PDA

Se full versjon : Pass på at salen ikke ligger for langt tilbake

Lopke
09-09-2009, 23:38
http://www.ridemagasinet.dk søk på titel

Birre
10-09-2009, 01:25
Jeg forundrer meg stadig over både plassering av sal og sits til mange som rir islandshester. Salen ligger tydelig bak bakerste ribben, noe som vel de aller fleste vet ikke er gunstig.

De gangene jeg har spurt om hvorfor har jeg bare fått oppgitte blikk eller svar som at slik er det bare. Sånn er det, sånn har det alltid vært og sånn skal det være.

Ja, ja, tenker jeg da. Da får det jo bare være slik...

Helga
10-09-2009, 01:39
Veldig god artikkel! Dette har eg sjølv fått høyre, eg var i det miljøet med hesten min før, at slik er det. Veldig vanskeleg å vite, ettersom at ein altfor lett høyrer litt for mykje på dei som antakeleg kan meir og som har meir erfaring ennd eg sjølv.

julnil
10-09-2009, 11:41
Jeg har fått vite, av to som driver med islandshest som næring, at det bare er tøys at en sal ikke skal ligge bak siste ribben...tilogmed den ene var en som skulle selge en isis-sal til meg, den andre driver med oppdrett og salg av isiser..

julnil
10-09-2009, 11:43
Side 4 af 4

Sådan finder sadelmageren hestens sadelleje

Bagtil ender sadlen ved den 18. brysthvirvel. Den finder han ved at trække en lodret linje fra det sidste ribben til ryggen (C) og bevæge sig 8-9 centimeter i retning mod manken (D).

Dette kan da ikke være et standardmål, vil jo være individuelt, særlig mellom store og små hester..

Hanna&Brá
10-09-2009, 11:54
Jeg vil jo si at bildebevisene her var temmelig dårlige... Dette er for mange år siden utdaterte saler, og det er ikke mange islandshestryttere som enda bruker sånne, men finnes jo. På samme måte som storbrun og ridetraverhester som går rundt med dårlige økonomi-saler fra Høøks..

JEG har hørt at 90% av Norges hester går med salene for langt fram.
Hvor ubehagelig er det ikke å gå med gjorden i veien for skuldrene da?
Jeg kjenner flere med det problemet, enn de som har salen for langt bak.

Jeg forsvarer ikke de som har salene altfor langt bak, men jeg er drittlei av at alle islandshestryttere/eiere blir dratt over en kam m.h.t til saltilpassing og, la oss kalle det, salplassering.
Forgjord er det vel omtrent ingen som bruker lenger, ei heller halereim, det er i såfall sånne ut på tur i bratt terreng folk, eller folk som henger igjen på 80-tallet.
Dette temaet har vært diskutert opp og ned i mente her inne før.
Nå kan dere jo ta dere en tur på en av de siste stevnebilde-spammene, finne linker til bilder og grille oss. Det er disse salene, sitsene og salplasseringene som er aktuelle og ikke de bildene av gamle, ekle saler som blir presentert i annonsen her.
Den moderne islandssal er ikke mye ulik vanlige dressursaler, og jeg tror ikke den vanlige islandshestrytter er noe dårligere til å sale på sin hest enn den vanlige storbrun-rytter.

julnil
10-09-2009, 12:00
Ser du tar dette personlig Hanne, og det synes jeg ikke burde være nødvendig.

Det er ikke til å stikke under en stol at mange plasserer salen helt feil, sprang/dressursaler fremme på skuldrene, saler som ikke passer, saler som ikke har noe på en hesterygg å gjøre, og saler som ligger for langt bak, ser man ofte på isiser. Ser også at pga salens flate sete, og pga tølten, så sitter veldig mange ryttere langt bak på hestens rygg.

Hanna&Brá
10-09-2009, 12:02
Jeg tar det ikke personlig. JEG har god samvittighet, jeg har en sal som ligger godt på hesten min, og har aldri hatt annet.
Men som islandshestrytter er jeg lei av å få dette stemplet i panna gang på gang.

julnil
10-09-2009, 12:07
Ja, det kan jeg skjønne.

men vil også legge til at jeg ser dette samme fenomenet på N/L er også, saler som er for lange. Men dette er ikke så tydelig utad, da det er færre N/L'er og de dermed blir mindre synlig enn alle isiser.

trollungen
10-09-2009, 12:13
Ser du tar dette personlig Hanne, og det synes jeg ikke burde være nødvendig.

Det er ikke til å stikke under en stol at mange plasserer salen helt feil, sprang/dressursaler fremme på skuldrene, saler som ikke passer, saler som ikke har noe på en hesterygg å gjøre, og saler som ligger for langt bak, ser man ofte på isiser. Ser også at pga salens flate sete, og pga tølten, så sitter veldig mange ryttere langt bak på hestens rygg.

At mange plasserer salen helt feil er jeg skjønt enig i, men det gjelder vel så mange store brune som isiser!
Hvor du har det fra at salene er flate og at folk sitter langt bak, må være noe som henger igjen fra gammelt av. Her er link til salen jeg har, og som du ser så er den hverken lang eller flat og den har tyngdepunktet på midten.
http://www.skoies.no/shop.asp?p=43371668

Hanna&Brá
10-09-2009, 12:13
Det er vel jevnt over et problem på ponni-raser kan vi vel være enige om.
Dette rett og slett fordi det er en utfordring å finne sal til en kort rygg, og enda vanskeligere når det skal sitte en voksen rytter i salen(som på islands og nordlandshest) og setestr derfor ikke kan være f.eks 14", som til et barn.
Jeg sier ikke at det er akseptabelt, for det synes jeg absolutt ikke det er. Det er et viktig tema, men det kan kanskje vinkles litt bort fra "alle som rir islandshest har salen for langt bak og stygg sits" vinkelen (for er det en gren det har fått en klar forbedring på saltilpassing i de siste årene så er det islandshest) og over på viktigheten av riktig saltilpassing - også til kortryggede ponnier og særlig de som rides av voksne folk, som jo veier mer.

Harneshaug
10-09-2009, 12:14
Man skal ikke dra alle under en kam nei, den er grei, men det ble jo akkurat lagt ut bilde her på FH av en .. eh... godt tilbaketrukket sal ;)
Poenget da er at det er ikke sikkert ALLE vet det, så om en slik artikkel kan åpne øynene på 1 eller 2 så er jo det bra og så kan de som vet dette fra før pusle videre med sitt ...

Ofte at de "store" blir beundret og kopiert vurderingsløst, så en påminner er sikkert greit for de som ikke vet.

Ljósi
10-09-2009, 12:59
Man skal ikke dra alle under en kam nei, den er grei, men det ble jo akkurat lagt ut bilde her på FH av en .. eh... godt tilbaketrukket sal ;)
Poenget da er at det er ikke sikkert ALLE vet det, så om en slik artikkel kan åpne øynene på 1 eller 2 så er jo det bra og så kan de som vet dette fra før pusle videre med sitt ...

Ofte at de "store" blir beundret og kopiert vurderingsløst, så en påminner er sikkert greit for de som ikke vet.

Om det er det bildet jeg tror du mener, ble det vel også kommentert av isisfolket at denne rytteren burde fått tilsnakk/advarsel for dette også (samt bittbruk)

Mökkur
10-09-2009, 13:06
Som islandshest rytter har jeg også lyst til å slenge med nok et bevis på de "nyere" salene. Dette er salen min, og nærmere dressursal kommer du vel nesten ikke.

http://www.skoies.no/shop.asp?p=10902955&imgGallery=2&imgActive=

Harneshaug
10-09-2009, 13:08
Ja men kjære vene, det er da ingen, heller ikke artikkelen som angriper isisryttere som er seg dette bevisst :)

Men i alle sporter bør man være seg sin særegenhet bevisst og ikke slå piggene ut men heller ta det til etterretning og gjøre sitt beste for å opplyse?

Er jo samme i trav ol også, blir noe negativt påpekt står folk straks klare på barikadene for å forsvare at slik er det IKKE, når det tydelig er mer enn et engangstilfelle.

Om man har sitt på det rene kan man jo heller henge seg på å sette pris på at slikt blir forsket på for hestenes beste, som tross alt er det VIKTIGE oppi det hele, ikke rytterens eller sportens omdømme?

Mökkur
10-09-2009, 13:20
Ja men kjære vene, det er da ingen, heller ikke artikkelen som angriper isisryttere som er seg dette bevisst :)

Men i alle sporter bør man være seg sin særegenhet bevisst og ikke slå piggene ut men heller ta det til etterretning og gjøre sitt beste for å opplyse?

Er jo samme i trav ol også, blir noe negativt påpekt står folk straks klare på barikadene for å forsvare at slik er det IKKE, når det tydelig er mer enn et engangstilfelle.

Om man har sitt på det rene kan man jo heller henge seg på å sette pris på at slikt blir forsket på for hestenes beste, som tross alt er det VIKTIGE oppi det hele, ikke rytterens eller sportens omdømme?

Ja det var ikke ment som noen "utpigging" :) Men det har skjedd mye de senere årene, så vil vel nesten heller gi litt skryt til islandshestmiljøet som faktisk har tatt tak i dette.
Selføleglig kan man ikke få med seg alle, men som du sier er det bra med noen hvertfall :)
Red veldig aktivt for 10 år siden, og vært borte siden da, men jeg ser stooor forskjell!

julnil
10-09-2009, 14:05
Siden det nevnes at det har vært en forbedring i miljøet med hensyn på sal, så vil det jo si at det har vært et problem. Og det er nok dette mange husker. Alltid når noe har en negativ assosiasjon, så tar det en god stund med at samme tema er snudd til noe positivt, før man har glemt "det gamle"

Birre
10-09-2009, 15:20
Jeg registrerer at de av dere som tydeligvis tar kritikken til dere, noe som jo er veldig positivt og som viser at dere er bevisst på hvor i salleiet dere plasserer salen, stritter med piggene og går til motangrep.

Gå gjerne til motangrep på ridehestfolket, men nå var det islandshest denne artikkelen dreide seg om, så la oss holde oss til det da.

Hvor får dere det fra at det har skjedd mye med islandshest og sal de senere årene. Eller, hva for et argument er det og hvor vil dere med det? Jeg må da få slå fast at de hestene jeg ser med salen på krysset, jaaaa, det var satt på spissen), ikke er ekvipasjer fra 1930-årene, men faktisk nå, i nyere tid.

De har splitter nye saler av siste modell, som ligger ALT for langt bak. Det er feil, det gir skader på sikt og jeg kan faktisk tenke meg at det ikke er særlig behagelig heller.

Så er det også artig og se at de som da tydeligvis IKKE legger salen for langt bak, går i taket i selvforsvar overfor disse rytterne. Men hvor er de som ikke klarer å sale opp en hest riktig i denne debatten? For det er da jammen mange av dere i slandshestmiljøet her inne?

