PDA

Se full versjon : Hingst til kåring.

Linda
13-11-2006, 21:57
Lager et eget emne om dette enn det jeg har på diverse om å ha hingsten min på utegang frem til kåring i mars.

Ja, jeg skal altså mest sannsynlig på kåring med guttebassen i mars, og trenger alt jeg kan få av tips og råd da jeg aldri har vært med på det her før.
Det jeg har begynt å trene på nå er å få han til å gå pent ved siden av meg, med forholdsvis slakt tau for at han skal være "fri".
Jeg skal gå ved skulderen hans ikke sant?
Og hvor fort skal jeg gå?
Skjønner ikke hvordan jeg skal klare å løpe ved siden av han for han langer jo ut som bare det :shock: Veldig lang i stegene.
Stiller man med pisk?

SOL P.R.E.
04-02-2007, 11:33
Hvilken kåring skal du på?
Jeg skal på spesialrase-kåringen med Infante, den er på Starum i midten av mars.

Du må lære hesten å stå stille, slik at dommerne får bedømt ham best mulig. Deretter må han lære å stille seg opp korrekt, slik at alle bena synes. Han skal skritte ved siden av deg. I trav er det viktig at du lærer hesten å løpe godt fram ved siden av deg. Du skal helst kunne ha slakt tau. Hvis du strammer tauet må hesten gå skjevt, og da får han ikke vist så gode og frie bevegelser. Du kan jo evt bruke longetau, da kan du la hesten løpe litt føre deg mot slutten, hvis du ikke klarer å henge med :-D

På kåringen får dommerne kun bedømt hva de ser der og da. Så det er viktig at hesten er veltrent og flott. Den må være blank og fin i pelsen, frisert og velstelt.

marcello
04-02-2007, 11:40
Ville ikke latt den gå på utegang.Hadde satt på den dekken og passa opp med både trening og foring.

Her må hesten vises på det beste og det er din oppgave og få fram dette.

Har selv en 3 år gammel Appaloosa hingst som var top ti internasjonalt 2005.Han er grand champion i både Danmark og Sverige.Da han er litt uferdig og hengslete stiller jeg heller til neste år.

Hvilken rase har du og hvor gammel?

SOL P.R.E.
04-02-2007, 11:49
Jeg ville heller ikke hatt den på utegang. Da er det vanskelig å unngå lang og lurvete pels, og det gjør seg absolutt ikke på kåring!
Viktig å gi nok, og bra for, slik at hesten er i godt hold og har blank (og helst kort) pels.

Linda
06-02-2007, 11:54
Tusen takk for svar :smile: Men jeg har ombestemt meg, kommer ikke til å vise han. Han er altfor ung og umoden, så jeg trur ikke han ville klart å oppføre seg på kåringen engang.
Hadde tenkt til å heller vise han på en utstilling til sommeren og så ta det derfra, om han fikk bra bedømming ville jeg vist han til kåring i 2008. Men nå har jeg vurdert kasterering av forskjellige grunner, så muligens jeg gjør det snart. Veldig synd egentlig da han er en utrolig flott hest!

Dette er en Pinto som er 3år i år.
Han ville blitt stilt på spesialrase-kåringen i mars.

Wilisia
06-02-2007, 20:07
Lurer på om det er den Endorain skal på. Ser dere en hest som heter Romeos Endorain, så ta masse bilder! En New Forest :lol: