PDA

Se full versjon : Bitt

Ragnhild
15-11-2006, 22:58
Jeg kjører jo Janko litt sånn for moroskyld. Når jeg har kjørt han nå har jeg kjørt på pessoabitt (huff). Grunnen for dette er fordi jeg gjerne vil ha muligheten til å ha litt mer kontroll enn på et vanlig trinsebitt siden jeg veit han kan ta litt tak innimellom, og jeg har ikke hatt annet bitt å kjøre med.

Så driver jeg jo å tenker på å anskaffe meg et kjørebitt som er litt bedre å kjøre med. Men nå har jeg lite peiling på kjørebitt, og jeg tenker også litt i forhold til lommeboka mi. Jeg har sett litt på postkandar (http://www.hooks.no/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=622766760&pf_id=NO-500462%20%20%20%20%20%20%20%20%20&dept_id=NO-92) på hööks. Om jeg går for postkandar, burde jeg da gå for det jeg linket til, eller burde jeg gå for et delt postkandar (http://www.hooks.no/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=622766760&pf_id=NO-500447%20%20%20%20%20%20%20%20%20&dept_id=NO-92) eller en postkandar med tre ringer (http://www.hooks.no/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=622766760&pf_id=NO-500454%20%20%20%20%20%20%20%20%20&dept_id=NO-92) (synes dette ser veldig sterkt ut om jeg får si det selv..)? Eller burde jeg prøve et helt annet bitt (gjerne da et bitt de har i hööks, da jeg skal bestille annet derifra også)?

Blir glad for raske svar, må bestille derifra så fort som mulig (hesten svetter ihjel i dekkenet han står med ute nå, jeg må ha et tynnere dekken!).

Tone
15-11-2006, 23:14
Man MÅ jo ikke ha kjørebitt når man kjører :roll:

Jeg kjører Bajass på samme bittet som jeg rir med, 3-delt happy mouth ;-)

Ragnhild
15-11-2006, 23:28
Jeg er veldig klar over at man ikke må ha kjørebitt når man kjører, og ideelt sett ville jeg kjørt han på det tredelte jeg rir på. Men som jeg skreiv, han kan ta litt tak når vi kjører, og jeg liker å ha litt kontroll, særlig med tanke på at vi kjører på veier hvor vi kan møte på turgåere (da gjerne med hunder), syklister og en travtrener som er ute å kjører. Synes det er bedre å ha et litt sterkere bitt en periode så jeg slipper å virkelig henge i tøylene om jeg skal stoppe han (noe jeg måtte sist :roll:).

Therese
15-11-2006, 23:47
Det er ingen forskjell på postkandar med to ringer og den med tre, bortsett fra at selve bittet blir litt tyngre og at du har en ekstra ring hvis du skulle ønske å bruke det (ikke det at jeg kan forestille meg at det er så mange som trenger det).

Jeg har selv uleddet postkandar med tre ringer, tror de var utsolgt av typen med to ringer når jeg bestilte.
Er fornøyd med bittet og tror faktisk det er det bittet Eikdokka liker best av alle jeg har. Skjønner deg godt at du vil ha et annet bitt til kjøring, man har tross alt ikke samme kontakten med hesten. Eller samme kontroll som når man rir hvis noe skulle skje.

Det jeg liker best med rett postkandar er hvor stabilt bittet ligger i munnen og samtidig er så nøyaktig at man kan gi bittesmå signaler som blir korrekt.

Jeg ville nok prøvd uleddet først og fremst hvis du går for postkandar, erfaringer jeg har hørt fra andre er at de leddete blir skranglete og ustabil. Det uleddete er forresten svakt buet (munnstykket).

Fornøyd vi ;-)

Ragnhild
17-11-2006, 23:16
Tusen takk for godt svar Eikdokka (som jeg har klart å overse frem til nå..)! Får se om jeg ikke blir å kjøpe meg et postkandar. Er det noe jeg bør tenke på med størrelse? Større/mindre enn vanlig bitt?

Therese
18-11-2006, 01:13
Jeg skulle vel egentlig hatt i 14.0 eller 13.5 til Eikdokka, da hun bruker 14.5 i de fleste bitt til vanlig og noen ned til 13.5.
Men har da altså postkandar i 14.5, den er noe for stor men ligger stabilt så jeg har brukt den av og til for det. Hmm.. tror nesten jeg må prøve den i morgen, ble faktisk litt usikker på om den er for stor til henne eller ikke.

Hvis det vanlige bittet ligger inntil munnvikene og ikke stikker ut på sidene tror jeg nok du kan bestille postkandar i samme str.! Evt. 0.5 cm mindre.

Mini
18-11-2006, 19:19
Me har eit postkandar med 3. ringer...det fungerar greit...Eg vil rtter kvar begynna å kjøra men 3 delt då...Eg har hørt frå ein kjempe flink ride og kjøre instruktør at Delte bitt med kjetting klemmar over alt! eg ville ikkje hatt delt postkandar!

Anne&gneistene
24-12-2006, 01:34
Kjører både Spot og Gina på trinsebittet jeg. Fungerer like bra som i salen.

Tone Kristin
24-12-2006, 02:14
Ville nok gått for udelt, da det ligger mer stabilt i munnen.

Hvis det vanlige bittet ligger inntil munnvikene og ikke stikker ut på sidene tror jeg nok du kan bestille postkandar i samme str.! Evt. 0.5 cm mindre.
Eeeh, hæ? Mindre? Det må vel gjerne være større, for at øynene man skal feste sidestykkene i ikke skal klemme. Eller bender du ut de Therese?

Therese
24-12-2006, 12:39
Du tenker på at de vil bli for trang på en måte?

Har faktisk ikke tenkt på det, siden det jeg har er for stort tenkte jeg nok bare på munnstykket. I utgangspungtet ville jeg nok prøvd med samme str. som blir brukt til vanlig. Trallaalaaa.. Litt blond :lol: Men du sier noe der. Jeg har ikke prøvd med mindre så jeg vet ikke..

Jeg er som alltid enig med Tone Kristin, ville også gått for uleddet.

Monica S
28-12-2006, 03:05
Stjeler tråden litt vist det er greit=)
På postkandar er det en "ruglete" og en glatt side.. hvilken side av bittet skal vere inn i munnen?
Noen sier at det er den ruglete som skal vere inn,
Andre sier at det er den glatte..
Er det ikke noe som er rikti vei på det da?

Ragnhild
28-12-2006, 05:00
Stjeler tråden litt vist det er greit=)
På postkandar er det en "ruglete" og en glatt side.. hvilken side av bittet skal vere inn i munnen?
Noen sier at det er den ruglete som skal vere inn,
Andre sier at det er den glatte..
Er det ikke noe som er rikti vei på det da?

Æhøm.. Mitt er helt likt på begge sider.. Håper jeg?

Monica S
28-12-2006, 05:03
hehe=p
Mitt er vertfall ikke likt på begge sider..
Å det går jo an å snu det begge veier og..
Hadde jo vert litt dumt om det ikke var bra å ha det en av veiene.. :???:

Mari
28-12-2006, 07:31
Ponnis: Hvor har du kjøpt den postkandaren? Mitt er likt "overalt"..?

Therese
28-12-2006, 15:22
Min har også en ruglete og en slett side.
Pleier å ha den slette siden inn :smile: Har vel noe med at det blir litt skarpere på den siden det er ruglet hvis man ønsker det.

Monica S
28-12-2006, 16:41
Ponnis: Hvor har du kjøpt den postkandaren? Mitt er likt "overalt"..?

Fikk det med hesten, så jeg aner ikke..
:smile:

Kansje jeg bare skal bruke den glatte siden inn da..

Tone Kristin
28-12-2006, 19:04
Om du vil 'bruke' den glatte siden av bittet, så må den ruglete siden peke inn mot munnen. Når man tar i bittet så vil du jo vippe det nedover, og den glatte siden vil da komme ned på tunga. Prøv det i hånda di om du synes det høres rart ut. Jeg og har alltid gjort sånn som Therese sier, men fikk bevist at det var feil på skolen.

Du tenker på at de vil bli for trang på en måte?

På de aller fleste hester så vil øynene man fester kinnstykkene i bli for trange, ja. Hestekjeven blir jo bredere jo lengre opp på hodet man kommer. Om man ikke bøyer de ut da, noe som er fullt mulig (Og allerede gjort på noen akademiske bitt, har jeg sett).

Monica S
28-12-2006, 19:28
Ååå.. det tenkte jeg ikke på.. :oops:
Så da blir det altså den ruglete siden inn da.. :smile:

Takk for hjelpen :-D

Therese
28-12-2006, 21:38
Men er det ikke "mildere" om den glatte siden er mot munnvikene til hesten? Jeg har uansett alltid på den øverste ringen, vil det fortsatt bli så mye vippet at den ruglete siden kommer mot tunga?

Må teste når jeg drar i stallen.. Ble usikker nå :roll: Det er jo logisk det du sier Lene, men må prøve likevel *s*

Tone Kristin
29-12-2006, 02:49
Det er jo logisk det du sier Lene, men må prøve likevel *s*
Lene hvem?

Det med munnvikene tenkte jeg faktisk ikke på. Må 'stjele' et bitt på stallen og se i morgen tror jeg...

Therese
29-12-2006, 19:04
Ooops.. Blandet deg og Lene (Th.)! :oops:

Men ja, fortell hva du kom frem til. Jeg har stallfri i noen dager så får ikke sjekket riktig enda.

Therese
06-01-2007, 22:56
Har hatt litt testing med det bittet nå, og jeg vil fortsatt bruke det med den ruglete siden ut. Det skal bra mye til for at den ruglete siden kommer på tunge hvis jeg har bittet den veien, og hvis det nå skulle vært nødvendig å ta så hardt i tømmene får det bare være at det ruglete kommer på tungen.

Jeg synes ikke det er noe bedre at det ruglete er mot munnvikene hele tiden og kanskje blir presset opp i ganen hvis det en gang må til å ta så mye i tømmene.

Ragnhild
07-01-2007, 01:29
Godt du finner ut hva som funker for deg Therese! Glad jeg har et jaktkandar som er likt på begge sider jeg, så slipper jeg å tenke på akkurat den problemstillingen.

htj
14-01-2007, 20:30
Mitt tips er: Få et bedre forhold til hesten din, lær den fra bakken at den skal vente på deg, så slipper du disse jævla sterke bittene.

(ikke ta det så ille opp, bare det jeg ville ha gjort!)

Silje og Tindra
14-01-2007, 22:13
Et godt tips htj, er å dempe tonen din noen hakk. Det er ingen grunn til å banne eller på andre måter uttrykke seg nedlatende.

Ragnhild
14-01-2007, 22:38
htj: Det er hva du ville gjort. Jeg kjører ikke Janko på trinsebitt nå, det er uaktuelt. Jeg vil selv påstå at jeg har et rimelig godt forhold til han (og jeg føler meg såpass sikker på det at jeg tør å påstå at flere her kan skrive under på det), men når han får vogn på seg, og får lov å trave nytter det ikke å rope frem til han "Husker du ikke hvor snill jeg er som stod i ti minutter og klødde på deg i går!? Husker du ikke hvor godt forhold vi hadde da du fulgte etter meg som en hund på banen!?" Sorry mac, det funker ikke. Du ville satsa på et bedre forhold med hesten, jeg foretrekker BÅDE et godt forhold til hesten OG å ha litt kontroll når jeg er ute å kjører. Ikke bare på grunn av mitt eget hensyn, men også andres hensyn da vi ofte kjører på veier hvor det er mange folk som er ute å går.

Jeg føler meg faktisk flink nok med hest til å vite hva jeg driver med når jeg putter på hesten min et jaktkandar. Hadde jeg ikke følt meg flink nok ville jeg ikke gjort det. Og det at Janko faktisk virkelig trives med det bittet, det kan da vel ikke helt stemme i dine ører? Vel, believe it or not :)

Og som moderator: Dropp banningen, tenk på at det er mindreårige på forumet. Hold det i en saklig tone.

Therese
14-01-2007, 22:58
Mitt tips er: Få et bedre forhold til hesten din, lær den fra bakken at den skal vente på deg, så slipper du disse jævla sterke bittene.

(ikke ta det så ille opp, bare det jeg ville ha gjort!)

Hvordan kan du si at jeg og hesten min ikke har et bra forhold? Fordi jeg faktisk tenker sikkerhet forran å være fjortiss og vise meg for andre? Har du sett oss sammen kanskje?
Jeg vil tørre å påstå at jeg og hesten min har et meget bra forhold, uansett hva du måtte tro.

Hesten min stikker ikke mer enn to-tre meter hvis hun blir skremt når vi kjører på tur, da stopper hun fint hvis jeg bare snakker til henne. Men hva hvis det en gang står en barnevogn forran der? Jeg kan ikke bare snakke til hesten å håpe på at hun er like lydig da som ellers.

Du burde kanskje få opp øynene litt og innse at ingen menneske vil kunne "slette" fluktinstinket til en hest, uansett hvor bra forhold man har.
Jeg synes det er ganske ille at noen tror at de kan gjøre en hest på 500 kg helt hjernedød slik at den ikke reagerer på noe. Så klart kan man ha miljøtrening, men det vil bli vanskelig å trene på alle mulige situasjoner på alle mulige måter. At en hest ikke reagerer på en ting idag vil ikke si at den ikke gjør det i morgen heller.

Når jeg i tillegg ferdes på E8 med fartsgrense på 80 km/t synes jeg ikke det er så smart å tøffe seg, uansett hvor glad og snill hesten min er, og uansett hvor mange gang vi har gått akkurat samme veien kan det plutselig være noe som kan skremme hesten.

Det er snakk om å ha en sikkerhet, det er snakk om å ha fullstendig 100% kontroll når en hest psykisk kobler ut pga. fluktinstinkt. Hadde jeg hatt et dårlig forhold til hesten min hadde ikke hun stoppet uansett hvor sterkt bitt jeg hadde puttet på. Noe sier meg også at du aldri har kjørt med et slikt bitt ettersom du kaller det "jævlig sterkt".

Synes du skal være litt forsiktig å uttale deg om ting du tydeligvis ikke vet noe om.
(Ps. Dette er det bittet hesten min liker best ;-) )

Ragnhild
14-01-2007, 23:03
Therese: Jeg ser virkelig for meg at Eikdokka og Janko lager sånn "Ja til mer ridning på jaktkandar"-kampanje med plakater og går og demonstrerer foran stortinget ogsånn :mrgreen:

Therese
14-01-2007, 23:24
:lol: