PDA

Se full versjon : Hvordan begynner man??

Thea og Ronja
12-11-2006, 15:50
Hei hei!

Jeg har kjempe lyst til å prøve å trene Ronja til kjøring. Vi har alt utstyr som skal til i stallen, og jeg får lov til å bruke det. Hun har visst hatt på seg selen noen ganger før, men ikke selve vognen.

Så det jeg lurer på er:
1. Hvordan skal jeg gå frem når jeg starter :?:
2. Hvor lang tid skal jeg bruke før jeg setter på selve vognen :?:
3. Noen gode start tips :?:

Mari
12-11-2006, 16:09
Først: GURI, den hesten på bildet ditt var nydelig! :D

Så det jeg lurer på er:
1. Hvordan skal jeg gå frem når jeg starter ?
2. Hvor lang tid skal jeg bruke før jeg setter på selve vognen ?
3. Noen gode start tips ?

1. Tømmekjøring. Hesten må bli vant til at noen går bak den og styrer den. Kjøp/lån deg en lett sele, evt. en longeringsgjord. Ha med noen som kan leie hesten mens du tømmekjører den. Øv gjerne på en rolig vei o.l.
Når hesten er helt vant med tømmekjøring, både i skritt og trav, samt volter, svinge og rygge, så er hesten klar for litt mer.

Kommandoer bør øves inn under longering/tømmekjøring.

Løse drag: Bruk tau, tøyler e.l. til å feste i selen. La disse henge etter hesten når den skritter (pass på at hesten ikke tråkker på det). Neste skritt er å dra i de løse dragene, slik at hesten får motstand. Slå tauene mot rompa til hesten. Om hesten er supertrygg: Fest et bildekk, en skramlede bøtte eller noe i enden av tuet, og la hesten gå med dette etter seg.

Faste drag/sulky: Hesten vil nå være klar for faste drag. Det aller letteste vil være å introdusere den for vogn nå. La den inspisere sjekene nøye. Rist litt i dem. Om hesten ikke er klar for vogn, fortsett litt med løse drag, evt. fest noen løse skjeker i selen og ha noen til å holde i dem i andre enden.
Sulkyen kan du sette på når hesten er litt mer trygg på vogna, men husk å være veldig forsiktig, ha med mange medhjelpere.

2. Det kommer veldig ann på. Alt fra noen uker til flere måneder, dette ser du selv.

3. Husk å alltid ha med deg mange medhjelpere, en hest som har blitt skikkelig skremt en gang kan ofte ha vanskelig for å bli kjørt igjen. Få gjerne hjelp av erfarne personer, f.eks. gjennom kurs.

LYKKE TIL :D

Thea og Ronja
16-11-2006, 06:40
Tusen tusen takk for svar og hjelp :-D
Jeg skal starte nå til helgen så gleder meg veldig, er flereforskjellige seler i stallen som jeg kan låne så skal se om noen av de er lette nok ;-) Jeg har også mange medhjelpere så deter topp! Hesten på bildet ditt var også herlig fin ;-)
Tusen takk igjen :-D :dusk:

Hanna&Brá
16-11-2006, 16:53
Gamle trekkliner til arbeidssele med kjettinger på er også geniale til å la slepe etter. Når vi kjører inn hester er vi ofte to uner tømmekjøring. En som tømmekjører, og en som drar bråketing og tang etter seg, hyler, hopper, leker litt bajas bak der, for at hesten skal bli vant til lyder bak seg, og for vår egen sikkerhet, at vi skal vite at vi har forberedt hesten så godt som mulig på å ha en vogn etter seg.
Etterhvert henger vi på kjettingliner, da er vi gjerne to som holder linene og en som tømmekjører.. Vi slenger linene i beina på hesten, krysser dem, henger vår fulle vekt i dem så hesten får kjenne hvordan det er å trekke.
Det som er så kjekt med liner og flere folk er at det er så trygt. Blir hesten redd dem er det veldig lett å fjerne det den er redd for, roe den ned, og prøve på nytt.
Jeg vil få presisere at det å kjøre med en hest ikke er en lek, skadeomfanget kan bli stort om hesten springer ut med vogn kontra rytter. Man skal vite hva man driver med. Dette er ikke noe man prøver ut hjemme alene, især ikke når man ikke kan kjøre hest fra før av. Jeg har møtt for mange ødelagte kjørehester, dessverre...

Hanna&Brá
16-11-2006, 16:57
Å tømmekjøre over vogna, skramle med vogna, løfte den opp og slippe den ned osv, etterhvert få to stykker til å holde vogna inntil hesten mens du selv tømmekjører, er veldig lurt. Klapp, klø og godsnakk med hesten så den opplever vogna og det som skjer rundt den som noe hyggelig. Ikke overdriv bråket med vogna, ta litt og litt av gangen. De fleste hester slutter å bryr seg om skramlinga du driver med etterhvert som den vender seg til det. Gjør det til en rutine å "hilse" litt på vogna stadig vekk, om du har ridd tur, lei hesten over dragene, skramle litt med vogna, når du tar hesten ut og inn av stall, ta en tur innom vogna.
Lykke til!

Thea og Ronja
16-11-2006, 17:43
Tusen takk for tips :-D Ja jeg skal ha med meg folk i stallen som har gjort dette mye før! Flere av hestene der som har lært seg det når de har kommet til stallen her, men tenkte bare å forberede meg selv veldig først. Har lest en del ting på nettet osv. Gleder meg veldig :-D