PDA

Se full versjon : Burde de ha utelys?

Mandarinhest
18-11-2006, 11:23
Vet ikke om det blir riktig å plassere denne tråden her, men.

Burde jeg ordne slik at hestene har lys om natten ved skuret sitt?

Lopke
18-11-2006, 11:34
ikke for deres skyld.. men for din kanskje??

hester ser nesten like godt i mørke som om dagen.. (stammer fra at de er et byttedyr og rovdyr jakter om natta)

Malinas
18-11-2006, 12:37
Hestene trenger det nok ikke, men med lys blir det jo enklere for deg å holde øye med de...

lillings
18-11-2006, 12:46
De trenger det nok ikke, men har oppdaget flere ganger at hvis det er noe form for lys et eller annet sted på beite så samler de seg ofte der. Der hesten min går nå er det gatelys i ene enden av beite og der står de omtrent alltid når det er kvelden.

Mandarinhest
18-11-2006, 13:09
Ok, da trenger de det ikke!

Jeg har ganske godt nattesyn jeg også, så når jeg er ute i 12-tida på kvelden ser jeg alt uten problemer.

Liz
18-11-2006, 13:16
Jeg ville hatt et tilgjengelig i hvertfall, som du kan slå på ved behov. Greit å ha om noe skulle skje.

Mandarinhest
18-11-2006, 13:31
Ja, tanken var vel egentlig å sette opp ei lampe på hjørnet av garagen som er rett ved(5-10m). Da blir det ikke skart lys, men sånn akkurat passe vil jeg tro.

Hadde jeg vært hest hadde jeg vel egentlig likt å hadd et lys hvis det blir snøfokk eller noe lignende.

Men vi har ei kraftig "lomme"lykt som blir brukt hvis det er noe ekstra. Den lyser over 30 m. Den funker bra sånn sett da.

Torhild
18-11-2006, 17:13
hester ser nesten like godt i mørke som om dagen.. (stammer fra at de er et byttedyr og rovdyr jakter om natta)

Øh? Trodde hestene såg dårlig i mørket jeg, det har iallefall jeg hørt....

Lopke
18-11-2006, 18:50

Øh? Trodde hestene såg dårlig i mørket jeg, det har iallefall jeg hørt....

jeg har lest motsatt.. pga det med rovdyrene.. de jakter jo om natta. Så da er hestene mest utsatte.. ja ja..

Azze
28-11-2006, 16:26
Jeg har hørt at hestene ser om natten, men hvor godt de ser har jeg aldri fått svar på..
Jeg planlegger og sette opp utelys, grunnet min manglende evne til og se i mørket 8-)
Gikk nesten på ene hesten en gang..Potte tett så ikke lukta jeg noe heller, hesten så bare rart på meg :roll:
*Vil ha utelys!*

Therese
28-11-2006, 22:35
Her samler hestene seg under ytterlyset uansett hvor stort beite de har.