PDA

Se full versjon : Hest som hoster, men er uten temp. og andre kliniske tegn til sykdom?

EliFi
04-10-2009, 00:33
Klør meg litt i hodet for tiden. Villfly er frisk som en fisk og i hundre og ti, men Nanna hoster, sånn tørrhoste uten ekspektorat eller snørr. Ikke har hun feber, og synes å være i tipp topp form, for de "burner" av gårde i vill fart hver morgen når de blir satt ut.

De får høy som grovfôr, men dette er ikke særlig støvete. Jeg har ikke vannet det av den grunn. Skjønner bare ikke hvorfor hun hoster. Kan det være en luftveisinfeksjon, selv om hun ikke har feber eller andre kliniske tegn til sykdom? Det er tydeligvis ikke smittsomt. Og hun har vært frisk og i hardtrening tidligere?!

Nina
04-10-2009, 00:41
Det kan være luftveisinfeksjon selv om hun virker relativt frisk, har opplevd det med hest. Ville ått det undersøkt fortest mulig da jeg har litt dårlige erfaringer med slikt, og det er greit å få stoppet det før det utvikler seg.

lenaulv
04-10-2009, 00:58
Ville også kontaktet vet. om dette har vart mer enn et par dager.
Eller hadde hesten hatt hyppig, jevlig tørrhoste, ville jeg ha kontaktet vet samme dag.
Tar jo ikke så lang tid å hoste opp et strå eller noe annet ufarlig.

Hoster hesten like mye ute som inne?

EliFi
04-10-2009, 01:02
Hun hoster like "mye" ute som inne ja. Jeg vil ikke si at hun hoster mye egentlig, en 6-7 host observerte jeg i løpet av to timer i dag. Men sammenlignet med den andre hesten min som ikke hoster i det hele tatt, så reagerer jeg jo på det. Egentlig så er det bare tull av meg at jeg ikke ringer svigerinna mi som er veterinær, men jeg tenker jo som så at når folk er forkjølt, så må man jo bare ta tiden til hjelp, og vente på at det går over. Er det ikke slik hos hester også?!

Nina
04-10-2009, 01:05
Om det er forkjølelse er det vel vanlig med snørr og slik også?
Men hoster hun når hun blir trent, når hun er rundt høy eller er det tilfeldig? Hørt det flere dager, eller bare i dag?

EliFi
04-10-2009, 01:10
Nå har hun ikke blitt trent siden hun kom til meg. Kun gått ute og vært selskapshest. (Inne om natta) Egentlig, når jeg tenker meg om, så har jeg helst merket det når hun spiser, og står inne. Hun har hatt det i tre dager nå. Men jeg hørte hun hostet i dag tidlig da jeg slapp dem ut også. Da burnet de avgårde i en sinnsykt til fart, og da jeg gikk etter dem oppå jordet, hørte jeg ett enkelt host, men ikke mer.

Nina
04-10-2009, 01:22
Siden har pågått noen dager ville jeg nok kontaktet vet for sikkerhets skyld. Er noe dritt med disse luftveislidelsene..

Anita&Svarten
04-10-2009, 01:52
Høres litt ut som Rosalita. Hun er helt i knallform, ikke snørr eller noenting, men en stygg hoste. I fjor reagerte hun og, da fikk hun ingenting for det, og hosten sluttet når temperaturen stabiliserte seg. I år gav vet. henne medisiner, og hosten forsvant. Følsomme lunger kalte de det(det er ikke noe galt i luftveiene, men rett og slett lungene som er veldig følsomme. Hun er sjekket skikkelig både av forskjellige vet her hjemme, og på forskjellige klinikk besøk med forskjellige veterinærer). Er noen som reagerer på overgang til og fra sommer, og gjerne måtte ha en kur hver høst. Hun har dekken på inne og ute, og står inne når det er skikkelig surt. Ellers har hun alltid tilgang på å kunne gå inn hvis ikke det er veldig fint vær(vi har sterk sur vind så og si hele året, på sommeren er den bare ikke så sur:p). Hun er og inne på natta. Hvis det er samme hosten, så kan den sette seg til lungebetennelse, så er lurt å gi noe for den. I fjor når hun ikke fikk noe var den ikke så stygg som nå i år. Men må nok vet. til å bedømmme om det er en uskyldig hoste, eller om det er en som kan bli til noe. Hun hostet heller ikke ofte, men flere i slengen.

lenaulv
04-10-2009, 02:28
Hun hoster like "mye" ute som inne ja. Jeg vil ikke si at hun hoster mye egentlig, en 6-7 host observerte jeg i løpet av to timer i dag. Men sammenlignet med den andre hesten min som ikke hoster i det hele tatt, så reagerer jeg jo på det. Egentlig så er det bare tull av meg at jeg ikke ringer svigerinna mi som er veterinær, men jeg tenker jo som så at når folk er forkjølt, så må man jo bare ta tiden til hjelp, og vente på at det går over. Er det ikke slik hos hester også?!

Nå finnes det mange typer hoste.
Hesten har en annen vinkel (ca 45 grader) på spiserøret enn hos mennesker.
Å sammenlikne lidelser/sykdom med tanke på hest og menneske, blir litt vanskelig.

Å sammenlikne med en hest uten hoste, blir jo en litt rar mal.

Det er ikke sikkert at "tiden" er din "hjelp".
Dersom du har så god tilgang til vet. , forstår jeg ikke hva du nøler ved.

EliFi
04-10-2009, 08:41
Høres litt ut som Rosalita. Hun er helt i knallform, ikke snørr eller noenting, men en stygg hoste. I fjor reagerte hun og, da fikk hun ingenting for det, og hosten sluttet når temperaturen stabiliserte seg. I år gav vet. henne medisiner, og hosten forsvant. Følsomme lunger kalte de det(det er ikke noe galt i luftveiene, men rett og slett lungene som er veldig følsomme. Hun er sjekket skikkelig både av forskjellige vet her hjemme, og på forskjellige klinikk besøk med forskjellige veterinærer). Er noen som reagerer på overgang til og fra sommer, og gjerne måtte ha en kur hver høst. Hun har dekken på inne og ute, og står inne når det er skikkelig surt. Ellers har hun alltid tilgang på å kunne gå inn hvis ikke det er veldig fint vær(vi har sterk sur vind så og si hele året, på sommeren er den bare ikke så sur:p). Hun er og inne på natta. Hvis det er samme hosten, så kan den sette seg til lungebetennelse, så er lurt å gi noe for den. I fjor når hun ikke fikk noe var den ikke så stygg som nå i år. Men må nok vet. til å bedømmme om det er en uskyldig hoste, eller om det er en som kan bli til noe. Hun hostet heller ikke ofte, men flere i slengen.

Det kan høres ut litt som det samme ja. Får se når jeg kommer i dag hvordan det ligger an. Mulig hun reagerer litt på overgang høst/vinter?!

Nå finnes det mange typer hoste.
Hesten har en annen vinkel (ca 45 grader) på spiserøret enn hos mennesker.
Å sammenlikne lidelser/sykdom med tanke på hest og menneske, blir litt vanskelig.

Å sammenlikne med en hest uten hoste, blir jo en litt rar mal.

Det er ikke sikkert at "tiden" er din "hjelp".
Dersom du har så god tilgang til vet. , forstår jeg ikke hva du nøler ved.

Jeg vet det er forskjell på spiserøret til hester og mennesker ja.
Men likevel så hender det jo hester får sykdommer som går over av seg selv. Derfor ønsker jeg å se det an en stund, så lenge allmentilstanden ellers er fin :) Jeg tror egentlig immunforsvaret har godt av å bli trigget litt.
At det er så ille er jeg ikke enig med deg i, og det kan jeg glatt stå for. Hesten har det helt fint hun, til tross for at hun hoster litt. Selvfølgelig snakker jeg med vet dersom dette ikke blir bedre innen rimelighetens tid!

Augustina
04-10-2009, 09:08
Vi har hatt tre hester på stallen som startet med tørrhoste, før de ble forkjølet. Den første som hadde det hadde akkuratt kommet da den begynte med hostingen, og smittet de to andre. Vi hadde vætrinær på det, og fant ut av at det var virus. To av de hadde forskjølelsestendenser, og den siste har bare hosten. Det er også en ponni til som har begynt å hoste smått nå, så det er tydelig at det er smittsomt... Har hørt om flere som har hester som hoster, men ikke er forkjølet (enda hvertfall), så jeg ville sjekket det for å være på den sikre siden..

EliFi
04-10-2009, 09:09
Men hvis det er virus, får de noe for det da?

Augustina
04-10-2009, 09:20
de to første fikk ikke noe, for da så det mest ut som en vanlig forkjølelse. den siste har gått på medisiner- usikker på hva, men den har gått på det i en uke nå og hoster enda litt.. og det var først når vi hadde vetrinær på tredjemann han fant ut at det var et slags virus, som den første har tatt med seg, som de reagerer litt forskjellig på.

EliFi
04-10-2009, 09:39
Nei, det finnes vel ikke behandling for virus, så det skjønner jeg :)
Hvis hun fortsatt hoster i dag, skal jeg ringe på svigerinna mi så hun kan ta en titt på henne. Hun har hostet i 4-5 dager nå.

Nina
04-10-2009, 11:01
Er nok greit det ja. Sandy virket også helt fin første gang han fikk luftveisinfeksjon, men plutselig en dag var han kjempeslapp og det tok en stund å få han frisk. Gjett om jeg angret på jeg ikke reagerte med en gang han begynte å hoste.

Anita&Svarten
04-10-2009, 11:51
Det kan høres ut litt som det samme ja. Får se når jeg kommer i dag hvordan det ligger an. Mulig hun reagerer litt på overgang høst/vinter?!

Det var flere hester som gjorde det hvertfall.
Men litt medisin fikser saken, og å passe litt ekstra på akkurat i den tida til det stabiliserer seg.

Kom an på type hoste om de måtte ha medisin eller ikke. Svarten fikk hvitløk og honning i to dager, og da gikk hele hosten(han ble og sjekket av vet.). Men han hadde en litt annen type hoste enn Rosalita. Og hun spiser så og si ikke annet enn høy og halm, så hun blir nødt å ha det i sprøyte eller pasta for å få det i henne. Dette er første året hun måtte ha medisin for det.

lil_julie
04-10-2009, 12:44
Vestas hostet litt i noen dager, for en tid tilbake, uten andre tydelige tegn til sykdom. Jeg kledde på han litt, og vetet høyet i noen dager, og det forsvant... Om det var tilfeldig, eller mine hønemor tiltak som gjorde dette, vet jeg ikke...

Så lenge det ikke er andre ting som du føler er noe å bekymre seg for, og hesten er frisk og fin, så ville jeg ikke tatt særlig hardt på det, men bare sett om det gikk over av seg selv.

Diaz Bettina
04-10-2009, 14:40
Det finnes jo også noe som heter lungeorm som gjør at hestene hoster. Mener det er Ivomec som tar knekken på den. Spesielt ungehester er utsatt.. Har hatt det på Midnight og Lykke hvertfall. Slutten med en gang de fikk makkekur:)

En annen ting vi gjør hvis hestene viser litt tegn til å få litt snue/våte i nesen. Så gir vi dem lungeurt i maten noen dager og vips så er det borte.. Er sånt gammelt kjerringråd;)

elx
04-10-2009, 20:03
Ikkeproduktiv hoste som det pleier jeg å få sjekket av veterinær for å få avklart om det sitter i øvre eller nedre luftveier. Er det i øvre luftveier holder det ofte med feks Sputolysin i maten for en periode, evt kan du la "naturen gå sin gang" om du ønsker det. Er det nedre luftveier så går det garantert ikke over av seg selv, og da er det veldig greit å få satt igang behandling så raskt som mulig.

EliFi
04-10-2009, 20:08
Hun hoster faktisk ikke mer nå. Var sammen med henne i over to timer i dag, og ikke så mye som et host :)
Har hatt veterinærsvigerinna på "tilsyn" pga et sår da, og hun sa at det som regel er virus når det er slike symptomer, og hun ville ikke satt i gang behandling så lenge hesten var så pigg som den var! Dog må jeg nå drive sårstell ganske intensivt med penicillinsalve i stedet for luftveisinfeksjonsbehandling. Klæbbhest vil jeg kalle henne på godt trøndersk :)

LisaFi
04-10-2009, 20:26
Hehe, varmblodsvingle! Den andre havremopeden din er jo av grovere kaliber vet du.

Min har også hatt en form for hoste i sommer, hvor det har kommet ett til to litt dype host når hesten var i ferd med å bli varm under oppvarming før trening. Ikke før eller etter, men merkes spesielt om hesten har stått inne i dårligere luft enn den er vant til.

Ble borte av seg selv, og framsto ikke som noe problem, verken nedsatt almenntilstand eller prestasjoner av den grunn.