PDA

Se full versjon : Småbarn og hest

trineck
14-09-2009, 20:23
Dere som har barn, hvordan gjør dere det sikkerhetsmessig når dere har med barna i stallen?
Hva slags sikkerhetshensyn tar dere? Hvor mye lar dere barna pusle rundt hestene? Har dere i det hele tatt med småbarn til stallen? Triller dere vogn med hest på slep, parkerer dere vogn og holder på med hest? Har dere barn i bæremeis/bæresele/bæresjal og er i stallen?

Jeg lurer igrunn på alle tanker dere har rundt små barn, hest og sikkerhet :)

EliFi
14-09-2009, 20:34
Jeg er redd for ungene mine. De får kun lov å komme når jeg har hesten i leietau, eller den er bundet, og de får streng beskjed om å ikke gå inn til dem uten at jeg er der. Har aldri trillet barnevogn samtidig med at jeg leier hesten, og har kun holdt på med hesten når ungen har ligget og sovet i vogna, trygt plassert på god avstand. Jeg er litt hysterisk, jeg vet det, men kunne aldri tilgitt meg selv dersom de hadde blitt skadet fordi jeg er sløv.

Sønnen min får heller ikke lov å kjøre traktor - altså sånn tråtraktor - rundt meg når jeg rir, for jeg liker ikke at jeg ikke har kontroll på hvor han kjører. Det handler mer om han enn om hesten, for jeg har jo stort sett kontroll på henne, men plutselig glemmer han å se hvor han kjører, og da kan han bli ridd ned.

Sønnen min på tre får lov å være med å børste og stelle, når hesten er bundet, men får beskjed om å gå til andre voksne når jeg skal ut og ri. Jeg har heller ikke turt å ha ham med på kjøretur enda, men det er mest fordi hesten ikke er trafikksikker. Så på sikt, når hun blir sikker, vil han nok få lov å være med.

Og jeg rir ikke hvis det er kun ungene som er med. - Det må være andre voksne der, for dersom noe skulle skje med meg, så er det ingen som kan ta vare på ungene.

Sol
14-09-2009, 20:36
Jeg er veldig hysterisk når det gjelder barn og hest tror jeg.. hehe.. men jeg har også en hest som er litt grei å ta forholdsregler med.

Ting jeg gjør med barn i vogn:
-gjerding, stell, skoing, vetrinær, longering(dersom det er mulighet for løslongering og jeg kjenner hesten), annet bakkearbeid, møkking

Ting jeg IKKE gjør med barn i vogn:
- ridning(dersom det ikke er en annen voksen til stede), hengerlasting, tømmekjøring, longering på line, håndtering av ukjente hester, eller usikre hester, leiing fra A til B dersom vogna må være med.

Nå er ingen av barna mine i vogn lenger, men de er for små til å kunne hente hjelp dersom jeg blir skadd, og de kan ikke bruke telefon å ringe enda. derfor gjelder disse reglene fortsatt for meg og hestehåndtering.

Dersom jeg kan ha med en eller annen person som kan ringe et nødnummer, se etter ungene til noen kjente kommer eller noe sånt, så ville jeg ikke vært redd for å ri på feks bane med ungene med nå. De vet godt at de skal holde seg på utsiden av gjerdet, og det ville vært mulig å hatt et øye på de og hesten. Da kunne jeg og lett hoppet av hesten, hektet av tøylene og latt den rusle mens jeg reddet barn fra en katastrofe;)

Problemet oppstår dersom JEG blir skadd, og det er en problemstilling JEG ikke syns jeg har rett til å utsette barna mine for, siden hest er MIN hobby og ikke deres. Det er også en problemstilling som er aktuell, siden jeg eier en hest som kan finne på litt sprell nå og da.

julnil
14-09-2009, 21:14
Jeg har i utgangspunktet aldri barna med i stallen. Den største kan jeg nå ha med om jeg bare skal møkke/stelle/rydde, eller han skal få ri litt.

Den minste får ikke være med med mindre pappaen er til stedet og holder styr på fartsfantomet...

Jeg synes barn har godt av å være sammen med hest. Her føres det strenge regler fra meg med at man ikke springer i stallen, roper ikke, ingen herjing etc etc. Sønnen min har lært dette, og trives i stallen. Han ser også selv at hesten blir urolig om han er urolig, og dermed får han straks tilbakemelding fra hesten om han oppfører seg "galt".

Men nå lurte vel du på med mindre barn? Jeg hadde aldri minstetøtta med, og hun er som sagt enda ikke med om ikke pappaen er der.

Indigo
14-09-2009, 21:41
Jeg har alltid, helt siden hu var liten hatt min med i stallen.
Da hu var babyliten, hadde jeg barnevakt mens jeg rei, men siden jeg er alene med henne, har jeg rett og slett ikke hatt noe valg om å ha henne med eller ikke. Hu har vært med i stallen siden hu var 1,5 år, og klarer fint å finne på noe å gjøre mens jeg driver med hesten.
Dog har hu alltid vært med å stelt hesten, ridd og alt annet som gjøres. Nå er hu 4,5 år, og jeg lar hu leie hesten, strigle, ri etc. Ikke helt alene, men slik at jeg har mulighet til å steppe inn om det skulle skje noe uforutsett. Stoler veldig på hesten og jenta som har nok vett til å være forsiktig til å gå bort eller spørre om hjelp om det er noe.

Når dette er sagt, lar jeg dem ALDRI være helt alene uten å ha et øye på dem begge. Jeg er alltid i nærheten og kan hoppe inn nårsomhelst.

Nikita
14-09-2009, 21:49
Dere som har barn, hvordan gjør dere det sikkerhetsmessig når dere har med barna i stallen?
Hva slags sikkerhetshensyn tar dere? Hvor mye lar dere barna pusle rundt hestene? Har dere i det hele tatt med småbarn til stallen? Triller dere vogn med hest på slep, parkerer dere vogn og holder på med hest? Har dere barn i bæremeis/bæresele/bæresjal og er i stallen?

Jeg lurer igrunn på alle tanker dere har rundt små barn, hest og sikkerhet :)

Jeg er VELDIG nøye når det gjelder barn (i alle fall mitt eget) i stallen blant hestene!

Jeg triller ikke vogn og hest samtidig. Nå når hun er snart 3 år lar jeg henne ikke gå fritt i stallen, hun har pussa litt på hest, men jeg står ned siden av og klar til å ta tak i henne hvis det skjer noe. Jeg parkerte vogn da hun var mindre, LANGT fra hester og gjerne i kroker osv der risikoen var liten for at det kunne skje noe. Jeg har hatt henne i bæresæle, men da har jeg IKKE holdt på med hest, bare vært på besøk.

Jeg føler jeg er litt FOR beskyttende! Jeg har jo en hest som er lobotomert, og skjer det noe med han hadde andre hester hoppa til for lenge siden. Men jeg tør ikke ta sjansen rett og slett, det er det ikke verdt.

Jeg ser stadig små unger (og mødre med babyer) som er (i mine øyne) uforsiktig blant hestene.

Løkki
14-09-2009, 21:58
Eg gjer det slik ;) :
http://i27.photobucket.com/albums/c196/ramplady1/0480.jpg

Eller så har eg ho i vogna. Ho søv ein gong eller to på dagtid, og av og til hender det eg taumkøyrer e.l medan ho søv på sidelinja :) Har alltid mobilen i lomma, og gjer det kun når det er folk rundt stallen. Tenker også mykje på at det kan skje noko med meg, men held ikkje på med skumle greier utan at det er folk på området.

kari anne
14-09-2009, 22:06
Alle tiders tråd!

Jeg hadde søta i bilen som regel når vi var i stallen alene. Prøvde å time det sånn at vi dro i formiddagsluren også måtte bilen stå og gå med radio på så hun ikke våknet. Møkket, fyllte vann og ladge for i full fart og om jeg var heldig sov hun til vi kom hjem. Prøvde å ha henne i vogn mens hun sov, men det var hun ikke helt med på. Har også hatt henne i formsydd bæresele, men må inrømme at stallarbeid i seg selv er nok for min del i tilegg til at jeg synes det er ubehagelig å bøye meg frem med sela selv om den har god støtte til hodet.

Har aldri leid hest med vogn eller sele og har ikke gått fra bilen lengre enn at jeg kan høre henne ()noe jeg synes jeg gjorde hele tiden) også måtte jeg se på henne nesten hele tiden just in case. Er mye lettere nå som hun er så stor (1,5 år), men det er lite hun får være med hestene, men tror hun synes det er mer en nok og få ta på de når de er bundet og se på de fra andre siden av gjerdet. Hun er veldig forsiktig, men hun får alikevel ikke gå selv inne i stallen og om det leies hester ute må hun holde seg med oss.

Heldigvis er pappan veldig flink og har søta i sele når vi går på tur. Det er jo litt kjekt, men må vel inrømme at jeg synes det er kjekkest å være på tur med bare nite... ;)

Hvordan er det med dere andre og kjøring? Når begynner dere å ha med spirene på kjøretur?

Nikita
14-09-2009, 22:08
Eller så har eg ho i vogna. Ho søv ein gong eller to på dagtid, og av og til hender det eg taumkøyrer e.l medan ho søv på sidelinja :) Har alltid mobilen i lomma, og gjer det kun når det er folk rundt stallen. Tenker også mykje på at det kan skje noko med meg, men held ikkje på med skumle greier utan at det er folk på området.

Er det her i enden av stallen, innerst? Så litt skummelt ut hvis det kommer hester liksom...

Løkki
14-09-2009, 23:07
Er det her i enden av stallen, innerst? Så litt skummelt ut hvis det kommer hester liksom...

Det er i enden ja :) Ikkje stor stall, kun 6 bokser, så det kjem ingen hestar verken inn eller ut utan at eg veit om det. Går ikkje frå ho naturligvis.

T.B.
15-09-2009, 01:53
Siden vår stall er en privatstall med mange forskjellige hester - og folk - har jeg mang en gang både grøsset og vært livende redd når jeg har sett foreldre som lar ungene sine rase rundt i stallen, hyle og skrike, kappkjøre med trillebårer, base i høyet og hive flis rundt i flisrommet mm.
At det ikke skjedde alvorlige ulykker var IKKE foreldrenes skyld....
(Det er heldigvis noen år siden dette var tilfelle - men dog...)

Har selv en hest som er trenet til å tolerere både rullestoler, hyl fra funksjonshemmete og brå bevegelser, og kunne ha med min datter i stallen fra hun var bitte liten - men da fikk hun aldri gå bort til andre hester. Heldigvis var hun et lettlært og lydig barn....

Er veldig opptatt av sikkerhet, og de gangene vi hadde føll, var det perioder da småbarn måtte beskyttes mot gnagende og sprettende småtasser - og da var barnevakt en selvfølge - inntil føllene hadde lært å oppføre seg.

Morgan
15-09-2009, 07:53
Nå er mine barn store men jeg har barnebarn. I sommer bodde mitt ene barnebarn her hos oss ( han er 3 år) og han gikk med hjelm på seg når vi var i stallen. Han fikk være med å møkke og rydde i stallen men han hadde en stol som han satt fint og lydig i når vi tok hester inn og ut. Når vi hadde hestene på midtgangen fikk han lov til å børste litt men da var vi hele tiden ved siden av.
Men en ting jeg savner og som jeg har lett etter i hele sommer er stallsko med ståltå. Det er ingen som har i små størrelser ( 24 ) og det er veldig synd.

stallflua
15-09-2009, 21:06
Leier aldri hest og barnevogn samtidig!!! Om jeg ikke kan parkere vesla i vogna mens jeg tar ut hestene, så for jeg enten hente hjelp eller så for hesten bare vente. Enkelt og greit. Tar INGEN sjangser...

Ellers lar jeg mine to tantebarn være med å stelle med hestene. De er oppvokst på gård og med hestene, så de har lært å passe seg for hestebein osv. Den elste ( 4 år ) får leie ente Ninni eller føllet, hans valg. Har lært han grundig opp hvordan holde leietau o.l + at jeg går alletider ved siden av slik at jeg kan ta i med han om det skal bli noe kluss. Evt har med en annen person som kan hjelpe til. Tantebarna strigler og styrer rundt hestene, sitte på litt og slikt, men er alle tider på vakt.

Min største skrekk i mitt hestehold er at noen skal bli skadd av mine hester. Derfor jeg jeg rimelig påpasselig når det gjelder hva er lov eller ikke, i tillegg til at JEG har lært hestene mine å tolerere rimelig mye støy og leven, slik at hvis noe skal skje, så går de ikke i lufta av slikt.

Forberg
15-09-2009, 22:55
Sønnen min på snart to er med i stallen hver dag( jeg er alene med ham i ukene). Han etterspør det faktisk:). Når han var baby satt han i vogn,eller i bæresele under stallarbeidet. Nå sitter han i vogn til hesten har kommet ut,og er "løs" i stallen med låst stalldør når jeg møkker osv. Han har liten trillebår,og gjør stallarbeid med mamma!! Han er alltid under oppsikt,og får ikke nærme seg hestene på egenhånd (to skvettne ridehester på 1,65 og 1,75 den minste er bare to år). Self får han sitte på ryggen til hesten i boksen når mamma holder,børste når mamma holder(holder barnet) osv. Jeg rir alltid etter at han har lagt seg (med babycall på gjerdet) eller når jeg har barnepass. Om han ikke er i form,eller ikke motivert for stall en dag,tar jeg det uten han,på kvelden.

Gutten min liker godt å jobbe i stallen og syns det er gøy,derfor er han med. Ellers er jeg motstander av barn som sitter timesvis i vogn i staller,på ridebaner osv for at mor skal drive med hest. De er små kun noen få år så da mener jeg de åra bør vere mest mulig på barnas premisser. Dessuten er det ekstra godt å få fri til å gå i stallen...alene!! Man trenger voksen tid og! Mange drar med barn på stevner og weekendkurs,og alt blir litt villt ala d TB beskriver. Nei i stede for fire kaoskurs i året tar jeg heller ett..alene!! Men jeg er litt sær da:) (og det siste avsnittet hadde ikke så mye med sikkerhet å gjøre...eller viss de ikke er med er det heller ingen risiko,he he :) )

