PDA

Se full versjon : Magekatarr, hva kan en spise?

Bente & Etanec
05-09-2009, 15:23
Min datter har en kraftig magekatarr, og blir vond av det meste av mat..
Legen har ramset opp en masse som hun ikke kan ha, og vi sitter igjen litt forfjamset. Hun er jo tenåring og liker bare ikke grønsaker så mye da..
Han sa hun bl.a. kan spise frukt og grønt,- mye av dette!
Og knekkebrød.

Men er der noen av dere som aner hva annet hun kan spise?

Hun kan visst nok ikke ha poteter, kjøtt, brød o.l. eller annet tungt fordøyelig mat ::/:

IngvildK
05-09-2009, 15:24
Hm, miks sammen en salat? Grønn salat, ananas, paprika, tomat, agurk, osv.? Om hun liker det, såklart. :)

Flokus
05-09-2009, 15:36
Jeg hadde magekatarr og levde på loff og vann i 2 uker...

Bente & Etanec
05-09-2009, 17:45
Men hun er ikke så glad i salat.. Er der noen annet dere vet som hun kan spise?
I kveld skal vi forsøke med kylling, ris og bernaise saus.

Brød kan hun som sagt ikke ha, Flokus..

Tinka
05-09-2009, 17:52
Ville kanskje droppa kyllingen og bernaise sausen? Kanskje veldig kjedelig, men hva med å koke ris sammen med buljong. Det spiste jeg ihvertfall endel av når jeg var sånn dårlig. Lykke til!

Bente & Etanec
05-09-2009, 17:54
Kylling er vel mildt og ikke så tungt å fordøye?

Tinka
05-09-2009, 17:55
Jeg fikk ihvertfall beskjed om å prøve å unngå kjøtt generelt. Men kylling er ihvertfall bedre enn vanlig kjøtt, ja.

stallflua
05-09-2009, 18:07
Hva med å lage stek ris?? ( ikke spør meg om oppskrift, fikk bare med søstern en gang, og det var veldig godt ;) ) Hva med fruktsalat? Mye godt frukt på butikken for tiden, og topper man da med vaniljesaus eller Vaniljekesam blir det jo godt :)

Lopke
05-09-2009, 18:27
Fra en på nettet jeg fant som lider av det samme. Her er rådene han ga:

MAT OG DRIKKE:
*Drikk masse vann (helst 2 liter eller mer om dagen).
*Unngå alkohol.
*Reduser koffeininntaket, eller unngå det helt.
*Unngå syrlige drikker.
*Spis heller mange små måltider enn noen få store, og spis regelmessig.
*Kutt ned på fet og stekt mat.
*Unngå veldig varm eller veldig kald mat.
*Unngå sterkt krydret mat, sjokolade og peppermynte.
*Spis rikelig med frukt og grønnsaker, samt fiberrike kornvarer.
*Når du spiser: Sett deg, stress ned og tygg maten godt. Ta deg god tid. Som min lege så fint sa det "magesekken din har ikke tenner".
*Unngå å spise rett før du legger deg.
VANER:
*Om mulig, unngå røyking.
*Redusér både ytre og indre stress, og sørg for å ha det bra psykisk.
*Gå ned i vekt om du er overvektig.
*Ligg med litt oppreist seng i hodeenden.
*Ikke gå med trange bukser.

PREPARATER
*Unngå medisiner med acetylsalisylsyre.
*Bruk medisiner som du får på resept av legen, for eksempel ”Nexium”.
*Det finnes også flere typer syrenøytraliserende midler å få kjøpt reseptfritt på apoteket, bl.a. Link, Pepcid.
*Det kan være lurt å holde seg unna astmamedisiner og blodtrykkssenkende medisiner hvis dette er mulig. (Slutt aldri med medisiner uten å ha pratet med lege først!)

KJERRINGRÅD
*Drikk Biola.
*Potetvann (oppskrift lenger ned).
*Kålvann (oppskrift lenger ned).
*Kamillete.

ANNET:
*Unngå forstoppelse.
*Magekatarr kan gi vitamin B12-mangel pga. nedsatt produksjon av et stoff i magesekken som hjelper til med opptaket av vitamin B12. Har du magesår, kan du utvikle jernmangel. Du bør derfor be om at legen tar en blodprøve for å sjekke din jern- og vitamin B12-status hvis dette ikke allerede er gjort.
*Du bør også be om å bli sjekket for bakterien helicobakter pylori som er en vanlig årsak til magesår, hvis dette ikke er gjort. Denne behandles med antibiotika.
*Skaff kunnskap om hva det er som skjer med kroppen og hvorfor det skjer, siden psyken spiller en stor rolle. Det kan også være godt å huske at magekatarr ikke er farlig.

POTETVANN:
Man rasper en rå potet og legger denne i vann. La dette stå å godgjøre seg noen timer i kjøleskapet. Dette drikkes jevnlig og skal være med på å roe ned magen og bli kvitt magekatarr for godt.

KÅLVANN:
Her er det samme framgangsmåte som med poteten. Rasp eller skjær en kål opp i småbiter og la det ligge i vann i noen timer før man drikker det.
Håper disse rådene kan hjelpe noe, og at din svigerfar snart blir frisk. Lykke til!

Lopke
05-09-2009, 18:28
fra lommelegen:

1. Unngå stekt og sterkt krydret mat
2. Spis små, regelmessige måltider der du tygger godt og spiser sakte
3. Unngå sterk kaffe
4. Unngå alkohol
5. Kutt ned på fet og stekt mat
6. Unngå veldig varm eller veldig kald mat
7. Unngå mat som gir ubehag
Potetvann , kålvann og kamillete er kjerringråd mot magekatarr, som du selv må vurdere om du eventuelt vil prøve.

Siden du er plaget med sure oppstøt, er det viktig å ikke spise rett før du legger deg, gå ned i vekt hvis du er overvektig, ligge med litt oppreist seng i hodeenden og ikke gå med trange bukser, i tilegg til rådene overfor.

Som du sikkert er klar over er også røyking og stress relatert til magekatarr. Medisiner som acetylsalisylsyre (Dispril, Albyl E, Novid, Aspirin, Bamycor, Globentyl og Globoid) er også forbundet med magekatarr og magesår. Jeg regner med at du har blitt sjekket for bakterien helicobakter pylori som er en vanlig årsak til magesår. Denne behandles med antibiotika.

Det er flott at du allerede har gjort kostholdsendringer. Jeg anbefaler at du fortsetter med det, men siden det ikke har hjulpet i betydelig grad på 5 måneder, er det mulig du trenger mer behandling. Pepcid er som du vet reseptfri, men det finnes mer effektive medisiner som du kan få på resept som redusere syreproduksjon. Hvis du ikke har gjort det allerede, synes jeg du bør diskutere dette med legen din.

Hvis du har magesår eller utvikler magesår som blør, kan du risikere å få jernmangel. Dessuten kan magekatar gi vitamin B12 mangel pga nedsatt produksjon av et stoff i magesekken som hjelper opptaket av B12. Du bør derfor be om at legen tar en blodprøve for å sjekke din jern- og B12 status hvis dette ikke allerede er gjort.

Bio-dophilus inneholder som du sikkert er klar over probiotiske tarmbakterier samt fruktooligosakkarider (prebiotika som er mat til probiotikaen) og løslig fiber. Selv om det ikke er bevis for at dette hjelper direkte mot magekatarr, kan det ha en positiv innvirkning på baktriefloraen i tarmen og er spesielt gunstig i forbindelse med eventuelle antibiotikakurer. Det er også et poeng å unngå forstoppelse, siden dette kan gjøre sure oppstøt og kvalme verre. I tilegg til dette tilskuddet du tar, er det viktig å drikke mye væske, spise rikelig med frukt og grønnsaker og fiberrike kornvarer.

God bedring og lykke til videre!

Vennlig hilsen Åse Andresen, klinisk ernæringsfysiolog

Lopke
05-09-2009, 18:28
Når du har magekatarr, blir det spise regelmessige og ikke for store måltider viktig. Jeg vil råde deg til å spise ca hver 3. time, for da får magen jevn tilførsel av næring, og det vil også kunne redusere rumlingen. -Hold deg helst unna tyggegummi, pastiller med kunstig søtning og brus og annet drikke med kullsyre, da slike ting kan gi rumlign/luftplager.

