PDA

Se full versjon : Sette unghingst sammen med gammel hoppe + vallak

AnnaVB
19-11-2006, 19:05
Scenario: Sette en to år gammel hingst sammen med en 27 år gammel hoppe. Hingsten er snill og grei og vandt til å stå i flokk. Har alltid vært lavest på rangstigen grunnet sin unge alder bl.a. og er ikke voldsom når han leker. Hoppa er lederhoppe. Tenker litt på ryggen hennes, vil det gå ut over helsa hennes om hingsten bedekker henne mye? (Hvis hun lar han bedekke i det hele tatt, men det gjør hun nok etterhvert.) Hvis det går bra å sette disse to sammen, og man i tillegg setter inn en vallak. Hvordan vil hingsten reagere? (Og hoppa.) Blir det slossing, eller går det bra pga. hingstens lave alder? Hoppa kommer sannsynligvis ikke til å leve i mange år til, sannsynligvis er hun borte før hingsten har rukket å bli noen år eldre og evt. mer hissig på vallaken pga. hoppa.

Setter pris på andres innspill og erfaringer til denne situasjonen :)

Silje og Tindra
19-11-2006, 19:06
Ville ikke satt hingst og hoppe sammen uansett. :-)

AnnaVB
19-11-2006, 19:07
Hvorfor ikke?

anettex
19-11-2006, 19:09
Enig med Silje.
Hoppe, hingst, og en vallak i tillegg?
Nei takk...
Hvorfor ikke bare sette unghingsten sammen med vallaken?

Silje og Tindra
19-11-2006, 19:11
Hvorfor pleier man å ikke sette hingster sammen med hopper? Det finnes en risiko for drektighet, det finnes en enda større risiko for infeksjoner hos hoppa - og en risiko for at den gule kule blir sparket både hardt og brutalt når han er på tokt. :-)

Lopke
19-11-2006, 19:11
VIL du ha føll på en 27 år gammel hoppe??

nei ikke her heller.. set hingst og vallak sammen.. og la hoppa få fred.

AnnaVB
19-11-2006, 19:15
Må bare først si at det er ikke min hest det gjelder ;)
Hvis hingsten og vallaken settes sammen blir hoppa stående alene. Hoppa spiser ikke og blir generelt veldig deprimert når hun står alene. Fortjener bedre enn det på sine gamle dager. Hingsten kan ikke stå alene, han er ung og trenger selskap. Det er egentlig ikke noe alternativ å sette valakken alene heller siden vallaken og hingsten skal stå på utegang sammen, det blir litt dumt å bygge to utegangsstaller. Og det er heller ikke lov til å ha mer enn tre hester på stallen, så en hest til er uaktuelt.

Vil gjerne høre HVORFOR dere ike vil gjort dette, ikke bare at dere ikke ville gjort det ;)

AnnaVB
19-11-2006, 19:16
Hoppa tar seg ikke lenger nettopp grunnet sin alder, selvfølgelig vil ikke noen at hingst skal sette føll på 27 år gammel hoppe!

Silje og Tindra
19-11-2006, 19:19
Du har jo allerede fått svar på hvorfor vi ikke vil gjøre det. :-)
1) Vil ikke ha føll på hoppe på 27 år (at hoppa ikke tar seg lenger vet man jo ikke - ulykker skjer).
2) Vil ikke ha infeksjoner på hoppe på 27 år.
3) Vil ikke ha skadet/avlivet unghingst.

Ville kastrert hingsten, dersom han ikke er et klart kåringsemne. Ellers hadde en av dem måtte stå alene - enten hingsten, eller hoppa.

AnnaVB
19-11-2006, 19:25
Det sier seg selv at hingsten ikke har vært på kåring når han er to år gammel, så noe klart kåringsemne er det uansett ikke snakk om nei. Skrev mitt ene innlegg samtidig som dere posta hvorfor, her går det fort i svingene! Da må veterinær kontaktes ang. evt. infeksjon på hoppa. Det jeg er skeptisk til er ikke hoppe og unghingst sammen først og fremst, men at vallaken helst skal stå sammen med dem.

Therese
19-11-2006, 19:28
Fordi det er hingst og hoppe.

Hingsten så ung at den kan ikke være kåret = ulovelig avl. Da er ikke det her noe vi ikke ville gjort, det er noe som ikke skal gjøres i det hele tatt etter norsk lov.

Høres ikke ut som hoppa er i stand heller til å ha føll, noe jeg uansett tror er sjeldent når hesten er blitt 27 år.
I tillegg vil det være uforsvarlig med tanke på helsa til hoppa, hadde kanskje vært noe annet hvis det hadde vært en stor flokk. Men når det er kun tre hester er det jo stor sannsynlighet for at hoppa blir nødt å oppdra den lille også.

Men putter ikke bare hingst og hoppe sammen også håper på at det ikke blir føll, uansett hvor gammel hoppa er eller hvor ung hingsten er.

Hvis hoppa er i riktig humør kan dette gå utover hingsten også.. (kvinnfolk altså :roll: )

I nærheten her har i sommer en araberhingshingst på litt over året gjort en blandingshoppe drektig - "han var jo så ung og trodde ikke han var blitt kjønnsmoden enda.." :evil:

AnnaVB
19-11-2006, 19:41
En to år gammel hingst er selvfølgelig kjønnsmoden. Når det gjelder hoppa har veterinær uttalt at hun ikke kommer til å ta seg, men dette kommer til å sjekkes opp nærmere hvis dette skal gjennomføres. Selv er jeg motstander av blandings/ulovlig avl på min hals, så jeg hadde ikke latt noen jeg kjenner tenke tanken en gang om det var risiko for føll. Men som jeg nevnte er det viktig å tenke på helsen til hoppa. Vil ryggen hennes tåle dette, vil hun få låsninger, vil det generelt bli mer slitsomt enn bra for henne osv. Hingsten er veldig snill, og har stor respekt for hopper. Hoppa er ikke i bruk og vil stå uten sko. Hun er også snill og har oppdratt flere unghester.
Selv bare fisker jeg etter andres erfaringer her. Har ikke gjort meg opp noe fast mening om dette selv, men jeg mener at hvis det ikke er noe risiko større enn vanlig for noen av hestene, så er det helt ok. Har hørt om flere som har satt unghingst sammen med hoppe som ikke lenger tar seg for oppdragelsens skyld og fordi begge trenger selskap eller annet.
Men det jeg egentlig er ute etter, er meninger om vallak inn til disse to. Det kan bli litt "rotete"..

Therese
19-11-2006, 19:52
Vetrinæren kan vel ikke garantere 100% at hoppa ikke kan ta seg, eller?

AnnaVB
19-11-2006, 19:58
Veterinær kan ikke garantere hundre prosent tror jeg, men ved å se på generell helsetilstand burde det være mulig å holde seg på den sikre siden. Har hopper brunst hele livet igjennom forresten? Null brunst = null føll. I verste fall, selv om det er kynisk, kan evt. foster knipses bort. Tror også denne hoppa stod hos hingst to somre på rad for noen år siden uten å ta seg, sannsynligvis var hun for gammel allerede da.

Therese
19-11-2006, 20:13
Jeg mener fortsatt det er unødvendig å sette hingst og hoppe sammen.. Bedre å ta forhåndsregler enn å måtte gjøre noe med det etterpå. Slik du forklarer det er ikke hoppa i stand til å ha noe føll, ulovelig er det også.

Nei, jeg hadde ikke gjort det i allefall. :roll:

AnnaVB
19-11-2006, 20:29
Vel, får se hva veterinær sier igjen da. Det er ihvertfall ikke ulovlig å sette hingst og hoppe sammen, det som er ulovlig er avl utenom reglene. Så så lenge hoppa ikke får føll er det nok ingen lover som brytes ;-)
Jeg har heller ikke beskrevet hoppa som en med dårlig helse, en hoppe kan ha bra helse selv om hun ikke tar seg. Men poenget er jo at de vil at hoppa skal fortsette å ha god helse! Og da trenger hun selskap, men en hingst kan bli litt over-the-top for helsa hennes hvis han blir veldig ivrig. Og forhåndsregler er jo nettopp det de tar, hadde de vært idioter hadde de bare slengt hingsten inn til henne uten å tenke noe over det eller kontakte veterinær og andre.

Min egen hingst står ihvertfall bare sammen med gutte-kompiser fram til en evt. kåring :smile:

insolita
19-11-2006, 20:47
Jeg ville ikke vurdert det et sekund engang. Hun KAN bli drektig og hingsten kan bedekke på henne og hun kan bli urein/få infeksjoner. I tillegg kan det slite på hoppas rygg. Hingsten kan også bli mer hingstete av å ha hoppe.

Sjanser man virkelig med fremtiden til en 27 år gammel hoppe fordi man ikke kan finne andre stalløsninger eller gidde å kastrere hingsten?

Sagitaria
19-11-2006, 21:14
Dette er ikke bare et spørsmål om hoppas drektighet. Hoppa er såpass gammel, at å bære fram et føll er nok umulig for hennes del.

NB; Jeg sier ikke i innlegget mitt at "SÅNN ER DET - OG DETTE KOMMER TIL Å SKJE" men dette er scenarioer som fort kan skje. Jeg har bare kortsluttet hjerne som ikke klarer å formulere seg riktig idag. Men jeg sier at, jeg ville IKKE gjort det. Fordi...

For det første kan hingsten angripe vallaken..Kanskje ikke med en gang, men etterhvert. Men det kan fort skje, hvis de ikke kjenner hverandre fra før. Han skal selvfølgelig ha hoppa i fred. ELLER - han kan faktisk "voldta" vallaken. Det har skjedd før (ikke på min stall,men har blitt fortalt fra seriøs person), og det kan skje igjen. Og når vi rir/kjører tur med en hingst og en vallak sammen her er hingstene rimelig obs på vallaken, de tror det er "dame" siden de ikke har de samme duftene/holdningene som hingster har.

Og hingsten kan komme til å bli ganske "forstyrret" av å få gå sammen med ei hoppe, jeg ville absolutt ikke ikke ikke gjort det! Han kan bli meget uhåndterbar, og få en generell dårlig oppførsel av det. Ser bare på hingstene her når ei av hoppene (22 år gammel, konstant brunstig) går forbi..De blir jo helt ville.. Og når han da får sniffe litt på livets goder,kan han begynne å bli sint på vallaken..

Vi har vel 14 hingster på stallen her, de går i forskjellige flokker med andre hingster, 2 av dem går alene siden de ikke har særlig fine sosiale antenner (LES: er farlige for andre)

Og at han er UNG -ok, men han er fremdeles kjønnsmoden. Min unghingst bedekte sin første hoppe som åring, ei shetlandshoppe som rømte fra sin stall og tok seg en tur opp på beitet til hingstene våre. Nå ble dette oppdaget med en gang heldigvis, og enda mer heldigvis; hun tok seg ikke..Det hadde vel vært umulig uansett for ei shetlandshoppe å bære frem et føll etter en kaldblodshingst :S

På en annen stall der jeg kommer fra, gikk en åringshingst, kaldblods, sammen med ei varmblodshoppe..Det ble et "fint" føll...

Hverken hingst og vallak, eller hingst og hoppe er en god kombinasjon.

Frida&Jameel
19-11-2006, 21:26

Hingst og vallak går vel bra? Her går den hingsten sammen med Jameel og en annen vallak med hopper på andre siden av strømtråden, og det er ikke noe problem i det hele tatt. De er så snille og greie :smile:

Frida&Jameel
19-11-2006, 21:27

Hingst og vallak går vel bra? Her går den ene hingsten sammen med Jameel og en annen vallak med hopper på andre siden av strømtråden, og det er ikke noe problem i det hele tatt. De er så snille og greie :smile:

Linda
19-11-2006, 21:35
Jeg ville ikke satt hingsten og hoppa sammen. Tror det kan bli rimelig slitsomt for hoppa, for en hingst på 2år er nok ganske ivrig. Kommer jo ann på hingsten da, men snakker ut ifra egen erfaring.
For et par uker siden kom hingstene mine seg inn til hoppa mi, 3års hingsten var veldig rolig(men veit ikke hvordan han var akkurat idet han kom seg inn, var ikke der da), 2åringen var helt gal for å si det mildt. Forandret seg fra å være verdens roligste og mest bedagelige gutt til å bli skikkelig mann!
Er veldig glad for at han ikke hadde kommet seg inn før vi kom, for tør ikke tenke på hva som kunne skjedd da.
Å fy å moro det var å løpe inn i en flokk med to hingster hvor en av de var helt dust, og ei litt sinna hoppe :shock:

Tror heller ikke det er no sjakktrekk å sette både hoppa, hingsten OG vallaken sammen. Er det en dominerende hingst, eller en hingst som utvikler seg til å bli veldig dominerende, kan dette gå hardt utover vallaken.
Veit det er folk som setter hingster, vallaker og drektige hopper sammen, men det blir jo litt annerledes når det er drektige hopper.

Sagitaria
19-11-2006, 21:36

Hingst og vallak går vel bra? Her går den ene hingsten sammen med Jameel og en annen vallak med hopper på andre siden av strømtråden, og det er ikke noe problem i det hele tatt. De er så snille og greie :smile:

Jo, der er tilfeller som går veldig veldig bra, og så er det tilfeller som går utrolig dårlig.. Men det er jo ikke verre enn å prøve, og bryte inn hvis det skulle gå dårlig! :)

Linda
19-11-2006, 21:39
Min unghingst bedekte sin første hoppe som åring, ei shetlandshoppe som rømte fra sin stall og tok seg en tur opp på beitet til hingstene våre. Nå ble dette oppdaget med en gang heldigvis, og enda mer heldigvis; hun tok seg ikke..Det hadde vel vært umulig uansett for ei shetlandshoppe å bære frem et føll etter en kaldblodshingst :S

Hun hadde nok klart å bære fram føllet.
Vi hadde en ponni som var blanding av Varmblodstraver og Shetlandsponni.

Ragnhild
19-11-2006, 21:59
La vallaken stå annahver dag med hoppa og hingsten..

Ragnhilds glittrende forslag seint en søndags kveld.

LisaFi
19-11-2006, 21:59
Jeg ville aldri ha satset på at ikke hoppa tar seg, i alle fall, det er klinkende klart. Selv om folk rundt hoppa ikke har registrert brunst på henne det siste året, f.eks, så er det langt ifra alle hopper som viser brunsten sin like tydelig, og langt i fra de litt eldre som ikke er like "virile" lenger. Er hoppa av en rase som ofte blir gammel, er 27 år egentlig ikke noen alder, om den ellers er i godt hold... Men å fostre fram en føllunge koster masse energi...

Dessuten er det ofte sånn at de Plutselig begynner å vise brunst igjen, når det dukker opp en hingst. Ei hoppe hos oss hoppet plutselig over mellomrommet mellom brunstperiodene i sommer, når en ny, stor, flott hingst dukket opp rett over gangen for henne... Da var hun egentlig akkurat ferdig med en periode.

Når det gjelds slikt ville jeg som sagt aldri gamblet.

Dessuten, om Silje påpekte er det en meget reell fare for infeksjoner i hoppa også, om unghingsten skulle få muligheten til å "ri" på henne med jevne mellomrom. Dette ville jeg heller ikke sjanset på, om jeg var glad i den gamle hoppa... Antibiotikakurer er hardt nok for en hestekropp i sin beste alder..

Angående hingst og vallak kan jo det gå finfint, det kommer vel mest an på om individene går sammen eller ei. Vi har to treårshingster som går sammen ute vi, og de er verdens roligste og snilleste bestiser! De leker litt tøffere enn andre hester, men er blide og fornøyde, og meget veloppdragne..

Det som høres enklest ut for meg i en slik situasjon, ville vært å kastrert hingsten, om en absolutt vil ha dem sammen. Sjansen for å få en kåret hingst er uansett liten, om en ikke har planlagt det "lenge".. Evt skaffet en fjerde hest i pensjon, etc, slik at man kunne delt dem opp "to og to" i luftegård.

AnnaVB
20-11-2006, 09:36
Takk for innlegg alle sammen!
Jeg har aldri sett en hingst som ikke kan stå sammen med vallaker, vil tro det da er snakk om hingst som først har stått alene noen år og så blir satt inn til andre hester igjen? Kanskje har de hatt for liten plass i forhold til energi osv.. eller at de ikke passer sammen generelt? Min hingst står i flokk på stort område sammen med andre hester, og det har aldri vært noe problem. Ville aldri i verden latt han stå alene, hester trenger selskap! (Snakker av erfaring i og med at han stod alene en liten periode.)
Hingsten det er snakk om er kjempesnill selv om han har våkna som hingst. Kan stå rett ved siden av brunstige hopper uten noe som helst bråk, han bare humrer og hyler litt innimellom. Kom seg inn til en hoppe en gang, det ble ikke noe bråk da heller, og han var like snill etterpå. Hoppa fikk abortsprøyte og tok seg heldigvis ikke!

Men dette er da momenter hittil som er viktig å ta hensyn til:
Hoppa kan få infeksjoner.
Hoppa kan få problemer med ryggen pga. alder.
Flokken kan bli lite harmonisk og hingsten KAN angripe vallaken, jo eldre han blir jo større er muligheten ettersom vallaken ikke er ledertype.
Hoppa kan blir drektig. (Egentlig utelukket etter omstendighetene.)

Skal be eier prate med veterinær om hoppas helse osv. Det er ingen som øsnker å sjanse med noe som helst, hoppa er høyt elsket og det samme er hingsten
:ilu:

AnnaVB
20-11-2006, 09:39
La vallaken stå annahver dag med hoppa og hingsten..

Ragnhilds glittrende forslag seint en søndags kveld.

Det kunne faktisk vært et godt forslag! Men er vanskelig og få til, men det viktigste er at det kan bli ekstremt stressende for hestene. Ustabilt og lite harmonisk.

Lopke
20-11-2006, 10:27
Hingsten det er snakk om er kjempesnill selv om han har våkna som hingst. Kan stå rett ved siden av brunstige hopper uten noe som helst bråk, han bare humrer og hyler litt innimellom.

pass på med å undervurdere en hingst. En dag går det galt. Prøver man å skille en hingst som er parringsklar med en brunstig hoppe kan man risikerer hingsten går til angrep.. Du kan sikkert selv gjette hvem som vinner den kampen.

Men dette er da momenter hittil som er viktig å ta hensyn til:
Hoppa kan få infeksjoner.
Hoppa kan få problemer med ryggen pga. alder.
Flokken kan bli lite harmonisk og hingsten KAN angripe vallaken, jo eldre han blir jo større er muligheten ettersom vallaken ikke er ledertype.
Hoppa kan blir drektig. (Egentlig utelukket etter omstendighetene.)

er det noe å være i tvil om egentlig.. kan overhodet ikke se hva som skulle kunne oppveie disse STORE ulempene..

hvorfor blir ikke hingsten kastrert egentlig??[/quote]

anettex
20-11-2006, 10:48
Jeg har også "verdens snilleste" hingst.
Men det skjedde da en hel del i hodet hans fra 2 år og utover.

Synes du glemmer et for meg STORT punkt på den lista di.
Faren for at unghingsten blir skada, i verste fall så alvorlig at den må avlives.
Om man har drevet med hingst en tid, har man sett en del stygge situasjoner.
Hopper som trass i at de er brunstige banker løs på hingsten.
Dette vil jo sannsyneligvis også skje om unghingsten blir tøff i trynet og begynner å yppe seg på den stakkars gamle hoppa...
For det er mye hormoner i en 2-åring, og den kan godt prøve seg uten at hoppa er brunstig.

Når det gjelder hingst og vallak sammen, har jeg bare god erfaring med dette.
Ponnis har vært selskap for begge de hingstene jeg har hatt.
Og en super oppdrager for unghingsten.

Men det er ikkenoe problem å skape en hingst som ikke kan omgåes andre hester.
En hel del av disse "farlige" hingstene er menneskeskapte!

Å ha hingst på stallen / utegang krever tilrettelegging.
Da er det supert med hingst.
Slik som debattstarter beskriver tingene, kan jeg ikke se at forholdene for å ha hingst er gode nok.
Når man faktisk skaper så store sjanser for skader på hestene, synes jeg kanskje at man skal revurdere hesteholdet sitt...

Om dettte er et kåringsemne, ja da bør det vel være mulig å få andre løsninger fram til mars / april.
Visst ikke, hva er da vitsen med hingst?
I hvertfall med slike problemer...

Hilde
20-11-2006, 11:48
Moren til toåringen min var langt oppe i 20årene da hun fikk han. Hun hadde da gått på beite med hingst flere år på rad uten å ta seg, etter å ha produsert mange føll før. Eierne regnet med at hun derfor var for gammel og at hun ikke hadde tatt seg denne gangen heller. Overraskelsen var derfor stor da det plutselig var en hest ekstra på beitet. :eek:

lillekira
20-11-2006, 12:01
Må vel bare si meg enig med flertallet her. Jeg ville ikke satt hingst,vallak og hoppe sammen iallefall.
Men er det ikke en mulighet for en selskapshest,så du kan dele dem opp i to og to da? Så slipper dem å gå alene om dem ikke tåler det?

Men jeg ville uansett IKKE satt hoppe og hingst sammen.Om det ikke blir føll av det,kan det oppstå mange andre vansker. Og tenk hvor stresset hingsten vil bli av å stå sammen med hoppa.Og kanskje vil denne snille hingsten,forandre eg til ett hormonelt monster etterhvert som tiden går.Er det noe de vil ta sjansen på da?

AnnaVB
20-11-2006, 14:20
Dette er ikke noe eier MÅ gjøre, ikke en kriseløsning, hingsten står nemlig på en annen stall. Og skal på utstilling når han er klar for det. Men hvis det hadde vært mulig å sette den sammen med hoppa vil eier gjerne bytte stall fordi hun selv skal flytte og liker stallen med hoppa veldig godt og det er lett å tilrettelegge for hingst der. Det er desverre bare lov til å ha tre hester der, og hverken hoppa eller hingsten kan stå alene. Da skjønner dere hvorfor dette i det hele tatt blir vurdert. Når det gjelder det at man ikke skal undervurdere hingster så er det helt sant, men det har faktisk endel å si at man kjenner hesten ut og inn. Men man skal ikke oppsøke situasjoner som kan blir farlige allikevel. Min erfaring er også at det kommer veldig an på raser, en kaldblodshingst er som oftest endel "hissigere" enn noen andre raser, sett ut i fra gjennomsnittet. Jeg kjenner hoppa veldig godt, hun har stått med haugevis av forskjellige hester opp igjennom, og med hingst på slepp flere ganger, men hun har bank i bordet aldri skadet noen. At hun KAN skade noen er en annen sak, men alle hester KAN skade hverandre.

Jeg personlig synes i utgangspunktet det å sette dem sammen kunne ha vært en god løsning. Hvis veterinær hadde gitt klarsignal og oppfølging på hoppas helse burde ikke det vært noe problem. Men jeg er skeptisk til at det da isåfall skulle stått en vallak sammen med dem også. Det er ikke opp til meg å avgjøre dette, men takk for innspill alle sammen :smile:
Kan legge til at hoppa såvidt har begynt å slite med tennene desverre.. Så hun lever nok ikke noe særlig mer enn en sommer til, og det er først til høsten at hingsten "trenger" ny stallplass, så ser ut til at dette går i orden på andre måter enn å sette em sammen uansett.