PDA

Se full versjon : Bukking i roundpen

KjerstiM
12-10-2009, 23:17
Så en videosnutt nylig med en ponni som hoppet og spratt i en roundpen. I utgangspunktet greit nok, ponnien var ikke "i trening" men fikk løpe fritt mens eier og en til sto i midten og filmet. Stod også en (2?) hest til i innhegningen som stod stille (spiste?).

Det jeg kom til å lure på; ponnien raste rundt og bukket gjentatte ganger. I bukkene slang den bakfoten/ bakføttene konsekvent i retning av menneskene. Oppmerksomheten til ponnien var også tydelig hos jentene. Ponnien holdt seg hele tiden langs gjerdet, så den utgjorde ingen trussel i den forstand.. men er dette "greit"? At en hest/ ponni sparker i din retning selv om avstanden er stor?

Hva om man slipper en hest på beite og hesten slenger med beina i din retning etter at den har kommet på "forsvarlig" avstand. Er det "greit"?

Hva regnes som "trussel" og hva er akseptabelt..? Overreagerer jeg dersom jeg korrigerer en hest for å sparke i min retning uansett avstand?

Blir litt betenkt når "småfolk" står og ler og synes det er sååå søtt og sjarmerende når pånnisen bukker og sparker "på avstand". Men kanhende jeg tar helt feil og at sånne sprell ikke har noe for seg. Belær meg dere som kan dette! :D

Sol
12-10-2009, 23:22
Jeg aksepterer det ikke. Jeg går enten utenfor rp til hesten er ferdig med å sprelle fra seg/showe/kvittet seg med overskuddsenergi eller jeg smeller med pisken i retning hesten og sier fra at den oppførselen DER kan de skite i.

Min hest syns det er ganske moro i rp, og derfor slipper jeg han ofte inn der aleine noen minutter før jeg selv går inn og ber om jobbing, fordi da får han rast fra seg litt først. På den måten føler jeg at jeg 1:har rett til å be om riktig fokus nr jeg går inn der og 2: om hesten min alikevel gjør noen sånne utfall, så kan jeg anta at det er fordi JEG legger feil press på han.

Tone
12-10-2009, 23:58
noen som så tv2s program "På hestens premisser" på søndag? Der var Mike Beck med og han sa på tv at hvis en hest bukket/sparket rundt i RP så betydde det at hesten var usikker på hva som ble forventet av den. Noe i det el bare vissvass?

Og jeg spør her:)

OAJ
22-11-2009, 01:52
Jeg bryr meg aldri om bukking og bakspark. Jeg fortsetter å jobbe som om jeg ikke ser denne atferden, som for øvrig er helt naturlig. Ignorerer du bukkingen vil den uansett forsvinne etter kort tid. Det er utrolig tungt for en hest å løpe rundt med hele tiden med to eller fire bein i lufta. At det letteste er å ha beina mer på bakkenivå finner hesten fort ut. JNH (www.equs.no)

Rosita!
22-11-2009, 03:11
Vi har en av denne type hest hvor man må passe seg for bakbeina når hun slippes ute eller om vi lar henne løpe fritt på områder....

Her er det kun snakk om stor mangel på respekt,slik har hun vært hele livet,en skikkelig villbass.
Vi jobber med det og er konsekvente hver gang vi håndterer henne,men her er det en "hard nøtt" å knekke....

Og det er selvfølgelig ikke akseptabelt.

LineLovise
22-11-2009, 19:46
Enig med Johansens her... Jeg bryr meg ikke om de driver å bukker eller løper rund meg når jeg jobber med dem. jobber videre som normalt og roer de ned hvis jeg tror de kommer til å skade seg hvis de forsetter... ellers så går det over av seg selv ganske fort og de gjør det som regel bare i begynnelsen når de er litt usikre eller har mye energi. neste gangen gjør de det kansje ikke i det hele tatt. eller de kan forsette med det hvis du oppmuntrer dem til å leke på den måten...

Guest
22-11-2009, 20:42
hvis man ser på hester ute, når en ranglav hest blir jaget bort av en ranghøy, er det ikke sjelden det på trygg avstand kommer en fot, liksom for å si, jeg flytter meg, men jeg liker det ikke. Du ser aldri noen videre reaksjon på ranghøy hest på dette.

En hest som holder seg unna gjerdet er så langt unna deg som den kan komme, og den truer ikke. da går den mot deg.

T.B.
23-11-2009, 03:45
Her må man kunne skille mellom "livlig lek og livsutfoldelse" OG "sparke målbevisst mot mennesker som trusler" - det er to veldig forskjellige adferder!

Det første kan man akseptere, men IKKE det andre.

