PDA

Se full versjon : Favør 30

Missy
15-11-2006, 21:59
Må bare høre med dere som har bedre peiling på foring.
Jeg fòrer med 6 kg høy pr hest, pr dag+ 2 l komplett. Begge får også olje.

Men begge hestene mine som er to varmblodser, har litt problem med å legge på seg. Begge har fått ormkur, og helse er sjekket, ingen orm eller noe av den slag.

Pappa mente jeg kunne fòre med Favør 30, men jeg mener da dette er for kyr, okse og sau.

Favør 30 beregnet inneholder:

Råprotein: 15%
Trevler 5.9%
Råfett 3.9%
Rààske 6.9%
Stivelse 35.7%
Tørrstoff 88.3%
kalsium 0.75%
fosfor 0.48
magnesium 0.32%
Natrium 0.31%

Komposisjon:

Bygg 44.4%
Havre 20.3%
Hvetekli 9.4%
Melsse 8.9%
raps expeller 5.9%
mineralpremiks 2.8%
soya 2.6%
rapsfr€ 2.4%
maisgluten 1.5%
urea og mineralpremiks1.1%
vitamin og mineralpremiks 0.49%
smakspremiks 0.25%

Jeg mener dette er fòr for sau eller ku, men pappa mente da at det ville fungere fint på hesten, for å få den til å legge på seg. Jeg har tro på at de vil legge på seg, men at det er bra for hest, stiller jeg meg skeptisk til.

Hva mener dere som kan dette med fòring bedre enn meg og pappa?

Vil gjerne høre en forklaring på hvorfor dere mener det dere mener. ;-)

Edit: leif

Frida&Jameel
15-11-2006, 22:06
Jeg ville begynt med å øke grovfôr mengden, og så satt opp på kraftfôret. Etter min mening så synes jeg varmblodshester burde få mer enn 6 kg høy om dagen, men nå er jo alle hester forskjellige og har ulik behov :smile: Jeg ville gitt minst 2 kg høy per 100 kg kroppsvekt :smile:

Håper du finner ut av det og får de til å legge på seg ;-)

Missy
15-11-2006, 22:14
Er bare sånn ca regning på høyet. De får vel sikkert mere. Kjører ut tre overfulle trillbårer 4 ganger daglig, blir det ca mange kilo det da? Er fryktelig dårlig på ca regning.
Høy veier jo ingenting nesten, så jeg er litt usikker. De får også silo i tillegg, glemte å nevne det.
Når de kommer inn, får de full krybbe med silo.

Den ene hesten er litt under middels aktivitet, alderen er 22 år, og nyter og være pensjonist. Finnes det noe senior grovfòr som noen kan anbefale?
Men Aladin er 12 år, og brukes jevnt.

Missy
15-11-2006, 22:16
Begge hesten får foresten fritilgang på høy i rundball fra neste uke. Jeg syns også det ble for lite høy,det er derfor, jeg skal prøve med fritilgang nå. Siden de står ute meste av dagen.

Anniken B
15-11-2006, 22:43
Er tennene sjekka?

Synes nok de trillebårene dine høres litt mer ut enn 6 kg ja.. ;-) En høyball veier ca 15 kg da, til sammenlikning.
Uansett, kufor er til ku, hestefor til hest. Du kan godt gi litt mer kraftfor, selv om jeg ikke er så glad i det. Du kan godt tilsette olje også, det er effektivt når de skal legge på seg.

Missy
15-11-2006, 23:21
Oi,da får de mye mere enn 6 kg ja:p Men de får olje.

Jeg vet ikke om det er til ku eller hva det er til, men det er noe jeg innbiller meg.

Missy
16-11-2006, 09:26
Ingen som har kjennskap til fore?

Therese
16-11-2006, 09:31
Ingen erfaringer med dette fòret. Men ku er ku, sau er sau og hest er hest.

Det må da være mulig å bruke en type hestefòr som oppfeting?

Missy
16-11-2006, 09:34
Det står ingen plass hva slags dyr det er beregnet på. Favør til sau heter favør sau, men dette er spesielt kraftfor for å fete opp. Men om det kan brukes til hest vet jeg ikke.

crusabell
16-11-2006, 10:26
vet av noen som gir kukraftfor til travhestene sine. for at de skal vokse fortest mulig. mange som bor på gård bruker også kufor til hest. har aldri prøvd selv da,bare så det er sagt.

Hilde
16-11-2006, 10:37
Kanskje du kan spørre på Felleskjøpet? De vet vell hva det kan brukes til. Ellers finnes det mange merker hestefôr. De fleste merkene har spesialfôr til gamle hester og hester som trenger å legge på seg. Det jeg kjenner best til selv, er Eggersmann. De har et fôr som heter Vital/Senior. Det er tilpasset hester med de behovene du nevner. Kan anbefales :-)

Missy
16-11-2006, 17:00
Takk for svar :-D Tror jeg skal ta meg en tur på felleskjøpet å høre.

