PDA

Se full versjon : Bra underlag å slide på?

Nikita
01-09-2009, 21:30
Stallen lager ridebane og den er nesten ferdig. Når det gjelder topplag, hva er best å slide på? Eller hva går det an å slide på? Vi er egentlig ikke med i bestemmelsen når det gjelder dette, men det er skikkelig synd om han legger på noe som det ikke går an å slide på det hele tatt! Så må bare forhøre meg litt og hva som er brukbart ;)

Plain Justin
02-09-2009, 10:06
Hei
Det er som er viktigst for å få til en bra slide underlag er det som ligger rett under.
Hardt pakket leira helt flat og jevn skal ligge rett under og , på toppen av den, ca 6-10 cm med elvesand eller en blanding av leira og elvesand eller sand uten for mye bindestoffer. Elvesand har som regel en rød i farge.
Det er dette som er det beste, men selvfølgelig kan du slide på finmalt sand med runde sandkorn men her igjen, er det viktig at det underlaget rett under skal være hardt pakket /valset sand.
Enhver nytt underlagt tar det litt tid før den ’’setter seg’’. En liten tricks,i starten la hestemøkk blir liggende på bane slik at den blander seg med det nye underlaget, dette hjelper til å få til et bra underlag etter hvert.
Hjalp det?? Håper det:-)
Tony

Nikita
02-09-2009, 11:31
Hjertelig takk for info Tony, skal bringe det til stalleieren :D

eeyore
05-10-2009, 01:40
jeg har hørt at underlaget på baner ikke bør bestå av runde sandkorn eller runde småsteiner (sånne helt små), fordi det rett og slett kan gjøre hestene sårbeinte. Også sliter det visst veldig på hoven, særlig hvis du har barføtte hester..

Nikita
05-10-2009, 12:17
jeg har hørt at underlaget på baner ikke bør bestå av runde sandkorn eller runde småsteiner (sånne helt små), fordi det rett og slett kan gjøre hestene sårbeinte. Også sliter det visst veldig på hoven, særlig hvis du har barføtte hester..

Hmmm... Nå har vi to som driver med reining på stallen sko for øyeblikket. Men det er jo mulig det kommer folk utenfra som har barfot-hester... Er det fare for slitasje hvis man rir på det en sjeldent gang?

Hva kan man da heller bruke? Stalleier er i ferd med å lage underlag som skal ligge under topplaget nå ;)

eeyore
06-10-2009, 12:38
Det vil jo være slitasje de gangene hestene går på det underlaget, men... hvor mye det vil påvirke hovhelsen og bena, skal jeg ikke uttale meg om, da jeg mener det er individuelt fra hest til hest.

Jeg har hørt (merk: har hørt! ;)) at underlaget godt kan være litt kantete, og kanskje litt større sandkorn/grussteiner enn vi egentlig skulle tro. Vet at et hesteblad skrev en artikkel om dette temaet en gang, men er litt usikker på hvilket blad. Kanskje Lucky Rider eller Hesteliv?