PDA

Se full versjon : Hva er sikkerhet i western-riding?

Mica
21-09-2009, 12:16
Har sett og sett på diverse "wester-riding-sider" - hvor det er kurser i hytt og pine - men lurer fælt på..har alle western-ryttere skaller av granitt?

Av alle sidene jeg har vært igjennom, er det sjelden eller aldri hjelmer å se på en eneste rytter. Har jo fått med meg at kles-koden er veldig streng, og joda, western-saler har jo horn man kan klore seg fast i...faller aldri disse rytterne noengang av hesten sin, ever??? og hvordan er statistisk sett skade-prosenten i forhold til f. eks sprang-ryttere??

Frida&Jameel
21-09-2009, 14:17
Jeg vet ikke hvordan det er andre steder, men der jeg har holdt til og trent western har det vært hverken streng klesskode eller manglende hjelmbruk :)

Nikita
21-09-2009, 14:30
Da jeg var på ridecampen i juni, var vi 4-5 stk med hjelm og nesten red uten. Vi var til sammen 22 stk. Jeg rir alltid med hjelm! At andre som driver med westernridning ikke gjør det, er ikke noe jeg kan svare på egentlig. Det er nok ikke det man vil kalle høysrisikosport på lik linje med sprang f.eks. i forhold til hjelmbruk. Men jeg synes det er sjokkerende at så mange ikke bruker hjelm.

Jeg rir til og med sikkerhetsvest når jeg rir på tur ;)

Når det gjelder statistikk vet jeg lite. Det jeg vet er at fall fra en westernhest kan gjøre like mye skade som fall fra andre hester (bakkeridning).

*litt lei av å høre dette med hjelmbruk, siden det ikke kunne falle meg inn å ikke bruke hjelm. Det blir som å dra alle over en kam, men det er jo forståelig at dere bemerker det, FOR det er urovekkende mange som rir western som ikke har hjelm!

Jeg vet det blir mer brukt hvis man rir unghest (første 6-12 mnd under rytter). Men nå har jeg ikke opplevd noe fall fra de jeg kjenner som driver med western heller, og heller ingen skader. Kjenner flere som driver med sprang som har falt av x antall ganger.. SELV om dette selvsagt IKKE skal være noen som helst begrunnelse for å ikke bruke hjelm når man rir western :D

Jeg har aldri hørt om kleskode... På konkurranse er det kleskode som i alle andre ridegrener ;)

Man kan ri på kurs med hva man vil. Jeg bruker millitærstøvler, "islandshest"ridebukse, det jeg har av overdeler/t-skjorter o.l.

Frida&Jameel
21-09-2009, 14:32
Jeg synes alle burde bruke hjelm! :)

Nikita
21-09-2009, 14:42
Jeg synes alle burde bruke hjelm! :)

Kunne ikke vært mer enig!!!

Hjerne vår er så viktig å ta vare på godt det går an, og hjelm er en billig investering sådann. Jeg kjørte ambulanse før, og så et par ganger hvor galt det kan gå uten hjelm, så jeg rir ikke uten hjelm! Men må inndrømme at jeg gjorde det når en helt nybegynner lånte min hjelm (ingen andre i stallen var store nok), og jeg rei noen meter på Hollywood. Jeg klarte ikke å ri, var helt opphengt i av at jeg ikke hadde hjelm, og jeg angret veldig på at jeg gjorde det :( Det hadde forøvrig ikke noe med western å gjøre.

For å svare direkte på overskriften, så tror jeg at mye av sikkerheten ligger i at hestene er så trygge og rolige som hester kan bli ;) Man har nok mye mer ulydighet og "krangling" mellom hest og rytter i f.eks. sprang enn i westernridning.

Nusse
21-09-2009, 14:46
Jeg bruker hjelm når jeg rir enkelte hester - andre ikke, men følger hjelmpåbud i haller m.v. Trives ikke særlig med hjelm og vurderer risikoen litt frem og tilbake på når jeg tar den på. Det ligger emm mange andre sikkerhetsaspekter omkring hest som også spiller inn på risikoen for skade, og jeg anser det for å være mitt valg hva jeg enn gjør. Ikke bruker jeg sykkelhjelm heller.

Nikita
21-09-2009, 14:52
Jeg bruker hjelm når jeg rir enkelte hester - andre ikke, men følger hjelmpåbud i haller m.v. Trives ikke særlig med hjelm og vurderer risikoen litt frem og tilbake på når jeg tar den på. Det ligger emm mange andre sikkerhetsaspekter omkring hest som også spiller inn på risikoen for skade, og jeg anser det for å være mitt valg hva jeg enn gjør. Ikke bruker jeg sykkelhjelm heller.

Er vel ingen som trives så godt med hjelm, hadde jo vært mer behagelig uten ;)

Men alle gjør som de vil selvsagt :D

Jeg er dessuten ikke stereotyp westernmenneske, ikke liker jeg countrymusikk særlig godt, rir i helskinnsridebukse (aldri olabukse), rir ikke med cowboystøvler da de er smale og ubehagelig (rir med militærstøver). OG jeg rir med hjelm ;) Og sikkerhetsvest på tur. Jeg har en hest som er et sted mellom terapri/handicap hest - lobotomert.

Nusse
21-09-2009, 16:18
Litt ot, men godt å høre at flere digger ridestilen! Kan selv ikke utstå countrymusikk og cowboyhatter, ei heller flammemønstrede skjorter/ glittertopper. Men må innrømme at jeans er favorittridebuksa og at snøresko/ fatbabys av ariatmodell er verdt alle pengene og litt til!

Det mest avgjørende som forskjell i ridestilen er jo det dype setet i western i motsetning til sprangridning, i tillegg til den ulike tilnærmingen av treningen. Western kan vel i større grad sammenlignes med dressur mtp risiko for å falle av. Med rumpa i salen og hælene ned faller du ikke av, med rumpa til værs er jo alt du trenger et realt stopp - og så er du på god vei. Sprangridning er for folk som er villig til å ofre lemmene sine, eneste fellesnevner med westernridning er at det inkluderer en hest.

Mica
22-09-2009, 15:40
he-he-he, flirer av svaret ditt "Nusse" - bra beskrevet, rett og slett!:wav:

joda, jeg ser den - at i western er hestene vanvittig bra jobbet med på alle plan - og ridestilen en litt annen. Jeg blir litt irritert allikevel, jeg da - med alle disse bildene overalt med barhodete super-ryttere. Mulig det er misunnelse, hehe. Jeg leier nesten aldri hesten min engang uten hjelm...Egentlig mest fordi jeg henter utstyret mitt og legger det klart før jeg henter hest - og gidder ikke bære hjelm i tillegg til alt det andre...så havner den på hodet, da!

Nikita
22-09-2009, 16:33
Litt ot, men godt å høre at flere digger ridestilen! Kan selv ikke utstå countrymusikk og cowboyhatter, ei heller flammemønstrede skjorter/ glittertopper. Men må innrømme at jeans er favorittridebuksa og at snøresko/ fatbabys av ariatmodell er verdt alle pengene og litt til!

Det mest avgjørende som forskjell i ridestilen er jo det dype setet i western i motsetning til sprangridning, i tillegg til den ulike tilnærmingen av treningen. Western kan vel i større grad sammenlignes med dressur mtp risiko for å falle av. Med rumpa i salen og hælene ned faller du ikke av, med rumpa til værs er jo alt du trenger et realt stopp - og så er du på god vei. Sprangridning er for folk som er villig til å ofre lemmene sine, eneste fellesnevner med westernridning er at det inkluderer en hest.

Western er for oss som vil lage vår egen stil, mixe det som passer oss best :D

trineck
23-09-2009, 15:36
Her har jeg ingen granittskalle, og rir med hjelm. Har startet to stevner til nå og det har blitt 1 med hatt, 1 med hjelm.. føler meg som en outsider med hjelm og som om jeg skal på utkledningsfest med hatt så :D
På kursene og stevnene jeg har vært på rir et fåtall med hjelm, og jeg har ikke sett et eneste fall. Jeg vil vel si risikoen er vesentlig høyere i sprang.

Tone Kristin
23-09-2009, 16:40
Og fordi risikoen er høyere i andre grener så er det greit å droppe hjelmen i western? Det er alltid en risiko til stede for å falle av så lenge man sitter på hesten, uansett hvor lobotomert den er. Det trenger ikke en gang være hesten som gjør noe, uhell kan skje på mange forskjellige måter...

Nusse
23-09-2009, 23:42
Jeg driter i hva sprangrytterne gjør, steller bare med mitt eget.

Selvfølgelig er det alltid en risiko. Men det avgjørende er størrelsen på risikoen - altså hvor sannsynlig er det at "uhell" vil inntreffe. Gitt visse forutsetninger som en trygg hest og en trygg ridestil og lav forekomst av busemenn (eller hva den nå enn er som skaper uhell) så er risikoen lav.

Jeg mener at det finnes flere hodeløse tullinger som rir med hjelm, enn uten. Men akkurat det er veldig greit, vi trenger ikke flere hodeløse tullinger uten hjelm. Det er vel alle enige om :-)

trineck
24-09-2009, 12:42
Vel, man kalkulerer stort sett risiko på endel områder i livet. Klart noe kan skje, det kan det alltid med levende dyr. Men sannsynligheten er større for alvorlige uhell i noen tilfeller enn andre. Derfor finnes det dem som vil bruke hjelm i noen tilfeller, ikke andre.

Jeg bruker hjelm (rir western på quarter) med unntak dersom jeg bruker hatt på stevne, men jeg bruker f.eks kun sikkerhetsvest i sprang. Det er fordi jeg anser risikoen for alvorlig skade som større i sprang. Ikke fordi det er NULL risiko når jeg tusler på tur med min egen hest.

Hadde jeg håndtert en yppende unghingst ville jeg vurdert hjelm også om jeg jobbet fra bakken. Henter jeg godt voksen, rolig vallak i luftegården ville jeg vel ansett meg som VELDIG paranoid om jeg alltid hadde hjelm på hodet.

Jeg kunne også funnet på å starte noen klasser med hjelm, noen med hatt, hvis jeg hadde startet speed events (barrel race uten hjelm, kuklasser uten hjelm, for meg er det galskap) eller reining ville jeg ikke vurdert hatten engang.. hjelm hadde vært en selvfølge.

Og ja, jeg må si at det jeg har sett av westernstevner og sammenkomster i Norge er og blir det et lavere stressnivå hos hesten enn på sprang og dressurstevner. Helt subjektivt, altså. Jeg har ikke vært på mange engang :)

westernhorse
08-03-2010, 23:57
Jeg driter i hva sprangrytterne gjør, steller bare med mitt eget.

Selvfølgelig er det alltid en risiko. Men det avgjørende er størrelsen på risikoen - altså hvor sannsynlig er det at "uhell" vil inntreffe. Gitt visse forutsetninger som en trygg hest og en trygg ridestil og lav forekomst av busemenn (eller hva den nå enn er som skaper uhell) så er risikoen lav.

Jeg mener at det finnes flere hodeløse tullinger som rir med hjelm, enn uten. Men akkurat det er veldig greit, vi trenger ikke flere hodeløse tullinger uten hjelm. Det er vel alle enige om :-)

må bare si at du brillierer med din skriving her :) hvorfor skal alle legge seg opp i hva vi rir med og uten, jeg komenterer ikke alle de tinga sprang, feltritt, dressur -ryttere har på seg eller..
å om så vi detter av å mister livet, da er hvertfall verden fri en hodeløs tulling uten hjelm ;) nå har det seg sånn at western er ikke helt på jordet eller... under 16: MÅ ri med hjelm på konkurranse
åver 16: foreldres underskrift på ridning uten hjelm (konkurranse)
Åver 18: EGET ANSVAR!!

ps: fikk meg en go latter av det som ble skrevet på denne tråden.. å det liker jeg :D:D:D

Line Christine
09-03-2010, 07:01
Jeg vet at hovedargumentet for hatt kontra helm blant westernryttere er at dersom hesten er skikkelig trent trengs det ikke hjelm.
Har selv sittet på hest som falt på volta i reining pga underlaget, og det var en vekker.
Og selv om din egen er bombesikker kan det komme en unghest med fluer i kanutten og lage kål og en halv midt oppi en bombesikker hest med rytter.

Blir "hjelmtvang" for alle under 18 i western også etterhvert, tror jeg.
Og de over 18 bør bli litt mere klar over at om noe skulle skje, så vil forsikringen deres bli avkortet dersom de ikke brukte hjelm når uhellet var ute. Hestesport er risikosport og de forventes at man skal benytte sikkerhetsutstyr som hjelm under utøvelse av sporten.
Dumt å få redusert forsikringssummen sin dersom en kunne unngått det ved å bruke hjelm.

Nå fins det også mulighet til å kjøpe seg fine hjelmer som er spesielt laget for western showbruk. Jeg har planer om å kjøpe meg en slik en. Den som er interessert kan ta en titt på www.denbestesal.no og undersiden Troxel Helmets. Den brune trukket i lær står øverst på ønskelista her. (Fins i svart og svart/rosa også.)
http://www.denbestesal.no/Chocolate_57_western_cheyenne.jpg-for-web-normal.jpg
Fins jo til og med flotte bærevesker som tar vare på hjelmen så den holder seg pen, så da slipper en være redd for å få skrammer og stygg showhjelm.
http://www.denbestesal.no/Helmet_Tote_Brown54.jpg-for-web-normal.jpg
Synes den er glatt pen nok til å brukes under Pleasureklasser, jeg. :-)

Missgadget
09-03-2010, 08:10
Men det finnes vel cowboyhatter som har innebygget ridehjelm?

Line Christine
09-03-2010, 08:25
Ingen av dem har fått godkjenningsstempel for europa, dessverre, så de selges ikke som sikkerhetsutstyr her pga det.
Troxel har slike de også, men de selges ikke her.

Missgadget
09-03-2010, 08:35
Dumt...

