PDA

Se full versjon : hvetehalm...farlig?

Dunjar
16-09-2009, 19:08
hei.

de driver omsider å tresker her i dag, og siden det har vært hvete på jordene i år, er det hvette halm som blir liggende igjen i 10cm strå..

hvor farlig er dette for hest å spise, dersom de skulle finne på å gomle på dette?

Forberg
16-09-2009, 19:27
det er ikke farlig å spise halm. Om de spiser stooore mengder kan de bli løse i magen,men så lenge de har vanlig grovfor er de nok ikke så veldig intresserte :) Mange bruker halm som strø (og da blir det nok spist litt) eller som ekstra mat til hester som kjeder seg. Ang det siste ville jeg heller anbefale frøhøy.

HesteHeidi
16-09-2009, 19:30
Har alltid lært at havrehalm er best for hesten å spise. Deretter kommer bygghalm, men aldri hvetehalm.
Det har noe strukturen til hvetehalmen, og at det er lettere for hesten å få forstoppelse.

Dunjar
16-09-2009, 20:28
har hørt detsamme sjøl om at havre halm er best, men dog hørt hvete halm er bedre enn bygghalm.

er jo lite sikkert de spiser dette, siden de får fri tilgang på grovfôr via forbegrenser da..

Forberg
16-09-2009, 20:37
Helt enig i rekkefølgen av hva som er best type halm å fore med. Hvetehalm blir brukt mest til strø,mest til gris:) men det er ikke farlig å spise litt så lenge hesten har annen mat.

Dunjar
16-09-2009, 20:56
det har de.. og er jo ikke ball av sånn halm det er snakk om heller.. bare det som treskeren sputter ut bak:)

tuuuva
16-09-2009, 21:01
Du kanke låne en løvblåser og blåse det bort, da? :p

Dunjar
16-09-2009, 21:21
da tror jeg nesten du får se det sjøl gitt..... er jo masse bitte bitte bitte små strå å tomme korn skall overalt... er sikkert 40t jobb å få unna det, for det hekter seg jo fast i stråene;)

Dunjar
16-09-2009, 21:21
dobbeltposta.. dumme trege mobile brebånd:)

Anniken B
16-09-2009, 23:07
Hvetehalm er det som er minst egnet å fore med, havrehalm er best, så bygg og så hvete til slutt. Så du bør nok finne en løsning så de ikke får spist mye av dette. ;) Det er svært tungfordøyelig og kan lett skape forstoppelse, i tillegg er det "mothaker" på stråene som fort skaper irritasjon i halsen og magen.

~Anniken

edna
17-09-2009, 10:01
Litt ot, men hvordan kan man se forskjell på de forskjellige halmtypene hvis man ikke vet hva slags halm det er?

Nina007
17-09-2009, 10:51
Hvetehalm skal helst ikke gis fordi det kan gi kolikk/tarmproblemer. Men det vil ikke si at hesten garantert får kolikk/tarmproblemer av det.

Jeg har gitt hvetehalm til mine hester i hele vinter uten problemer. Men de har fått høy/ensilage som hovedfor og bare litt halm innimellom.

tuuuva
17-09-2009, 18:07
da tror jeg nesten du får se det sjøl gitt..... er jo masse bitte bitte bitte små strå å tomme korn skall overalt... er sikkert 40t jobb å få unna det, for det hekter seg jo fast i stråene;)

Men er det så lite, er det jo veldig lite sannsynlig at det gir forstoppelse eller kollik :)

Dunjar
18-09-2009, 21:11
nå viser det seg at hesten nekter å røre halmen. Er akkurat som om han ikke liker dette, for snur hodet bort om man "viser" han stråene:)

Nina
19-09-2009, 18:52
Hvetehalm er det som er minst egnet å fore med, havrehalm er best, så bygg og så hvete til slutt. Så du bør nok finne en løsning så de ikke får spist mye av dette. ;) Det er svært tungfordøyelig og kan lett skape forstoppelse, i tillegg er det "mothaker" på stråene som fort skaper irritasjon i halsen og magen.

~Anniken

Så du vil ikke anbefale å gi bygghalm til hest?
Skal ha halm i vinter og gi i tillegg til ensilage, og har fått tilbud om noen bunter bygghalm. Vanskelig å få tak i havrehalm her, og vil helst ikke ha feit ponni igjen.;)

Diaz Bettina
19-09-2009, 22:17
Litt OT, men noen som vet om noen som selger havrehalm i Rogaland? Må være bra kvalitet. Han som vi har kjøpt av i flere år har sluttet med havre:(

Hofdi
20-09-2009, 16:25
Så du vil ikke anbefale å gi bygghalm til hest?
Skal ha halm i vinter og gi i tillegg til ensilage, og har fått tilbud om noen bunter bygghalm. Vanskelig å få tak i havrehalm her, og vil helst ikke ha feit ponni igjen.;)

Bygghalm går greit. Erfaringsmessig virker det som hestene liker havrehalm noe bedre.

Mari og Lille
03-10-2009, 16:57
Hva med rughalm? Er det farlig for hester? Stallen jeg står på har fått inn et nytt parti med halm som skal brukes i utegangsstallen, tror det er rug. Og jeg kjenner jeg hesten min rett kommer hun garantert til å plukke litt i det.

Silledille
03-10-2009, 22:56
Du kanke låne en løvblåser og blåse det bort, da? :p

:lol: Der fekk eg meg ein god latter gett!