PDA

Se full versjon : Spillers body builder

Henriette444
21-11-2006, 11:41
Fant dette muskeloppbyggende produktet fra spillers. Er det noen som har erfaringer med dette? Kan det brukes selv om man ikke forer på produkter fra spillers ellers?

[/b]Fra spillers.no:

BODY BUILDER
En unik konsentrert muskeloppbyggende pellets som kan gi synlige resultater allerede etter 2 uker! -uten å virke "hetende". Body Builder er et effektivt alternativ til tradisjonelle fetende og muskeloppbyggende produkter med et høyt innhold av stivelse -som vanligvis fører til "heite" hester.

Anniken B
21-11-2006, 12:05
Hva inneholder det? Kan ikke kommentere noe på det uten å vite hva som er i det.

~Anniken

Henriette444
21-11-2006, 12:54
Fant dette på spillers hjemmeside i england, men kan ikke finne noen nøyaktig innholdsdeklarasjon :???:

EQUIVITE® BODY BUILDER
A unique concentrated non-heating conditioning pellet that can make a visible difference in as little as 2 weeks
An effective alternative to those traditional, high starch weight gain feeds that usually lead to excitability
Concentrated in a high calorie milk pellet, with quality protein to build topline without excitability
The most effective conditioner for safe and rapid weight gain
Can be used to supplement the diet of orphan foals but is not a milk replacer
Feed mixed with hard food - do not mix with water
Packed in 2kg and 15 kg tubs in pellet form
Suitable for horses competing under Jockey Club or FEI rules

Kan legge til at hesten er en 6 år gammen dansk varmblod, 165 cm høy, med stor fullblodsandel. Han har et varmt temperament, og er i middels dressurtrening.
Per idag får han:
Wrap, ganske mange kg, mer er ikke sikker på helt hvor mange 12-15 kanskje? Stallpersonalet som gir.
2,5 liter havre
1 liter musli (høy konsentrat vitamin)
ca 4 liter hartog lucerne (5% melasse)
ca 3 kg gulrot
ca 200 g speedybeet
biotin
yea-sacc

Han er i fint hold, men vil jo gjerne at han skal sette mere (og hurtigere ;-) ) muskler, og tenkte at han kanskje hadde godt av noe ekstra..?

Anniken B
21-11-2006, 13:29
Jeg må si jeg blir litt skeptisk når det står at det er melkeprotein og i utgangspunktet er et tilleggsfor for føll. Voksne hester skal jo ikke ha melk.

Finnes et annet tilskudd for å bygge muskler som er laget av essensielle aminosyrer som heter Equitop Myoplast, det er spesielt for å bygge muskler på hester i trening. Har hørt endel bra om det, men ikke prøvd det selv. Du får kjøpt det gjennom veterinær, tror det produseres i tyskland, om du googler på det får du iallfall mye info på tysk.

~Anniken

Henriette444
21-11-2006, 13:48
tusen takk for svar :-D

Ja, jeg har hørt mye bra om e. myoplast, bare synd det er så dyrt...får ta en tur til tyskland og se hva det koster der :smile:

Litt OT, men syns du forplanen hans ser grei ut sånn ellers?

Anniken B
21-11-2006, 14:16
Nå har jeg ikke satt meg inn i hva det er i muslien du forer med, men sånn kjapt sett ser den bra ut. Ser ut som en fin balanse der grovforet utgjør mesteparten av dietten, stjerne i boka for speedi-beet og lucerne, hehe! ;-) Hadde vært lettere å si mer dersom du hadde oppgitt mengdene i vekt isteden for volum, 4 liter lucerne kan være alt fra 300 gram til over en halvkilo.

~Anniken

Henriette444
24-11-2006, 21:42
Jeg tror at det er ca. 1/2 kg med lucerne per dag.

Nå har jeg fått tak i deklarasjonen på muslien:

FE pr 100 kg: 90,0 FE
Råprotein: 16,0 %
Råfett: 5,9 %
Trestoff: 6,3 %
Råaske: 12,6 %
Kalsium pr kg 18,6 g
Fosfor pr kg 9,5 g
Magnesium pr kg 4,5 g
Natrium pr kg 7,6 g
Lysin 8,2 g

Tilsetningsstoffer, pr kg:
Fe 535 mg
Zn 321 mg
Cu 161 mg
Mn 274 mg
Jod 3,08 mg
Co 1,12 mg
Selen 2,00 mg
A-vit 39.998 I.E
D3-vit 3.808 IE
E-vit 1040 mg
K3-vit 17 mg
B1-vit 52 mg
B2-vit 20 mg
B6-vit 17 mg
B12-vit 392 mcg
D-pantotensyre 76 mg
Niacin 160 mg
Cholinclorid 500 mg
Biotin 1680 mcg
Folinsyre 12.012 mcg

Råvareinnhold:
Bygg 31,70 %
Soyabønner 18,70 %
Melasse 11,00 %
Havre 10,00 %
Hvetekli 7,30 %
Soyaskrå 7,00 %
Snittet lucerne 5,00 %
Foderkridt (kalk) 2,95 %
Monokalsiumfosfat 1,95 %
Fodersalt 1,85 %
Hestepremix 1,40 %
Magnesiumfosfat 1,00 %
Hvitløk 0,10 %
Myco curb dry 0,05 %

puh...det var mye gitt :roll:

Er det noen særlig forskjell på jordsmonnet i Danmark/Norge?

Anniken B
25-11-2006, 01:31
Sånne innholdslapper skulle jeg ønske man fikk fra FK også! Bortsett fra at det fremdeles oppgis i FE og ikke MJ/kg. Synes innholdet ser greit ut, bra lysininnhold er det også, som jo er det viktigste proteinet for hester å ha i kosten.

Det er nok helt sikkert forskjell på jordsmonn i Danmark og Norge, hvilke forskjeller det er vet jeg ikke, men det kan jo variere en del lokalt også. Sånn jevnt over lager forprodusentene for som passer til grovforet i det aktuelle landet, så om man kjøper begge deler fra samme land pleier det å gå greit ihop alt i alt. ;-)

~Anniken

Henriette444
30-11-2006, 18:22
Nå har jeg funnet ut hva spillers body builder består av:

ingredienser:
- Skim milk powder
- Starch
- Dextrose
- Lard
- linseed oil

analyse:
- kalsium 8g/kg
- fosfor 6 g/kg
- Lysine 18 g/kg
- metionine 5 g/kg
- Threonine 10 g/kg

Fant det på engelsk, så har ikke oversatt det øverste...
Er dette egnet til muskelbygging?

Anniken B
30-11-2006, 19:39
Forsåvidt, lysin, methionin og theonine er de viktigste proteinene når en hest skal bygge muskler.

Det jeg reagerer på er hva de har utvunnet proteinene fra. Skim milk powder er melkepulver, og lard er rett og slett dyrefett/smult. Jeg er veldig skeptisk på å fore animalske produkter til hest, de er tross alt planteetere.
Du får like bra proteiner fra f.eks soyamel/pellets, samt at det er billigere vil jeg tro. ;-)

~Anniken

Henriette444
02-12-2006, 18:44
Tusen takk for hjelpen :-D

Ronja
05-12-2006, 16:17
Edit: for at det jeg lurte på sto litt lenger oppp. For mye espresso i dag :oops: