PDA

Se full versjon : Lederskap?

Kaja
18-11-2006, 21:38
Ser at natural horsemanship for mange handler om lederskap.
Jeg har aldri gjort join-up og hesten får gå ved siden av meg, og mange ganger ofran meg om den vil, så lenge den stopper når jeg stopper.
Men så er ikke jeg opptatt av å være en alfa-hest, som mange kaller det.

Hvor viktig er lederskap for deg?

Therese
19-11-2006, 00:33
Vennskap, respekt, trygghet, tillit og forståelse er viktig for meg - begge veier.

Sofie & Suzett
19-11-2006, 01:00
Sier som Therese.

Men hesten min får ikke gå "på" meg, og "flytte på meg" og gå forbi meg, da flytter jeg henne tilbake / vekk fra meg, uten å bli voldsom.

Og jeg har en hest som følger med på hva jeg gjør, stopper jeg så er hun snar med å stoppe hun også. Og jeg kan godt finne på å stoppe, når som helst. Jeg synes ikke det er godt nok om hun går "over" meg, forbi meg når jeg stopper. Hun skal følge såpass med at hun stopper med hodet sitt ved skulderen min, det er ikke mye forlangt.

Kaja
19-11-2006, 08:50
Høres ut som dere har et godt forhold til hestene deres. =)
Jeg stopper ofte når vi er ute og går også, for å se hvor oppmerksom hun er.

Men når det gjelder dette med lederskap, vil jeg ikke være leder for hesten, synes det blir litt nedpsyking. Særlig dette med rundpaddock..

Catrine
23-12-2006, 11:13
Hei,

kjekk tråd dette, for selv syns jeg det er litt vanskelig av og til dette her, med hvor "streng" man skal være.

Dette med nedpsyking kommer litt ann på hvordan man er som leder. Hester trenger en leder pga de er flokkdyr, en som er bestemt men ikke urettferdig, og som passer på flokken sin, finner mat, vann osv. I vill tilstand er det alltid hingsten som er flokkens leder utad, men sånn i det dagligdagse er det den eldste hoppen som leder flokken til mat,vann og driver oppdragelse av unghestene.

Jeg skjønner ikke hvorfor noen absolutt skal legge ned hestene før de begynner å ri dem (se filmer på en annen tråd her), det er bare demonstrasjon av makt, og videre nedpsyking av hesten.

Selv har jeg det også sånn at når jeg går med hesten min skal han gå slik at jeg kan se ham i sidesynet, ikke alltid det funker, men han skal ikke gå forbi meg, ørene skal være bak mine skuldre. Når jeg stopper så stopper han og tar ett steg bak. Er litt rart å skrive det for jeg føler meg liksom så bestemt mot ham, men jeg vet at om han hadde fått gått å vimse hadde han vært umulig å gå med! Han er en litt sånn egen type nemlig. dersom han går forbi meg sånn som andre her sier så må han enten gå en volte rundt eller blir rygget bak på plass. Litt etter humøret hans så varierer det hvor bestemt jeg må være.

Ragnhild: hvrfor mener du rundpaddock er nedpsyking? (jeg må bare spørre:))

Andrea & Bajas
23-12-2006, 11:45
Et fint knep når du vil oppnå lederskap er å gå foran hesten når du leier. Flere går ved siden av. Prøvde dette på Daytona over en lengre periode. Nå er hun kjempefin å leie. Stopper når jeg gjør det osv.

Som Therese sier er disse punktene også viktlig for meg.
Har prøvd Join-Up, no som gikk til hel****.
Så trenger nødvendighvis ikke gjøre dette for å oppnå lederskap, men selvsakt et pluss når du oppnår mer enn bare lederskap på raskere tid.

Andrea & Bajas
23-12-2006, 11:45
Et fint knep når du vil oppnå lederskap er å gå foran hesten når du leier. Flere går ved siden av. Prøvde dette på Daytona over en lengre periode. Nå er hun kjempefin å leie. Stopper når jeg gjør det osv.

Som Therese sier er disse punktene også viktig for meg.
Har prøvd Join-Up, no som gikk til hel****.
Så trenger nødvendighvis ikke gjøre dette for å oppnå lederskap, men selvsakt et pluss når du oppnår mer enn bare lederskap på raskere tid.

Edit: Leif

Kaja
23-12-2006, 12:44
Jeg mener det fordi man tvinger hesten til å se på degsom en leder.
Jeg pleier å la hesten gå foran meg, så lenge hun stopper når jeg stopper og blir med på det jeg vil. Så jeg driter mildt sagt i hvor hun går.
Jeg er også helt i mot fase fire, da betyr det jo at man må ty til makt for at hesten skal respondere på signal. Så Parelli's fase fire høres ikke helt bra ut for MEG.

Når det gjelder dette med legging: jeg har lært ene unghesten jeg har hatt ansvaret for det siste halvåret og ligge, men det er ikke snakk om å føle seg som en leder og psyke henne ned, leggingen foregikk frivillig, hun bare deisa ned, og fikk ros. (:
Men legger henne ikke så ofte,bare hvis vi skal vise litt triks for moro skyld til andre og sånt. Så jeg ser på det som et triks, ikke noe annet enn det!

RenateSJ
23-12-2006, 13:27
Trix er ikke bare trix!
Får du hesten til å legge seg er det noe som gjør hesten underlegen (enten du synes det eller ikke).
Greit for meg at du ikke vil være leder i flokken, men er ikke sikker på om du har sjønt hva det er.

Du tvinger ikke hesten til å se på deg som leder. Du oppfører deg som en leder slik at hesten regner deg som leder.
En leder skal fortjene lederskapet. Det skal være respekt, men også TILLIT. Det får du ikke av å banke eller skremme hesten.

Hvis du synes det er greit å ikke være øverst på rangstigen regner jeg med at du flytter deg når hesten går mot deg?

Du trenger ikke join up for å "bli leder". Ei heller trenger du rundpaddock.
Å trene i RP er ikke så lett som det ser ut, og kan fort gjøre ting verre.

Du babler i vei om fase ditt og datt.. Er det Parelli du snakker om? Har ikke peil på hans metoder, men synes du klager mye på disse fasene hans.. Hvorfor følger du hans system da? Horsemanship går ikke på navn og kjente personer. Det handler om at du finner en rød tråd som du følger. Hestehåndtering du føler deg komfortabel med, og at du bruker vanlig folke (heste-)vett.

Catrine
23-12-2006, 13:29
Kaja: Sorry at jeg kalte deg Ragnhild, men du skjønte jo det var deg jeg mente :-D

Ang. nedlegging så kommer det litt an på hvordan man gjør det. Men det er unaturlig for en hest å legge seg ned når den ikke føler seg trygg. Derfor mener jeg det er feil når man tvinger dem ned.

Men fikk jo forståelse av at unghesten du hadde trent med ville legge seg, og det betyr jo at den stoler på deg og føler seg komfortabel med deg. Og dermed at det var naturlig:)

Gjensideig tillit og respekt er det viktigste. Hesten skal ikke gå på tå-hev rundt en person fordi den ikke vet hva neste utbrudd blir, men den bør føle seg trygg på eieren/stelleren sin.

Jeg bruker å longere min løst i rundpaddock. Har jo også gjort join-up noen ganger, men det er jo heller ikke noe man skal gjøre og gjøre for hesten vil gå lei av det hvis det ikke etterhvert tilføyer noen ny lærdom. Jeg har hatt mye glede av å trene i rundpaddock.

Therese
23-12-2006, 14:48
Du får ikke en hest som ikke stoler på deg til å legge seg ned ved siden av deg frivillig. Du får forsåvidt ikke en hest til å gjøre hilsen eller andre "ned på bakken" øvelser frivillig hvis den ikke er trygg på deg.
Å tvinge en hest ned blir noe annet.. (av type negativt)

Jeg har trent "rund paddock" flere ganger med snuppa mi, da på en hel ridebane! Hun går på volte rundt meg for det om hun har hele ridebanen å spurte vekk på hvis hun vil. Nedpsyking? Tror ikke det du.
Jeg kan få henne til å skritte, trave, galoppere, stoppe, bøye seg, rygge, snu, gå ut på volta igjen og komme inn uten å røre meg fra midten av den volta hun lager. Fordi hun har lyst å være med meg, og vi trener selvfølgelig aldri slik at noen blir lei eller sliten. Vi leker litt, lærer inn nye ting og avlsutter alltid tidlig.

At Eikdokka stoler på meg har kommet mer og mer frem etter vi måtte ut på E8 for å komme oss noen vei for å trene. Sputen av sørpe midt i "trynet" når store trailere suser forbi i 80 km/t gjør ikke noe så lenge jeg ber henne holde seg rolig.

