PDA

Se full versjon : Bråstopper, rygger og nekter å gå

lind0
17-09-2009, 11:34
Hei, alle sammen.
Hun som har hesten min på helfôr har fått et lite problem med han, noe som ikke har vært sånn før. Hvordan bli kvitt det og opprette ballansen igjen?

Det vi fant ut var roten til problemet: De var ut på en ridetur og hadde det egentlig ganske travelt, så hun var litt stressa for å komme seg dit de skulle. Det var en traktor som kjørte i deres retning lenger fremme, og Million reagerte litt på den. Ettersom at hun hadde det travelt, valgte hun å hoppe av og leie forbi. Noe som ble helt galt i Millions øyne.

Etter det har hun hatt problemer med å få han til å gå forbi ting han synes er skummelt, selv når ponni-dama hans er med. Han kan rygge, gå noen skritt fremover og rygge igjen i rundt en halvtime. Det har han gjort de fem siste gangene hun har ridd han.

Vi fant ut at han må ha blitt forvirret og eventuellt tviler på hennes plass i flokken, for henne hjelper det ikke å presse han frem og overbevise han om at det ikke er farlig lenger. Så...

Noen som har eventuelle svar der ute? Jeg kan ikke klare å komme meg dit eller noe sånt, siden jeg bor så langt unna nå. Om dere vet om noen proffesjonelle folk, som ikke koster så allt for mye - som har mulighet til å komme seg til Lensvik, så hadde det vært supert.

Eller om dere hadde klart å prøve å fått forklart hva hun skal gjøre etc.

Takk for alle eventuelle svar, fikk det forklart på msn - derfor ganske dårlig formulert osv. :p

Tone
17-09-2009, 11:53
Jeg tror bare at forrytter rett og slett må bruke den tiden det tar når million starter å rygge osv og bli sittende selv om det tar 1 time å få han forbi den skumle tingen. Rygger hesten og står i ro- javel greit de står i ro til de begge er klare til å gå forbi- deretter masse ros:)

Det nytter ikke å skynde seg med hest, det får man svi for senere!

Skynde seg langsomt:)

LineLovise
17-09-2009, 12:09
Jeg syns ikke det var feil gjort å hoppe av hesten å leie den forbi, hvorfor hesten skal reagere negativt til dette ser jeg ikke helt.

Det kan jo være en fordel at hun går av å leier hesten bort til det skumle neste gang, for å vise at det ikke er noe farlig, heller stå der i et par minutter mens hesten blir kjent med hva det er, mens hun prater til hesten rolig.

De burde jo også miljø trene, kansje legge ut en svart søppel sekk eller en bøtte langs veien de vanligvis rir på, slik at hun kan vise hesten at det ikke er farlig osv... må bare få tillitten tilbake det tar tid men det er jo vært det når man da en dag kommer til en helt ny plass og situasjon og hesten stoler på rytteren når de sier at det ikke er noe farlig å bry seg om...

Etter en stund så burde det ikke være noe problem å bli sittende på hesten når hun skal prøve å få den forbi eller nærmere tingen den er redd for.

julnil
17-09-2009, 13:14
Jeg har ved noen anledninger gått av hesten for å leie den forbi noe skummelt.
Hesten har ikke tatt dette negativt på noen måter, og neste gang har den gått forbi det skumle, eller nye skumle ting.

Det er ikke det da at forrytteren blir litt engstelig når de kommer til nye ting hesten opplever som skummelt, og dermed (ubevisst) sender signaler til hesten om at hun er bekymret, og dermed blir hesten også det?

Noen kan høres riktig så tøffe ut i munnen når de skal få en hest til å gå frem, men er allikevel bekymret selv om de prøver å overbevise verden om det motsatte. Da kan de gjøre småting som hesten oppfatter (lene seg fremover, korte inn tøyler, bli anspent i salen, legge sjenklene hardere inntil hesten etc etc)

lind0
17-09-2009, 13:47
Må legge til at han er en veldig spesiell hest, som har hatt et veldig komplisert forhold til mennesker før jeg tok over han. Er ganske lite som skal til før han bli forvirret og sånn.. :/

Han kan å "ta på" det som er skummelt med kommando, men det er enkelte ganger dette ikke funker, feks. at han er redd for noe som er inne i gårdsplassen til noen.

Hun blir jo litt usikker siden hun ikke er helt sikker på hvorfor han gjør det og sånn. Til meg har han bare gjort det når han måtte på tur alene, siden han er ganske avhengi av andre hester. Og da var et bare å holde på i noen få minutter og så gikk turen fint liksom, men han gjør det til og med når ponni-dama hans er med. Noe jeg synes er litt rart. :s

Jeg forklarte henne hva jeg brukte å gjøre, aller først "krangler" vi litt, han vil oftest legge hodet til ene siden samtidig som han rygger, da brukte jeg å legge på utvendig skjenkel og utvendig tøyle, så jeg snudde han motsatt vei av den han ville. Om han ikke gav seg da, så brukte jeg å be han om å "ta på" den tingen han var redd for med mulen (dersom han var redd for noe). Og jeg brukte ikke lang tid altså.

Hun har også brukt å gjøre slik, og velge å ikke gå av - så det kan hende at han ble forvirret eller noe når hun "brøt" metoden og hoppet av han?

Skulle ønske han bare kunne ha sagt hva problemet er :p

Det største problemet er at jeg ikke kan se hvordan han holder på og hvor ekstrem han er. Han står i Lensvik, ca. to timer utenfor Trondheim og jeg har flyttet til Nordland. Så, det blir litt vanskelig. Hun fortalte meg om det i går, og sånn. Hun var jo redd hun gjorde bare feil, men hadde hun gjort helt feil, så hadde han nektet all kontakt med henne og løpt fra henne på beitet. Han er som sagt en VELDIG spesiell hest, som lagrer alt som skjer - han kommer på absolutt alt. Om jeg gjorde en feil, måtte jeg bruke et par måneder på å få rettet det opp.

Men jeg har sagt til henne at hun ikke må gi opp, og ikke minst vise han at han er trygg hos henne, at hun er lederen. Liksom...

EDIT: Det hun usikker for er nok at han reagerer på ting som han har passert mange ganger før, som er på samme plass som det alltid har vært. Ja, det gjelder begge veier. En rute de rir nesten hver dag.. For så vidt jeg vet.

T.B.
18-09-2009, 06:22
Hmmm - sikkert mange løsninger her også - men kanskje et lite tips:
Hvis man velger å gå av og leie hesten forbi noe den synes er skummelt - så må rytter ALLTID gå IMELLOM det "farlige" og hesten - altså ikke at hesten skal "ta støyten" - tror den selv - og da blir den overbevist om at dette er "skikkelig skummelt" - siden rytteren går av og lar hesten gå nærmest "det farlige".

Hvis rytteren går av og viser hesten at h_n "tør å beskytte" hesten mot det farlige ved å gå imellom - ja, da kan en del være løst - kanskje....

Sikkert mange som er klar over dette - men også noen som ikke tenkte på den måten.

Ellers er det jo greiest om hesten stoler på sin rytter, og går forbi - enten metoden som funker er å go'snakke eller si at "NÅ går du!" - De kommer an på hesten og rytterens forhold til hverandre.

Man kan si det slik at 60 kg menneske ikke har sjans mot 600 kg hest - i utgangspunktet, og da må noe annet enn "rå kraft" være på plass.....

lind0
18-09-2009, 12:18
T.B. Takk for tipset, skal informere henne litt. Var noe sånt jeg hadde tenkt, men du sa det - for det er jo en grunn til at han reagerte som han gjorde på den lille glippen..

Jeg har aldri godsnakket med han for å få han forbi noe som er skummelt, for det kan også komme til tvil. Jeg er bestemt, men ikke sånn streng (har ikke eksempel akkurat nå, men blir ikke grov i stemmen liksom). Tror det er det hun har gjort til nå også.

For hun gjør nå, som hun har gjort tidligere, før problemet startet, men det ser ut til at han ikke vil stole på henne uansett.. Noe som er litt dumt, for hvis hun gir opp nå (jeg kan jo ikke ha han selv nå), så vet jeg ikke hvordan det blir med han.. :s

Silledille
03-10-2009, 22:18
Hmmm - sikkert mange løsninger her også - men kanskje et lite tips:
Hvis man velger å gå av og leie hesten forbi noe den synes er skummelt - så må rytter ALLTID gå IMELLOM det "farlige" og hesten - altså ikke at hesten skal "ta støyten" - tror den selv - og da blir den overbevist om at dette er "skikkelig skummelt" - siden rytteren går av og lar hesten gå nærmest "det farlige".

Hvis rytteren går av og viser hesten at h_n "tør å beskytte" hesten mot det farlige ved å gå imellom - ja, da kan en del være løst - kanskje....

Sikkert mange som er klar over dette - men også noen som ikke tenkte på den måten. AHA! Takk for en logisk tankegang! Jeg gjør det samme, men uten å tenke over grunnen.

Ellers er det jo greiest om hesten stoler på sin rytter, og går forbi - enten metoden som funker er å go'snakke eller si at "NÅ går du!" - De kommer an på hesten og rytterens forhold til hverandre.

Man kan si det slik at 60 kg menneske ikke har sjans mot 600 kg hest - i utgangspunktet, og da må noe annet enn "rå kraft" være på plass.....

Jeg har en traktor av en hest, som er kjempepinglete aleine på tur, og reagerer på helt uforståelige ting. Han må godsnakkes med... Jeg prøvde helt i begynnelsen å kjefte på han og presse han videre, men da fikk han jo angst.. så for første gang i mitt liv valgte jeg å bare dulle med han, dytte og dra han litt i manen, for liksom å tøyse vekk situasjonen ("å, men du da, dutten min, store pingla mi, hva er det du tenker på nå?"). Så roa han seg ned, og vi kom videre. Det varte ikke lenge før han stolte på meg, og nå kan jeg bare si bestemt "GÅ!" og stramme han opp et hakk, gjerne et lite tips om at jeg har en pisk i handa, så går han som han skal :)

Ellers må jeg jo bare si at det er nødvendig å ta opp ting og bruke tid der det trengs. Må en bruke 30 min for å få en hest til å gå to steg fram (been there, done that), så må en det. Da var det DET vi skulle i dag, liksom. Kan sammenlignes til mitt yrke (lærer); nytter ikke å stresse for å komme igjennom pensum om elevene ikke har forstått det de har lest...