Krussedull
15-09-2009, 22:58
Sønnen min har vært med i sallen siden han var bitteliten. Pleier å gjøre mest mulig når han sover (sover ca 2 timer om dagen ENDA) så jeg får tid til å møkke, fylle vann og fore. Oftest er han i vogn siden vi bor så nærme stallen, og da pleier vogna å stå på melkerommet, som ikke er tilgjengelig for hest, og det funker fint. Noen ganger har jeg tatt hestene inn i boksene og stelt dem mens han sover. Jeg har ridd en gang når han var med, men da var det en annen voksen person i stallen også. Nå er han litt over to år, og han får lov til å være med ut til hestene, så lenge han holder meg i handa eller er så nærme at jeg kan strekke ut en arm og ta tak i han. Han pleier å være med å møkke ute, dytter trillebåra osv. I dag var han oppi traktorhengeren, og da fikk han klø isisen vår når han kom og ville hilse over kanten. (hvor er fotoapperatet når man trenger det?) Var skikkelig nydelig. Han får lov til å sitte på hesten, men da holder jeg han hele tiden sånn at vis hesten beveger seg så har jeg han. Syns ikke jeg er hysterisk jeg.

Ajax
16-09-2009, 21:29
jeg hadde en pause fra hest mens jeg var gravid og mens ungene var små, mye pga kraftig bekenløsning også etter fødselen.
Nå som guttene er store, og vi har hestene hjemme på gården, går de litt om hverandre kan man si, minstemann på åtte år er stadig oppe på beitet på edderkoppjakt etc på gjerdestolpene, og eødstemann på 12 er jo med meg og rir.
Begge guttene har vært på travskolen, og kan kjøre og ri og omgås hester, og jeg har hester som kan omgås små og store mennesker.
Men det hender jeg må minne guttene på at hester er dyr som kan skvette, de er litt bortskjemte med våre hester som ikke svetter av fotballer eller trampoliner...

Nå har jeg en haug med nieser og nevøer da, og alle vil jo kose med hestene, men alle vet at det er ikke lov for dem å gå ut på beitet alene, eller holde på med hestene uten at jeg er med.
Men vi ER bortskjemte med hestene våre, for når unger har vært på rideskolen og lært at hester kan sparke om man går bak dem, så vet jeg at våre hester sparker ganske enkelt ikke...
Og alle er trafikksikre etc, så unger får være med på kjøretur, men MED hjelm naturligvis...

trineck
14-05-2010, 10:30
I går tok jeg for første gang med hest og jentungen på tur uten medhjelper. Mannen er bortreist og det var en skikkelig sommerdag, så var på tide.
Tømmekjørte en skrittetur med snuppa i sin veldig godt polstrede bæremeis. Vi koste oss alle tre, og jeg må si jeg synes det var utrolig deilig måte å gjøre ting på. Hest på god avstand fra jentungen siden hun er bak meg og han foran. Liker nemlig dårlig at jentungen skal befinne seg i potensiell fluktrute til hesten, selv om han aldri stikker. Paranoid! Og hun elsker å sitte i bæremeisen, kom bare masse fornøyd "prating" fra den kanten ;)
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-sjc1/hs594.snc3/31307_425871236070_652951070_6022630_2426637_n.jpg

Ah, kan leve lenge på denne!

tipsy
14-05-2010, 10:44
Jeg har en datter på tre år.
Når hun var helt lita så lå hun i vogna/satt i bilen når jeg satt ut hester på morgenen. På kvelden ligger hun og sover. Babycallen er på, og stallen er jo bokstavelig talt garasjen.
Nå venter hun på utsiden av boksene til jeg har satt på dekken/kopper. Den ene hesten får hun være med å sette på, men jeg er alltid klar til å "røske henne vekk" om det skulle være noe.
Så hjelper hun meg å sette ut hestene. Jeg går da innerst ved hesten, så holder hun i tauet ytterst.
Før jeg går inn på bietet og slipper hestene, har hun sluppet tauet.
Ellers trasker hun rundt som hun vil. Er strengt klar over at man ikke går inn i gjerdet til hesten. Da får hun hente meg og spørre om vi kan kose på dem.
Når hesten står på "gangen" (portåpningen), står hun på utsiden.
Noen ganger kan hun hjelpe meg og børste to av dem, men da og er jeg på allerten.
Hun rir både sammen med meg og alene.
Alene så går bestandig en av oss ved siden av henne og en leier hesten. Hjelm er jo en selvfølge.
Hun får aldri sitte på hestene inne i stallen. Er livredd de skal hoppe til eller gjøre noe. Det er ikke mye kraft som skal til for å *grøss* knekke en nakka mot taket eller noe...
Kall meg hysterisk, men jeg ønsker henne hel.

Inguz
14-05-2010, 14:05
Jeg er også svært forsiktig. Det er nå engang tross alt dyr vi holder på med, og man har ingen garantier for at de ikke plutselig skal finne på noe.

Seksåringen har vært i stall hele livet, og er opplært til hvor han skal befinne seg mens hestene er på vei inn eller ut, og han er også drillet på at man ikke får lov til å gå inn til dem på jordet, eller dille med dem foran boksene uten at jeg er der og styrer det.
Han får lov til å leie gammelponnien, helt alene mens jeg leier annen hest, men det er fordi han kan det og fordi gammelponnien er såpass trygg. Den tør jeg også å snu ryggen til mens guttungen børster.

