PDA

Se full versjon : Skade på hesten - din skyld

trineck
12-10-2009, 22:33
Har du gjort feil som har ført til skade på din hest? I så fall, hva skjedde, og hva lærte du av det?

BalticSilvio
13-10-2009, 11:20
Jeg gjorde en feil like etter konfirmasjonen min. Hadde fått hesten jeg skulle kjøpe, og koste meg masse med han.
Red ut på tur til en strand sammen med ei anna jente og hesten hennes. Jeg kunne ikke lese hesten min tydelig og innså vell kanskje ikke at hesten var litt for heit for én galopp til. Det endte med at hesten løp over en stor, flat stein, og fløy rett i bakken - oppå meg. Det var vell i grunn jeg som ble mest skadet (krykker i 2 uker, har gått med benhinnebetennelse siden ulykken osv). Hesten fikk sår rundt om på hele venstre side, men ingen alvorlige skader.
Jeg lærte MYE av denne hendelsen. Jeg er bare glad det gikk så bra som det gjorde! Hesten kunne lett ha brukket en fot eller to..

mallilen
13-10-2009, 11:23
Heldigvis er jeg ei "forsiktig pyse", og har hatt lite skader på egne hester.
Dog er vel den verste det at jeg aldri har hatt særlig snøring på høver og skoing, en ganske så bitter lekse nå i ettertid i fht hvordan hesten har vært og hvordan den er nå etter at problemer er blitt rettet opp i.

Den nest verste går vel mest på salen. Jeg stolte på at salmaker kunne jobben sin, og det tok flere år før jeg innså at slik var det IKKE.

Å vite at en har påført dyr smerter gjennom flere år og IKKE å ha sett symptomene, for deretter å oppdage at man har gjort grove feil er ikke noe hyggelig.

Nina
13-10-2009, 11:28
Jeg har desverre stolt for mye på både saltilpasser og veterinær.
Hadde flere veterinærer som påsto ponnien var fin i munnen, men da jeg endelig fikk tak i spesialist viste det seg at slik var det ikke.:( Selv nå, 5-6 år etter at tennene er fikset opp vegrer han seg for å ha bitt i munnen.
Har også hatt feil sal som førte til vond rygg fordi jeg stolte blindt på saltilpasser. Heldigvis har ikke det ført til noen varige skader, men han hadde jo ubehag en periode.

Poteten
13-10-2009, 17:54
Ja huff!

Jeg var 17år gammel og var på tur med den første hesten min – Gnist som var en fjordvallak. Sammen med meg var venninnen min med hennes sportsponni. Vi skulle ri en runde og hadde ridd i 4timer og hadde 2 igjen. Vi var ganske trøtte og slitne for hestene hadde vært så krevende på turen, og der lå det ett digert tre over stien. Vi valgte å ri ut av stien og opp en meget bratt bakke med ujevnt underlag. Det gikk bra, men vi viste jo ikke hva som var på toppen, og dette var umulig å ri ned igjen!

På toppen var det bare myr, men vi kom oss igjennom dette og og kom til stien igjen. Der red vi rett på enda ett tre dette kunne vi gått under men vi fant ut at vi kunne ri rundt. Vi red da ut i ett hogstfelt og plutselig brøler venninnen min at Gnist blødde MYE.
Vi kom oss ut derifra og jeg fikk sett på skaden. Det var en stikkskade som var kommet rett inn i hovedpulsåren. Venninnen min besvimte da hun ikke tåler blod, så der stod jeg med to hester midt i ødemarken og en bevisstløs venninne. Men jeg tok av en bandasje på hesten hennes, fant en stein og fikk bremset blødningen ganske mye. Venninna mi kom til seg selv og vi begynte å sakte gå ned av fjellet.

Når vi kom ned så hadde vi skiftet bandasje tre ganger fordi at det hadde blødd så mye at det bare skled av. Dette er jo så mange år siden at mobiltelefoner fantes det ikke, få vi fikk ikke kontaktet veterinær før vi kom hjem. Når veterinæren kom trengtes det ikke dop, han hang helt med hodet og holdt nesten på og falle. Han ble sydd uten dop, og så måtte vi bare håpe at det gikk greit. Heldigvis gikk det bra, han var ikke seg selv på flere måneder men han ble helt frisk. Og jeg lærte at man ikke skal ta slike sjanser fordi at man ikke gidder!

Snofte
16-05-2010, 22:45
En gang som jeg husker og huff og huff !

Første var jeg ute på tur alene og skulle ri et sted jeg ikke har ridd før. Vi kom og ned og fikk, ja litt problemer med og finen en fin tilbake vei. Jeg dro frem og tilbake og frem og tilbake. Til slutt ble det balede signaler og ærlig som Sibell er hoppet hun opp på en si høyere opp. Hun smalt den ene Koden i Fjellet og ble stående og rote for og få feste med bakbeina. jeg hoppet av og fikk hesten knotet opp. Og så at hun blødde, dypt, men ikke farlig. Litt blå spray så var det fikset!

Helga
16-05-2010, 23:03
Eg trur nok at den forrige hesten min vart i altfor stor grad feilridd, og at det kan ha delvis ført til dei dårlege beina hans på slutten. Skammar meg enno.

Ajax
12-06-2010, 13:08
Jeg foret feil i begynnelsen. Det er ikke noe kult å tenke på nå i ettertid.

IngvildK
12-06-2010, 14:01
Tja.. Ridd med feiltilpasset sal, ridd dårlig, gitt for mye fri gjennom vinteren; endte med hest som var låst fra halerot til manke. Dét var ikke så kult å finne ut av..

Helaine
13-06-2010, 01:15
Da jeg var ung og dum..
Red en ganske så heit fjording barbakk på tur. hun hadde oppført seg veldig bra en god stund og jeg fant ut at en liten trav opp en bakke var på sin plass. men neida, hun bukker sitt største jumbo-hopp (som jeg visste hun pleide) og jeg faller av og mister pusten mens hun galopperer hele veien hjem (ganske langt) på asfalten! Heldigvis lå tøylene fint på manken og hun hadde ikke trakket på dem, men beina var varme og litt hovne.

Ja dette kan vel skje alle, at man faller av. men jeg burde tenkt på at hun var meget flink til å bukke HØYT og sjansen for å falle av var vel..ganske stor?

StallNes
13-06-2010, 02:00
Etter alle årene i stallen her så har det vert minimalt med skader som er forutsaket av oss. Men hadde ei hoppe 4år tilbake som klarte å hoppe over gjerdet på beitet, som er av gammel type, dvs med piggtråd oppe.
Hesten var ganske blå etter spray.

Ellers så husker eg at samme våren så fikk eldstemerra føll, og hadde stående ute åringshingst som var svært nysgjerrig på dette.
Han klarte å rive gjerdet og Molly planta ett godt sko-avtrykk midt på bringa med vinterskona sine..
Gikk med blå hovavtrykk ett par uker etterpå.

Har heldigvis ei sperr i hodet som tilseier : SIKKERHET for hesten først, så mine "behov" etterpå :)

Chevaleresse
13-06-2010, 10:35
Hos oss er det først og fremst Boz som har fått problemer grunnet min uvitenhet og uforsiktighet. Han fikk store kjøttsår og deretter arrdannelse på innsiden av kinnene grunnet bruk av for stram nesereim. Han har en skjevhet i bekkenet på venstre side pga at han fallt i hengeren pga løs gummimatte i golvet. ellers så er nok også andre ting, slitasjer og slikt forårsaket av dårlig og feil ridning opp gjennom mange år.

Og å fikk han kolikk en dag grunnet at han hadde spist en bit høyballetråd. Den kom heldigvis ut igjen. Vanskelig å si hvem sin skyld det var da.

De andre hestene har enda ikke vært skadet siden de kom hit, heldigvis.

