PDA

Se full versjon : Ungjenter som rir med joggesko!!??

Dunjar
23-09-2009, 19:55
hei.

Har i det siste sett en stygg trend av unge jenter på 13 år som rir i bare joggesko.
Jeg selv har aldri ridd i joggesko så lenge hesten har sal på seg, for jeg er selv livredd for å bli sittende fast i stigbøylen..

Men jeg tenker da litt på foreldrene...hvordan tør de å sende avgårde jentene sine med kun joggesko? Har sett disse jentene tidligere bruke ridestøvler, men de var visst for klamme fikk jeg høre...
En av disse jentene skulle ri Dunjar en dag, og denne jenta skulle da ri han for første gang, siden hun spurte om å låne han for å ri sammen med vennindene sine.. Var da jeg så hun satte seg opp med joggesko.. jeg spurte hvorfor hu ikke brukte sko med hæl, men fikk ikke noe svar på dette..

Hu red jo på eget ansvar for jeg hadde snakket med foreldrene.. Men jeg trodde i det minste de hadde sendt med henne vettuge ridesko.. jeg ble helt paff..

Tenk om en hest løper ut og skoen blir sittende fast...huff jeg vil ikke tenke tanken engang...

Men til dere yngre på forumet her, er et vanlig nå å bare ri i joggesko( nå hørtes jeg i grunn veldig gammel ut...) jeg er fanatisk opptatt av sikkerhet på hesteryggen, kanskje derfor dette bryr meg såpass...:(

Lopke
23-09-2009, 19:57
Foreldrene vet ikke bedre!
Men hvorfor i alle dager er det en trend??
"alle" vet jo at det er ganske usmart..

EvaV
23-09-2009, 20:02
Jeg red faktisk med joggesko på tur idag, men det var helt for--- å ri med :P Null støtte! Rir vanligvis med ridestøvler, mye bedre ;)

Tja, man rir vel med joggesko i enten i latskap eller i mangel av bedre skotøy til anledningen, sånn med tanke på sommervæ. Savner egentlig noen skikkelige sommer-ridesko, til å bruke med chaps f.eks. Noen "joggesko", mer av tursko-typen er ikke så altfor gale å ri i egentlig, ihvertfall ikke så lenge man har sikkerhetsstigbøyler og helst leggchaps til. Men man får jo ikke noe støtte til ankelen.

Det var en "trend" å ri med joggesko om sommeren også når jeg var 14-15år så tror ikke det er noe nytt.

Torhild
23-09-2009, 20:09
Men se gjennom enkelte av bildetrådene her inne, og dere får bl.a. se mye sprangridning også i joggesko!!

Amalie
23-09-2009, 20:11
Det er iallefall ikke vanlig her jeg rir.
jeg har aldri ridd i joggesko.:)
Og det er jo ikke sikkert foreldrene dems vet det?

EvaV
23-09-2009, 20:14
Kom også på, ved barbakridning går det mye i joggesko, det er jo en sommerting. Men da kan jo ikke foten henge fast i noe uansett.

Wendy-J
23-09-2009, 20:14
Rir noen ganger i joggesko selv, men bare på barbakturer. Ville ikke funnet på å ri med joggesko og stigbøyler...

Tror bare de ikke tenker over farene.

Oliverrags
23-09-2009, 20:16
Jeg skal ærlig innrømme at joggeskoa er på noen ganger når jeg rir på tur altså! men har stigbøyler med strekk på. Fåretrekker nok ridestøvlene mine da, kan vel godt kalle det latskap de gangene det blir joggesko.

Mandarinhest
23-09-2009, 20:19
Ser det ofte..

Rir oftest i ridesko eller fjellsko.

Joggesko og flate sko sklir fort igjennom bøylen ja :S

stallflua
23-09-2009, 20:21
Synes det er helt unødvendig i vår tid å sende barn på riding i joggesko eller gummistøvler type seilerstøvler også, når det faktisk har blitt så enkelt som er det er å få tak i praktiske og gode sko å ri i.

Drev tidligere å hadde litt jenter som fikk være med meg å stelle hest og ri. Jeg satte som et krav at alle som skulle ri skulle ha godkjent hjelm ( etterhvert gav jeg også beskjed om at de som var blitt gode nok til å ri på tur alene skulle bruke vest ) og ikke minst skulle de ha skikkelige sko med hæl og en grov såle som ikke ble glatte av regn ogg sørpe. Mange av foreldrene syntes det var noe på kanten at de måtte kjøpe dette kun for at dattera skulle ri innimellom, men når jeg påpekte at dette er av sikkerhetsmessige årsaker, på lik linje med barnesete, airbag, sikkerhetssele osv og lurte på om barna deres ikke var verdt den kostnaden det er å sikre barna sine ble det ofte stilt....

Å kjøpe ridestøvler / sko koster ikke all verden, men om man på død og liv ikke vil kjøpe dette, så dra på barna noen sko som har både litt hæl og grovere såle enn uttrakka joggesko vertfall...

Nina&Løvehjerte
23-09-2009, 20:22
Er dumt av meg, men har ridd med joggesko de siste gangene.. Har ingen andre sko og ri med med hæl, da jeg måtte kaste skoa mine.. Og har ikke fått kjøpt meg noen nye enda... :o Er forferdelig og ri i, ingen støtte.. Merker jeg får vondt under beina og i anklene... Og farlig er det jo også ja....

Pseudonym
23-09-2009, 20:23
Det er ikke akkurat en trend her hvertfall, men jeg ser flere som bruker det - og det kommer nok mer av latskap og gammel vane.

Selv har jeg ridd mye med joggesko, var et eller to år jeg bare brukte joggesko. Jeg hadde noen som hadde passe med hæl og jeg hadde aldri problemer med at jeg satt fast i stigbøylene, var værre med conversene, de sklei rett gjennom så de ble kun brukt den ene gangen.

Dunjar
23-09-2009, 20:25
her tror jeg foreldrene vet, for er foreldrene selv som kjører jentene til stallen... barbak i joggesko er en ting, men aldri i verden i vanlig sal.. strikk eller ei på stigbøylen..hadde ikke tatt sjansen alikvel jeg:)

HesteHeidi
23-09-2009, 20:29
Har aldri ridd i sal med joggesko, kun barbak ;)
Men det ER mange som rir i joggesko. Er visst tøft...

Dunjar
23-09-2009, 20:36
heh.. ja kjempetøft å henge på slep etter hesten....:/ huff, nei håpe den trenden elelr hva jeg skal kalle der snur altså..er jo ikke bra!

Siiilje
23-09-2009, 20:39
Ridestøvler eller sko er et must når man rir med stigbøyler, hvertfall for meg som ikke rir med sikkerhetsstigbøyler. Om jeg absolutt vi ri i joggesko en dag, rir jeg barbak eller tar av stigbøylene/stigbøyereimene på salen.

CatharinaB
23-09-2009, 21:01
Aldri ridd med joggesko, ikke som jeg kan huske hvertfall.. Ser ikke helt vitsen med det!

IngvildK
23-09-2009, 21:10
Synes det er helt idiotisk å ri med joggesko.. Det er SÅ lett å få tak i sko med hæl, og det er jo rett og slett farlig å ri med så flate sko. Har til og med sett sprang- og feltrittsbilder her inne hvor unge jenter rir med joggesko, da lurer jeg litt på hva som rører seg mellom ørene deres.

Selv har jeg ridd med joggesko en gang som jeg kan huske (med sal). Da skrittet jeg en hest mellom klasser på stevne. Da tok jeg stigbøylene og la de over salen, og red uten. Når man rir barbak er det hipp som happ hvilket skotøy man rir i, mener jeg.

Maria
23-09-2009, 21:11
Jeg har gjort det maks 1 gang med sal, og da fordi jeg satte ridestøvlene hjemme pga. at jeg ikke trodde jeg skulle ri. Ellers endel uten sal, men da kan det jo være det samme. Jeg syns det er ekkelt, for man får ingen støtte overhode.

Her på stallen er det ingen av oss som rir med joggesko, og glad er jeg for det. Ikke nok med at det ser forferdelig ut(hehehe), det er jo livsfarlig!

Personlig syns jeg at jeg ser flere som nærmer seg 16 i joggesko her på bilder, enn oss 13-14-åringer.

Nikita
23-09-2009, 21:15
Jeg er fanatisk opptatt av sikkerhet på hesteryggen, kanskje derfor dette bryr meg såpass...:(

Signerer!!!!

Jeg har også sett noen som rir med joggesko.. Ja, noen tenker bare ikke! Jeg har sett ei som ble drept ved at hun hang igjen i stigbøylen (ja, kollega og jeg var første ambulanse på ulykkesstedet, ikke noe pent syn).

Hvis dette er en trend er det skremmende! Er ikke vi alle opptatt av å ikke bli skadet da? Så elementære tiltak som kan forhindre stor skade/død, også får ikke folk det til? Er utseende og bekvemmelighet viktigere? Dette har jeg hørt fra folk som rir uten hjelm også, spesielt i 30+ grader, at det er så varmt, og det er deilig å ri uten.. Jaja, deilig å bli grønnsak også sier jeg da!

Guest
23-09-2009, 21:18
Men jeg tenker da litt på foreldrene...hvordan tør de å sende avgårde jentene sine med kun joggesko? Har sett disse jentene tidligere bruke ridestøvler, men de var visst for klamme fikk jeg høre...
En av disse jentene skulle ri Dunjar en dag, og denne jenta skulle da ri han for første gang, siden hun spurte om å låne han for å ri sammen med vennindene sine.. Var da jeg så hun satte seg opp med joggesko.. jeg spurte hvorfor hu ikke brukte sko med hæl, men fikk ikke noe svar på dette..

Hu red jo på eget ansvar for jeg hadde snakket med foreldrene.. Men jeg trodde i det minste de hadde sendt med henne vettuge ridesko.. jeg ble helt paff..

Foreldrene vet faktisk ikke bedre. De tenker ikke på at det kan skje ting som faktisk kan skje. Jeg tror de færreste hestejente foreldre faktisk vet hva det vil si og omgås hester. Utrolig mange tror det er helt supertrygt, og tenker ikke engang på at det er farlig og ramle av.

MEN du har faktisk et ansvar du også. En 13 åring rir ikke på eget ansvar. En 13 åring er faktisk et barn ... som overhodet ikke tenker konsekvens. Hadde dette vært min hest, hadde jeg enkelt og greit sagt at , beklager, men uten skikkelig fottøy så får du ikke ri. Om foreldre sier at det går nok greit allikevel, hadde jeg fortsatt sagt at hun må gjerne ri, men ikke på min hest.

INGEN får lov å ri mine hester uten hjelm, eller skikkelig fottøy. Uansett alder .

Astrid
23-09-2009, 21:24
Rir nesten alltid med joggesko jeg, tenker aldri over det.. Men har de veldig løse da, så hvis det skjer noe så mister jeg skoen :p

Dunjar
23-09-2009, 21:25
for å si det sånn, det ble bare en ene gangen... jeg vil ikke ha noe på meg om at hu skal skade seg.. selv om foreldrene skreiv under på en kontakt der jeg fraskrev meg ansvaret, ville jeg aldri tilgitt meg selv om noe hadde skjedd...Skal hu ri igjen, kommer jeg til å kreve vettugt fottøy..
Jeg er 23 år(på tirsdag), rir alltid med ridesko/støvler og rir jeg på tur alene, ja da sitter sikkerhetsvesten på også.. jeg bryr meg minimalt om hvor blubbete jeg er der jeg sitter med alt utstyret..for livet mitt mener jeg er for kostbart til å ta sjansjer for å se fancy ut...

EvaV
23-09-2009, 21:31
Men det er jo sånn at alt med hest er en risiko, man kan henge igjen etter hester og bli skada selv om man har ridesko på; ser ikke helt hva slags underverker den lille hælen kan gjøre egentlig; trør man gjennom stigbøylen når hesten stikker sliter man som regel med å få den ut også med ridesko på. Hovedargumentet for min del er at det er dødsubehagelig å ri uten støtte til ankelen og at skaftet på ridestøvlen beskytter en del. Go ridestøvler!

Maria
23-09-2009, 21:33
For å si det sånn, jeg føler meg tryggere med joggesko og sikkerhetsstigbøyler enn ridesko og vanlige stigbøyler! ;)

Liselotte
23-09-2009, 21:35
Har sikkert ridd med joggesko et par ganger i løpet av min 9 år lange ride"karriere".... Men det finnes jo ikke behagelig, i det hele tatt! Nei, ridesko eller støvler for min del. Husker også at jeg hadde en venninne som red med helt slitte joggesko uten lisser, jaja...

Systri
23-09-2009, 21:42
Hmm... Kan det ha noe med å gjøre den nye "dasse-stilen" som herjer rundt i ungdomsmiljøene? Null sminke, håret i en topp på hodet, joggebukser, joggesko, og generelt et veldig "slækt" utseende? For om det er snakk om sånne ungdommer har det vel noe med å gjøre at denne stilen er kul, og selvfølgelig må man jo beholde den kule stilen uansett hvor man er... ;)

Ellers tror jeg at det rett og slett er latskap, eller for å "imponere" andre. De prøver kanskje å etterlikne forbildene (man ser jo stadig proffene ri æresrunder i full galopp med hjelmen under armen), og prøver på denne måten å signalisere at de er så flinke at de ikke trenger ordentlig utstyr?

Mange foreldre tror jeg rett og slett ikke vet bedre!

gutten78
23-09-2009, 21:46
Jeg får ikke lov til å ri i joggesko av samboeren min, så jeg bruker alltid ridesko/støvler..

Mandarinhest
23-09-2009, 21:48
Tror ikke de som rir i joggesko heller aldri har prøvd ordentlige ridesko. Jeg har med stålsåle, og får masse støtte. Uten de klarer jeg ikke å ri i høyere fart enn skritt!

*Jane*
23-09-2009, 21:56
Jeg må innrømme at jeg rir med joggesko og noen ganger chaps på tur. Først og fremst fordi jeg ikke har noe bedre. Jeg syntes det er behagelig å ri med. Og ofte hender det jeg går endel selv når vi rir på tur, og da er det ingenting som slår joggesko. Fult klar over risikoen.

LisaFi
23-09-2009, 22:01
Kommer an på settingen for min del. På dressurtime blir det stort sett jodphurs og leggskinn, samme om det er sprang/ "trening". Trenger jeg støtte, har jeg ordentlige sko på. Skal jeg dilte på tur, ri på fjellet og så videre hender det jeg rir i joggesko ja.

Har aldri opplevd å skli i nærheten av gjennom bøylen (fatter rett og slett ikke hvordan man skal få det til, egentlig). Jeg mister bøylen lenge før jeg faller av hesten uansett, om noe sånt skal skje...?

Dunjar
23-09-2009, 22:53
jeg tror faren med å henge seg fast er dersom man er litt uoppmerksom å ha glatt såle under skoen og vips så sitter man med stigbøylen langt innpå foten.. ser med enkelhet at det kan skje, for har sett noen bli hengende fast noen sekunder.ikke noe særlig!
sko med hæl og mønster under, gjør så foten ikke glir så langt inn som joggesko kan gjøre..
de gangene jeg har falt av, mister jeg bøylene først, men det kommer nok litt an på fallet..om hesten bukker sykt først, kan jeg se for meg at beinet glir inn i bøylen før rytter faller av....

selvsagt opp til hver enkelt, men vil ikke gjøre ridesporten mer farlig enn den alt er..derfor synes jeg det er best å bruke egnet utstyr..

Nina
23-09-2009, 22:58
Jeg har egentlig ridd ganske ofte i joggesko, og aldri tenkt over det en gang. Men hadde sikkert mistet skoen om noe hadde skjedd, for knyter sjelden joggesko. Sikkert ikke optimalt sikkerhetsmessig, men ser ikke den store hysterien i grunn.

StineJ
23-09-2009, 23:26
jeg pleier ikke å ri i joggesko, men det har hendt. særlig på tur med min egen hest kan jeg nok være litt slapp på det. bruker sikkerhetsstigbøyler med strikk i siden, og tror vel strikken hopper av sersom jeg skulle bli hengende i stigbøylen. såvidt jeg forstår er det tillatt i distansesporten å ri med joggesko så lenge man har godkjente sikkerhetsbøyler?
har vel egentlig aldri opplevd å tråkke foten gjennom stigbøylen heller, men hvis man skal få til å jobbe skikkelig synes jeg joggesko er upraktiske og ubehagelige å ri i.

rir man barbak blir det jo ett fett hva du har på beina.

