PDA

Se full versjon : Hesten går meg ned når jeg åpner boksdøra!

Belinda
23-11-2006, 12:24
Hva kan jeg gjøre med det?
Tenker da på en litt fornuftig måte, og ikke å gi hesten en på trynet hver gang han gjør det..For til nå er det dessverre kun det som har funket. :sad: Prøver til tider å bare dytte han inn igjen, men han svarer med samme medisin og dytter tilbake..
Han respekterer meg på alle andre måter ,men ikke når jeg åpner boksdøra.

Hva må til?

Kaja
23-11-2006, 12:29
Sånn er hesten min til andre.
Hun går dem rett ned!
Søstra mi satte av en dag til å fokusere på dette, og resultatet ble at hun sluttet å gå ned søstra.
Eks hver gang hun går et skritt så bare dytt tilbake, og hvis hun går deg rett ned, så rygg henne helt inn i boksen.
Er sikkert andre løsninger også, men det var den løsningen søstra mi brukte..

Belinda
23-11-2006, 12:36
Sånn er hesten min til andre.
Hun går dem rett ned!
Søstra mi satte av en dag til å fokusere på dette, og resultatet ble at hun sluttet å gå ned søstra.
Eks hver gang hun går et skritt så bare dytt tilbake, og hvis hun går deg rett ned, så rygg henne helt inn i boksen.
Er sikkert andre løsninger også, men det var den løsningen søstra mi brukte..
Nettopp dette jeg har gjort..Funker ikke :???:

Ragnhild
23-11-2006, 12:43
Ha med deg en plastikkpose, et tau, en pisk, et eller annet som du kan lage lyd med og forhåpentligvis skremme hesten litt. Vær litt brå, vær bestemt og masjer inn. Gjør deg ti ganger større enn hva du egentlig er og ha en kroppsholdning som sier "her kommer jeg!!!". Vift litt med armer og bein om hesten kommer mot deg, pisk mot veggen/vift med poser/sleng tauet mot veggen og lag lyd så hesten skjønner at det ikke er lov å gå ut når du kommer inn. Ton ned etterhvert.

Birre
23-11-2006, 12:50
Ha med deg en plastikkpose, et tau, en pisk, et eller annet som du kan lage lyd med og forhåpentligvis skremme hesten litt. Vær litt brå, vær bestemt og masjer inn. Gjør deg ti ganger større enn hva du egentlig er og ha en kroppsholdning som sier "her kommer jeg!!!". Vift litt med armer og bein om hesten kommer mot deg, pisk mot veggen/vift med poser/sleng tauet mot veggen og lag lyd så hesten skjønner at det ikke er lov å gå ut når du kommer inn. Ton ned etterhvert.

Veldig smart - og veldig effektivt! ved trening av hest fra bakken kan man med fordel ha med seg en pisk med en plastpose festet i enden. Dette er supert til f eks leietreing av hest også.

Åpne boksdøren og vis hesten pisken med plastposen. repekterer den ikke det kan du vifte med pisken så den lager lyd. hesten din vil garantert rygge noen steg tilbake og slippe deg inn ;-)

det er heller ikke skadelig å "ta på" hesten din med pisken på denne måten. Du skal ikke slå, men berøre bena/brystet for å få den til å gå bakover. Klapp og ros ved ønsket adferd!

Lene Th.
23-11-2006, 13:09
Veldig bra metode som er beskrevet ovenfor :smile:

Bare husk å rose hesten mye når den rygger bort fra døren, og evt belønne den med klapp og en gulerot innimellom.
Når hesten da ikke skubber mot døren, så lar du den gå ut.

Slik snur du mønsteret til at hesten nå får belønning for å vente pent - gå ut, mens den før fikk "belønning" ved å skubbe opp døren - gå ut...

Belinda
23-11-2006, 13:15
Tusen takk for svar. Skal teste ut den pisk/plastpose-metoden :-D

Kaja
23-11-2006, 13:29
Men da skremmes jo hesten inn i boksen! Da får den ikke respekt, men frykt?

Lene Th.
23-11-2006, 13:54
Kaja.

Ja, den vil nok bli skremt til å begynne med. Derfor er det også så viktig å rose masse når hesten etterhvert flytter på seg, slik at den forbinder pisk/pose med å flytte seg fra den, og deretter få belønning i form av ros/få gå ut ol.

Men når en har med såpass alvorlige uvaner, så må en gå litt drastisk til verks for å få bukt med problemet.
Dersom hun ikke allerede hadde forsøkt å gi hesten vennlig beskjed ved å be den rygge, så hadde det vært beste alternativ...men når hesten da skubber tilbake, så er det enten mangel på respekt eller at den ikke vet/forstår hva hun ber om...

En annen metode er å jobbe hesten fra bakken, lære den å vike fra presset på alle kanter. Og deretter jobbe med det samme i boksen. Men da er fremdeles problemet der en god stund, til hun har lært hesten det som behøves.
Og i mellomtiden kan hun risikere å bli løpt ned av en tung hest...

En bør absolutt ta seg tid til å jobbe med hesten fra bakken, i tillegg til at en kan bruke denne metoden. Pisk med pose på kan også brukes på den måten.

Når en står ovenfor hester med såpass vanskelige uvaner, bør en ta dette på alvor snarest mulig... Det kan utvikle seg fort til en hest som også går ned mennesker utenfor boksen, og før en forstår hva som skjedde, så har en en hest som bla kan angripe på beite...

Og det er ingen tjent med... :???:

Belinda
23-11-2006, 14:53
Skulle sette ut hesten min nå..(langt på dag fordi den andre hesten på stallen skulle barberes og ikke sto i ro alene)
Det resulterte i at hesten min tråkket på foten min.Hadde han bare vært så grei å trøkke på vernetåa hadde det vært greit...Men den bommet han elegant på!
http://p4.piczo.com/img/i185400998_83053_4.jpg

Foten blir blåere hele tiden, banker hardt og begynner nå å endre fasong..Det er VONDT!

Så nå må noe snart fungere på gampen...

Æsj..hater fot-bilder....

Hege
23-11-2006, 15:06
Enig med de andre her. Han har tydelig ikke noe respekt for deg og er tøff, og da må du snakke med STORE bokstaver!

Hesten min var litt sånn da jeg fikk henne, men jeg jobbet masse med henne på bakke og var kjempe konsekvent. Slik at nå kan hun stå inne i boksen med døra på vidt gap! Hun prøver seg noen ganger, men generelt har hun blitt utrolig mye bedre. Kan nesten ikke vente annet fra en unghest med sterk psyke :)

Lene Th.
23-11-2006, 15:16
Knekten ble før leid med enten hingstebitt eller kjetting i munnen....han kunne kaste seg på døren, og jeg kommer nok ikke til glemme den tiden da han fikk ene kjettingen festet i grimen mens han fremdeles stod inne i boksen... Da kunne han nemlig ikke bare ture avsted med leier på slep, ettersom kjettingene er festet i veggen på begge sider.... :???:

Han kan i dag stå med boksdøren åpen mens jeg styrer på med dekken el. Han går ikke ut før han får beskjed, selv om han innimellom står og hopper på stedet hvil... :lol:
Han vet det ikke er akutelt...at om han går ut, så henter jeg ham rett inn igjen...og da blir det mer styr for han enn om han står i ro til han får lov.
Han leies også rundt i grimen, eller luggen her hjemme...

Han er sterk psykisk, og en tøff hest. Han snakker med store bokstaver, og nøler ikke med å ta kontrollen dersom lederen i hans øyne ikke klarer jobben... :lol:

Det er ikke snakk om å gi hesten pryl, hadde man forsøkt det med Knekten, hadde man nok fått pryl istedet... ;-)
Men det handler om å være sjef, og om at hesten skal vite dette.
Når den rollen er innarbeidet, trenger man sjeldent gjøre noe mer enn å heve stemmen for å gjøre seg forstått, om noen skulle glemme rangen sin et lite øyeblikk... ;-)

Jeg er virkelig glad i Knekten, og ville ikke funnet på å gjøre noe vondt mot ham...
Men spesiellt ettersom jeg bryr meg så mye, så ønsker jeg også å kunne håndtere ham uten fare for meg selv.
Og hesten har det også bedre uten hele tiden å måtte være redd for om sjefen (les; eier) klarer brasene...

Liz
23-11-2006, 15:48
Først og fremst ville jeg i alle fall ha festet en kjetting på innsiden av døren, slik at hesten ikke kommer seg ut. En hest som "løper" ut av boksen sin kan være skikkelig farlig om han løper deg rett ned.

Ragnhild
23-11-2006, 18:17
Men da skremmes jo hesten inn i boksen! Da får den ikke respekt, men frykt?

Det er ikke alltid det nytter å be hesten pent om å flytte seg. Det er store dyr vi har med å gjøre, og når de buser frem og tror de eier verden så må vi faktisk få gjort noe med det. Å da si BØ til hesten og være litt busete selv gjør at man får rett respons. Ser du på hester i flokk så vil du aldri se en hest lengre ned på rangstigen klare å gå forbi lederhoppa. Dersom den gjør det vil lederhoppa snu seg og glefse etter hesten som prøver å komme forbi. Den biter nødvendigvis ikke, men den gir en advarsel. Det er litt samme prinsipp her, man må faktisk si i fra at "HALLO! Dette er ikke lov!"

Harneshaug
23-11-2006, 18:26
Å i h...... så forbannet jeg hadde blitt!!! jadda, jeg er ikke verdens største pedagog og det gir jeg f.. i men om hesten hadde tråkka med ned, da altså!
Hesten føler FRYKT? Enn stakkars Belinda da? Skal hun virkelig ikke skremme hesten for å unngå å få maltraktert føttene?
Nei vet du hva.. blir provosert jeg. Hva gjør lederen i hesteflokken? Kommer bort med senket hode og sier at ; "Unnskyld meg, nå må du ikke bli redd altså, men du skjønner det at der er lissom jeg som er sjef her, sånn atte om du kunne være så snill å flytte deg littegranne... kanskje?"
Nei, Bang sier det om den andre ikke lystrer.

Nei, gode tips ovenfor er allerede nevnt, ikke finn på å ha dårlig samvittighet for å bruke dem. En hest VET når han tråkker på deg, han vet det veldig godt! Det er demonstrasjon. Dette er ikke en redd hest men en ufin en.
Det må da være lov å forsvare seg.... Jeg vet hva jeg hadde gjort, uten tvil, så er det jo selvfølgelig opp til hver enkelt å bestemme om man vil bli brukt som gulvfille eller ikke (-:

Liz
23-11-2006, 19:05
Harneshaug, du er så herlig! http://www.skeivt.net/images/smiles/flirty.gif

Harneshaug
23-11-2006, 19:07
Hi hi hi... Hvor HAR du funnet den smileyen, den var lekker (-:
Og Tusen tusen takk! En god latter og ros i et og samme innlegg, du er jammen herlig du også!! (-;

Liz
23-11-2006, 19:10
Har en hel haug smilier på mitt eget forum (http://www.skeivt.net). Denne er også skjønn: http://www.skeivt.net/images/smiles/danse2.gif

Det er litt smått med smilier her egentlig.. hihi

Harneshaug
23-11-2006, 19:12
Åhhhh... jeg ELSKER smileyes (-: Den var kjempesøt!! Må inn å lese på forumet ditt...

Kaja
23-11-2006, 19:18
Jaha. Jeg kom bare med mitt synspunkt.
Det er jo faktisk mulig å få den største respekt fra en hest selv om man ALDRI bruker psykisk ELLER fysisk straff.
Dessuten er ikke jeg en hest, jeg er et menneske..

-jeg lurte bare på, da jeg skrev det med frykt.
Og alle er forskjellige, og alle har forskjellig type hestehold.

Liz
23-11-2006, 19:20
Forskjellen på et menneske og en hest, Kaja, er at du er "flerspråklig". Du kan sannsynligvis forstå hestenes språk om du setter deg inn i det, men det er praktisk umulig for en hest å forstå vårt språk. Å snakke menneskers språk til dyr fungerer ikke.

Harneshaug
23-11-2006, 19:26
Neida Kaia, ikke ta det ille opp.
Jeg mener bare at man må sette sikkerheten først ikke sant, både for menneske og hest.
Du mente vel at å lære ved frykt ikke var en bra metode, noe jeg er helt med deg i! Men pose-på-pisken skulle være en vekker for hesten og for å unngå å bli trampet på. Tenk om hesten kom seg ut og skadet andre?
Det skulle jo tones ned etterhvert og rose mye når han reagerte rett. Det er ikke så lett å lære en hest som er så hissig i sin egen tankegang at den ikke er mottagelig for små signaler, da bruker man litt større.
Nå r dette med bøll på boksen går over har han skjønt poenget og det blir sikkert lettere for begge å lære andre ting.
Hadde ikke du blitt sint om hesten tråkka blåfot på deg? Det er sinnsykt vondt og de VET de står på foten din, ingen tvil...
Da må det være lov å klappe til hesten over bogen (eller hva som er nærmest) for å få den til å flytte seg?