tipsy
13-06-2010, 10:58
Jeg og forrytteren min tok en ny vei i skogen.
Jeg red knabbisen min, Loke, og hun red Pintoen Cheval.
Vi kom over et velddig vått/myrete område, men fant i ren flax en "grei" vei igjennom.
Vi kavet oss videre, og tenkte dt ble bedre på toppen, men det ble det ikke. Jeg ville nødig ta samme vei tilbake, var redd vi ikke skulle treffe samme stegen tilbake. Og vi visste ikke hvor vått det var på sidene.
Bestemte at vi fikk gå opp en skrent til venstre i stedet.
Vi hoppet av hestene, fôrrytteren løp og så at det var mulig å gå opp med hestene.
Vi leide hestene oppover og jeg sendte Linn og Cheval først, da han kan være noe sterk og het.
Selv leide jeg Loke et stykke bak. Midt i det verste måtte Linn stoppe for å fjerne noen busker.
Jeg stoppet Loke, men han stresset sånn. Vi gikk skrått oppver skrenten, slik at jeg hadde over en meter med bart fjell gående tilnærmet rett opp på min venstre side og skrenten ned på høyre.
Hesten hos sats og hoppet oppver. Jeg klarte ikke holde han.. Han ble liggende og sprelle påfjellet uten fotfeste. I det han var i ferd med å rase bakover skrek jeg som en stukken gris. Han hadde antagelig tatt med seg meg, og vi hadde gått kast i kast til bunnen....
I det jeg skrek, trodde han sikkert han fikk kjeft, og tok i alt han maktet. fikk sånn halvveisfeste noen ganger og fikk halt seg opp. Jeg spolte opp samme veien.
Linn og Cheval stod heldigvis på et langt tryggere sted og fikk gått opp uten store problemer.

Når jeg kom intil Loke, så jeg blod fra alle bein. Det sildret bra begge bakbeina, og et stygt sår sprikte på høyre bakbein.

Der stod vi, uten mulighet til å gå tilbake og uten mobildekning.

Begynte med en gang å ringe etter veterinær. Men var jo ikke dekning.
mens vi kavet oss gjennom skogen på retningssansen hadde jeg en redd hestepasser og ivrige hester, hvor den ene blødde så det lå spor etter oss.

Kom til slutt ned på en grusvei vi kjente, fikk tak i dyrlegen og leide hesten hjem.
Dyrlegen var der nesten samtidig med oss, og fikk lappet sammen hesten.

De sekundene jeg stod der og trodde Loke skulle rase ned hadde jeg totalt panikk. Det er den enste gangen jeg har hatt det i hestesammenheng, men hadde han rast der hadde det ikke endt bra for noen av oss...
Jeg tok en viktig lekse den dagen; Det er ingen skam og snu. Og blir terrenget så uttrygt at jeg tror jeg ikke vil tørre å ta samme veien tilbake, så snur jeg.

maya<3spirit
16-08-2010, 19:08
Hadde hestene g&#229;ende ute om natten p&#229; beitet da Gubbe(hesten min) hadde kommet seg l&#248;s og inn p&#229; l&#229;ven. Mamma nevnte at hun hadde h&#248;rt et h&#248;yt smell i l&#248;pet av natten og da jeg kom inn i fj&#248;set om morgenen s&#229; stod Gubben nede i fj&#248;set med sm&#229; skrammer p&#229; den ene siden av kroppen. Han hadde sklidd ned to meter og landet p&#229; forbrettet(betong). Dyrlege ble ikke tilkalt pga. da ville han ha blitt avlivet..Han hadde fallt p&#229; krysset og presset hele ryggraden opp slik at HVER ENESTE knokkel p&#229; ryggen var tydelige og kunne telles! Han viste ingen smerter og jeg lot han g&#229; uten &#229; bli brukt i to &#229;r, da var ryggen senket og han var fin igjen til &#229; rides p&#229; turer. Levde i tre &#229;r til f&#248;r han fikk store problemer med bakbeina.
(skulle lukket l&#229;veporten)

En annen gang s&#229; stod jeg p&#229; l&#229;ven da ei meget vilter travermerr kom inn i full fart mot den &#229;pne luken mitt p&#229; gulvet. Fikk tak i henne, men hun var s&#229; vilter at hun rygget rett bak mot hullet hun nettopp hadde passert. Fikk begge bakbeina ned igjennom hullet, men jeg nektet &#229; slippe, s&#229; hun skled utrolig sakte ned ettesom jeg dro i grimen for &#229; f&#229; henne opp(heldigvis kjempet hun ikke da og senket hodet slik at hun ikke skadet seg da hun fikk beina i fj&#248;set) Fikk overhodet ingen skader ettersom hun ikke falt, bare ble "senket". Hun travet rundt nede blandt kyrne f&#248;r hun kom seg ut d&#248;ren og l&#248;pte rundt p&#229; beitet. Gikk heldigvis godt den gangen og n&#229; er en solig luke over hullet...

Ellers er det saler som ikke har passet skikkelig, feilskoing, for mye ridning uten sal og feiltrening..