Kaja&HP
23-09-2009, 23:40
rir ofte i joggesko jeg, men da såklart uten stigbøyler.
Stigbøyler liker jeg ikke ri med uansett da knærne får vondt. Alltid ridestøvvel på om stigbøylene er det.

T.B.
24-09-2009, 01:31
Det farlige med joggesko er ikke bare de flate sålene, men pløsene med knytting på oversiden. Dermed kan skoen først gli gjennom stigbøylen, og SÅ går den ikke tilbake igjen hvis pløsen setter seg fast!

En del av dagens joggesko ser ut som "flytebrygger", med digre pløser og masse lisser (à la Zits i Aftenposten). De får knapt plass i en stigbøyle av normal størrelse. De må være ganske farlige å ri med - selv om det er en del friksjon i sålens gummi.

Selv kan jeg ikke ri med stigbøyler pga. spasmer i et bein, så jeg kan rusle rundt på hesten min med joggesko. Men hvis jeg skal RI - fremdeles uten sal - tar jeg på jodphurs eller mine gode, gamle ridestøvler.

Når andre rir hesten, har stigbøylene gummisåler, og de har buer på utsiden, så foten glipper ut før den glir gjennom. Ryttere skal bruke ridestøvler eller ridesko.

Ellers var noe av det første jeg fikk lære som ung hestejente på 70-tallet at "man rir ikke med tennis-sko" (som det het den gangen). Hvis man ikke hadde ridestøvler, var det grønne Viking-støvler som ble godtatt. De høyst moderne seilerstøvlene vi forsøkte oss med, ble bannlyst: Ikke hæl og vidt skaft - ikke egnet for ridning.
- Og ridehjelm var det første man måtte skaffe seg - ridestøvler og ridebukser fikk komme etterhvert. Den gang hadde man ikke råd til alt i topp rideutstyr med det samme man satte beina i en stall.

Men det vi grundig lærte, var sikkerhet - og joggesko var "fy fy" - også den gang.

_popcorn_
24-09-2009, 03:52
red mye med joggesko før. synes det er ganske behagelig igrunn.
Og jeg har opplevd mye oftere at foten sklir i stigbøyler med ridestøvler.

Men hadde ett fall for noen år tilbake, hvor jeg red med joggesko, uten chaps.
Landet oppå en "sukkerbit", og fikk slått hjørnet på den temmelig hardt inn i leggen...
3 måneder med halting for min del, og med ridestøvler/skaft/chaps, kunne jeg ha unngått mye av muskelskaden jeg fikk, fordi det demper litt av slaget...

Har vært å prøvd mange ridestøvler, fordi jeg har lyst på det, men eneste jeg finner som er passelig, og behagelig, koster nesten 3000... Vet om ganske mange andre som også sliter med å finne ridestøvler som passer og er behagelig, til en behagelig pris.

Men ridehjelm fikk jeg i julegave, når jeg var 6 år, og hadde vært i stallen bare ett par få ganger :p
De fleste tenker på skadene dem kan få av å ikke ri med hjelm, men tror ikke så mange tenker på at man itillegg kan risikere miste forsikringspenger dersom man rir uten hjelm...
Etter som jeg har skjønt, så dekker iallefall ikke min ulykkesforsikring ridning uten hjelm.

Thea og Ronja
24-09-2009, 05:37
Jeg skal innrømme at jeg hadde en periode hvor jeg rei i joggesko, ikke fordi det var så utrolig kult, men fordi jeg ikke hadde ridesko og ikke hadde muligheten til å få kjøpt meg. Det er absolutt ikke noe godt å ri med, med eller uten stigbøyler :S

-Marit Petra-
24-09-2009, 11:14
Jeg varierer etter hva jeg skal gjøre. Om jeg skal ri på en "daffe-tur" med hesten, er det nok joggeskoene som er med. Da løpesko, fordi jeg synes de er behagelig å ha på. Rir med chaps til, om jeg ikke bruker islandsridebukse. Men om jeg skal ri sprang/dressur på bane, blir det jorphurs med leggchaps eller ridestøvler. Jeg liker å ri med joggesko om jeg skal ri en lengre tur når det er varmt, fordi de puster og er greie å ri med. Gjør det så absolutt ikke fordi det visstnok er en trend (noe jeg tydeligvis ikke har fått med meg), men fordi det er behagelig for min del. Eller fordi noen av rideturene blir litt mer impulsiv enn andre. Hva andre gjør bryr meg ikke, jeg rir med joggesko fordi jeg synes det er greit.

Amalie
24-09-2009, 15:38
her tror jeg foreldrene vet, for er foreldrene selv som kjører jentene til stallen... barbak i joggesko er en ting, men aldri i verden i vanlig sal.. strikk eller ei på stigbøylen..hadde ikke tatt sjansen alikvel jeg:)

jeg pleier ikke å ha på meg ridesko når jeg sykler/går/kjører til stallen, da har jeg på meg joggesko.

Linoo
24-09-2009, 15:52
Som jeg har har oppfattet verden er det helt vanlig! Gjør det selv noen ganger, selv om jeg har ridestøvler.
Ja, jeg tar dumme valg ;)

Andrea
24-09-2009, 16:03
Jeg rir også i joggesko noen ganger. Ikke på banen, men når jeg skal på skritteturer pleier jeg å bruke joggesko, fordi jeg rett og slett er lat og gidder ikke å bytte sko. Skoene sitter løst og er ganske tynne/nette uansett, så tror ikke det er mulig at de setter seg fast, og om de skulle gjøre det mister jeg skoen uansett, og det er sikkerhetsstigbøyler, så tror nok det går bra ;)

Felice
24-09-2009, 19:59
Jeg rir egentlig i joggesko titt og ofte. Men jeg gjør det aldri hvis jeg ikke har strikkstigbøyler eller rir barbak. Dessuten er det forferdelig å ri med hvis jeg skal trene (dressur eller sprang), så ja da blir det på tur eller "kjapp trening". Latskap, skjerpings...

Chem
24-09-2009, 20:10
Ojsann, dette syns jeg var skremmende lesning.

At man skal hæl på skoen når men rir med stigbøyler trodde jeg var en godt innarbeidet tommelfingerregel.
Alle hester kan f.eks ta en bråsving i fart og hive seg rundt andre veien, og da er det plutselig veldig enkelt å tråkke igjennom stigbøylen med hele foten. Et eller to byks til og så henger man etter hesten sin etter ankelen...

Må man virkelig erfare det selv før man aksepterer at dette er farlig? Det er ikke sikkert man får flere ganger å sjekke ut det på.

Til TS, jeg ville ha stilt samme krav som deg. Ingen barn opp på min hest uten sko med hæl.

IngvildK
24-09-2009, 20:12
Ingen voksne opp på min hest uten sko med hæl heller (eller hjelm, for den saks skyld).

Solan
24-09-2009, 20:21
Jeg har ridd med joggesko en gang og det var på en hest jeg lånte i sommer. Det var fordi det kunne hende jeg måtte gå av og leie. Rideskoene mine er ikke noe særlig å gå med og jeg ser ikke vitsen med å kjøpe nye når jeg ikke rir aktivt for tiden og vinterskoene er altfor varme til sommeren.
Ellers har jeg alltid brukt fottøy egnet for ridning.

Dunjar
24-09-2009, 20:25
det som bekymrer meg nå med å lese dette, er at mange her inne tror at så lenge joggeskoen sitter løst på så faller skoen bare av.. Så enkelt er det desverre ikke.. skjønner jo at det er null problem så lenge hesten er rolig, men hva om den blir bråskremt, snur på 50øringen å rytter ikke henger med? da kan fort skoen gli inn i bøylen, og ikke ut.. og da kan man ikke regne med at utgangen blir så veldig bra... personlig synes jeg det er teit å ikke tenke på skikkelig fottøy, for å ri med joggesko gir null støtte, samtidig som sålen er stort sett helt glatt...og er ikke egnet for ridning mener jeg.. hva dere over 18 gjør, er jo en ting, men mener at de under kanskje burde tenke litt konsekvenser, og ikke bare skylde på at dere ikke viste om dere skulle ri den dagen, hadde ikke andre sko med meg, lette å ha på osv...

Elis&Merita
24-09-2009, 21:34
Vil tro det har litt med hva voksne på den stallen rir med av fottøy også, her er det spesielt en stall der de tenker minimalt på slike ting, og selvfølgelig følger barna etter når ikke foreldrene vet bedre og rir med joggesko selv.

Selv rir jeg stort sett bare barbak når jeg har joggesko, skulle det skje att jeg har sal på legger jeg stigbøylene fremfor salen, slik att jeg ikke henger meg fast om det skulle skje noe. Det har hendt jeg har brukt stigbøylene også, men har sikkerhetsstigbøyler så føler det er litt tryggere uansett:)

Star-Carro
25-09-2009, 10:16
Jeg red ofte med joggesko før, pga at ridestøvlene jeg hadde før passet ikke og jeg fikk gnag(ja dere syns sikkert dette var en dårlig unnskylding, men mitt valg) og eneste grunnen til at jeg rir med ridestøvler nå, er pga at jeg vil ha mer støtte, og litt hjelp for å holde beina mine rolige(rir en følsom hest) Så jeg syns det med at folk rir i joggesko er et valg den enkelte person velger selv. Selv har jeg aldri opplevd å henge etter i stigbøylen på hesten, bortsett fra en gang og da hadde jeg ridesko..

-Marit Petra-
25-09-2009, 10:22
det som bekymrer meg nå med å lese dette, er at mange her inne tror at så lenge joggeskoen sitter løst på så faller skoen bare av.. Så enkelt er det desverre ikke.. skjønner jo at det er null problem så lenge hesten er rolig, men hva om den blir bråskremt, snur på 50øringen å rytter ikke henger med? da kan fort skoen gli inn i bøylen, og ikke ut.. og da kan man ikke regne med at utgangen blir så veldig bra... personlig synes jeg det er teit å ikke tenke på skikkelig fottøy, for å ri med joggesko gir null støtte, samtidig som sålen er stort sett helt glatt...og er ikke egnet for ridning mener jeg.. hva dere over 18 gjør, er jo en ting, men mener at de under kanskje burde tenke litt konsekvenser, og ikke bare skylde på at dere ikke viste om dere skulle ri den dagen, hadde ikke andre sko med meg, lette å ha på osv...

Mine er det spor på, ikke at det hjelper så mye, men litt gjør det. Men med sikkerhetsstigbøyler, enten med strikk eller "tåhette", dvs slik at skoen ikke kan gli gjennom (på det siste alternativet), så er det jo litt mer sikkert allikevel? Ikke at jeg skal argumentere for joggesko når det kommer til sikkerhet, men allikevel, så blir det vel litt mer sikkert?

Frøken
25-09-2009, 21:10
Huff, jeg ser skrekkeksempler "flashe" i hodet her :(
Jeg har kanskje et par ganger ridd med joggesko, men det har utelukkende vært på grunn av impulsridning (for eksempel jeg setter meg opp på en medoppstallør sin hest for å skritte den ut, eller jeg er på besøk hos en venninne på en annen stall i joggesko, og h*n spør om jeg vil prøve hesten etc.) når jeg egentlig ikke hadde planer om å ri.

Vet jeg at jeg skal ri, bruker jeg ridestøvler eller ridesko. Jeg syns det er helt forferdelig å ri i joggesko, foruten å tenke på hvor farlig det faktisk kan være. Jeg har i SKRITT satt fast foten min i stigbøylen - og det med en liten joggesko. Hele foten skled igjennom stigbøylen, tilåmed hælen. Da var det faktisk vanskelig å ta tilbake foten.
Og jeg kan bare se for meg utfallet hvis det hadde skjedd i full galopp, snuing på 5øringen og attpåtil litt bukk. *grøss*

Bente & Etanec
25-09-2009, 21:21
Du all verden så sur og grinete både voksne og unger blir om en kommenterer at det er nifst å se bilder av dem på hesteryggen med joggesko ( og bena halvveis inn i stigbøylen :shock: ) og/eller uten ridehjelm..

Her er det heller ingen som får komme i salen uten hjelm eller med joggesko. Sikkerhet før alt annet!

Dunjar
25-09-2009, 21:31
spor under joggeskoene, er ikke som sporene på vanlige ridesko. Siden de under rideskoene/støvlene er mye grøvere, de er laget for å bli brukt i stigbøyler.. joggesko er ikke egnet ridefottøy i stigbøyler etter min mening.. samme hva hver enkelt menneske gjør, men hos meg får ingen ri med joggesko.. det å gjøre stallarbeid i joggesko gjør jeg selv, men aldri på hesteryggen...

hadde vært kjekt om hvertfall de under 18 kunne fått opp øynene for sikkerhet med dette, å kjøpe ridesko som passer må ikke koste all verden.. og ofte finner man sko som er like behagelige som joggesko...bare at de er egnet for hestesporten...

Silkesvarten
25-09-2009, 21:37
Jeg tror aldri jeg har ridd i joggesko... Kanskje mest fordi jeg ikke går i joggesko på stallen i frykt for å bli tråkket på tærne og å få skoene fulle av flis og rusk...

Men det er jo sant at det ikke er lurt å ri i joggesko av sikkerhetsmessige årsaker.

lillings
25-09-2009, 22:39
Jeg rir stort sett i joggesko(eller militærstøvler) utenom på vinteren. Det er løpesko med skikkelig såle, og synes ridestøvler er mye glattere enn dem. Har aldri hatt noe problem med at foten sklir inn i stigbøylen, synes det er mye vanligere med ridestøvlene mine. Har sikkerhetstigbøyler. Noen synes sikkert det er uansvarlig av meg, men synes det er mest komfortabelt å ri med på tur o.l.

Silledille
25-09-2009, 23:55
Mange av foreldrene syntes det var noe på kanten at de måtte kjøpe dette kun for at dattera skulle ri innimellom, men når jeg påpekte at dette er av sikkerhetsmessige årsaker, på lik linje med barnesete, airbag, sikkerhetssele osv og lurte på om barna deres ikke var verdt den kostnaden det er å sikre barna sine ble det ofte stilt....

Enig. Og jeg stiller også krav til utsyret mine tanteunger har på seg når de rir iblant. Det er noe annet når en har ansvar for andre, enn hvis det kun går utover en selv.
Men når sant skal sies har jeg ridd i joggesko i ... la meg se... 15? år nå ;-)
Kjøpte mine første ridesko for under en mnd siden, hehehe.
Joggesko er varmt om vinteren (med ullsokker i), og kjølige om sommeren. Jeg bruker nesten alltid leggchaps i tillegg, og dytter lissene inn i skoene, så de ikke skal henge seg fast i trær el.l. Jeg har aldri sklidd inn igjennom stigbøylen.. Er dette egentlig så vanlig? Eller har jeg bare hatt flaks? :)

Belinda<3
26-09-2009, 15:27
Jeg bruker ofte flate sko n&#229;r jeg rir forhesten min... Men det er fordi den hesten er utrolig rolig og snill og ri, s&#229; jeg rir nesten alltid barbak eller uten stigb&#248;yler. Jeg vet at det alltid kan skje noe, men jeg er forsiktig og passer p&#229; hvordan jeg har foten i stigb&#248;ylen, s&#229; det er veldig liten sjanse for at den setter seg fast. Og jeg kan si nesten helt sikkert at det ikke skjer at den hesten bukker eller l&#248;per ut. For og si det s&#229;nn m&#229; jeg jobbe veldig mye med fremdrift ;) Men hvis jeg skal ri dressur eller noe p&#229; et jorde ved stallen og har planer om og ri med stigb&#248;yler, tar jeg p&#229; ridesko.

LisaFi
27-09-2009, 12:29
P&#229; lengre turer og s&#229;nn, n&#229;r man tenker at man kanskje m&#229; g&#229; ved siden av lengre biter, kan jo gode joggesko v&#230;re et sikkerstikk. Jeg har ingen ridesko som egner seg for mine vonde kn&#230;r &#229; g&#229; langt i. Det er jo mange ting som ikke er bra rent sikkerhetsmessig, men som gj&#248;res hver eneste dag.

Hvor mange har tenkt over det &#229; ri med hettegenser i skogen eller ved sprangridning, for eksempel, det er jo kjempefarlig! Faller du av, og hetta hekter seg fast kan du jo bli kvalt!! Det er minst like farlig (eller verre) som flate sko?

Ridning er alt i alt kalkulert risiko uansett som jeg ser det, og med egen hest ser jeg ingen betenkeligheter med &#229; ri med flate sko. Men ikke i hvilken som helst setting. P&#229; terrengritt/ feltritt hadde det p&#229; ingen m&#229;te falt meg inn. Om man er i fare for &#229; tr&#229;kke gjennom stigb&#248;ylen synes jeg heller i grunnen at man skal skaffe seg en instrukt&#248;r og f&#229; rettet endel p&#229; sjenkelleiet og gjennomtrampet sitt. Har man i utgangspunktet et godt sjenkelleie forst&#229;r jeg ikke hvordan man kommer igjennom stigb&#248;ylen med skoen. Gode utl&#248;sere p&#229; b&#248;yler og reimer tror jeg i grunnen er viktigere.

Men p&#229; fjelltur, for eksempel, synes jeg det er ok med flate sko. ( Men jeg har sikkerhetsb&#248;yler, da.. ;) )

http://i180.photobucket.com/albums/x319/LisaFi/PBringenstopp.jpg

Falo
27-09-2009, 13:44
Fordi om &#229; drive med hest er en risikosport "uansett", s&#229; er jo grunnen til egnede sko &#229; gj&#248;re det litt mer sikkert?

Jeg har sikkert hoppet opp&#229; med joggesko en gang og tre l&#248;pet av mine &#229;r med hest, men s&#229;vidt jeg husker har det aldri v&#230;rt fordi jeg ikke har giddet &#229; tatt p&#229; ridesko/st&#248;vler. Da har det v&#230;rt om jeg skulle ri en runde p&#229; bes&#248;k eller noe.

LisaFi: Har du ikke b&#229;de flate sko OG hette p&#229; bildet?:p

Pseudonym
27-09-2009, 13:50
Jeg red med disse skoene mye, og de var s&#229;pass breie at de ikke kunne gli gjennom, men de satte heller ikke fast. De hadde ogs&#229; litt h&#230;l. Jeg syns de var supre &#229; ri i da jeg ikke hadde ridesko.

http://img7.nettby.no/users/d/u/r/duro/files/P7134399.JPGr.jpg

ponnitrollet
27-09-2009, 16:19
http://img6.nettby.no/users/a/l/m/almiraxxx/files/IMG_4383.JPG

F&#248;r jeg l&#230;rte at joggesko ikke hadde noe &#229; gj&#248;re i forbindelse med ridning. Jeg l&#230;rte det den harde veien, ellers hadde jeg aldri l&#230;rt. Bildet er tatt i 2007.

NinjaChristin
28-09-2009, 11:56
Det hender jeg rir i joggesko, men ikke slike store, klumpete joggesko. Det er den smale, glatte typen, som det i grunn ikke er noe som kan hekte seg fast i stigbøylen på. Å ridd i vanlige joggesko kunne ikke falt meg inn, dels fordi de blir for brede for stigbøylene, dels fordi jeg ser på den flappen foran som skummel.

Jeg trives best i støvler på grunn av støtten.

ekatrine
29-09-2009, 13:02
Selv rir jeg heller aldri med joggesko om hesten har sal. Jeg synes rett og slett det ikke er behagelig :P
men jeg ser flere av de andre på stallen som rir i joggesko og de yngste (14-15 år) rir også ofte uten hjelm (når stalleier ikke er til stede) fordi de selvfølgelig vil være sånn som alle disse "proffrytterne" som rir uten hjelm...

Gulponnis
29-09-2009, 13:05
Jeg kan innr&#248;mme at jeg ofte rir med joggesko.

Jeg rir p&#229; tur og er vant til &#229; dra rett opp i stallen etter skole/jobb og da er det ikke alltid jeg rekker &#229; skifte sko. S&#229; her i g&#229;rden er det kun ordentlige sko n&#229;r noe "spesiellt" skal skje. Feks sprang, baneridning osv. Men ridest&#248;vler for &#229; ri p&#229; tur? Aldri brukt.

Edit for &#229; si at jeg aldri har skj&#248;nt hva som er s&#229; d&#248;dsskummelt med det, da skoene mine alltid har v&#230;rt s&#229; store at de faller av f&#248;ttene mine LENGE f&#248;r jeg overhodet har muligheten til &#229; sette meg fast..

Harneshaug
29-09-2009, 13:22
Hmm... tror ikke engang jeg HAR joggesko? :lol:

Martee
29-09-2009, 13:25
Jeg har ridd med joggesko en gang, det var p&#229; et inngjerdet omr&#229;de, hesten gikk bare i skritt. Kjente allikevel at beina sklei i stigb&#248;ylene. S&#229; det var min ene gang, skjedde ikke noe skummelt. Men jeg gj&#248;r det ikke igjen, ri med sko som er lagd for ridning synes jeg..

Silledille
29-09-2009, 17:44
Men altså... for å trå beinet INN IGJENNOM stigbøylen må du vel egentlig sitte helt feil...? Hælene skal jo ned... Jeg har aldri trådd igjennom stigbøylen, og jeg har vel falt av ...flere ganger enn jeg burde innrømme ;)

tuuuva
29-09-2009, 22:36
Jeg er ikke av den oppfatning at hele skal s&#229; veldig ned. Presser man de ned, spenner man hele beinet... Jeg mener at de skal peke litt nedover, eller v&#230;re "vannrette"...

Frøken
30-09-2009, 13:11
Men altså... for å trå beinet INN IGJENNOM stigbøylen må du vel egentlig sitte helt feil...? Hælene skal jo ned... Jeg har aldri trådd igjennom stigbøylen, og jeg har vel falt av ...flere ganger enn jeg burde innrømme ;)

Så du sitter helt korrekt oppå hesten selv når den skvetter av noe i busken, bykser til å setter i full galopp bortover? Som et eksempel...

Chem
30-09-2009, 14:21
Fremdeles litt skremt av hva dere tenker og tror jeg.

Noen av dere sier at dere har så store sko at dere ikke vil finne på å tråkke gjennom bøylen; her ligger faren i at de kan være så store at de rett og slett blir sittende fast om dere er på vei av (og da mener jeg ikke kontrollert avstigning), får foten i en litt uheldig vinkel i et uheldig øyeblikk, f.eks på skrå og så er det gjort.

Andre sier at skoene deres er så små at dere ikke vil finne på å sitte fast, og det er da dere risikerer at dere kan tråkke igjennom bøylen. Da blir dere hengende til hesten stopper.

Andre sier at "hesten min er så snill at den gjør ingenting og er 100% trygg". My opinion, en 100% trygg hest er død, rett og slett.

Med levende hest har vi alltid en risiko. Vi kan gjøre mye og lite for å minimere risikoen, og en av de få reglene som er standard på ALLE rideskoler og slikt er: Man skal ri med passende fottøy med hæl.

Alikevel så er det så mange som velger å ta denne risikoen, og jeg spør meg selv som med så mye annet, er det fordi vi MÅ kjenne det på kroppen selv for å lære?

En liten historie til slutt: Jeg var vel 15 år og kjørte ut med en hest på Bjerke. Den fløy ut, og ingenting jeg gjorde hjalp. Forsåvidt ganske ufarlig, da det gikk rundt og rundt, fikk ordre om å kjøre den i gjerdet, men styringa på hesten var så dårlig at hjulet på vogna traff gjerdet før hesten og der satt jeg. Gikk bra med meg, hest og vogn.

Når jeg kom ned i stallen så sa en gammel trener til meg "Vet du hva, du skal være glad du fikk den opplevelsen der såpass ung. Nå vet du faktisk hvor sterke disse dyra er og hvor lite kontroll vi kan ha, og det er veldig greit å ha i bakhodet når man holder på med hest."

Moralen her er vel at man aner faktisk ikke hvor kontroll man kan miste før man har prøvd skoen selv.

ponnitrollet
30-09-2009, 16:13
Godt sagt, Chem!

Silledille
30-09-2009, 17:06
Jeg er ikke av den oppfatning at hele skal så veldig ned. Presser man de ned, spenner man hele beinet... Jeg mener at de skal peke litt nedover, eller være "vannrette"...

Det der var noe dritt til jeg lærte å slappe av i ankelen. Nå peker tærne framover og hælene ned uten at beina er anspente.

Joda, i panikk skjer litt av hvert, og jeg skal IKKE skryte på meg en perfekt sits, hehe.:p
Poenget mitt er vel bare at sannsynligheten for å trå igjennom ikke er så veldig stor... Som sagt har jeg ridd med joggesko i mange år uten problemer. Men skulle det skje er det selvsagt veldig skummelt!
(Når det gjelder unger er saken en helt annet. Da må de voksne ta ansvaret.)

tuuuva
01-10-2009, 14:42
Ja, da er det kanskje en forutsetning at man m&#229; l&#230;re &#229; slappe av i ankelen da? Og hva hvis du ikke gj&#248;r det akkurat i det &#248;yeblikket hesten stikker ut?

Sannsynligheten er vel ikke s&#229; stor. Men har hvertfall sett flere ganger at noen har hangt fast i stigb&#248;ylen og blitt slept etter hesten! Og l&#248;per hesten f&#248;rst ut, er det veldig lite sannsynlig at du sitter der og slapper av i ankelen alts&#229;...

Er veldig enig med Chem sitt innlegg!

Gudhild
02-10-2009, 03:27
Jeg rir i joggesko selv noen ganger,men ser ikke problemet om man har sikkerhetstigbøyler egentlig?

PonniK
10-10-2009, 01:33
jeg er selv 13 år og har aldri ridd i BARE joggesko. Eller har jo gjort det,men ddet har vært barbak eller "uten stigbøyler ting"

Jeg er veldig sånn som tenker på sikkerheten faktisk. Har ALDRI ridd en hest uten sikkerhetsvest og hjelm da selfølgelig. Har ridd i noen år nå og har ALDRI ridd uten vest når jeg har ridd i rideskolen eller vært forrytter.

Men en gang når jeg var liten var det sånn barneridning. Da red jeg uten det med leier i bare skritt.

Men nå tenker jeg alltid at noe KAN jo skje når jeg minst venter det.
Mange i stallen der jeg er forrytter bruker IKKE vest. Men jeg tar no på meg vesten fordi om når jeg rir ut.

Selvom jeg skal ri verdens greieste hest som aldri kan finn epå noe. Så kan faktisk faren være der. PLUTSELIG skjer det,og da er det synd jeg ikke brukte vest.

Men nå gjør jeg jo det da,og håper jeg fortsetter med det.. :)

HJELM,VEST OG SKO MED HÆLER / RIDESKO ANNBEFALES OG BRUKE PÅ DET STERKESTE..

ToveIr
10-10-2009, 09:35
Jeg var s&#229; lat at jeg ikke giddet &#229; bytte sko her en dag jeg da.
S&#229; jeg skulle ut &#229; ri tempo p&#229; min varmblodstraver.
&#197; der skle foten ut av stigb&#248;ylen og hesten sprang ikke s&#229; veldig sakte i trav.
Var sikker p&#229; at jeg skulle f&#229; et ublidt m&#248;te med grusen, men det gikk bra.
Hang over halsen nesten p&#229; hesten og gjorde alt for &#229; f&#229; hun til &#229; stoppe. Noe hun gjorde etter hvert

Falo
10-10-2009, 09:51
En venninne`s hest stoppet p&#229; hinder og rytteren falt av. Hun hadde ridest&#248;vler, men ganske sm&#229; stigb&#248;yler i forhold til ridest&#248;vlene. Hun ble hengdene stokk fast i stigb&#248;ylen, og heldigvis for henne s&#229; forholdt hesten seg rolig s&#229; en fra sidelinjen fikk kjangs til &#229; dra henne l&#248;s. Hadde det skjedd p&#229; Fallotica, s&#229; hadde jeg v&#230;rt p&#229; vei gjennom gjerdet under hesten f&#248;r folk hadde hatt kjangs til &#229; reagere. Jeg kom i ubalanse og skled til siden mens i galopperte i &#229;ttetall i vinter, og hun fikk helt noia. Endte med at jeg glapp taket, ble slengt i bakken under hesten, rullet rundt mellom beina hennes mens hun galopperte og ble trampet p&#229; i l&#229;ret. Ambulanse til sykehuset 2 minutter f&#248;r ridetimen var over. Hadde jeg ikke hatt ordentlige ridest&#248;vler da, s&#229; hadde sansynligheten for &#229; blitt hengende fast v&#230;rt mye st&#248;rre. L&#229;ret jeg fikk trampet p&#229; er fremdeles ikke godt, og er en stadig p&#229;minnelse om hvorfor vi har eget utstyr til den sporten.

ToveIr
10-10-2009, 09:54
jeg bruker stigb&#248;yler med strikk p&#229; den ene siden. Hvis en sklir og setter fast foten s&#229; g&#229;r strikken opp.
F&#248;ler meg tryggest med det

Silledille
10-10-2009, 10:39
Jeg var så lat at jeg ikke giddet å bytte sko her en dag jeg da.
Så jeg skulle ut å ri tempo på min varmblodstraver.
Å der skle foten ut av stigbøylen og hesten sprang ikke så veldig sakte i trav.
Var sikker på at jeg skulle få et ublidt møte med grusen, men det gikk bra.
Hang over halsen nesten på hesten og gjorde alt for å få hun til å stoppe. Noe hun gjorde etter hvert

:lol: Vittig i etterkant. Been there done that, hehe. Men sklir en ut av stigbøyler henger en i det minste ikke på slep når en detter av.

Silledille
10-10-2009, 10:41
jeg bruker stigbøyler med strikk på den ene siden. Hvis en sklir og setter fast foten så går strikken opp.
Føler meg tryggest med det
Tror det er det sikreste man kan ri med. Uansett sko/ støvler.

ToveIr
10-10-2009, 11:55
st&#248;rste problemet er at jeg f&#248;ler meg litt usikker p&#229; en m&#248;te hvis jeg rir med andre stigb&#248;yler.

Er vel at en blir mer pysete j gamlere en blir

Dunjar
10-10-2009, 12:54
hmmm personlig liker jeg ikke de stigb&#248;ylene med strikk.. det er fordi jeg falt av en skolehest da disse b&#248;ylene var ganske nye...tror jeg.... for jeg var da 10 &#229;r, s&#229; 13 &#229;r siden... jeg falt av, men strikken den r&#248;k ikke, og jeg klarte ikke &#229; dra av striken heller... men heldigvis var dette en trygg gamp s&#229; den stoppen ganske raskt og jeg fikk hjelp av ridel&#230;rer &#229; f&#229; beinet ut.. jeg red da med slike gummiridest&#248;vler, men var min f&#248;rste galopp p&#229; hesteryggen s&#229; jeg satte beinet langt inn og disse b&#248;ylene var litt store til barnebein.. s&#229; jeg liker bedre stigb&#248;yler som er svingt. og jeg s&#248;rger da selvsagt for &#229; bare ha t&#229;a inni og ha godt m&#248;nster under ridest&#248;vlen.. blir dette slitt, s&#229; bytter jeg st&#248;vler:)

Som sagt, mulig de stigb&#248;ylene med strikk jeg brukte var en eldre &#229; d&#229;rligere modell av dagens, men jeg vegrer meg til &#229; bruke s&#229;nne:)

Pernooh
10-10-2009, 12:57
Jeg har ingen tro p&#229; disse med strikk, f&#230;le er de &#229; ri med og, synes jeg.

Nettan
10-10-2009, 13:07
En ting er at mange rir i joggesko når man sitter å dingler påtur - sikekrhetsmessig riktig er det ikke uansett - en annen ting jeg reagerte på er ett bilde fra en terrengtrening her inne der rytter sitter med joggesko.. Hvor oppegående er da trener som tillater dette??!!

Selv så er jeg stövlefanatiker, klarer ikke ri uten stövlene mine.. Eller joda, har hatt korte ökter i joggesko el men det er gjerne hvis jeg står å underviser og bare skal sette meg opp for å kjenne på en ting/vise noe.. Men rir da helst uten stigböyler.. Dette fordi det föles best for meg..

Men, har i minne en avskrittning på et stevne i höye buffalosko :p

Nettan
10-10-2009, 13:09
Stigb&#246;ylene med strikk kan jo knekke.. Har h&#246;rt om flere episoder hvor dette har skjedd - da hvis strikken har manglet el er gammel..
Har sprengserb&#246;yler p&#229; begge mine saler n&#229;, har alltid hatt vanlige ellers -ramlet av haugevis med ganger - aldri hengt fast.. MEn har heller ikke hele foten i stigb&#246;ylen da..

