PDA

Se full versjon : Blir verre? :S

Thea og Ronja
12-11-2006, 18:19
Hei hei!

Jeg har trent en del NHMS (Natural Horsemanship) med Ronja og i starten var hun utrolig flink! *Join-up* var det morsomste vi gjorde. Hun kom inn til meg til slutt etter å ha vist tegnene sine og da fulgte etter hun meg som en hund. Vi lekte litt sisten og sånt, så ut som Ronja koste seg hun og! Nå har vi holdt på med dette en stund, hun er kjempe flink til å høre på meg når hun løper rundt og rundt. Hun kan skritte på kommando og trave, hun bytter vei når jeg ber om det osv, men hun har sluttet å komme helt inn til meg!! Hun kommer bare halveis, så stopper hun og stirrer på meg! Og da snakker vi i evigheter altså! Og hun følger ikke etter meg like heftig heller, jeg kan ikke løpe og hun løper etter lenger, da stopper hun heller og ser dumt på meg...!! :oops:

Hva er det jeg kan gjøre? Hva er det jeg har gjort galt som har fått henne til å slutte med det hun gjorde før??
Her ligger det filmer som viser hvordan hun var før: http://pic6.piczo.com/Painted-Rainbow/?g=3120919 - man må gå litt ned på siden til der det står: vi trener horsemanship

Håper på tips :D

Sofie & Suzett
12-11-2006, 19:23
Jeg så på filmene dine, og jeg synes det så ut som at det ikke var du som inviterte henne inn, hun bestemte seg selv for å komme inn til midten. Du snudde deg ikke vekk 45 grader.

Hesten er aldri dum, og hesten kan sitt eget språk, så det er nok du som på en eller annet måte gir feil signaler. Det kan se ut som du er litt utydelig?

Og husk å ikke se henne i øynene hvis du vil hun skal følge deg! Å se i øynene betyr VEKK!

Therese
12-11-2006, 20:01
Join up er heller ikke noe man skal trene ofte på når man har fått til det man ønsket med treningen.

RenateSJ
13-11-2006, 19:14
Du skal BE hesten å komme inn til deg. At hesten kommer inn til midten når den synes den har sprunget nok blir noe litt annet.
Du virker veldig ukonsekvent og utydelig i det du gjør.

Tror nok ikke hesten helt forstår hva du er ute etter. Hun løper jo nesten over deg når du stopper... Det er liksom ikke helt meningen da...

Sofie & Suzett
13-11-2006, 22:21
RenateSJ, vi er enige!

Falo
13-11-2006, 22:33
Hei!
Flink du var:)jeg er ikke så god på å lese hesten sine signaler enda, men jobber med det:) Fjellvåk pleier å stoppe når jeg stopper, og ikke gå meg ned. Vi holdt på inne i luftegården, der det var en nedoverbakke og surpete. Jeg stoppet i neoverbakken, og det gjorde også Fjellvåk, men han sklei en meter forbi meg:)

En liten ting: Synst det er feil å skrive: TRENER NH. NH er ikke noe du trener med praktiserer:)Synst i alle fall jeg da..:)

Hege
14-11-2006, 00:35
Enig med de andre her: Hesten går deg nesten ned, den kommer inn til deg når den selv vil, og du legger press på den hele tiden med øynene dine, ser ikke ut som du viker blikket når hesten traver fint rundt. Alltså virker du kanskje litt ukonsekvent og vag for hesten, og dermed vil det også bli vanskelig å opprettholde tillit og respekt.

Men bra at du er oppmerksom og går på den når den stopper opp. Du hadde ikke tau med på den første filmen, men på de andre hadde du det, og det er bra- alltid ha med tau/pisk.
Jeg vet selv at dette er vanskelig, spesielt synes jeg det er nesten uutholdelig å være konsekevnt i absolutt alle situasjoner jeg håndterer hester! Babyen min har jo så søte og uskyldige øyne.. :)

Thea og Ronja
16-11-2006, 07:49
Takk for tips alle sammen!
De filmene hadde jeg nesten nettopp møtt henne så de er veldig gamle, jeg har lært mye mer etter det og jeg har hatt en utrolig flink lærer! Så ikke ta utgangspunkt i det dere ser der. For nå har jeg lært serru :razz: Men nå har jeg ikke råd til flere timer på en stund og når jeg sier en stund så prater jeg laaaaaang tid for jeg sparer nemlig heftig nå... :roll: :???: Men jo, etter jeg hadde lærer hadde vi et bra forhold sånn sett, hun fulgte mine instrukser og alt, men så har hun plutselig begynt med det å bare komme halveis inn, hvis jeg går bort til henne for så å gå igjen følger hun meg, men hun kommer ikke HELT inn.... Har noen et svar på hvorfor dette skjer?

(PS:Trener ikke *Join up* ofte, men når jeg gjør det får jeg det resultatet...Og det blir jo litt dumt)

Sofie & Suzett
16-11-2006, 17:32
Jeg er nå helt sikker på at du gjør ett eller annet feil med kroppsspråket ditt, selv om du sier du ikke gjør det lengre og at filmene er gamle. De filmene sier du var slik hun var før, og du sier hun var bedre før. Og når jeg ser filmene ser jeg feil bruk av kroppsspråket. Så jeg vil tro hesten godt kan være en smule forvirret. Og husk, hestene er ikke dumme, men de kan ikke forstå menneskers språk. De forstår kun sitt eget språk, og svarer på det. Så hvis du ubevisst eks ser henne i øynene, så sier du VEKK på hestespråk. Og hvis du gjør dette samtidig som du vil ha henne til å følge deg, så blir det jo problemer.

Hvis jeg skal gi deg et råd, kan det være å lære deg enda mer om hestenes kroppsspråk. Les bøker, les på nettet, og studer gjerne hvordan hestene oppfører seg i flokken på beite!

Thea og Ronja
16-11-2006, 18:16
Ja nå er jo ikke jeg den beste til å forklare situasjoner. Dette har gått i tre deler da for å si det sånn:
1. (når filmene ble filmet) jeg fikk bare beskjed av eieren å prøve henne i Horsemanship, han forklarte litt hvordan det var, men ikke noe ordentlig.
2. Jeg fikk en i stallen som er trener i Horsemanship til å hjelpe meg og vi fikk gode resultater! Hun gjorde som hun skulle og jeg klarte faktisk kroppspråket da.
3. Nå har jeg sluttet med lærer for jeg har ikke penger til timer, og hun har altså sluttet å komme helt inn til meg.

(for å bare gjøre det klart :razz: jeg vet at å se hesten i øynene er å be den gå vekk fra deg, gjør ikke det nå lengre ;-)

Therese
16-11-2006, 20:19
Kanskje du var mer nøye på ditt eget kroppsråk når du hadde trener der?

Jeg tror også du gir feil signaler med kroppen din, ubevisst. Få noen til å filme deg slik at du kan se etterpå hva du selv gjør som kan forvirre hesten, eller få noen som er flink med kroppspråk til å se på og kommentere om det er noe du burde rette på.

Er vel egentlig ganske sikker på at det ikke er hesten som gjør "feil" eller ikke gidder, er nok bare missforståelse mellom deg og hesten. Noe som trolig er basert på ditt kroppspråk eller hestens tidligere erfaringer (at den er blitt korrigert på når den har kommet helt inn før feks.?).

Tvistjerna&Anette
16-11-2006, 21:25
1: Der var Ronja OG Atlanta innmari feite XD
2: Slemt av deg å legge ut de fæle filmene av meg og Atlanta :cry:
3: Haha på de filmene var du ikke så veldig flink, mye flinkere er du nå hvertfall, men så har ikke jeg sett deg gjøre dette i det siste, også kan jeg jo ikke akkurat kalle meg selv ekspert da XD
Men uansett.. Det er nok DU som gjør feil, for Ronja er jo IKKE lat, hun er bare slem i hodet som sparker søte Tvistjernaponniser som jeg er veldig glad i!!

Men dette ble veldig uprofesjonelt vet det. Så det du må gjøre Thea er å fortelle dette til din far slik at du kan få penger av han til et par nye timer! Det har han råd til for å si det sånn ;-)

Stoooore klemmer til Deg og Ronjapusen din fra Meg og Nydlige Gæfasøtnos<3 :-D

Thea og Ronja
16-11-2006, 22:33
haha du ekke lite frekk Anette, og jo jeg har all rett til å legge ut de filmene vettu meg hva ;-) Etter alle de bildene du har lagt ut av meg :oops: , nei jeg har all rett 8-)

Ja begge er veldig feite jeg vet det, men det er forsåvidt ikke min skyld!
Anette *KREMT*HOST* hvem var det som spurte om hjelp til horsemanship i helgen mon tro??? Hmmmmmmmmmmmmm ;-) Og dere fikk det til!! Så ikke diss meg :razz: Seff er det jeg som gjør feil, det har jeg funnet ut for leeeeeeeeenge siden, prøver bare å finne ut hva jeg. Klart pappa har råd til timer, men jeg kan ikke akkurat tvinge de pengene ut av han sånn uten videre... Desverre er ikke hans penger mine!

Men jeg skal prøve igjen nå til helgen og da skal jeg være så tydlig som over hodet mulig, og hvis "læreren" min er der da og skal jeg spørre henne.

(JEG HAR ALDRI SAGT AT RONJA ER LAT!!!Jeg vet veeeldig godt at Ronja ikke er lat ;-) )

Thea og Ronja
16-11-2006, 22:34
Og Ronja sparket fordi Tvistjerna var bitch! Det er fakta ;-)

Tvistjerna&Anette
16-11-2006, 22:41
Tvistjerna er ALDRI hvert biatch det er FAKTA DET!!!!!!! Ååå nå ble jeg veldig lei meg når du sa det. =´(
Forresten så er jeg blitt sånn halvt satt på andre tanker etter å ha lest alt som er skrevet inne på den om dually grimen... Hm...
Men uansett, det var bare litt surr og tull der oppe istad, hodet mitt var helt bortreist.. Først skole, så jobb, så lekser.. Sån jeg driver med ennå.. Men uansett.. Jaja samme det ;-)

Thea og Ronja
17-11-2006, 00:26
Oki... skal ikke lyve og påstå at jeg skjønte hva du skulle frem til der, men men :razz: Jo Tvistjerna var ganske bitch på beitet, det så du og. Du? Lei deg? HAHAHAHA morsom du ;-)

Thea og Ronja
18-11-2006, 21:33
Goooood neeeeeeeeews

Idag (18/11) trente vi horsemanship. Og det eneste jeg hadde i tankene hele tiden var mitt eget kroppsspråk. Og hennes tegn til meg. Tok utrolig lang tid før hun begynte å gi tegnene. Selv om hun hadde det ene øret limt på meg. Etterhvert merket jeg at hun tok mindre og mindre sirkler så kom nakken ned og så kom tyggingen. Sakte snudde jeg meg bort fra henne og hørte at hun stoppet opp (Ble livredd noen sekunder hvor alt var stille)men så hørte jeg hover som kom nermere og nermere. Til slutt stod hun rett bak meg :-D Jeg snur meg forsiktig (ungår blikket hennes) klapper henne på nakken og går. Hun følger etter som limt på skulderen min (løp meg ikke ned heller gitt ;-) ) Ååå så glad jeg ble. Vi gikk til utgangen, på med grime og leie ut av rundpaddocken.

Ble så glad da!! :dusk: :skål
(Og bare sånn tips, neste gang dere skal svare på innlegg les gjerne det som skrives godt først, jeg har ALDRI påstått at det var Ronja sin feil, jeg lurte på hva JEG gjorde feil! Bare så det er klart ;-) )