Det hadde vært interessant å fått noen av de det gjelder på banen og fått en god forklaring på HVORFOR de mener salen skal ligge så langt bak og ikke minst hva godt det gjør.

I mitt hode kan jeg ikke komme på en annen grunn at jeg ser for meg hesten blir "trykket ned" bak for å bli høy og fin framme, som igjen gir en flottere gange med mer schwung?

Dette siste kan selvsagt bare være en latterlig tanke i mitt hode, men opplys meg gjerne hva fordelen med å ri hesten fra rumpa er.

trollungen
10-09-2009, 15:29
Birre; kan du være så grei å linke til et bilde, eller fler, hvor du mener salen ligger feil?

Birre
10-09-2009, 15:33
Birre; kan du være så grei å linke til et bilde, eller fler, hvor du mener salen ligger feil?

Må du virkelig ha bevis?

Da forstår jeg jo hvorfor så mange ikke ser "problemet".;)

trollungen
10-09-2009, 15:37
Må du virkelig ha bevis?

Da forstår jeg jo hvorfor så mange ikke ser "problemet".;)

Ja, jeg trenger det. Du ser tydelig et problem som mange av oss ikke ser og for at vi skal lære noe av det ville det vært fint med bilder.

Karen
10-09-2009, 16:44
bildene i artiklen er jo av billig-saler, og det er det vell kunn de som ikke holder seg oppdatert på markedet som har..

Og ja, det har forandret seg MASSE de siste årene, både salene, plasseringen og ridestil. Veeeldig få som sitter sånn som nesten alle islandsryttere gjorde for 10-20 år siden..

Men et spørsmål, fordi jeg lurer! Hvordan vet man at det er så ille at salen ligger litt for langt tilbake? For uten å nevne navn, så vet jeg av en hest som går aktivt i konkurranse med salen, etter min mening, litt for langt bak. Og det grunnet en veldig kort rygg.
Hesten er i "middelåra", har alltid blitt mye brukt. ALDRI hatt vond rygg, eller andre problemer. Sjekkes gjevnlig av både av equiterapaut og saltilpasser, som sakt, aldri noe feil.
Så, hvordan vet man at det trenger å være så ille?

Islandshester har jo generelt korte rygger, så salen vil jo se lengre ut/se ut som den sitter lengre bak, men så er fakta at den ikke kan ligge lengre frem på korte rygger også, for ikke å gjøre skade der.
Vi har en sånn hest. Lette oss helt sprø etter en sal som var kort nok. Fikk en saltilpasser og equiterapaut til å tilpasse den. Jeg kan se om jeg finner bilde, så får dere se..

Edit: Man kunne jo valgt å legge en sal heller langt fram på ryggen/manken/halsen til en islandshest med kort rygg, men hvor ille er det?
Har aldri sett en artikkel om det..

Birre
10-09-2009, 20:09
Ja, jeg trenger det. Du ser tydelig et problem som mange av oss ikke ser og for at vi skal lære noe av det ville det vært fint med bilder.

Da har du 1000-vis av bilder på isisforumet du kan titte på. Mange der med salen for langt bak.;)

duredillen
10-09-2009, 20:40
Link, Birre. Selv om du ser mange med salen for langt tilbake er ikke det et godt argument hvis ikke du kan vise til konkrete tilfeller.

duredillen
10-09-2009, 20:52
http://www.hestene.no/galleri/displayimage.php?imageid=34374

http://www.hestene.no/galleri/displayimage.php?imageid=37249

Får kaste meg ut i det, da. Hva mener stor-brun-folket om plasseringen på disse?

Nikita
10-09-2009, 21:02
Da jeg kjøpte islandshest i 2005 fikk jeg vite at gjorden skulle ligge 2 håndsbredder bak der klassiske salers gjorder gjør... hmmm... OG dette var folk som drev med dette og blant annet var innom noe juniorlandslag og videre med i konkurranser etter dette.

Jeg forstår dere som er lei av å høre dette siden dere driver med islandshest, men det er vel ikke meningen fra noen er å dra alle over en kam? Det er som jeg blir spurt av folk angående westernridning, hvorfor bruker dere ikke hjelm? Ja, mange rir uten hjelm, men jeg rir med. Så jeg forstår godt hvordan dere føler det ;)

Det er som flere beskriver her vanskelig å finne sal til islandshest som kan romme voksne romper. De skal jo ikke ligge langt bak. Det jeg lurer på er om dere som driver med islandshest vet hvorfor noen har salen for langt bak? Hva oppnår man med det? (da mener jeg ikke DERE, men hva dere hører av begrunnelser i miljøet) Tydelig at det er noe å oppnå...

Edit: rirri, ser grei ut den plasseringen der synes jeg ;)

PS: kikka på lavageit-bildespam nå, og mange av de profesjonelle på konkurranser har salene for langt bak........... .......

insolita
10-09-2009, 21:08
Jeg vil si at når salen ligger på områder bak bakerste ribbein, så skyldes det så og si alltid at salen er for lang til hesten, ikke at salen er trukket for langt tilbake. Det er veldig sjeldent jeg ser.

Shadowfax
10-09-2009, 21:24

Om det er det bildet jeg tror du mener, ble det vel også kommentert av isisfolket at denne rytteren burde fått tilsnakk/advarsel for dette også (samt bittbruk)

Den det siktes til her en vel en sånn typiisk rytter som er litt stuck i fortiden både når det kommer til ridning, hestehåndtering, utstyr og det meste..
Om noen tror dette er representativt for is-folket så har man tydeligvis ikke satt seg så veldig inn i ting ;)

Harneshaug
10-09-2009, 21:35
Jeg skal i alle fall ikke påberope meg å være inne i noe som helst, men hadde dette aldri blitt oppfattet som et problem hadde vel heller ingen giddet å forsket på det eller skrevet artikkel om det. Det er ikke bare i Norge de rir islandshester, mulig ryttere i andre land ikke er SÅ opplyste som tydeligvis alle norske isisryttere er da :D

:lol: Det er rart hvor ømme tær det er i alle leire, men godt å høre at alle vet det og at iNGEN legger salen langt bak for å fremme gangen, da er det med andre ord et ikke-eksisterende problem da?

Kan ikke du opplyse forfatteren av artikkelen Lopke om at han hadde ikke trengt å skrive den for alle visste det fra før og ingen gjlr det lengre, so what a waste ;)

Torhild
10-09-2009, 21:35
Får kaste meg ut i det, da. Hva mener stor-brun-folket om plasseringen på disse?

Disse bildene såg bra ut mtp salplassering.
Hva tenker isis-rytterne om dette bildet da? http://www.islandshester.net/images/gordon%20tolt%20brosjyre%20innside.jpg

Fomle
10-09-2009, 21:38
Hva tenker isis-rytterne om dette bildet da? http://www.islandshester.net/images/gordon%20tolt%20brosjyre%20innside.jpg

At det er samme rytter som på det beryktede bildet...

duredillen
10-09-2009, 21:40
Signerer Fomle... Hehe. Finn en annen rytter ;)

Shadowfax
10-09-2009, 21:40

Der har du vel faktisk funnet den som er nevnt tidligere her tenker jeg ;)

-mange som så det gitt :p

duredillen
10-09-2009, 21:45
Jeg skal i alle fall ikke påberope meg å være inne i noe som helst, men hadde dette aldri blitt oppfattet som et problem hadde vel heller ingen giddet å forsket på det eller skrevet artikkel om det. Det er ikke bare i Norge de rir islandshester, mulig ryttere i andre land ikke er SÅ opplyste som tydeligvis alle norske isisryttere er da :D

:lol: Det er rart hvor ømme tær det er i alle leire, men godt å høre at alle vet det og at iNGEN legger salen langt bak for å fremme gangen, da er det med andre ord et ikke-eksisterende problem da?

Kan ikke du opplyse forfatteren av artikkelen Lopke om at han hadde ikke trengt å skrive den for alle visste det fra før og ingen gjlr det lengre, so what a waste ;)

Poenget, Harneshaug, er at vi også vet at det har vært mye stygg salplassering innenfor islandshestmiljøet. Men faktum er at dette hovedsaklig har blitt gjort med lange, (nå) utdaterte saler, og det er et fåtall av de aktive islandshestrytterne som støtter denne plasseringen/disse salene. De siste årene har saltilpassing, anatomi og ridestil blitt veldig terpet på innenfor miljøet, og ting har forbedret seg utrolig. Folk er langt mer bevisste enn de tidligere har vært, og selv om det fremdeles FINNES folk som ikke er like bevisste, tør jeg påstå dette er en liten del av miljøet. Derfor blir det for meg feil å presentere en artikkel på denne måten, og gi inntrykk av at ingen i miljøet bryr seg søtten om hesten har det vondt eller ikke.

At artikkelen er interessant og bør kunne åpne øyne på folk som ikke er så bevisste dette med sal, det er en annen ting. Sånn sett er det kjempebra at det tas opp. Men at det skal tas opp på en måte som tilsier at den generelle islandshestrytter driter i alt, det er noe helt annet.

Nikita
10-09-2009, 21:47
http://www.hestene.no/forum/showthread.php?t=8753&page=1005

kremt... kremt...

Kurre
10-09-2009, 21:48
Jeg registrerer at de av dere som tydeligvis tar kritikken til dere, noe som jo er veldig positivt og som viser at dere er bevisst på hvor i salleiet dere plasserer salen, stritter med piggene og går til motangrep.

Gå gjerne til motangrep på ridehestfolket, men nå var det islandshest denne artikkelen dreide seg om, så la oss holde oss til det da.

Hvor får dere det fra at det har skjedd mye med islandshest og sal de senere årene. Eller, hva for et argument er det og hvor vil dere med det? Jeg må da få slå fast at de hestene jeg ser med salen på krysset, jaaaa, det var satt på spissen), ikke er ekvipasjer fra 1930-årene, men faktisk nå, i nyere tid.

De har splitter nye saler av siste modell, som ligger ALT for langt bak. Det er feil, det gir skader på sikt og jeg kan faktisk tenke meg at det ikke er særlig behagelig heller.

Så er det også artig og se at de som da tydeligvis IKKE legger salen for langt bak, går i taket i selvforsvar overfor disse rytterne. Men hvor er de som ikke klarer å sale opp en hest riktig i denne debatten? For det er da jammen mange av dere i slandshestmiljøet her inne?

Det hadde vært interessant å fått noen av de det gjelder på banen og fått en god forklaring på HVORFOR de mener salen skal ligge så langt bak og ikke minst hva godt det gjør.

I mitt hode kan jeg ikke komme på en annen grunn at jeg ser for meg hesten blir "trykket ned" bak for å bli høy og fin framme, som igjen gir en flottere gange med mer schwung?

Dette siste kan selvsagt bare være en latterlig tanke i mitt hode, men opplys meg gjerne hva fordelen med å ri hesten fra rumpa er.

Siden siste Islandshesten du red på var min i min sal og da så på både hvordan jeg salte på og hvordan salen så lå,så antar jeg det er den du mener?
Var det så ille altså?

For jeg tror jo selv at jeg legger salen der den skal være (bommen to fingerbredder fra skulderbladet,gjorden en håndsbredd fra albuen)...og åfr merr hikke når jeg ser de "store brune" med salen liggende oppå skulder og manke,godt holdt på plass av et fortøy så den ikke skal sklli tilbake der den burde ligge...

Harneshaug
10-09-2009, 21:48
At artikkelen er interessant og bør kunne åpne øyne på folk som ikke er så bevisste dette med sal, det er en annen ting. Sånn sett er det kjempebra at det tas opp. Men at det skal tas opp på en måte som tilsier at den generelle islandshestrytter driter i alt, det er noe helt annet. Rirri

Det lyder måske banalt, men tilsyneladende er der mange, særligt islandshesteryttere, der ignorerer dette faktum. Og det gør livet ubehageligt for mange danske islandsheste.

Henning Struves speciale er heste, som har rideproblemer på grund af problemer med sadlen, og han er lykkelig for, at der i dag findes et langt større udvalg af gode islandshestesadler end for bare et par år siden.

Jaha, da har du i så fall lest en annen artikkel enn meg, for det er ikke det jeg klarer å lese ut av den ;)

duredillen
10-09-2009, 21:51
Det lyder måske banalt, men tilsyneladende er der mange, særligt islandshesteryttere, der ignorerer dette faktum. Og det gør livet ubehageligt for mange danske islandsheste.

Henning Struves speciale er heste, som har rideproblemer på grund af problemer med sadlen, og han er lykkelig for, at der i dag findes et langt større udvalg af gode islandshestesadler end for bare et par år siden.

Jaha, da har du i så fall lest en annen artikkel enn meg, for det er ikke det jeg klarer å lese ut av den ;)

Hvis det var meg du siktet til her, så ja, jeg så det. Men inntrykket man sitter igjen med etter artikkelen er likevel at alle gjør feil (og det er jo tydeligvis det de fleste her mener om saken også?)

Kurre
10-09-2009, 21:51

kremt... kremt...

Hvilken av disse hestene er den du kremter til?
SYnes det var vanskelige vinkler å se noe av jeg...

Torhild
10-09-2009, 21:52
At det er samme rytter som på det beryktede bildet...

Hahaha! Det var faktisk helt tilfeldig!! Jeg bare googlet tølt jeg, og tok det første jeg fant :D

Nikita
10-09-2009, 21:58
Hvilken av disse hestene er den du kremter til?
SYnes det var vanskelige vinkler å se noe av jeg...

På et par er gjorden midt på magen... Andre ser man er for langt bak selv om det er en liten vinkel på bildene... Kikket videre på de neste 10 sidene og som jeg kan se er omtrent halvparten av salene for langt bak og rytterne sitter helt bakpå i salen. Det virker som det er bildene fra stevner som det går igjen på, ikke bilder av forumister som trenger hjemme ;)

Fomle
10-09-2009, 22:02
Men noe jeg kom til å tenke på nå når vi prater om det med gjordten... Det kan ikke være det at i tølt når hesten løfter beinet på den måten opp og frem at det da kan se ut som gjordten er alt for langt tilbake... Mens når samme hest står still eller beveger seg i en annen gangart så ser det ikke så ille ut?

Sjekket mine egne bilder av meg og min hest og der ser det ut til at gjordten er for langt bak i tølt men ikke når vi står still...

Birre
10-09-2009, 22:04

Denne salen ligger fint på hesten og ikke bak bakerste ribben.

Kurre
10-09-2009, 22:08
Bildene her er fra avlsvisningen i Seljord.
Enkelte av bildene er av en bomløs sal,som enkelte ryttere liker å ri i når det er stevner eller visninger da de gir en annen følelse og kan hjelpe en ehst med enkelte taktproblemer (da jeg ikke greier å ri i en slik selv kan jeg ikke si om dette stemmer eller ikke)
Et av problemene med den bomløse "dynen" er at den gir rytteren stolsits og "runkerygg" og plasserer dem langt bakpå.Særlig i høyt tempo.

Gjord midt under magen ser jeg ikke på noen av bildene på den første siden annet enn mulig på den flekkete,men det da også tatt i galopp i temmelig høyt tempo og det at hesten er såpass utstrakt i tempo vil lyve på plasseringen av gjorden.

Se feks bilder av galopphester fullt utstrakt og det vil se ut som om gjorden der ligger langt mer tilbake enn den egentlig gjør.

*Luna*
10-09-2009, 22:11
Altså, jeg har fint lite peiling på isis og skal ikke påberope meg noen ekspertise på området, men dette har jeg lagt merke til på flere bilder. Både her inne og ellers. Gjør som Torhild; google "tølt" og se hva som kommer opp. Mye rar påsaling syns jeg... Jeg vet ikke hvem disse er, bare så det er sagt.

http://www.fossanmoen.no/Hedinn.gif
http://www.islandshester.no/images/large/Gideon_toelt.jpg
http://www.grynergaard.com/0_0_0_0_150_187_csupload_3431751.jpg

Mulig det er slik det skal være, men det blir feil for meg... Og nei, jeg drar ikke alle over en kam, men dette er jo tydeligvis et problem.

Birre
10-09-2009, 22:12
Siden siste Islandshesten du red på var min i min sal og da så på både hvordan jeg salte på og hvordan salen så lå,så antar jeg det er den du mener?
Var det så ille altså?

Nei Knurre-Nina, jeg hadde ikke deg i tankene i det hele tatt. Så dette skal du ikke ta personlig.:)

For jeg tror jo selv at jeg legger salen der den skal være (bommen to fingerbredder fra skulderbladet,gjorden en håndsbredd fra albuen)...og åfr merr hikke når jeg ser de "store brune" med salen liggende oppå skulder og manke,godt holdt på plass av et fortøy så den ikke skal sklli tilbake der den burde ligge...

Jeg får hverken mer eller mindre hikke av en sal som ligger for langt bak enne en sal som ligger for langt frem. Det er like feil begge deler. Ligger salen over skuldrene hindrer man hestens bevegelse, ligger den for langt bak sitter man faktisk på organene til hesten.

Det er ikke nødvendig å dra inn all verdens ridegrener for å forsvare isisgrenen, for nå er det det vi diskuterer og ikke store brune.

Kurre
10-09-2009, 22:16
Hehe...noe som er litt artig her er at jeg fikk pepper som bare F for at "Det er så mye Islandshester som går med salen altfor langt fremme"

Luna:
Bilde en her,ser ut til å være temmelig gammelt.Noen som husker denne hesten kan sikkert fortelle hvor gammelt.
Bilde to,så er jeg ikke enig.Bildet er tatt da hesten har forbenet løftet opp og frem,rytteren er plassert noe for langt bak i salen,men salens plassering er da ikke for langt tilbake?
Bilde tre ser helt villt ut.Rett og slett.At det er et bilde som representerer normal oppsaling av en islandshest skjønner jeg ikke for slikt har ikke jeg sett stort av...jeg har sett det,ja,men dette er ekstremt unntak,langt fra "normalen".

Shadowfax
10-09-2009, 22:21
Bilde to er Gideon faktisk :p Litt annen fasong på den der ja :lol:
OT ja..

duredillen
10-09-2009, 22:23
Merkelig nok får jeg helt andre resultater når jeg søker på tølt på google:
http://www.islandshesten.com/resources/1/vm-t%C3%B8lt3.JPG
http://www.islandshesten.com/resources/1/vm-t%C3%B8lt6.JPG
http://www.freewebs.com/haslum_islandshest/kari%20og%20sleipnir%20i%20pass_resize.JPG (nå er ikke dette tølt selv om det kom frem på tøltsøkinga, men det er da salplasseringa vi ser på åkkesåm)
http://www.otneim.net/jarl-tolt_vm_a.jpg

Kurre
10-09-2009, 22:26
Bilde to er Gideon faktisk :p Litt annen fasong på den der ja :lol:
OT ja..

Det var han ja:)
Fine Blondien.Ikke helt samme hesten gitt...

insolita
10-09-2009, 22:27
Det blir helt feil å bedømme om salen ligger korrekt ut i fra hvor gjordten ligger synes jeg. Forøvrig er faktisk den eneste måten å vite hvor bakerste ribbein går, å kjenne på hesten. Jeg hadde i hvertfall en positiv opplevelse på mitt første isis-stevne nå nylig. Det var absolutt ryttere av ymse kvalitet, men jevnt over synes jeg det var svært mange som satt balansert. Ja, jeg synes også at enkelte saler ser ut til å gå for langt bak på hesten, men jeg beit meg ikke merke i at sadlene lå for langt tilbake.

Ellers er det også interessant å se at man gjerne kritiserer her, men når man blir stillt til veggs så svarer man bare unnvikende. Mener altså at folk kan kalle en spade for en spade og komme med eksempler fra folk som er i debatten her. Siden dette er et såååå stort problem trenger man vel ikke å google?

Katinka
10-09-2009, 22:41
Vel, min erfaring er i allefall at de aller fleste islandshestryttere er veldig opptatt av nettopp dette med sal. Mange benytter seg av saltilpassere, og det er ofte nødvendig da vi har en ekstra utfordring i det at mange har hester med svært korte rygger, og på toppen sitter det ofte ryttere som er større i forhold til hesten enn i andre ridemiljøer.
Min hest har aldri hatt salen lenger bak enn bakerste ribbein, langt derifra, men jeg er klar over at det ser ut som at salen ligger for langt bak på bilder, selv om den i virkeligheten ligger den der den skal.
Jeg prøver ikke å forsvare "miljøets salbruk", men slik er nå min erfaring. Jeg er enig med insolita i at det er veldig vanskelig å bedømme en salplassering uten å se hesten rett fram, oppstilt og helst kjenne etter i forhold til skjelett.

Nina007
10-09-2009, 22:43
Utrolig bra artikkel og bra at dette blir dokumentert her!! For det er ikke mange dagene siden jeg ble fortalt at islandshester tåler salen laaaangt bak! Selv om jeg har prøvd å forklare at en islandshest ikke er bygget annerledes enn andre. Noe som jeg igjen har lært på de saltilpassningskursene jeg har vært på.

For det er jo mange store menn som rir islandshest og dermed har stoore saler som ligger langt bak. Og de tåler det jo?! Eller gjør de det?

Karen
10-09-2009, 22:52
Men ligger egentlig salen for langt bak??
Dette ser man ikke før man har en oppstilt hest, mener jeg (hvis det ikke er ekstremt da, men det er heller skjeldent nå til dags!) Trenger ikke være mye om å gjøre, på Fannar som har såppas kort rygg, og som vi brukte lang tid for å finne en kort nok sal til. Salen hans passer akuratt, men dette er ikke så lett å se på avstand...

Ser det ikke sånn ut fordi de har korte rygger, og bilde ofte tatt i høyt tempo..?

Birre
10-09-2009, 22:53
Jeg er enig med insolita i at det er veldig vanskelig å bedømme en salplassering uten å se hesten rett fram, oppstilt og helst kjenne etter i forhold til skjelett.

Har man et snev av innsikt i hestens anatomi, så vet man sånn ca hvor siste ribben går. Man trenger ikke kjenne med fingrene når man ser på et bilde at salkappene omtrent kiler hesten i lysken.

Så kan vel isisfolket lene seg tilbake og slappe helt av, for det er ingen i denne diskusjonen som har påstått at den generelle isisrytteren rir sin hest fra krysset. Det blir påpekt at det er en tendens i miljøet at salene ligger alt for langt bak - værre var det ikke.

Jeg har ennå ikke sett noen svare på hvorfor den legges langt bak - med vilje. Ikke fordi hesten har kort rygg og rytteren stor ræv, for det er et gjengs problem på små hester og hester med korte rygger. Da forsøker man jo å finne en liten sal eller en hest som passer rytteren. men de tilfellene som her tas opp - der legges salen langt bak bevisst. Hvorfor?

Jeg har stått på stall med isisryttere som konkurrerer, og salen skal langt bak - sånn er det bare. Det er dette jeg ikke forstår.

Kurre
10-09-2009, 22:56
Har man et snev av innsikt i hestens anatomi, så vet man sånn ca hvor siste ribben går. Man trenger ikke kjenne med fingrene når man ser på et bilde at salkappene omtrent kiler hesten i lysken.

Så kan vel isisfolket lene seg tilbake og slappe helt av, for det er ingen i denne diskusjonen som har påstått at den generelle isisrytteren rir sin hest fra krysset. Det blir påpekt at det er en tendens i miljøet at salene ligger alt for langt bak - værre var det ikke.

Jeg har ennå ikke sett noen svare på hvorfor den legges langt bak - med vilje. Ikke fordi hesten har kort rygg og rytteren stor ræv, for det er et gjengs problem på små hester og hester med korte rygger. Da forsøker man jo å finne en liten sal eller en hest som passer rytteren. men de tilfellene som her tas opp - der legges salen langt bak bevisst. Hvorfor?

Jeg har stått på stall med isisryttere som konkurrerer, og salen skal langt bak - sånn er det bare. Det er dette jeg ikke forstår.

NOEN Birre.NOEN mener at det gjør at hesten tølter bedre.
Som NOEN mener at å barre hester gjør at de hopper bedre
Som NOEN mener at Rollkur er veien til god dressur.

Derfor legger NOEN salen lenger bak.Og alle vi andre skal da svare på hvorfor NOEN gjør det....Spurte du dem aldri hvorfro de som faktisk gjorde det?

Birre
10-09-2009, 23:01
NOEN Birre.NOEN mener at det gjør at hesten tølter bedre.
Som NOEN mener at å barre hester gjør at de hopper bedre
Som NOEN mener at Rollkur er veien til god dressur.

Derfor legger NOEN salen lenger bak.Og alle vi andre skal da svare på hvorfor NOEN gjør det....Spurte du dem aldri hvorfro de som faktisk gjorde det?

Jo, jeg spurte! Og som jeg har skrevet i tidligere innlegg så fikk jeg aldri et ordentlig svar eller en logisk forklaring. Det var bare slik det skulle være.

Jeg ser nå, (på bilder i en isistråd), at treneren til disse menneskene selv legger salen alt for langt bak, så da forstår jeg jo hvor de har det fra. En luring som "kan mer" har lært det fra seg, så da må det jo være riktig - eller?;)

Edit: Og takk for svar Kurre. Du bekrefter mistanken om at det er kun for å få en bedre gangart.

Kurre
10-09-2009, 23:03
Siden "treneren til disse menneskene" er bruker her inne kan du jo spørre henne.

Birre
10-09-2009, 23:07
Siden "treneren til disse menneskene" er bruker her inne kan du jo spørre henne.

Nope, Christina er ikke treneren til disse. Det ante meg at den ville komme. Christina har holdt kurs på Hannestad hvor disse har deltatt, men så vidt jeg vet er hun ikke deres faste trener? For det er en "hann" og som ikke er medlem på dette forumet.

Shadowfax
10-09-2009, 23:08
Hvordan skal man kunne svare på noe som man ikke gjør selv da? Vanskelig å vite svaret når man selv ikke har den tankegangen...

stine
10-09-2009, 23:22
Først må jeg bare si at det forundrer meg at alt som blir svart fra den "fornærmede" part, blir kalt ømme tør, selvforsvar, og "å sette ut piggene".
Det handler kanskje om at den fornærmede vet litt mer hva som skjer i miljøet. Akkurat som jeg, personlig, ikke kan si noe særlig om salutviklingen til spranghestene.

Jeg har ridd islandshest aktivt i 15 år. Å ja, jeg har vært der selv, ridd i for lang sal, som ligger for langt bak. Salene på den tiden var preget av det, men det er godt at utviklingen har kommet videre.
Egentlig så er jeg vel der i dag og, siden en saltilpasser sa til meg at hesten min burde hatt 15" sal. Men det er jo umulig for meg å få plass i en slik en. Skulle hesten bare ha stått til pynt da? Hesten er sjekket opp grundig av behandler, og ingen problemer relatert til salen der.

julnil
10-09-2009, 23:24

kremt... kremt...

Her er også en del av stolsitsen som jeg spurte om tidligere..

.........vent litt, skal bare springe å få på meg en hjelm, før det begynne å hagle her inne...

julnil
10-09-2009, 23:27
Men noe jeg kom til å tenke på nå når vi prater om det med gjordten... Det kan ikke være det at i tølt når hesten løfter beinet på den måten opp og frem at det da kan se ut som gjordten er alt for langt tilbake... Mens når samme hest står still eller beveger seg i en annen gangart så ser det ikke så ille ut?

Sjekket mine egne bilder av meg og min hest og der ser det ut til at gjordten er for langt bak i tølt men ikke når vi står still...

Ja, tror nok at akkurat det kan gi et synsbedrag for om salen ligger for langt tilbake eller ikke.

Shadowfax
10-09-2009, 23:28
Ja, for det er jo virkelig ingen andre ryttere i Norge enn islandshestryttere som kan ha stolsits :p Selvfølgelig sitter alle andre enn oss heelt perfekti i sitt perfekt tilpassede utstyr og tenker alltid på hesten sitt beste, noe som tydeligvis går oss hus forbi at vi burde gjøre :lol:

Fælefæle er vi. Fy på oss :lol:

Birre
10-09-2009, 23:30
*Sukk*

Katinka
10-09-2009, 23:31
Vektboots og sko bruker vi også. Blir det neste runde?

julnil
10-09-2009, 23:31
Altså, jeg har fint lite peiling på isis og skal ikke påberope meg noen ekspertise på området, men dette har jeg lagt merke til på flere bilder. Både her inne og ellers. Gjør som Torhild; google "tølt" og se hva som kommer opp. Mye rar påsaling syns jeg... Jeg vet ikke hvem disse er, bare så det er sagt.

http://www.fossanmoen.no/Hedinn.gif
http://www.islandshester.no/images/large/Gideon_toelt.jpg
http://www.grynergaard.com/0_0_0_0_150_187_csupload_3431751.jpg

Mulig det er slik det skal være, men det blir feil for meg... Og nei, jeg drar ikke alle over en kam, men dette er jo tydeligvis et problem.

Første bilde: Stolsits
Andre bilde: Stolsits
Tredje bildet: http://cheesebuerger.de/images/midi/konfus/a010.gif

julnil
10-09-2009, 23:36
Ja, for det er jo virkelig ingen andre ryttere i Norge enn islandshestryttere som kan ha stolsits :p Selvfølgelig sitter alle andre enn oss heelt perfekti i sitt perfekt tilpassede utstyr og tenker alltid på hesten sitt beste, noe som tydeligvis går oss hus forbi at vi burde gjøre :lol:

Fælefæle er vi. Fy på oss :lol:

Ånei, mange andre ryttere i Norge med stolsits,men da oftest blant hobbyryttere.
Det er sjelden du finner konkurransebilder, eller bilder fra konkurranse-treninger, i sprang og dressur, der man så ofte ser stolsitser som på bilder av issier i konkurranse/konkurransetrening

stine
10-09-2009, 23:38
Den stolsitsgreia henger nok sammen med at mange fortsatt tror at man skal lene seg bakover og dra hode til hesten opp for å tølte...I allefal på hobbybasis.
Men det er jo ikke det som er debatten her, det er salen.

Shadowfax
10-09-2009, 23:41
Ånei, mange andre ryttere i Norge med stolsits,men da oftest blant hobbyryttere.
Det er sjelden du finner konkurransebilder, eller bilder fra konkurranse-treninger, i sprang og dressur, der man så ofte ser stolsitser som på bilder av issier i konkurranse/konkurransetrening

Åja.. jaja, men da har noen tukla med google'n min, for jeg finner vitterlig drøssevis av nettopp det...
;)
Litt OT, men ..

duredillen
10-09-2009, 23:42

Nå har ikke jeg så mye erfaring i bedømmingen i dressur, men jeg vil tro at rytters innvirkning også teller? Da er det ikke rart at de passer seg ;) Ikke at det forsvarer at enkelte islandshestryttere har stolsits, men igjen, trenden her i Norge viser at islandshestryttere også heller mer og mer mot "dressursitsen".

Og jeg vil nå ikke påstå at alle sprangryttere sitter så utrolig fint, etter hva jeg har sett innom EuroSport og sånt.............................. Kanskje ikke stolsits, men mye hender og føtter på ville veier.

julnil
10-09-2009, 23:43
Synes sitsen er ganske viktig også, og relevant. Og særlig siden stolsitsen ble hardt benektet i en tidligere tråd. Nå kommer det jo frem mange bilder som viser dette.

Og Hanna&Helge: Har du noe du vil kommentere angående mine innlegg i denne tråden, så kan du jo gjøre det her, og ikke i snikk-snakk-tråden på isisforumet!!!

Birre
10-09-2009, 23:45
Fint å gjemme dritten i en annen tråd vet du, det kunne hende det ikke ble oppdaget...

julnil
Sier ikke at andre grener rir perfekt, sier bare at det er langt mer synlig i isis-sporten, dette med stilsits.

Er mye dritt i andre grener (mye dritt overalt forresten). Er jo veldig bra at man sjelden (eller har aldri) sett sporer brukt i isis-konkurranse

Hanna&Brá

Husk at på isis-stevner finner du ryttere på alle nivået på et og samme stevne, det gjør man sjelden i vanlig ridning. (Til mange stevner er det ikke kvalifisering, det blir som om Kari Nordmann og Plankebrunen skulle startet sprang mot Tony André Hansen på den grå som jeg ikke husker navnet på.)
I klubbstevne/hobbystevneklasser er jeg helt sikker på at man finner vel så mye stolsits og saler som ligger dårlig på storbrun også, men på disse stevnene deltar ikke eliten og de som skal danne forbilder for ridehest-Norge. Ei heller blir det vektlagt på samme måte fordi det tross alt bare er hobbyryttere.
Jeg, som hobbyrytter, med min hobbyhest, har da startet i samme klasse som eliten av isis-ryttere.

Jeg forsvarer ikke stolsits, dårlige saler og stygg ridning, men jeg bare påpeker at det på mange av bildene er nettopp hobbyryttere og hobbyhester som er avbildet og ikke elite-ryttere.

Hanna&Brá
10-09-2009, 23:47
Synes sitsen er ganske viktig også, og relevant. Og særlig siden stolsitsen ble hardt benektet i en tidligere tråd. Nå kommer det jo frem mange bilder som viser dette.

Og Hanna&Helge: Har du noe du vil kommentere angående mine innlegg i denne tråden, så kan du jo gjøre det her, og ikke i snikk-snakk-tråden på isisforumet!!!

Jeg sa at jeg ble litt oppgitt over at du måtte "ta på deg hjelmen" for å diskutere her inne.
Skal jeg være like usaklig så kan jeg jo si det samme.

Harneshaug
10-09-2009, 23:49
:shock: Å herregud da.... Lettantennelig eller http://www.cheesebuerger.de/images/midi/boese/a158.gif

Det er vist enkelte ting man IKKE skal spørre om, spesielt om man ikke er i miljøet eller ekspert... For man kan jo risikere å insinuere noe... i sin uvitende dumskap...

Så flere bilder i den bildelinken med bilder av ryttere og hester herfra som jeg hadde ønsket å spurt om hvilke av de som var korrekte da der var mange varianter menneh... tror ikke det nei :lol:

duredillen

Greit nok at sitsen er viktig, men poenget er at du drar det frem som om alle som rir andre grener på toppnivå sitter perfekt.

Edit: ser nå at jeg klarte å ikke se et innlegg og at du har nevnt det allerede.

stine
Det er det som er greia med snikksnakk tråder, der KAN man være usakelig å si ting som ikke direkte hører hjemme i en debatt. I en debatt hadde det blitt OT. samme som det jeg akkurat skriver.

Birre
10-09-2009, 23:50
Sier ikke at andre grener rir perfekt, sier bare at det er langt mer synlig i isis-sporten, dette med stilsits.

Er mye dritt i andre grener (mye dritt overalt forresten). Er jo veldig bra at man sjelden (eller har aldri) sett sporer brukt i isis-konkurranse

Jeg mente isis-snikksnakken...;) Synd, for det ødelegger en debatt som kunne vært god. Men når sarkasmen renner i en annen tråd, da mister man litt lysten til å skrive.

julnil
10-09-2009, 23:51
Nei, er slettes ikke usaklig å ta på seg hjelmen, er pga alle piggene som er ute i tråden, og i tidligere tråder, der man nevner ordet isis sammen med noe negativt.

Synes dere kan slutte å ha halve (dritt)diskusjonen på snikksnakken, og heller har den her!

Dette for eksempel, kan heller legges her, enn inne på snikksnakken, det er kun med på å lage en vi vs. dem-holdning her inne, og er godt innpakket drittslenging!

*fnis*

Nei, sånt ser man aldri på stor hest :p

http://www.nrk.no/contentfile/file/1.6702213!f169CropList/img650x367.jpg (http://www.nrk.no/contentfile/file/1.6702213%21f169CropList/img650x367.jpg)

Shadowfax

Neida.. jeg snubla bare over ganske masse av den kaliberen her feks..
http://www.nrk.no/contentfile/file/1.6702213!f169CropList/img650x367.jpg

;)

Sporer er vel ikke lov på isis heller mener jeg i hvertfall.. (sjekke FIPO'n)

Hanna&Brá
:shock: Å herregud da.... Lettantennelig eller http://www.cheesebuerger.de/images/midi/boese/a158.gif

Det er vist enkelte ting man IKKE skal spørre om, spesielt om man ikke er i miljøet eller ekspert... For man kan jo risikere å insinuere noe...

Så flere bilder i den bildelinken med bilder av ryttere og hester herfra som jeg hadde ønsket å spurt om hvilke av de som var korrekte da der var mange varianter menneh... tror ikke det nei :lol:

Meg som er lett-antennelig? Føler vel egentlig ikke det.
Litt ømme tær har jeg nok, etter at vi har måttet forsvare oss på samme diskusjonen gud veit hvor mange ganger før.
Jeg tok OT´en i en annen tråd/snikksnakk tråd for og ikke skli helt ut av emnet her, men ja..

Birre
10-09-2009, 23:53
http://www.nrk.no/contentfile/file/1.6702213!f169CropList/img650x367.jpg
OMG! Har han forsøkt seg som flammesluker??? http://www.cheesebuerger.de/images/midi/froehlich/a055.gif

julnil
10-09-2009, 23:53
Jeg mente isis-snikksnakken...;) Synd, for det ødelegger en debatt som kunne vært god. Men når sarkasmen renner i en annen tråd, da mister man litt lysten til å skrive.

Var den til meg, for isåfall så skjønte jeg ikke helt den der altså..

Harneshaug
10-09-2009, 23:54
Jeg har aldri vært med i denne diskusjonen før, eller ei noen annen om samme emne så unnskyld meg.... Jeg har derimot sittet i x antall hovtråder og tatt hån fra "så langt fra eksperter" så man får bare roe seg ned å svare skikkelig. Blir man lei av den samme diskusjonen får man bare la vær å svare (derav jeg har hovpause ;) )

Noen ganger spør man kanskje utrolig nok rett og slett for at man ikke vet og ikke for å være stygg.
En artikkel, som var utgangspunktet her, tok for seg danske hester... og den positive utviklingen som har vært og det får enkelte til å ryke i angrep?
Jeg datt visst av lasset :lol:

Shadowfax
10-09-2009, 23:54
Nei, er slettes ikke usaklig å ta på seg hjelmen, er pga alle piggene som er ute i tråden, og i tidligere tråder, der man nevner ordet isis sammen med noe negativt.

Synes dere kan slutte å ha halve (dritt)diskusjonen på snikksnakken, og heller har den her!

Dette for eksempel, kan heller legges her, enn inne på snikksnakken, det er kun med på å lage en vi vs. dem-holdning her inne, og er godt innpakket drittslenging!

Som du ser så var jeg jo på vei til å legge den her, men skulle "lese opp" de innleggene som var kommet i mellomtiden.........
At den havner der først er mest tilfeldig..

Katinka
10-09-2009, 23:57
Hvis det skal diskuteres alt annet i denne tråden enn salplassering, så foreslår jeg at tittelen på tråden endres, for denne tråden skled ut lenge før det ble snakket på isis-snikksnakken.
Sitsen til islandshestryttere har jo blitt diskutert i det uendelige her. Mange er av den oppfatning at man bruker sitsen til å finne den balansen som gjør at hesten går best i den gangarten det gjelder, og der det påpekes at stolsits forekommer er jo bilder av hester i tølt eller pass i fri form og i meget høyt/veddeløps-tempo. Ser man på trav-bilder så vil man kanskje se en helt annen sits igjen..

Jeg er ikke interessert i å ha noe "vi" vs. "dem" holdning her inne, men man blir jo litt oppgitt når man stadig blir kritisert i plenum for de samme tingene, og man må forklarer seg med de samme argumentene, gang på gang på gang..?

Birre
10-09-2009, 23:58
Var den til meg, for isåfall så skjønte jeg ikke helt den der altså..

Huff og huff! Misforståelser kan fort bli klissete saker... Skal vi se...

Du skrev noe om at man kunne droppe drittpratet på isis-snikksnakken, hvor jeg vel egentlig bare bekreftet innlegget ditt. Hvorpå jeg skrev noe som at det er kanskje lettere å legge det der, for det kunne jo hende vi andre ikke oppdaget det - vi er jo så uvitende og "teite" etter hva jeg forstår.

Så nei, det var ikke noe negativt til deg i det hele tatt. jeg var enig med deg.:)

Lopke
11-09-2009, 00:01
oi oi oi... dette var visst skikkelig en øm tråd jeg fikk igang!!
Så bra folk engasjerer seg!!! :D

Tema trenger tydeligvis å diskuteres for her var det mange meninger og en god del forsvar.
Hvorfor i det hele tatt ta dette personlig?? Når alle her vet at salen deres IKKE er for langt bak, hvorfor blir man da hissig?

Vi vet jo alle at FH folka VET best.. vi kan det meste og de fleste artiklene som er både dokumnterte og forsket i, har jo tydeligvis elendige konklusjoner for man har jo hørt om og vet om og sett en... osv..

Dette ble bare veldig typisk FH, men likevel tror jeg at mange tenker over neste gang man saler på, om salen ligger for langt bak eller for langt frem. Og det var jo hele poenget med artiklen. Ikke ømme tær!

duredillen
11-09-2009, 00:02
Huff og huff! Misforståelser kan fort bli klissete saker... Skal vi se...

Du skrev noe om at man kunne droppe drittpratet på isis-snikksnakken, hvor jeg vel egentlig bare bekreftet innlegget ditt. Hvorpå jeg skrev noe som at det er kanskje lettere å legge det der, for det kunne jo hende vi andre ikke oppdaget det - vi er jo så uvitende og "teite" etter hva jeg forstår.

Så nei, det var ikke noe negativt til deg i det hele tatt. jeg var enig med deg.:)

Vil ikke akkurat karakterisere det som en veldig konstruktiv setning.

Hanna&Brá
11-09-2009, 00:02
Jeg har aldri vært med i den diskusjonen før, eller ei noen annen om samme emne så unnskyld meg.... Jeg har derimot sittet i x antall hovtråder og tatt hån fra "så langt fra eksperter" så man får bare roe seg ned å svare skikkelig.

Noen ganger spør man kanskje utrolig nok rett og slett for at man ikke vet og ikke for å være stygg.
En artikkel, som var utgangspunktet her, tok for seg danske hester... og den positive utviklingen som har vært og det får enkelte til å ryke i angrep?
Jeg datt visst av lasset :lol:

Jeg svarte skikkelig i de første innleggene mine.
Det jeg ikke kan svare på er hvorfor noen velger å legge salen på krysset, for det er egentlig aldri noe jeg har vurdert å gjøre selv fordi det er helt feil i forhold til mine anatomi-kunnskaper. At noen gjør det... Vel, deres greie.

Det er helt greit å spørre, det er ikke det. Men flere av debattantene i denne tråden har stilt de samme spørsmålene og gitt den samme kritikken i andre tråder tidligere. Jeg synes også de har fått gode svar. Det har vært litt gjennomgangstone å "ha det moro av" islandssal og sits i flere andre tråder. Det er vel kanskje ikke så rart at vi blir litt øm-tåede, eller lei, til slutt.
Rett og slett fordi jeg føler at islandshest og islandshestridning generelt, og ikke bare skyggesidene, får kritikk gang på gang...
Det blir omtrent det samme som om jeg skulle puttet deg i samme bås som "økonomi-barfotingene" som jeg kaller dem. (De der, "det er så billig og så best for hesten å være barfot ass!" Om hesten halter på alle fire beina så faker den sikkert ass) (Nå ble jeg veldig OT, men:))

duredillen
11-09-2009, 00:04
oi oi oi... dette var visst skikkelig en øm tråd jeg fikk igang!!
Så bra folk engasjerer seg!!! :D

Tema trenger tydeligvis å diskuteres for her var det mange meninger og en god del forsvar.
Hvorfor i det hele tatt ta dette personlig?? Når alle her vet at salen deres IKKE er for langt bak, hvorfor blir man da hissig?

Vi vet jo alle at FH folka VET best.. vi kan det meste og de fleste artiklene som er både dokumnterte og forsket i, har jo tydeligvis elendige konklusjoner for man har jo hørt om og vet om og sett en... osv..

Dette ble bare veldig typisk FH, men likevel tror jeg at mange tenker over neste gang man saler på, om salen ligger for langt bak eller for langt frem. Og det var jo hele poenget med artiklen. Ikke ømme tær!

Tror nok folk blir hissige fordi enkelte krever forklaringer på hvorfor eksterne folk gjør som de gjør. Jeg kan svare for hvorfor JEG gjør som jeg gjør, men ikke hvorfor bonden oppi lia gjør som han gjør.

Birre
11-09-2009, 00:05
Vil ikke akkurat karakterisere det som en veldig konstruktiv setning.

"konstruktiv setning"...

*Flire*

Nei, det er HELT riktig og en skarp observasjon.;)

Harneshaug
11-09-2009, 00:05
Tsss... pingler, vær glad dere ikke i tillegg har de som barfotinger :D

Bortsett fra det tullebildet jeg, Marianne og Birre la ut i sommer, som jeg virkelig ALDRI kan tenke meg noen tok seriøst, har jeg aldri vært med på en slik diskusjon, så jeg syntes nå det var interessant jeg da ;)

Der har dere igjen for å ha deres eget forum slik at knalliser ikke skjønner hva dere/vi snakker om :D

*må huske at vi får ikke alltid med oss alt, men vil gjerne være med likevel*

duredillen
11-09-2009, 00:07
"konstruktiv setning"...

*Flire*

Nei, det er HELT riktig og en skarp observasjon.;)

Lord... *mate med t-skje* Å insinuere at ting blir skrevet på snikksnakken fordi vi mener dere er så uvitende og teite at dere ikke ser det er rett og slett idiotisk. Når har vi antydet noe sånt?

Birre
11-09-2009, 00:09
Jeg svarte skikkelig i de første innleggene mine.
Det jeg ikke kan svare på er hvorfor noen velger å legge salen på krysset, for det er egentlig aldri noe jeg har vurdert å gjøre selv fordi det er helt feil i forhold til mine anatomi-kunnskaper. At noen gjør det... Vel, deres greie.

Det er helt greit å spørre, det er ikke det. Men flere av debattantene i denne tråden har stilt de samme spørsmålene og gitt den samme kritikken i andre tråder tidligere. Jeg synes også de har fått gode svar. Det har vært litt gjennomgangstone å "ha det moro av" islandssal og sits i flere andre tråder. Det er vel kanskje ikke så rart at vi blir litt øm-tåede, eller lei, til slutt.
Rett og slett fordi jeg føler at islandshest og islandshestridning generelt, og ikke bare skyggesidene, får kritikk gang på gang...
Det blir omtrent det samme som om jeg skulle puttet deg i samme bås som "økonomi-barfotingene" som jeg kaller dem. (De der, "det er så billig og så best for hesten å være barfot ass!" Om hesten halter på alle fire beina så faker den sikkert ass) (Nå ble jeg veldig OT, men:))

Da må jeg beklage på det sterkeste at jeg kom i fare for å bådevære den første til å kommentere startinnleget og å stille spørsmål.

Jeg har forøvrig - på lik linje med Harneshaug - aldri engasjert meg i isistråder, fordi dere er noe utenom den klassiske ridningen.

Måten mange av dere svarer på og kommenterer på når jeg nå først spør, gir liten eller ingen interesse til å spørre igjen. Desverre.

Shadowfax
11-09-2009, 00:10
Der har dere igjen for å ha deres eget forum slik at knalliser ikke skjønner hva dere/vi snakker om :D

*må huske at vi får ikke alltid med oss alt, men vil gjerne være med likevel*

*flire*

*løper inn og skriver videre med hvit skrift :p

Tydeligvis bra for husfreden at vi har vår egen lille skammekrok :lol:

Lopke
11-09-2009, 00:11
Tror nok folk blir hissige fordi enkelte krever forklaringer på hvorfor eksterne folk gjør som de gjør. Jeg kan svare for hvorfor JEG gjør som jeg gjør, men ikke hvorfor bonden oppi lia gjør som han gjør.

Så var det jo noen som nesten KREVDE at Birre la ut dokumentasjon for hennes meninger og iform av bilder der "dere virkelig kunne se at det fantes saler på isiser som lå for langt bak"?

Tror nok denne går flere veier altså..
HVORFOR blir en tråd om salplassering så varm? Alle vet det er feil?
(dette er ikke en pessoatråd engang).. og når alle vet et er feil, og ingen har sagt at DU.. gjør det feil.. hvorfor da blir så piggete?

Shadowfax
11-09-2009, 00:12
Jeg har forøvrig - på lik linje med Harneshaug - aldri engasjert meg i isistråder, fordi dere er noe utenom den klassiske ridningen.
.

Er det nå egentlig så forskjellig bortsett fra gangartene da? vi rir nå også mye skritt, trav og galopp og trener vel dressur slik andre trener dressur, både i grunngangartene og "ekstra" gangartene ;)

duredillen
11-09-2009, 00:15
Så var det jo noen som nesten KREVDE at Birre la ut dokumentasjon for hennes meninger og iform av bilder der "dere virkelig kunne se at det fantes saler på isiser som lå for langt bak"?

(dette er ikke en pessoatråd engang).. og når alle vet et er feil, og ingen har sagt at DU.. gjør det feil.. hvorfor da blir så piggete?

Du har et poeng her :) Jeg ser den. Men poenget er vel mer at vi vil si at generelt sett er dette med saler blitt mye bedre i miljøet. Derfor ville hvertfall jeg se dokumentasjon når det blir antydet at islandshester generelt sett går med salene for langt bak.

Men jeg kan likevel ikke argumentere for hvorfor de hestene som gjør det, gjør det. Om du skjønner?

Vinda
11-09-2009, 00:16
heihei.
Jeg bør vel trå veldig forsiktig her, da jeg er ny her og ikke noen ekspert på noe som helst slags område ...

Men, sitter nå engang her med lakenskrekk og ler og gremmes og lærer noe nytt av kveldens heteste forumtråder...

Det jeg bare måtte få sagt:
Kanskje denne tråden faktisk har noe for seg?

Er det mulig at vi på isis er mer redd for å legge salen for langt fremme, fordi vi ikke ønsker å hemme bevegelsen i skuldrene. (Sier ikke "for langt bak". sier bare "ikke for langt fremme")?
Og disse ryggene til islandhestene er jo også perverst korte innimellom. Det er ofte bare akkurat plass til en sal der. Og da er det ikke rart oss storhestmennesker reagerer, vi er jo vandt til å ha halvannen meter bak salen...

Det er et helt annet miljø for saltilpasning i islandshestmiljøet nå enn bare for få år siden. Så man trenger ikke lete lenge for å finne "skrekkeksempler". Men det blir heldigvis færre av dem etterhvert. Og jeg tror ikke gjennomsnittsislandhesten har en dårligere tilpasset eller plassert sal en den gjennomsnittlige ridehest.

Men, som sagt, vi er kanskje reddere for å legge dem for langt frem, og ryggene er så korte at det er ofte ikke mange cm å gå på...men det går. :)

Harneshaug
Men det ER vel annen sits, drit i stol og gyngestol, men man sitter da ikke likt? Gjør man? og gir signaler likt osv?

(JA jeg spør i uvitenhet da jeg ikke klarte å få en sånn til å trave engang :lol: )

Barebare tølt ville den... sukk... Nina var så overgitt... hmm.. kanskje jeg kunne være en slik som fikk isiser som ikke kan å tølte til å tølte av seg selv bare for å slippe å ha meg på ryggen? *ny profesjon*

Birre
Er det nå egentlig så forskjellig bortsett fra gangartene da? vi rir nå også mye skritt, trav og galopp og trener vel dressur slik andre trener dressur, både i grunngangartene og "ekstra" gangartene ;)

Njaaaa... Jeg synes dere rir anderledes, bruker "eget" utstyr og hestene er også noe anderledes enn våre store brune.

I POSITIV forstand, bare så det er sagt!:)

stine
11-09-2009, 00:18

Jeg kunne godt ha tenkt meg å sett bildene hun sikter til, for å se hva hun mener er ekstremt. Om hun tenker på den vanlige, gjennomsnittelige islandshestrytter eller ekstremtilfellene. Det hadde også vært litt lettere å svare på, i forhold til om at det burde forsvares eller om det ikke er noe som vi føler kan representere gjennomsnittet.

Vi vet alle at det er svin på skogen når det gjelder dette med saler, også i islandshestmiljøet. Tror ingen her mener at ingen med islandshest har salen for langt bak eller saler som er for lange. Men vi er glade for at utviklingen har kommet videre og det ikke forkommer i på langt nær samme grad lengre.

Birre
11-09-2009, 00:18
Men det ER vel annen sits, drit i stol og gyngestol, men man sitter da ikke likt? Gjør man? og gir signaler likt osv?

(JA jeg spør i uvitenhet da jeg ikke klarte å få en sånn til å trave engang :lol: )

Barebare tølt ville den... sukk... Nina var så overgitt... hmm.. kanskje jeg kunne være en slik som fikk isiser som ikke kan å tølte til å tølte av seg selv bare for å slippe å ha meg på ryggen? *ny profesjon*

Ja, der sa du det. det er vel det jeg forsøker å få frem når det kommer til ridning. Det er ikke det samme.

Harneshaug
11-09-2009, 00:19
Det er han som laget artikkelen det hele startet med også...

julnil
11-09-2009, 00:20
Du har et poeng her :) Jeg ser den. Men poenget er vel mer at vi vil si at generelt sett er dette med saler blitt mye bedre i miljøet. Derfor ville hvertfall jeg se dokumentasjon når det blir antydet at islandshester generelt sett går med salene for langt bak.

Men jeg kan likevel ikke argumentere for hvorfor de hestene som gjør det, gjør det. Om du skjønner?

Siden du sier at det er blitt mye bedre, så sier du med andre ord at det stemmer det inntrykket jeg sitter med?

Birre
11-09-2009, 00:20
Det er han som laget artikkelen det hele startet med også...

Nei, det startet med Marianne. Det var hun som laget tråden...:rolleyes:

JEEZEZ!

Hanna&Brá
11-09-2009, 00:21
Da må jeg beklage på det sterkeste at jeg kom i fare for å bådevære den første til å kommentere startinnleget og å stille spørsmål.

Måten mange av dere svarer på og kommenterer på når jeg nå først spør, gir liten eller ingen interesse til å spørre igjen. Desverre.

Jeg beklager hvis jeg har svart deg så du ikke tør å spørre meg om noe igjen.
Jeg er vel ikke førstemann som har vært krass her inne, men i diskusjonens hete kan man vel bli det noen og enhver.

Jeg synes egentlig isis-ridning og klassisk ridning har endel med hverandre å gjøre jeg.. Vi rir jo dressur, og vi traver å galloperer og er opptatt at mye av det samme som dere som driver med mer klassisk ridning er. Vi har en eller to "bonus-gangarter" å ta hensyn til, så noe blir jo annerledes såklart, men mye er også likt.
Jeg er fan av å plukke litt i alle leire. Har selv drevet mye med kjøring tidligere, og bruker mye av kunnskapen jeg skaffet meg den gangen nå som jeg stort sett bare rir.
Jeg har også deltatt på tømmekjøringskurs og kjørekurs med islandshestene mine og hatt veldig god nytte av det.

Katinka
11-09-2009, 00:23

Jeg vil påstå at ideelt sett sitter man likt i grunngangartene. I tølt og pass er det nok stort sett annerledes, da formen til hesten er ganske annerledes i tølt enn trav (som regel), og pass er en veddeløpsgangart hvor nakke og hode ofte er reist og strukket. Jeg prøver å finne det balansepunktet i salen der hesten er renest og fungerer best i tølt med reist overlinje og noenlunde fri form, og da er det ofte den sisten faller litt utenfor standard-dressursits. Noen hester kan man jo fint ri i tølt i samlet "travform" også, men jeg syns personlig islandshesten er finere og føles mer komfortabel i en friere form.

stine
11-09-2009, 00:23
Njaaaa... Jeg synes dere rir anderledes, bruker "eget" utstyr og hestene er også noe anderledes enn våre store brune.

I POSITIV forstand, bare så det er sagt!:)

Det er annerledes ja, du har rett i det :) Men forskjellen er egentlig ikke så stor. Ok, hodelaget mangler en hakerem og kanskje pannereim. Men det bunner nok i gamle tradisjoner, heller enn at det gjør selve ridningen anderledes.
Vi har egne saler, det er jo også pga bla gangartene, noe som også er annerledes.

Men ridningen i seg selv er ikke så ulik som man skulle tro. En gangartshest har like mye behov for dressur og grunntrening som hvilken som helst annen hest, men det vises ikke at vi driver med dette. Da det stort sett er gangartsridningen i seg selv som vises, da det er dette som er spesielt for dem...

Ikke ment som noe kritikk eller for å si imot, ville bare få sagt det :)

Harneshaug
11-09-2009, 00:25
Ok, men sånn heve hendene og lette på baken for å stille om fra tølt til trav... sukk..
Det var ganske vanskelig og så går vel ikke hestene likt med hodet og halsen som de brune (som er et idiotisk ord) så man føler på en måte man har mye hest fremmom seg, mulig det også skipler en litt?

At det er mer nyansert med 2 ekstra gangarter skal du få meg til å tro :lol:

Men sjenkelbruken er da vel i det minste anderledes, dere må vel ri mye mer fra setet? Iom at sjenklene er (på mange av oss langfotinger i alle fall) under hesten...?

stine
11-09-2009, 00:26
Siden du sier at det er blitt mye bedre, så sier du med andre ord at det stemmer det inntrykket jeg sitter med?

Det er vel ingen som har sagt at islandshestene aldri har hatt saler som har ligget for langt bak?

Hanna&Brá
11-09-2009, 00:27

Inntrykket av at det HAR vært mye stygg på-saling i islandshestverden mener du?
Det har vel ingen lagt skjul på eller nektet at det har vært.
Grøss og gru, tidsreise til saler med lange spader bak, lagt ekstra godt bakpå ryggen på hesten... Og bitt tykke som lyktestolper. Joda, det har vært vanlig. Men nå føler jeg at folk har blitt mer opplyste og at den gjennomsnittelige islandshest ikke går rundt med den slags utstyr lenger, heldigvis.
På samme måten som færre sverger til pessoa osv osv osv.

Sånn sett er tråder som denne sunn, selv om det koker litt.
OM noen ikke skulle ha fått med seg at å legge salen bakpå krysset eller ri med sal med lange spader ikke er greit så har de vel fått det med seg nå.

Jeg reagerte fordi jeg følte at dette var nok et "angrep" mot "alle oss" som driver med islandshest og ikke mot "de som rir med saler som aldri skulle ligget på en hest og med en sits som ikke hører hjemme på en hest".

Birre
11-09-2009, 00:28
Dere sitter likt i den grad at dere sitter på tre sitteben i setet i salen. Utover det så ser jeg store ulikheter på en som rir islandshest og en som klassisk dressur.

Nå blir jeg vel skutt, flådd og tredd på et grillspyd, men dere sitter med bena - ofte - for langt bak og rett ut til siden. Dere sitter på halebenet, dere er lute i ryggen og dere har hender enten for langt ned eller for høyt opp. Dere virker stive i sitsen også.

Jeg klarer ikke få frem riktig ord, men jeg synes ikke dere rir på samme måte som en dressurrytter på "stor brun" - nei.

Mange av dere har en flott sists når jeg titter på bilder, bare så det er sagt!

Katinka
11-09-2009, 00:29
Ok, men sånn heve hendene og lette på baken for å stille om fra tølt til trav... sukk..
Det var ganske vanskelig og så går vel ikke hestene likt med hodet og halsen som de brune (som er et idiotisk ord) så man føler på en måte man har mye hest fremmom seg, mulig det også skipler en litt?
Du kan tro jeg har slitt med min tidligere hest for å få til tølt-trav overganger innimellom. Han var veldig sterk i tølten. Men det var å finne det balansepunktet i hans gange og min sits og det tempoet som gjorde det lettest for han å veksle over til trav, og det kunne jo da også variere utifra hans dagsform og preferanser.. :p Det skal ikke være enkelt..

stine
11-09-2009, 00:32
Dere sitter likt i den grad at dere sitter på tre sitteben i setet i salen. Utover det så ser jeg store ulikheter på en som rir islandshest og en som klassisk dressur.

Nå blir jeg vel skutt, flådd og tredd på et grillspyd, men dere sitter med bena - ofte - for langt bak og rett ut til siden. Dere sitter på halebenet, dere er lute i ryggen og dere har hender enten for langt ned eller for høyt opp. Dere virker stive i sitsen også.

Jeg klarer ikke få frem riktig ord, men jeg synes ikke dere rir på samme måte som en dressurrytter på "stor brun" - nei.

Oi, det var da voldsomt til generalisering ;-)

julnil
11-09-2009, 00:32
Det er vel ingen som har sagt at islandshestene aldri har hatt saler som har ligget for langt bak?

Nå snakker jeg ikke om "i gamle dager", men for inntil et par år siden.

For omtrent ett år siden, fortalte en dame fra island følgende til meg (hun driver oppdrett og innridning av islandshester): salen skulle ligge langt bak på en isis, og lå altfor langt fremme på andre raser. Det hun mente med en ok plassering av en sal, var da det jeg karakteriserer som bak siste ribben..

stine
11-09-2009, 00:34

For omtrent ett år siden, fortalte en dame fra island følgende til meg (hun driver oppdrett og innridning av islandshester): salen skulle ligge langt bak på en isis, og lå altfor langt fremme på andre raser. Det hun mente med en ok plassering av en sal, var da det jeg karakteriserer som bak siste ribben..

Huff, da henger det nok desverre igjen hos en del. Tror heller ingen er intr. i å forsvare de tilfellene der. Det er bare trist.

Harneshaug
11-09-2009, 00:35
Du kan tro jeg har slitt med min tidligere hest for å få til tølt-trav overganger innimellom. Han var veldig sterk i tølten. Men det var å finne det balansepunktet i hans gange og min sits og det tempoet som gjorde det lettest for han å veksle over til trav, og det kunne jo da også variere utifra hans dagsform og preferanser.. :p Det skal ikke være enkelt..

Åh... takker, da følte jeg meg litt bedre ;) Jeg prøvde jo bare en gang og nina trøstet meg som best hun kunne med at den ehsten ikke hadde så lett for å trave, men jeg tenkte nå i mitt stille sinn at "Jeje, du lyver så det renner av deg :D"

julnil
11-09-2009, 00:36

Er det jeg også ser, men jeg tør lite spørre om akkurat dette, dog har jeg prøvd, med dårlig resultat

I tillegg er det mye underhals i tølt. Og det lurer jeg på - helt seriøst- skal en hest i korrekt tølt, gå med underhals? Hvor er bæringen?

Harneshaug
11-09-2009, 00:36

:lol: Men såååeh... ligger den ofte for langt frem hos mange andre *hosthost*

stine
11-09-2009, 00:37
Er det jeg også ser, men jeg tør lite spørre om akkurat dette, dog har jeg prøvd, med dårlig resultat

I tillegg er det mye underhals i tølt. Og det lurer jeg på - helt seriøst- skal en hest i korrekt tølt, gå med underhals? Hvor er bæringen?

Nei, de skal IKKE ha underhals i tølt. Ser du hesten min i tølt, vil det se ut som rene skrekkeksempelet. Men vi jobber med det.

Hanna&Brá
11-09-2009, 00:38
Sitsen kan bli litt påvirket noenganger når man rir gangarter, det har du rett i Birre.
På noen hester skal det ingenting til før de faller ut av gangarten f.eks.
På min unghest føler jeg av og til at jeg "glemmer" å ri, blir sittende litt "på vent" fordi han faller skikkelig på plass, og rører jeg ørlitegrann på meg så faller han sammen igjen. Det handler om styrke osv. (Da er det greit at jeg har en voksen en å ri litt på, som er litt mer stødig så jeg ikke helt glemmer hvordan det er å ri.)

Forskjellen på stor-brun og isis er at man på storbrun-stevner aldri hører speaker kommentarer som "og der fikk de ikke trav nei".... Gangartene er mye mer bankers på sånne med 3 gangarter..
Å få trav på en helgira hest er ikke alltid det enkleste. Gangarts-stevner er jo show og fart, og da får man ofte hester som blir temmelig heite i toppen, ofte litt det samme som jeg ser på sprang, hestene synes det er fryktelig moro og blir lett temmelig "luftige", her ser man heller ikke alltid den ideelle sitsen eller formen på hesten, rett og slett fordi ting går fort og mye skjer på en gang. Klassisk ridning er mer pent og pyntelig, man har mer tid til å tenke.

julnil
11-09-2009, 00:38
Huff, da henger det nok desverre igjen hos en del. Tror heller ingen er intr. i å forsvare de tilfellene der. Det er bare trist.

Ja, det gjør nok det, dessverre

Da jeg letet etter en sal til Fakur som jeg først hadde, som også hadde kort isis-rygg, fikk jeg beskjed fra en som selger saler til blant annet isiser, at det bare var tøys at salen ikke kunne ligge bak siste ribben (dog viste jeg bedre, tok med meg pengene og letet videre hos andre salselgere)

julnil
11-09-2009, 00:40
:lol: Men såååeh... ligger den ofte for langt frem hos mange andre *hosthost*

Åjada, ingen tvil om det. Synes saler som ligger langt frem, ofte sees hos sprangryttere, for da føler de at de får reist seg bedre.

Og underhals på spranghester, i galopp

Katinka
11-09-2009, 00:42

Nei, det skal den ikke. Ta en titt i VM-bildetråden: http://www.hestene.no/forum/showthread.php?t=59024
Der er det en del fine bilder av hester med god bæring og fin form i tølt.

Shadowfax
11-09-2009, 00:44
Jeg fikk bare lyst til å sende dere ut på en liten tidsreise jeg.

Det er vel gjerne dette her mange ser for seg når de hører ordet isisridning?

En tidsreise annon 1960 fra 2009.

http://www.hestene.no/galleri/displayimage.php?imageid=34140

http://www.hestene.no/galleri/displayimage.php?imageid=34139
(og la meg bare ha sagt det... denne her er vel et ganske unikt eksempel :lol:)

Hanna&Brá
11-09-2009, 00:45
Vi kan vel være enige om at vi har våre svin på skogen i alle miljøer.

Tenk hvis jeg skulle dratt fram min gamle ridelærer/hestelærer(hestelinja på VGS, hun fikk fyken så vi hadde henne bare et halvt år), også kalt Fru Pessoa, som ambassadør for sprangsporten f.eks. Grøss og gru.
Husker ridetimen hun kom med tindrende øyne og fortalte oss at nå hadde de jammen fått pessoabitt i str 9,5 på den lokale hestebutikken, hvilken lykke, nå kunne hun utstyre de små rideskoleponniene med den slags også.

Hanna&Brá
11-09-2009, 00:45

:lol:
Det var tidsreisen ja..

Birre
11-09-2009, 00:46
Sitsen kan bli litt påvirket noenganger når man rir gangarter, det har du rett i Birre.
På noen hester skal det ingenting til før de faller ut av gangarten f.eks.
På min unghest føler jeg av og til at jeg "glemmer" å ri, blir sittende litt "på vent" fordi han faller skikkelig på plass, og rører jeg ørlitegrann på meg så faller han sammen igjen. Det handler om styrke osv. (Da er det greit at jeg har en voksen en å ri litt på, som er litt mer stødig så jeg ikke helt glemmer hvordan det er å ri.)

Forskjellen på stor-brun og isis er at man på storbrun-stevner aldri hører speaker kommentarer som "og der fikk de ikke trav nei".... Gangartene er mye mer bankers på sånne med 3 gangarter..
Å få trav på en helgira hest er ikke alltid det enkleste. Gangarts-stevner er jo show og fart, og da får man ofte hester som blir temmelig heite i toppen, ofte litt det samme som jeg ser på sprang, hestene synes det er fryktelig moro og blir lett temmelig "luftige", her ser man heller ikke alltid den ideelle sitsen eller formen på hesten, rett og slett fordi ting går fort og mye skjer på en gang. Klassisk ridning er mer pent og pyntelig, man har mer tid til å tenke.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg har aldri skjønt så lite av en hest som da jeg red Kraftur hos Kurren i sommer!:D

Katinka
11-09-2009, 00:46
Hahaha.. Jeg knekker sammen av han der!!

Harneshaug
11-09-2009, 00:47
Tine.... :rofl:

Birre
11-09-2009, 00:48

Var det noen som kommenterte Geir Gulliksen???:D

Hahaha! Knallbra sits på denne karen!

Harneshaug
11-09-2009, 00:52
Ah... kjekt å vite, tusen takk for svar :)

Shadowfax
11-09-2009, 01:02
...og vi kan jo finne på å sveve en hel dag bare fordi vi har klart å ri noen meter i en rein gangart også vi :p

Hanna&Brá
11-09-2009, 01:02
Hehe. Må i alle fall ha noen høye idealer og glitrende mål :p

Et bilde av det ultimate, perfekte.... Som svever rundt på en rosa sky mens en stakkar rir rundt i søle, regn og blest... I håp om å skjønne bare litt mer og få til litt mer og få godfølelsen om bare for to-tre steg. Så en kan være lykkelig resten av dagen.

Se. Vi er ikke særlig anderledes enn de med storhest. Like klin gærne hele gjengen :D

:lol:

Og det er der jeg glemmer å ri, livredd for å forstyrre Helge når han endelig faller på plass. Det er øyeblikket der stolsits får være stolsits og runkerygg får være runkerygg.

Birre
11-09-2009, 01:04
...og vi kan jo finne på å sveve en hel dag bare fordi vi har klart å ri noen meter i en rein gangart også vi :p

Der er vi nok temmelig like. Når noen steg med sjenkelvikning over diagonalen sitter i sikringsbhoksen, da er vi lykkelige i ukesvis.:)

Hanna&Brá
11-09-2009, 01:05
Der er vi nok temmelig like. Når noen steg med sjenkelvikning over diagonalen sitter i sikringsbhoksen, da er vi lykkelige i ukesvis.:)

Uttrykket små barn, store gleder kan passe på oss hestefolk også;)

Birre
11-09-2009, 01:10
Hahaha! Ja, hvertfall for oss hobbyryttere på lavt nivå.
(Meg selv altså).;)

Samba
11-09-2009, 04:00
Jeg syns det er veldig fint at det blir satt fokus på at mange islandshester går med for lange saler for det er klart det fortsatt finnes uvitende som rir med for lange saler. Og saler som ikke passer generelt. Men det er nok ikke på langt nær så mange som utenforstående miljøer har en oppfattelse av. Tror jeg.

Men man må også tenke på vinkelen på bildet og ikke minst i hvilket bevegelsesmønster hesten går i når man skal bedømme om salen er for lang ut ifra bilder. Som det også har blitt diskutert tidligere i tråden. Jeg tenkte jeg kunne legge ved noen eksempler.

Ved første øyekast på dette bildet ser det ut som om denne hesten her har ganske lang rygg:
http://lh3.ggpht.com/_EotIxMUHxzM/SWTXOGn2HSI/AAAAAAAADBY/NoWea_BbudM/s640/DSC_1090.JPG

Dette er samme hesten, tatt samme dagen, osv, men her har han samlet seg mer opp og man ser tydelig at ryggen er blitt kortere her:
http://lh6.ggpht.com/_EotIxMUHxzM/SWT0ouBrJlI/AAAAAAAADEI/bsDMaOIbl8M/s720/DSC_1194.JPG

Akkurat det samme gjelder jo ved ridning, hadde man lagt en sal oppå hesteryggen der så hadde det sett mye verre ut på det siste bildet enn det hadde gjort på det første.

Jeg sliter veldig med å finne sal som er kort nok til denne hesten, og bare for å forsvare meg selv før noen måtte reagere på salplasering på avataren min så er den salen der en Kari Flex sal, hva skal jeg kalle den, den er vel bomfri, altså ingen bom i den men en slags plate som fordeler trykket jevnere enn helt bomløse saler. Det er en equieterapeut som har anbefalt denne salen til den hesten. Jeg kan love dere at jeg gladelig hadde hatt en annen og mer komfortabel sal. Men denne salen er bedre for ryggen til hesten min enn en for lang bomsal er, rent trykkmessig. Så jeg leter på spreng etter en kort nok bomsal da jeg er skeptisk til å ri med denne hele tiden (selv om equiterapeuten sa man kan gjøre det) Nå ble det litt OT men det kan jo være med på å påpeke hvor vanskelig det kan være å finne saler som ligger helt ideelt. Ikke at jeg dermed sier det er greit og ri med for lang sal heller.

julnil
11-09-2009, 11:33
Nei, det skal den ikke. Ta en titt i VM-bildetråden: http://www.hestene.no/forum/showthread.php?t=59024
Der er det en del fine bilder av hester med god bæring og fin form i tølt.

Disse gikk pent ja.

men se på salen i dette innlegget http://www.hestene.no/forum/showpost.php?p=1793888&postcount=21

Her ligger salen ok, men rytteren sitter på bakvisselen, i stolsits, og dermed trykker salen ned i lendet.
Ser også ut som om salen er for trang i bomvidden, da den er veldig høy i fremvisselen.
Da er det ikke mye hjelp i en korrekt plassert sal

Men igjen, pent å se en hest i tølt, med bæring.

Kan stolsits (og dermed trykk i lendet) være årsak til at så mange isiser er stjernetittere i tølt?

stine
11-09-2009, 17:55
Disse gikk pent ja.

men se på salen i dette innlegget http://www.hestene.no/forum/showpost.php?p=1793888&postcount=21

Her ligger salen ok, men rytteren sitter på bakvisselen, i stolsits, og dermed trykker salen ned i lendet.
Ser også ut som om salen er for trang i bomvidden, da den er veldig høy i fremvisselen.
Da er det ikke mye hjelp i en korrekt plassert sal

Men igjen, pent å se en hest i tølt, med bæring.

Kan stolsits (og dermed trykk i lendet) være årsak til at så mange isiser er stjernetittere i tølt?

Veldig OT, jeg vet. Men hesten min er stjernekikker, nå mest i tølt. Det er fordi hun hadde to låsninger i nakken og div. andre låsninger som gjorde det umulig for henne å senke hode og bære seg riktig.
Hun har skikkelig underhals som jeg håper jeg blir kvitt med tiden.
Men hun som behandlet henne, sa at det var temmelig vanlig med den låsningen hesten min har på islandshest. Det kunne komme av reisen fra Island, eller så var det typisk at de hadde "stupt" kråke under lek i ung alder sa hun.