PDA

Se full versjon : Framtidsplaner for ditt føll/unghest.

ellbell
20-11-2006, 23:56
Den siste tiden har Flipi vokst og utviklet seg ganske mye. Gikk plutselig opp for meg at jeg skal RI ham en dag! tenke seg til. Skal ri og trene Flipi lissom...Han skal ikke bare gå der som en søt babyulldott for resten av livet...
det satte selvfølgelig igang en idemyldring og framtidsplaner...ikke så store men likevel.

Hva vil du ha ut av føllet ditt?
Skal du beholde det?
Unghestskue?
Kåring?
Hva skal du bruke hesten til?
Hva er målene?
Hva er drømmene?

Flipi kommer nok ikke til å bli en stor gangartshest, men har likevel lyst til å ta ham med på unghestskue til neste år. Spennende uansett.
Han kommer nok til å bli kastrert, ikkeno glitrende hingsteemne dette her...
Jeg akter å bygge meg opp en allsidig Isis og lete fram alle gangartene. Flipi blir nok aktiv turhest, men kommer nok til å ri endel dressur med ham også. Kanskje vi stiller i noen lokale gangartstevner etterhvert sånn for morro skyld...
Drømmen er at dressurprogrammene med Islandshets kommer sterkere tilbake - da skal vi slå til Flipin og jeg! Hadde dessuten vært umennskelig kult å delta i speedpass en gang :mrgreen: :razz:

Ikkeno er som en vrengt polvott i motvind!

Gjest-
21-11-2006, 01:04
Det jeg vil ha ut av henne er først og fremst en kompis å nyte naturen med i ekte westernstil ;) Vil også ha mulighetene åpne for en form for westernkonkurranse, hvilken av western grenene vet jeg ikke helt enda...
Håper å få en hest som er lydig, men sier vel ikke nei til et lite gledesbukk nå og da ;)
Etter hva jeg har sett hittil vil jeg tro hun kommer til å bli en kjerne hest, stødig og rolig, ikke lettskremt annet enn at hun stopper opp og lurer ;) Så håper gemyttet hennes er likedant etter værste teenagertida!
Kommer trolig ikke til å innri selv, lysten på å sette henne vekk til en skikkelig cowboy som vet sakene sine :)

Er litt bekymret for høyden hennes, håper veldig at hun skal bli høy nok for meg. Om hun blir ponni størrelse er det mulig at jeg selger henne og kjøper en ny, men håper virkelig at dette skal gå rette veien, nemlig oppover :)

Holbytla
21-11-2006, 01:19
Hehe, jeg er mer bekymret for høyden andre veien jeg Lene, den unge damen min blir høy, tenker rundt 1.60. Og jeg er ikke det...

Drømmer/mål: Jeg håper hun kan bli en:
- en skikkelig trygg og stødig turhest
- dressurhest, seff med øvelser over marken som mål, jauda, det spørs om jeg ender _på_ marken..
- kjørehest
- avlshoppe - om hun ikke blir dømt nord og ned da
- kløvhest (har hjortevald :mrgreen: )
- kunne tenkt meg litt western også faktisk, må jo være litt allsidig her!
- og tenk om hun kunne dratt plog, harv og skjere også, hehe, kan jo brøyte veien her.

Mnjo!

Mvh Holbytla (har feber, det merkes..)

Torhild
21-11-2006, 01:20
Jeg skal ha føll til neste år. Mål og drømmer? Hmmm.... Ingen spesielle mål, men drømmer jo om en hest som vil bli utrolig flink i både sprang og dressur da. Og til den tid at føllet er innridd og klar til å gå ut og starte, så har jeg sikkert kommet over stevnenervene mine =)

Mari
21-11-2006, 07:04
Jeg eier ingen selv, men er med og småtrener med 3 stk., som er fra 6 mnd. til 2 år.

Hva vil du ha ut av føllet ditt? De er ikke mine, men jeg håper de blir stødige og snille hester i fremtiden.
Skal du beholde det? De som eier de skal beholde de ja.
Unghestskue? Jepp, til våren. Da skal Mari tvinges ut i ringen som unghestmønstrer (gruer meg mest til å mønstre en halvblodshingst f. 2006..)
Kåring? Om de viser seg dugende - ja.
Hva skal du bruke hesten til? Hestene skal kjøres inn i første omgang, og kanskje ries inn senere, altså hobbykjøring (ikke trav).
Hva er målene? Jeg vet ikke helt hvilke mål eierne har, men jeg har et mål om å få snille, tilfredse unghester :)
Hva er drømmene? Har en stygg drøm om at en av dem skal bli min når jeg blir 18, hun skal bli super-pånnis *englefjes*

Lopke
21-11-2006, 10:04
hmm.. en dressurhest er vel planen med Lopke.. og en venn for livet.. (men det har jeg jo allerede)

kåringer og utstilliger og.. har jo allerede vært på en men regner med vi stiller opp til neste år og..

og avl så jeg kan få laget noen Lopke babyer jeg kan prakke på dere her på FH.

Sagitaria
21-11-2006, 12:17
Min baby skal bli travhest :-D (kanskje ikkeno bombe.)

AnnaVB
21-11-2006, 13:10
Windir, 2 år gammel nordlandshingst med ganske god stamme og eksteriør.

En allsidig brukshest og venn for livet. (Avlshingst?)

Skal du beholde det?
Så lenge han lever. (For å være realistisk; det kan hende han må settes ut på helfor hvis jeg skal studere i utlandet f.eks., men han skal ikke selges.)

Unghestskue?
Rakk ikke registrere i tide til å stille på unghestsue pga. oppdretter som var treig med papirene.