Dunjar
10-10-2009, 13:11
buffalosko ja..haha det vet jeg vennina mi brukte fast i stallen f&#248;r, da de sm&#229;tt begynte &#229; bli p&#229; vei ut:D hff huff..

Drue
10-10-2009, 13:19
Rir med akkurat det jeg har p&#229; beina n&#229;r jeg finner ut at jeg skal ri.

Nettan
10-10-2009, 14:35
buffalosko ja..haha det vet jeg vennina mi brukte fast i stallen før, da de smått begynte å bli på vei ut:D hff huff..

Hehe, det gjorde jeg også - har de noe sted enda.. Gode sko da igrunn, og varme - så geniale stallsko :p

Siriga
10-10-2009, 16:21
Jeg rir ikke i joggesko, med mindre det er barbak, og det er sjeldent. Jeg har ridesko eller ridestøvler. Og det jeg rir med har i allefall hæl på (jeg rir ikke med høyhæla sko da, men har sett folk som har gjort det..) Hadde med meg en arbeidskollega med hennes to jenter i stallen på tirsdag. Sa til henne at de helst burde ha på seg fjellsko eller andre gode sko med hæl på. Fikk også da erfare at det er en del barnestøvler nå som har en liten hæl, de er ikke helt flate, men litt monster under og hæl på. Helt supert;) har jo sikkerhets bøyler på hesten jeg rir da.

Malene_Fiola
13-01-2010, 21:55
Bruker alltid joggesko på vei til stallen, men når jeg ankommer stallen er det på med enten vintersko, støvler eller jodphurs, noe for enhver årstid :) Joggesko ser jeg bare ikke poenget med når man skal ri, dårlig støtte, er jo ikke så mye varmere å ri med jodphurs på sommeren f.eks :)

Torhild
13-01-2010, 22:08
Jeg har ingen tro på disse med strikk, fæle er de å ri med og, synes jeg.

Hvordan fæle? Jeg har vanlige stigbøyler på dressursalen, slike nye med gummibevegelse-greier på begge sider på den nye sprangsalen og slike sikkerhetsstigbøyler med strikk på den gamle. Og seriøst merker jeg ikke forskjell på disse tre typene når jeg rir.....

Nikita
13-01-2010, 22:44
Jeg har ingen tro p&#229; disse med strikk, f&#230;le er de &#229; ri med og, synes jeg.

Ingen tro p&#229; dem? De fungerer! Det har jeg i alle fall jeg erfart ;)

De er vel ikke noe anderledes &#229; ri med enn andre vel? Du er ikke sikker p&#229; at du bare synes de er skikkelig stygge da? For pene er dem ikke :D

Jossa
14-01-2010, 09:44
Jeg rir alltid med joggesko på sommeren og uggs på vintern, funker helt fint:)

Lopke
14-01-2010, 09:54
Ja er veldig bra &#229; ri med Jossa...

Johanne S.
14-01-2010, 10:37

He, he, ja særlig ;-)

Ina&Gydja
14-01-2010, 14:31
P&#229; sommaren rir eg ofte med joggesko, og eg har ALDRI opplevd &#229; ha sklidd ut av stigb&#248;ylane. Ridest&#248;lvar syns eg er pyton &#229; ri i, dei vert berre brukt til best. Om vinteren g&#229;r det i ridesko med foring i. Eg trur ikkje at &#229; ri med joggesko er ein trend, eg f&#248;ler det ikkje slik. Eg rir med joggesko fordi det er praktisk og pustande.

Lopke
14-01-2010, 15:26
P&#229; sommaren rir eg ofte med joggesko, og eg har ALDRI opplevd &#229; ha sklidd ut av stigb&#248;ylane. Ridest&#248;lvar syns eg er pyton &#229; ri i, dei vert berre brukt til best. Om vinteren g&#229;r det i ridesko med foring i. Eg trur ikkje at &#229; ri med joggesko er ein trend, eg f&#248;ler det ikkje slik. Eg rir med joggesko fordi det er praktisk og pustande.

Problemet med joggesko er ikke at de sklir ut, men at du risikerer at de sitter fast n&#229;r du ikke har noen h&#230;l til &#229; stoppe stigb&#248;ylen mot vristen.
Du m&#229; nok ha opplevd uhellet (bukking+sprett) og sitte fast f&#248;r du ser problemet.
Det er ikke s&#229; g&#248;y N&#197;R det skjer.
S&#229; praktisk er det ikke.

Pernooh
14-01-2010, 15:34
Kanskje det aldri har skjedd, men det KAN fortsatt skje engang i fremtiden. Og jeg ser heller ikke hva som er praktisk med joggesko, ridest&#248;vler eller gode ridesko er da mye bedre.

Pernooh
14-01-2010, 15:36
Ingen tro på dem? De fungerer! Det har jeg i alle fall jeg erfart ;)

De er vel ikke noe anderledes å ri med enn andre vel? Du er ikke sikker på at du bare synes de er skikkelig stygge da? For pene er dem ikke :D

Hvordan fæle? Jeg har vanlige stigbøyler på dressursalen, slike nye med gummibevegelse-greier på begge sider på den nye sprangsalen og slike sikkerhetsstigbøyler med strikk på den gamle. Og seriøst merker jeg ikke forskjell på disse tre typene når jeg rir.....

Jeg har bare ikke troa på at de virker når jeg trenger dem. Og joda, de er nå ikke så pene, men det er igrunn ikke derfor. Har ridd med Sprenger, og er helfrelst. Kjenner stor forskjell, og jeg vet ikke hvorfor, men jeg synes jeg mangler litt støtte i disse med strikk. Også stoler jeg som sagt ikke på dem, da, og da ser jeg ikke poenget.

Kaktusen
14-01-2010, 16:36
Litt OT siden eg ikkje rir, men eg kjører ikkje eingang med flate joggesko, skoa skal sitte skikkelig, dei skal gi meg litt støtte -spesiellt om eg groomar på stevne eller tur.
Det viktigaste av alt: dei skal ha godt grep på underlaget.
Det er nok av groomefeil som kan vere rimelig katastrofale om eg ikkje skal skli pga dårleg fottøy i tillegg.

Ofte ser eg folk i stallen med lause joggesko av typen ein berre trakkar ned i, det kan da umogleg vere behagelig ?
Om det plutselig er laus hest i stallen av ein eller anna grunn så er det litt greit å ha fottøyet såpass i orden at ein ikkje trakkar over i farta.
Ei venninde av meg bruker konsekvent crocks, sjølv når ho møkkar.
Det ser litt spenstigt ut når ho etterpå tømmer sko og sokkar for spon, men for all del, kvar sitt valg.

Helga
14-01-2010, 16:40

Hahaha, UGGS? FACEPALM!

EvaV
14-01-2010, 16:42
Haha, i like uggs. N&#229; har jeg riktignok noen stygge, hullete fake noen til 5pund fra Primark, men de er min venn i stallen :D Akkurat som &#229; g&#229; i t&#248;fler.

Helga
14-01-2010, 17:04
S&#248;te fine Eva.. FACEPALM :lol:

ReateT
14-01-2010, 18:15
Jeg synder vel selv endel på området selv så jeg har vel kanskje ikke så mye jeg skulle sagt. Selv om det selvfølgelig ville vært bedre av sikkerhetsmessige årsaker å ri med mer egent skotøy.

Man skulle liksom tro man lærte den gangen man hang fast, men men.

Forøvrig er støvler tingen. Altså gummistøvler. De har i det minste hæl, men fy så kaldt.

EvaV
14-01-2010, 18:26
Søte fine Eva.. FACEPALM :lol:

Hey, sier du skoplagget mitt er stygt? :( Ingen fare, den fine thermodressen som er tre nummer for stor dekker føttene ganske godt så er nok ingen som ser det.

Uansett, sånne høyhælte gladiator-lignende sandaler, det er ikke noe fint ihvertfall :D

Andrea-Villimey
14-01-2010, 18:34
i sommer ple jeg tr&#229;kket p&#229; av hest med sandaler - og DET var vondt! Spennen i sandalen hang seg fast i hesteskoen, s&#229; kan vel kort sagt si at det var ille. Skulle bare fylle vann, s&#229; gadd ikke &#229; ta p&#229; stallsko, men jammen kom det en nyskjerrig hest bort..

Torhild
14-01-2010, 19:09
Ang det å henge fast; Hadde en opplevelse på et ridekurs for mangen år siden. Ei lita jente på stor hest. Hesten ble skremt, bukket, og jenta som hadde små ridestøvler satte foten fast i stigbøylen som desverre var str dame. Rundt og rundt med jenta opp ned hengende etter en fot. Tilslutt falt støvelen av og jenta landet trygt i sanden. Det kunne godt riktig ille, men endte heldigvis bra. Så da skiftet vi ut alle skolehestenes stigbøyler med sikkerhetsstigbøyler med strikk!!!!

Fomle
14-01-2010, 19:27
En klok mann jeg kjenner til sa at om han skulle velge mellom ridesko eller hjelm s&#229; valgte han sko fordi at den hjelmen hjalp ikke s&#229; fryktelig mye om skoen hang fast i b&#248;ylen. Dette er noe jeg har tenkt over og sett i flere situasjoner, det stemmer faktisk...

EvaV
14-01-2010, 19:51
En klok mann jeg kjenner til sa at om han skulle velge mellom ridesko eller hjelm så valgte han sko fordi at den hjelmen hjalp ikke så fryktelig mye om skoen hang fast i bøylen. Dette er noe jeg har tenkt over og sett i flere situasjoner, det stemmer faktisk...

Jo, hvis man blir dratt langs hesten etter stigbøylen tror jeg nok hodet får litt mer pes uten enn med hjelm. Såklart bør man unngå å sitte fast i stigbøylen også, men hadde jeg valget mellom å ri med ridesko eller hjelm, hadde jeg selvfølgelig valgt hjelm, og heller ridd uten stigbøyler ;)

Andrea-Villimey
14-01-2010, 19:53
Og hvis du har ridesko og ikke henger fast, kan du likevel f&#229; seg et skikkelig fall, og treffe en sten eller lignende..

Fomle
14-01-2010, 19:55
OT:
&#197; herre berre! Takker for meg jeg

IngvildK
14-01-2010, 20:26
Jeg hadde aldri falt av en hest som løp ut før. Og så kom dagen hvor jeg faktisk gjorde det.

Idioti å si at "det har aaaaldri skjedd før". De fleste har ikke opplevd noe før den dagen det faktisk skjer!!

Og hvis du har ridesko og ikke henger fast, kan du likevel få seg et skikkelig fall, og treffe en sten eller lignende..

Bedre det enn å henge fast i stigbøylen, dras langs grusen i flere hundre meter, treffe steiner gjentatte ganger og få bakhover gjevnlig i trynet.

Irene2905
14-01-2010, 22:25
Jeg er 15, og jeg har ridd mye p&#229; tur i joggesko. Bare p&#229; forhesten, da, men aldri p&#229; rideskole. Der er det ikke lov. Jeg gjorde det fordi det var lettvint, og da jeg tok bussen og skulle g&#229; ganske langt s&#229; det ikke s&#229; kult ut med de store, m&#248;kkene rideskoene..

Julie og Kamy
14-01-2010, 22:29
Jeg har tendenser til å ri med joggesko/andre sko korte turer på sommerstid:/

IngvildK
14-01-2010, 22:49
Jeg er 15, og jeg har ridd mye på tur i joggesko. Bare på forhesten, da, men aldri på rideskole. Der er det ikke lov. Jeg gjorde det fordi det var lettvint, og da jeg tok bussen og skulle gå ganske langt så det ikke så kult ut med de store, møkkene rideskoene..

Da tar man ridestøvlene i en pose...er ikke verre enn det.

Lopke
14-01-2010, 22:55
Hahaha, UGGS? FACEPALM!

OMG:.. nå fant jeg ut hva det var og.. Jepp fantastiske ridesko Jossa. Smart du!

Og ja man KAN faktisk være heldig og ingenting skjer..

Tenk, man kan faktisk også dø av hjertestopp selvom man kjører 200km/t på motorsykel uten hjelm. Da var det likzzzom ikke manglende hjelm man døde av så det så...

Pernooh
14-01-2010, 22:56
Da tar man ridestøvlene i en pose...er ikke verre enn det.

Tenkte det samme. :lol: Eller har de i stallen, rett og slett.

IngvildK
14-01-2010, 22:57
Pernooh: Ja, nettopp! Vil man, s&#229; f&#229;r man til. Har hatt alt av stallkl&#230;r og -sko hengende i stallen fordi mamma ikke ville ha lukta inn. No problemo, tok meg bare noen minutter ekstra f&#248;r og etter stallarbeid og ridning!

Pernooh
14-01-2010, 23:00
Pernooh: Ja, nettopp! Vil man, så får man til. Har hatt alt av stallklær og -sko hengende i stallen fordi mamma ikke ville ha lukta inn. No problemo, tok meg bare noen minutter ekstra før og etter stallarbeid og ridning!

Samme her, og nå som jeg ikke rir så aktivt, har jeg det i boden. Men alltid når jeg har hatt fòrhester, har jeg hatt ting liggende i stallen/utstyrsrommet, fordi jeg ikke har giddet å dra det fram og tilbake.

kikki
15-01-2010, 12:36
jeg rir ofte med joggesko. mindre n&#229; enn f&#248;r, men p&#229;fjellet og s&#229;nn er ikke alltid utstyret helt reglementert.

ponnitrollet
16-01-2010, 09:21
Jeg rir alltid med joggesko p&#229; sommeren og uggs p&#229; vintern, funker helt fint:)

Rir du p&#229; stevner med joggesko og uggs ogs&#229;?

kikki
17-01-2010, 16:51
Det er jo forskjell p&#229; joggesko og da. Om jeg rir med det, er det alltid den kraftige typen, ikke sneakers f.eks.

StineJ
17-01-2010, 17:23
En klok mann jeg kjenner til sa at om han skulle velge mellom ridesko eller hjelm så valgte han sko fordi at den hjelmen hjalp ikke så fryktelig mye om skoen hang fast i bøylen. Dette er noe jeg har tenkt over og sett i flere situasjoner, det stemmer faktisk...

jeg anser faren for å falle av og slå hodet større enn faren for å falle av og bli hengende fast i stigbøylen. jeg har egentlig aldri hengt fast, men slått hodet har jeg, selv med hjelmen på plass.

det eneste tilfellet jeg har sett noen bli hengende fast i stigbøylen var faktisk med plastridestøvler med hæl på et nybegynnerkurs.

forøvrig har jeg sikkerhetsbøyler. rir som regel med egnet skotøy, men hvis jeg skal skritte en tur en varm sommerdag hender det jeg beholder joggeskoa på. det har gått bra hittil.

Marte+Quicky
27-02-2010, 20:00
Jeg rir "alltid" med joggesko p&#229; sommeren.. Ikke fordi det er t&#248;ft/trend/osv :rolleyes: , men fordi jeg er lat og litt teit?;) Dessuten synes jeg det er mest behagelig...

Jeg har hestene mine og jobber i en stall hvor jeg kj&#248;rer mer enn jeg rir, dessuten blir det mye g&#229;ing. Pleier derfor &#229; ha p&#229; joggesko, og gidder ikke skifte/ha med skift tilfelle jeg skal ri. (Og jeg rir alltid p&#229; tur da, skulle jeg ridd "skikkelig" hadde jeg nok skifta). Burde vel ridd med skikkelig, denne tr&#229;den fikk meg til &#229; tenke p&#229; Seabiscuit: det er marerittscene.

F&#229;r pr&#248;ve &#229; skjerpe meg til sommern;)

En klok mann jeg kjenner til sa at om han skulle velge mellom ridesko eller hjelm s&#229; valgte han sko fordi at den hjelmen hjalp ikke s&#229; fryktelig mye om skoen hang fast i b&#248;ylen. Dette er noe jeg har tenkt over og sett i flere situasjoner, det stemmer faktisk...

Og skoen hjelper ikke s&#229; veldig om man faller av.. Hva med ja takk begge deler?;)

Bedre det enn &#229; henge fast i stigb&#248;ylen, dras langs grusen i flere hundre meter, treffe steiner gjentatte ganger og f&#229; bakhover gjevnlig i trynet.

