PDA

Se full versjon : Enkel NH og slikt..

IngvildK
21-11-2006, 19:18
Jeg har nå fått klarsignal av eiern til fôrponnis å drive med litt NH for skøy. Etter
ridetimen idag fulgte hun etter meg uten at jeg leide. Noen som har forslag til hva
jeg kan gjøre for å bygge videre ? I grime på banen altså :)

RenateSJ
21-11-2006, 20:04
hm.. drive med NH for skøy?
Etter min mening er ikke sunt hestevett noe du driver med for skøy.
Det er noe du har som en rød tråd gjennom all omgang med hesten.

Synes det blir litt feil å skulle "gjøre NH ting" på banen.
Vet jeg er litt stygg nå.. Men uff.. synes bare det blir så feil.. :oops:

Kaja
21-11-2006, 20:07
Men husk at natural horsemanship er mye forskjellig, da.
Det at hun gjør det ofr skøy, kan jo si det slik, at hun vil leke med hesten?

Du kunne jo kose mye med henne, og be henne om ting og tang, som å rygge ved minst mulig press, osv.. =)
Og eks, trave når du "traver" og galoppere når du "galopperer", det er noe å jobbe med, å få hesten til å forstå at den skal herme etter deg. Kjempegøy. :smile:

IngvildK
21-11-2006, 20:29
Vel, skøy blir kanskje ikke rette ordet da :oops: Kan vel si det slik, at jeg vil lære meg
litt NH for å få et bedre forhold til Hera, og jeg håper vi da vil jobbe bedre sammen - noe
jeg synes er skøy ^^ Ble kanskje litt bedre det ;-)

Noen som har oppskrift på join-up ? Har hørt man skal sende hesten rundt i ei volte rundt
deg, men hvordan gjør man liksom det ? Går ikke hesten bare en annen plass ? xD Har
ikke roundpen, men ridebane til å trene på .

Thea og Ronja
23-11-2006, 17:38
Jeg synes det ikke gjorde noe at du skrev skøy da :razz: Det er jo kjempe bra at du vil prøve det!
Egentlig er det jo roundpen man skal bruke, men jeg har sett og hørt om folk som gjør det på ridebane for de ikke har mulighet til annet. Du kan jo også ta å sette opp sperringer på banen da som er lett å fjerne så du kan trene på en liten firkant av banen, funker sikkert fett. Du kan lese en del på nettet, er masse moro man kan gjøre med hesten! :-D

Missy
23-11-2006, 18:40
Understreker at NH ikke trengs rundpadock for å gjennomføre,men som Renate sa, det skal være en rødtrå som skal gå igjennom hele hestholdet ditt.

Join up er heller ingen lek du leker for gøy. Hvis du vil gjøre noe for skøy,så gjør noe hesten din liker, og håndter det på NH måte, altså at du samarbeider med hester, og skaper tilit og respekt. Du kan bruke seven games, eller du kan bare leke rundt på gårdsplassen med hesten i et langt tau, der du kan prøve på forskjellige komandoer.
Ha det gøy, og sørg for at hesten også har det.

Enkle øvelser er å vike, rygge og gå etter deg. Men bruk faser, slik at den lyder på letteste etter en stund. Og pass på så ikke hesten kjeder seg, det er ikke det du vil oppnå.

Hege
23-11-2006, 19:28
Nå legger jo folk mye forskjellig i hva NH er, men for meg er det iallefall gjensidig respekt og tillit, og NH er på den måten rett og slett forholdet mellom hest og eier/rytter. Det har altså ingenting med en spesiell øvelse å gjøre, men rett og slett med det daglige!

Men, du kan bruke øvelser til å styrke forholdet, og dette trenger du som nevnt ingen rundpad til. Dette gjør du i alle sammenhenger du håndterer hesten- når du steller den, leier den, henter den i luftegården, spyler bein, går opp på den, rir den osv osv- altså i ALLE situsjoner du er med den.

For å få et godt forhold er det viktig å være konsekvent og sikker på det du gjør, være rettferdig, være flink med ros og god timing.

Nå holder jeg på å skrive ferdig semesteroppgavene mine som jeg skal levere i morgen (!), men det er sikkert mange andre her som kan forklare øvelser, ellers kan du jo se om du finner tidligere emner :)