Minsten som er snart året beskyttes naturligvis for alle potensielle farer. Vogna settes utenfor rekkevidde for hestene, og jeg har ham ikke på meg i sele mens jeg driver på med hestene. Kan godt gå tur med seksåringen på gammelponnien og vogna foran meg, men det begrenser seg også til den eksepsjonelt trygge ponnien.

T.B.
15-05-2010, 01:46
Vil tro at "hestefolk" har VETT til å oppdra sine barn til å ha respekt for dyr - uansett størrelse, og vet å ta forholdsregler.

Det som SKREMMER meg er hvor LITE "folk flest" lærer sine barn av "oppførsel".
Uregjerlige - ehh "selvstendige" - unger får gjøre akkurat som det passer dem - og det er livsfarlig å slippe slike unger "fri" i en stall - med foreldre som "tror" at alle hester står bom stille selv om en unge kravler under magen på den, røsker den i halen eller klasker til den i fjeset....

Min hest ville tåle noe sånt - men IKKE mange andre hester.....

Etter min formening er det foreldrene som trenger opplæring i omgeng med dyr - FØRST.

For en del år siden hadde jeg med to hopper med to ukegamle føll på "Åpen gård", og hoppene gikk runderidning med barn - til inntekt for arrangementet, og føllene gikk pent ved sine mødres side. Men da noen foreldre ville sette ungene sine på føllryggene - "de er jo sååå søte" - fikk jeg grøsninger - om hvor uvitende folk er om dyr.
Ja, på samme arrangement var det en diiiiger Herefordokse utstilt, og tre kuer, hvorav den ene tydelig var brunstig - og oksen viste tydelig interesse for denne, med prusting og forsøk på å bestige kua. Likevel presterte noen foreldre å sette fire unger på rad opp på ryggen til oksen - før eier ble oppmerksom på dette, og fikk ungene AV i en fart!

Hva små barn, som ikke har lært seg respekt for dyr, har gjort med mine "søøte og langhårete" hunder, i form av lugging, dra i halen og klype i nesa - har jeg ikke tall på.
Forrige bikkja stakk når det var småunger i nærheten - og mitt stoooore problem med min nåværende, er at "hu tar igjen" - så jeg må passe på som en smed når det er unger i nærheten av bikkja - ja, dyret havner i bilen eller hundeburet, sporenstreks, for å unngå "katastrofer" med snapping og hyyylende barn og krav om avliving....

Ja altså, en hund som snapper, kan bli avlivet på flekken.
Hva med om en hest "skuffer bort" en plageånd, eller en katt som setter klørne i en unge som drar den i halen?

Vi som har lært våre hester at "NEI!" betyr nei - vet vel å lære våre barn det samme....?

Inguz
15-05-2010, 03:14
Veldig viktig poeng, T.B. Det er vårt ansvar som foreldre å lære opp ungene våre, sånn at de har respekt for dyrene både i form av hvordan de behandler dem og i form av at de vet at det er dyr som ikke nødvendigvis reagerer som forventet eller har samme ønsker og grenser som oss.

trineck
15-05-2010, 08:01
Helt enig i at vi må oppdra barna med hensyn til dyr, enten de er hest eller hund eller noe annet.

Jeg har sett mye rart der, i fjor sommer kom en familie med to voksne og tre SMÅ barn inn og skulle raste med niste til alle inne på beitet til hesten min. Hestene ble jo en smule nærgående, særlig fjordingen, siden det jo var mat der. Glad jeg var i nærheten, så jeg kunne si at dere kan hilse på hesten men spis utenfor, før hestene hadde tråkket på disse små på jakt etter brødskivene i hendene deres..

Det er kanskje det skumleste jeg opplever generelt, når noen foreldre sender barn inn med godbiter til hestene i en flokk.. uff.

For en del år siden hadde jeg med to hopper med to ukegamle føll på "Åpen gård", og hoppene gikk runderidning med barn - til inntekt for arrangementet, og føllene gikk pent ved sine mødres side. Men da noen foreldre ville sette ungene sine på føllryggene - "de er jo sååå søte" - fikk jeg grøsninger - om hvor uvitende folk er om dyr.

Jeg fikk en barnebok jeg hadde da jeg var liten av mamma for litt siden, og åpnet den her om dagen for å lese for min datter. Der var det barn som red på føll, på tegning og i rim/regle. Ble litt paff da gitt!

ToveIr
15-05-2010, 08:24
Vil tro at "hestefolk" har VETT til å oppdra sine barn til å ha respekt for dyr - uansett størrelse, og vet å ta forholdsregler.

Det som SKREMMER meg er hvor LITE "folk flest" lærer sine barn av "oppførsel".
Uregjerlige - ehh "selvstendige" - unger får gjøre akkurat som det passer dem - og det er livsfarlig å slippe slike unger "fri" i en stall - med foreldre som "tror" at alle hester står bom stille selv om en unge kravler under magen på den, røsker den i halen eller klasker til den i fjeset....

Min hest ville tåle noe sånt - men IKKE mange andre hester.....

Etter min formening er det foreldrene som trenger opplæring i omgeng med dyr - FØRST.

Ja, på samme arrangement var det en diiiiger Herefordokse utstilt, og tre kuer, hvorav den ene tydelig var brunstig - og oksen viste tydelig interesse for denne, med prusting og forsøk på å bestige kua. Likevel presterte noen foreldre å sette fire unger på rad opp på ryggen til oksen - før eier ble oppmerksom på dette, og fikk ungene AV i en fart!

Hva små barn, som ikke har lært seg respekt for dyr, har gjort med mine "søøte og langhårete" hunder, i form av lugging, dra i halen og klype i nesa - har jeg ikke tall på.
Forrige bikkja stakk når det var småunger i nærheten - og mitt stoooore problem med min nåværende, er at "hu tar igjen" - så jeg må passe på som en smed når det er unger i nærheten av bikkja - ja, dyret havner i bilen eller hundeburet, sporenstreks, for å unngå "katastrofer" med snapping og hyyylende barn og krav om avliving....

Ja altså, en hund som snapper, kan bli avlivet på flekken.
Hva med om en hest "skuffer bort" en plageånd, eller en katt som setter klørne i en unge som drar den i halen?

Vi som har lært våre hester at "NEI!" betyr nei - vet vel å lære våre barn det samme....?

Mine barn på snart to og snart fire år er bestandig med i stallen, hjelper til å fore fli, ha ut, ha inn, pusse og mere til.

De får klar beskjed om hva de kan og ikke kan gjøre.
Passer selvfølgelig på de og er på vakt, men det har liksom blitt automatisk at de passer seg for å gå fornere bak og slike ting.

Men når min sønn var mindre så gikk han i luftagalen til Lille Mor, satte seg på ei bøtte og hun sto ved siden av han og la gjerne mulen i fanget. (små barn er utrolig snar).
Han ville liksom ikke høre på at det var ikke lov så vi måtte gjerde bedre inn rett og slett.

Nå er det ingen av de som kommer seg til hestene uten at jeg har opp grinda.

Men jeg må erlig innrømme at jeg har et rolig og avslappet forhold til mne barn og hestene.
De har liksom vært med fra dag en og hver dag.
De har fått ridd på de siden de var 6 mnd (tidlig krøkes).

Og vi har hund og katt og høner.
Ja de prøver å fånge hønene men de blir lei av å springe etter de(det blir forklart at de ikke må gjøre slik og hvorfor)
Katte tar rett og slett igjen, så der lærer de fort.
Hunden går bare sin vei hvis det blir for mye av det gode.

Men m ine barn har vokst opp med dyr og det trur jeg er veldig viktig, de lærer fort hva de ikke skal gjøre og hva de skal gjøre.
De behandler dyr med respekt, de spør og lærer hver dag.

Som nå, Lille mor har fått føll.
Da sier min sønn "nå må vi vente med å sitte på Lille Mor til bebyen, for nå er hun mamma og hun er redd for bebyen sin. og bebyen må vi vente med å sitte på til hun blir stor, nå er hun liten og svak. Hun må bli stor og sterk"

De som er oppvokst uten dyr og my godt i byer har desverre veldig liten erfarning med dyr.
Så de skjønner liksom ikke

T.B.
16-05-2010, 00:35
Ja, for noen år siden var det en reportasje i Norge Rundt, hvor ei ganske stor jente rei rundt på en bitte liten kalv. Den gikk også som "snutt" i introen til programmet en stund - inntil jeg fikk stoppet det, ved å sende en vel begrunnet melding om hvorfor de ikke burde ha den med - og fikk beklagelse til svar, at den skulle ikke sendes mer...

sandoy
16-05-2010, 00:37
Ja det ble nok mange "kalveritt" det året.. Bra du tok affære.

insolita
16-05-2010, 10:01
Jeg kan ikke fordra små barn i stallen. Jeg står selv på en svært liten og trang stall, og synes veldig lite om at andre har med seg barn som er så små at de ikke kan forflytte seg selv på en god måte og er overvåkne. Jeg blir faktisk irritert når andre har med seg barnevogn i stallen. Flere ganger har det vært situasjoner der det kunne ha skjedd noe, som f.eks at barnevogna holdt på å velte eller at et lite barn forvillet seg inn i en luftegård. En ting er hva de velger å gjøre i sin egen stall der de har full kontroll, men når det er andre oppstallet der så synes jeg faktisk at de må ta hensyn til oss også. Jeg ønsker IKKE å stå i en situasjon der jeg mister hesten min slik at den freser inn i stallen og velter en barnevogn. Jeg skulle faktisk ønske vi hadde forbud mot barn under 8 år i stallen jeg står på nå. Det er trangt nok som det er om ikke stallen skal brukes som "barnevakt" med vogner her og der.