Utrolig hvor synd man gj&#248;r mye feil n&#229;r man ikke vet bedre..

Johanne S.
16-08-2010, 20:06
Jeg fikk hest i 1987 så det er klart jeg har gjort mange feil etter dagens standarder vedr. foring, skoing osv. Men det verste jeg har gjort er å spenne hesten for en slede før han var klar - han ble skremt og hoppet over et gjerde med sleden på slep. Han kom seg over men ikke sleden... Han ble skadet men ble heldigvis frisk igjen. Men noen kjørehest ble han aldri.

Birre
16-08-2010, 20:21
Lastet hest på henger for første gang i hele mitt liv, og i min dumskap bandt jeg hesten framme før bommen bak var på plass. Jeg hadde ikke høye transportbeskytter på, men kun bandasjert.

Hesten raste ut og ned lemmen og skrelte av all hud fra koden og opp til kneet.

Dyr lærdom, for å si det mildt.

JanneogTanha
16-08-2010, 21:21
Ridd for langt med en sal som kun kunne holde et 60km langt ritt.(ble et hvitt punkt på salleiet) har nå sal jeg kan justere hele tiden. å jeg kan hjelpe hesten å ha PERFEKT tilpasset sal hele tiden:)

charlottef
22-10-2010, 09:12
Skulle bløte høvene til kaldblodsen min her i sommer en gang, da de var så tørre og begynte å sprekke noen steder. Han sto rolig med beinet nedi bøtta. Så skulle ejg gå 2 meter unna for å hente noe, så klarte hesten å velte bøtta og han skvatt og sklei på gulvet. Ene bakbeinet hovnet opp og han ble halt. Mest sannsynlig så strakk han en sene eller lignende. Dette varte bare i 4-5 dager, og er det verste skaden jeg har hatt på kaldblodsen min hittil, han er 13 år og jeg har hatt i snart 7 år :-) Pluss litt småsår, men det kommer uansett..

_popcorn_
22-10-2010, 18:03
Jeg klipper jevnlig hovskjegg på madammen for å holde mugg i sjakk. Aldri hatt noe problem, men for to uker siden, så reiv hun til seg bakfoten mens jeg klippet, og før jeg rakk slippe saksen, så kjente jeg at den tok i noe... Slapp foten raskt, og så litt blod, så jeg fortet meg å hente sårskrin, ca 3 meter unna, og innen jeg hadde hentet det, så var det en rød liten dam på gulvet...
Ble ganske skremt når jeg så hvor mye blod det kom, og blødningen stoppet ikke når jeg spylte foten... Viste seg være ett lite sår på en halv cm, helt bak i hovkanten. men pga at det blødde såpass hadde jeg ikke sjans til å se hvor dypt det var.
Fikk lagt på kompress, og heldigvis stoppet det raskt.
Har nok truffet ett lite blodkar eller noe, med tanke på all blodet, for såret var ikke dypt.
Dagen etter så det ut som en bitteliten rift bare, så var svært heldig egentlig.
Nå er det kjøpt inn saks med avrunda tupp...

Tvillingmamma
30-10-2010, 10:11
Bank i bordet, så langt ingen skader pga feil fra meg.

Han har dotti i vogna en gang og med meg på ryggen en gang. Men begge ganger pga at han ikke var sterk nok ennå. Men kun overflateskrubbsår og ingen halthet noen av gangene. Fikk fri både den dagen og dagen etter, men han ville egentlig brukes videre.

goytil
30-10-2010, 18:30
Ingen direkte synlige skader kanskje, men rei med et digert bitt som var kjempe tjukt. Sal som i hvertfall ikke passet. Man lærer heldigvis med tiden......

xxAne
30-10-2010, 18:43
Alt jeg gjorde med Stjerna, egentlig. Stakkars hest. Red med for stort bitt(fant ut av det etterhvert), stolte blindt på dyrlegen, brukte sal som "så ut til å ligge ok"(som var 2-3 bomvidder for smal) osv. Endte med hest som hadde VONDT i både bein og rygg, nekta å ha noen på ryggen og prøvde å si ifra at hun hadde vondt på forskjellige måter. Ble aldri bra, og selv om spatten ikke var min feil var nok de andre plagene delvis min feil. Fikk til slutt slippe.