:32
Hva synes dere om han?
Alle har vel sine forbilder i hesteverdenen og, og han er mitt!
Ser veldig opp til han og mye av det jeg gjør er preget av han..
Synspunkter?
Han kunne såklart spart seg å kalle ALT tortur, men jeg liker heller ikke bitt, sporer, straff generelt, osv.
Parelli ble ikke noe for meg pga fase fire, så oppdaget jeg Lidia og Alexander Nevzorov. Wehey! :-D

Missy
23-11-2006, 15:38
Ikke glem at du kan skape ditt eget system, vil du bruke parelli trenger du jo ikke å bruke fase 4.

NH er ikke alltid hva disse karene fremstår som. NH er og fremstå naturlig, og kommuniser med hestens eget kroppspråk. Ikke bare og følge en annens råd eller system. Jeg bruker min egen NH og mestrer mest med det. Med å kalle det min egen, er fordi jeg gjør det som jeg føler er naturlig, uten og bruke straff og harde hjelpemidler,men det som får meg og hest til og samarbeide best.

Kaja
23-11-2006, 15:41
Jaja, du har jo sett selv at jeg har kritisert de som følger folk til punkt og prikke. Jeg har mitt eget system selv, men er det noen jeg liker godt av disse folkene, er det Alexander Nevzorov. Og han lærer ikke bort en dritt, så er litt vanskelig å følge han til punkt og prikke! :)

Missy
23-11-2006, 15:46
tror ikke jeg har hørt om han jeg :???: Har di en link til en hjemmeside eller noe?

Kaja
23-11-2006, 15:58
http://www.hauteecole.ru/

Det at jeg sammenlignas han med Parelli, var bare det at Parelli ikke er noe for meg, så hvis jeg skal komme med noen eksempel til hvem jeg ser opp til eller noe, så hadde det blitt Nevzorov.

Sofie & Suzett
23-11-2006, 16:17
Ikke glem at du kan skape ditt eget system, vil du bruke parelli trenger du jo ikke å bruke fase 4.

NH er ikke alltid hva disse karene fremstår som. NH er og fremstå naturlig, og kommuniser med hestens eget kroppspråk. Ikke bare og følge en annens råd eller system. Jeg bruker min egen NH og mestrer mest med det. Med å kalle det min egen, er fordi jeg gjør det som jeg føler er naturlig, uten og bruke straff og harde hjelpemidler,men det som får meg og hest til og samarbeide best.

Signerer denne jeg! :D

Ragnhild
23-11-2006, 18:13
Veldig OT: Kaja, tror du at du kunne skrevet i normal farge som oss andre? Det er litt slitsomt å lese grønt på blå bakgrunn sånn i lengden.. :)

Kaja
23-11-2006, 18:17
Åh, sorry. Bruker alltid grønn, og jeg har ikke blå bakgrunn, så har ikke tenkt over det. :razz:

Frida&Jameel
23-11-2006, 18:18
Jeg synes han virker veldig bra, og man kan godt forstå hvorfor han ikke liker bitt når man ser noen av de forferdelige bildene som er lagt ut. Jeg kan ikke si mye om han, men jeg er ikke i mot bitt, men den bittbruken en kan se på de bildene som har eller har lagt ut link til.

Han har noen flotte hester også, alle med sine historier ;-)

Harneshaug
23-11-2006, 18:38
Var en heftig diskusjon om han inne på Mix og der fikk jeg jo passet påskrevet. Jeg ville bare si at jeg likte filmen hans veldig godt og jeg liker metodene. Sier ikke at det er de eneste rette og at alt annet er mishandling men det må gå ann å bruke litt nyanser (for de som er MOT han)
Synes det er bra å høre at det er flere her som liker hesteholdet hans (-:
Han er ekstrem ja, det er PETA også, likevel gråter alle når de ser "propagandafilmene" de legger ut på nett.
Hvorfor er det da ikke lov å bli rørt og lei seg når man ser hvordan en del folk behandler hestene sine i organiserte og overvåkede konkurransesituasjoner?

RenateSJ
23-11-2006, 18:59
Jooo det er lov det Harneshaug!
Det er ikke bare bittbruk han har filmet da. Her er det snakk om rike russere som har kjøpt seg hest som hopper, men har glemt å kjøpe seg selv ridetimer...

Han har mange bra meninger... Men han tar litt av synes jeg.
Hvis jeg skulle vært totalt enig med ham, måtte jeg slutta med hest.. Men jeg skal love dere at jeg har tenkt mer på hva jeg gjør med hånda mi de siste åra enn jeg gjorde før...

Harneshaug
23-11-2006, 19:02
Ja ikke sant det? Jeg kan være enig i mye av det Peta gjør og står for men skulle jeg fulgt de slavisk måtte jeg vært vegeterianer feks. Det vil jeg ikke.
Man kan vel plukke det man synes er bra (-;

Missy
23-11-2006, 19:33
Jo,har vært borti den linken før ser jeg. Men har forlite info om han og hvordan hans metoder er til å kunne utale meg om hva jeg mener.

Men det at bruker skrekk eksempler er vel ingen dårligting? Han får jo frem sitt budskap, selv om ikke all bittbruk er slik, og det er vel han også klar over.

Kaja
23-11-2006, 19:57
Grunnen til at jeg har "falt" for hans metoder, er at han er i mot straff og fase fire selv om fase fire bare kan være pirking. Han vil heller ikke følge opplegg og vil ikke være leder for hesten på smme måten som en alfahest, og det er jo også et mål for mange.
Han er veldig i mot bitt og må inrømme at etter å ha sett mer på han, så har jeg ikke ridd med bitt på en måned, og vet ikke om jeg kommer til å gjøre det på en god stund, holder meg til taugrimer og halsringer akkurat nå..
I tillegg så lærer han hestene mye triks, og jeg elsker triks, så..er det rart jeg er hekta, hehe..
Så - filmen hans er veldig bra, synes jeg, da han kanskje kan sette en vekker i diverse ryttere fra alle slags ridegrener!

Missy
23-11-2006, 20:01
Ikke pirking, men du kan ta egene valg, og la fase fire utebli.

Kaja
23-11-2006, 20:18
Ja, det er sant.
Men enda en ting jeg ikke liker, er å ha hestene i tau
når jeg leker med dem.
Har dem løst, enten ute på åkeren et sted, eller på banen hvis det ikke passer seg.
Jeg sier bare at Parelli ikke er noe for meg! :)
Som du selv Missy - følger helst magefølelsen.

RenateSJ
23-11-2006, 20:32
Kaja:
ikke for å pirke.. meneh...
Er det triks han lærer hestene sine?
Hva er din forståelse av formålet med hans arbeid med hestene?
Høres jo kjempeflott ut at du kan jobbe hesten på et jorde uten å ha den fast,og ri uten bitt :smile:

Kaja
23-11-2006, 20:37
Hehe, sorry, jeg formulerte det kanskje som om jeg tror han bare lærer hestene triks. Det var et pluss, som gjør at jeg blir enda mer opptatt av å se alt han gjør!:)

Min tolkning av Nevzorov er at han vil at hestene skal stole så mye som mulig på han, og følge med han om de vil!
Sånn ca. det samme som mesteparten av metoder innenfor parelli, horsemanship generelt, egentlig, bare at alle metoder har forskjellige detaljer, for å si det sånn..eller noe..!

Missy
23-11-2006, 20:38
Ja, det er sant.
Men enda en ting jeg ikke liker, er å ha hestene i tau
når jeg leker med dem.
Har dem løst, enten ute på åkeren et sted, eller på banen hvis det ikke passer seg.
Jeg sier bare at Parelli ikke er noe for meg! :)
Som du selv Missy - følger helst magefølelsen.

Jeg har ikke sagt du skal følge parelli heller lille venn;)

Det var at du må bruke hesten som din læremester jeg ville frem til.

Kaja
23-11-2006, 20:39
Huff, jeg misforstod deg igjen.. :oops:

KatrineB
27-12-2006, 22:29
Alexander Nevzorov og Lidia Nevzorova har gitt Donald U. Newe i oppgave å reperesentere NHE i Europa. Han kommer til Lyngdal i løpet av våren, hvis vi får nok hester. Du kan lese på min hjemmeside www.piczo.com/kattarino

Eller se hans egen hjemmeside http://www.equinebehaviour.com/fr/stages.html

http://p7.piczo.com/img/i39509805_94166_7.jpg

Har fått tilatelse å bruke dette bilde.
Hvis noen vil delta så si i fra ;-)

Hanna
20-06-2007, 01:01
drar opp denne litt jeg.
vurderer å kjøpe en av filmene hans, men hvilken? trenger egentlig ikke å bare se masse bilder av dårlig ridning av andre, men mer om hans trening tenker jeg...

hva anbefaler dere? Haute Ecole Principles eller Horse Encyclopaedia?

