PDA

Se full versjon : Biola?

Kaja
18-11-2006, 19:20
Bebisen min har VELDIG løs mage for tiden, renner av henne, og jeg vil så gjerne vaske henne, men hjelper ikke når hun ser ut som kloakken etter en dag, er rundballen som gjør det.
Hun står på utegang, men står inne ca. fem timer hver dag og spiser høy, men det hjelper ikke!

Så jeg kjøpte biola i dag, og lurte på hvor mye hun skal ha i mengder per dag?

Linda
18-11-2006, 20:28
Biola kan du gi så mye du vil av, det er ikke farlig. Men kanskje 2-3dl av gangen? Bland det i gulrøtter f.eks, hvis hun ikke får kraftfôr da?

Jeg har brukt det en del til unghestene mine, Araberen sleit VELDIG med magen når han kom til oss, men Biola hjalp ikke på han. Til han brukte/bruker vi noe som heter Yea Sacc.
Han er bra i magen nå da.
Tinkeren hjalp det heller ikke så bra med Biola, men Pintoen funka det kjempe bra på.

Anniken B
18-11-2006, 20:58
Biola blir gruelig dyrt å gi i lengden. ;-) Mye bedre å gi noe som heter zoolac (fås kjøpt via veterinær) eller Probios som du får kjøpt på www.curly.no/probios, dette er i tillegg til å være mer effektivt også billigere enn biola på sikt.

Yea Sacc fungerer også fint på mange hester, fås kjøpt på FK.

~Anniken

Kaja
18-11-2006, 21:36
Jeg har ikke mulighet til å ikke gi henne rundball, da blir hun stående alene. Men det kommer nye bokser til stallen snart, og da blir hun på boks, så kanskje det bedrer seg da.
Men jeg prøver med biola først, og om det ikke virker, fortsetter jeg med tipsene deres!
Takk! :-D

Andrea & Bajas
19-11-2006, 08:31
Kjøper dere sånn biola som de selger på butikken? Er ikke det veeeeldig dyrt da? :roll:

Kaja
19-11-2006, 08:51
Aner ikke hva det koster jeg, jeg bare viste mamma hvordan Sara så ut bakfra, så hun ville kjøre med en gang for å kjøpe hva som helst, så.. :razz:

Kaja
04-12-2008, 17:45
Jeg har det morsomt med gamle tråder - noen flere som bruker biola? Jeg har en literskartong hver uke jeg, hehe.. Både Sara og Meeg får, ingen av dem sliter noe med magen, men siden det er med på å regulere likevel får de en liten dose hver dag.

Ragnhild
04-12-2008, 18:06
Janko gikk på biola en ukes tid, men blei resistent mot det, så det funka ikke lengre. Hvorfor fôre konsekvent på biola, blir ikke det dyrt i lenden? Hva med å prøve yeasacc f.eks?

Kaja
04-12-2008, 18:09
Mulig det er dyrt, men jeg drikker det selv når jeg er i stallen.. :lol: Så har blitt en vane.

Hvor får jeg tak i yeasacc?

Ragnhild
04-12-2008, 18:13
Tenker liksom at en sånn biolating koster rundt 15-20 kroner? Gang det med 52, og du er oppe i 780.. Jaja, okei da, ikke så fryktelig dyrt, men litt dyrt! :p Er forøvrig enig i at biola er godt (særlig bringebærsmaken)!

Yeasacc kjøpes på FK og skal i utgangspunktet ha samme virkning som biola, altså magestabiliserende.

tuuuva
04-12-2008, 19:24
For å gi såpass med biola at det hjelper, skal hesten ha ca. en halvliter hver dag. (men du bør begynne med mindre så den får vendt seg til det).

Skal du gi noe annet fo rå stabilisere magen, hadde jeg helle gitt den melkesyrebakterier (som prbiotika, theobakt osv.). Yea sacc er ikke melkesyrebakterier, så vil ikke tro det virker like godt...

CDH
04-12-2008, 20:54
Kan man gi biola om hesten bare er dårlig imagen innimellom ? Og sammen med betfiber og gull ? :) Blandes sammes ?

Plankerud
05-12-2008, 07:23
Jeg ville anbefalt Animal biosa i steden for Biola. Det er "biola for hest". Koster ca 100 for 5 liter og en døgndose er 1-2 dl.
For de som regner litt på det så er det KJEMPEBILLIG!
Og det virker veldig veldig bra og hesten liker smaken.
Jeg prøvde Yee-sac først og så ingen virkning. Brukte en hel bøtte og det virket bare ikke. Så prøvde jeg Animal biosa og jeg kunne se en endring på kroppsfasongen på et par uker. Når jeg nå slutter med det blir hesten "vommete" og rar i kroppsfasongen igjen. Med Animal biosa holder han vekten fint og får en bedre "fasong".
I tillegg virker det mot løs mage og ubalanse i fordøyelsen.

http://www.biosanorge.no/Dokumenter/Hest_erfaringer.htm

Isadora
05-12-2008, 09:41
Du bør virkelig vaske henne i baken og halen selv om hun går på utegang. Jeg har min hest på utegang, å når hun er møkkete så vasker jeg henne, uavhengig av vær og vind, tørker henne før hun går ut igjen.

Er ikke særlig snilt mot hesten å gå rundt med masse møkk i baken døgnet rundt. Å om biola ikke funker så bør du kansje finne ett annet alternativ. Plankerud sitt forslag hørtes bra ut, å nå har iallefall jeg bestilt en 5 liters dunk til prøving:):)

EDIT: Ser nå at tråden er VELDIG gammel, og at hesten ikke lenger er løs i magen:)

Kaja
05-12-2008, 12:19
Hehe. :) Hun har en liten periode nå hvor hun har vært løs i maqgen, og ja - vasker henne stadig vekk, har funnet ut at jeg bør gjøre det, men takk for tipset uansett! Animbal biosa hørtes bra ut, så det er mulig jeg også får tak i dette!