Hvordan men gjør dette i RP og med NH vet ikke jeg - for jeg driver "bare" med "sunt hestevett"....

Kaja&HP
23-11-2009, 04:40
Da jeg trente med Po (med trener). Så fikk han bukke å styre så masse han ville. Så lenge han holdt seg ved gjerdet.
Han fikk ikke under noen omstendighet komme innover mot oss, uten å ha fått beskjed om det.

Så det er vel forksjellig hva folk godtar vil jeg tro ;)

Langebru
23-11-2009, 11:29
Her må man kunne skille mellom "livlig lek og livsutfoldelse" OG "sparke målbevisst mot mennesker som trusler" - det er to veldig forskjellige adferder!

Det første kan man akseptere, men IKKE det andre.

Hvordan men gjør dette i RP og med NH vet ikke jeg - for jeg driver "bare" med "sunt hestevett"....

Der traff du spikeren på hodet ;-)

mallilen
23-11-2009, 11:38
Når jeg ser for meg dette "scenarioet" som beskrives i førsteinnlegget, må jeg ærlig si at jeg ser for meg at ponnien langer ut sparkene sine mot jentene av en eller annen grunn.

De enste hester jeg har sett som raser rundt runde på runde og slår mot folk, er hester som er voldsomt usikre eller rett og slett frustrerte. Om jeg begynner å jage min egen hest rundt er jeg hellig overbevist om at også han kommer til å slå etter meg - selv om det er på "trygg" avstand. Årsaken til at han vil slå, vil jeg tro befinner seg i dette med at han ikke liker å bli jaget rundt, i tillegg til at han ikke har gjort noe som tilsier at han bør jages unna.

Hadde han derimot gjort et slikt utfall under noe så enkelt som at han bes om å gå frem, ville derimot oppførselen vært fullstendig uakseptabel og respektløs.

Sol
23-11-2009, 11:50
Når jeg ser for meg dette "scenarioet" som beskrives i førsteinnlegget, må jeg ærlig si at jeg ser for meg at ponnien langer ut sparkene sine mot jentene av en eller annen grunn.

De enste hester jeg har sett som raser rundt runde på runde og slår mot folk, er hester som er voldsomt usikre eller rett og slett frustrerte. Om jeg begynner å jage min egen hest rundt er jeg hellig overbevist om at også han kommer til å slå etter meg - selv om det er på "trygg" avstand. Årsaken til at han vil slå, vil jeg tro befinner seg i dette med at han ikke liker å bli jaget rundt, i tillegg til at han ikke har gjort noe som tilsier at han bør jages unna.

Hadde han derimot gjort et slikt utfall under noe så enkelt som at han bes om å gå frem, ville derimot oppførselen vært fullstendig uakseptabel og respektløs.

Akkurat det jeg også mener.

Jobber man med en hest mot en join-up, som jo er en dominans-øvelse, så er ikke spark og bukk og sånne ting egentlig noe uvanlig. det er jo hestens måte å si at "jeg er ikke så sikker på om jeg syns du er noe særlig til leder, og jeg syns du er litt truende her nå". Da ville jeg selvsagt latt hesten fått uttrykke sine meninger, på lik linje med at jeg uttrykker mine.

Når man jobber med en hest i rp for å trene på andre ting, og man jobber med en hest man kjenner godt, og hvor lederskapet er etablert, syns jeg derimot man kan forlange at så lenge hesten ikke blir lagt for mye press på, så kan den gå som den skal, uten bukk og fanteri.

Hesten min syns rp er veldig morsomt, og derfor MÅ han bare frese rundt et par runder før han er "klar". det får han absolutt lov til, fordi da er han mye mer fokusert etterpå til å ta mine instrukser.. så jeg slipper han inn, tar av grima og sier "værsågod". det er ikke alltid han har noe "krutt" som må ut, og da står han som regel å ser på meg med et sånt "døh, jeg er klar altså"-uttrykk. Andre ganger ser jeg bare undersiden av han og deler av anatomien som vanligvis er temmelig skjult i et par minutter, før jeg får samme "jeg er klar"-blikket.

Når han signaliserer at han er klar, forventer jeg lydighet på lik linje som i annen trening. det er ikke ok å steile eller bukke under tømmekjøring, ridning, leiing.. så hvorfor skal det være greit i rp? Dog er hesten min ganske tydelig også under annen trening, og sier tydelig i fra med store bokstaver om mor går over streken. det er greit, for det er min feil og ikke hans, og jeg bør igrunn etter seks år vite hvor grensene hans går lenge før han må ty til sånne "oppdragelsesmetoder".