Chevaleresse
20-06-2007, 09:23
Haute ecole principles viser bare hvordan han jobber med sine hester, ikke annen ridning, så det er den jeg anbefaler mest til deg. Veldig inspirerende, men IKKE en instruksjonsvideo i ordets forstand. Man kan ikke se denne videoen og så få til det samme selv. AN understreker dette selv i begynnelsen av filmen.

Den anbefales varmt! Tenk om man noengang kunne få til en brøkdel av det han greier? hadde vært noe det...:)

Mvh Torill

Kaja
20-06-2007, 20:11
"Hemmelighetene" til Alexander Nevzorov ligger på siden hans, men da må ma han ha passord, brukernavn og godkjennelse fra Alexander og Lidia (kona). Jeg var inne der en kort periode men valgte å trekke meg da jeg ikke var 100% sikker på hva jeg skal med bitt..

Dette vil si at ingen av filmene viser akkurat HVA han gjør med hestene i opptreningen. ;)

KatrineB
21-06-2007, 01:43
Det finnes ingen "hemmelighet" de deler.

De sier hva du skal gjøre, men ikke hvordan.

Slik trening tar tid, og det Alexander vil at folk skal gjøre, er å finne fram selv, bruke fantasien.
Så folk må nok klare seg på egen hånd. For å være med i skolen hans, må du f.eks starte med å leke med ball. Hvordan få hesten til å leke med ball? Det eneste de sier er da: "Bruk fantasien, ha tåmodighet, og ha det gøy med ballen selv".

Så NHE tar laaaang tid, og du vil klare det på egen hånd. Ei venninne av meg har trent hesten sin opp til slike øvelser, og hun har aldri hørt om Nevzorov.

Hanna
21-06-2007, 01:58
Haute ecole principles viser bare hvordan han jobber med sine hester, ikke annen ridning, så det er den jeg anbefaler mest til deg. Veldig inspirerende, men IKKE en instruksjonsvideo i ordets forstand. Man kan ikke se denne videoen og så få til det samme selv. AN understreker dette selv i begynnelsen av filmen.

Den anbefales varmt! Tenk om man noengang kunne få til en brøkdel av det han greier? hadde vært noe det...:)

Mvh Torill

okay, takk, da tror jeg at jeg bestiller den :) kan aldri få for mye inspirasjon!!
..hvis jeg ikke må bruke pengene mine på ny sal da :hammer:

Holbytla
21-06-2007, 03:11
Njaa? Det er nok imponerende det han får til? Men er det klassisk dressur eller er det triks?

Mvh Holbytla

KatrineB
21-06-2007, 12:11
Njaa? Det er nok imponerende det han får til? Men er det klassisk dressur eller er det triks?

Mvh Holbytla

Kan sammenligne det med den spanske rideskolen :)
Bare uten bitt

htj
21-06-2007, 16:10
Det finnes ingen "hemmelighet" de deler.

De sier hva du skal gjøre, men ikke hvordan.

Slik trening tar tid, og det Alexander vil at folk skal gjøre, er å finne fram selv, bruke fantasien.
Så folk må nok klare seg på egen hånd. For å være med i skolen hans, må du f.eks starte med å leke med ball. Hvordan få hesten til å leke med ball? Det eneste de sier er da: "Bruk fantasien, ha tåmodighet, og ha det gøy med ballen selv".

Så NHE tar laaaang tid, og du vil klare det på egen hånd. Ei venninne av meg har trent hesten sin opp til slike øvelser, og hun har aldri hørt om Nevzorov.

Merk deg at jeg skrev med hermetegn, fordi mange tror han ikke deler ting med noen. ;)
-Kaja som ikke merka at stall-pcen var logga på med htj's bruker..

Sofie&Lavageitene
23-06-2007, 13:47
Han er bare veldig, veldig bra syntes jeg! Men kan bli litt ekstremt de bitt-greiene, selv om jeg i utgangspunktet er enig!

KatrineB
23-06-2007, 16:16
Merk deg at jeg skrev med hermetegn, fordi mange tror han ikke deler ting med noen. ;)
-Kaja som ikke merka at stall-pcen var logga på med htj's bruker..

Forstår ikke helt hva du mener her:oops: :cool:
Jeg var med det en stund,men lærte absolutt ingenting om hvordan man skulle gå fram. Når Donald var her hos oss lærte jeg mye mere. Han tør faktisk å fortelle hva og hvordan de gjør. Mens de andre er så hemmelighetsfulle.