Begge deler kan g&#229; like ille. &#197; treffe en stein kan v&#230;re like skadelig/d&#248;delig som &#229; bli dratt bortover.

Skulle man velge, m&#229; man vel heller se p&#229; hvor sjansen er st&#248;rst, man faller som regel oftere av enn hva man henger fast. Dessuten kan man henge fast uansett &#229;ssen sko man har, den ene gangen jeg har hengt fast var med ridest&#248;vler med h&#230;l. Men som sagt; hvorfor ikke ja takk, begge deler?

Forresten: Hva med s&#229;nn stigb&#248;yle som beinet ikke kan gli gjennom?

LeneHenriksen
27-02-2010, 20:21
Jeg har de siste årene pleid og ri med joggesko om sommeren, men det er pga en skadde jeg har i foten, og når jeg hadde ridesko eller ridestøvler ble foten bare værre. Så jeg har pleid og ri i joggesko pga beinet mitt..!

Polar
01-03-2010, 22:44
Jeg rir ofte med joggesko. Jeg er ikke 13 da, men jeg ser like mange, om ikke flere litt eldre personer som rir med joggesko.

1. Fordi jeg synes det er behagelig(og litt lettvint)
2. Fordi jeg rir sjeldent og ikke har ridesko. (for lat og for blakk til og dra ut og kj&#248;pe noe jeg nesten aldrig trenger)
3. Jeg har sikkerhetsstigb&#248;yler (slike med strikk som l&#248;sner om man skulle bli hengende)

Det kan jo v&#230;re mange grunner til at folk rir med joggesko. Uvitenhet kan jo v&#230;re en av de. Noen vil kanskje v&#230;re t&#248;ff(om det er t&#248;ft og ri i joggesko da!?), noen tar det de har og noen er kanskje bare late.. Jeg for min del ser ingen grunn til og ikke bruke ridesko om jeg har det. Det finnes mange gode sko som ikke blir mer klamme enn andre sko.

Systri
01-03-2010, 22:57
Jeg er 15, og jeg har ridd mye på tur i joggesko. Bare på forhesten, da, men aldri på rideskole. Der er det ikke lov. Jeg gjorde det fordi det var lettvint, og da jeg tok bussen og skulle gå ganske langt så det ikke så kult ut med de store, møkkene rideskoene..

Jeg må bare si det at jeg har syklet til stallen gjentatte ganger i sommer, iført shorts og utslitte ridesko :D Det så ikke særlig stilig eller pent ut, det kan jeg være enig i... Men jeg slapp nå unna med et par rare blikk, i stedet for blåmerker etter hover og skrubbsår over hele kroppen etter å ha blitt slept etter bortover veien, eller det som verre er... ;)

Trinings
02-03-2010, 08:56
Jeg ogs&#229; rir "alltid" med joggesko om sommeren, aldri hatt problemer med &#229; bruke det:)
de er mye mer behagelig &#229; ha p&#229; seg p&#229; varme sommerdager enn klamme og svette ridesko/st&#248;vler.
omtrent alle jeg kjenner bruker joggesko om sommeren.
Untatt p&#229; stevner og i l&#248;p selvf&#248;lgelig.

Har man sikkerhets stigb&#248;yler s&#229; mener jeg det ikke er noe problem.:) jeg rir for det meste i western sal og der skal det igrunn godt gj&#248;res &#229; sette fast beinet(ihvertfall i min sal) :)

Dunjar
03-03-2010, 18:53
ser det er mye frem og tilbake her om hvem som velger hva;)

jeg personelig m&#229; igjen si at jeg aldri ville ha ridd i noen form for sal if&#248;rt joggesko uten h&#230;l.. jeg fikk s&#229; sent som i g&#229;r erfare hvor kjekt det er &#229; ha sko med h&#230;l.. hesten snudde p&#229; 50 &#248;ringen og stakk som bare fa.. kjente skoen skled men stoppet der h&#230;len begynner, s&#229; da jeg stupte kr&#229;ke over hesten s&#229; skled den ut igjen.. hadde jeg ikke hatt fott&#248;y med h&#230;l, kunne beinet fort sklidd mer gjennom &#229; satt seg fast.. noe som er veldig enkelt.. greit &#229; leve med den tro at det skjer ikke deg og deg, men en vakker dag er det vel nettopp det som KAN skje..

jeg rir med egenet utstyr, for min egen sikkerhet, men ogs&#229; fordi jeg ikke vil v&#230;re s&#229; egoistisk &#229; ofre livet mitt for &#229; ri med noe som er mer behagelig, for jeg vet samboeren min, vennene mine og familien bryr seg om meg, og da blir det teit &#229; ikke tenke sikkerhet..

over her leste jeg at en red med joggesko hos forhest men ikke p&#229; rideskolen for der var det ikke lov... jeg vil vel si at dette er det nok en grunn til at ikke er lovelig;)

bare fortsett diskusjonen folkens, artig &#229; lese deres erfaringer:)

Trinings
03-03-2010, 20:26
m&#229; si at det er slags "h&#230;l" p&#229; mine joggesko, er ikke av den flate typen som blir brukt.

tipsy
04-03-2010, 14:09
Egene ridesko eller l&#230;rst&#248;vlene p&#229; sommer...
Og egene ridesko med f&#244;r p&#229; vinteren.
Har mine svinn p&#229; skogen, men har utroli nok alri blitt hengde etter. Og har ikke detti av mange gangene p&#229; de &#229;ra....
Men n&#229; har jeg tatt til fornuft.
Rir ogs&#229; med ledda b&#248;yler, s&#229; det er noe vanskeligere &#229; skli igjennom.

Pernooh
08-03-2010, 10:24
Jeg rir kun med joggesko barbak, jeg. Det er da s&#229; ubehagelig &#229; ri med?

AnnaBendiksen
07-04-2010, 19:54
Jeg ser at mange på min alder rir i joggesko, og jeg kan heller ikke skjønne hvordan de tørr. Både for deres egen og hestens sikkerhet, begge kan jo bli skadet hvis det skjer noe og man setter fast foten.
Jeg har selv aldri ridd med joggesko, bruker alltid ridesko/fjellsko, uansett noe med skikkelig hæl på.

zeldis
08-04-2010, 15:44
Nå har jeg bare skumlest de siste sidene, men dere som sier 'hvor sannsynlig er det å bli hengende fast?'. -Er det verdt å ta risikoen?
Hvor sannsynlig er det å kollidere med bil? Ikke veldig, dvs droppe bilbelte?
Hvor sannsynlig er det å bli skadet når man driver med hest kontra tar ecstasy? Mye mer sannsynlig faktisk. Dvs slutte med hest og starte med ecstasy?
Osv, dere ser poenget :p Sannsynlighet har lite å si hvis du henger der etter hesten.

Jeg liker uttrykket 'en billig forsikring' når det er snakk om aktiviteter der man kan havne i potensielt livsfarlige situasjoner. Derfor har jeg alltid egnede sko og klær i stallen, bruker alltid hjelm når jeg rir, alltid bilbelte i bil, slipper ikke drinken min av syne på utesteder, og så videre.

Amanthea
08-04-2010, 15:54
Hvorfor ikke bare ri med slike "bur" om man f&#248;rst skal ri med joggesko? :lol: Jeg red med sko med flat h&#230;l n&#229; i ferien, var veldig obs p&#229; at t&#229;a var laaangt framme, men skal man v&#230;re obs-obs og ha t&#229;a for langt framme, blir det jo kjipt det ogs&#229;. Nei, takke seg til ridesko! :)

daimls
02-05-2010, 06:51
Ser egentlig ikke noe galt i å ri med joggesko. Rir faktisk i svære skatesko og har aldri hatt noe problemer med det, men jeg rir for det meste barbak og har uansett store stigbøyler til salen jeg bruker så er ikke noe problemer med å sette seg fast ved et fall eller noe sånt. Eneste som er litt småirriterende er at det gjerne kan bli litt "glatt" med skatesko. Sklir lett ut når jeg traver foreksempel. Men jeg rir da kun med skatesko siden jeg ikke har noen andre sko å bruke, vurderer å kjøpe meg ordentlige cowboy boots, men først må jeg nesten se hva økonomien sier ja takk til.

Nikita
02-05-2010, 06:56
Ser egentlig ikke noe galt i å ri med joggesko. Rir faktisk i svære skatesko og har aldri hatt noe problemer med det, men jeg rir for det meste barbak og har uansett store stigbøyler til salen jeg bruker så er ikke noe problemer med å sette seg fast ved et fall eller noe sånt. Eneste som er litt småirriterende er at det gjerne kan bli litt "glatt" med skatesko. Sklir lett ut når jeg traver foreksempel. Men jeg rir da kun med skatesko siden jeg ikke har noen andre sko å bruke, vurderer å kjøpe meg ordentlige cowboy boots, men først må jeg nesten se hva økonomien sier ja takk til.

Cowboy boots anbefales! Rir du western? Ser du er ny her, da må du inn å se på westernforumet :D

Tror det var forrige forrytteren min som red i joggesko av og til. Jeg synes ikke noe om det, men jeg sa ikke noe. Tenker jo i dag at det kunne jo skjedd noe, og det er veldig trist om det hadde skjedd henne og hesten noe! Så jeg tror jeg skal ha en policy på at man må bruke egnede sko når man rir ;)

Hvorfor ri med joggesko liksom? Skjønner ikke at argumentene for å ri med slike, oppveier for sikkerheten...

Rosie
02-05-2010, 09:34
Min tante ble drept da hun hang fast i stigbøylen med foten.

Nikita
02-05-2010, 09:37
Min tante ble drept da hun hang fast i stigbøylen med foten.

:klemme: til deg

Og til dere andre som synes det er greit med joggesko: :hammer:

Billig forsikring å bruke noe med hæl på.. Dere kjører kanskje uten bilbelte?

Iberica
02-05-2010, 10:07
Jeg har blitt hengene fast i stigb&#248;ylen og slept etter hesten i flere hundre meter. Hesten ble skremt pga en elg og skj&#248;yt rygg.. . .. ... Ikke en behagelig opplevelse kan du si ... ... .. ... ..

S&#229; det kan skje n&#229;r som helst og n&#229;r du aner det minst

Polar
02-05-2010, 10:21
Jeg rir med joggesko stort sett fordi jeg rir ikke mye og gidder dermed ikke kj&#248;pe meg et par dyre sko. Men, jeg har ogs&#229; slike sikkerhetsstigb&#248;yler med strikk p&#229; siden s&#229; om jeg skulle bli hengende s&#229; detter strikket av og jeg kommer l&#248;s. Slike stigb&#248;yler burde alle ha uansett hvilke sko de rir med!

Amanthea
02-05-2010, 10:35
Men strikk og sikkerhetsstigb&#248;yler er for meg ikke nok. Skal man f&#248;rst ri uten skikkelige ridesko, synes jeg i det minste at man skal g&#229; til innkj&#248;p av slike t&#229;hetter til &#229; ha p&#229; stigb&#248;ylene.

IngvildK
02-05-2010, 11:50
Ofte kan et par sikre ridesko v&#230;re noe s&#229; enkelt som et par avklippa st&#248;vler, eller et par lettbygde, billige vintersko (jeg har ridd med lettbygde vinter-/fjellsko de siste &#229;rene og dette fungerer supert). Joggesko kan gjerne koste langt mer enn det et par forsvarlige ridesko gj&#248;r.. Man TRENGER ikke MH liksom.

Snofte
16-05-2010, 22:36
Jeg er 16 &#229;r og ar alderi ridd i noe annet en ridesko n&#229;r jeg har sal p&#229;. Det er forkastelig go se folk ri rundt i joggesko med sal og uten sikerhets b&#248;yler. Selv med strikken kan du henge fast med slike sko. Folk jeg setter p&#229; Sibell skal endeten ri uten stigb&#248;yler eller ha med seg gummist&#248;vler. Har en som noen ganger rir, (kun i skritt medsykkelhjelm p&#229;) men han har s&#229; uskyld utrykket sinnsykt store f&#248;tter at han kan ikke bli sittende fast. Og ser at han rir i gummist&#248;vler med h&#230;l. Men ser helst at folk har med seg sko med h&#230;l f&#248;r de setter seg p&#229; min hest! Selv har jeg ridd i vanlige sko p&#229; bakbak tur, da henger jeg meg ikke fast i stib&#248;ylene, men tenker litt p&#229; at gampen har stor f&#248;tter og mine Coverse ikke har noe og si mot Sibell sine tallerken store jernskodde f&#248;tter som holder 750 kilo.

Pia Elisabeth
16-05-2010, 22:46
Jeg har s&#229; og si ALDRI ridd i joggesko... For sikkerheten sin del, og synes det er mye bedre &#229; ri med jodpurs <-- Kan ikke &#229; skrive det riktig ;)
Noe av det f&#248;rste vi l&#230;rte p&#229; rideskolen som 7-8&#229;ring, aldri ri med sko som har sn&#248;ring, &#229; det skal v&#230;re en viss hel!

oda_s
09-06-2010, 14:49
Jeg har brukt joggesko, og har null problemer med det. Nei, man kan ikke stole p&#229; hesten og alt det der, men det er lite vits i &#229; ta s&#229;nn p&#229; vei for det. Leier ogs&#229; p&#229; en rideskole hvor det kun er jenter i 5-8 &#229;rs-alderen, gjerne med litt unge m&#248;dre, som kanskje ikke har s&#229; mye penger. De l&#229;ner godkjent hjelm og sikkerhetsvest p&#229; rideskolen, men jeg synes det blir feil &#229; tvinge dem til &#229; punge ut for ridesko/ridest&#248;vler. Det er ikke alle som har penger til det, og det er ikke en gang sikkert at ungene vil fortsette &#229; ri.

Dressur_dressur
09-06-2010, 15:06
De låner godkjent hjelm og sikkerhetsvest på rideskolen, men jeg synes det blir feil å tvinge dem til å punge ut for ridesko/ridestøvler. Det er ikke alle som har penger til det, og det er ikke en gang sikkert at ungene vil fortsette å ri.

For det første: flott at de får låne vest og hjelm! Nå vil jeg tro at de aller fleste har andre sko til ungene sine enn joggesko. Gummistøvler, fjell/hikingsko - det viktigte er at skoen ikke kommer gjennom stigbøylen. Om man velger sko med snører, må disse selvsagt festet skikkelig.

oda_s
09-06-2010, 15:13
For det første: flott at de får låne vest og hjelm! Nå vil jeg tro at de aller fleste har andre sko til ungene sine enn joggesko. Gummistøvler, fjell/hikingsko - det viktigte er at skoen ikke kommer gjennom stigbøylen. Om man velger sko med snører, må disse selvsagt festet skikkelig.
det kan godt hende de har det, det vet jeg ingenting om, men nå er det varmt og det blir fort klamt i slike sko. Jeg skjønner godt at noen velger lettere sko.
Og bare så det er sagt; vi bryr oss veldig mye om sikkerhet på rideskolen. Det er ALLTID noen som passer på, og er der for å holde i ungene og slikt, hvis det trengs. Dessuten har alle salene stigbøyler med strikk.

Chem
09-06-2010, 15:43
det kan godt hende de har det, det vet jeg ingenting om, men nå er det varmt og det blir fort klamt i slike sko. Jeg skjønner godt at noen velger lettere sko.
Og bare så det er sagt; vi bryr oss veldig mye om sikkerhet på rideskolen. Det er ALLTID noen som passer på, og er der for å holde i ungene og slikt, hvis det trengs. Dessuten har alle salene stigbøyler med strikk.

Jeg syns det er kjempepositivt at du engasjerer deg for rideskolen du hjelper til på. Dog er det ikke alltid slik at ting de gjør det der man er, er det beste og riktigte. Jeg syns det er synd at du ikke ser faren ved å ri med joggesko fordi det er akseptert der du holder på med hest. At man blir litt klam på beina i 45 minutter får man leve med eller finne en annen hobby synes jeg.

Jeg synes også det er skremmende å lese at barn i 5 -8 årsalderen får lov til ri i sko som ikke er sikre. De har så små føtter at risikoen for at de kan tråkke gjennom bøylen er enda større, og har ofte ikke så mye egenvekt at det er sikkert at strikken på sikkerhetsbøylen løser seg ut.

Så jeg vil sende en hilsen til rideskolen din og si:
- Bra at dere har sikkerhetsbøyler, hjelmer og vester, nå må dere sette krav til fottøyet! Dette er verdier barna kommer til å ta med seg senere i livet, og teller ikke bare de timene de rir hos dere, men også for resten av deres liv med hest.