Nikita
09-03-2010, 11:31
Jeg vet at hovedargumentet for hatt kontra helm blant westernryttere er at dersom hesten er skikkelig trent trengs det ikke hjelm.
Har selv sittet på hest som falt på volta i reining pga underlaget, og det var en vekker.
Og selv om din egen er bombesikker kan det komme en unghest med fluer i kanutten og lage kål og en halv midt oppi en bombesikker hest med rytter.

Blir "hjelmtvang" for alle under 18 i western også etterhvert, tror jeg.
Og de over 18 bør bli litt mere klar over at om noe skulle skje, så vil forsikringen deres bli avkortet dersom de ikke brukte hjelm når uhellet var ute. Hestesport er risikosport og de forventes at man skal benytte sikkerhetsutstyr som hjelm under utøvelse av sporten.
Dumt å få redusert forsikringssummen sin dersom en kunne unngått det ved å bruke hjelm.

Nå fins det også mulighet til å kjøpe seg fine hjelmer som er spesielt laget for western showbruk. Jeg har planer om å kjøpe meg en slik en. Den som er interessert kan ta en titt på www.denbestesal.no og undersiden Troxel Helmets. Den brune trukket i lær står øverst på ønskelista her. (Fins i svart og svart/rosa også.)
http://www.denbestesal.no/Chocolate_57_western_cheyenne.jpg-for-web-normal.jpg
Fins jo til og med flotte bærevesker som tar vare på hjelmen så den holder seg pen, så da slipper en være redd for å få skrammer og stygg showhjelm.
http://www.denbestesal.no/Helmet_Tote_Brown54.jpg-for-web-normal.jpg
Synes den er glatt pen nok til å brukes under Pleasureklasser, jeg. :-)

Hadde jeg skullet hatt ny hjelm hadde jeg kjøpt denne! Men i svart tenker jeg ;) Dritkul!!!

Jeg bruker alltid hjelm, har vanlig GPA hjelm.

Mocca84
09-03-2010, 11:54
Hjelm, ikke hjelm, hjelm, ikke hjelm... Æsj.. Vurderingen er for stor, faren er for liten og jeg har to hjerne celler i hode, den enne sitter i rulle stol og den andre er handycappens triller. Jeg også vudere sivasjonene, men jeg kan også på en dålig dag ende opp med å tenke, ja men det kan komme en bil kjørende på mitt kjøre felt når jeg skal til butikken etter på, det kan komme en raner på butikken med pistol og hele pakka. Det kan tillogmed komme et fly fra frankfhurt som går tom for bensin rett over huset der hvor jeg bor. Jeg vurderer min sikkerhet vær dag, men føler jeg at sansyneligheten er liten, får hjelmen henge, man lever kunn en gang, og jeg liker litt vind i håret. Hehe, på vinteren liker jeg å ha lue på meg. Men for å ikke virke helt på jorde her, så bruker jeg hjelm under omstendigheter som å møte masse unger, aransjementer, eller en vesentlig dårlig dag til hesten min. Men jeg henger meg på nusse og westernhorse, en mindre hodeløs tulling!

trineck
10-03-2010, 22:43
Line Christine, de hjelmene var lekre! Spørs om ikke en slik en skulle funnet veien hit. Jeg er og blir en hjelmrytter, gitt. Føles helt nakent uten!

Ellers vil jeg si at en ting er når et voksent menneske tar valget å ri uten hjelm for seg og sin egen del. Noe helt annet er når valget taes på staller med barn, ungdom etc, og når det tillates i rideskoler å ri uten hjelm. Jeg har fått spørsmålet (av autoritetsperson på stallen det gjaldt) "hva skal du med hjelmen da, stoler du ikke på hesten?" når jeg tok på meg hjelm til en ridetur...

daimls
02-05-2010, 06:53
Jeg rir western men bruker alltid hjelm. Skal mye til før jeg setter meg oppå en hest uten hjelm, iallfall på en tur eller noe sånt. Hjelm er jo det sikreste, men cowboyene der jeg rir bruker kun cowboyhatt, det har de gjort hele tida, hehe :p

Frida&Jameel
02-05-2010, 15:11
Jeg forstår ikke helt hvorfor man IKKE skal ha på hjelm jeg, det er jo en billig forsikring.

Tyzonsdoll
05-05-2010, 13:04
Man skal ikke dra alle under en kam da;P Noen western ryttere rir uten og andre rir med.
De som rir dressur i høyt nivå rir jo med en flosshatt på stevner, og det betyr ikke at jeg trur alle som rir dressur ikke har hjelm på:p

Det må nu være opp til hver enkelt person hva man velger og så lenge man er myndig syns jeg man skal bestemme dette selv:P

Rir "nesten" altid med hjelm selv (har vært noen ganger jeg har hevet meg oppå i gjerdet).

rir ikke med sikkerhetsvest grunnet fysiske plager som gjør det utholdelig for meg å ha den på...