Jeg vil også råde deg til å få hjelp for angsten din eller andre følelsesmessige ting du strever med, da dette kan ha en direkte sammenheng med mageplagene dine.

-Og så vil jeg råde deg til å trene regelmessig, og stelle godt med deg selv og egen trivsel, og passe på å få nok søvn.

Bente & Etanec
05-09-2009, 19:06
Ja hun forsøker å spise jevnlig og små måltider, får hjelp om noen få dager, drikker kun iste men mest vann, men kan ikke trene/ gå turer pga nakkeskaden.
Pjuh, da er hun jo på rett vei hehe :)
Men maten er et evig problem.. Det er så vanskelig å finne noe hun kan spise ::/:

Der er mye å ta fatt i enda, men kan vi klare å finne noe hun kan spise så hadde vi hatt et problem mindre :)

Bente & Etanec
05-09-2009, 19:07
Beklager Lopke, jeg så kun det siste innlegget ditt. Men nå skal jeg lese og lære! Tusen tusen takk, du er en knupp!!! :klemme:

Flokus
05-09-2009, 23:59
Men hun er ikke så glad i salat.. Er der noen annet dere vet som hun kan spise?
I kveld skal vi forsøke med kylling, ris og bernaise saus.

Brød kan hun som sagt ikke ha, Flokus..

Loff er det lettest fordøyelige ;) Og jo, loff kan man ha dersom man har magekatarr. Går hun på Pepcidduo?

Bente & Etanec
06-09-2009, 01:02
Vi forholder oss til hva legen sier, så da blir det ikke brød nei ;-)
Nei hun går ikke på pepsiddou. Om ikke det hun prøver ut nå ( husker ikke hva det heter ) får hun reseptbelagt meds fra legen på mandag.

Embliss
06-09-2009, 01:09
Hva med wok med nudler? :)

Bente & Etanec
06-09-2009, 02:21
Nam det hlrtes jo kanongodt ut :)
Og ikke sterkt heller. Det eneste er at det går vel inn under steking da.. Men verdt å prøve uansett. ( selv om hun fikk beskjed om ikke noe stekt mat heller )

Bente & Etanec
22-09-2009, 10:26
Det ser nå ut som at hun har utviklet magesår.. Foreløpig er det lite legen kan gjøre foruten å sende henne til gonioskopi ( dette ble ikke skrevet riktig... Men dere forstår kanskje hva jeg mener? Svelge slangen. ).
Der er det en ventid på opptil en mnd hvertfall.. Kjipern at hun mister skolegangen sin nå pga dette!

*Du bør også be om å bli sjekket for bakterien helicobakter pylori som er en vanlig årsak til magesår, hvis dette ikke er gjort. Denne behandles med antibiotika.
De tok denne prøven, men laboratoriet de alltid har sendt prøvene til har sluttet å ta denne testen, så der gikk den prøven fløyten.
De leter nå etter annet lab. de kan sende ny prøve til.
I mellomtiden tar legen en råsjans og beh. henne som om hun har magesår ( har eliminert bort diverse andre sykdommer og er 99% sikker på at det er magesår ), og gir henne nå pencilinkur.
Jeg krysser fingre og håper dette funker, for hun er liggende nå og værker som et h**** hele tiden i magen sin ( det brenner også sier hun ), værker så hun nesten besvimer og kaster opp.
Ikke lett å være mams og se sin datter lide slik..

Varmeputen er i bruk 24/7, men kommer dere på andre ting som kan lindre på smertene så si gjerne ifra. Tenker ikke på meds her, men " gamle råd " eller noe i den duren.
Poteter skal hun ikke ha, så da faller nok potetvann bort.

IngvildK
22-09-2009, 10:28
Uff, stakkars Michelle.. Du får gi henne en stor og god FH-klem! Har dessverre ikke andre "råd" enn det. :klemme:

Bente & Etanec
22-09-2009, 10:56
Den skal jeg sende videre til sykesengen ja :)

edna
22-09-2009, 12:47
Da jeg hadde magekatar var det eneste jeg kunne spise uten å kaste opp boller :???:

Anne&gneistene
22-09-2009, 12:51
mamma har kronisk magesår, så jeg kan spørre henne hva hun spiser. Hun må vertfall unngå ren melk, og unngå mat med mye melk i.

Bente & Etanec
22-09-2009, 14:09
Det hadde vært fint om du ville, Anne :)
Hun bruker for det meste rismelk eller soyamelk i matlaging, ellers så forsøker hun å holde seg borte fra tung mat,- kjøtt ( foruten kylling ). Det legen har sagt hun kan spise er stort sett salat og knekkebrød. " Morsom " mat når en er tenåring :rolleyes:

Flokus
22-09-2009, 14:10
Hva mener du med "morsom mat når man er tenåring" om salat og knekkebrød? Vet det var ironisk, men jeg tok den ikke...

Bente & Etanec
22-09-2009, 14:21
Ja, ironisk.

Liselotte
22-09-2009, 14:36
Legen trodde jeg hadde magekatarr, noe gastroskopiundersøkelsen i går viste at jeg ikke har. MEN magen min er ikke i orden, så jeg spiser vel igrunn det samme som en med magekatarr/mageproblemer gjør.

Det har gått en del i loff og salater (salatpasta har det vært en del av, men vet ikke om pasta er fy-fy egentlig jeg??) - men jeg elsker salater da, så.

Vet igrunn ikke om noe annen spesiell mat hun kan spise, men vet ihvertfall hvor fælt det er med slike magesmerter. Godt at dere vet hva det er i det minste (for det vet ikke jeg...)

God bedring :-)

Embliss
22-09-2009, 14:41
legekatarr, du. :lol:

Masse god bedring til Michelle! :klemme:

Liselotte
22-09-2009, 14:44
legekatarr, du. :lol:

Masse god bedring til Michelle! :klemme:

Hahahaha... :rolleyes:

Kreeemt... magekatarr*

MeretheHa
22-09-2009, 14:45
Det hjelper veldig å finne ut hvorfor magesåret er der.... psykisk "sykdom". Har hatt blødende magesår selv, og det var bekymringer og redsel for ingenting!

Jeg spiste: Fiskeboller, fiskekaker....fisk whatsoever egentlig :D
Og selvfølgelig masse grønnsaker!
Hun må nok bare "lære seg" å spise mat hun tåler, for ellers kan det gå lang tid før hun blir bra.
Hvis jeg skulle spise noe godt en dag, helte jeg innpå en skje olje, det la seg som en snerk i magen og fikk ikke vondt.

God bedring! :)

Bente & Etanec
22-09-2009, 15:12
Hun har ikke enda fått gonioskopiundersøkelsen, søknaden ble sendt i går. Så det vil ta hvertfall en måneds tid før der kommer svar og time..
Så vi vet ikke 100% sikkert at det er magesår, men legen har eliminert bort nyrestein, gallestein o.l. Han sier han er - etter å ha sjekket diverse i blodet, diverse verdier - 99% sikker på at dette er magesår.

Hun er jo en tenker, en perfeksjonist, så det kan være slike ting som ligger til grunni såfall ja. Hadde det bare gått an å få fortgang i prosessen med undersøkelser.....

Fiskeboller liker hun godt, og hvit saus ( må lage den på soyamelk da, men det går helt fint ). Pasta er vel fy-fy ja, spurte om det i går hehe. Men ris er greit å spise.
Hva slags olje helte du innpå, MerethHa? Vanlig olivenolje? Hvordan fungerer det i magen, hva funksjon har den med tanke på at en vil kose seg med noe en ikke bør spise egentlig? Dette høres jo intressant ut, for hun er jo "svak" om jeg henter frem en ferdigpizza en dag..
Men som du sier, så MÅ hun lære seg å spise den maten hun kan ha og ikke spise mat hun vet hun blir dårlig av.

MeretheHa
22-09-2009, 15:28
Hun har ikke enda fått gonioskopiundersøkelsen, søknaden ble sendt i går. Så det vil ta hvertfall en måneds tid før der kommer svar og time..
Så vi vet ikke 100% sikkert at det er magesår, men legen har eliminert bort nyrestein, gallestein o.l. Han sier han er - etter å ha sjekket diverse i blodet, diverse verdier - 99% sikker på at dette er magesår.

Hun er jo en tenker, en perfeksjonist, så det kan være slike ting som ligger til grunni såfall ja. Hadde det bare gått an å få fortgang i prosessen med undersøkelser.....

Fiskeboller liker hun godt, og hvit saus ( må lage den på soyamelk da, men det går helt fint ). Pasta er vel fy-fy ja, spurte om det i går hehe. Men ris er greit å spise.
Hva slags olje helte du innpå, MerethHa? Vanlig olivenolje? Hvordan fungerer det i magen, hva funksjon har den med tanke på at en vil kose seg med noe en ikke bør spise egentlig? Dette høres jo intressant ut, for hun er jo "svak" om jeg henter frem en ferdigpizza en dag..
Men som du sier, så MÅ hun lære seg å spise den maten hun kan ha og ikke spise mat hun vet hun blir dårlig av.

Ja, er man tenkere...er man ofte noe selvdestruktiv også, tolker alt i værste mening! Og hun har da sikkert en enorm samvittighet attpåtil!

Jeg brukte rasp-olje, den "sunneste" typen olje da... Den legger seg rundt i magesekken, og maten går forterer gjennom uten å "trenge inn" i såret/sårene. Ble noen kjappe do-besøk i noen ganger selvfølgelig :D

Jeg måtte finne roten til problemet, for magen min ble ikke bedre av å spise mat jeg egentlig tålte...den er jo ikke bra så lenge man ikke kan spise "normal kost".

Spiser hun mat hun blir dårlig av, så blir det bare enda værre....Believe me....Grønnsaker og salat er KJEMPEGODT!!!! Det måtte jeg si til meg selv hver dag :lol:
Til slutt ble det jo det, spiser det hver dag nå ;)

Bente & Etanec
25-09-2009, 14:45
Under av alle under; i forgårs ringte de fra der hun skulle få svelge slangen og da at de hadde en time til henne allerede i går.. Altså dagen etter de fikk brevet. Det var vanlig at folk måtte vente 8 uker på å få komme inn, men hun var så ung og hadde hatt slike smerter i flere mnd så de ville ta henne inn såpass fort.
Resultatet var vel egentlig nedslående, for vi håpet jo på en diagnose så hun kunne få meds og hjelp til å komme seg nå.. Så hun kunne få kome seg tilbak epå skolen og all ting.

Men resultatet var ingen magekatarr, ingen magesår, alt var fint og friskt i magen hennes....
Vi skal jo egentlig være hoppende glade nå, men hun har jo smertene sine anyway å slite med. Og vi aner jo ikke hva neste steg bør være nå.
Håper fastlegen vet råd..

Liselotte
25-09-2009, 15:54
Under av alle under; i forgårs ringte de fra der hun skulle få svelge slangen og da at de hadde en time til henne allerede i går.. Altså dagen etter de fikk brevet. Det var vanlig at folk måtte vente 8 uker på å få komme inn, men hun var så ung og hadde hatt slike smerter i flere mnd så de ville ta henne inn såpass fort.
Resultatet var vel egentlig nedslående, for vi håpet jo på en diagnose så hun kunne få meds og hjelp til å komme seg nå.. Så hun kunne få kome seg tilbak epå skolen og all ting.

Men resultatet var ingen magekatarr, ingen magesår, alt var fint og friskt i magen hennes....
Vi skal jo egentlig være hoppende glade nå, men hun har jo smertene sine anyway å slite med. Og vi aner jo ikke hva neste steg bør være nå.
Håper fastlegen vet råd..

Skriver litt igjen jeg, nå...

Det her høres egentlig akkurat ut som meg. Kan du beskrive hva slags smerter hun har/får? Er det hele tiden? Kommer det i perioder??

Bente & Etanec
25-09-2009, 16:05
Hmmm.. Hun har smerter hele tiden nå,- var ikke så ille før. Da var det mer i perioder men likevel hver dag, ble forverret ved matinntak, noe det gjør nå også.
Hun har mest smerter nederst i magen, men de kan flytte litt på seg og strekke seg opp til ribbena hennes. Sidene kan hun også ha vondt i, men ikke midt i magen.

Smertene er stikkende, strålende, brennende. Hun sier at det er som om noe presser, men hun klarer ikke forklare ordentlig. Det er ømt vondt og ubehagelig.
Hun sier det er andre smerter også, men hun sliter med å sette ord på dem. Vriende på en måte også, sier hun.
De ekstreme smertene kommer i bølger, men kan gjerne gå flere dager med de store smertene. Hun kan ikke gå, stå o.l., da kommer de store smertene.
Kan ikke ha noe på magen sin, så hun går med løse bukser med sånns trikk rundt magen som ikke klemmer.

Spør om du lurer på noe, for mulig vi da kan finne frem til en test eller to som kan taes :)

Bente & Etanec
25-09-2009, 16:06
Hun føler seg også oppblåst i magen hele tiden.

Liselotte
25-09-2009, 16:12
Hmmm.. Hun har smerter hele tiden nå,- var ikke så ille før. Da var det mer i perioder men likevel hver dag, ble forverret ved matinntak, noe det gjør nå også.
Hun har mest smerter nederst i magen, men de kan flytte litt på seg og strekke seg opp til ribbena hennes. Sidene kan hun også ha vondt i, men ikke midt i magen.

Smertene er stikkende, strålende, brennende. Hun sier at det er som om noe presser, men hun klarer ikke forklare ordentlig. Det er ømt vondt og ubehagelig.
Hun sier det er andre smerter også, men hun sliter med å sette ord på dem. Vriende på en måte også, sier hun.
De ekstreme smertene kommer i bølger, men kan gjerne gå flere dager med de store smertene. Hun kan ikke gå, stå o.l., da kommer de store smertene.
Kan ikke ha noe på magen sin, så hun går med løse bukser med sånns trikk rundt magen som ikke klemmer.

Spør om du lurer på noe, for mulig vi da kan finne frem til en test eller to som kan taes :)

: | Høres ut som meg dette!!!

Er hun plaget med diaré og slikt innimellom også?

Jeg orker ikke å gå med stramme bukser lenger jeg heller, så er joggebukse og tights som gjelder.

Dog har jeg nok ikke SÅ store smerter som datteren din, var verre før, men er jo fortsatt ikke bra.

Tåler f.eks ikke at noen tar på magen min, for da føles det ut som om jeg må kaste opp. Dette gjelder bare om noen stryker lett på magen f.eks. Da blir det et "trykk" liksom.

Jeg er også plaget med et slags press i mellomgulvet, og iblant blir jeg helt "luftete" (ikke i form av det mange her vil tippe, men på andre måter). Da er det helt jævlig og jeg har kastet opp noen ganger pga. dette.

Tok dere prøver på mageundersøkelsen??? Jeg var på undersøkelse på mandag og da tok de en prøve fra magesekken og en fra tynntarmen (rett etter magesekken altså). Får svar om 2 uker, kan være en betennelse eller bakterier.

Det han spesialisten sa, var at han så dette ofte på folk som har hatt mononukleose (kyssesyke). Jeg har hatt dette, men fikk ikke oppdaget det før lenge etterpå (og har derfor vært "syk" i ett års tid). Kan hun ha hatt det?? Det er jo en hard påkjennelse for kroppen, og særlig om man ikke får oppdaget det.

Vel, ikke mye til hjelp dette, men jeg er også veldig interessert i å finne ut HVA det er, og når det høres ut som om jeg og datteren din sliter med det samme, så blir jeg litt "gira".

MeretheHa
25-09-2009, 16:12
Hun har irritert mage, det eneste som hjelper da er å fortsette å spise riktig mat for magen... Lett-fordøyelig sådan. Hun må rydde ut litt tanker av hodet, det er en såkalt bekymringsmage! Når hun får vondt, må hun prøve å slappe av i megeregion, altså sette seg på en stol/sofa e.l. og bøye hele kroppen ned mot gulvet...så langt hun klarer! Der skal hun "ligge" med kroppen "mellom" bena...hun kommer til å bli kjempekvalm, og da skal hun ligge litt til! Gjenta det 2 - 3 ganger....så skal dere se!

I tillegg må hun la være å bekymre seg for mindre viktige ting, overse det som "egentlig" ikke betyr noe... det er litt vanskelig, men hun skjønner det nok!
Så lenge en vet hva som er rett og galt, så hiv "dritten" til side!

Liselotte
25-09-2009, 16:14
Send gjerne en PM, Bente. Er litt ting vi da evt. kan "prate" om som jeg ikke vil legge ut her.

Bente & Etanec
25-09-2009, 17:29
Sender deg en pm jeg, Liselotte.

KjerstiM
25-09-2009, 21:30
Skyter kanskje i blinde.. men det kan være verdt å sjekke ut/ undersøke litt rundt endometriose.

Symptomene du nevner er ikke helt ulike de symptomene mange med denne sykdommen opplever. Endometriose gir først og fremst plager i perioder rundt mens, men for noen er plagene konstante. Har selv slitt med dette i mange år uten at legene greide å finne ut hva det var..
Noen av symptomene jeg har/ har hatt;

Har fler akutt-innleggelser bak meg ,med mistanke om blindtarmbetennelse. Kvalme, nedsatt matlyst, oppblåsthet, bukhinnebetennelse(!), smerter i magen generellt. Smertene sitter fra ribbeina og helt ned, men dette varierer (hvor i magen og grad av smerter). I de "ille" periodene hadde jeg vondt for å gå, å sette beina i gulvet var nok bevegelse til at magen ble kjempevond.. diarrè og hard mage om hverandre. + mye mer.

Altså, mange og varierende symptomer. Men ikke "uvanlig" for denne sykdommen. Er desverre en litt "ukjent" sykdom som legene vet lite om, men det anslås at bortimot 25% av landets kvinner har denne sykdommen! (Enkelte merker aldri noe til den.)

Tenkte det kunne være noe å nevne i hvertfall.. Er en del å finne om dette på nettet, her står det litt: http://www.endometriose.no/Symptomer1

Håper uansett dere finner ut av hva det er så dere får hjelp til å få orden på det.

Bente & Etanec
25-09-2009, 22:28
Alt bør nok sjekkes ut, så alle tips tas i mot med stor takk, KjerstiM :)

KjerstiM
26-09-2009, 12:04
Glemte å si at smertene var værst i forbindelse med matinntak. Rett etter at jeg hadde spist kjentes det av og til ut som om innvollene revnet/ slo knute på seg.
Endometriose gir ofte symptomer på mage/ tarmbesvær, og jeg har etterhvert blitt kjent med mange som har gått i årevis uten å få hjelp. De har fått diagnoser som; Tarmkatarr, magesår, gallestein, og ikke minst den evinnelige "fibromyalgi". Blant annet. Diagnoser de slett ikke har, men i mangel av noe bedre setter legene et navn på plagene (og forsøker å behandle dem. Funker ikke behandlingen er man hypokonder.)

Symptomene er så mange, og varierer fra person til person, som nok er årsaken til at diagnose er vanskelig, og som gjør at mange leger ikke engang vurderer dette som en mulighet.
Sykdommen kan KUN diagnostiseres ved kikkhullkirurgi,- svært mange leger/ gynekologer foretar ultralydundersøkelse og hevder at det er nok for å bekrefte/ avkrefte endometriose. Det stemmer ikke!

Men nå skulle jo ikke dette være en endometriose-tråd da.. bare litt i overkant engasjert. ;)

Nå kan det jo være noe helt annet din datter har, men tenker at fler som leser denne tråden med tilsvarende plager kan ha nytte av å sjekke ut denne muligheten også..!

Bente & Etanec
26-09-2009, 20:09
Fibromyalgi om en har magesmerter?? Den var ny.
Har selv sekundær fibromyalgi men har aldri hørt om noen med fibro som har slike smerter som Michelle har..
Katarr kan jo sjekkes ut ved å svelge slangen, det har hun gjordt og hun har hverken katarr eller sår hvertfall. Får nok bare undersøke videre..

KjerstiM
27-09-2009, 01:24
Jepp, fibromyalgi. Ikke pga magesmertene, men pga en god del av de andre symptomene som følger denne sykdommen. Samt at autoimmune sykdommer ser ut til å "henge sammen" med endometriose.

En liten avsporing der, sorry..

Ønsker dere som sagt lykke til.

Bente & Etanec
27-09-2009, 02:38
Ok, hun har kun magesmertene sine så fibro ser vi nok bort ifra da tenker jeg.

Takktakk, kan nok trengest...