Kaja
23-11-2006, 19:28
Nei, men jeg sa ikke at jeg snakker vanlig norsk til hestene heller.
Du skjønte vel en liten del av det jeg mente?
Det å kommunisere med hester er jo det viktigste jeg gjør i livet mitt ca, og det jeg metne var det, at man MÅ ikke være hard i kroppsspråket, det er opp til hvert individ! :)
Og det virker jo som de fleste får til hestene som de vil!

Ragnhild
23-11-2006, 19:38
Kaja: Har du noen gang sett en sjefshest i en flokk bare stå med ørene frem til alle hestene og "smile"? Som eksempelet jeg kom med (som forøvrig er tatt i fra boken "Å snakke med hester") så skriver Henry Blake der om hans metode dersom hesten ikke går bak han når han leier. Han har virkelig studert flokker med hester, og kan "hestespråk". Hvis hesten ikke går bak lederhesten, men prøver å komme seg frem, vil som sagt hoppa snu seg og glefse etter inntrengeren. Antagelig vil den gi tegn først, som strammere kroppsholdning, vifting med halen og ørene bakover. Men glefset kommer dersom hesten kommer for nærme. Lederhesten behøver ikke nødvendigvis glefse på hesten, men i lufta. Kommer den derimot for nærme vil lederhesten ta en jafs. Henry Blake bruker samme prinsippet dersom en hest prøver å gå forbi han når han leier. Kommer den for nærme løfter han en arm mot ansiktet på hesten. Ikke for å slå den, men for å ape etter adferden til lederhesten. Er dette dumt? Er det å være hard med hesten? Slik jeg ser det er dette å kommunisere med hesten på hestens språk.

Men okei, du legger jo tydlige føringer på at du ikke synes pisk med pose er et godt triks. Hva ville da du ha gjort dersom du har en busehest som ikke respekterer deg og tråkker deg ned?

Kaja
23-11-2006, 19:52
Jeg prøver ikke å være sjefsmerr i flokken, vil ikke være alfahest jeg.
Men vil gjerne kommunisere med hesten ja.
Personlig synes jeg det blir helt feil at et menneske prøver å etterape hestene, det blir likevel ikke det samme, men det får nå være.
Metoden hørtes grei ut den, jeg bare reagerte på første innlegget da det virket som man skulle skremmet beistet skikkelig.

Svar til deg Ragnhild: jeg hadde jobbet mer på bakken.
Og det kan godt være at starter av tråden her har gjort det, så skal ikke utdype noe mere meninger her, da de ikke tas i mot. ;)

Beklager, for det var ikke meningen å si at det var helt grusomt eller noe. Er bare ikke noe jeg ville ha gjort.

Harneshaug
23-11-2006, 20:03
Kaia, er det du som er wwkaia på mix? Bare lurte (-:
Har lest mange av svarene dine der og du skriver mye fornuftig.
Kan du ikke si da hva du ville gjort? Det å jobbe på bakken er da virkelig i boksdøren også? Alle hester lærer fort å gjøre ting i bestemte settinger, som i en rundpaddoc, men når det her er snakk om en annen situasjon hvor hesten stresser for å komme ut må man jo jobbe der det skjer.
Hva gjør du når du har 600kg på en isbrodd nedi foten din?

Kaja
23-11-2006, 20:15
Ja, jeg er wwkaja. Takk skal du ha, det samme til deg, har lest mye av deg på mix-forumet!

Okei. Nå skal jeg skrive nøyaktig hva jeg gjorde da hesten min, ei sta fjordhoppe løp meg ned når jeg åpna boksdøra, da jeg var 10 år gammel, og fikk min egen hest. Jeg var alt for liten, men gjort er gjort!
Hun tråkka på meg. De på stallen sa at jeg skulle smekke henne tilbake, men jeg begynte å gråte hver gang noen av dem satte henne på plass.
Så en dag, da jeg fikk ansvaret for stallen (da var jeg stolt du) mens de andre var borte, brukte jeg hele dagen, sikkert fra 9 om mårran til 4 på dagen, til å få Sara Lill til å stå inne i boksen mens jeg hadde døra åpen.
Jeg måtte faktisk gå med krykker en uke etter dette, fordi hun hadde brodder, og tråkka meg gang på gang, og sto lenge på benet mitt.
Jeg grein, Sara var likeglad. Og jeg var så sint, jeg smekket henne én gang, men dette kjente ikek Sara, for hun var heldigvis kjukk og jeg svak og pinglete. Jeg bestemte meg for at dette skulle ALDRI MER skje!
Leide henne inn i boksen gang på gang, og sto lenge og koset med henne for hver gang hun stod i ro en stund. Etter to timer funket det halvveis, og etter det funket det bedre og bedre mellom oss.
Det var det jeg gjorde, og det var jævlig dårlig forklart, men det var dette jeg gjorde.

Men, jeg kommer aldri til å være en alfahest av nettop den grunn at jeg er pinglete, jeg greier ikke krangle verbalt eller fysisk, lillesøstra mi som er to år yngre banket meg alltid om vi begynte å slåss, så jeg har aldri helt greid og hevd meg fysisk. :razz: Dette har vel kanskje gått utover hesteholdet, og jeg er aldri streng i stemmen til hestene heller.
NÅ har jeg sagt altfor mye bullshit, og jeg synes det er bare barnemat det som skjer med denne luringen, enn hestene på stallen der jeg er, da de får sår av skarpe sporer og bankes om de vegrer på et hinder.
Så, det var IKKE meningen å kritisere måten, bare litt, hihi..
Ville bare si et lite synspunkt fra min side.

Harneshaug
23-11-2006, 20:46
Ja men det er også en måte å gjøre det på! En god måte om man har ork og tid. Jeg har selv stått og strøket ei hoppe på baken (som hun er livredd for), Amber, sikkert 30 min hver kveld de siste 5 ukene. HVER KVELD....
Sakte men sikkert går det bedre. Hun har alltid vært redd for bakparten og sparker om man ikke viker.
Da det er min datters hest har vi lagt ned masse jobb i henne siden hun kom for at det skal være trygt for begge 2 (-:
Hun reagerer på litt forskjellige måter, noen ganger mer enn andre så ikke så lett å være sikker på hva som skjer.
Hun har sikkert opplevd noe og hatt vondt og så er det blitt en vane.
Jeg er 100% sikker på at en del av adferdsmønsteret hennes har utviklet seg til å bli damenykker, men tar det ikke noe mindre alvorlig fordi.
Jeg jobber med tillit og avslapning MEN hun får bare ikke sparke meg, ikke snakk om!
Truer hun med foten sier jeg hardt NEI, hvorpå det er kos og ros... på baken!
Hun prøver å snike seg unna med å komme med hodet for kos, men vil hun ha kos når vi trener på dette skal det være bak.
Omsider har hun begynnt å skjønne hva det går ut på, ingen som skal slå henne selv om de tar på henne bak.
Så det er min taktikk at når jeg vet at hesten har forstått hva jeg ber den om det seg være stå i ro, vente ved døra, ikke sparke osv. har den et valg.
Velger den rett vanker det ros velger den å ikke gjøre som jeg ber den om korrigerer jeg.
Er det sparke/bite/farlige situasjoner kan jeg bli fysisk. Jeg er sterk men hadde ikke klart å gjøre en hest vondt uansett...
Passet en hest en gang som hadde lært seg å tråkke på tærne til folk som deretter sprang skrikende vekk. Stillte i vernesko jeg, hesten stillte seg godt opp på tåa mi. Jeg lot som ingenting, lot han stå der, pratet med venninden min som var med om dagligdagse ting, brukte god tid... Du skulle sett hesten, helt forfjamsa! Kikket på meg mange ganger, la tom ekstra vekt på foten men nei... da han ble lei ville han gå vekk, men neida du... nå skulle han få stå der!! Måtte fint stå på samme flekk i 20min. Kjedeliiig... 2 ganger, så var han kurert.
Men dette var ikke en potensiell farlig hest, bare en pompøs blære som var litt konge i sitt eget hode (-:
Poenget er at man må reagere så raskt at hesten blir korrigert før den har utført den gale handlingen, om du skjønner?
Da kan det lønne seg å ha en brå bevegelse mer enn en sterk, en skummel lyd mer enn en evig lang tale med sint stemme...
Derfor syntes jeg posen på pisken var bra, da slår man jo ikke hesten men som du sier skremmer den.
Når døren går opp og du sier NEI i det hesten kommer fykende og driter i hva du sier, fløtt deg! er der plutselig i det NEIet kommer en oi oi oi oi.. poooose! DET er han ikke ops på og dermed fikk nei en forsterket betydning. Er jo hverken farlig eller vondt..
Bare litt slik jeg tenker (-:

Kaja
23-11-2006, 21:04
Jeg har lest mye av deg før, og er forresten kjempefascinert over hesten med et øye, særlig bildene av datteren din og hesten, som du har på vipen, det ser nesten ut som de har et spesielt forhold til hverandre. =)
Og det er det som er så bra med at alle er forskjellige..
Jeg synes ikke noen av svarene og tipsene her er urettferdige mot hesten, men kan sikkert hjelpe, og håper at det kommer til å hjelpe!

Belinda
23-11-2006, 23:32
TAKK Harneshaug! Hva med stakkars meg! :smile: Godt noen tenker i de retninger òg :lol:

Jeg må bare få sagt det.Jeg nyter ikke å gi hesten min en på trynet når han er slik.Men heller han enn meg!
En stor hest (ponni :oops: ) på 350-400 kg er jeg absolutt ikke interessert i å få over meg!Igjen!
Et så stort dyr må ha respekt for alle rundt seg,ellers kan det gå galt.Tenker da ikke på den blå,vonde foten min, men han kan faktisk skade folk på ordentlig.
Jeg er villig til å prøve(nesten)alt. Men er for at det skal gjøres med myk og varsom hånd så sant det er mulig.Men med de tipsene jeg har fått her, tror jeg faktisk det kan gå.
Jeg gir meg ikke :-D
Takk igjen kloke Harneshaug :mose:

Hege
24-11-2006, 00:26
Jeg synes å huske da Bjørg (Andreassen) var å hjalp meg meg min lille "djevel", at hun sa noe om at når hesten er sånn, så er det snakk om å føle seg trygg og ikke utsette seg selv for fare. Og videre sa hun at sier man "vær så snill lille baby", så får man ikke noe "ja selvfølgelig" tilbake! Det finnes selvsagt variasjoner og ulike måter å gjøre ting på, og som hun også sa, man trenger ikke skyte en spurv med kanon :)

Men, det jeg prøver å si, er at det nytter ikke å dulle med alle hester. Som tidligere nevnt her, har de sin måte å kommunisere på, og det er opp til oss mennesker og rette oss etter det, altså snakke deres språk. Om jeg er "søt og snill" mot hesten min, så går det ikke lang tid før hun tråkker langt over grensen og begynner å teste meg ut og være frekk. Hun merker med en gang når jeg ikke er lederen. Til å begynne med da jeg hadde henne, hadde hun full kontroll over meg, men da Bjørg kom å "reddet" oss, så ble hesten en helt annen. Den begynte å slappe av sammen med meg fordi den hadde funnet sin plass, og det syntes den var utrolig deilig.

Bjørg brukte aldri noe "vold" mot hesten, men hun har et utrolig godt kroppsspråk som hestene skjønner. Er helt utrolig å se henne sammen med en hest! Ta feks når hesten min prøvde å gå ut av boksen- Bjørg "reiste" på en måte kroppen sin opp og ble "streng". Hun sa ingenting og hadde ingen virkemidler (foruten taugrime og leietau noen ganger, og rykket da kun i grima). Hun sa vel fra en gang, og da ble hesten stående dønn stille.

Jeg lærte utrolig mye av henne, og i tilegg var det bra å ha en person til å rette på mitt kroppsspråk. Med mine tidligere "englebarn", hadde jeg lagt til meg en vane å være litt for avslappet i kroppsspråket mitt, litt for ukonsekvent, litt utydelig og usikker. Jeg kunne aldri fått et godt forhold til hesten min med å være verken vag eller ved å være varsom. Så tøff som hun var, måtte jeg være tøff tilbake, da i den betydning å være konsekvent, tydelig, si skikkelig i fra og samtidig være rettferdig.

Litt OT kanskje men :)