PDA

Se full versjon : Ridning!

Kaja
12-11-2006, 22:45
---------------------

Tone
12-11-2006, 22:58
Unnskyld at jeg spør dumt men grime i fanget?? :roll: Hvis noe skulle skje så er det nesten garantert at det er for sent når det skjer og da hjelper det vel fint lite å sitte med grime i fanget?? Det er store dyr med egne meninger og instinkter vi har med å gjøre :idea:

Missy
12-11-2006, 23:36
Jeg har en hest som er så grei og ha med å gjøre at jeg kan ri han ved kunn hjelp av sjenkel, men alikevell tar jeg forhåndsregler å rir aldri på tur uten utstyr. Selv om jeg er i begynnelses fasen som instruktør i NH. Men NH handler ikke om å ri uten utstyr, NH handler om å ri naturlig uten og bruke sporer eller pisk for å få hesten videre eller til og samarbeide. Det handler om at du og hesten fører et samarbeid og et partnerskap, der du er naturlig leder, ikke smerte. Et hodelag er ikke smerte.

Men uansett hvor snill hesten er, kan en gal hund komme løpende og angripe hesten, eller en gal bilfører. Alt kan skje!

Gjest-
12-11-2006, 23:40
Har selv ridd hest uten noe som helst av utstyr... toget kom, og vill galopp!
Har nå planer om å prøve meg litt på dette når hesten min er utdannet, men det kommer bare til å skje på banen, ALDRI ute i terrenget. Som Missy sier, plutselig kan det skje noe og selv om hesten er den mest stødige så fins, kan også den bli vettskremt å sette avgårde, og da har man ikke mye kontroll..
På bane derimot er man som regel inngjerdet, underlaget mykt, og det er ikke så mye farlig som kan skje om hesten skvetter av noe.

Missy
12-11-2006, 23:42
Har holdt på litt i de små sånn med de jeg kjenner, men hadde mitt første oppdrag på en åring hingst på fredag:D Var utrolig spennende!

Var utrolig gøy å få høre at hun hadde hørt om meg, å ville ha meg til å "få til" hingsten sin:)
Var slik at jeg nesten ikke trodde henne:p

Missy
12-11-2006, 23:52
Hehe:)

ja,det er utrolig gøy:) Men min kjære #1 hest er desverre i leksvika:( Hun var en herlig hest. Men så ville jo så klart eier ha hesten tilbake når hun hadde fått så snill og fin hest. Hadde henne på for i 2 år. Men neei da, dritt altså.

Har begynnt i det små med Aladin, og han er en god hest, og samarbeider enkelt, så han blir spennende. Frisco er jo litt hardere, selv om han er snill som dagen lang. Men så enormt sårbar, pga tidliger misshandling.

Mari
13-11-2006, 06:28
Oi, jeg våger meg aldri utenom gjerdet med hesten uten grime (det å ha den i fanget hjelper ikke en dritt vil jeg tro..), uansett om jeg stoler aldri så mye på den hesten.

Sofie & Suzett
13-11-2006, 14:19
Jeg rir heller ikke uten utstyr, selv om jeg stoler på hesten min! Alt kan skje, og da hjelper det lite å sitte med grimen i fanget.

Jeg reagerer foressten litt på utrykket ferdig utdannet NH hest. NH står jo for Natural Horsemanschip, eller Naturlig Hestehold. Og dette er da noe vi mennesker styrer med, vi må legge opp vårt hestehold og vårt kroppsspråk til hestens naturlige liv og atferd, og hestenes eget språk. Det er da ikke vi som utdanner hestene i deres eget språk, det er de jo eksperter i fra før.

Slik jeg mener det, så er ikke NH en egen gren, eller å ri uten utstyr. NH er å kommunisere med hestene på en måte de forstår - uten å bruke smerte og tvang. Mener jeg.

Missy
13-11-2006, 14:38
Jeg rir heller ikke uten utstyr, selv om jeg stoler på hesten min! Alt kan skje, og da hjelper det lite å sitte med grimen i fanget.

Jeg reagerer foressten litt på utrykket ferdig utdannet NH hest. NH står jo for Natural Horsemanschip, eller Naturlig Hestehold. Og dette er da noe vi mennesker styrer med, vi må legge opp vårt hestehold og vårt kroppsspråk til hestens naturlige liv og atferd, og hestenes eget språk. Det er da ikke vi som utdanner hestene i deres eget språk, det er de jo eksperter i fra før.

Slik jeg mener det, så er ikke NH en egen gren, eller å ri uten utstyr. NH er å kommunisere med hestene på en måte de forstår - uten å bruke smerte og tvang. Mener jeg.

