PDA

Se full versjon : Drektig rytter

Janka7
05-10-2009, 17:13
Er det mange her som har erfaring når det gjelder "drektige ryttere"? Jeg selv er 16 uker på vei, og min jordmor fraråder meg å ri, for et fall kan være fatalt, så jeg lovet henne heller å ikke falle av ;) Å ikke ri er ikke noe morro....

Silje
05-10-2009, 17:16
Jeg red til 8. måned. Det gikk jo fint, men man bør jo ikke falle av. Du må jo nesten ta risikovurderingen selv?

Janka7
05-10-2009, 17:26
Har en tante som red til dagen før termin uten problem, så lenge man er forsiktig, må det jo gå bra. Men er det noen større problem med bekkenløsning og slikt?

Sussi
05-10-2009, 17:32
Vet om rytter som falt av og mistet barnet. Så det er vel en vurdering.

Bente & Etanec
05-10-2009, 17:39
Jeg red frem til jeg var i 8. mnd ( fikk også min datter i 8. mnd ) uten problemer.
Bekkenløsningen min var ikke så allverdens ille, men å ri er jo positivt iom en trener vel noen muskelgrupper som en bruker under fødsel? Eller noe i den duren :)
Det er snart 18 år siden jeg fikk min datter så hukommelsen svinner litt bort ved dette temaet..

( Jeg red arabere frem til 8. mnd )

Nikita
05-10-2009, 18:08
Jeg og mannen min vurderte det til at det ikke var verdt risikoen. Man er jo tross alt 2 om det (som regel).

Jeg satte ikke på hesten (hadde akkurat kjøpt ny hest og hadde en fra før) en eneste gang da jeg var gravid. Var det hardt med ny fin dressurhest,- HELL YES!!! Men det er snakk om 9 mnd av et helt langt liv.. Eller 9 mnd ganger 2 eller 3. Det er ikke verdt å miste et foster, eller det som enda verre er, få baby med skader av en eller annen grad bare fordi man måtte ri?!

Sussi
05-10-2009, 18:11
Jeg og mannen min vurderte det til at det ikke var verdt risikoen. Man er jo tross alt 2 om det (som regel).

Jeg satte ikke på hesten (hadde akkurat kjøpt ny hest og hadde en fra før) en eneste gang da jeg var gravid. Var det hardt med ny fin dressurhest,- HELL YES!!! Men det er snakk om 9 mnd av et helt langt liv.. Eller 9 mnd ganger 2 eller 3. Det er ikke verdt å miste et foster, eller det som enda verre er, få baby med skader av en eller annen grad bare fordi man måtte ri?!

Veldig enig!

Sol
05-10-2009, 18:16
Jeg rei til 5 måned fast og så sporadisk til 7.5 med førstemann. med andremann kuttet jeg ut så fort jeg oppdaget at jeg var gravid. Det var flere årsaker til at jeg gjorde det sånn. Først og fremst så visste jeg ikke hva jeg hadde å miste første gangen. respekten for det ufødte liv var ikke like stor som den andre gangen hvor jeg visste så inderlig godt hva jeg hadde å miste. For det andre hadde jeg ganske tøffe svangerskap med mange plager og tidlig bekkenløsning, som gjorde at det å ri var VONDT. Og til sist hadde jeg en hest som var temmelig heit, teit og steilete å ri på.

Med andre ord, hvis jeg hadde hatt et problemfritt svangerskap og det ikke gjorde vondt å ri OG hesten var rolig og fin, så hadde jeg nok ridd både første og andre runde. Å være gravid er ikke en sykdom, dersom man ikke faktisk ER syk;)

Nikita
05-10-2009, 18:23
Å være gravid er ikke en sykdom, dersom man ikke faktisk ER syk;)

Det er ikke noen sykdom, det helt riktig ;)

Men risikoen for at noe skjer hvis man faller av, er til de grader til stedet.

Silje
05-10-2009, 19:33
Men, Nikita: lot du være å ri, eller holdt du deg helt unna hestene?

Nikita
05-10-2009, 19:40
Men, Nikita: lot du være å ri, eller holdt du deg helt unna hestene?

Jeg lot være å ri, men jeg holdt meg ikke borte fra hestene. Det eneste jeg gjorde var å fylle vann i havna egentlig ;) Jeg måtte ha noen til å stelle hestene og ri dem. Jeg pusset dem en gang i blant, men ikke ofte. Jeg var heller ikke form første halvdel av svangerskapet, men jeg hadde ikke ridd om jeg var helt fin heller. Jeg gjorde ikke noe som kunne utsette meg for noe. Ene hesten skadet seg i ene bakbeinet og hun veivet etter meg når jeg prøvde å stelle det, det ville jeg ikke utsette meg for. Jeg fikk da hjelp av andre. Hesten merket sikkert at jeg ikke kunne gå linja helt ut, for å si det på den måten.

Hva andre gjør får være deres greie, jeg vet bare hva jeg tenker og føler om emnet i forhold til hva som er riktig for meg :)

Sol
05-10-2009, 19:52
Det er ikke noen sykdom, det helt riktig ;)

Men risikoen for at noe skjer hvis man faller av, er til de grader til stedet.

Det er helt sant. men hvis man skal tenke sånn når man er gravid, bør man heller ikke kjøre bil, gå i skogen, ta bussen eller sykle heller. Ting kan skje da også. Men som sagt så har jeg forståelse for at man lar være å ri om man har en hest man ikke stoler på eller det gjør steike vondt, jeg gjorde jo det selv;) Jeg stolte dog nok på hestene mine til å stelle, fore, møkke og trene de fra bakken de dagene jeg klarte å gå så langt. Det ga meg mosjon, glede, og opprettholdt den fysiske formen min, noe jeg hadde igjen for etter fødsel. Det siste jeg gjorde før jeg dro på føden med andremann var å slå ned stolp å trekke alutråd faktisk.

Silje
05-10-2009, 19:56
Var bare det jeg lurte på. For å leie en hest kan jo fort bli like farlig som et fall om man får seg et spark. :) Så, hvis man skal ta med ridningen i vurderingen, burde den generelle omgangen med hest og vurderes.

Det er jo en risikovurdering for hver enkelt. Det finnes ingen garantier for noe, men jeg vurderte det som "trygt" å ri. Satt meg selvsagt ikke oppå hva som helst. Jeg sluttet å hoppe, red kun dressur og skritteturer. Slet en del med bekken, særlig når jeg gikk, men ridning gikk fint. Dermed ble skritteturer en fin måte å komme seg ut på.

Torhild
05-10-2009, 20:02
Jeg eide ikke hest selv på den tiden, trente bare en for en annen. Så den dagen streken på pinnen kom kuttet jeg ut hesten og all ridning.
Hadde jeg blitt gravid nå, så hadde jeg nok fortsatt å ri Valeska, da jeg kjenner henne godt nok til at jeg vet hun verken bukker, tar ut eller andre teite ting. Selvsagt er ingen hest bombesikker, men det er jo heller ikke bombesikkert å kjøre bil......

Kaja&HP
05-10-2009, 20:50
Neimen er du her også Janka? Viste ikke at du red :P

Miroxx fra Rf her :)

Isadora
05-10-2009, 21:03
Det kommer vel an på hvor godt man kjenner hesten og hvor mye man stoler på den. Man kan jo ikke slutte og leve selv om man er gravid.
Jeg red fram til jeg fikk vondt, husker ikke hvor langt jeg var på vei, men jeg sleit med smerter i skambeinet når jeg red.
Men jeg håndterte hestene mine fram til jeg fikk Silja.

Det er jo en vurdering man bør ta sellv, evt sammen med barnefar om han ønsker og si sin mening:)

Forberg
05-10-2009, 22:15
Hei! Jeg rei helt frem fødselen. Syns det var viktig for min mentale og fysiske helse. Alle rundt meg var positive til at jeg rei. Har en stor,heit ridehest,så haddde bestemt meg for å slutte ri viss jeg følte meg utrygg eller i ubalanse(noe jeg ikke følte, føler meg mer trygg på hesteryggen enn i trafikken..). Det var og rådet fra "helsepersonal". Jeg tok og alt stallarbeidet selv(da jeg er alene i ukene) lempa forsekker osv. Jeg var i god form til fødselen,la lite på meg,og kunne spretti opp å gått tremila på ski etterpå (og det var ingen lett fødsel...). tror ridningen hjalp meg til å vere i så god "forfattning"! Jeg anbefaler alle å ri,men man må føle seg trygg selv,viss ikke vil nok hesten bli usikker og "utnytte" situasjonen.:) Jeg rei stort sett mine egne hester,og litt rideskolehester innimellom. Ingen trøblete privathester....

Silledille
05-10-2009, 22:22
For å si det sånn... Det går ikke an å love å ikke dette av. Det er altfor naivt. Sjansen er der like fullt.
Kan jo heller ikke sammenlignes med å kjøre bil, gå i skogen eller ta bussen....
I tillegg til å respektere far, hva med å tenke på barnet? For en følelse å gjøre noe risikofylt med vitende vilje, og ende opp med å ende eller ødelegge et ufødt barns liv. -DET skal ikke jeg ha på samvittigheten......

Johanne S.
05-10-2009, 22:40
Jeg red de første månedene til jeg satte hesten min bort på for men hadde jeg hatt han hele svangerskapet kunne jeg nok ha ridd temmelig trygt ettersom han passet på meg. Han nektet nemlig å ha mer fart enn veldig rolig trav ;-) Straks noen andre satte seg på ryggen hans var han seg selv igjen, dvs. snill men fyrrig og ivrig. Men hver gang jeg satte meg opp på han ville han bare daffe rundt. Ørene fram og blid og glad men fart - nei det fikk jeg ikke lov til.

Janka7
05-10-2009, 22:52
Jeg har skadet meg verre og hyppigere på glattholke enn på hesteryggen, men kommer da virkelig ikke til å holde meg inne hele vinteren likevel. Min mann er enig, så lenge man ikke tar unødvendige risikoer(som gallopptur uten sal/hopping og slikt) og holder seg til en fornuftig hest, er det ikke noe problem her i gården.

Hei Miroxx. Sendte deg pm! :)

REGO
05-10-2009, 23:04
Jeg red tre hester hver dag under hele svangerskapet.

Men i likhet med Sol, så hadde jeg nok ikke gjort det nå. Rett og slett fordi jeg vet hva jeg har å miste. Det "skjønner" man bare ikke før man har barn.

Jeg vurderte til og med å hoppe i fallskjerm i 6. mnd, men hoppet ble avlyst pga. vær=)
Fallskjerminstruktøren hadde ingen motforestillinger til det, så lenge jeg var frisk. Og jeg har aldri vært så kvikk og frisk som jeg var under svangerskapet :)

Ridning under graviditet er en ting, men jeg syns nesten det er vanskeligere å vurdere hvor "mye" datteren min rir selv. Med tanke på gangarter, terreng osv. DET er ikke alltid like lett...

Nimbus
06-10-2009, 00:11
For å si det sånn... Det går ikke an å love å ikke dette av. Det er altfor naivt. Sjansen er der like fullt.
Kan jo heller ikke sammenlignes med å kjøre bil, gå i skogen eller ta bussen....
I tillegg til å respektere far, hva med å tenke på barnet? For en følelse å gjøre noe risikofylt med vitende vilje, og ende opp med å ende eller ødelegge et ufødt barns liv. -DET skal ikke jeg ha på samvittigheten......

Hvorfor kan det ikke sammenlignes med å kjøre bil, gå i skogen eller ta buss? Jeg kjenner mange flere som har skadet seg i trafikken enn på hest... Og selvsagt kan man ikke love å ikke dette av, men man kan ikke love å ikke få hjernesvulst etc heller.

Jeg synes det er mye verre å spise lettprodukter, junkfood, drikke kaffe eller brus, eller oppholde seg i nærhetn av folk som røyker, enn å ri en snill hest når man er gravid.

Men jeg ville nok ikke ridd den type hest jeg ikke tør å ri uten hjelm...

Sussi
06-10-2009, 00:23

Det vil si at jeg aldri kunne ridd etter den setningen, for å ri uten hjelm, anser jeg uansvarlig , gravid eller ikke.

Man får aldri glemme at hester er dyr og fluktdyr med instinkt.

Ulykker kan alltid skje.

T.B.
06-10-2009, 02:17
Er fysioterapeut, hadde et ukomplisert svangerskap - og red til ca. 2 uker før ungen kom - og anså ridningen som utmerket trening - særlig av bekken og bekkenbunn - og kunne ri igjen ca. 4 uker etter fødselen.

Men jeg ville nok ikke ridd inn viltre unghester i den perioden - for å si det sånn, eller ridd på en hest som det var stor sjanse for at ville hivd meg av. En viss risikovurdering vil nok være på sin plass.

Hvis noen ser på "Skal vi danse", så er to av danserne høyst gravide - og de danser som gudinner - og noenlunde fornuftig ridning er vel ikke stort mer risikofyllt enn en frisk dans.

Silje
06-10-2009, 07:16
Å kjøre bil er minst like risikofylt som en fornuftig rytter på en fornuftig hest i alle fall! Om jeg blir gravid igjen vil jeg nok ri under det svangerskapet også, gitt at forutsetningene er til stede. (Snill hest, å kunne ha med meg noen o.s.v.)

Forøvrig signerer jeg Nimbus.

Issa
06-10-2009, 10:30
Har vært nærmere å kjøre av veien enn å falle av hesten de siste 12 åra. Jeg rir! Jeg slutter ikke å leve selv om jeg er gravid, så egoistisk er jeg. Rir og steller min unghest, som riktignok er veldig snill, men har sine sprell. Jeg har ingen synlig mage, og ungen er godt beskyttet inni der. Jeg kan like godt dette ned trappa (det holdte jeg på å gjøre her om dagen) men jeg kan ikke slutte å gå i trappa. Mosjon er sunt for gravide, ridning er sunt.

Dyr er drektige, mennesker er gravide. Ikke omvendt.

Silledille
06-10-2009, 10:51
Jeg har skadet meg verre og hyppigere på glattholke enn på hesteryggen, men kommer da virkelig ikke til å holde meg inne hele vinteren likevel. Min mann er enig, så lenge man ikke tar unødvendige risikoer (som gallopptur uten sal/hopping og slikt) og holder seg til en fornuftig hest, er det ikke noe problem her i gården.

Er et fall fra bakkenivå like farlig som et fra hest? For barnet, mener jeg.

Silledille
06-10-2009, 11:03
Hvorfor kan det ikke sammenlignes med å kjøre bil, gå i skogen eller ta buss?
Fordi det er noen en MÅ, og å ri er noe en VIL. (Akkurat det med å gå i skogen skjønte jeg ikke problemet med, hehe.)

Jeg kjenner mange flere som har skadet seg i trafikken enn på hest... Igjen, framkomstmidler er nødvendige... I en bil har man airbager i alle bauger og kanter, og spesielle bilbelter for gravide t.o.m. Her tar man alle forhåndsregler. Uansett kan man ikke sammenligne noe som er nødvendig med en hobby...(hvor viktig den enn er for livskvaliteten DIN - ikke barnets).

selvsagt kan man ikke love å ikke dette av, men man kan ikke love å ikke få hjernesvulst etc heller.
Har jeg sagt jeg skal love å ikke få hjernesvulst..? :confused:

Jeg synes det er mye verre å spise lettprodukter, junkfood, drikke kaffe eller brus, eller oppholde seg i nærhetn av folk som røyker, enn å ri en snill hest når man er gravid.
Hørte du deg selv nå...? Alle de tingene du nevnte nå er da ikke potensielt livsfarlige for barnet??? Som trådstarter sa vil et fall fra hest kunne være fatalt. Det kan da virkelig ikke argumenteres imot.

Hjelmen hjelper vel strengt tatt barnet lite ;)

Silje
06-10-2009, 11:24
Da burde vel egentlig hverken røykere eller overvektige få barn heller da? For dette er jo og forbundet med stor risiko for et barn, både med hensyn til utvikling i mors liv og komplikasjoner under fødsel.

Og hvis man anser ridning som så risikabelt, burde man, som jeg har nevnt tidligere, holde seg vekke fra alt som har med hest å gjøre under graviditeten.

Jeg føler meg jo omtrent som en kriminell som ikke er glad i ungen min, siden jeg har vært en aktiv rytter under graviditet.

Pernooh
06-10-2009, 11:25
Hvis man skal være redd for å bli skadet under ridning, må man jo som nevnt tidligere, slutte å omgås hesten, da. Man kan bli sparket o.l, og det er minst like farlig å kjøre bil eller sykle. Og det kan faktisk sammenlignes. Hvorfor ikke? Det er også noe man gjør frivillig. Hva hver og en gjør er jo opp til den enkelte, men man kan ikke slutte å leve selvom man blir gravid. Hvis man er frisk og har lyst til å ri, synes jeg man skal gjøre det. Men jeg forstår godt at noen velger å ikke gjøre det.

Pernooh
06-10-2009, 11:26
Hjelmen hjelper vel strengt tatt barnet lite ;)

Det var vel strengt tatt ikke det hun mente. Hun mente vel at når hun selv ikke tør å ri den uten hjelm, så ville hun heller ikke turt å ri den at all under graviditet.

Issa
06-10-2009, 11:31
Hjelmen hjelper jo barnet veldig MYE vil jeg nå si. Hva skjer med barnet om mor skader hodet slik at hun dør? Jo det dør!

Man har hensyn til barnet å ta ja, men man har også hensyn til seg selv å ta. Og det finnes utallige "skal ikke"'er når man er gravid, herre gud, man kan jo bli hysterisk av mindre. Noen tør jo så vidt å gå ut døra :rolleyes:

Silledille
06-10-2009, 12:14
Da burde vel egentlig hverken røykere eller overvektige få barn heller da? For dette er jo og forbundet med stor risiko for et barn, både med hensyn til utvikling i mors liv og komplikasjoner under fødsel.
Selvsagt bør en ikke røyke når en er gravid. Selv prøver jeg å gå ned i vekt, for å kunne bli gravid. Jeg har hormonforstyrrelse som gjør det vanskelig å bli gravid, og vet at jeg kanskje må adoptere når den dagen kommer, så det er veldig vanskelig for meg å se på denne debatten uten å synes dere tar for lett på det..

Og hvis man anser ridning som så risikabelt, burde man, som jeg har nevnt tidligere, holde seg vekke fra alt som har med hest å gjøre under graviditeten. Jeg skal sette vekk hestene. Da får de noen som kan ha fullt fokus på dem.

Jeg føler meg jo omtrent som en kriminell som ikke er glad i ungen min, siden jeg har vært en aktiv rytter under graviditet.
Er nok fordi jeg selv har problemer med å bli gravid, men jeg kan ikke noe for at jeg er uenig i vurderingen din.
Legger du ut ditt synspunkt, så kan jeg og legge ut mitt...

Silledille
06-10-2009, 12:18
Det var vel strengt tatt ikke det hun mente. Hun mente vel at når hun selv ikke tør å ri den uten hjelm, så ville hun heller ikke turt å ri den at all under graviditet.

Ok! Da er jeg med :)

Henriette444
06-10-2009, 12:21

Og hvis man anser ridning som så risikabelt, burde man, som jeg har nevnt tidligere, holde seg vekke fra alt som har med hest å gjøre under graviditeten.

Signerer!

Det er en kjempefordel å holde seg aktiv under graviditeten. Hva som oppleves som en risiko, må være opp til enhver å vurdere selv. Det har jo litt med kompetansen som rytter også da, om man ikke selv er så godt balansert etc så er jo også risikoen for å falle av desto større, og man bør da kanskje være mer selektiv med hvilke hester man setter seg opp på..

Om man er sunn og frisk og har et normalt svangerskap uten komplikasjoner kan jeg personlig ikke se noen grunn til å la være å ri (forutsatt at man overholder allminnelige sikkerhetstiltak da, men det skal man jo uansett).

Silledille
06-10-2009, 12:31
Om man er sunn og frisk og har et normalt svangerskap uten komplikasjoner kan jeg personlig ikke se noen grunn til å la være å ri (forutsatt at man overholder allminnelige sikkerhetstiltak da, men det skal man jo uansett).

Hva med den lille detaljen at du faktisk kan abortere eller skade fosteret om du detter av? Ser du ikke den grunnen?
Det er ikke det samme å ri alene som å ri med et barn i magen.

Hvis man IKKE detter av, ser jeg kun positive ting med å ri - men det vet vi jo ikke om vi gjør.... Plutselig skjer det uventede ting - selv på den tryggeste hesten.

Detter vi ikke av har vi en sunn mor og et sunt barn. Detter vi av, har vi... tja? Hva har vi da? Flaks eller uflaks.

Pluto
06-10-2009, 12:44
Om en skal ri under graviditeten bør det iallfall være på en hest en kjenner veldig godt:) Alle kan bli skremt av noe, - og under graviditeten funker liksom ikke magemusklene på samme måte som ellers, så kan være vanskelig å "følge med" om hesten skulle skvette for noe..

Henriette444
06-10-2009, 13:14
Hva med den lille detaljen at du faktisk kan abortere eller skade fosteret om du detter av? Ser du ikke den grunnen?
Det er ikke det samme å ri alene som å ri med et barn i magen.

Hvis man IKKE detter av, ser jeg kun positive ting med å ri - men det vet vi jo ikke om vi gjør.... Plutselig skjer det uventede ting - selv på den tryggeste hesten.

Detter vi ikke av har vi en sunn mor og et sunt barn. Detter vi av, har vi... tja? Hva har vi da? Flaks eller uflaks.

Graviditet er en naturlig ting, ikke en sykdom. Et foster ligger veldig godt beskyttet inne i livmoren. Så nei, jeg syns ikke at det at der finnes en bitteliten usannsynlig sjanse for at noe kan gå galt er nok til å la være, bare sånn for sikkerhets skyld.

Det er selvsagt en risikovurdering. Om man har en hest som man ikke har fallt av på mange år, og en hest som er godt utdannet, er lydig og trygg og selv er i form og har balansen i orden er det en desidert mye mindre risiko enn på en ukjent vilter hest. Men klart, om du faller av og hesten ruller over deg etterpå, ligger man nok tynt an, både mor og barn. Dette skjer dog ikke så ofte.

Silledille
06-10-2009, 13:26
Graviditet er en naturlig ting, ikke en sykdom. Et foster ligger veldig godt beskyttet inne i livmoren. Så nei, jeg syns ikke at det at der finnes en bitteliten usannsynlig sjanse for at noe kan gå galt er nok til å la være, bare sånn for sikkerhets skyld.

Jeg har vel aldri sagt at graviditet er en sykdom, kjære deg. Og hva har det egentlig med saken å gjøre uansett?

Et fall vil kunne være fatalt.
ETT fall i løpet av 9 mnd... hvor usannsynlig er det egentlig?

Silje
06-10-2009, 13:29
Men, hva når barnet er født, blir eldre og kanskje vil begynne ri? Skal man nekte dem det fordi de kan falle av og bli invalide eller dø? dDt blir jo egentlig samme prinsippet? Skal vi unngå alt som er potensielt farlig for barna våre, enten de er i mors liv eller utenfor fordi vi kan miste dem? Da må vi jo slutte å leve?

Du har selvsagt lov til å mene hva du vil, Silledille. Men, du retter svært skarp kritikk mot de mødrene som har ridd under graviditeten her inne. Du kommer med ytringer som er sårende for i alle fall meg, for du får meg til å føle at jeg er en dårlig mor som ikke ønsket meg barnet mitt. (De andre mødrene får snakke for seg. :))

Henriette444
06-10-2009, 13:32
Jeg har vel aldri sagt at graviditet er en sykdom, kjære deg. Og hva har det egentlig med saken å gjøre uansett?

Et fall vil kunne være fatalt.

Nei, det har du vel aldri sagt, det var det jeg (og flere andre) som har sagt..;)

Et fall i løpet av 9 måneder i min statistikk er faktisk rimelig usannsynlig.. Jeg har ikke fallt av de siste 5 årene, og da rir jeg stort sett daglig. Jeg har også 3 egne hester, som håndteres daglig, og har ikke hatt noen uheldige episoder i forbindelse med det. Det verste er vel at jeg har blitt tråkket på et par ganger. Ikke er mine hester noe roligere enn gjennomsnittet heller..

Lopke
06-10-2009, 13:32

Den forstod jeg ikke helt??

Silledille
06-10-2009, 13:45
Men, hva når barnet er født, blir eldre og kanskje vil begynne ri? Skal man nekte dem det fordi de kan falle av og bli invalide eller dø? dDt blir jo egentlig samme prinsippet? Nei, det gjør jo egentlig ikke det.. Tror du ser det selv også.. Vet ikke om jeg skal utdype det, så jeg lar det være.

Du har selvsagt lov til å mene hva du vil, Silledille. Men, du retter svært skarp kritikk mot de mødrene som har ridd under graviditeten her inne. Du kommer med ytringer som er sårende for i alle fall meg, for du får meg til å føle at jeg er en dårlig mor som ikke ønsket meg barnet mitt. (De andre mødrene får snakke for seg. :))
Jeg beklager at du fikk en dårlig følelse. Det er alltid vondt.
Jeg er veldig glad for at det har gått bra med deg og barnet ditt :)

Pluto
06-10-2009, 13:47
Tror hun mener at om du rir hver dag i 9 mnd, så er det ikke usannsynlig at du faller av EN gang. En gang som kan være fatal.
Som jeg sa tidligere - alle hester kan bli skremt, og magemusklene funker ikke så veldig bra under graviditeten, så det kan være vanskeligere å henge meg i svingene.
Sist jeg var gravid red jeg sånn av og til. var ikke særlig redd for å falle av, for har ikke falt av på mange år.
Men denne gangen er jeg litt mer skeptisk til dette.

Forresten - noen synes å mene at ridning kan fremskynde bekkenløsning, mens andre mener det kan styrke disse musklene.. Hva mener dere om dette?

Silledille
06-10-2009, 13:48
Den forstod jeg ikke helt??

Jordmor har sagt at et fall kan være fatalt. Hvor usannsynlig er det egentlig at en kommer til å dette av EN gang i løpet av 9 mnd (et svangerskap)?

EvaV
06-10-2009, 13:51
Jeg holder med at man skal fortsette å leve livet som normalt selv om man blir gravid. Nå er jeg ikke gravid nå, men blir jeg det har jeg ikke tenkt å sitte på rompa; tror at å holde seg i aktivitet er det beste man kanskje gjøre, så lenge det ikke er fysiske begrensinger. Jeg ville ikke hatt betenkligheter med å ri min hest som gravid. Jeg ville nok ikke drevet med sprang og heller tilpasset treningen av hesten til mer rolige og mindre risikofylte øvelser; f.eks dressur, skrittearbeid, lange tøyler, longering, leieturer osv, men å slutte å ri helt tror jeg ikke hadde vært positivt for verken min psykiske eller fysiske helse. Man gjør jo uansett det man orker og føler seg trygg med. Selvfølgelig har mannen også noe han skulle ta sagt, men tror jeg hadde protestert ganske kraftig om jeg fikk totalt hesteforbud!

Alt man gjør er farlig. Det er trygt å kjøre bil så lenge man ikke kjører i grøfta; trygt å ri så lenge man ikke detter av, trygt å gå over veien så lenge man ikke blir påkjørt, trygt å gå ned trappa så lenge man ikke snubler, trygt å gå ute om vinteren så lenge man ikke tryner på isen, osv, osv.

Silledille
06-10-2009, 13:56
Jeg har ikke fallt av de siste 5 årene, og da rir jeg stort sett daglig.

Så flink du er da! ;)

Min hest detter av seg selv, han.... Snublefot de lux - tror han går i søvne.

Pernooh
06-10-2009, 13:57
Jordmor har sagt at et fall kan være fatalt. Hvor usannsynlig er det egentlig at en kommer til å dette av EN gang i løpet av 9 mnd (et svangerskap)?

Det kommer jo helt ann på både hest og rytter.

Silje
06-10-2009, 14:00
Da jeg ikke har falt av på mange år i dressuren, sier jeg som Heriette, jeg så ikke det som en veldig stor risiko. (Jeg kuttet som sagt ut sprangen.) Det gjør jeg fortsatt ikke. For meg var det viktig for både min fysiske, og ikke minst psykiske helse å ri. Det gjorde at jeg faktisk kom meg ut i frisk luft og fikk brukt kroppen min. Det tror jeg ungen hadde godt av også, og kanskje det var derfor fødselen også gikk så greit? Det vet jeg jo selvsagt ikke, men det kan ha vært en medvirkende årsak.

Du må gjerne utdype sammenligningen min, Silledille, fordi for meg blir det faktisk litt av det samme.
Jeg vil legge til at jeg synes det er leit du sliter med å få barn og håper du får oppleve det. :)

Janka7
06-10-2009, 14:01
Er et fall fra bakkenivå like farlig som et fra hest? For barnet, mener jeg.

Sent svar, men det skylder jeg på skrudd døgnrytme :)

Ja, ifølge min jordmor er det like farlig å falle på glatten som å falle av fra hesten. Man faller som oftest skikkelig "hardt" på glattisen, og det er dette som kan få følger. Så vi fikk beskjed om å komme til sykhuset på kontroll uansett hvis vi falt på isen.

Henriette444
06-10-2009, 14:02
Så flink du er da! ;)

Min hest detter av seg selv, han.... Snublefot de lux - tror han går i søvne.

Haha..ja ikke sant;) Neida, fra spøk til alvor, så er poenget mitt bare at man ikke trenger å tenke katastrofetenkning, og at ting som regel går bra. Om man er villig til å ta den lille risikoen, er jo opp til hver enkelt.

Det er ikke noen aktuell problemstilling for meg, men sånn her og nå syns jeg risikoen er så liten at jeg ikke ville brydd meg så mye om den.

Silledille
06-10-2009, 14:10
[QUOTE=Silje;1872601]
Du må gjerne utdype sammenligningen min, Silledille, fordi for meg blir det faktisk litt av det samme. QUOTE]
Et vanlig fall som gravid kan føre til abort (i følge jordmor). Et vanlig fall av et barn er mindre sannsynlig at fører til døden. Da kan vi ha på hjelm og vest, og vi kan ha folk som går på siden og støtter barnet, evt drar det av om hesten blir for ivrig. Når barnet er født, kan snakke og ha en mening, kan det avgjøre selv om det vil ri eller ikke.

MEN! Nå googler jeg litt for å se om det finnes noe konkret om fall fra hest som gravid.
Hittil har jeg bare funnet en artikkel på lommelegen.no som motsier alt jeg har hørt: http://www.lommelegen.no/775825/abort-av-fall

Silledille
06-10-2009, 14:20
Fant en til: http://www.lommelegen.no/329621/ridning-og-befruktning

Det er vel som han sier til slutt - opp til den enkelte om man klarer å leve med det dersom det går galt.

EvaV
06-10-2009, 14:22
MEN! Nå googler jeg litt for å se om det finnes noe konkret om fall fra hest som gravid.
Hittil har jeg bare funnet en artikkel på lommelegen.no som motsier alt jeg har hørt: http://www.lommelegen.no/775825/abort-av-fall

Men siden fyren er utdannet lege og gynekolog har han sikkert peiling! Det kommer jo an på det enkelte tilfeller. Hvis en person får beskjed av spesielle grunner til å holde seg i ro er det fort gjort at andre tenker at de også må gjøre det; slik som i dette tilfellet. I et normalt svangerskap skal man kunne leve et normalt liv.

Silledille
06-10-2009, 14:26
Her er det fall kan føre til:
http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=14177

Issa
06-10-2009, 14:28
Detter man i trappa kan man jo ha like store problemer med å leve med det etterpå :rolleyes: Ser du ikke at ALT man gjør har en potensiell risiko? Ikke bare ridning? JEG mener at man kan ikke legge livet sitt på hylla selv om man bærer på et barn, som tross alt er rimelig godt beskyttet inni der. Gravide er ikke porselensgjenstander. Jeg har som sagt vært nærmere å dette i trappa enn å dette av hesten. Jeg har merket NULL til dårligere balanse, jeg sitter tvert i mot ganske godt oppå der. Og har ikke falt av de siste 12 årene. Men har nesten kjørt av veien et par ganger, i 80-90. Myyyye farligere.

Og hva vet leger om ridning? De fleste vet null om ridning og risikoen man tar ved å sitte på egen hest.

Kommer til å være fysisk aktiv så lenge jeg kan, det er også bevist at dette er det beste for mor både før, under og etter fødsel.

Bilulykker, motorsykkelulykker, vold i hjemmet og fall er de viktigste årsakene til skade eller slag mot magen i svangerskapet.
Ja du linker jo til det selv. Å kjøre bil er jo langt farligere enn å ri.

Silje
06-10-2009, 14:31
Det er forskjell på hvor langt man er på vei også. Jo lengre "ut" ungen ligger, jo større bir risikoen for at den skal skades av ytre påkjenninger. På den annen side er fosteret mer og mer motstandsdyktig for ytre påkjenninger jo større det blir. For at fosteret skal dø, tror nok jeg man må falle av relativt sent i graviditeten, og ikke minst må man lande "riktig". Fall er ikke synonymt med abort eller død. Heldigvis! At bevegelsene som ridning medfører kan være skadelig for fosteret, er etter det jeg har hørt en myte.

Et eldre barn kan riktignok velge å ri selv, men ikke vurdere risiko på samme måte som en voksen. Jeg vurderte ikke risikoen for å skade barnet mitt som noe større enn risikoen han møter for å gjøre det selv om han begynner å ri når han blir eldre. Den risikoen er ratt større, da han sannsynligvis er mye mer dumdristig på hesteryggen enn det jeg var som gravid. Jeg vet i alle fall at jeg overhodet ikke vurderte risikoer på samme måte når jeg var barn som jeg gjør nå.

Skulle jeg latt være å ri når jeg var gravid fordi jeg var redd for at noe skulle skje med han, er jeg nødt til å nekte han mange andre ting i livet hans og, som for meg innebærer mye større risiko enn min ridning under graviditeten.

Harneshaug
06-10-2009, 14:33
Dette er jo egentlig tull å diskutere da det er helt opp til hver enkelt å avgjøre hva de føler er riktig for seg selv og sitt barn.
Er man redd for å miste barnet sitt vil ikke det at andre argumenterer for at dete r lite farlig gjøre at man begynner å ri.
Føler man seg trygg med hesten vil ikke argumentasjon om at "Hjelp, det må ikke gjøre tenk hva som kan skje" ha noen innvirkning heller.

Det er et privat anliggende som er opp til hver enkelt å avgjøre.

Uansett er alle enig om at selve ridningen er ikke farlig, men at konsekvensen av en ulykke kan være det.

(for ordens skyld red jeg med begge mine jenter, men jeg følte meg aldri uttrygg og tok ingen sjanser. Jeg blødde en del på slutten med nr 2 men det var pga jobbrelatert stress, jeg jobbet 140%, gikk ned til 100%, så for meg var ridning terapi)

Nikita
06-10-2009, 14:35
Det går an å holde seg i fysisk god form i et svangerskap UTEN ridning da.. Og får man ikke noen til å stelle hestene for en, må man jo ta seg av dyra, men man må ikke ri.

Det blir for dumt å sammenligne med å gå i trapper og kjøre bil etc. Dette er noe vi MÅ gjøre.

Å falle i en trapp å invalidisere barnet mitt hadde jeg ikke hatt noe dårlig samvittighet for, men hadde det skjedd ved ridning hadde jeg ikke kunnet leve med meg selv tror jeg!

Hver og enkelt får avgjøre, de gjør vi jo uansett :D

I de 3 første mnd blir livet "dannet" og jeg har lært at man da skal være forsiktig ved risikosporter (som ridning faktisk er).

Issa
06-10-2009, 14:38
Man MÅ ikke kjøre bil. Man kan ta permisjon fra jobben et år ekstra, og bare holde seg innendørs, for TENK hva som kan skje om man går ut :eek:

Jeg red nå rundt de 3 første mnd lykkelig uvitende om det meste, og det sparkes nå like fullt der inne i mnd 5 :)

Ellers er jeg enig med Harneshaug ^^ "tenk om" har aldri bitt noe spes. på meg.

Silledille
06-10-2009, 14:38
Detter man i trappa kan man jo ha like store problemer med å leve med det etterpå :rolleyes: Ser du ikke at ALT man gjør har en potensiell risiko? Ikke bare ridning?
Jo, visst ser jeg det :) Jeg kommer nok til å være livredd for å gjøre noe galt om jeg er så heldig å bli gravid. Dessverre for meg.

Ja du linker jo til det selv. Å kjøre bil er jo langt farligere enn å ri.
Akkurat som om jeg ikke visste det? Men som jeg skreiv tidligere er det å kjøre bil en nødvendighet, det er ikke ridningen...

Jeg vet at jeg viser til linker som er for ridning under graviditet... Var hele poenget mitt å prøve å utvide synsfeltet mitt (og andres) litt.

EvaV
06-10-2009, 14:42
Jeg syntes uansett det blir feil å prøve å overtale noen som ikke vil ri gjennom svangerskapet om at det er ufarlig og at de de bør gjøre det. Det er helt opp til hver enkelt. Men da bør de som ikke vil ri heller ikke dømme de som velger å gjøre det. :)

Silledille
06-10-2009, 14:42
Man MÅ ikke kjøre bil. Man kan ta permisjon fra jobben et år ekstra, og bare holde seg innendørs, for TENK hva som kan skje om man går ut :eek:

Du synes ikke du sporer av BITTELITEGRANNE nå? :lol:

Issa
06-10-2009, 14:46
Nei, jeg likestiller risikoen med å ri med å kjøre bil, gå i trapper, løpe ned bakken, gå i ulendt terreng osv osv.. Ergo er alt like farlig for meg, ergo om man skal unngå alle potensielle farer må man sitte inne :cool:

Silledille
06-10-2009, 14:48
Nei, jeg likestiller risikoen med å ri med å kjøre bil, gå i trapper, løpe ned bakken, gå i ulendt terreng osv osv.. Ergo er alt like farlig for meg, ergo om man skal unngå alle potensielle farer må man sitte inne :cool:

Hehehe, du er nå litt søt og :D

Silje
06-10-2009, 14:48
Jeg syntes uansett det blir feil å prøve å overtale noen som ikke vil ri gjennom svangerskapet om at det er ufarlig og at de de bør gjøre det.

Det er på ingen måte det jeg har prøvd å gjøre hvis noen skulle oppfatte det slik. Jeg har full respekt og forståelse for at noen velger å ikke ri. Man må jo ta hensyn til hva slags hestemateriell man har, hvor lang erfaring man har og ikke minst hva man selv føler er riktig.

Silledille
06-10-2009, 14:54
Det er på ingen måte det jeg har prøvd å gjøre hvis noen skulle oppfatte det slik. Jeg har full respekt og forståelse for at noen velger å ikke ri. Man må jo ta hensyn til hva slags hestemateriell man har, hvor lang erfaring man har og ikke minst hva man selv føler er riktig.

Neida, det har ikke jeg følt du har gjort heller! Det er heller jeg som har vært på kanten. Som sagt så er dette et sårbart tema, og jeg prøver å gire meg ned :hammer:

Lopke
06-10-2009, 15:44
Hvor usannsynlig er det egentlig at en kommer til å dette av EN gang i løpet av 9 mnd (et svangerskap)?

Svært lite sannsynlig for min del.. Isåfall ville det være den første med den hesten jeg har nå og har hatt i snart 5? år.
Men som nevnt tidligere så er det en vurderingssak fra person til person og hest til hest.
Jeg forstår godt at folk fortsetter med å ri mens de går gravide. Det er sunt og desverre blir det bare flere og flere overvektige gravide som igjen føder veldig store barn. Men man kan såklart holde seg fysisk aktiv på andre måter.
Jeg forstår såklart også dem som velger å ikke ri pga de er redde for at noe skulle skje. Er man redd er det større sjangs for at noe vil skje. Og allerede der burde man da la være. Men risiko for at noe skulle skje er nok ganske liten spør du meg..
Ja et fall er fatalt, men det er også et bilkræsj. Og man vet aldri når man opplever en ulykke. Det viktigste er å være bevisst på det man gjør føles sikkert.

På den andre siden så er det 50% sjangser mtp alt man gjør i livet. Enten skjer det eller så skjer det ikke. "Man kan ikke bare være litt gravid" :D
Også mtp at man utsetter seg oftere for farer i trafikken, i hjemmet (de fleste skader skjer i hjemmet :D) eller rett og slett den måten man lever på, reiser osv.. så er risikoen statistisk høyere enn rideskader. der kommer helt an på hvordan man ser på det.

Jeg tror jeg kommer til å ri som jeg pleier selvom jeg blir gravid engang.. og fortsette til jeg synes det blir for tungt, magen er i veien eller det gjør vondt. Men jeg ville holdt meg til den hesten jeg kjenner best. Og som kjenner meg.

Pernooh
06-10-2009, 15:55
Detter man i trappa kan man jo ha like store problemer med å leve med det etterpå :rolleyes: Ser du ikke at ALT man gjør har en potensiell risiko? Ikke bare ridning? JEG mener at man kan ikke legge livet sitt på hylla selv om man bærer på et barn, som tross alt er rimelig godt beskyttet inni der. Gravide er ikke porselensgjenstander. Jeg har som sagt vært nærmere å dette i trappa enn å dette av hesten. Jeg har merket NULL til dårligere balanse, jeg sitter tvert i mot ganske godt oppå der. Og har ikke falt av de siste 12 årene. Men har nesten kjørt av veien et par ganger, i 80-90. Myyyye farligere.

Og hva vet leger om ridning? De fleste vet null om ridning og risikoen man tar ved å sitte på egen hest.

Helt enig.

Pernooh
06-10-2009, 16:01
Akkurat som om jeg ikke visste det? Men som jeg skreiv tidligere er det å kjøre bil en nødvendighet, det er ikke ridningen...

Nei, man MÅ ikke. Og uansett, risikoen er jo like stor, så hva er problemet? Når man kjører bil kan man da likegodt ri.

Wendy-J
06-10-2009, 16:47
Jeg er selv gravid nå, og rir 2 dager i uken. Rir ofte på 3-4 timers turer og trener også en del dressur. Har termin i januar og har absolutt ingen betenkeligheter når det kommer til ridning på kjent hest. Holder meg unna sprangridning og det å ri ukjente hester. Men hender ennå at vi har en frisk gallopp på tur, hopper over bekker, rir barbak på tur i skogen i alle gangarter+++.

Er så trygg på hesten, og hu er såpass trygg på meg at så lenge jeg holder meg rolig er hu rolig. Legen anbefaler meg å ri så mye som mulig for å få trent uten å belaste ledda i beina for mye. Eneste han sa var at jeg burde ikke ri sprangtreninger og måtte holde meg til lettridning i trav. Jeg sliter med bekkenløsning og jobber bare 50%, så det å få brukt litt tid i stallen er balsam for sjelen for å si det sånn. Der tar jeg ting i mitt tempo og da går det greit.....

Krussedull
06-10-2009, 17:18
Jeg red ikke da jeg var gravid, og kommer nok ikke til å gjøre det heller.
Rett og slett fordi jeg aldri hadde tilgittmeg selv om noe skulle skjedd pga MITT ønske om å ri akkurat da jeg hadde ansvar for det andre livet nede i magen. Ser på det som en unødvendig risiko. Ni mnd er ikke så lenge å vente synes nå jeg.

Silledille
06-10-2009, 17:59
Nei, man MÅ ikke. Og uansett, risikoen er jo like stor, så hva er problemet? Når man kjører bil kan man da likegodt ri.
Eeeee. Jo, man må kjøre bil. Men værsågod å kverulere til du kreperer.

Silledille
06-10-2009, 18:00
Jeg red ikke da jeg var gravid, og kommer nok ikke til å gjøre det heller.
Rett og slett fordi jeg aldri hadde tilgittmeg selv om noe skulle skjedd pga MITT ønske om å ri akkurat da jeg hadde ansvar for det andre livet nede i magen. Ser på det som en unødvendig risiko. Ni mnd er ikke så lenge å vente synes nå jeg.

Akkurat det jeg og tenker.

Belinda
06-10-2009, 20:33
Jeg rei til jeg var 7 md på vei denne gangen. Men jeg hadde nok ikke gjort det igjen. Tanken på at jeg kunne ramlet av og mistet ungen(e ) skremmer meg for mye. Ihvertfall nå når jeg ser hvor herlige de er :)

kari anne
06-10-2009, 21:17
Jeg rei ikke under mitt svangerskap. Mest for å være føre var, men det at jeg ikke hadde ridbar hest hadde nok også mye å si. Om jeg blir gravid igjen vil nok nite være inridd og om hun er like rolig og stødig som foran vogna så blir det øffere å holde seg på bakken iallefall. Jeg tror vært svangerskap har forskjellige behov og jeg har virkelig tro på magefølelser og sjebne. En ting jeg tenker til alle dere som mener at man ikke MÅ ri de 9 månedene man går gravid er at man MÅ faktisk ta vare på seg selv og passe på at man er fysisk og psykisk så på topp man klarer og det er noe de fleste av oss her inne, vil jeg anta, ikke klarer på noen bedre måte enn når de rir og er med hestene. Jeg har hørt om fler som har mistet barnet pga psykisk- enn fysisk stress.

Så mitt råd vil være å lytte til magefølelsen og kroppen og en trygg hest er selvsagt en forutsetning. Man detter mye lettere under svangerskapet pga endret tyngdepunkt. Selv snublet og falt jeg flere ganger... På bakken. :/

Amanthea
06-10-2009, 21:27
OT: Det heter da GRAVID rytter, ikke drektig? :lol:

Forstår godt Nimbus sin tankegang ang. ridning uten hjelm. Jeg rir ingen hest uten hjelm, men noen hester er såpass mye tryggere enn andre at "jeg godt kunne ha ridd den uten hjelm", selv om jeg aldri tar sjansen whatsoever. Forvirrende? Hope so. :D

Selv kommer jeg neppe til å ri stort ut i en evt. graviditet. Kanskje de første ukene, inntil jeg virkelig begynner å kjenne det på kroppen. Er litt for paranoid for at uhell kan skje, da spesielt når man har mer å miste enn ellers. Deretter får kjæresten overta hestene midlertidig. :lol:

Janka7
07-10-2009, 01:27
I min første post i tråden står det "drektig", altså i gåseøyne, dvs jeg er fullstendig klar over at det ikke heter det :P Følte bare det passet mer på et hesteforum ;)

T.B.
07-10-2009, 02:29
Som fysioterapeut har jeg lært å instruere i svangerskapsgymnastikk - og øvelsene der er minst like "harde" som påkjenningene man har under ridning.

Dessverre finnes det ikke så mange leger og jordmødre som også er ryttere - men noen er det jo - og de har ikke hatt noe imot at en gravid - med et NORMALT svangerskap - rider.

Å være gravid er jo noe av det mest "normale" en kvinne kan være, og i land hvor kvinner går "konstant drektige" (merk at jeg sier drektig i ""), og føder haugevis av barn, så sitter de ikke "på stas" - det er helt sikkert. Hvem skulle gjøre all jobbingen da? På jordene, i huset, passe de andre ungene osv osv.

Naturen er så viselig innrettet, at et nytt liv ligger meget godt beskyttet i sin mors mage.

Man kan ikke slutte å "leve" selv om man bærer på et barn - og tenke på "alt som kan gå gæærn't".

Harneshaug
07-10-2009, 03:50
Litt merkelig at man tør ri ETTER man har født?

Da er jo barnet satt til verden og trenger det ingen mor? Det kan jo likegodt skje en ulykke til hest etter barnet er født og hva da?

Jeg skjønner man kan tenke seg redd om så mangt, atter en gang... Det er opp til hver enkelt å avgjøre.
Skjønner ikke hvorfor man skal diskutere noe ingen andre kan bestemme for deg?

Sussi
07-10-2009, 04:26
Det får bli opp til alle og ennhver tenker jeg. Jeg kommer ikke til å ride når jeg blir gravid som sagt, men dømmer ikke en annen for å gjøre det. :=) Ni måneder kan jeg klare meg uten ridning.

Silledille
07-10-2009, 10:17
TB: Det er vel ingen som mener annet enn at trimmen i ridningen er sunn. Problemet er ved fall.

Litt merkelig at man tør ri ETTER man har født?

Da er jo barnet satt til verden og trenger det ingen mor? Det kan jo likegodt skje en ulykke til hest etter barnet er født og hva da?
IGJEN; det kan ikke sammenlignes tvert, fordi et vanlig fall fra hest ikke er sannsynlig å føre til døden, men at et fall som gravid er mer sannsynlig å føre til det (abort).

Skjønner ikke hvorfor man skal diskutere noe ingen andre kan bestemme for deg?
For å utvide perspektivet sitt litt? For å utveksle erfaringer? For å lære av andre? For å tenke igjennom ting før man gjør dem? Eller er dette helt ukjente tanker for deg? ;)
Trådstarter ønsket en diskusjon, og man trenger ikke å delta.

Alle her (så lang i alle fall) er enige om at det er en risikovurdering å ta. Veie opp fordelene mot ulempene.

Issa
07-10-2009, 16:03
Det er visst ingenting som kan sammenliknes med faren med å ri :lol:

Kommer ikke til å tenke "hvis om ditt og hvis om datt", verken når det gjelder ridning eller bilkjøring. Det er best for meg, ergo best for barnet. Man kan jo bli sprø om man går å grunner på alt som kan gå galt, og JO det gjelder mer enn ridning altså.

Krussedull
07-10-2009, 16:50
etter å ha fått hester over meg 5 ganger av ulike årsaker ved ridning, tør jeg rett og slett ikke ri ved graviditet. Jeg synes ikke det er hysterisk på noen måte å la vær. Den dagen man står der etter at et slikt uhell har skjedd og barnet i magen er skadd/dødt, nei da vet jeg ikke hva jeg skulle ha gjort. Jeg mener ikke at bilkjøring osv ikke er like risikabelt, men det er jo ikke noe man gjør bare for morro skyld? Jeg synes det er et stort skille der. Og når man har blitt mamma tror jeg de fleste blir mer forsiktig egentlig, det er noe som skjer automatisk tror jeg. Men hvo stor sjangs er det egentlig for å dø ved fall fra hest?

Harneshaug
07-10-2009, 18:50
TB: Det er vel ingen som mener annet enn at trimmen i ridningen er sunn. Problemet er ved fall.

IGJEN; det kan ikke sammenlignes tvert, fordi et vanlig fall fra hest ikke er sannsynlig å føre til døden, men at et fall som gravid er mer sannsynlig å føre til det (abort).

For å utvide perspektivet sitt litt? For å utveksle erfaringer? For å lære av andre? For å tenke igjennom ting før man gjør dem? Eller er dette helt ukjente tanker for deg? ;)
Trådstarter ønsket en diskusjon, og man trenger ikke å delta.

Alle her (så lang i alle fall) er enige om at det er en risikovurdering å ta. Veie opp fordelene mot ulempene.

Eh... Du har jo bestemt deg og mest interessert i å utvide andres perspektiv, jeg har argumentert både for og mot tidligre i tråden, men når det blir mast om det samme opp igjen gjentatte ganger ser jeg ikke vitsen?
Meg om det, du har mer en tydelig bestemt deg.

Jeg tror ikke en enste gravid mamma sett seg på hesten uten å tenke på konsekvensen, så lite gjennomtenkte tror jeg ingen er.
For meg blir det nesten respektløst å komme med slike utsagn.

Jeg forstår din situasjon godt, men likevel må folk få gjøre som de vil. Er mye verre å sitte å ese ut i en soffa uten å holde seg i form.

Et fall fra hesteryggen trenger slett ikke ha døden til følge for at du skal kunne være ubrukelig som mamma etter barnet er født.

Det er veldig skjelden et fall får så store konsekvenser, det er verre å falle ned en trapp...

Forberg
07-10-2009, 22:01
Nå er det sikkert forskjell på hvordan folk detter av hesten her....men de få gangene jeg har detti av hest så har det skjedd på en nokså "skånsom" måte egentli. Jeg blir til en "ball",og har aldri slått meg noe vesentlig(vrikka bein da hesten datt over meg,fått skrubbsår,forstuinger osv men det er jo ikke "fali"). Kansje jeg er unormal(har drevet endel med trampoline og har vel ganske god kroppsbeherskelse?)? Men detter dere andre av på veldig "brutale" måter? Poenget er at de jeg har pratet med av leger og fysioterapauter mener fosteret ligger så godt beskyttet at det ved "vanlige" fall fra hest ikke bør føre til noe alvorlig,viss mor ellers er frisk... Så er det egentli så stor risiko? Har noen forsket på dette? Mange konkuranseryttere (deriblandt Malin Bayard,om jeg ikke husker feil,og Nina Bråten?) rir jo sprangkonkuranser opptil sjuende mnd!! Men som før sagt,man må føle seg konfortabel med det selv,og vere en habil rytter. For meg føltes det iallefall riktig og veldig helsebringende!!:)

EvaV
07-10-2009, 22:13
Nå er det sikkert forskjell på hvordan folk detter av hesten her....men de få gangene jeg har detti av hest så har det skjedd på en nokså "skånsom" måte egentli. Jeg blir til en "ball",og har aldri slått meg noe vesentlig(vrikka bein da hesten datt over meg,fått skrubbsår,forstuinger osv men det er jo ikke "fali"). Kansje jeg er unormal(har drevet endel med trampoline og har vel ganske god kroppsbeherskelse?)? Men detter dere andre av på veldig "brutale" måter? Poenget er at de jeg har pratet med av leger og fysioterapauter mener fosteret ligger så godt beskyttet at det ved "vanlige" fall fra hest ikke bør føre til noe alvorlig,viss mor ellers er frisk... Så er det egentli så stor risiko? Har noen forsket på dette? Mange konkuranseryttere (deriblandt Malin Bayard,om jeg ikke husker feil,og Nina Bråten?) rir jo sprangkonkuranser opptil sjuende mnd!! Men som før sagt,man må føle seg konfortabel med det selv,og vere en habil rytter. For meg føltes det iallefall riktig og veldig helsebringende!!:)
Har akkurat samme erfaring som deg når det gjelder fall, detter alltid på rompa og tar meg for med hender; har aldri skadet verken rygg, mage eller hodet i fall,kun forstua en ankel og fått noen skubbsår og blåmerker. Men er jo typisk at det skjer når det minst passer det, er nesten så jeg går å venter på at det skal å skikkelig galt en eller annen gang.

Men står jo også i en annen link som noen la ut her i tråden at lettere ytre slag og fall ikke vil påvirke barnet fordi det er så godt beskytta der inne. Mister man barnet er det i de aller fleste tilfeller fordi det er noe galt med det.

Lopke
07-10-2009, 22:21
Har akkurat samme erfaring som deg når det gjelder fall, detter alltid på rompa og tar meg for med hender; har aldri skadet verken rygg, mage eller hodet i fall,kun forstua en ankel og fått noen skubbsår og blåmerker. Men er jo typisk at det skjer når det minst passer det, er nesten så jeg går å venter på at det skal å skikkelig galt en eller annen gang.

Men står jo også i en annen link som noen la ut her i tråden at lettere ytre slag og fall ikke vil påvirke barnet fordi det er så godt beskytta der inne. Mister man barnet er det i de aller fleste tilfeller fordi det er noe galt med det.

Stemmer, mange spontanaborter kan være naturens måte å rydde opp.
Hvilket jo er bra. Så det er slett ikke sikkert man trenger å bebreide seg selv at man skulle gjort ditten og latt være å gjøre datten OM noe skulle skje. Og når jeg skriver "noe" så mener jeg ikke bungee jump med abort til følge.

Silledille
07-10-2009, 22:28
Eh... Du har jo bestemt deg og mest interessert i å utvide andres perspektiv, jeg har argumentert både for og mot tidligre i tråden, men når det blir mast om det samme opp igjen gjentatte ganger ser jeg ikke vitsen?
Meg om det, du har mer en tydelig bestemt deg.

Hvis du hadde fulgt hele tråden hadde du sett at jeg har prøvd å finne linker til steder der fagpersoner har uttalt seg. Særlig en av linkene talte MOT min sak, og jeg hadde ikke lagt den ut dersom det ikke var for å prøve å skape en saklig debatt... Fint med deres meninger og soleklare tro på ridekunnskaper ;) -men hadde vært kjekt med litt mer saklig og kildebasert informasjon... Anyone?

Forberg; at leger og fysioterapeuter mener det ikke er farlig med en vanlig fall fra hest som gravid er veldig interessant! Dette er jo det beste argumentet så langt. Disse har du snakket med direkte? Finnes det fagtekster eller referanser på det?

Lopke
07-10-2009, 22:44
http://www.ugeskriftet.dk/portal/page/portal/LAEGERDK/UGESKRIFT_FOR_LAEGER/TIDLIGERE_NUMRE/2008/UFL_EKCMA_2008_36/UFL_EKCMA_2008_36_52747

Forskning på forskjellige typer mosjon og abortrisiko.
Denne er veldig seriøs.

Forberg
07-10-2009, 22:44
Har ingen fagtekster,men det var vel referert til noen tidligere. De jeg har snakket med jobber bla på attføringssenteret i Rauland,som er tilknyttet Ridesenteret i Rauland. Alle jeg møtte under mitt svangerskap var positive til ridning:) Leger og fysioterapauter er vel forsiktige med å anbefale gravide å ri (pga at det er en liten risiko) men alle som hørte at jeg rei var positive til det,og mente jeg burde fortsette så lenge det var greit for meg. De påpekte og at det var god trening:p. Legger ved ridebilde fra 8mnd. Hjelpetøylen er for at hesten skal slite litt mer,og jeg litt mindre:D

T.B.
08-10-2009, 01:44
Er det ingen av dere som har oppfattet at jeg faktisk ER en fagperson?
Ferdig utdannet fysioterapeut i 1980 - tatt mange kurs i forskjellige fagretninger innen fysioterapi, bla. psykomotorikk, ortopedi, ergonomi, Mensendieck-utdannelse, barselgymnastikk, rehabilitering, terapiridning mm.

Ville ikke akkurat anbefalt en gravid å begynne å ri - men en frisk, gravid, erfaren rytter burde ikke la dette være - hvis hun ikke i samme slengen forteller at hun blir hivd av hesten i eninga....

Tror dere at jeg ville ha ridd til 8 mnd. hvis jeg ikke var trygg på det?

dorab01
08-10-2009, 07:32
jeg rir og holder på med gallophester og jeg fikk total forbud av legen å ri begge gangen. Sluttet å ri på dagen! med en gang hadde aldri tilgitt meg selv om det skjedde noe og ja jeg detter av titt og ofte i hvertfall i ett tidspunkt på 9 måneder. kanjse det er litt spesieltt med gallophester men jeg hadde aldri turt. Nå som jeg snart er 8 måneder gravid går jeg heller ikke inn til alle hestene våre hjelper til med løpssaling men deffinitivt ikke på alle. hadde en litt skummel opplevelse her med den beste hesten vår og hun har laaaaange bakbein og mye temperamang som gode damer ofte har. Mannen min stod og gresset og jeg stod ca 4-5 meter unna. Hun greide nesten å sparke meg i magen på to små hopp og vips var hun der fikk akkurat snudd meg til siden og kjente luften fra høvene gå rett forbi magen min ca 1 cm unna. Vet ikke hva som hadde skjedd men jeg holder meg langt unna. det er ikke lenge igjen nå så jeg for bare holde meg unna!! Og hadde aldri tilgitt noen andre heller ved å risikere barnets liv for meg blir det lutt det samme som drikking og røyking under svangerskapet! utilgivelig!!

Diaz Bettina
08-10-2009, 09:19
Jeg har ikke ridd i mine to svangerskap. Da jeg har en hest som er litt høyt oppe. I det siste svangerskapet mitt, kastet hun meg av da jeg var 2 mnd på vei. Visste ikke da at jeg var gravid. Men heldigvis gikk det bra. Og jeg har hatt bekkenløsning og gått på krykker siden uke 18 har det aldri vært aktuelt å ridd en roligere hest heller. Men jeg har kjørt endel hest i svangerskapene da:)

Synes det bør være opp til hver enkelt hva de vil. :)

Nimbus
08-10-2009, 18:18
Dorab01, om du til stadighet faller av hesten er det jo klart at det er lurt å la være å ri i svangerskapet! Men de fleste faller vel ikke av hesten sånn fryktelig ofte... Jeg har ikke falt av en hest de siste13 årene eller så, så anser ikke risikoen for at jeg plutselig skulle falle av om jeg blir gravid som overveldende. Selv om det selvsagt er en risiko. Som hundre personer her har sagt før meg, det er en viss risiko å gå ned en trapp også...

Og fosteret er godt beskyttet inni magen! Det er faktisk helt utrolig hva et (friskt) foster tåler.

Om andre vil ri eller ikke er selvsagt opp til dem, jeg er ikke interessert i å overtale noen som ikke vil ri til å gjøre det. Men enkelte fremstiller det jo som om man er helt uegnet som mor og ikke bryr seg om barnet om man velger å ri når man er gravid, og det synes jeg er veldig på kanten.

MarenElskerHera
08-10-2009, 18:23
Angående det med å ri under svangerskap, jeg vil nesten si det er mer risiko å være håndballkeeper enn å ri sin egen hest(som man vet og føler seg trygg på). For et år siden holdt en håndballkeeper på med sitt til hun var godt ut i svangerskapet. Det er vell noen hakk værre?

Silje
08-10-2009, 18:30
Helt enig med Nimbus. I det hele tatt å sammenligne det å drikke alkohol og røyke under svangerskap med å ri er hårreisende!!! Jeg sitter nå med min friske lille gutt på fanget som jeg red med fram til tre uker før fødsel under svangerskapet. Tviler på at han hadde vært like frisk og fin hvis jeg drakk istedenfor... :rolleyes:

Nikita
08-10-2009, 18:32
Angående det med å ri under svangerskap, jeg vil nesten si det er mer risiko å være håndballkeeper enn å ri sin egen hest(som man vet og føler seg trygg på). For et år siden holdt en håndballkeeper på med sitt til hun var godt ut i svangerskapet. Det er vell noen hakk værre?

DET kan jo ikke sammenlignes, å være keeper når man er gravid? OMG!!!

Dette kan ikke sammenlignes med ridning synes jeg, selv om jeg heller ikke har ridd da jeg var gravid, ville jeg faktisk heller gjort det enn å stå som keeper. Men skal man diskutere alt som kan være værre enn å ri, er det sikkert en hel rekke ting man kan finne på ;)

Torhild
08-10-2009, 20:04
Helt enig med Nimbus. I det hele tatt å sammenligne det å drikke alkohol og røyke under svangerskap med å ri er hårreisende!!! Jeg sitter nå med min friske lille gutt på fanget som jeg red med fram til tre uker før fødsel under svangerskapet. Tviler på at han hadde vært like frisk og fin hvis jeg drakk istedenfor... :rolleyes:

Oii... tenk om babyen din får rideabstinenser og blir avhengig av hest når han vokser til!! Et rytterbarn, nei og nei, det ønsker vel ingen :p

Silledille
08-10-2009, 21:21
Er det ingen av dere som har oppfattet at jeg faktisk ER en fagperson?
Ferdig utdannet fysioterapeut i 1980 - tatt mange kurs i forskjellige fagretninger innen fysioterapi, bla. psykomotorikk, ortopedi, ergonomi, Mensendieck-utdannelse, barselgymnastikk, rehabilitering, terapiridning mm.

Ville ikke akkurat anbefalt en gravid å begynne å ri - men en frisk, gravid, erfaren rytter burde ikke la dette være - hvis hun ikke i samme slengen forteller at hun blir hivd av hesten i eninga....

Tror dere at jeg ville ha ridd til 8 mnd. hvis jeg ikke var trygg på det?

Beklager! Jeg svarte deg tydeligvis litt kjapt forrige gang! Jeg er veldig enig i (dvs - jeg vet at du kan mye mer enn meg om det, og ville ikke tenke på å sette det i tvil!) alt du sier om treningverdien av ridning! Overhodet ikke uenig på det punktet altså :D
Det jeg lurte på var dokumentasjon ang FALL fra hesteryggen.

Ser flere sier at et vanlig fall fra hest kan gå bra om mor og barn er friske. *noterer bak øret*

Ja, steike, en håndball er vel like hard som en hov! Og så keeper! :S

Silledille
08-10-2009, 21:30
I det hele tatt å sammenligne det å drikke alkohol og røyke under svangerskap med å ri er hårreisende!!!

Nå har jeg tydeligvis mista tråden... fikk ikke med meg akkurat dette.
Men akkurat å røyke under svangerskap... ville aldri jeg gjort.. men jeg kjenner flere som ikke har klart å slutte.

Lopke
08-10-2009, 23:52
Silledille, så du linken jeg la ut, den er skrevet av:

Ugeskr Læger 2008;170(36):2772 Motion under graviditeten og risikoen for spontan abort - sekundærpublikation
SEKUNDÆRPUBLIKATION
http://www.ugeskriftet.dk/LF/images_ufl/ufl_bla.gif Ph.d.-studerende Mia Madsen, forskningsassistent Tina Jørgensen, forskningsassistent Mette Lundsby Jensen, ph.d.-studerende Mette Juhl, professor Jørn Olsen, professor Per Kragh Andersen & professor Anne-Marie Nybo Andersen Syddansk Universitet, Afdeling for Epidemiologi, Statens Institut for Folkesundhed, UCLA, School of Public Health, Københavns Universitet, Biostatistisk Afdeling, og Syddansk Universitet, Afdeling for Epidemiologi

Silledille
09-10-2009, 01:18
Silledille, så du linken jeg la ut,

Ja, jeg så den, kjempebra!

Silje
09-10-2009, 09:13
Og hadde aldri tilgitt noen andre heller ved å risikere barnets liv for meg blir det lutt det samme som drikking og røyking under svangerskapet! utilgivelig!!

Det var dette innlegget jeg siktet til, Silledille. :)

Pernooh
09-10-2009, 09:17
Oii... tenk om babyen din får rideabstinenser og blir avhengig av hest når han vokser til!! Et rytterbarn, nei og nei, det ønsker vel ingen :p

:lol:

Pernooh
09-10-2009, 09:25

Enig! Det er da ikke de samme.

Issa
09-10-2009, 09:59
Folk har veldig forskjellig rissikovurdering av ridning, ser det ut som :) Jeg vurderer risikoen for at JEG faller av MIN hest som liten. Ergo rir jeg under svangerskapet. Men en som faller mye av, har en utrygg hest, en hest som sparker osv vurderer jo risikoen som mye større, og velger kanskje å ikke ri. Det er jo helt naturlig og fornuftig. Selv har jeg lettere for å falle i trapper enn av hesteryggen, altså rir jeg :)

Pernooh
09-10-2009, 10:23
Sant det, Issa. Folk må få vurdere selv hva de mener er forsvarlig, og se ann sin egen hest. Jeg ser ikke helt det skumle med å ri, noe værre enn noe annet, men jeg forstår at folk velger å la være.

Silledille
09-10-2009, 15:31
Det var dette innlegget jeg siktet til, Silledille. :)

Ups. Ok, den var litt krass... skjønner du reagerte på den.

Silledille
09-10-2009, 15:33
Folk har veldig forskjellig rissikovurdering av ridning, ser det ut som :) Jeg vurderer risikoen for at JEG faller av MIN hest som liten. Ergo rir jeg under svangerskapet. Men en som faller mye av, har en utrygg hest, en hest som sparker osv vurderer jo risikoen som mye større, og velger kanskje å ikke ri. Det er jo helt naturlig og fornuftig. Selv har jeg lettere for å falle i trapper enn av hesteryggen, altså rir jeg :)

Fornuftig sagt, Issa. :)

ponnitrollet
09-10-2009, 16:59
Som fysioterapeut har jeg lært å instruere i svangerskapsgymnastikk - og øvelsene der er minst like "harde" som påkjenningene man har under ridning.

Dessverre finnes det ikke så mange leger og jordmødre som også er ryttere - men noen er det jo - og de har ikke hatt noe imot at en gravid - med et NORMALT svangerskap - rider.

Å være gravid er jo noe av det mest "normale" en kvinne kan være, og i land hvor kvinner går "konstant drektige" (merk at jeg sier drektig i ""), og føder haugevis av barn, så sitter de ikke "på stas" - det er helt sikkert. Hvem skulle gjøre all jobbingen da? På jordene, i huset, passe de andre ungene osv osv.

Naturen er så viselig innrettet, at et nytt liv ligger meget godt beskyttet i sin mors mage.

Man kan ikke slutte å "leve" selv om man bærer på et barn - og tenke på "alt som kan gå gæærn't".

Er veldig enig i denne jeg. Jeg kjenner mange gravide som har ridd både før/under/etter svangerskap uten problem. Det handler en del om hvor trygg hesten er, selvsagt. Jeg forstår at de med fyrige varmblodsridehester ikke tør å ri, spesielt dersom hesten løper ut/skvetter ved den minste ting. Men hester beskytter faktisk eieren om hesten merker at eieren har ett fysisk problem, for å ta ett eksempel:

Ei dame jeg kjenner var gravid for to år siden, hun har en 10 år gammel fjording som ikke er helt enkel å ha med å gjøre. Denne pleier å bukke osv. Men på mirakuløst vis "skjerpet" hesten seg plutselig en dag og gikk fint. 6 uker senere viste en test at kvinnen var gravid og hesten forble "snill" gjennom hele svangerskapet til denne kvinnen.

Det var på an igjen med bukking og tulling etter svangerskapet, men jeg er sikker på at dyr har en sjette sans når det kommer til slike ting.

Silledille
09-10-2009, 22:18
Ei dame jeg kjenner var gravid for to år siden, hun har en 10 år gammel fjording som ikke er helt enkel å ha med å gjøre. Denne pleier å bukke osv. Men på mirakuløst vis "skjerpet" hesten seg plutselig en dag og gikk fint. 6 uker senere viste en test at kvinnen var gravid og hesten forble "snill" gjennom hele svangerskapet til denne kvinnen.

*gåsehud* Det er utrolig å høre!
Vallaken min er kjempesnill dersom han merker at rytteren er grønn, og spesielt når ungene skal ri. Hoppa mi derimot- benytter seg av det om rytteren er svakere, og har dessverre stukket av med unge ryttere :S (Aldri mer unger aleine på henne).

Ajax
09-10-2009, 22:43
I fjor ble en av mine beste venninner mamma, og det var helt sprøtt å se hvordan hestene tok hensyn til henne mens hun var gravid!
Hun trimmet høvene på mine hester, og med de voksne vallakene trengte hun bare å klappe på det beinet hun ville de skulle løfte, så løftet de det, og holdt det oppe for henne uten å legge tyngde på. Og så snille er de ikke med "fremmede" hovtrimmere ellers.
Hun red hesten sin helt til hun var ni måneder på vei, og etterhvert som hun ble større og større begynte hesten å bevege seg mer og mer forsiktig, med kortere og kortere skritt, til hesten helt nektet å bevege seg da hun var nesten 8 mnd gravid.
jeg har en venninne til som fikk baby i fjor, der har særlig hennes 17 gamle vallak adoptert sønnen, der løper hestene til gjerdet og knegger om sønnen snubler og gråter på tunet...

Lopke
09-10-2009, 22:51
åhh..::\'):

Ajax
09-10-2009, 23:02
barn er umistelige, det vet vi vel strengt talt alle her. Jeg hadde to spontanaborter mellom mine to svangerskap så jeg vet smertelig godt hvor vondt det gjør å miste barn under svangerskapet. Men likevel, om jeg hadde blitt gravid igjen nå hadde jeg kommet til å ri så lenge jeg orket og hestene mine lot meg få lov.
Når de har kunnet ta så mye hensyn til meg pga operert arm, de har tatt på seg hodelaget selv når jeg bare har holdt det frem med den friske armen, de har frivillig falle på knærne på betongen for ikke å legge tyngde på det beinet jeg har stelt om de har mistet ballansen etc. Hadde jeg vært gravid er jeg sikker på at de hadde tatt like mye hensyn, om ikke mer...
Men det er klart at jeg hadde ikke testet ut andre hester i en slik situasjon.

Lopke
09-10-2009, 23:06
Jeg har faktisk hørt 2 motstridende teorier ang ridning og graviditet..

Den første gikk på at det var bra, for muskulaturen man trener opp vil komme deg til nytte under fødsel.. høres jo logisk ut (se bort fra risikosport og det der)

Men så har jeg også hørt at ryttere har FOR GOD muskulatur i bekkenet og kan gjøre fødselen hardere enn den er?? ... vel.. jeg vet ikke hva jeg skal tro.

Noen som har hørt noe om dette?
Selvom alle er enige om at fysisk god form er bra for gravide.

Diaz Bettina
09-10-2009, 23:29
Men så har jeg også hørt at ryttere har FOR GOD muskulatur i bekkenet og kan gjøre fødselen hardere enn den er?? ... vel.. jeg vet ikke hva jeg skal tro.

Dette har jeg også hørt. At til bedre trent man er nedetil, til verre fødsler.. men om det er sant, det vet jeg ikke.. Har bare hatt keisersnitt jeg;-)

Lopke
09-10-2009, 23:34
Det må da finnes noe på skrift om dette..
Om jordmødre har opplevd at ryttere har spesielt gode eller dårlige fødsler ifht gjennomsnittet..

*google*

T.B.
10-10-2009, 00:19
Som fysioterapeut har jeg enda ikke hørt om at ryttere har vært "plaget" av for hardt trente muskler.
Men et eller annet sted har jeg lest/hørt om at topptrente håndballspillere av en eller annen grunn har hatt "for stramme" muskler.
Det kan sikkert gjelde andre topptrente idrettsutøvere også, men jeg tror ikke "for godt trent bekken-/bekkenbunns-muskulatur" er det man behøver å bekymre seg om i første omgang.

Lopke
10-10-2009, 00:27
Som fysioterapeut har jeg enda ikke hørt om at ryttere har vært "plaget" av for hardt trente muskler.
Men et eller annet sted har jeg lest/hørt om at topptrente håndballspillere av en eller annen grunn har hatt "for stramme" muskler.
Det kan sikkert gjelde andre topptrente idrettsutøvere også, men jeg tror ikke "for godt trent bekken-/bekkenbunns-muskulatur" er det man behøver å bekymre seg om i første omgang.

Hvilke muskler var det snakk om når det gjaldt håndballspillere da?

Silje
10-10-2009, 09:44
Jeg begynte på fødselsforberedende akupunktur for å gjøre bekken klart og løsne ligamenter 4 uker før fødsel. Da sluttet jeg og å ri, sånn at ting skulle få lov til å slippe. Jeg hadde en veldig fin fødsel med gode rier og en fin forløsning. Jordmor påstod at jeg var "skapt til å fø unger". :p Jeg vet jo ikke om det hadde noe å si med hverken akupunkturen og å slutte med ridningen på det tidspunktet, men det er jo godt mulig?

Marte
10-10-2009, 11:13
Jeg snakket med en instruktør en gang som fortalte at hun hadde måttet ta keisersnitt da hun fikk sitt andre barn, da hun rett og slett var for "stram" i muskulaturen til at en vanlig fødsel var mulig. Så det er nok mulig å ri "for mye" også.

Ajax
10-10-2009, 19:28
Jeg red ikke på den tiden jeg fikk mitt første barn, men jeg hadde trent aktivt ishockey frem til jeg ble gravid, og hundekjøring fortsatte jeg med det første delen av svangerskapet, (men så gikk snøen og da ble det jo ikke mer) Jeg var i knallform, to uker før termin var jeg på fjellet og plukket multer etc. Men så gikk jeg tre uker over termin, fikk en unge på 4,5 kg som ikke ville ut, og det endte med at han ble tatt med sugekopp etter tre timer med pressveer. Jeg fikk etterpå vite at grunnen til at vi ikke ble sendt til keisersnitt etter en halvtime pressveer uten resultat som visstnok skal være vanlig prosedyre var at jeg var i så god form at jeg hadde så bra oksygenopptak at de mente jeg tålte det.
Fysisk gjorde jeg kanskje det, men psykisk gjorde opplevelsen at jeg maste meg til keisersnitt da barn nummer to ble født.
Så for min del var det ikke så kjempeposetivt å være i så god form den gangen...

T.B.
11-10-2009, 00:43
Jeg tror nok ikke det var håndballspillere spesielt, men topptrente idrettsutøvere mer generelt - når man vet hvordan de trener musklene, som rett og slett blir så "sterke" at de ikke klarer å slappe dem av og forlenge dem - slik som trengs når man skal døtte ut en unge.
Vil tro at både turnere og skiløpere osv. kan få samme problem med å få tøyd ut aktuelle muskler for en fødsel.

Krussedull
11-10-2009, 20:10
egentlig synes jeg det er ett fett hvor snill og rolig hesten er, i og med at jeg har vært flere ganger i bakken SAMMEN med hesten, enn jeg har bare falt ned fra ryggen dens. Jeg tror, og har hørt flere som har sagt det at det er utrolig at jeg har klart å få hester til å falle så mye når jeg rir dem... En av dem døde mens vi galopperte mot hinder, der ble det et lite sykehusopphold på meg. En annen stupte kråke over hinder og landet på ryggen, en snublet og to har sklidd overende... Hadde det ikke vært for disse fallene MED hesten hadde jeg kanskje tatt sjangsen på å ri hester jeg stolte på og kjente;)

Silledille
11-10-2009, 20:26
egentlig synes jeg det er ett fett hvor snill og rolig hesten er, i og med at jeg har vært flere ganger i bakken SAMMEN med hesten, enn jeg har bare falt ned fra ryggen dens. Jeg tror, og har hørt flere som har sagt det at det er utrolig at jeg har klart å få hester til å falle så mye når jeg rir dem... En av dem døde mens vi galopperte mot hinder, der ble det et lite sykehusopphold på meg. En annen stupte kråke over hinder og landet på ryggen, en snublet og to har sklidd overende... Hadde det ikke vært for disse fallene MED hesten hadde jeg kanskje tatt sjangsen på å ri hester jeg stolte på og kjente;)

:eek:Stakkers deg!!! Jeg eier som sagt en snublefot, og vi deiser i bakken begge to rett som det er.... Har en teori om at han går i søvne...

Krussedull
12-10-2009, 17:46
:eek:Stakkers deg!!! Jeg eier som sagt en snublefot, og vi deiser i bakken begge to rett som det er.... Har en teori om at han går i søvne...

:lol:

trineck
12-10-2009, 21:11
Jeg red som gravid fram til nesten 8 mnd på vei. Da sa både mann og kropp stopp gitt!
Kuttet ut å ri andre hester enn min egen hest fra omtrent da jeg fant ut jeg var gravid, hoppet av ridekurset jeg gikk på og tok det helt etter egne premisser. Kutta alt som heter sprang, og red ikke alene i terreng. Bekkenet mitt kranglet nok til at å gå 100 meter var en utfordring, (parkerte ved luftegården for å slippe gåtur på 50 m T/R stallen mer enn nødvendig, hehe) men å ri gikk fint.
Sikkerheten tenkte jeg på hele tiden, akkurat slik jeg nå gjør om jeg har jentungen med til stallen. Håndterte knapt andre hester fra bakken engang, selv om hestene på stallen stort sett er rimelig trygge.
Men jeg hadde stort utbytte av å ri, særlig når bekkenet gjorde at jeg ikke kunne gå tur var det fantastisk å kunne komme seg ut litt allikevel! Mot slutten av tida jeg red ble det ofte skritting til ridebanen 20 min unna og longering der inne. Sluttet å ri fordi overskuddet forsvant fullstendig rett og slett. Presset meg for tøft mht jobb og til slutt ga kroppen klar beskjed hva den mente om det..
I tillegg synes jeg jeg fikk merkbart dårligere balanse mot slutten av den tiden jeg red. Helgekurs 6 mnd på vei gikk fint, men bare noen uker senere hadde det vært glemmesak.

Hadde på papiret en enkel og grei fødsel som gikk raskt.

Hvis jeg blir gravid igjen vil jeg nok gjøre det noenlunde likt, så fremt jeg har den samme tryggheten på hesteryggen da. Det eneste jeg ville endret på er at jeg nok hadde forsøkt å ri sammen med folk selv på korte turer, sånn at noen er der om noe skjer. Det er som Sol sier, andre gangen vet man hva man har å miste..

Hvis jeg ikke hadde hatt hest jeg kjenner så godt og kan stole på, hadde jeg aldri ridd. For min del hadde jeg heller aldri gjort aktiviteter med ekstra risiko, som sprang, røff terrengridning alene, kappløp, barrel race, barbakridning, ridning av ung/uerfaren/stri hest, hest som stikker o.l. Jeg hoppa av hesten og taklet situasjoner fra bakken med en gang jeg så ting hesten potensielt kunne bli redd for, som motorsag, traktor på fremmed grunn, skiløpere etc, bare for at jeg selv ikke skulle risikere mer enn nødvendig selv på stødig hest. Men hver og en må gjøre det en selv føler for. Jeg forstår dem som ikke rir bedre enn jeg forstår dem som starter sprang i svangerskapet, for å si det slik :)

Poteten
13-10-2009, 21:41
Jeg red hver dag når jeg gikk gravid med mine tre første graviditeter. På nummer tre gikk det galt, det var vinter og hesten skvatt for en bil som fløytet. Det var greit nok, jeg var vant til det. Men når han skvatt mistet han en sko, noe jeg ikke merket siden jeg ikke hørte det i den dype snøen. Når vi var kommet hjem skulle vi bare krysse gårdsplassen, han hopper ned ifra kanten og ned på veien. Svupp så forsvant beina under han og jeg havnet under han. Jeg var 10 uker på vei og mistet.

For å si det sånn, jeg red ikke de 9mnd før minstemann kom denne gang. Jeg skulle tenkt så mye lengre, og det går ikke en dag uten at jeg tenker på det.

Jenter, dette er ikke noe dere vil oppleve! :(

Harneshaug
13-10-2009, 22:04
Det er utrolig trist, jeg kondolerer og føler med deg :(

Men uansett KAN ting skje, enten til hest eller i andre sammenhenger, jeg klarer bare ikke å synes at det å ri selv om man er svanger er uansvarlig.
Det er en så personlig avgjørelse å ta at det må få være opp til hver enkelt.

Poteten
14-10-2009, 01:49
Det er helt klart opp til hver enkelt! :)

Man er vell ikke uansvarlig om man rir når man er gravid, med mindre man rir en rodeohest. Men jeg minner på min hestegjeng omkrets om hvor fort livene deres kan snu om det skulle skje noe. Noen av dem har tatt det til seg å sluttet, andre har fortsatt. Og det er helt okei. Skulle noe skje så vil jeg uansett være der å støtte dem, og overhode ikke dømme dem for feile valg.

For jeg ble advart jeg også, men jeg trengte å erfare det selv før jeg innså det. Man kan angre på det eller leve videre. Jeg velger å leve videre men har lært av det :)

Harneshaug
14-10-2009, 01:52
Det har jeg full respekt for og du har de beste argument og begrunnelser for dine valg, selv om de var dyrkjøpte...

Issa
14-10-2009, 10:40
Det var veldig trist, Poteten. Men jeg mener fortsatt at man ikke kan ta høyde for alt som kan skje, ergo er det ikke vits å kutte ut det man mener har relativt lav risiko. Ridning, for meg, er vurdert som "lav risiko".

Tindramin
15-10-2009, 10:50
Selvsagt bør en ikke røyke når en er gravid. Selv prøver jeg å gå ned i vekt, for å kunne bli gravid. Jeg har hormonforstyrrelse som gjør det vanskelig å bli gravid, og vet at jeg kanskje må adoptere når den dagen kommer, så det er veldig vanskelig for meg å se på denne debatten uten å synes dere tar for lett på det..

Jeg skal sette vekk hestene. Da får de noen som kan ha fullt fokus på dem.

Er nok fordi jeg selv har problemer med å bli gravid, men jeg kan ikke noe for at jeg er uenig i vurderingen din.
Legger du ut ditt synspunkt, så kan jeg og legge ut mitt...

Jeg har slitt en god stund for å bli gravid jeg, men alikevel red jeg fram til jeg fikk strengt rideforbud av legen. Grunnen til det var at jeg fikk kratfige blødninger etter jeg hadde ridd, og det var rolige turer i skritt og tølt. Den første gangen, kom det en stund etter ridninga, så da kobla jeg ikke helt at det kom av det, men etter 2 gang, skjønte jeg det, og har ikke ridd siden. Blødningene er borte.
Hadde jeg ikke fått de blødningene, hadde jeg ridd så lenge jeg følte det var greit. Hvor lenge det ville vært, aner jeg ikke, men det hadde forutsatt at jeg hadde hatt en grei hest å ri på. Det var en grunn til at jeg solgte den forrige hesten jeg hadde, den ville jeg ikke ridd under graviditet om jeg hadde fått lov.
Nå har jeg unghest som ikke er ridd inn. Jeg holder meg absolutt ikke unna henne selv om jeg er gravid. Jeg er i stallen nesten hver eneste dag, jeg går turer med henne, jeg longerer henne, jeg møkker (da er hestene på jeg steller henne, området jeg møkker) og jeg fôrer hestene. Har ingen som helst betenkeligheter med å gå inn i flokken på 19 hester og møkke og fôre. Jeg skjønner om noen har det, men jeg kjenner den flokken ut og inn og kan bare vifte med armene og kremte, så viker de unna. MEN jeg hadde ikke gått inn til hester jeg ikke kjenner. Jeg gjør kun ting som føles ok for meg. Kjenner at jeg savner å ri, men vet at denne perioden uten ridning er så kort, det er så kort del av livet jeg er gravid, så det skal jeg fint klare. Men jeg rir som sagt ikke på grunn av komplikasjoner i svangerskapet, ikke fordi jeg er redd for at noe skulle skjedd.

Men jeg vil påstå at jeg er like glad i mitt ufødte barn som hvem som helst annen som ikke rir, fordi det KAN være farlig! Alt kan være farlig, og jeg orker ikke å leve etter en slik "regel". Da hadde jeg blitt gal...

Bea
15-10-2009, 12:40
Jeg er gravid i 7. mnd , stoppet â ri da jeg fant ut jeg var gravid. Jeg red en noe fyrig norsk varmblodshest og tar rett og slett ikke sjansen, til og med de rolige skolehestene kan finne pâ noe og selvom jeg ikke har falt av pâ gudvet hvor mange âr synes jeg ikke det var verdt det. Nâ sliter jeg ogsâ med en bekkenlôsning som gjôr at jeg mâ gâ pâ krykker , sitter fremme i symfysen , sâ kunne ikke sittet pâ en hest nâ uansett nâr jeg ikke kan ta bena fra hverandre :(

Jeg var gravid i 2005 hele livet mitt var hest, jeg jobbet med hest pâ fulltid, pâ fritiden var jeg i stallen, hadde hester i trening osv, red frem til uke 12 da mistet jeg og jeg tror noe av ârsaken var ridningen. Er ikke bra i likhet med andre skumpende "ôvelser"

missfry
16-10-2009, 19:14
jeg er ikke gravid nå og har ikke unge. men jog komme nok til å ri da jeg er gravid.
jeg vet ikke helt jeg men jeg mener at hvis jeg da som rir daglig mister ungen pga ridning så er det ikke meningen at den skulle ha kommet. å ett veldig fatalt fall i løpet av 9 måneder synes jeg at er ganske så usansynlig, det kan skje men jeg hadde nok tatt sjansen.

jeg har jo kjøpt denna hesten , synes det blir litt egoistisk av meg å slutte å trene eller drive med han pga at je blir gravid.

T.B.
17-10-2009, 03:18
Altså - som nevnt flere ganger tidligere i denne filen: Et NORMALT svangerskap bør ikke være til hinder for en "noenlunde normal livsførsel".

Men for all del: Blødninger og smerter er klare kontraindikasjoner (= ikke lov) - uansett aktivitet - om det er ballett, fjellklatring - eller ridning.

Ja, bare se på "Skal vi danse", hvor to av jentene er høyst gravide - og vil tro at den trening og utførelse disse viser laaangt overgår en (trygg) rideøkt.

Det er bare vi mennesker som kan "styre" en graviditet - ved at mødrene blir tatt vare på. Derfor kan det skje at noen "må legge seg ned" etter første tegn på svangerskap, da de tidligere har hatt aborter eller andre problemer - for å redde barnet.

Derfor er det altså noen som kan ri omtrent til ungen plopper ut, mens andre må legge om livet i en periode. Sånn ER det bare.

goytil
17-10-2009, 08:58
Det kan gå bra og det kan gå galt. Så enkelt er det.. Jeg har en fin rød sløyfe fra 80 cm sprang i hylla mi jeg, som jeg vant når jeg var 4 mnd på vei med nr 3 .. Nå var det ikke meningen å bli gravid og jeg hadde alt jobbet så mye for å bli startklar at jeg rett og slett tok sjangsen. Holdt da på å dette av på 1 m, men holdt meg på ... Med Nr 2 datt jeg faktisk av min vennines hest når jeg var 1-2 mnd på vei (fikk et helgekurs av min svigerinne så rei bare den ene helga i hele svangerskapet).. Og det gikk bra det også. Ei jeg kjenner fikk hesten over seg på tur og enda så gikk det bra..

Men første barnet mitt tok jeg ingen sjangser med, og jeg tok egentlig ikke sjangser med de andre to heller. Jeg ville aldri gjort de tingene om jeg ikke trodde jeg hadde en viss kontroll.. Det skal sies at jeg slutta på dagen etter det sprang stevnet, jeg ble rett og slett så sjokka når jeg ble gravid med nr tre og skulle egentlig ikke ri så lenge. (Var oppå henne en tur igjen i 7 mnd også for å vise de som skulle ha henne på for at hun ikke var helt umulig.. he he ). Men jeg hadde jobbet så mye frem til det stevnet og hesten var i så utrolig fin form. Jeg er veldig glad jeg tok den sjangsen nå når hesten ikke er mer.. At vi fikk den sjangsen før hun døde..

Om jeg blir gravid nå (jeg håper virkelig IKKE jeg blir det altså, og kommer vel til å grine i flere uker i såfall he he) Så ville jeg nok ikke ridd i det hele tatt..

Jegopplevde mye hets fordi jeg ikke ville ri faktisk... Fikk kommentarer som, er du pyse, og det er jo ikke så farlig, du er jo ikke syk osv... Jeg har hest av egoistiske grunner, hesten er der for meg.. Jeg steller den jo så klart og sørger for at den har det bra. Men jeg rir den når jeg vil.. Folk som syns hester er viktigere enn barna sine har jeg liten respekt for.. Type kommentarer som "den ungen skal ikke ødlegge livet mitt" blir for dumme..

Silledille
17-10-2009, 23:53
jeg har jo kjøpt denna hesten , synes det blir litt egoistisk av meg å slutte å trene eller drive med han pga at je blir gravid.

Akkurat DEN kommentaren der var vel ikke helt gjennomtenkt.

T.B.
19-10-2009, 05:06
Vel altså: Jeg er fysioterapeut, også ridefysioterapeut, og hadde et normalt svangerskap og red hester jeg kjente godt.

Hvis en eneste en av mine pasienter hadde hatt problemer i svangerskapet, ville jeg bedt henne avbryte evt. rideaktivitet - likesom alpinkjøring, crosssykling, cheerleading, konkurransedansing osv osv.

Noen kan gjøre alt sånt, mens andre bør holde seg laangt unna - sånn ER det bare!

Og hver og en må selv kjenne hva som er best for en selv - evt. med råd fra helsepersonell.

I gamle dager, da kvinnfolka (her til lands) - og i en del land og kulturer i verden gjør det fremdeles - gikk/går de omtrent "kronisk gravide", så det skulle tatt seg ut om de la seg ned ved første tegn på graviditet. Da ville samfunnet stoppe opp.

Hvis man har tilgang til litt statistikk, så er det slett ikke ALLE graviditeter som fører til et velskapt barn som vokser opp. Hvis det er noe "gæli" med fosteret, så vil kvinnens kropp avvise "fremmedlegemet" - og særlig hvis mora ellers utviser noenlunde normal fysisk livsførsel.

Kan jo gå tilbake til hest: Hadde ei unghoppe som venta sitt første føll, og alt så bra ut, inntil føllet plutselig lå dødfødt i stallen ca. 2 mndr. for tidlig. Mange uffet og akket seg, og sa "ååååhh så trist" - mens jeg ville vite hvorfor - og obduksjon av føllet viste at det hadde en uutviklet lever - altså at det ikke ville levd opp, uansett. Sånn ER det bare!!

Marte+Quicky
20-10-2009, 23:28

Da må du ha vært veldig uheldig (siden du har falt med hest så mange ganger). Har også full forståelse for at du med flere velger å ikke ri under svangerskap. Likevel vil jeg påpeke at det finnes ulike typer riding.

"Å ri" er ikke "bare å ri". F.eks. har jo 2 av tilfellene dine vært med hinder, man kan jo kutte ut sprangen så er risikoen plutselig betydelig mindre. Skal litt til for at hesten faller hvis man rir på skrittetur eller rolig på bane f.eks.

Men om man vil ri, og evt. hvordan man vil ri, vil jeg si er opp til hver enkelt person. Det som er helt sikkert er at ingen av de to gruppene skal hånes/ikke respekteres for hva de velger å gjøre. Det valget har ingen andre enn mor og far noe med..

Merete & Perlene
21-10-2009, 02:10
Denne tråden skal jeg følge med på :)

T.B.
21-10-2009, 04:43
Ja, det meste er vel sagt - kanskje.
At man selv må vurdere sin situasjon - særlig hvis det er problemer i svangerskapet.

Noen av oss har ridd omtrent til ungen kom ut, mens andre har latt det være fra første visshet om "tilstanden".

Noen rir snille hester som man kjenner ut og inn mens andre rir "fyrverkerier".

Siden jeg har forkjærlighet for å bringe "gammal historie" inn i en del innlegg, kan det jo nevnes at i tidligere tider, fikk ungjenter som "hadde kommet i uløkka" diverse råd for å "bli kvitt uløkka" - bla. å ta seg en skikkelig ridetur på naboens ville hingst, eller sykle ned "brattheia" og sitte på setet hele lia ned.... Hvis ikke det "hjalp", var det nok noen som tok turen til "bygdas kloke kone" - mens den sarte finfrua på storgården la seg til sengs ved første tegn på at en odelsgutt kunne være på gang....

Sånn er det ikke lenger - og en tur på "naboens ville hingst" ville jeg ikke anbefale.

Så jenter: Gjør det dere selv mener er greit.

Missgadget
12-01-2010, 10:37
Dette er vel en vurdering kver enkelt må ta selv? Også må man se an hesten man skal ri.
Selv om man velger å ri så trenger man jo ikkje å legge ut i flat galopp eller starte feltritt feks. Eg er ganske sikker på at de gravide kvinnene som rir nok legger om ridevanene sine bitte litt under svangerslapet. Hun som eide Store Bjørn før sa at han var den eneste hesten hun tørte å ri under svangerskapet. Og da har man jo tatt et valg da.

Eg kjeme aldri til å slutte og ri - men eg kjeme til å se an hesten før eg legger ut på tur som gravid.. ( er ikkje gravid enda)

NightEffe
12-01-2010, 12:16
Det kommer veldig ann på hesten også. Jeg har tre vid forskjellige hester. Den på tre hadde jeg vel egentlig fått noen til å passe for meg da den kan finne på å komme med et bakbein i ny og ne, og ridning på den hadde vært uaktuelt. Fulblodsen min hadde også vært totalt uaktuelt å ri, da jeg detter av den gjenomsnittslig 2-3 ganger i måneden noe jeg aldri hadde tatt sjansen på. Ponnien min ville nok blitt min gode venn om jeg var gravid. Den er snill og trygg, og elsker late dager på tur osv =)

NightEffe
12-01-2010, 12:20
Men som mamma sier: den dagen det er et barnebarn på vei jenta mi så skal jeg peronlig holde deg av hesteryggen :P

RigelRappen
12-01-2010, 12:36
Med første barnet rei jeg til 8.mnd, da var det beite så da skulle jeg jo uansett ikke ri. Dette gikk helt fint, men jeg spurte ikke lege/jordmor om lov da.. Hesten jeg red hadde jeg hett i 13 år, så jeg kjente bevegelser og humør godt på han og visste jeg ikke kom til å falle av. Med barn nr to rei jeg til omtrent 5.mnd, da fikk jeg bekkenløsning og turte ikke risikere kroniske problemer, derfor kjørte jeg bare resten av svangerskapet.. hadde da litt problemer med kynnere, så var litt vondt når det var humpete ute. Men kjenner du hesten godt og vet du ikke faller av er det jo ikke farlig for barnet å ri. Jeg red som vanlig, altså turer med trav og galopp=) Men klart, jeg tok ingen sjanser, som å løpe der man ikke er sikker på underlaget og jeg hoppet ikke over stokker og sånt, tok jo litt hensyn til tilstanden også:) Gratulerer med graviditeten og masse lykke til=)

Krussedull
13-01-2010, 10:03
Vet om folk som fortsetter å ri på sprangtreninger og sånt laaangt ut i svangerskapet. Kjønner ikke at de tør jeg.

Issa
13-01-2010, 12:06
Men det er ikke opp til mødre og leger. Kun man selv kan lage en risikovurdering og konsekvensanalyse. Er risikoen lav nok, rir man vel! For meg, i 8 mnd, har risikoen vært så lav at jeg valgte å ri intill magen min ble såpass stor at barnet lå for utsatt til, til at jeg var villig til å ta risikoen uansett hvor lav den var.

RebeccaK
03-02-2010, 15:11
Jeg rei en par uker etter at jeg fant ut av graviditeten. Men jeg led av hyperremesis (ekstrem svangerskapskvalme) og derfor orket jeg ikke å ri lenger enn det. Etterhver tok også bekkenløsningen vekk gleden av å bevege meg. Jeg hadde normal omgang med hesten pusset, kjørte tur, longerte og gikk turer med han om jeg orker. Hadde nok fortsatt å ri lenger om ikke kvalmen hadde tatt meg.

Men denne avgjørelsen er kun opp til mor og far å ta. Uansett hva folk velger respekterer jeg det.

Pernooh
03-02-2010, 15:19
Men som mamma sier: den dagen det er et barnebarn på vei jenta mi så skal jeg peronlig holde deg av hesteryggen :P

Du, la vær å ri?! Det kommer vel ikke til å skje. :D

Pernooh
03-02-2010, 15:20
Fulblodsen min hadde også vært totalt uaktuelt å ri, da jeg detter av den gjenomsnittslig 2-3 ganger i måneden noe jeg aldri hadde tatt sjansen på.

I sprangen, håper jeg? :lol:

Rocky
05-02-2010, 22:14
Er det mange her som har erfaring når det gjelder "drektige ryttere"? Jeg selv er 16 uker på vei, og min jordmor fraråder meg å ri, for et fall kan være fatalt, så jeg lovet henne heller å ikke falle av ;) Å ikke ri er ikke noe morro....

Jeg red til daglig flere hester og hadde ikke falt av på over 4 år!! Så da jeg ble gravid fortsatte jeg å ri. Gjordmor syntes ikke det gjore noe siden jeg var godt trent osv. Men ... klarte selvfølgelig og ramle av. (var bare 3 mnd. på vei) Det gikk fint, slo meg ikke. Begynte å blø litt på kvelden og ble redd. Viste seg at baby- magen hadde fått et lite dunk like vell.. Heldigvis gikk det bra. Sluttet å ri etter det for man vet aldri!! Men når det skulle være sakt så fikk jeg mere trykk på bakken fra hestene i stallen, enn fallet. Men det er ikke hvert å ta risikoen av et fall. Det er jo ikke slik at man ikke klarer å vente.. Har nå to små barn og er tilbake i salen etter 1.5 år av og på. Råder alle til og ikke ri under svangerskapet. Bare ett lite fall er nok.... Dessuten så er det altid slik at fallet kommer når man ikke KAN falle av...

KaraZ
06-02-2010, 13:09
Jeg red til jeg var 7 mnd på vei. Da var det så ubehagelig å ri, at jeg sluttet pga det. Jeg hadde egentlig bestemt meg for å ri helt fram til fødselen, men orket bare ikke rett og slett. Den siste mnd red jeg kun på min veldig rolige og snille dølahest. Jeg red en unghest i begynnelsen av svangerskapet, men fornuften tok overhånd, og jeg fant ut at den var ikke trygg nok for meg å ri i tilfelle noe skulle skje. Det var det ikke verdt. Jeg red mye en aktiv traver i flere mnd av svangerskapet, men det var ikke behagelig pga hans store, raske bevegelser. Jeg kjørte hest helt fram til fødselen. Jeg var sist ute og kjørte hest 2 dgr før fødselen. Det var også ubehagelig i humper og dumper. Jeg hadde bekkenløsning på slutten, så jeg hadde mye vondt. Jeg leste om ridning under svangerskapet, i et svensk hesteblad (hâstfocus) mens jeg var gravid. Der sto det at ridning er veldig bra trening av bekkenbunnmuskulaturen, og de øvrige musklene "der nede", som gjør det veldig gunstig når det gjelder fødsel og tiden etterpå. Man kommer seg fortere etter en fødsel om de musklene er godt trente, og man blir mer elastisk og tøyelig liksom. Men dette er jo selvfølgelig en avgjørelse man må ta selv, for det er jo knyttet en del risiko opp mot det å ri under svangerskapet også. Hvis man føler seg trygg nok til det, har en snill hest å ri, så ser ikke jeg noe problem med det. Men klart - man vet aldri når man kommer til å falle av. Men å ri inn unghester, osv i den tiden, syns jeg man skal holde seg unna. Det er jo uansett veldig gunstig å være i form og godt trent når man skal gjennom en fødsel og tiden etterpå, det gjelder jo både folk og dyr. Man må jo bare selv vurdere hva slags trening man skal utøve.... Det er ihvertfall bevist at ridning er gunstig for trening av musklene i bekkenet. Noe som man kan ha mye igjen for når det kommer til fødsel og tiden etterpå.

T.B.
07-02-2010, 00:29
Har skrevet det samme som Karaz tidligere - og jeg er fysioterapeut.
Red til jeg var 8 mndr på vei, da kulemagen gjorde det vanskelig å "funke" på hesteryggen. Red bare "trygge" hester - ja, det virket som de kunne "lukte" at jeg var "drektig" og tok hensyn. Holdt meg i god trim gjennom hele svangerskapet.

Men for all del - jeg hadde ALDRI anbefalt ridning som treningsmetode for kvinner med "risikable" svangerskap.

KaraZ
08-02-2010, 22:01
Har skrevet det samme som Karaz tidligere - og jeg er fysioterapeut.
Red til jeg var 8 mndr på vei, da kulemagen gjorde det vanskelig å "funke" på hesteryggen. Red bare "trygge" hester - ja, det virket som de kunne "lukte" at jeg var "drektig" og tok hensyn. Holdt meg i god trim gjennom hele svangerskapet.

Men for all del - jeg hadde ALDRI anbefalt ridning som treningsmetode for kvinner med "risikable" svangerskap.

Takk for bekreftelsen! :D Ja, jeg hadde samme opplevelsen. Hestene jeg drev med virket til å skjønne at de måtte ta ekstra hensyn til meg. De senket hodet og luktet på magen min stadig vekk. Noe de ikke har gjort verken før eller senere. Det var helt rørende. :)