NinjaChristin
16-05-2010, 10:15
Min sønn er 20 måneder, og jeg hadde ham med meg i stallen alene for første gang i går. Hesten har begynt å være ute om natta, og i går skulle vi da bare dit for å telle bein og gi kraftfôret. Han syntes det var ganske moro å få bære gulrota, kaste gulrota inn til hest (turte nemlig ikke holde den når store hodet kom :p ), se på hun spiste og så bære bøtta hjem. Inn fikk han kun være med på armen, og det bare siden jeg vet min hest er sjef der, og det ikke kunne blitt noe spring og jaging rundt oss.

Frem til nå har han bare vært en håndfull ganger i stallen, og det bare dersom pappa eller mormor har vært med. Selv om jeg bare skal måke, velger jeg å ikke ta ham med selv, fordi jeg ikke kan ha oversikt hele tiden. Først i vogn om det skulle komme andre hester, og nå som liten, nysgjerrig gutt som løper fort. Jeg har hest på større stall, så det er omkring 20 hest her som han kan komme borti.

Unger i stallen skal passes på til 100% så sant de ikke er store nok til å kunne passe seg selv, og jeg ser ikke 4-5 åringer i stand til det. Det er også slitsomt både for oss folk og hester med de eldre som løper rundt og bråker og herjer inni og utenfor stallen, ikke minst med tanke på at det lett blir litt mer nerve i de fleste hester da, og sjansen for at noe skal hende øker.

Jeg er i grunn heller ingen stor fan av at folk har med seg hunder i stallen..

jules
16-05-2010, 13:34
Mi på snart 2 har vært med i stallen fra hun var 2 uker gammel, (egen stall og kun to hester hjemme på det tidspunktet) så var ikke så lenge om gangen. Men egentlig hatet hun som pesten å være med i stallen, bare hyl og spetakkel.

Fram til i høst/vinter fikk hun kun være med mens hun satt i vogn. Men ettersom vinter og vår har gått, hun har blitt stødigere og begynnt å høre LITT etter hva som blir sagt, har hun blitt fullstendig hekta på hestene.. Sitter litt på dem og er med å måker osv. (Og "rydder" i salrommet! :p )
Men om det er hest på stallgangen, kan hun glemme å komme inn! De har aldri gjort noen noe vondt, men plutselig en dag skvetter de for et eller annet..

Ellers er hun opptatt av at hestene skal ha nok mat, og løper fram og tilbake fra høyballe til hest, både ute og inne.. Jeg passer på at jeg er i nærheten og "hjelper" henne med å gi hesten høyet, siden hun egentlig vil gjøre det selv, noe jeg er hysterisk på, for det er så lett at en slik en liten finer kan komme mellom hestens tenner..

Har begynnt å ta henne med litt i fjøset også, men da under konstant tilsyn.

T.B.
17-08-2010, 01:54
Da er de fleste av oss enige: Barn og hest er bra - bare ungene vet hva de har å gjøre - og IKKE gjøre - og at man kjenner hesten - og da gjelder det EGNE unger og EGNE hester.
Ble litt inspirert, så jeg scanna noen bilder:

http://i742.photobucket.com/albums/xx63/Brynsveien/Vanttilbarn.jpg

http://i742.photobucket.com/albums/xx63/Brynsveien/Ungrytter.jpg

http://i742.photobucket.com/albums/xx63/Brynsveien/Tidligkrkes.jpg

http://i742.photobucket.com/albums/xx63/Brynsveien/Riskalmanlre.jpg

http://i742.photobucket.com/albums/xx63/Brynsveien/PturII.jpg

Hehh - ble noen - har flere....

EliFi
17-08-2010, 02:02
Åh, så fine bilder TB :) Det er noe ekstra magisk ved det når barn og dyr får en spesiell kontakt. Toåringen min (hesten altså) sto og snuste så forsiktig på sønnen min som er 4 1/2 år her i helga. Gutten strøk ham forsiktig på neseryggen, og hesten senket hodet sitt helt inntil magen hans, og sto bare og nøt kosen. Gikk nesten kaldt nedover ryggen på meg, når jeg så den fine kontakten dem i mellom.

Men sånn ellers, så synes jeg at småbarn og hest skal være under nøye oppsyn av voksne når de er i nærheten av hverandre.

T.B.
17-08-2010, 04:26
Å ja - hadde ikke kunnet ta disse bildene uten å være SVÆRT nær.... - og passe på.

Det er verre når man snur ryggen til - eller ikke ser at en "familie på tur" slipper en skokk med uerfarne unger inn i til hestene - grøss....

LeneHenriksen
17-08-2010, 09:24
Her har jeg aldri med meg unga alene til stallen. Da er som oftest faren med. Men hu på 1år sitter alltid i vogna et godt stykke unna hesten eller sitter på armen. Men hu får hilse på hesten når vi holder hu og hu elsker det:-D Eldstemann på 2år får lov til å gå rundt på gården, men aldri leke og tulle rundt hesten. Og det hører han på for han er ikke veldig glad i store hester.
Men er en shetis på stallen som vi låner til han og den får han pusse på og leie på, men vi går alltid med han!
Og vi har ALLTID øyne på unga, spesielt på han på to siden han ikke sitter i vogna

MonaB
17-08-2010, 09:38
Siden jeg er alene med min har han pent måttet bli med i stallen. I begynnelsen sov han jo uansett halve døgnet, så da var det ingen problem. Etterhvert som han ble større og mer våken hadde jeg barnevakt når jeg skulle ri. Selve stallarbeidet ble gjort mens hestene var ute, da hadde jeg vogna stående sånn at han kunne se på det jeg gjorde. Har ellers hatt babycall i vogna for sikkerhetsskyld, siden vogna har stått plassert sånn at den ikke står i veien for folk og hester.

Nå må jeg finne på noe lurt, for lekegrind er ikke kult i følge poden, og barnevakt er ikke alltid like enkelt:p

Bea
17-08-2010, 13:51
Jeg har ikke med min alene i stallen, det er et evig problem dra i stallen og trene for pappan har ting og gjoere bestandig og liker ikke vaere alene med babyen.

Naa skal vi vi kjoepe et hestested med plass til svigers saa da kan hun vaere med bestemor mens jeg er i stallen.. ( bare vi finner det rette stedet )

Da kan hun heller vaere med i stallen naar jeg har 100 % tid til henne , og ikke masse ting og gjoere med hestene.

Wendy-J
17-08-2010, 14:17
Nå til høsten skal Tula begynne å bli med i stallen 1 dag i uken. Så når jeg skal ri da må jeg finne på noe lurt. Håpet er jo at hun kan sove de 45minuttene jeg rir da, men gjør hun ikke det så må jeg pent bare finne på noe.
Da blir det baneridning en gang i uken og tur i helgene når gubben har henne.

Issa
17-08-2010, 16:04
Sofie har enda ikke kommet særlig nær hestne. Holder oss på behørlig avstand om de er bundet eller holdes, har gjerdet i mellom eller står i boks. Er VELDIG forsiktig. Det skal så lite til.. At de skvetter og bomper oss kan være galt nok. Hun er ikke den ungen som får sitte på før hun kan gå osv :) Fordi jeg er en hønemor, og fordi jeg vet hvor lett det kan gå galt, av så lite. Når hun er et par år kan hun kanskje få sitte på hehe.

Jeg hånderer ikke hestene en gang når jeg er hjemme alene med Sofie, selv om hun sover. I tilfelle noe skulle skje med meg. Bare når noen andre er hjemme går jeg til hestene.

T.B.
19-08-2010, 01:02
Kan ikke dy meg for å legge inn et bilde til - av min niese som har CP og ikke kan gå.
Her er hun 4 år, og føllet er 4 uker - og allerede den fødte terapihest.

http://i742.photobucket.com/albums/xx63/Brynsveien/Godevenner.jpg

Sofie & Suzett
19-08-2010, 02:59
For et nydelig bilde!!! Har du flere?

Tvillingmamma
19-08-2010, 15:54
Tvillingene på 4 har vel vært med i stallen i alle år. Ikke alene med meg om jeg skal ri. nå er de også med og steller om de gidder eller løper å leker der det er leker for dem. Det har blitt en naturlig del om hva man kan og ikke kan gjøre mens man er i stallen og sikkerheten blir ivaretatt av dem begge to.

eldste på 6 var vel et par år drøyt da han ble med i stallen og vært med siden det. Litt mer å lære egentlig. Men veldig greit og hører bra atter den dag i dag. Men er ikke ille opptatt av å stelle og pusle lengre han, mer spennende å få lov til å leke med leken som er i andre enden av gården. Da løser jo ting seg sjøl. Han var også med her om dagen da jeg ville ri ut en tur (kjempe svimmel så kællen måtte være med, mest for å sjekke hvor langt jeg kunne strekke strikken) men da fikk vi klar beskjed om at det gadd han ikke. Han ville være i huska han asså. Greit det for vi rei til nabogården og han kunne se oss hele veien frem og tilbake.

Løping, skriking, hyling er strengt forbudt rundt hesten!! Det hjelper gjerne til med dagnlige gjøremål, men jeg er uansett aldri langt unna selv om jeg stoler på både barn og hest. Og så langt har det aldri skjedd no skade!

T.B.
20-08-2010, 00:46
Tja, fant dette - det er 4-årige Fjærill (Sunniva's søster) som er godt igang med trening til å bli terapihest.

http://i742.photobucket.com/albums/xx63/Brynsveien/Fjrillogtosmryttere.jpg