Fant bare på nette at det også var godt egnet til kyr eller okse. Men det står ikke noe om hva det hovedsaklig er beregnet på. Pappa bruker nå dette på sau,men det er ikke spesiellt for sau.

Missy
16-11-2006, 18:07
De på FK mente den kunne brukes for å få hesten til å legge på seg. Skal gis i små mengder og ikke over lengre tid. Men han ville anbefale det hvis jeg skulle få hesten til å legge mere fett.

Ingeborg
21-11-2006, 06:49
Kan ikke si jeg er enig i kufor til hest! Kua er jo drøvtygger med 4 mager.. Det er/har absolutt ikke hesten..

Ei venninne hadde en hest stående på trenerstall en liter periode i forbindelse med ferie, han fikk da noe kufor, og fikk noe sinnsykt med hevelser og klumper over hele kroppen..

Men alle hester trenger nødvendigvis være sånn..
Men for all del, det er jo bare å prøve seg frem litt forsiktig, og se hvordan det går..

Missy
21-11-2006, 13:22
Det er ikke et spesiellt berengnet for for kyr. Det er et proteinfor slik jeg forsto det. Men han mente at jeg kunne gi en halv kg til en kg pr dag for å få opp vekt. Det er ikke et for som jeg skal fore med slik som komplett, det er bare periode for, slik at jeg bruker det for å få opp vekt.

Anniken B
21-11-2006, 13:49
Det finnes bedre måter å gi hesten mer protein på, f.eks lucerne eller soyamel/soyapellets. Dessuten er ikke protein det mest gunstige å øke på dersom hesten skal legge på seg, gi heller fett i form av olje.

~Anniken

Missy
21-11-2006, 13:57
De får olje. Jeg var selv veldig skeptisk til dette, som jeg nevnte i første innlegg. Men han mente at det var et for som han ville anbefale han på FK å så, men de får små mengder.

Forer litt i underkant av en halv kg av det. Men jeg vet som sagt ikke, jeg har aldri hørt om favør 30 før.
Vet det er Favør sau og favør ku osv, men Favør 30 har jeg ikke vært borti før.

Setter pris på råd fra deg, er uhyre redd for å fore med ting jeg ike har kjennskap til. Men han var så skrå sikker han på FK, å han vet bedre enn meg. Men det er som du sier, jeg klarer ikke å slippe tanken på at dette er for sau eller ku. Iallefall siden favør produserer til sau og ku ellers.

LisaFi
22-11-2006, 22:50
Favør 10 er i alle fall utrolig likt det Felleskjøpet kaller Champion komlett, bare noen milligram forskjell mer evitaminer og sånt i hesteforet, mener jeg å huske. Og for all del, Bleke papir på hesteforet, må vite. Sikkert derfor det koster et par kroner mer for kiloen.

Selv har vi helt kutta ut alt pelletert for, unntatt "graspellets", men det er jo også fint proteinfor da. Og så så koselig å gi dem grøt, hehe..

Lucinda
23-11-2006, 02:17
Ser mange har ein tendens til å kalle alt for kufor, sauefor osv. For meg blir det litt feil.

Desse dyra er drøvtyggere og spieser det samme. Ja det blir laga eget for til sau også, men........ det er gjerne berre i namnet omtrent og gjer det dyrare.

Favør 30 er nok eit drøvtyggerfor ikkje så langt unna favør 10. Blir nok brukt til både sau og ku og gjerne andre dyr.

Eg har ikkje noko som helst tru på att det er farlig å gi til hest i små mengder....... det inneheld ikkje noko farlige stoffer for hesten. Det einaste er att hesten som ikkje er drøvtygger bruker lengre tid på å fordøye foret og derfor ikkje vil nyttiggjere seg dette på lik linje med den som er drøvtygger. Det vil være faligare å bytte motsatt og gi ein drøvtygger hestefor da dette er laga for hestens mage og er lettere fordøyelig.

Men ser ellers att det inneheld ein del stivelse og det er ikkje gunstig til hest. Ein annan ting man skal være obs på er att ein del drøvtyggerfor inneheld (i allefall tidlegare) ein del koffein som er doping for hest så være obs på dette om man forer på noko form for drøvtyggerfor og starter hesten i noko form for konkurranse. I tillegg er kanskje spesielt kalsium fosfor innholdet ikkje heilt riktig i forhold til det hesten skal ha. Så her må man gjerne inn og regulere med mineraltilskudd. (nb dette blir enda verre om man forer hesten på bygg og havre)