Kåring?
Skal på kåring nå til våren som 3-åring, men er godt mulig jeg venter til han er 4, ser an hvordan han vokser, det har ingen hast.

Akademisk ridekunst/klassisk dressur, kjøring, turridning, sprang og MYE mer. Være med på treninger med Frilansene, masse forskjellige kurs osv.

Hva er målene?
Allsidig brukshest og venn for livet.

Hva er drømmene?
Avlshingst. Det er halveis en drøm ettersom det hadde vært gøy å drive litt med avl siden jeg interesserer meg sånn for det.

Therese
21-11-2006, 14:11
Venter føll på Eidkokka i mai/juni.

En snill, rolig og stabil hest som kan brukes til det meste og håndteres av alle.

Skal du beholde det?
Planen er vel at jeg skal beholde det ja, men får se hva tiden viser.

Unghestskue?
Både som ettåring og toåring hvis alt går som planlagt.

Kåring?
Forhåpentligvis har vi fått en godt innkjørt hest da, så lenge det går i boks satser vi på kåring.

Dressur, kjøring, sprang, akademisk (hvis jeg har lært meg mer om emnet), turridning og triks.

Hva er målene?
En hest jeg kan forme slik jeg vil ha den, en venn for livet og en hest som kan brukes til det meste.

Hva er drømmene?
Drømmene vil være å komme seg ut å starte etterhvert og det å få kåret hoppa/hingsten for avl.

Lenech
21-11-2006, 19:37
Våre bebiser skal bli travere..!

lillekira
21-11-2006, 20:03
Har jo "lille vennen til mamma"n sin" vi da. Shalimar Zhetan.
En liten araberhingst på 6 mnd.

Håpet er en snill,rolig hest jeg kan ha som en kamerat resten av livet hans. Ønsker å bruke ham som tur/kose-hest da. Men det er også håpet å trene ham i wester"n og kunne ut å starte med ham etterhvert.

Om han skal brukes til utstilling/avl får vi se etterhvert. Det er jo sønnen min som tar seg av føllet for det meste,så det kommer jo litt ann på hva han vil etterhvert også.

Ellers er det liksom en hest til kos :smile:

Shadowfax
21-11-2006, 20:55
Tja, har jo Bruni da.. Er jo 5 år, men så vidt temt. Ridd i ca 3 mnd til sammen kanskje..

Ligger mage drømmer bak han ja. Satser på å få han vist, kanskje kåra, og så skal han bli konkurransehest :) Forhåpentligvis en ganske så god en også med tiden. Avløser for Gloi etter hvert..

Ingeborg
22-11-2006, 16:20
Madam'en skal jo helt klart bli elitehest! ;-) (lov å håpe iallefall!)

ZK
22-11-2006, 20:11
joda litt drømmer har man jo ;-)
Målet er først og fremst og få ridd inn denne skapningen på en sikker og fin måte :lol:

Målet er at dyret skal bli en dressur hest , som jeg kan starte litt på, håper å komme opp til l:a(mon tro om jeg ikke tar vann over hode nå egentlig) og noen små sprang stevner, hun er jo trossalt en spranghest :lol:

Men selvsagt skal hun også bli min følges venn i tykt og tynt :-D

batta
22-11-2006, 23:19
Ikke min, da. Og ung og ung fru blom. Han er 5år, og akkurat påbegynt innridning (islending, så vi er ikke så seint ute). Har egentlig ikke så veldig store mål for han. Han er ikke registrert (og heller ikke registrerbar, etter all sannsynlighet), så noen konkurransehest på isisvis blir han aldri, og eier er dessuten ikke spesielt interressert i den type ridning. Målet for ham er vel rett og slett å få en trygg og god hobby/turhest som kan "brukes til det meste".

Om han blir i deres eie? Tja, kanskje, kanskje ikke. Foreløpig har hun ikke lyst til å selge ham hvertfall, selv om han egentlig er "en for mye".

Løkki
23-11-2006, 18:18
Har mi vesle Skaars Benita, på snart 7 mnd.

Ein allsidig bruks-/konkurransehest. Og ein hest som mine framtidige barn kan lære å ri på.

Skal du beholde det?
Kjem garantert til å behalde ho ja. Om eg må selge ein av hestane vert det ho eg velger å behalde. Med tanke på framtida, når eg evt får ungar osv, så er det ho som egnar seg best til det. Løkkimora er dessverre litt for energisk, og ikkje spesielt glad i barn. Og eg vil ha in hest eg kan føle meg trygg å sleppe ungar saman med. Benita elskar ungar.. Men kjem til å behalde begge godjentene så lenge som mogleg.

Unghestskue?
Vi har allereide vore på følskue, der ho til min store overraskelse blei beste fjordhoppe. Så det vert unghestskue både som 1-, 2- og 3-åring.

Kåring?
Vi skal på hoppeutstilling på hausten når ho er 3 år.

Dressur, kjøring, sprang, tur, kose- og barneponnis. Ho skal nok også få seg eit føll eller to, berre eg klarer å innstille meg på å selge dei etter kvart.. Kjenner eg meg sjølv rett kan eg fort bli sittande igjen med maaange!

Hva er målene?
Målet er å behalde det utrulig gode og positive lynnet. Og få ein trygg og allsidig hest.

Hva er drømmene?
Drømmen er at ho skal få 2. premie ein gong. Starte fjordhest NM, moglegens samanlagt om pysa (eg ) tør å hoppe høgt. Har blitt pysete på mine eldre dager.. Ellers å avle nokre gode avkom som kan føre genane vidare.