Kaja
24-06-2007, 05:14
Vet du.. er så enig. Blir gæærn av å lese inne der, og jeg synes at folka der er MYE mer fordomsfulle enn Donald Newe og Alexander Nevzorov.. UGH.

Jeg mente bare at når jeg skrev hemmeligheter med hermetegn var det fordi det er mange som tror det er hemmeligheter, den treningen liksom. Hvis du skjønner? :p

absinthe
24-06-2007, 23:09
jeg er en av de som holder meg til aleksander og donald... og selv om jeg synes noe kan bli litt vel ekstremt, så følger jeg teorien deres, hva de vil frem til! :) jeg plukker med meg det jeg føler funker, og selv om jeg nok langt ifra er der donald ønsker jeg skulle være, så har jeg iallefall blitt mye mer oppmerksom på hva jeg gjør, og hvordan... og bitt bruker jeg sjeldent nå!

KatrineB
26-06-2007, 00:59
Vet du.. er så enig. Blir gæærn av å lese inne der, og jeg synes at folka der er MYE mer fordomsfulle enn Donald Newe og Alexander Nevzorov.. UGH.

Jeg mente bare at når jeg skrev hemmeligheter med hermetegn var det fordi det er mange som tror det er hemmeligheter, den treningen liksom. Hvis du skjønner? :p

Ja, at det ikke er noe "magi" liksom? Da skjønner jeg:p
Det jeg synes er rart, er at i filmen så roser Alexander Pat Parelli.. Men tilhengerne hans hater jo han. Vet ikke så mye om Pat Parelli jeg da, men Alexander sier i hvertfall i filmen at "Pat Parelli har gjort mange hesteliv bedre". Det er en god nok grund til å ikke hakke på Parelli synes jeg.

Men jeg vet ikke..:rolleyes: Holder meg til Donald jeg. Han sa hvorfor ditt og hvorfor datt. Synd Alexander ikke er på det forumet selv. Men de andre på det forumet, spesielt russerne er så merkelige for å si det sånn.

Kaja
26-06-2007, 01:15
Oh yes. De har alt for ekstreme syn til at det er mulig å virkeliggjøre det for meg hvertfall, med stallen jeg står på, osv. Ja, det lurer jeg også på. Dette må jeg spørre om. :p

Donald høresut som en veldig interessant mann! :)

fabolos_willow
26-06-2007, 15:20
Hvem er han Donald? han har jeg ikke hørt om før..

Jeg ser også veldig opp til Alexander, men er ikke i MOT bitt så lenge man bruker bittet med fornuft! og jeg er av den oppfatning av at tynne bitt, eller stangbitt(det heter vel egentlig pahlem eller slikt) er bedre enn tykke trinsebitt, for jo mindre de har i munn og jo stillere det ligger jo behageligere det er for hesten om man først velger å bruke bitt! men man må til gjenngjeld være mere var i hånden, og så lenge man har kontroll der, er det vel ikke noe som skader selve hesten.
Jeg mener bare: er det en forskjell om man legger trykk på hesten bryst/hals med halsring og neserygg med taugrime, eller å legge litt trykk på munnvikene! jeg ser ikke helt den stor forskellen der..
SÅ enten burde man kutte ut ALL utstyr, eller så kan man like gjerne bruke hodelag/bitt, når man bruker taugrime/halsring!

SOL P.R.E.
26-06-2007, 19:51
Jeg mener bare: er det en forskjell om man legger trykk på hesten bryst/hals med halsring og neserygg med taugrime, eller å legge litt trykk på munnvikene! jeg ser ikke helt den stor forskellen der..
SÅ enten burde man kutte ut ALL utstyr, eller så kan man like gjerne bruke hodelag/bitt, når man bruker taugrime/halsring!

Så enig så enig... Syns det blir altfor ekstremt når all bittbruk liksom skal være feil for hesten. Da får man som du sier, ikke bruke noe overhodet. Utstyr er utstyr :p

-Tina-
26-06-2007, 20:02
Alexander Nevzorov er en person jeg ser opp til, selv om jeg nå driver mest med parelli;) Mn er ikke i mot bitt jeg heller da, så lenge det brukes riktig. rir med det selv.

fabolos willow:
når jeg rir med halsring, så legger jeg egentlig ikke noe spesielt trykk på den. bruker bare sjenklene, setet og stemmen.
mn hvis man f.eks legger trykk med halsringen, så er jo dt uansett mye mildere enn å legge trykk i hestens munn med bitt da... hestens munn er jo veldig følsom.

fabolos_willow
26-06-2007, 20:30
sjenkel er jo form for press dem også, kommer selvfølgelig helt ann på hvordan man bruker dem, og det kan fungere som tvang hos mange hester som er veldig følsomme, som de egentlig er fra natur.
Her syns jeg det også er "bedre" å bruke små milde sporer enn å bruke mere kraft med hælen som gjør hesten mintre mottakelig for mindre signaler.

Hanna
26-06-2007, 22:38
smerte er smerte, uansett hvor det kommer fra. munnen til hesten er mer følsom så det er lettere å gi smerte der, men som flere nevner så hjelper det lite å bytte ut bittet som fungerte mot en taugrime man haler og drar i, eller å sparke med sjenkler i stedet for å styre forsiktig med tøylen.

man bør jo uansett prøve å bruke så lite press som mulig.

LisaFi
26-06-2007, 23:08
OT: jeg driver ikke med Parelli, antar han er opptatt... Dessuten har jeg type sjøl også... :D

(huff, Lisa sliten nå..)

Hanna
26-06-2007, 23:11
:lol:

KatrineB
26-06-2007, 23:56
Hvem er han Donald? han har jeg ikke hørt om før..

Han er NHE trener i Europa. En kjent heste trener (bare ikke her i Norge). Har skrevet bøker, holdt kurs i Russland, Nederland og New Zealand og flere andre land bare for å nevne noe. Vi hadde ham i Lyngdal for en stund siden.

Hans hjemmeside: http://www.equinebehaviour.com/en/stages-en.html

LisaFi
26-06-2007, 23:58
Vi HADDE HAM i Lyngdal? Alle sammen!???

jeezez.

_still sliten_

KatrineB
26-06-2007, 23:59
smerte er smerte, uansett hvor det kommer fra. munnen til hesten er mer følsom så det er lettere å gi smerte der, men som flere nevner så hjelper det lite å bytte ut bittet som fungerte mot en taugrime man haler og drar i, eller å sparke med sjenkler i stedet for å styre forsiktig med tøylen.

man bør jo uansett prøve å bruke så lite press som mulig.

Jeg er SÅ enig.
Men jeg vil bare nevne at det er ikke slik NHE funker heller :)
Donald spurte "Hva er halsringen til?"
Jeg sa "Å vise hesten hva man vil"
Da sa han "Ja, og en ting til: La rytteren ha noe å holde seg i, for det skaper trygghet"

Han sa man kunne aldri få en hest som løp ut til å stoppe med å dra i en halsring (som vi alle skjønner er sant). For den gir ikke smerte, bare ubehag/irritasjon. Halsringen brukes til å gi signaler med. Den har ingen stoppe-funksjon, om hesten ikke respekterer. Vi skulle jo heller ikke bruke skjenkler, bare løfte litt på halsringen, som sa "bare gå" liksom.

Åh, jeg er ikke så god til å forklare. Kanskje June kan :)

(eller hvorfor jeg babler om det, hehe)

KatrineB
27-06-2007, 00:01
Vi HADDE HAM i Lyngdal? Alle sammen!???

jeezez.

_still sliten_

Sove litt kanskje?:p

Hanna
27-06-2007, 00:03
hva står NHE for egentlig?

KatrineB
27-06-2007, 00:08
hva står NHE for egentlig?

Nevzorov Haute Ecole. haute Ecole betyr "høyere skole" eller noe, og det er slik det kaldes, den type ridning det er i den spanske rideskole f.eks.

Siden Alexander heter Nevzorov til etternavn, og har lagt sin vri på det, har han gitt det et eget navn.

Han var egentlig med i den spanske rideskole (mener jeg å huske), men valgte å gå sin egen vei uten bitt. Og prøver å få andre til å gjøre det samme.

Mulig jeg tar feil, men tror det er slik det er.

Kaja
27-06-2007, 00:25
JEG bruker halsringen til det Katrine sier. Jeg har ridd noen ganger uten halsring, men det blir bare rot fordi jeg ikke føler meg komfortabel. Med halsringen går alt smertefritt. Og en hest som bestemmer seg for å løpe ut med halsring, den løper. Så halsringen er der for meg som en trygghet..

Det meste Alexander Nevzorov står for støtter jeg selv, så ser utrolig mye opp til han. Har aldri tatt noe fra den "skolen" da, men selve synspuktene hans og holdningen..!

Hanna
27-06-2007, 00:33
katrineB: okay, var det jeg trodde! så denne Donald praktiserer Nevzorovs trening..? da henger jeg med :)