PDA

Se full versjon : Hvordan blir man proff?

Poteten
21-10-2009, 20:48
Det finnes berider utdannelse, det finnes hovslager utdannelse, det finnes utdannelser innen absolutt alt med hest - utenom Natural Horsemanship?

Ei venninne av meg sendte for ett par år siden hesten sin imellom flere kjente NH trenere som var "proffe" alle sammen mente at det beste for hesten og hennes økonomi var å avlive hesten for det ville ta minst ett år og få hesten normal igjen.

Hesten hadde vært i en kjøreulykke og etter dette blitt redd alt av mennesker og utstyr. Hun var overhode ikke agresiv bare veldig redd, noe som kunne skade både mennesker og henne alvorlig da hun løp igjennom bokser og strømtråder som om det ikke var noe der.

Hesten ble gitt bort som selskapshest og prosjekt til ei ung jente. Hun fikk stadig mail om hvordan det gikk, men en dag ble det helt stille. Hun regnet med at det ikke gikk noe mer framover men regnet med at hesten hadde det bra.

5mnd senere får hun en ny mail, da får hun mange bilder av at jenta rir og kjører hesten. Hun får bilder av at de hopper barbak over hinder, at hun kjører presisjonskjøring og de hadde tilogmed vært på ett ridekurs der de hadde fått masse skryt.

Hesten døde tragisk nok av kolikk i mai i år, men de fikk litt over to år sammen. De startet stevner, red på kurs og ukes lange ride og kjøre turer. Hesten var dønn stabil!

Vell, det jeg lurer på er om det er slike historier som gjør en person profesjonell?

Jeg tenker på fks Peer Werner Vogel som temte denne mustangen. Han hadde jo en historie før det også, men det er vell en av de største tingene han har gjort i sitt liv. Jeg har vært på ett kurs av han og var ikke imponert. Hesten min ble MYE verre etter den helgen og jeg slet veldig med han i flere uker før jeg fikk roet han ned igjen.

Når blir en NH trener proff egentlig? :)

Gudhild
21-10-2009, 23:56
Peer har vel vrt diskutert her i det vide og det brede fr,s vi trenger ikke ta den diskusjonen enda en gang regner jeg med?

Hva som gjr folk til proffe er vel de som ikke reklamerer for at de er det?Jeg ser p flere her p FH som proffe selv om de "benekter" det selv,men det er fordi det virker som de kan takle enhver problemhest og er mine forbilder innen hest.Dette gjelder f.eks. Sol og MeretheHa for nevne noen.

Om du har selv planer om bli proff tror jeg man m ut reise i verden for bli virkelig god f jobbet med masse ulike hester med forskjellig bakgrunn.Ellers er vel Hempflingskolen noe for proffingene?

zeldis
22-10-2009, 00:05
wikipedia har svar/definisjon som vanlig
http://no.wikipedia.org/wiki/Profesjonalitet
:p
Problem solved! :)

Line Christine
22-10-2009, 10:00
Straks du tar deg betalt for en tjeneste regnes du som profesjonell.
Kvaliteten har ingen betydning i så måte.
At man skal være flink fordi man er profesjonell kan man bare håpe på.

Jeg er profesjonell fordi jeg tar meg betalt. Så enkelt er det..

MeretheHa
22-10-2009, 10:41
Peer har vel vrt diskutert her i det vide og det brede fr,s vi trenger ikke ta den diskusjonen enda en gang regner jeg med?

Hva som gjr folk til proffe er vel de som ikke reklamerer for at de er det?Jeg ser p flere her p FH som proffe selv om de "benekter" det selv,men det er fordi det virker som de kan takle enhver problemhest og er mine forbilder innen hest.Dette gjelder f.eks. Sol og MeretheHa for nevne noen.

Om du har selv planer om bli proff tror jeg man m ut reise i verden for bli virkelig god f jobbet med masse ulike hester med forskjellig bakgrunn.Ellers er vel Hempflingskolen noe for proffingene?

Takk kjre :oops:

Leia
01-11-2009, 12:47
Tror man kan ta utdannelse hos Pat Parelli i Colorado. Er vel det hans instruktører har gjort. De resier jo rundt og trener/holder kurs i hele verden. Ellers så tror jeg man kan sende inn film til Pat for godkjennelse eller noe, sånn som denne filmen her: (og mange andre på youtube)
http://www.youtube.com/watch?v=Ow2yDdRK_Zc

Ikke for det, innenfor hest blir selv den beste aldri utlært! Er det som er så kult med å holde på med det. Lærer noe nytt hver dag :D

Margrete
04-11-2009, 14:32
Det er flere forskjelige trenere som har skoler så man kan bli trenere i deres metode...

Eller så går det jo ann og være praktikant hos forskjelige trenenere og bli kjempe flink.

Jeg satser på den siste, hvertfall i første omgang:)

Hvis du vil kan jeg gi deg link til de trenerne jeg har funnet som tilbyr utdanning i sin metode :)

Forberg
06-11-2009, 21:16
Man utdanner vel seg selv ved å ri og trene for gode horsemanshiptrenere? Pluss at man etterhvert tilegner seg kunnskaper ved å praktisere på hester. Finnes flinke trenere i Sverige og Usa,og noen få her i Norge. Jeg ville vert nøye med å velge.Syns de bør ha en viss kvalitet på egen ridning, kunne dokumentere at de har jobbet og trent under gode trenere og jeg ville og sett de håndtere hestene. Horsemanship er jo inn i tiden. Syns mange som "bedriver " dette i Norge har fått med seg kun deler av den store helheten. Da kan det fort bli urettferdig for hesten.

OAJ
22-11-2009, 01:04
Om du er næringsmessig proff eller faglig proff er to forskjellige ting. Det første er relatert til om du tar betaling for dine tjenester og om du lever av det. Det finnes ingen ofisiel faglig godkjenning for oss som er hestetemmere eller horsemanship-trenere/instruktører. Min faglige profesjonalitet må bedømmes av kursdeltakerne og av hesteeiere som setter hester i min trening. MVH Ole A. Johansen (www.equs.no)