PDA

Se full versjon : Stille 2-åring med sko? ( HASTER)

Belinda
06-09-2009, 14:01
Er det lov?
Gjelder shetlandsponni!

Ingvild
06-09-2009, 14:25
Kvifor skulle det ikkje vere lov? Det er vel relativt vanleg å sko toåringane til utstilling :)

Belinda
06-09-2009, 14:31
Er du helt sikker? Eller bør jeg sende en mail til Starum?
Skal til Seljord til søndag egentlig, og hoppa er blitt så sårbeint!

Ingvild
06-09-2009, 14:36
Dette står om sko i utstillingsreglementet: Voksne hester skal helst være skodd. Ingenting om at nokre hestar ikkje kan vere skodde.

Så ja, eg er heilt sikker. Stilte sjølv toåring med sko på alle fire i april.

Belinda
06-09-2009, 14:41
Yes, da prøver jeg det! Så får jeg se om det hjelper :)
Takk!

Shadowfax
06-09-2009, 15:48
Ellers får du ta en telefon til Bjøssi :p
Han veit det vel ;)

Belinda
06-09-2009, 15:59
Tenkte på det, men ville plage folket her først :p

Belinda
06-09-2009, 16:57
Tok like gjerne kontakt med Bjøssi.
En ponni som bare er 2 år kan ikke skos!

Ingvild
06-09-2009, 16:59
"kan ikkje skoast" på kva for ein måte, då?

Lene Th.
06-09-2009, 17:03
*Slettes*

Ingvild
06-09-2009, 17:07
Eg er 100% sikker på at det er lov til å vise unghestar med sko. Elles hadde det stått noko om det i reglementet, og det gjer det ikkje. Å sko toåringane før utstilling er heilt vanleg også.

Ser at Belinda skriv "ponni", det er vel kanskje mogleg at NPA har eigne reglar på sine utstillingar, men den det er snakk om her er jo ei utsilling arrangert av NHS..

Belinda
06-09-2009, 17:52
Nå har jeg kotaktet en som har vært i shettismiljøet i mange år, så vil tro han vet hva han snakker om :)
Dette gjaldt, som jeg skrev i førsteinnlegget, shetlandsponni.

Belinda
06-09-2009, 17:53
"kan ikkje skoast" på kva for ein måte, då?

Så ikke denne jeg :)
Da mener jeg:Kan ikke stille en 2 åring med sko.

Ingvild
06-09-2009, 17:59
Du får spørje han kvar i utstillingsreglementet det står. Eg finn det ikkje.

Belinda
06-09-2009, 18:39
Jeg sendte like godt en mail til Starum. Håper bare jeg sendte til rett plass :)
Så får vi se. Kan hun stilles med sko er det jo fint!
Hun er nemlig for sårbeint/halt til å stilles uten..

Nina
06-09-2009, 18:50
NPA har ikke noe eget reglement, så jeg kan ikke forstå at det ikke skal være lov å vise 2-åring med sko da det ikke står et eneste ord om dette i reglementet.

Vestbø
06-09-2009, 19:43
Solve er jo Nordlandshest, og vel og merke er det 7 år siden han var 2 år gammel - men han ble vist med sko på offisiell utstilling den gangen, ikke noe problem da.

Løkki
07-09-2009, 00:35
På fjordhest er det uvanlig at 2 åringar vert viste skolause på offisielle utstillingar. Så det er absolutt lovlig ja.

Hanna&Brá
07-09-2009, 00:55
http://www.ponniavl.no/artikkel.aspx?id=55

Du stiller jo ponnien din på utstilling i regi av Norsk Hestesenter og ikke noen kvalitetsbedømmelse el.l i regi av ponniavlsforeninga.. Og da må jo Norsk Hestesenters regler gjelde?

Belinda
07-09-2009, 13:48
Jeg sendte en mail til Starum i går, og i dag var svaret kommet!

Klart du kan stille henne med sko, det går helt fint. Bare høvene er velstelte går det bra .

Kari&Fredrik
07-09-2009, 20:48
siden dere er inne på temaet. Hvorfor anbefales det at hesten er skodd? Hva med de som har barfothest, og har planer å beholde den barfot?

Anita&Svarten
07-09-2009, 20:51
Kjenner noen som har stilt barfothest. Var ikke noe problem. Jeg har og startet min i bruksridning hvor reglementet var at hesten skulle ha sko. Så lenge høvene var velstelte gjorde det ingenting at ikke han var skodd.

Ingvild
07-09-2009, 20:53
Det er fullt lovleg å stille hestar utan sko, men som sagt står det i utstillingsreglementet at vaksne hestar bør vere skodde. Om du stiller utan skjer det ingenting, men ein må rekne med at folk kommenterer det sidan det er ganske uvanleg (i alle fall på dei rasene eg er vand med å sjå på utstilling).

Anita&Svarten
07-09-2009, 20:56
Det er fullt lovleg å stille hestar utan sko, men som sagt står det i utstillingsreglementet at vaksne hestar bør vere skodde. Om du stiller utan skjer det ingenting, men ein må rekne med at folk kommenterer det sidan det er ganske uvanleg (i alle fall på dei rasene eg er vand med å sjå på utstilling).

Det gjorde de på bruksridninga og, og lurte på om de kunne se under hoven og sånn. For meg måtte de bare se..

stallflua
07-09-2009, 21:14
Om en stiller hest med eller uten sko er bare et personlig valg, men greia er at en skal stille hesten på en måte som viser hesten på sitt beste. Om man da har en hest som er sårbeint, sier det seg selv at det er lite vits å stille hesten da den mest sannsynlig ikke vil vise gangartene på den beste måten. Dommere har også rett til å vise bort hester som ikke er egnet til å vises på utstilling den dagen. * planen var å hente utdrag fra utstillingsreglementet, men skal vist ikke få lov å gå inn på siden til norsk hestesenter*

Løkki
07-09-2009, 21:34
Har sett barfothestar på utstilling, som fungerer supert uten sko heime i vanlig trening. Men som etter en lang dag eller to med trakking på ei utstilling er rimelig sårbeint, og som har fått trekk på karakter for bevegelsar pga det. "For dagen noko sårbeint.." Eg stiller med sko frå hesten er to år, fordi eg har sett og erfart at hesten syner seg best med sko.

Hovslager
08-09-2009, 12:43
siden dere er inne på temaet. Hvorfor anbefales det at hesten er skodd? Hva med de som har barfothest, og har planer å beholde den barfot?
Anbefaler absolutt å sko en sårbeint hest.
Poenget med utstilling er jo å få mest mulig poeng for utseende og bevegelser. Begge deler blir dårligere med en sårbeint hest.

stallflua
08-09-2009, 14:44
Poenget med utstilling er jo å få mest mulig poeng for utseende og bevegelser. Begge deler blir dårligere med en sårbeint hest.

Og det er jo bare å dra av skoa når man kommer hjem... Da hoppa mi var 2 år, ble hun skodd en god uke før ustillinga, slik hun skulle rett og slett venne seg til å gå med sko... skoa hadde hun på til 3 dager etter utstilling, så ble de tatt av igjen. Hadde jeg hatt en sårbeint hest som ikke skulle skoes, hadde jeg ikke vist i det hele tatt. ( må legge til at neste gang hoppa mi ble skodd var da hun skulle vises på unghestskue som 3 åring igjen.... altså 1 år etter, da også pga sårbeint )

Anita&Svarten
08-09-2009, 14:55
Nå var det vel snakk om fingerende barfothest og ikke en sårbeint hest? Er hesten sårbent er det jo bare å smekke på sko for dagen, men at det er lov å stille hesten barfot var vel egentlig spm her..

stallflua
08-09-2009, 15:07
Nå var det vel snakk om fingerende barfothest og ikke en sårbeint hest? Er hesten sårbent er det jo bare å smekke på sko for dagen, men at det er lov å stille hesten barfot var vel egentlig spm her..

Og det har det vell blitt enighet om at er lov. Spørsmålet er vell da bare om det har noe for seg å stille en sårbeint hest, da den uten tvil vil vise dårligere bevegelser, virke stivere i kroppen og være meir motvillig enn en hest som ikke er sårbeint?

Anita&Svarten
08-09-2009, 15:14
Og det har det vell blitt enighet om at er lov. Spørsmålet er vell da bare om det har noe for seg å stille en sårbeint hest, da den uten tvil vil vise dårligere bevegelser, virke stivere i kroppen og være meir motvillig enn en hest som ikke er sårbeint?

Nei, det har det jo så klart ikke. Men så er det ikke sånn at at alle barfothester er sårbeinte heller. Sprøsmålet var jo om det var lov å sko en 2 åring, og om det var lov å stille barfothest. Er vel bare meg som tar spørsmålet for det det er og ikke legger så mye mer i det da..

Kari&Fredrik
08-09-2009, 15:33

Sårbeint er greit, men det er jo ikke alle barfohester som blir sårbeint.

Jeg vet at det er lov å stille barfot, men hvorfor anbefales det ikke? Mener de at hestene ikke kan vise sine beste sider uten sko?

Anita&Svarten
08-09-2009, 15:40
Det ligger vel igjen fra "gammelt" av da alle skulle ha sko?
I bruksrindinga var det hvertfall derfor, at før så var det jo stort sett sånn at "alle" var skodd.

Kari&Fredrik
08-09-2009, 20:41
Det ligger vel igjen fra "gammelt" av da alle skulle ha sko?
I bruksrindinga var det hvertfall derfor, at før så var det jo stort sett sånn at "alle" var skodd.

Det var noe sånt jeg tenkte også . Har hørt om en hingst som ble trekt ned ganske mye når dommerene så at den ikke hadde sko, håper ikke dette er fakta.

Belinda
08-09-2009, 22:10
Det kan være fordi den var sårbeint! Det er faktisk ikke alle som ser at hesten de har er sårbeint..

Men jeg fikk ihvertfall svar på det jeg lurte på!

Hoppa mi har fått sko på frambeina nå, og så skal baksko på asap. Helst i morgen når jeg får rett str.