Nina
23-11-2009, 12:14
Men man ser ji reltaivt lett om bukkingen er lek eller trussel. Hestene er ganske flinke til å vise forskjell på gledesbukk og sparking som trussel. Om ponnien min tok noen gledesbukk langs gjerdet hadde jeg ikke brydd meg, selv om de tilfeldigvis var rettet mot meg.
Men om han derimot viste at han truet meg hadde det vært uakseptabelt. Stor forskjell der mener jeg.

Guest
23-11-2009, 12:18
jo, men jeg tror mange tenker på den sparkingen som er nevnt over her, altså spark ut på lang avstand som signal om at *jeg gjør som du sier men jeg liker det ikke*, altså noe hester også gjør med hverandre, ikke må oppfattes som en trussel, for det er ikke det det er. Det er stor forskjell på å slenge ut et bein som svar på for mye press, som det vanligvis er, og å true. Førstnevnte er aldri ment å skulle treffe noen, det er bare et uttrykk for en følelse. Å true noen er noe som vil ende i et spark som treffer, og noe helt annet. Hvis man legger på mer press på en hest som allerede føler seg for presset, for å straffe den pga den sparker, så lager man bra ris til egen bak.. dette er ofte en grunn til at noen hester bryter segut av rundpen foreksempel.

Sol
23-11-2009, 12:44
jo, men jeg tror mange tenker på den sparkingen som er nevnt over her, altså spark ut på lang avstand som signal om at *jeg gjør som du sier men jeg liker det ikke*, altså noe hester også gjør med hverandre, ikke må oppfattes som en trussel, for det er ikke det det er. Det er stor forskjell på å slenge ut et bein som svar på for mye press, som det vanligvis er, og å true. Førstnevnte er aldri ment å skulle treffe noen, det er bare et uttrykk for en følelse. Å true noen er noe som vil ende i et spark som treffer, og noe helt annet. Hvis man legger på mer press på en hest som allerede føler seg for presset, for å straffe den pga den sparker, så lager man bra ris til egen bak.. dette er ofte en grunn til at noen hester bryter segut av rundpen foreksempel.

Men hvis man ikke forstår såpass av hva hesten prøver å fortelle en, bør man kanskje ikke ha med seg en hest inn i rp i første omgang;)

Guest
23-11-2009, 14:33
det var vel kanskje også grunnlaget for å si det ;). Jeg tror altfor mange både longerer og rundpentrener uten å forstå såpass.

Sol
23-11-2009, 14:46
Jeg også. fordelen med longering(for hesten altså) kontra rp er at mennesket lærer forholdsvis fort at presset blir for stort når hesten har slept det halvveis over jordet/ridebanen/ridehallen mens den bukker og steiler noen ganger. I en rp er det sånn sett mye vanskeligere for en hest å si fra om at presset blir for stort, siden den er innestengt i et gjerde(som veloppdragne hester har lært at betyr"hold deg innenfor her") på ene siden, og har et menneske med drivende hjelpere på andre siden.

Man bør faktisk egentlig være god på å longere hest før man putter en inn i rp, fordi da vet man en god del om press og ettergift fra avstand, om plassering og eget kroppsspråk før man utsetter hesten for dette inni i en ubrytelig sirkel.

T.B.
24-11-2009, 05:07
Det er nok mange som kan ha nytte av å lære seg å se og tolke hesters "språk".
Hehh - hester er myyye flinkere til å "tolke" mennesker...

britney
18-04-2010, 00:48
Har ikke akkurat en helt perfekt rund paddock, men min hest bukker og spretter som en gal når jeg slipper henne inn på banen og ruller seg. Ikke mot meg bare i pur glede. Bukker og løper som en gal i en liten stund før hun er klar til å jobbes med. Straffer ikke men venter til hun er rast fra seg. .

Leia
18-04-2010, 12:56
Veldig interessert i å se denne filmsnutten. Har du link? Har en følelse av at hesten ikke gjorde det for moroskyld, akkurat :p

Hestefreek2
06-05-2010, 14:16
Jeg synes ikke det er greit når hesten bukker MOT eieren eller treneren. Uansett om det er trener som gjør feil, eller hesten som er utfordrende. Uansett så er det en skummel situsjon som min 3 åring også har gjort mot meg, da jeg fikk henne.
Hun har gjort det i longetau, når hun har vært løs på ridebanen, og jeg har lagt press på henne for å få henne til å gå, i stedet for å dytte på utgangen, og en gang når jeg leide, og jeg var uoppmerksom ett øyeblikk.

Det første jeg tenkte, var at hun ikke så på meg som en leder ovenfor henne, og det var jeg riktignok ikke heller tror jeg. Det her skjedde den første måneden.
Etter leietrening, longetrening, miljøtrening, knytting av bånd osv, så har dette problemet forsvunnet for min del. Men sliter fremdeles litt med at hun "blokker meg ut".