Irene2905
09-06-2010, 15:58

Det hjelper jo INGENTING at noen voksne står og ser på, hvis hesten begynner å gallopere og man henger etter i stigbøylen og kan skade seg VELDIG.. Da hjelper det ikke at de som ser på er kjempeflinke..

StineJ
09-06-2010, 16:28
med sikkerhetsstigb&#248;yler er det da virkelig ikke noe &#229; ta p&#229; vei for.

Reglementet mht antrekk i distanseridning ser forresten s&#229;nn ut:

&#167; 824 – Antrekk
1. Generelt
Det vises til bestemmelsene i KR I, &#167; 135 om antrekk, sikkerhetshjelm og pisk og
&#167; 136 om hilsning.
2. Hjelm
Godkjent sikkerhetshjelm er obligatorisk under all ridning p&#229; stevneomr&#229;det,
uansett hvem som rir. Hvis rytteren mister hjelmen under rittet, skal rytteren
umiddelbart avbryte rittet for &#229; sette p&#229; hjelmen igjen. Hvis hjelmen ikke settes p&#229;
igjen f&#248;r rytteren fortsetter, medf&#248;rer dette eliminering.
3. Antrekk
a) Antrekket under rittet skal v&#230;re:
i ridebukser
ii – h&#248;ye st&#248;vler, eller
– skoletter (jodpurs) med gamasjer eller l&#248;pesko med gamasjer, eller
– skoletter med lange str&#248;mper utenp&#229; ridebuksene eller l&#248;pesko med lange
str&#248;mper utenp&#229; ridebuksene
iii fott&#248;y med h&#230;l lavere enn 1,5 cm kan bare brukes sammen med
sikkerhetsstigb&#248;yler
iv skjorte med krave eller h&#248;yhalset genser
v milit&#230;re og politi kan ri i uniform, men kravene til de 5 f&#248;rste strekpunktene m&#229;
overholdes
vi n&#248;dvendige kl&#230;r for d&#229;rlig v&#230;r er tillatt
vii antrekket for &#248;vrig m&#229; v&#230;re passende for konkurransen og ikke skade distanse
ridningens anseelse
viii sporer og pisk er forbudt
b) Antrekket ved premieutdeling
Antrekk ved premieutdeling skal f&#248;lge kravene til antrekk som er godkjent under
rittet, og for &#248;vrig v&#230;re rent og pent.
c) Mangler i antrekket
Sporer og pisk medf&#248;rer eliminering.
Brudd mot a)iii medf&#248;rer eliminering.
Brudd mot &#248;vrige punkter under a) og b) medf&#248;rer tildeling av advarselkort.
Kilde: KR VIII

NRYF regner det alts&#229; for trygt &#229; ri i l&#248;pesko, s&#229; lenge man har sikkerhetsb&#248;yler. stiller man til start med lavh&#230;lte sko UTEN sikkerhetsb&#248;yler, blir man deriomt eliminert.

KES
09-06-2010, 16:33
Jeg rir selv mye i joggesko fordi det eneste jeg har er vinter-ridestøvler, noe som ikke er særlig godt nå på sommeren. Det går helt fint, men jeg er litt obs med å passe på at det ikke setter seg fast.

IngvildK
09-06-2010, 17:17
Jeg fatter ikke at det skal v&#230;re s&#229; vanskelig &#229; kj&#248;pe seg &#229;lreite sko &#229; ri med til sommers bruk.. :rolleyes:

Birre
09-06-2010, 17:54
Jeg rir med joggesko stort sett fordi jeg rir ikke mye og gidder dermed ikke kjøpe meg et par dyre sko.

Folk må ri med hva de selv ønsker, men denne påstanden var jo litt artig. Om det er så trangt økonomisk så kan jeg opplyse om at det til stadig er salg i hesteutstyrsbutikker og du kan da få helt greie ridesko til et par hudrelapper.;)

StallNes
09-06-2010, 17:58
Den f&#248;rste sommeren eg begynte &#229; ri, hadde eg ikkje akkurat det beste fott&#248;yet.
S&#229; kom h&#248;sten og eg fikk ridest&#248;vler som vel og merke var alt for store.
S&#229; skaffet eg med ridesko og det har eg hatt siden.
Eg bryker ikkje anna enn ridesko n&#229;r eg rir, har eg ikkje riktige sko s&#229; rir eg ikkje med mindre det er snakk om barbak.

Ridesko er faktisk ikkje s&#229; dyrt, med tanke p&#229; prisen ein kanskje m&#229; betale for &#229; henge igjen fast i stigb&#248;ylen ;)

Nikita
09-06-2010, 18:01
Så når man blir svett og varm av hjelmen, da tar man den bare av og tar på caps da eller?

Birre
09-06-2010, 18:02
Jeg kan jo fortelle at jeg satte meg opp på Dalton her for et par uker siden og jumpet et hinder med han. Det var ikke planlagt og jeg hadde på meg joggesko.

Det gikk LITT vel fort unna for å si det slik, og skoen kilte seg fast i stigbøylen da jeg kom i ubalanse. Jeg måtte stoppe og dra den ut for å få den i riktig posisjon igjen.

Så hadde jeg gått i bakken der så vet ikke jeg hvordan det hadde gått...

Og nei, jeg rir aldri med med annet enn ridesko/støvler til vanlig.

Nikita
09-06-2010, 18:04
Jeg rir selv mye i joggesko fordi det eneste jeg har er vinter-ridest&#248;vler, noe som ikke er s&#230;rlig godt n&#229; p&#229; sommeren. Det g&#229;r helt fint, men jeg er litt obs med &#229; passe p&#229; at det ikke setter seg fast.

S&#229; hvis du hadde noen letter og tynnere ridesko til sommersbruk s&#229; hadde du ikke ridd med joggesko?

*da hadde jeg l&#248;pt &#229; kj&#248;pt noe som passer bedre p&#229; sommeren ;)

Jeg synes i alle fall ikke det er god nok grunn at man ikke har annet enn vinterridesko. Jeg retter ikke dette bare mot deg alts&#229;! Ser du er ny her, og velkommen skal du v&#230;re :D

mallilen
09-06-2010, 18:05
Man f&#229;r fint tak i billige sko som ser ut som ridesko i en vanlig skobutikk. &#216;konomisko, f.eks. Koster sjelden mer enn 250 kroner. Er man riktig s&#229; heldig f&#229;r man dem under 100-lappen ogs&#229;.

&#197; si at man ikke har r&#229;d er etter mitt skj&#248;nn ren bullshit. Jeg har selv ikke r&#229;d til &#229;kj&#248;pe meg dyre ridesko i hestebutikk, men klarer &#229; avse usle 250 kroner for &#229; ikke skli gjennom noen b&#248;yle.

Nikita
09-06-2010, 18:08
Jeg har brukt joggesko, og har null problemer med det. Nei, man kan ikke stole på hesten og alt det der, men det er lite vits i å ta sånn på vei for det.

Nei, ikke noen vits å ta slik på vei når man sitter som en grønnsak på et sykehjem, eller ligger "six foot under" ;)

Bente & Etanec
09-06-2010, 19:21
med sikkerhetsstigbøyler er det da virkelig ikke noe å ta på vei for.

Reglementet mht antrekk i distanseridning ser forresten sånn ut:

Kilde: KR VIII

NRYF regner det altså for trygt å ri i løpesko, så lenge man har sikkerhetsbøyler. stiller man til start med lavhælte sko UTEN sikkerhetsbøyler, blir man deriomt eliminert.

Men de aller aller fleste distanserytterne rir med stigbøyler med bur ( spesielle stigbøyler med støtdemping ).
Jeg vet der er unntak her også, såklart. Men arrangørene er meget nøye på fottøy og stigbøyler innen konkurransene - heldigvis :)

Om jeg ikke hadde hatt råd til et par hundringser til sko med litt hæl, så hadde jeg ikke turd ridd heller. Mitt liv og helse er mye viktigere enn som så..

Martee
09-06-2010, 20:05

Om det er viktigere å være tørr på beina, enn ens egen sikkerthet. Så er det noe som har gått galt i opplæringen! Riktige sko er viktig, skoene skal sitte etter og være med hæl. Det er en billig forsikring å kjøpe passende ridesko!

Om noen passer på eller ikke, har ingenting å si. Skjer det et uhell, så skjer det. De som ser på rekker ikke gjøre noe med det uansett, i de fleste tilfeller. Så ridning med joggesko synes jeg ingenting om.

xxAne
09-06-2010, 20:17
*se i taket og si at jeg rir barbeint*

Irene2905
09-06-2010, 20:41
Jeg rir bare i joggesko, for det er bare un&#248;dvendig &#229; bruke noen hundrelapper p&#229; ridesko, selvom jeg rir mye. Dessuten bruker jeg aldri hjelm heller, fordi det er ubehagelig, og jeg blir svett av det. Detter jo aldri av uansett.... S&#229; er sikkerhetsvest syykt ubehagelig, s&#229; jeg bruker det ikke under sprang engang, for jeg har aldri falt av tidligere, og jeg kommer aldri noen sinne til &#229; falle av!!!

Amanthea
09-06-2010, 20:54
Jeg rir bare i joggesko, for det er bare unødvendig å bruke noen hundrelapper på ridesko, selvom jeg rir mye. Dessuten bruker jeg aldri hjelm heller, fordi det er ubehagelig, og jeg blir svett av det. Detter jo aldri av uansett.... Så er sikkerhetsvest syykt ubehagelig, så jeg bruker det ikke under sprang engang, for jeg har aldri falt av tidligere, og jeg kommer aldri noen sinne til å falle av!!!

:lol:

Barbro
09-06-2010, 21:06
Jeg rir bare i joggesko, for det er bare unødvendig å bruke noen hundrelapper på ridesko, selvom jeg rir mye. Dessuten bruker jeg aldri hjelm heller, fordi det er ubehagelig, og jeg blir svett av det. Detter jo aldri av uansett.... Så er sikkerhetsvest syykt ubehagelig, så jeg bruker det ikke under sprang engang, for jeg har aldri falt av tidligere, og jeg kommer aldri noen sinne til å falle av!!!

Eg håper for din skyld at dette var kødd!

Skal ærlig innrømme at eg sjøl har ridd mye med joggesko, men uten hjelm har eg bare 1 gang. Sikkerhetsvesten ble mye brukt på kurs og lignende for hesten oppførte seg ikke når vi var hjemmefra..

Eg må si at eg bryr meg ikke så mye om hva folk har på beina, men syns hjelmen er det viktigste du har på deg!

StallNes
09-06-2010, 22:06

Håper også denne var litt ironisk:rolleyes:
Sikkerhetsvest skal eg med handa på hjertet sei at eg ikkje bruker, men etter fallet av unghesten i vinter så rotet eg den frem (men la den fort fra meg igjen pga den var full i edderkopper!)

Men hjelm og sko, føler meg naken uten hjelm og stoler virkelig ikkje på gamlemerra til å ri i joggesko ein gang...
"Er de snilleste hestene som gjør det verste og mest uventede

Malene_Fiola
09-06-2010, 22:59
Har kun ridd i joggesko en eller to ganger, da pga det ikke var planlagt &#229; ri. Planlegger man &#229; ha hest som hobby en stund, kan man fint p&#229;koste seg et par greie sko &#229; bruke :) Det handler jo tross alt om ens egen sikkerhet! B&#229;de jodphurskoa mine og st&#248;vleparet kosta under 500kr, rir alltid med en av delene, og har tykke vintersko vel og merke med h&#230;l til vinteren. Ridning i joggesko er en dum og farlig trend, rett og slett. Det koster ikke skjorta &#229; gj&#248;re ridninga litt sikrere akkurat :)

Akvinn4ever
09-06-2010, 23:45
Skal nok innrømme at jeg har ridd med joggesko, JA, men det begynner å bli ganske lenge siden. At man rir med sikkerhetsstigbøyler er ikke alltid så mye hjelp i. For et par uker siden hadde vi en liten jente her på stallen som red på tur med ene shettisen. Utstyrt med sko med borrelås, sikkerhetsstigbøyler, sikkerhetsvest og hjelm. Ponnien ble skremt, strikket på stigbøylen falt av, borrelåsen på skoen ble surret rundt stigbøylen, og hun ble slept etter 1 - 2 km på grus og asfalt... Jenta endte opp med en uke på sykehus, og sikkerhetsvesten er det ikke mye nytte i lengre kan man si.
Alt kan skje, selv med strikk på stigbøylene.

Camilla & Loke
10-06-2010, 22:59
Jeg ridde med joggesko her for noen uker siden da det var sinnsykt varmt og jeg hadde bare vinterridest&#248;vlene mine i stallen, og det m&#229; jeg si, det var helt forferdelig! Var skikkelig "ekkelt" p&#229; en m&#229;te f&#248;lte at jeg ikke hadde kontroll over beina i det hele tatt.. S&#229; aldri mer jogge sko!

tipsy
18-06-2010, 08:32
Takk for denne. Har ridest&#248;vler, men hender jeg rir i joggeskoa ogs&#229;. N&#229;r jeg er "lur" og g&#229;r med ridest&#248;vlene, gnager de, s&#229; jeg m&#229; bruke noe annet p&#229; beina neste gang jeg rir. Rideskoa mine var s&#229; slitt at de fl&#248;y p&#229; dynga og jeg har ikke funnet andre sko jeg kunne tenke meg.... God p&#229;minnelse dette!
*lete etter sko*

Astrid01
20-06-2010, 19:54
N&#229;r jeg rir barback bruker jeg joggesko, og har pr&#248;vd &#229; ri med joggesko i stigb&#248;yler noen ganger det var veldig varmt. Men etter &#229; ha vrengt foten etter mye lettridning, var det i alle fall siste gangen. F&#248;ler jeg ikke f&#229;r tilstrekkelig st&#248;tte med joggesko, og trykkpunktet blir feil fordelt p&#229; stigb&#248;ylen. Men det er jo ogs&#229; av sikkerhetsmessige grunner at jeg n&#229; bare rir med ridest&#248;vler med sal. Om man blir klam p&#229; varme sommerdager, f&#229;r n&#229; bare v&#230;re. Noe m&#229; man jo ofre.

SynneF
20-06-2010, 20:17
Jeg er selv 13 :D
Men bruker ALLTID ridesko når jeg rir med stigbøyler.
Jeg bruker ikke ridesko hviss jeg bare skal ri barbak,
men har sett at noen av veninnene min gjør det....

C'est La Vie
29-06-2010, 22:15
Jeg rir med det meste. Jeg ogs&#229; er veldig "lur" noen ganger og g&#229;r en mil med st&#248;vlene, og da er gnags&#229;rhelvete i gang, s&#229; da orker jeg ikke ha dem p&#229; p&#229; noen dager.
Rir ofte i joggesko, og uggs.. Ikke spesielt smart, l&#230;rer ikke f&#248;r det har skjedd noe galt v&#248;tt ;)

ponnitrollet
04-07-2010, 00:50
Jeg red i joggesko her om dagen. Fy s&#248;ren s&#229; ubehagelig det var! :rofl:

Ina&Gydja
04-07-2010, 00:57
Eg brukar stort sett joggesko n&#229;r eg er ute &#229; rir (no rir ikkje eg spesielt ofte heller d&#229;...). &#197; ri med ridest&#248;vlar er berre heilt utruleg ekkelt, eg f&#248;ler eg ikkje har noko kontroll p&#229; kvar beina mine er, og det er rett og slett ikkje nok rom til &#229; bevege beina mine. Med joggesko f&#229;r eg meir friheit til &#229; jobbe meir med sjenklane, og eg vert ikkje s&#229; veldig innestengt. Anklane og beina vert meir fleksible.

Amanthea
12-07-2010, 19:02
Eg brukar stort sett joggesko når eg er ute å rir (no rir ikkje eg spesielt ofte heller då...). Å ri med ridestøvlar er berre heilt utruleg ekkelt, eg føler eg ikkje har noko kontroll på kvar beina mine er, og det er rett og slett ikkje nok rom til å bevege beina mine. Med joggesko får eg meir friheit til å jobbe meir med sjenklane, og eg vert ikkje så veldig innestengt. Anklane og beina vert meir fleksible.

Jamen alternativet må da ikke være støvler? :p Bruk ridesko da vel, mye tryggere. :D

Lena
12-07-2010, 19:13
Jeg rir med det meste. Jeg også er veldig "lur" noen ganger og går en mil med støvlene, og da er gnagsårhelvete i gang, så da orker jeg ikke ha dem på på noen dager.
Rir ofte i joggesko, og uggs.. Ikke spesielt smart, lærer ikke før det har skjedd noe galt vøtt ;)
Samme her. Jeg rir for det meste med joggesko nå når det er varmt. På vinteren.. Tja, har ingen vintersko enda. Men pleier å ha vinterridesko, da. Jeg er også av den typen som ikke lærer før det har skjedd noe. Dessverre ;)

Tvillingmamma
12-07-2010, 20:41
Rir alltid med ridesko eller ridestøvler. Sistnevnte ble kastet i våres da det ikke var såle igjen på dem etter noen års bruk, men til vinteren blir det nye på meg. De var også gode å gå milevis med (vinterridestøvler). Rideskoa er et sant mareritt å gå med, men veldig godt å ri med selv om det er uvant å ikke ha no oppover leggen. Sliter med å finne støvler som passer da jeg er ganske brei øverst i leggen har jeg funnet ut.

Har aldri og kommer aldri til å ri med joggesko. Hæl er noe av det viktigste jeg kan bruke og selv når jeg rir barbak så rir jeg med rideskoa. Har ridd et par ganger barbent for å dra ned å bade, men ikke spesielt behagelig med tanke på å skli ned av hesten etterpå. Da har jeg jo ridd barbak. men jeg er treg med hva jeg har på meg når jeg kjører bil også, skal være no som er godt og litt hæl da også så tror det bare er en smittende effekt her ja. viktig at det passer bra overens til bruk og sikkerhet.

Takr91
12-07-2010, 20:43
For &#248;yeblikket har jeg ikke ridesko eller st&#248;vler s&#229; m&#229; ri med joggesko. Sier ikke at det er greit, er ikke helt trygg med det. S&#229; jeg gleder meg til rideskoene kommer i posten.

Solan
12-07-2010, 20:53
Tror jeg gir opp jakten på nye ridesko, og kjøper heller inn tå-bur og bruker joggesko :p

xmiriam
12-07-2010, 20:56
Jeg har ridd med joggesko ytterst f&#229; ganger, og da slenger jeg stigb&#248;ylene over manken p&#229; hesten s&#229; jeg har muligheten til &#229; falle av uten &#229; henge fast i dem hvertfall. Jeg er riktignok en sikkerhetsfrik, men det koster ikke mye &#229; hvertfall legge dem over manken om man f.eks har glemt rideskoene osv.

Hestefreek2
13-07-2010, 19:24
Rir aldri med annet enn ridesko/ st&#248;vler! Basta bom:P

Amanthea
17-07-2010, 17:54
http://www.hooks.no/product.aspx?productid=210455&deptid=78&sortType=sortPris&sortOrder=ASC se her folkens! 170 kr for ridesko, er til og med fraktfritt! :)

Nina
17-07-2010, 18:02
Man m&#229; handle for 200,- i tillegg til skoene da.;)

Amanthea
17-07-2010, 18:03
Det er hesteutstyr - det er INGENTING. :lol:

Snofte
20-07-2010, 13:14
Ridesko eller st&#248;vler er best og g&#229; i eller ri i. Invisterer du litt s&#229; kan de g&#229;es med ogs&#229;. Jeg gikk 4,7 kilometer i mine ridesko fra Muckboots og gikk helt fint. Og mans kal ri i ridest&#248;vler. Det er sykt farlig og ri uten, i hevrtfall med sal. is man detter igjennom stigb&#248;ylen, s&#229; kan det hende det ikke blir noe neste gang. For dere som sier dere ikek l&#230;rer uten en ulykke s&#229; er det trsit, for ulykekr emd folk som sklir og sitetr fast i l&#248;psk hest, tja Ikke noe vakkert syn nei. Jeg er for bruk av sikkerhets utstyr gennerelt. Bruken av ridesko er for meg like obligatorisk som bruken av Hjelm!

Stallpedersen
20-07-2010, 14:29
hei.

Har i det siste sett en stygg trend av unge jenter på 13 år som rir i bare joggesko.
Jeg selv har aldri ridd i joggesko så lenge hesten har sal på seg, for jeg er selv livredd for å bli sittende fast i stigbøylen..

Tenk om en hest løper ut og skoen blir sittende fast...huff jeg vil ikke tenke tanken engang...

Men til dere yngre på forumet her, er et vanlig nå å bare ri i joggesko( nå hørtes jeg i grunn veldig gammel ut...) jeg er fanatisk opptatt av sikkerhet på hesteryggen, kanskje derfor dette bryr meg såpass...:(

Jeg reagere og på dette, ingen av mine jenter får ri her på stallen i bare joggesko- selv ikke de jentene som har egne hester.
Alle rideskole hestene mine har sikkerhetsbøyler med strikk, og de synes jeg fungerer flott og gir meg trygghet ifall det skulle skje noe.

MEN på ett stevne som ble arrangert her i juni, var det ei jente som varmet opp en annens hest med joggesko, der jeg ga beskjed til stuwarden. Da kunne han fortelle at s¨lenge det var sikkerhetsbøyler på så var det tillat med joggesko ifl. rytterforbundets regler!!! jeg har ikke skjekket selv, og stoler på at stewarden kan sine ting- men synes at dette er helt uforståelig at det kan være tillat.

Wilisia
20-07-2010, 14:31
Stallpedersen: Det er jeg ganske sikker p&#229; at ikke stemmer... Samme regler gjelder for de som varmer opp som de som rir..

Stallpedersen
20-07-2010, 14:41
Stallpedersen: Det er jeg ganske sikker på at ikke stemmer... Samme regler gjelder for de som varmer opp som de som rir..

Dette var hva jeg fant i det generelle sikkerhets reglemanget til nryf:

§ 135 – Antrekk og utrustning – bruk av oppvarmingsbanen
1. Alle deltagere må være korrekt antrukket på konkurransebanen, også ved besiktigelse av banen og premieutdeling. Militære og politi kan ri i uniform, se likevel punkt 2. Nærmere bestemmelser om antrekk og utrustning er gitt i grenreglementene. Se også § 115.4.
2. Ridehjelm av sikkerhetsgodkjent type, med hakebånd i funksjon, er påbudt i alle grener, med spesielle unntak i dressur, voltige og kjøring, se grenreglementene. Også ryttere som deltar på tre-ninger/samlinger arrangert av klubber, kretser eller utvalg tilsluttet NRYF samt norske deltagere i utenlandske stevner, skal bruke sikkerhetshjelm som beskrevet over.
3. Ved all ridning av hest skal det brukes fottøy i form av ridestøvler eller jodpurstøv-ler/ridesko med hæl. Fottøy uten hæl kan bare brukes sammen med sikkerhetsstigbøyle.

Wilisia
20-07-2010, 15:27
Det hadde jeg faktisk ingen aning om, veldig d&#229;rlig vil jeg si...

Tvillingmamma
20-07-2010, 16:07
Selv om man har sikkerthetsbøyle så må det jo bli verre skader når man er uten hæl? Tenker litt sånn at det blir sikkert enda verre med vanlig stigbøyle, men det blir jo et vist trykk mer enn om man hadde hæl? Eller tenker jeg for tungvindt??

Jyvra
20-07-2010, 16:49
Rir alltid med ridesko eller ridestøvler. Sistnevnte ble kastet i våres da det ikke var såle igjen på dem etter noen års bruk, men til vinteren blir det nye på meg. De var også gode å gå milevis med (vinterridestøvler). Rideskoa er et sant mareritt å gå med, men veldig godt å ri med selv om det er uvant å ikke ha no oppover leggen. Sliter med å finne støvler som passer da jeg er ganske brei øverst i leggen har jeg funnet ut.

Har aldri og kommer aldri til å ri med joggesko. Hæl er noe av det viktigste jeg kan bruke og selv når jeg rir barbak så rir jeg med rideskoa. Har ridd et par ganger barbent for å dra ned å bade, men ikke spesielt behagelig med tanke på å skli ned av hesten etterpå. Da har jeg jo ridd barbak. men jeg er treg med hva jeg har på meg når jeg kjører bil også, skal være no som er godt og litt hæl da også så tror det bare er en smittende effekt her ja. viktig at det passer bra overens til bruk og sikkerhet.

Hva med leggchaps? Jeg klarer ikke å ri i ridesko uten :)

Må også innrømme at det har blitt noen rideturer med joggesko, men begynner å bli en god stund siden. Gode ridesko er et must nå.

Tvillingmamma
20-07-2010, 16:58
Hva med leggchaps? Jeg klarer ikke å ri i ridesko uten :)

Forsøkte å finne noen som passa, men var faktisk verre enn å jakte på ridestøvler. Er ganske brei øverst i leggen og det stopp meg litt, men rir en del i støvler da, i dag i bare ridesko. Men skal jeg gå mye er det jo unger i bildet og da rir jeg ikke, har gode sko for det ;)

Stallpedersen
20-07-2010, 20:44
Det hadde jeg faktisk ingen aning om, veldig dårlig vil jeg si...

Helt enig- det var derfor jeg ble litt paff da stewarden sa at det var ok :(

Stallpedersen
20-07-2010, 20:49
Selv om man har sikkerthetsbøyle så må det jo bli verre skader når man er uten hæl? Tenker litt sånn at det blir sikkert enda verre med vanlig stigbøyle, men det blir jo et vist trykk mer enn om man hadde hæl? Eller tenker jeg for tungvindt??

Vet ikke helt om trykket- men med hæl så er man jo sikkrere på at foten ikke glir helt igjennom stigbøylen og setter seg fast. tenk deg scenarioet der rytter sitter fast nmed hele foten gjennom bøylen, og deretter faller av...uten en sikkerhetsbøyle så vil jo rytter bli hengende fast etter hesten om den ikke er så heldig at selve remmen løsner fra salen.

Uansett så synes jeg det er en toskete regel at man kan ri uten hæl hvis man har sikkerhetsbøyle- den sender så mange feile signaler til de unge, som kanskje ikke tenker på hvorfor man skal ha hæl.

Julie

Tvillingmamma
20-07-2010, 22:41
Uansett så synes jeg det er en toskete regel at man kan ri uten hæl hvis man har sikkerhetsbøyle- den sender så mange feile signaler til de unge, som kanskje ikke tenker på hvorfor man skal ha hæl.

Julie

Helt enig. Det handler om at det man har av sikkerhet og forhåndsregler til en hver tid skal utøves. Dyr er dyr og man vet aldri. Uten en hel så stiller man svakere uansett og burde være klare regler på det og ikke unntak i alle fall.

Rutamor
12-09-2010, 13:23
Jeg har ridd i joggesko et par ganger, men jeg lurer fælt på hva dere mener med joggesko egentlig, en joggesko skal jo ha hæl for å dempe når du løper og en joggesko skal ha gode spor slik at en ikke sklir... En annen ting blir det jo med tennissko som er flate under og er kjempeglatte!
De gangene jeg har ridd med joggesko har det ikke vært noe problem, jeg har alltid brukt chaps pga lissene og jeg bruker alltid sikkerhetsstigbøyler. Viktigst av alt har jeg alltid stigbøylen under tåballene og tråkker godt ned. Til vanlig rir jeg med jordphurs og chaps, har for feite legger til ridestøvler :(

Må også understreke at jeg aldri hadde ridd i sko jeg syntes var glatte eller som ikke hadde hæl, det ble banket inn i hodet mitt i ung alder :)

Vil også si i fra at jeg en gang så en jente ri med sandaler og foten så langt inni en vanlig stigbøyle som mulig. Var skikkelig redd for at hun skulle falle av, for da hadde det gått virkelig ille.

Wachita
12-09-2010, 15:02
jeg har faktisk ikke joggesko en gang jeg. rir alltid i ridesko med chaps!

Batmat
12-09-2010, 21:35
Jeg har joggesko med hæl som fysisk ikke kommer gjennom stigbøylene, jeg! :D

Haha, men jeg rir svært sjelden i joggesko, da. Har vel gjort det en gang og det var i hallen i går .. Men utrolig nok føler jeg meg faktisk tryggere i de joggeskoene som gjør at foten min ikke klarer å gli gjennom bøylen enn de jodhpursene kjøpt i en hestebutikk og laget for ridning, som gjorde det. Hesten kastet seg til siden i en sving mens vi galopperte mot neste hinder, jeg falt av - men foten min ble hengende i bøylen. Og tro det eller ei, det var en SIKKERHETSSTIGBØYLE. Den utløste seg ikke, jeg ble slept etter hesten etter beinet i galopp rundt i hallen, at jeg ikke ble sparket eller tråkket ihjel er et under, får vel takke mine utenomjordiske lange bein for at jeg kom uskadd fra det hele ..

Jeg har aldri stolt på hverken "ridesko" eller sikkerhetsstigbøyler etter den hendelsen, for å si det sånn. Joggeskoene mine, som er skikkelige joggesko, får jeg ikke gjennom stigbøylen min, sålen er for tjukk og hælen for høy. Men jodhpursene glir rett gjennom. Hva er egentlig farligst å ri i?

Synes man bør se an hver enkelt sko og ikke konkludere med at joggesko er livsfarlig uansett modell og sikkerhetsstigbøyler redder deg om du skulle bli hengende fast og ridesko er faktisk ikke kjempetrygt dersom de går gjennom stigbøylen din.

Men rent generelt joggesko uten hæl, converse og liknende er IKKE egnet fottøy for stigbøyleridning! Ulykker der en fot blir hengende fast kan bli fatale og jeg har faktisk sett bilder av unge ryttere her inne som stiller på sprangtreninger og hopper høye hindre og baner i joggesko, kan ikke fatte hva folk tenker med!

Kakemonsteret
12-09-2010, 21:53
Pleier selv å ri i lave tøysko (å ha på seg joggesko er det værste som finnes!!) på sommeren når det er på det varmeste, har jo ridesko men det blir så varmt...
Vet det ikke er så lurt, og jeg har heller ikke sikkerhetsstigbøyler, og ja- jeg er dum!:)

Silje
12-09-2010, 21:56
Ulykker der en fot blir hengende fast kan bli fatale og jeg har faktisk sett bilder av unge ryttere her inne som stiller p&#229; sprangtreninger og hopper h&#248;ye hindre og baner i joggesko, kan ikke fatte hva folk tenker med!

Det absolutt verste med dette, synes jeg, er at instrukt&#248;rene faktisk tillater elevene sine &#229; ri slik.

Julie: Synes foreldrene dine det er greit at du er s&#229; dum?

Batmat
12-09-2010, 23:14
Ja, det er nesten som om treneren skulle latt elevene hoppe uten hjelm. Ufattelig uansvarlig &#229; faktisk la dem stille p&#229; den timen uten forsvarlig fott&#248;y! Og spesielt n&#229;r det er sprang, der man faktisk ikke bare sitter i salen med legger all vekt i akkuratstigb&#248;ylene over hindret. Gode sko og perfekt balanse er en avgj&#248;rende faktor. Mister du festet i stigb&#248;ylen fordi du rir i flate sko ellerl iknende, foten sklir gjennom b&#248;ylen og du mister balansen som f&#248;lger av dette, samtidig som du sitter p&#229; en sm&#229;heit spranghest som allerede tenner p&#229; neste hinder .. Nei, spesielt n&#229;r man skal man instruere elever s&#229; synes jeg man skal tenke p&#229; sikkerheten, det ligger et visst ansvar i det &#229; v&#230;re trener ogs&#229; .. Hjelm er et must for de fleste, men det b&#248;r korrekt fott&#248;y v&#230;re ogs&#229;!

Silje
13-09-2010, 04:49
Det ble senest p&#229; l&#248;rdag lagt ut bilder her p&#229; forumet av en rytter som red sprangtrening med joggesko. S&#229; at det forekommer rundt i det ganske land er det ingen tvil om.

hilde&cal
15-07-2011, 14:27
Det er skummelt :/ Er sjøl kjempe nøye på sikkerheten. Rir alltid med ridesko eller ridestøvler. De gangene jeg rir med joggesko sjøl er når jeg rir barbak.
Det er ei ungjente på den alder i stallen for tiden som alltid rir i joggesko. har sagt til det kan være skummelt. de som rir min hest uten sikkerhets utstyr (hjelm, ridesko ++) da er det RETT ned fra hesteryggen! Skal ikke forekomme her. Kan hender jeg virker litt streng på dette men sikkerheten kommer først :)

Kakemonsteret
15-07-2011, 14:47
Det absolutt verste med dette, synes jeg, er at instruktørene faktisk tillater elevene sine å ri slik.

Julie: Synes foreldrene dine det er greit at du er så dum?

De er ikke veldig viktige på at jeg er ''dum'' eller ikke, som du kaller det. Men vil jo helst at jeg rir med ridesko/støver. Rir feks. aldri sprang/galopp-tur i tøysko, gennerelt heller ikke mye banerigning, for da er det best med ridesko. Men til rolige turer i sol-steika, da bruker jeg det. Hadde hesten vært en våken, skvetten og utrolig type hadde jeg aldri gjort det. Men stolte såpass på hesten jeg hadde da (hun kulle jo selvsagt skvette, eller bli stukket av brems el.) samt at jeg mest skrittet, at jeg gjorde det. Kommer til å fortsette med det på min framtidige hest, om jeg skaffer meg sikkerhets stigbøyler.

Ser at brukeren din er slettet/deaktivert, men svarte uansett

JeanetteU
22-07-2011, 19:24
Pleier å ri med ridesko med hæl. Eneste gangene jeg rir med joggesko eller tøysko er når jeg rir barbak ! Og det er meget sjelden :) heheh

Changlia
22-07-2011, 23:38
Jeg skjønner ikke at folk tør å ri i joggesko. Har glemt å bytte sko én gang, og da følte jeg meg ikke trygg i det hele tatt - selv på en hest jeg stoler 100% på :S

Emma & Elana
23-07-2011, 16:22
Jeg er vel en av disse joggesko-jentene, jeg da :p

Det er rett og slett av latskap. Joggeskoene er på når jeg rir tur og ofte når jeg rir dressur. Har et par ridestøvler jeg bruker når jeg rir sprang, seriøs dressur, løpeturer eller ukjente hester. De gamle (og brune :D) Addidasene mine er superglatte, men det tenker jeg ikke over, og ikke har jeg noen problemer med å ri med dem. De glir ikke inn i stigbøylen (har ridd med dem i halvannet år, og aldri skjedd), men heller ut når jeg trekker opp bena mine og ikke er konsekvent med meg selv. Med mange jodphurs og ridesko får jeg dirkete vondt i ankelen når jeg rir, og det er ikke så kult når jeg i tillegg løser ut senehinnebettennelsen min ved å gå i ridesko. Dobbelt med smerter, nei takk.

Når jeg tusler rundt i joggesko i stallen (for det er jeg nødt til), bruker jeg dem helt til jeg skal opp på hesten. Er det dressur for instruktør er støvlene selvfølgelig på, siden jeg klarer å bruke bena mine bedre. Har merket nå i det siste når fjordingen er hjemme hos eieren sin, og jeg rir dressur veldig sjeldent, at støvlene som oftest er på når jeg rir på bane. Andre ganger når jeg rir dressur på hesten min er dette rimelig spontant, og jeg rir da uten støvler (og med lånt hjelm, hvis det er en i nærheten som passer). Glemmer jeg å bytte fra støvler til sko etter å ha ridd, er det ibux og auau når jeg kommer hjem.

Føler meg trygg både i joggesko og støvler, men jeg må si at førstnevnte er veldig mye mer behagelig å ri i. Syns jeg. Jeg får ikke vondt i ankelen og jeg er garantert å huske å gå med riktig sko etter rideturen. Kan også nevnes at jeg ikke rir i joggesko uten sikkerhetsstigbøyler.

Kan jo dele en opplevelse med dere:
Red på ridetime med ridestøvler (vinterridestøvler), og foten min satte seg konstant fast i stigbøylen. BOM fast. Måtte stoppe hesten og manuelt dra støvlene ut av stigbøylen, før det var videre på timen og ny stopp etter 5min. Det samme skjedde på ridetime med ridesko en gang (hadde chaps), satt virkelig bom fast. Dette har jeg aldri opplevd med joggeskoene mine, ei heller de nye ridestøvlene mine. Derimot har jeg blitt sparket under foten på ridetur (hesten skulle ta en flue som satt ved gjorden, og valgte å gjøre dette med bakfoten :p) og dette har vært med både støvel og joggis. Med støvelen bannet jeg høyt og fikk driiitvondt, og med joggeskoen kjente jeg ingen ting (to forskjellige turer). Kan jo ha vært forskjellig styrke på sparkene, menmen.
Har også blitt tråkket på mens jeg hadde på meg joggesko. Kunne lett vri alle tærne inn under foten og vekk fra vekten til hesten, selv om hun tråkket over halve skoen. Har blitt tråkket på av hest før, da med ridesko, og hadde ikke sjans til å komme meg unna hoven. Au.

Kanskje noen føler jeg forsvarer joggeskoridning litt, men jeg har ingen planer om å oppfordre folk til å ri med det. Det er ikke sikkert (men whoops... rir uten vest jeg også.)

Knekten
30-07-2011, 22:26
Ser ofte ungjenter ridende i sånne skatesko? Sånne lave, uten hel i det hele tatt. Skumle saker! Har ridd i joggesko på en utrygg traver en gang - aldri mer. Selv om hælen var såpass høy at den ikke ville gå igjennom bøylen, så var de så grov under at det var fort gjort å bli sittende fast likevel.

julnil
30-07-2011, 22:37
Red med joggesko her om dagen, da jeg hadde glemt ridestøvlene hjemme. Fysj, aldri mer!!!

Noe så skrøpelig å ri med har jeg aldri vært borti, føltes nærmest hvor stor sjansen var for å bli hengende fast..

Heste-jenta93
03-08-2011, 19:50
Jeg rei med det i går, og hesten snublet, og jeg datt av, og hang igjen i stigbøylen.. ALDRI mer bare joggesko. Heldigvis så sto hesten stille etter det.

Belinda<3
04-08-2011, 09:27
Red mye med joggesko i vinter, men da red jeg barbak :p Prøvde den engang i vår, med brede islandsstigbøyler og det gjør jeg aldri igjen. Fikk ikke noe støtte i stigbøylen og det var bare ekkelt. Red mye med flate sko på gamle forhesten, men da red jeg uten stigbøyler mye også. Nå skjønner jeg ikke at jeg klarte det :p Så her er det alltid på med ridesko eller støvler.

Bea
04-08-2011, 11:43
Jeg rei med det i går, og hesten snublet, og jeg datt av, og hang igjen i stigbøylen.. ALDRI mer bare joggesko. Heldigvis så sto hesten stille etter det.

Ja, da var du riktig heldig.

Ser en del ryttersportbutikker selger joggesko nâ. Ser ikke helt formâlet med det me ndet selger vel.. feks http://www.kraemer-pferdesport.de/STEEDS-Sneaker-Forever-%2767.htm?websale7=kraemer-pferdesport&pi=740350&ci=247431

Batmat
05-08-2011, 19:06
Horze på Vinterbro har også solgt Kingslands converse-kopi, gummistøvler uten hæl og mange andre typer joggesko osv i mange år. Men de selger nå også kjoler, LAVE HVITE SOKKER (hvem faen kjøper helt standard, hvite lave sokker i en hestebutikk da?) og dongerishorts også .. Ser ikke poenget med å selge vanlige klær i en ridebutikk, som ikke har noe med hest å gjøre i det hele tatt.

Bea
05-08-2011, 19:08
For â tjene syke mengder med penger fra fjortisser som vil ha kingsland merke pâ alle klaerne sine antar jeg :D

GryCat
05-08-2011, 19:21
For â tjene syke mengder med penger fra fjortisser som vil ha kingsland merke pâ alle klaerne sine antar jeg :D

:hill:

Batmat
05-08-2011, 19:45
Tragikomisk :p

Kakemonsteret
05-08-2011, 20:03
Horze på Vinterbro har også solgt Kingslands converse-kopi, gummistøvler uten hæl og mange andre typer joggesko osv i mange år. Men de selger nå også kjoler, LAVE HVITE SOKKER (hvem faen kjøper helt standard, hvite lave sokker i en hestebutikk da?) og dongerishorts også .. Ser ikke poenget med å selge vanlige klær i en ridebutikk, som ikke har noe med hest å gjøre i det hele tatt.

Kjenner til flere som går med kingsland til vanlig utenom stallen. Ingen av de er fjortisser:p heheh.. Men hvite lave sokker- der gikk de litt for langt..

Lykke
12-08-2011, 14:03
Helt ærlig; Jeg rir i joggesko. Fordi det er mer behagelig å ha på seg enn klamme ridestøvler, eller ubehagelige ridesko. Syns faktisk det er helt greit, så lenge man har sikkerhetsstigbøyler.
Barbak er det jo null problem; Ingenting å sette seg fast i. Da rir jeg gjerne barbeint og :)
Men, blir nok til å begynne å ri med ridesko igjen til høsten, fordi jeg bytter stall, og vet ikke helt hvor godt det å ri i joggesko blir mottatt der.
(Må legge til at jeg har joggesko med litt hæl, akkurat nok til at foten ikke sklir i gjennom. Flate gummistøvler eller Converse/vans/skatesko er verre, syns jeg.)

Bea
12-08-2011, 15:58
barbent?? Regner med du ikke har sett bildet som ble sendt rundt pâ facebook for en stund siden som viste en stk flâdd fot etter noen hadde brukt sandaler i stallen.

Lykke
12-08-2011, 16:35
Nope, så ikke det. Går opp med sko, setter dem på gjerdet, og tar dem på igjen før jeg går av, da. :)

Ajax
26-08-2011, 21:13
Joggesko er ikke bare utrygt å ri med, men det er ubehagelig også, når man rir med stigbøyler vel å merke. Jeg har ridd med crocs av alle ting et par ganger i sommer jeg da,barbak et par ganger, og når vi øvde til Sverdet og ridestøvlene var gjennomvåte og til tørk og jeg ikke hadde noe annet. (bodde tre uker i lavvo mens vi holdt på med forestillingene) men da kan jeg jo legge til at jeg har kopper på stigbøylene da.
Og faktisk, så synes jeg at crocs kjentes tryggere ut enn joggesko, med hælstroppen på slik at de ikke skled av foten, og de setter seg ikke fast i stigbøylen pga formen.

inuj
22-10-2011, 14:20
Jeg har aldri sett noen på min alder (10- 16), som rir uten gode sko eller sikkerhetsvest.
I stallen er jeg den eneste som bruker vest, da de andre er 25 - 45 år.

Har sett noen bilder av en dame rundt 20 årene, som rir i sprang uten hjelm, sikkerhestvest og i joggesko. Den samme damen har jeg sett i strak galopp uten utstyr og uten bitt.

Er selv snart 15 år, og har aldri ridd uten hjelm, sikkerhetsvest eller i joggesko. Rir ofte med westernsal og uten sal, men alltid med utstyr :)

Batmat
24-10-2011, 00:22
Den samme damen har jeg sett i strak galopp uten utstyr og uten bitt.

Er det noe galt i å ri uten utstyr eller bitt? De som driver med det har vanligvis best kontroll av alle.

xmiriam
24-10-2011, 00:30
^ Signerer den. Rir riktignok med utstyr, men uten bitt på unghesten min og har full kontroll. Hadde jeg putta i et bitt hadde jeg hatt absolutt null kontroll.

Dog, man MÅ ha en god tilvenning av de bittløse variantene, akkurat som man må tilvenne med bitt - det er ikke 'hokuspokus' også kan en bare ta på sidepull og ri på galopptur. Men er det innlært, fungerer det like bra (om ikke mye bedre) med bittløse varianter.

Batmat
24-10-2011, 09:14
Nettopp, Miriam ::-):

Iberica
24-10-2011, 13:00
Er det noe galt i å ri uten utstyr eller bitt? De som driver med det har vanligvis best kontroll av alle.

Alle hester kan fremdeles bli skremt. Og dessuten så dekker ikke forsikringen skader som oppstår når man rir uten utstyr på hest.

Nina
24-10-2011, 13:05

Man har et ansvar overfor andre enn seg selv når man rir, og om noe skjer har man mindre å stille opp med uten noe utstyr.
Og det er ikke alltid slik at de som rir uten utstyr har bedre kontroll enn andre, mange naive sjeler der ute som tror de har mer kontroll enn de har gitt...

Batmat
24-10-2011, 13:13
Var spesielt det med bitt jeg reagerte på. Det er mange hester som kan løpe ut og galoppere i kilometer etter kilometer fordi den legger seg på bittet, forbinder presset med smerte eller et ønske fra rytteren om å øde tempoet, men som stopper utmerket for press fra for eksempel en sidepull .. Det å ta hensyn og vise respekt for andre som ferdes er å bruke korrekt tilpasset utstyr som passer hvert enkelt individ og finne det som fungerer aller best for deg og din hest! Bitt betyr ikke nødvendigvis sikker bråstopp ved tøyletak, uansett hvor vondt det gjør er det mange hester som går imot dette presset, fordi de ikke har lært hva rytterens signaler gjennom bittet betyr.

Nina
24-10-2011, 13:17
Neida, man kan fint ri uten bitt, gjør da det selv. Men det er nok halsringryttere der ute som tror de har full kontroll og..

Batmat
24-10-2011, 13:22
Det er jeg helt enig med deg i! Det er skremmende mange naive ungjenter spesielt som utsetter både seg og hesten sin for fare ved å gå for fort frem med å kaste hodelaget og ikke være klar over konsekvensene. (Bare det å lære en hest å fungere i halsring kan ta år, og å bygge opp tillitten kan ta enda lengre tid! Det er en krevende prosess og du MÅ vite hva du driver med!)

Star-Carro
25-10-2011, 17:20
Beklager, men jeg må nesten le av alle disse sikkerhets tiltakene.. :p

Problem med å ri i joggesko er? uten bitt? uten utstyr på hesten? har tilog med vært borti de som mener det er livsfarlig å leie i panneluggen og mener man må ha kjetting under haka og ene med det andre... og ikke minst så man mååå man bruke innspenning under longering, og gudene vet hva! Hadde tilogmed en dyrlege som mente det var uansvarlig å longere alene i en ridehall i grime..

Nei vettu hva, jeg har gjort alle de tingene, jeg og hesten og folk rundt meg burde jo vært skadde på en eller annen måte... jeg satte meg opp i halsring for morro på et jorde(riktignok inngjerda) og hesten tok heelt av og syns det var drit morro, ingen tok skade av det :) Jeg har longert i halsring med flere i ridehallen(som sa det var greit) og det skjedde ikke no der heller faktisk.

Jeg er sjøl dritt lei av å få kjeft om sånt no, så jeg syns rett og slett alle skal passe på seg selv, og heller bare komme med et pent forslag om du mener ting er feil(til vedkommende), så får det være opp til vedkommende om hva h*n vil gjøre.

Nina
25-10-2011, 17:32
Beklager, men jeg må nesten le av alle disse sikkerhets tiltakene.. :p

Problem med å ri i joggesko er? uten bitt? uten utstyr på hesten? har tilog med vært borti de som mener det er livsfarlig å leie i panneluggen og mener man må ha kjetting under haka og ene med det andre... og ikke minst så man mååå man bruke innspenning under longering, og gudene vet hva! Hadde tilogmed en dyrlege som mente det var uansvarlig å longere alene i en ridehall i grime..

Nei vettu hva, jeg har gjort alle de tingene, jeg og hesten og folk rundt meg burde jo vært skadde på en eller annen måte... jeg satte meg opp i halsring for morro på et jorde(riktignok inngjerda) og hesten tok heelt av og syns det var drit morro, ingen tok skade av det :) Jeg har longert i halsring med flere i ridehallen(som sa det var greit) og det skjedde ikke no der heller faktisk.

Jeg er sjøl dritt lei av å få kjeft om sånt no, så jeg syns rett og slett alle skal passe på seg selv, og heller bare komme med et pent forslag om du mener ting er feil(til vedkommende), så får det være opp til vedkommende om hva h*n vil gjøre.

Så lenge du er den eneste som kan komme til skade så kan du jo gjøre hva du vil for min del. Men om du rir i halsring ute blant folk og mister kontrollen, da er det ikke greit lenger. Jeg kunne fint kjørt ponnien min uten bitt men lot være fordi jeg da ikke har noen ekstra sikkerhet om noe skulle gå galt. Man kan ikke bare tenke på seg selv når man driver med hest.