PDA

Se full versjon : Ikke fridag?

Ragnhild
17-11-2006, 23:40
Jeg har alltid vært tilhenger av å gi hesten en dag fri i uka, kanskje to. Nå har det seg jo slik at jeg har jo denne lille gulingen min da. Og med han så har jeg lyst til å gjøre så utrolig mye. Nå har jeg fri frem til jul (minus eksamner), så nå har jeg virkelig tid til å jobbe. Og jobbe har jeg lyst til, jeg har så utrolig mye jeg vil gjøre med lille plutten min! Satt her om dagen og satt opp en treningsplan for han. Plutselig så var alle dagene frem til slutten av november fylt opp med diverse trening.

For å stille det generelle spørsmålet:
Dersom man varierer treningen betreaktelig, gjør det noe om hesten ikke får en fridag i ny og ne?

Også det konkrete spørsmålet:
Nå har han ikke hatt helt fri siden forrige fredag. På onsdag hadde han kun en rolig skrittetur. Så om jeg setter opp tankene mine fremover og hva jeg har gjort de siste dagene, så ville jeg blitt veldig glad for kommentarer på det jeg har tenkt!

10.11 - Fri
11.11 - Tur med trav/galopp
12-11 - Tur med trav/galopp
13.11 - Sprang og litt dressur på bane
14.11 - Longering
15.11 - Liten leietur
16.11 - Lang, slitsom tur, trav/galopp
17.11 - Tur i skritt + litt trav med masse klatring
18.11 - Sprang, trene stuss.
19.11 - Distanseritt (lang tur med trav/galopp)
20.11 - Dressur, volter + overganger
21.11 - Kjøre (skritt, og forhåpentligvis rolig trav)
22.11 - Rolig tur, skritt, trav
23.11 - Dressur med galoppfatninger
24.11 - Lang, rolig tur
25.11 - Kurs, 2 timer, en dressur, en sprang
26.11 - Kurs, 2 timer, en dressur, en sprang
27.11 - Lang skrittetur
28.11 - Kjøre
29.11 - Rolig tur
30.11 - Sprang, kombinasjoner

Og VIPS så var november bortevekk!

Tanker anyone?

Liz
17-11-2006, 23:50
Leieturer og skritteturer regner jeg som fri. Det var sjelden hesten min fikk helt fri før jeg sendte henne på ferie, men nå har hun hatt mer eller mindre helt fri i to mndr, og det virker som hun har likt det veldig godt.

Synes planen din ser ganske grei ut, egentlig. ;)

Mari
18-11-2006, 00:14
Låne tråd bittelitt?

Glittra er født i 2001, og hun er ridd siden juni 2005. Hun går konstant i rideskole med en fridag i uka. Hva synes dere om det...?

Flashback
18-11-2006, 00:36
Låne tråd bittelitt?

Glittra er født i 2001, og hun er ridd siden juni 2005. Hun går konstant i rideskole med en fridag i uka. Hva synes dere om det...?

Jeg er ikke noe fan av unghest i rideskole, men det kommer jo fullt an på hvordan rideskolen er og hvem som rir henne og ikke minst hvor mye hun blir brukt til dagen (timer etc)

Therese
18-11-2006, 00:59
Jeg synes ikke det er noe galt i å heller ta en rolig tur eller leietur i stede for å gi hesten helt fri, da får den jo strekt litt på seg utenom å bare gå i paddock. Rolige turer er nok godt for både psyken og det fysiske vil jeg tro.. Det virker i allefall som Eikdokka synes det er kjempestas når vi skritter langtur på lange tøyler og bare slapper av.