PDA

Se full versjon : Hundefolk ikke hakket bedre...

anettex
16-11-2006, 11:13
Meg og mange andre lar seg provosere av annonser som inneholder trusler om slakt 0m ikke noen kjøper den annonserte hesten.
Ofte er prisen mangedobbel i forhold til det eieren vil få på slakteriet.

Men i dag så jeg en annonse der en blandingshund ble annonsert.
Hunden var blitt funnet forlatt, men var tross det sunn og frisk, og fortjente an sjanse til her i livet.
Hundens verdi hadde annonsøren satt til 4000 kr.
Greit i og for seg, men nederst i annonse står det at hunden vil bli avlivet innen **** om ingen vil ha den.
Så i stede for å kanskje gi den bort til snille folk, er de villige til å avlive hunden?
Hvor er logikken i det da?
Ikke er det gratis å avlive en hund heller da...

Det finnes mange blandingshunder på markedet, til langt lavere pris.
Oftest vil folk ha valp.
Omplassringshunder kan man få mange steder, og ofte mot en latterlig sum.
SÅ jeg tror nok at det kan bli vanskelig å få 4000 for ewn voksen hund av blandingsrase.
HUff.

Silje og Tindra
16-11-2006, 11:20
Er det i det hele tatt lov til å ta så mye for blandinger, da? Jeg mener det var en øvre grense en eller annen gang? Uansett er det forkastelig - det er jo som å tjene på andres ulykke.. :-s

anettex
16-11-2006, 11:53
Jeg har de siste mnd sett mye på hundeannonser.
Har ikke sett en eneste gratis valp faktisk.
Blandinger ligger fra 1000 og oppover til ca 4000.
Så det er helt vanlig nå.
Tror det er fullt lovelig.

Satt litt på spissen, hva er egentlig forskjell på en blandingshund og en blandingshest!
Ikke bør man avle på de, og ikke har de utstillingsrett.
Men ellers kan de brukes til det samme.

Birre
16-11-2006, 12:21
Jeg kom over en slik annonse få Finn for et par uker siden. En nydelig varmblodstraver som nå var blitt pensjonert. Ble ikke hesten solgt innen x dato ble den slaktet.

Jeg ble så provosert at jeg sendte eier en "fy-skam-deg" mail, hvor jeg forklarte hvor vondt det var å lese slike annonser og hvor forkastelige de er. Hørte aldri et pip fra vedkommende, men hesten ble tatt bort fra nettet etter den angitte datoen.

Harneshaug
16-11-2006, 12:56
Det er kun lov å ta "kost-pris" for hvalpen, dvs. eieren kan teknisk sett ikke kreve mer.
Dvs utgifter eier har hatt til vaksinasjon, valpefor, veterinærutgifter ol.
Jeg betalte 500,- for Kazan da jeg kjøpte han i -95.

Godt gjort Birgitte!!!!! Har vært veldig mange slike annonser i det siste synes jeg? Tro om det er fordi det er vinter, slutt på mat, utegang og at grovforet er så dyrt? I alle fall utrolig trist )-:

crusabell
16-11-2006, 13:25
irriterer meg også grenseløst over slikt. selges for 15000 eller blir slaktet på onsdag liksom.. hvor er logikken da? mulig de ikke vet hvor lav slaktprisen på hest er,men likevell. idioti..

Ina
16-11-2006, 14:13
Satt litt på spissen, hva er egentlig forskjell på en blandingshund og en blandingshest!
Ikke bør man avle på de, og ikke har de utstillingsrett.
Men ellers kan de brukes til det samme.

Ang blandingshunder, naboen vår hadde planer om å parre sin border collie med en annen rase. Da fikk jeg høre fra pappa, at 1 av 10 blandingshunder blir bra. Er utrolig mye rart man kan få ut av slik kryssing av div. raser. Dessverre er det noen som ofte ikke tenker så alt for langt før de begir seg ut på noe slikt.

Men over til temaet: Rister bare på hodet av slike annonser jeg. En grunn til at jeg unngår å lese annonser egentlig.

anettex
16-11-2006, 14:34
Ja ikke vet jeg hva det koster å fostre opp en valp...
Men neppe så mye som 3 - 4000 kroner vel?

Når det gjelder blandingshunder er det utrolig mye rart ute å går.
At noen bevist velger å blande ymse raser er jo bare dumt etter mitt syn.

2 av mine 3 hunder har vært blandinger.
Supre hunder begge 2!

Ina
16-11-2006, 14:44
Føler selv at mitt innlegg kan oppleves slik at jeg har noe i mot blandingshunder. Det har jeg ikke, vet av flere flotte og snille blandingshunder. Kjempeflotte hunder, men så er det noen som ikke blir slik.

smulemor
16-11-2006, 15:29
Jeg har de siste mnd sett mye på hundeannonser.
Har ikke sett en eneste gratis valp faktisk.
Blandinger ligger fra 1000 og oppover til ca 4000.
Så det er helt vanlig nå.
Tror det er fullt lovelig.

gudsjelov for det egentlig, jeg ser for meg problematikken hvis valper skulle blitt gitt og avlet på i samme stil som katter...

dog, 4000 var i drøyeste laget...

anettex
16-11-2006, 16:42
Er egentlig enig i at alle dyr burde koste litt penger.

Men locosmul er du sikker på at det virker til sin hensikt å ta betalt for blandingsvalper?
Vil ikke dette fremme avelen på alskens mixer?
Før var det nesten litt problemer, når man fikk blandingsvalper.
Det var ingen penger å tjene, samt vanskelig å bli kvitt de.
Men nå kan man glatt få inn ganske så mange tusenlapper på et blandingskull.
Og det vil jeg tro er motivet for mye avel desverre.
Ergo vil det nok bli mer av det, i stede for mindre.

Sofie & Suzett
16-11-2006, 16:48
Jeg synes ikke dyr skal gis bort gratis heller. Mange som bare skaffer seg dyr da, fordi de "er jo gratis". Så går de lei av de etter en stund. Hver dag er det jo annonser i avisen og kattunger som gis bort nesten, og så er det veldig mange villkatter også da.

smulemor
16-11-2006, 19:13
Er egentlig enig i at alle dyr burde koste litt penger.

Men locosmul er du sikker på at det virker til sin hensikt å ta betalt for blandingsvalper?
Vil ikke dette fremme avelen på alskens mixer?
Før var det nesten litt problemer, når man fikk blandingsvalper.
Det var ingen penger å tjene, samt vanskelig å bli kvitt de.
Men nå kan man glatt få inn ganske så mange tusenlapper på et blandingskull.
Og det vil jeg tro er motivet for mye avel desverre.
Ergo vil det nok bli mer av det, i stede for mindre.

jeg tviler på at det vil bli motsatt hvis de ble gitt bort gratis ja, det jeg derimot er for er en makspris på blandingsraser + obligatorisk kastrering.
si f.eks 2000 kroner for at oppdretter skal få dekket utgiftene sine til oppforing og veterinær.
da skal alt av veterinærkvitteringer etc følge med så kjøper kan være sikker på at valpen har fått det stellet den skal ha og da ser man også at oppdretter ikke går i profitt.

4000 er som jeg sa alt for drøyt å betale for en hund som ikke kan stilles ut eller avles på.

Marte+Quicky
16-11-2006, 19:48
Mange som setter inn slike annonser gjør det vel for å "bli kvitt" dyret. Tenker at folk skal synes synd på dyret...

Torhild
16-11-2006, 23:16
Jeg har en blandingshund som jeg har hatt fra den var valp. Nå er den 7,5 år. Før det hadde jeg også en blandingshund som ble 10 år. Betalte ingenting for disse. Broren min har også blandings-omplasseringshund. Kjenner mange som har blandingshunder, og i mittt 29-årige liv har jeg aldri hørt om noen som har måtte betale for de!!!! Men kanskje det er forskjell på østlandet og vestlandet? Her er iallefall folk veldig nøye med kastrering/sterilisering fordi man vet hvor vanskelig det er å bli kvitt valper. Hadde man fått betalt for de, hadde kanskje ikke folk tatt steriliseringen så nøye?

Utenom blandingshunden har vi også en renraset Beauceron som selvsagt er kjøpt og betalt. Men jeg er like glad i begge to.

Lopke
17-11-2006, 00:44
ikke at jeg har noen sterkt formening om dette men hvorfor skal blandingshunder være gratis?? og blandingshester ikke??

Det koster jo like mye i dyrlege å ha en frisk hund, vaksiner, trening, for og stell som en rasehund??

selvom vi ikke snakker om samme beløp..

Harneshaug
17-11-2006, 00:50
De skal ikke være gratis. Synes ikke noe dyr skal være det egentlig! MEN å lage mixhvalper for profitt liker jeg ikke. Skulle det skje et uhell, jeg eier et uhell selv på ellevte året nå, kan man få dekt inn veterinær, vaksine osv. Men i det nevnte tilfellet overskrider beløpet utgiftene på lang vei.
Hvorfor kunne hun bare ta denne hunden for å selge, DET lurer jeg på.
Hunden skulle vært avlivet direkte eller satt i et kyndig omplasseringshjem. Hvilke kvalifikasjoner har denne damen for å si at det er fin familiehund osv osv.
Hun vet ingenting om hverken den eller foreldrene.
Skjønner ikke at ikke dyrevernet var innkoblet i denne saken, i så fall skal hunden omplasseres og ikke selges. Den skal gjennomgå fysiske og psykiske tester.
Synes dette høres ut som en skikkelig røverhistorie!

Ina
17-11-2006, 08:16
De skal ikke være gratis. Synes ikke noe dyr skal være det egentlig! MEN å lage mixhvalper for profitt liker jeg ikke. Skulle det skje et uhell, jeg eier et uhell selv på ellevte året nå, kan man få dekt inn veterinær, vaksine osv. Men i det nevnte tilfellet overskrider beløpet utgiftene på lang vei.

Jeg kan ikke annet enn å si meg helt enig med dette.

Som Sofie sier, så tror jeg også at om et dyr er gratis så blir det slik at noen skaffer seg det nettopp fordi det er gratis. Jeg hadde jo slev kaniner, og jeg fikk kontakt med ei flink jente som er 1 år eldre enn meg som overtok dem. Vi hadde først bestemt oss for å ikke gi dem bort siden vi var redde for akkurat dette "bruk og kast". Men etter å ha snakket med denne jenta så skjønte vi at dette var ei flink jente, og hun hadde ne hund og en kanin fra før av. Så vi så ikke noe negativt ved at hun skulle overta dem. Nå har det gått over et halv år, og kaninene har det kjempefint. Snakker regelmessig med henne på msn.

Mye pjatt om annet her, men håper noen forstår.

Sofie & Suzett
17-11-2006, 12:05
Åh, jeg må fortelle om noe!

Da vi hadde kaninunger hadde vi satt annonse i avisen. Tror vi skrev at de selges billig til godt hjem eller noe i den duren. De var 50 % Rex. Og du kan tro vi fikk mange rare telefoner!

En som ringte ville ha en kaninunge til gutten sin, og gikk rett på sak og spurte når hun kunne komme og hente en. Jeg sa at de var leveringsklare om to uker. Da sa hun at nei, det ble for lenge å vente, for de trengte den på torsdag, for da hadde gutten "dyredag" på skolen, altså at de kan ta med dyret sitt på skolen. Gud hvor sint jeg ble!! Kom selvfølgelig på etterpå alt jeg skulle sagt:S

Og noen andre syntes de var feil farge..

Det endte med at jeg beholdt 2 kaniner mer en planlagt, men jeg er jo kjempglad i de!

anettex
17-11-2006, 12:38
Hehe....
Har selv hatt et kull med kaninunger, heldigvis bare 2 stk.
Annonserte de i avisa, skulle gi de bort da.
Men jeg likte ingen av de som ringte...
Jeg ville gi de bort sammen, men alle som ringte skulle bare ha en.
Så jeg beholdt de selv.
Kastererte far og hadde alle 4 i flokk.
Dette er mange år siden, har bare far og den ene datteren igjen da.

Denne erfaringen sa meg egentlig en hel del om meg selv.
Som feks at jeg er 100% udugelig når det gjelder avel...
Man kan jo ikke avle, om man ikke klarer å gi fra seg avkommene...

Mini
17-11-2006, 19:04
Kozzen går det ann!? tullingar...Mazze rare folk der ude!

Marte+Quicky
17-11-2006, 19:20
Jeg hadde 3 store kaninkull på et år!! Med samme stakkars mamma. Vi kjøpte Sara mens hu hadde unger i magen. Og så var det en liten nabogutt som gikk og slapp hu ut... samtidig som han slapp ut den andre kaninen min da, Junior :evil: Det skjedde to ganger, før jeg fikk satt lås på døra :roll: Men vi fikk gitt bort alle sammen, til gode hjem da :smile:

Torhild
18-11-2006, 20:34
Her er en til annonse, hvor de selger blandingsvalper mellom schæfer og rottweiler for 3000,- pr stk. http://www.hestemarked.no/annonse.asp?kat=16&ukat=84&ID=180084 Hull i hodet å ta så mye for blandingsvalper.

Ps. og om noen er interessert, så vet jeg om noen som skal GI BORT en av samme blanding, pga de venter sitt 4. barn (ikke planlagt) og bor i en alt for liten leilighet fra før... Flott hund, snill og grei =)

anettex
20-11-2006, 14:23
Jeg betalte 800 for min første blandingshund.
Det er 20 år siden.....
Men han var vel verdt de 800 kronene!
Gammelgutten vi har nå var gratis, omplasseringshund.

I dag dukka det opp blandingsvalper til 5000 kr på Finn.no
Det er drøyt og vel så det.