PDA

Se full versjon : Unghest som ikke viker

Silver
28-08-2009, 13:25
Hva gjør man når man har en unghest som ikke viker for deg, uansett hvor mye bråk, rabalder, risling, rasling, stirring og vifting du prøver deg på? Han står like godt. Prøver å drive han fra meg, men han bryr seg ikke...

(Han viker om man tar på ham - ber ham rygge, flytte forpart/bakpart ol.)

LineLovise
28-08-2009, 13:46
Det er viktig å rose hesten med det minste tegn på at han har tenkt til å flytte på seg (du kan se det på de når de tenker på det ved at de blir litt fraværende/skeptiske i blikket og begynner å lene seg til en side). si "ja sånn ja så flink" og stopp med en gang hesten slutter å vise tegn til å bevege seg igjen...

Du må nok ha en litt mer "drivende" kroppsholdning når du gjør dette... vanskelig å forklare... men du må begynne litt vekk fra hesten gå mot den med en litt krommet holdning som et rovdyr som sniker seg opp. du kan også prøve med hastighet mot hesten, stå litt unna og ta et par løpe steg mot den.

Du kan også lære hesten ordene skritt/trav osv når du leier osv, vanlig smatting er jo viktig her også, så går det nok lettere...

Du kan også ta en vanlig ridepisk ta på deg ridestøvler og slå pisken mot støvelen for å "drive" hesten framover, eller bruke en regn frakk eller en pose som er litt "farlig".

Hvis alt dette feiler så må du nok tappe ham litt med en pisk, men gjør det etter at du har laget en lyd med den (mot en ridestøvel el), så han forstår sammenhengen av lyden og ubehaget som følger hvis han ikke gjør noe...

Hilde
28-08-2009, 13:50
OT: he he, jeg leste Unghest som ikke VIRKER..

Amanthea
28-08-2009, 13:52

Dobbel OT: Samme.. :rofl:

Filizity
28-08-2009, 13:55
hadde samme problemet med min, jeg kunne omtrent stå med spenntak i veggen og dytte og han sto like herlig og kikket dumt på meg og lurte på hva i alle dager jeg dyttet på han for;) Jeg roset HVER GANG han bare gjorde noe som kunne minne om å flytte seg for meg, og nå viker han (nesten) hver gang han får beskjed;)

Silver
28-08-2009, 14:10
Gikk det bare over da Filizity? Begynte han å reagere etterhvert? "Bra" han ikke er den enesten ;)

LineLovise - problemet er ikke å lære ham ting, han flytter bakpart/forpart/rygger ol. Han har lært alt det og tar det fort. Problemet er at han ikke viker for meg om jeg ber ham flytte seg fra mitt "rom" dersom han er for nærmt. Han bryr seg ikke om jeg løper ham ned.. Tro meg, jeg har prøvd ALT, banket på alt mulig - sko, støvler, postkasser, plastikposer og gud vet hva, tappet på ham med pinner, tau (jeg eier ingen pisk og kommer ikke til å gjøre det). Jeg HAR prøvd rovdyrtaktikken... Stirret ham i øynene, løftet hendene, spriket med fingrene - ingen reaksjon. Gikk mot ham slik, og krafset med fingrene - ingen reaksjon. Da han fremdeles så like dumt på meg da jeg begynte å hoppe opp og ned og si grr grrr så gav jeg opp....................

Filizity
28-08-2009, 14:15
ja det gikk gradvis over:)

Silver
28-08-2009, 14:23

Hehe.. det kunne jo like godt stått det :p

julnil
28-08-2009, 14:44
bruk leietauet og snurr det rundt, slik at han lærer å vike. la det gradvis komme nærmere og nærmere hesten, til det slutt treffer hesten (om du må gå så langt). Stopp snurringen (presset) straks han gjør det minste tegn til å tenke på å flytte seg.

LineLovise
28-08-2009, 15:04
LineLovise - problemet er ikke å lære ham ting, han flytter bakpart/forpart/rygger ol. Han har lært alt det og tar det fort. Problemet er at han ikke viker for meg om jeg ber ham flytte seg fra mitt "rom" dersom han er for nærmt. Han bryr seg ikke om jeg løper ham ned.. Tro meg, jeg har prøvd ALT, banket på alt mulig - sko, støvler, postkasser, plastikposer og gud vet hva, tappet på ham med pinner, tau (jeg eier ingen pisk og kommer ikke til å gjøre det). Jeg HAR prøvd rovdyrtaktikken... Stirret ham i øynene, løftet hendene, spriket med fingrene - ingen reaksjon. Gikk mot ham slik, og krafset med fingrene - ingen reaksjon. Da han fremdeles så like dumt på meg da jeg begynte å hoppe opp og ned og si grr grrr så gav jeg opp....................

Ok, jeg forstår at du ikke klarer å få ham til å vike for press, du har en hest som stoler på deg og vet at du ikke vil gjøre ham noe vondt, som er bra, men ikke så praktiskt i et slikt tilfelle. Han vil også mest sansynlig stå og "ta" noe av slagene du vil prøve å sende hans vei hvis du prøver å få ham til å flytte seg på den måten, fordi han kansje ikke bryr seg, eller vet at du ikke mener det...

Har du prøve å la noen andre jobbe med ham... kansje han ikke stoler like mye på dem?

Du mener at det ikke er noe problem å lære ham ting. Du kan jo lære ham å skritte og trave på kommando og si skritt/trav til ham når han kommer for nær "din sone"...

Guest
28-08-2009, 16:16
Jeg vil faktisk si noe så brutalt som at da flytter du han. rett og slett... Hvis du har viftet og ordnet og i praksis truet han gang på gang uten å gjøre noe mer enn det, han har blitt stående uten å flytte sg, og du har akseptert det, da er det dessverre så at du må ty litt hardere til verks.

Enten flytter du han vekk slik han har lært å flytte seg vekk, og ikke lage noe mer ut av det enn det. Eller så går du videre med det du vifter med og regelrett bruker det PÅ han. TIL han flytter seg. Hvis ikke virker alt du gjør bare som trening på å tåle ting rundt seg. Bruk det som må til for å flytte han. Må neppe ty til hard skyts mange gangene før han flytter seg på mindre signaler, han må bare skjønne at du MENER faktisk det du sier. Og hr man effektivt lært hesten at man ikke gjør de, da må man dessverre ta i litt for å få han til å skjønne at du har ombestemt deg ;)

*Så lite som mulig, men så mye som nødvendig*

Det er en god regel og ikke *true * med noe (som å vifte mot han med alt mulig) om man ikke er villig til å gjennomføre trusselen. Det er sjelden positivt at hestene lærer seg at vi slettes ikke mener det vi sier ...

Jeg ville regelrett flyttet han når jeg ba om det. Med det som skulle til,

julnil
28-08-2009, 18:31
enig med mathea_m, og omtaler det samme som mitt tips om å bruke leietauet so til slutt treffer hesten om det er det som må til.

Men forsøk først å utøve psykisk press med tauet, ikke gå rett på fysisk press.

Nusse
28-08-2009, 22:08
Du har åpenbart en godt immunisert hest - så hva klager du over...

Noen mulighet til å trene han i rundpaddock?

Forøvrig er det jo bare å ta tiden til hjelp, han vet jo hva han skal gjøre, så du bør starte med kroppsspråket og nærme deg den delen av han som skal flytte - for så å gi fysiske tegn når du kommer bort til han. Han bør jo da etterhvert catche hva som står for tur (etter et par hundre gjentagelser), men noen hester er stø som fjell.... Hadde ikke bekymret meg medmindre han er opptrådte slik overfor andre hester, at også de må opptre fysisk.

Nikita
28-08-2009, 22:25
Hollywood var også sånn faktisk!

Han er "kurrert" nå da ;) Har fått høre av andre at han ikke flytter seg. Da tenker de når de går mot å løfter hendene mot hodet på han at han da skal vike, men det gjør han ikke.

Jeg måtte ty til fysisk berøring for at han skulle forstå at jeg ville han skulle flytte seg. Jeg må fortsatt legge en liten fysisk berøring på han som oftest, men det ser jeg ikke noe problem med. Jeg har ikke brukt stor energi på å få hesten til å flytte seg bare ved at jeg ser på den o.l. Men jeg har prøvd, og når han skjønner det, så flytter han f.eks. bakpart når jeg går mot den å kikke "hardt" på den.

Man må vel egentlig ty til det man må for at hesten skal forstå at man ønsker at den flytter seg. Kanskje man må dytte hesten fysisk, og jeg ser ikke noe i veien for det. Er hesten slik at den lener seg i mot, altså ikke bare står der, men viser motvilje, da synes jeg man kan bruke enden av et leietau (sånn med en liten lærflipp på f.eks) å berøre med denne. Tipset som kom her om å svinge litt på det og så treffe hesten :) Ingen er for at man skal "slå" hesten med leietau eller pisk, men det er jo viktig at hesten faktisk reagerer når vi mener det.

PS: har du roundpen? Jeg må komme opp en tur å se på han, og se hvordan du jobber med han når det gjelder dette (og annet,- nysgjerrig :D)

Enig med mathea :)

Nimbus
29-08-2009, 00:18
Men hvis han rygger når du ber om det, kan du ikke bare be ham rygge unna om han kommer for nært da? *skjønner ikke helt problemet*

Silver
31-08-2009, 08:33
Han rygger når han får beskjed, problemet er at han ikke viker og står støtt som fjell. Jeg synes dette er et problem med tanke på hestehåndtering. Hester som ikke viker liker jeg ikke. Jeg skal ikke ha en hest som bestemmer selv og gjør som han vil, jeg skal IKKE ha en av de harde hestene som du henger som et slips etter fordi den bestemmer seg for å løpe, eller som er som å dytte i en stein for å få til å flytte seg... Mine hester (de andre iallefall) viker for "psykisk" press, og om man leier hesten merker man ikke om den veier 600 kg eller 300 kg, for den følger deg og flytter seg villig. Jeg skal heller ikke ha en av de hestene som står klin oppi meg og ikke flytter seg vekk fra meg. Dette er altså min mening, ikke ment som noe diskusjon.

Jeg har selvsagt gått videre og fysisk berørt han for å få ham til å reagere, men det ser ikke ut til å hjelpe (enda) på resten.

Selvsagt er det bra at han tåler alt, men ja, veldig upraktisk når man skal ha en hest som også skal vike for deg. Ettersom han har vært lite håndtert av mennesker, så har jeg kanskje tenkt at han trenger litt mer tid på å klare å lese oss fra avstand og hva vi mener. Som det ble sagt her, så stoler han helt på oss (vi er to som håndterer ham) og skjønner kanskje ikke enda hva vi vil før vi fysisk tar på ham.

Skal i rundcorall denne eller neste uke, så det har vi ja.

Han er helt normal med andre hester :)

Forberg
01-09-2009, 22:50
Hmm,når det gjelder det med å vere "redd" for å si fra med litt harde middler innimellom...har dere sett hva hestene gjør med hverandre om de av lavere rang ikke flytter seg!! ?? Om hesten ikke flytter seg når sjefen hinter får den seg ett spark eller to!! Jeg var så uheldig å bli angrepet av en hest for noen år siden(jeg velger å tro at den trodde jeg var hesten i naboboksen) den trengte meg opp i ett hjørne,og spente og spente!! Jeg endte med brudd i halebeinet,flere alvorlige muskelbrister i legg og arm,permanent skade i ryggsøyla,pluss div heftige blåmerker på ryggen(stod heldigvis med ryggen til!) Alt dette fordi hesten jeg hadde ridd ville vise hesten i naboboksen at han var sjef! Jeg er en mild rytter,og rir sjelden med pisk,men etter å ha smakt hestenes egne metoder er jeg ikke redd for å ta i litt om det trengs...for den behandliga jeg fikk var helt for j@%&&&&....
Når hesten har forstått poenget,mildner man self på signalene,til det blir så lite man ønsker:)

Silver
02-09-2009, 08:25
Ja, jeg er enig, og tyr til hardere midler. Har også hatt en av hestene ta meg, så etter det har også de fått igjen litt om de ikke hører.

Men problemet her er egentlig ikke det, for med en gang man rører ham fysisk, så reagerer han jo..

Edit: faktisk begynner han å reagere litt på avstand nå, men han har en tendes til å tro at jeg vil leke

Margrete
07-09-2009, 16:55
Men vis han reagerer når du rører han fysisk, da viker han jo. Og du har en forklaring. Du har alerede en komande som får han til og gjøre det du vil han skal gjøre, så alt du trenger er og legge inn en ny komando.

F.eks peke, stirre eller lignende. Så vis du skal ha han til og gå bakover ber du han gå bbakover med det signalet du vil han skal gå bakover for (jeg bruker fra nå peke i forklaringen) han reagerer selfølgelig ikke, for han vet jo ikke hva det betyr. Så forklarer du med komandoen du alerede har og roser. Så peker du igjen, forklarer og roser. Peker, forklarer og roser. Etter en stund vil han rygge når du peker før du rekker og komme med forklaringen, ros masse.

Etterhvert kan du stå lenger og lenger unna.

Samme gjør du alle andre veier, skal du flytte rompa hans gir du først det nye signalet, peke, han fårstår ikke så du forklarer med og flytte rompa sån som du gjør fra før. Også fortsetter du. Peke, forklare og rose.

Silver
10-09-2009, 07:44
Det er ikke et signal eller kommando jeg ønsker å lære hesten. Ja, han flytter seg for presset om jeg fysisk legger det på ham, men han viker ikke om jeg ber han om det.

Noen som har tips om hvordan få hesten til å vike for meg som for andre hester. Regner selvsagt med at det går på lederskap, men jeg går ikke inn i rundkorrallen før hesten viker for meg i tau eller ellers. Han blir forferdelig giret og herjen noen ganger. Skulle jeg hatt han i rundkorall og jagd ham fra meg ville han kun snudd inn mot meg og løpt meg rett ned om han fant ut det, ettersom han ikke viker en tomme selv om jeg ber om det. Han kan finne på å gå opp på to og slå mot meg for å leke. Greit nok om jeg kunne fått ham vekk, men han går kun mot meg, gang på gang. Da nytter det ikke å gå bort å ta på hesten å be de rygge, da må han nesten reagerer på psykisk press...

Og ja, han bare tar slagene om jeg pisker med leietau ol.

Tinka
10-09-2009, 08:03
Hadde samme problemet med min døl, sånn ca. Han var som en ku, gikk rett på alt han kom over. Nå var jo han også sjef ute i flokken, så han viket ikke for noen(!)...
Vi trente ikke spesifikt på dette, men vi trente på lederskap, tillitsøvelser, at jeg var sjef osv. Trente jo som du også har gjort å vike for fysisk press, og etterhvert når han aksepterte meg som hans sjef flyttet han seg også uten bruk av fysisk press. Ikke sikkert det er likedan med din, men med min så var det ihvertfall slik.

For å legge til:
Hvis han gikk "på" meg ute eller ved trening ser jeg ingen ting galt i å gi beskjed med STORE bokstaver om at det ikke var greit. For det er det heller ikke, og noen ganger må man ty til litt hardere beskjeder enn hva man er vant med.

Nusse
10-09-2009, 08:08
La noen andre jobbe ham for deg i starten i roundpaddock eller innhegning (les: noen som har erfaring med å jobbe hester på denne måten). Ofte vil hester være mindre pågående og de er mye lettere å flytte på når de har større plass, enn når det jobbes tett på med tau. Når du har en så stor skepsis til hva du vil klare å oppnå - bruk for all del noen andre - du kommer ikke til å være "kraftig" nok i signalene hvis du går inn full av tvil av hva du kan klare å oppnå. Det er jo helt klart en lederskapsgreie du har å gjøre med og dette løses som regel bedre i en roundpaddock enn utenfor.

Har han vært jobbet med i roundpaddock før? Det kan forklare hvorfor han kommer mot deg - ved at han "vet" løsningen på oppdraget.

Silver
10-09-2009, 08:56
Han har ikke det.

Jeg er ikke i tvil om hva jeg vil oppnå. MEN, jeg vet hvordan han reagerer og vil ikke fortsette på den måten før jeg vet hvordan jeg bør korrigere ham.

Tinka; hvilke lederskaps/tillitsøvelser trente du på?

Tinka
10-09-2009, 17:12
Vi trente mye basic ting, som rygging f.eks. Det er jo på en måte en tillittsøvelse fordi hesten må stole på deg, at det er ok å gå bakover. Ellers så trente vi en del med ting han mente var farlig - biler, bråkete ting, gå vekk fra flokken osv. Men rygging kan være en fin øvelse for å få han til å flytte seg fra press.
Skrev en kort blogg om det, noen av bildene illustrerer igrunn hvor mye som skulle til for å få han til å rygge, og du kan også se på et av de siste bilde hvor Tone ber han rygge hvor mye han forbedrer seg.
http://www2.hest.no/blogg/blogg.html?bid=4403&blid=46781

Silver
11-09-2009, 07:58
Takk for linken! Ser ut som om det er ca samme problem :) Godt din har blitt bedre.

Jeg gjør det samme som deg nå, har også funnet ut at det må være slik jeg må starte. Trener flytte forpart/bakpart, rygge og begynner å lære ham horsemanship-longering (gå rundt meg, flytte skulder ut og rumpen ut når han skal stoppe). Det går fint. Så jeg tenkte jeg skulle fortsette med det til ha iallefall responderer litt hurtigere. Jeg gjør sånn som på det tredje bildet ditt og da gjør han helt som din, står i ro og løfter hodet. Men ser på det iallefall som en start :)

Satser på å bruke litt mer tid på slike type øvelser, og frese av ham med andre unghester litt før vi går i rundpaddokken. Han har litt mye ekstra energi nå, som jeg helst ikke vil at han tar ut på meg.

Ser bloggen er for ca et år siden. Hvordan har han blitt nå da, Tinka?

Mottar fremdeles tips til korrigering av uønsket adferd, samt tips og erfaringer med hest som ikke viker..

Tinka
11-09-2009, 08:09
Jeg solgte han for ett år siden (dummeste jeg har gjort noen gang:(). Tror bloggen er nesten 2 år gammel, faktisk. Men han var da helt fin når jeg sendte han fra meg og når han var på besøk i sommer. :)
Høres ut som du har en bra plan på fortsettelse av treningen, det tok en stund for oss å komme dit vi var når jeg solgte han. Men når alt funker er det verdt strevet, definitivt!
Lykke til.

Tindramin
11-09-2009, 19:49
Må bare si en ting, jeg ler litt når jeg leser overskriften på denne tråden. Ikke fordi unghesten ikke viker, men fordi jeg med min dysleksi leser: Unghest som ikke VIRKER!:p

Maylover
13-10-2009, 12:06
Har en kaldblodsvalakk på 1 år som har akkurat samme problemet. Han er kjempegrei å leie å til å "gå att", men om jeg vil ha ha til å VIKE, så er det et problem. Han ser ikke ut som han fatter noe.... Bare står der.

Sist jeg gikk tur med ham, begynte han å bli litt frekk og ville teste grensa så da ble jeg irritert å veivet med tauet og sa klart fra ... Han ble nok truffet av tauet men da gikk han også att og jeg tror ikke han er MINDRE GLAD i meg nå for å si det sånn.

Jeg kvier meg alltid for å bruke "vold" på hester, men i flokkforholdet mellom hestene mine ser jeg at hester ikke er så ubrutale som man skulle tro. Lederen klyper å sparker å er helt vill for å forflytte undersotten. Shettishoppa mi juler opp kaldblodsen(a)....

Noen ganger må man ty til litt hardere midler tror jeg.

MeretheHa
13-10-2009, 12:45
Da jeg fikk min gikk han imot press....
Ga han rett og slett ubehageligheter med å gjøre det, han roper enda på meg når jeg kommer i stallen ;)
Mye bedre å gjøre seg forstått, enn å stå der "hjelpeløs" og fortvilt!
Vær sikker på at det du ber om skal gjennomføres...selv om du må "vise muskler" i form av ubehag. Stod forresten med en spiss ting i handa som han traff da han gikk "på" meg!
Går fint ann å rose hesten når den hopper unna en spiss ting....og fortsette som om ingenting har skjedd... :D

Maylover
13-10-2009, 13:02
haha... hester er bare s&#248;te<3

Silver
13-10-2009, 13:18
N&#229; har min blitt mye bedre, virker som han begynner &#229; forst&#229;.

stall klevane
17-02-2010, 13:21
Jeg ser det er en gammel tr&#229;d, men m&#229; bare nevne at jeg i dag ble jeg rimelig oppgitt av min to &#229;r gammle hingst. Skulle slippe han ut og det begynte i boksen der han rett og slett plutselig la hele halsen over skulderen min og skulle "presse" meg ned da jeg tok av dekkenet. Vell jeg ble s&#229; sint ettersom jeg har vondt i ryggen fra f&#248;r , jeg t&#229;ler ikke press p&#229; den m&#229;ten. Jeg fresa vell for han spratt vekk. Vi gikk s&#229; ut og kom nesten frem til lufteg&#229;rden og han ble litt ivrig da han s&#229; kompisen sin og skulle plutselig dytte meg vekk for &#229; komme frem.Er det noe jeg ikke t&#229;ler s&#229; er det &#229; bli g&#229;tt ned. Vell han stoppet da han ikke kom noen vei, men jeg pr&#248;vde &#229; f&#229; han til &#229; vike vekk fra meg.Ville ikke ha han st&#229;ende "oppe" p&#229; ryggen min.Men trur du gutten rikket seg, neida. Der og da tenkte jeg ditt dumme krek du fatter jo ingen ting. Uansett hva jeg gjorde sto han der .staut som et fjell og bare glodde p&#229; meg.Liksom har du g&#229;tt fra vettet??
Det endte med at jeg dyttet han bakover med makt. For han sto som en p&#229;le ! Der sto han,bom stille og s&#229; tusslet etter meg som ingen ting hadde skjedd.

Normalt sett er han ganske s&#229; f&#248;yelig, men i dag &#229;hhhr..

En fordel jeg har er att jeg har avlet han opp selv s&#229; jeg kjenner han meget godt.Men noen ganger tenker jeg at han lever opp til rasen sin sitt rykte.Fjordhest om noen skulle lure ;)

( For fjordhestkjempere, jeg vet at det bare er et rykte)