Kaja
23-12-2006, 17:10
Jeg følger ikke Parelli's system. :)
Jeg bare synes det er helt teit, at så mange bruker penger og gjør han rik, fordi de ikke kan gjøre det som er naturlig for dem.
Jeg synes at rundpaddock blir galt fordi det er så mange som ikke kan det som gjør det.
Hvis du gjør det på ridebane Therese, så er det jo noe helt annet!
Jeg snakker om de som jager rundt på hesten dritlenge fordi den ikke responderer.

Selve lederskaptingen bytter vi litt på, mine får bestemme over meg i blant, mens mesteparten av tiden er det vel jeg som dominerer, joda.
Om Meeg eller Enya kommer og dytter meg, hender det at jeg flytter meg, og noen ganger dytter jeg bare tilbake. Det er litt morsomt i grunn. :razz:

Og ang. legging så var det ikke tvang i bildet nei, det er der fase fire kommer inn i bildet igjen, at man må pirke/smekke til hesten for å få en reaksjon.

RenateSJ
23-12-2006, 17:27
Hva gjør du hvis ikke du får reaksjon? Og hvordan får du en reaksjon da, hvis ikke du pirker i hesten?

Kaja
23-12-2006, 17:31
Hvis jeg ikke får reaksjon, så er pirking kanskje greit, så den er jeg med på, men det er denne rykkingen i tauet og det å rappe til hestene jeg er i mot.
Reagerer hun ikke på pirkingen, så er det jeg som har gjort noe galt, og da bruker jeg litt tid på å ordne opp i det problemet, så går det somregel bra neste gang jeg prøver!
Men vet du hva, jeg greier ikke å argumentere eller svare for meg, så har ikke så mye mer å si. :lol:

LisaFi
23-12-2006, 17:48
Jeg kan til dels være enig med deg Kaja, i at rundpaddock er et hjelpemiddel som er sterkere enn vi tror, og som bør brukes med forsiktighet av ukyndige, da det gjør ting med hodet på hesten å stadig bli jaget avgårde sånn, og tvunget pga gjerde og "jager" til å gå i en sirkel, noe som er fullstendig unormalt for en frisk hest.

For min del er ellers mye av (oj, nå får jeg sikkert masse kjeft) pjattet om faser og join up og dill og dall er fullstendig uinteressant. Hesten, som er en skapning på pluss minus 500 kilo med instinker og vilje, og i tillegg en hjerne som ikke er spesielt stor - MÅ ha respekt for mennesker hvis det skal være trygt for oss å håndtere dem. Om vi som mennesker nå egentlig har så lett for å tale hestespråk med kroppen vår har jeg nå mine tvil om, så jeg synes egentlig det får holde at hestene lærer å lese meg- som menneske. OG at de innser at Mennesker hører man etter. Om hesten skulle se på meg som en hest, og krangle med meg som en hest, ville hobbyen min være livsfarlig i løpet av få sekunder. Om hesten skulle gi meg en "liten dytt" for å hold meg unna maten på hestespråket, ville det kunne forårsake alvorlige skader på meg. Derfor vil jeg helst at hesten skal se på meg som et menneske- ikke en hest.

Selvfølgelig er det fint om hesten søker seg til deg og vil være hos deg- men det er som oftest fordi den ser på deg som et trygt tilfluktssted- en trygg leder.. Det er jo nemlig det at hesten er et flokkdyr med instinkter og levevis som en del av en flokk, eller en gruppe, som gjør at vi har mulighet til å "temme" dem, og "lære dem" ting. Vi imiterer flokkatferd, og det å få være i fred for "sjefen i flokken" er for ville hester vanligvis mer enn nok belønning for en atferd enn noe annet.. En hest som ikke føler seg som en del av en flokk, og som stadig opplever at det ikke finnes noen trygg person som kan lede flokken vil a:) bli leder selv "siden ingen andre her tar ansvaret for å holde gjengen unna farlige ting, så er det nok best at jeg gjør det". Slike hester kan bli svært farlige, fordi de stiller spørsmål ved menneskenes autoritet. Ikke for å være vanskelig, ond eller slem, men fordi det er viktig for et beitende flokkdyr- byttedyr- å kunne føle seg trygg og ivaretatt.
alternativ b:) er ikke noe bedre. Om den ikke inntar lederrollen selv, vil den ofte bli svært usikker, og gå i forsvarsposisjon selv om vi mennesker ikke åpenlagt ser noen grunn til det. For en hest å lese et menneske er nemlig ikke så lett. Vi går på TO- noe som hester gjør når de steiler. Steiling hører med til hingsters lek og slossing, samt at det hender at hester steiler ved brått møte av ukjent fare etc. Dvs: mennesker sloss/leker/ ser noe farlig hele tida i hestens øyne. Ganske voldsomme greier.. I tillegg har vi ører som ligger helt inntil hodet. Når ørene på hesten ligger helt inntil hodet, så vet vel de fleste hva det betyr- best å flytte seg! Kjapt! Dvs: mennesker er også sinte! Hele tida!
Det skal ganske mye til for at hester skal forstå at mennesker er annerledes, men jeg tror det er viktig at vi er Mennesker- og ikke begynner å late som om vi er hester, snakke hestespråk etc, fordi vi ser jo sinte og opprømte ut hele tida!

Om hestene lærer at mennesker er annerledes enn hester, er det også lettere å få dem til å akseptere at det ikke er lov til å nappe etter mennesker, for eksempel, selv om det er helt dagligdags atferd hester i mellom. Å klø igjen med tennene når man blir børstet, for eksempel- nei nei, ikke lov, jeg er Menneske, jeg vettu...

Vel... Ble langt dette her, men summa sumarum mener jeg vel i alle fall at lederskap er en Forutsetning for å drive med hester. Men det er mange måter å være leder på, og en som har så lite "leder" i seg at en er nødt til å jage hesten sin i rundpaddock for å få den til å tenke annerledes, den har endel problemer i hesteholdet sitt, tror jeg. I alle fall om rundpaddocken må brukes mer enn èn singel gang...

Og så må jeg avslutningsvis få legge til at jeg tror det er litt lett å få litt "rosenrøde" tanker om hestehold og håndtering, om en har håndtert "problemfrie" hester fra starten av, og også om en er i et miljø hvor det ikke skjer stadige utskiftninger av hester og folk. Kun den som har håndtert MANGE hester av forskjellige typer, bruksområder og temperamenter kan egentlig ha en idè om hvor farlige hester faktisk kan være. Man ser liksom ikke for seg at trauste-gamle-blakken skal representere noen fare, men hva om du blir "kastet uti det" med en vilt fremmed hest som er lite håndtert, vant til å være sjef, slave av hormoner og sprekkfull av energi og selvtillit? Hva da? Parelligames med en stivtrynet "bukk" som hopper deg ned før du er kommet ut av stallen? .... Tviler jeg på...
Og har du plutselig 10 slike som du skal gjøre mest mulig med på kortest mulig tid, er det realistisk å gå i rundpaddock og trene med alle? Kommer du deg i det hele tatt TIL rundpaddocken uten hjelp??

Kurre
23-12-2006, 18:18
Åh LisaFI...atter engang er det som englesang i mine ører når du tar tastaturet fatt! :be: :be: :be:

RenateSJ
23-12-2006, 18:18
Godt innlegg Lisa. Er ikke helt enig med deg, men nå er jo jeg en av de som har rosenrøde tanker om de to hestene jeg holder på med. Første tida med den ene var lite rosenrød, men nå er hun blitt mye bedre å ha med å gjøre.
Dette uten at jeg har jobbet henne i RP, men ved å håndtere utifra: Legge press på helt til jeg får respons---> flink hest nå får du fred-metoden.

Jeg aner ikke hva parelli driver med, har bare sett den fancye grima til M.Roberts.. Er veldig enig i at RP arbeid er veldig misforstått, og at det kan både misbrukes, og gjøre ting (hestene) værre (farligere).

Egentlig skal vi vel ikke prate hestespråk. jeg har verken ører som kan legges alle veier, hale som kan gi et hint om hva jeg mener, eller nok kroppsbeherskelse til å vise en hest min sinntilstand (eller sinnstilstanden jeg burde ha i det øyeblikket)
Men jeg kan lære meg å lese hestene bedre. Jeg kan lære å håndtere og omgås hesten på en måte den synes er ok, og som ikke forvirrer eller skremmer den.
Be den bevege seg uten å samtidig sperre veien for den. Få en hest til å se positivt på å omgås mennesker og ha lyst til å jobbe.

Dette har jeg lært ved å hente inspirasjon og kunnskap fra diverse "proffe/berømte" trenere, og fra "privatpersoner-medgodekunnskaper".
Jeg tenker ikke faser, jeg tenker ikke system. Jeg tenker sikkerhet og trivsel.
Måten jeg håndterer hestene "mine" nå gjør at jeg lettere lærer å lese dem. jeg føler meg tryggere, for jeg vet at de ikke løper over meg av bølle-grunner (tilogmed når kraftf`oret står klart)

Jeg begynner alltid forsiktig. Men Kaja, får jeg ikke reaksjonen jeg vil ha, så blir det en smekk. De tåler det, bare det ikke blir uten grunn, men som en fortsettelse av pirkinga om du vil....

Kaja
23-12-2006, 19:09
Men du står for det Renate!
Mens andre sånne "horsemanship-folk" skal alltid påstå at smekken er noe helt annet enn en smekk, og det er grusomt irriterende. (:
Og bra skrevet, LisaFi..

LisaFi
24-12-2006, 00:46
Jepp Renate, du er inne på det som egentlig var kjernen i mitt innlegg også, tror jeg.. Det er vi med den STØRSTE hjernen som må bruke den.. Det er VI som må forstå hestens natur, og gjøre det så enkelt som mulig for den å velge et behagelig levesett MED mennesker. For sånn er nå engang livet for de fleste hester i verden nå, de må forholde seg til mennesker. Og da må mennesker og hester kunne fungere både sammen og hver for seg, uten at noen skal trenge å "bli" den andre arten av den grunn...

RenateSJ
24-12-2006, 07:52
Jepp. Hva om jeg sier: Vi er i samme flokk(omgås hverandre som venner), men alikevel ikke samme art. Dermed må vi lære hverandres måte å være på... :smile:

Andrea & Bajas
25-12-2006, 17:01
:shock: Leste inleget ditt Lisa, og fikk et helt nytt syn på hestehold! :smile:

Catrine
25-12-2006, 18:07
KJEMPEBRA INNLEGG både av RENATE og LISA!

Jeg føler ikke jeg trenger å tilføye noe fordi det blir bare en gjentakelse av det som allerede er sagt.

Men jeg vil gjerne si noe som jeg leste idag av en kjent Amerikansk trener Ray Hunt. (de som har Hestesport bladet nr 8/2006 kan lese om ham der) Han selger ingenting utstyr, bøker el lignende og han holder kurs for hestens skyld ikke for mennesket. (jeg likte veldig godt det med at han ikke selger ting.) Det gjør han fordi han ikke bryr seg om hvilke metoder, systemer eller utstyr vi bruker når vi trener hestene så lenge vi ikke bruker brutale metoder. Han er heller ikke opptatt av at vi skal følge det eller det systemet, dersom vi har en metode som fungerer for oss og hesten skal vi følge den.

Hunt sa også det at " Hesten leser oss som en åpen bok før vi har fått på den grima. Den vet hvor sikre vi er på det vi vil den skal gjøre, hvor oppmerksomme vi er, til og med hvordan vi har det følelsesmessig." Det tror jeg det er mye sant i. Byttedyr må lese "dyrene" rundt seg for å vite om de skal flykte eller ikke.

Jeg føler ofte jeg blir litt forvirret av alle metodene som folk/trenere skal lære bort og noen ganger kjenner jeg bare at nei den metoden passer ikke meg. Så jeg har funnet ut at det beste er jo bare å finne en gylden middelvei, og plukke opp ting som jeg syns fungerer bra for meg og min pode, så blir livet enklere både for meg og ham.

Jeg kan også trene ham løst på en stor ridebane, men han sirkler seg fort rundt meg, så jeg tvinger ham ikke til noen ting. Han velger selv og komme nærmere meg.

Poenget er å ikke drive det hele for langt. Som Renate sier stoppe i tide. Det var også noe Hunt sa: " vi mennesker må bli flinkere til å legge den menneskelige stoltheten til side, og ta en ny start når ikke alt går etter planen.

Idag lekte vi oss med en stor presenning, og han gikk på den og snuste og jeg la den over ham og bråkte med den og han var løs hele tiden og kunne stikke hvis han ville. (var på en 20x40 m ridebane) Noen ganger tok han seg en luftetur, men gikk ikke langt fra meg og kom fort tilbake. Det var kjempeartig, og så ut til at han likte denne utfordringen:)