Å si ferdig utdannet blir vel et galt ord, men kom ikke på noe bedre i farten. Er vel jeg som ble utdannet og hun var min partner og lærer, men sammen ble jeg godt lært. Jeg er da en instruktør ved hjelp av og kommet dit jeg er i dag med henne. Jeg blir aldri ferdig utdannet, jeg møter stadig nye hester som gir meg en utfordring, men hun har lært meg hva NH står for, og hvordan bruke det, og i løpe av de to årene skapte vi en partnerskap som er akkurat det NH står for, et partnerskap jeg ikke trodde var mulig å få med en hest.

Foresten så er naturlig heste hold og horsemanship ikke det samme.

Det er ikke et = tegn mellom de to.

Og sofie, jeg er fullt klar over hva NH er, hvis ikke hadde jeg ikke drevet med det jeg gjør!

Edit: Leif

Sofie & Suzett
13-11-2006, 14:42
Jeg vet da at du er fullt klar over hva NH er, mener absolutt ikke å påstå noe annet!! :)

Missy
13-11-2006, 14:45
Nei,men altså! Jeg utrykket meg helt feil. Skjønner godt at du reagerte.

Trøtt og klar,men skrev i en fei;)

Det ser ut som du er klar over hva du gjør, og de hestene du omgåes er heldige som får oppleve akkurat det. Det er nemmelig så mange som kaller det de gjør NH,når det e i grunn er noe helt annet.

Sofie & Suzett
13-11-2006, 14:51
Godt vi er enige:) Han en følelse av at dine hester også er heldige, du! Jeg følte jeg har sagt så mye imot deg nå, men jeg tror vi kanskje egentlig mener mye av det samme. Ikke meningen å si imot deg hele tiden, det ble bare sånn, jeg respekterer så absolutt det du driver med!

Missy
13-11-2006, 14:56
Hehe,det var koslig å høre:)

I prinsippe er jo de fleste som bruker og lever etter NH enige, men det er så forskjellige meninger og store Amrikanere som er med å skaper ufred:)

Prøver å se på hesten og lar han lære meg, istede for å fulge noen NH kar til pungt og prikke.

Slik som du sier join up fungere for deg,så fungerer seven games for meg. Jeg bruker det til og sjekke hvordan humør hesten er i før jeg rir feks, og for å lære en hest og rygge og vike osv.

Ellers så tror jeg du og jeg er enige om hva NH er, selv om vi ikke bruker samme grunn teknikk når begynner med en hest.

Men lengre ut i lekingen tror jeg vi kanskje deler mere:)

Missy
13-11-2006, 15:40
Friendly game er det viktigste i seven games, og det er jo fordi det er logisk sunt fornuft.

Seven games har jo i grunn eksistert lenge før parelli satte navn og rekke følge på disse. Har lekt de lekene lenge før jeg visste hvem han var, men han setter jo en fin orden og et system som er så enkelt at hvem som helst kan få til,all ære for det.

Men og kalle det Parellis er litt feil syns jeg, dessuten er det jo hestenes? Jeg vil alltid mene at hestene er mestrene, og de er mine instruktører.

Og jeg tolket det ikke slik Kaja:) Du beviser bare at du har en hest som er trygg på deg. Det er bare jeg som er litt små skvetten på skumle ting som kommer dukkende opp fra grøfter eller noe slikt.

Får panikk jeg, hvis jeg ser en hund. Har en meget dårlig erfaring med prippene fruer med dressur hunder, i hender på bønder med neser for elgjakt. Pleier og ende dårlig. Og de er det nokk av i denne byggda:S

Mandarinhest
13-11-2006, 21:04

ja,det er utrolig gøy:) Men min kjære #1 hest er desverre i leksvika:( Hun var en herlig hest. Men så ville jo så klart eier ha hesten tilbake når hun hadde fått så snill og fin hest. Hadde henne på for i 2 år. Men neei da, dritt altså.
Frigge i leksvika? Hva heter hun som har/eier henne?
Kjenner til en del folk i leksvik skjønner du.. :P

Sorry OT.

Missy
13-11-2006, 21:12

Sorry OT.

Camilla Løkken, hun er foresten i slekt med sverre! Verden er utrolig liten. Frigge fant jeg jo lenge før sverre;p

Mandarinhest
13-11-2006, 21:24

Sorry OT.

Camilla Løkken, hun er foresten i slekt med sverre! Verden er utrolig liten. Frigge fant jeg jo lenge før sverre;pHehe, så artig :D
Har hørt navnet før ja, men.. :roll: