PDA

Se full versjon : ri to ganger om dagen på samme hest?

shadowimage
13-08-2009, 23:12
Jeg har ei tinkerhoppe og lurer på om jeg kan ri/bruke henne hart to ganger om dagen?
Blir glad for svar :D

mallilen
13-08-2009, 23:13
Kommer vel helt an på hva du mener med hardt, det

MichelleT
13-08-2009, 23:15
Om hesten er godt trent, og får riktig fòr, så kan du godt bruke den to ganger om dagen. Men du må ikke bruke den HARDT da, det sier jo seg selv..

IngvildK
13-08-2009, 23:18
Hva definérer du som hard trening?

Torhild
13-08-2009, 23:22
Musklene trenger nesten et døgn for å hente seg skikkelig inn igjen.
Så om du skal bruke hesten to ganger pr dag ville jeg variert treningen og muskelgruppene, og feks ridd dressur en økt og tur en økt.

Er dette noe som skal skje en gang i blandt, eller daglig?

StineJ
13-08-2009, 23:27
det kommer jo helt an på hestens form, men for å bygge muskler lønner det seg dårlig å trene samme muskelgruppe flere ganger om dagen - da får de ikke tid til å restituere seg. hvis målet er å bedre kondisjonen er det ikke dumt. men som nevnt tidligere i tråden er det lureste også da å variere treningen. to økter med hardt dressurarbeid har lite for seg, vil jeg tro.

T.B.
14-08-2009, 02:38
I gamle dager - da hestene var transportmiddel, krigsdeltagere, jordbruks- og skogbruks-arbeidere mm, da jobbet de jo hele dagen. Nå er vel de fleste hester glad for at det ikke er slik....

På mange rideleire er det to økter pr. dag - har jeg forstått. Men hvor hardt de blir brukt, er vel en annen sak. Rideskolehester kan gå flere timer pr. dag, med korte pauser mellom øktene.

Det er vel et spørsmål om å kjenne sin hest - se hvordan den reagerer, både fysisk og psykisk.

Helenepia
14-08-2009, 13:24
Det er ikke noe i veien for å ri en hest to ganger om dagen. Hester er jo laget for å bevege seg mange mil hver dag og mange timer for dagen. Skolehestene(der jeg står) går mange økter hver dag og det er ingen som er så sunne og friske som dem...

Bente & Etanec
14-08-2009, 15:41
Hva er grunnen til at du vil trene henne hardt to ganger om dagen?
Selv hadde jeg ikke trent hardt to ganger pr.dag, men heller variert treningene så alle muskelgrupper ble brukt.
Som sagt i annet innlegg her så trenger musklene nesten et døgn på seg til å komme seg, så jeg ville nok gått for variert trening og hver dag framfor å trene hesten hardt to ganger til dagen.
Ser heller ikke noen grunn til det..

Bitten&Betty
14-08-2009, 18:44
Kjøreponnien vår trenes i perioder hardt to ganger daglig, noe som fungerer utmerket. Vi passer likvel på å variere treningstype på de to øktene. En økt med ridning og en økt med kjøring (turkjøring, dressurkjøring eller presisjon, alt etter hvilken type rideøkt hun har hatt. Noen ganger longeres hun framfor å ris. Det er uansett viktig at hesten er i god form dersom en skal trene hardt, og jeg vil også anbefale at den får avbrekk. Vi trener som sagt bare slik i prioder.

Hesten er i god form, og equiterapauten er fornøyd med både musklatur og skjelett, så hun ser ikke ut til å ta skade av det :)

HesteHeidi
14-08-2009, 19:05
Hva regner dere som hardt da? Hardt er betegnelsen på treningen som galopphester og travhester er i.
Eller "hobby-hardt"?
Ponnien min red jeg 1 time, 2 ganger for dagen en periode hvor jeg hadde mye skolefri. Det var 1 time tur og 1 time diverse (baneridning eller mer tur). Ikke no' problem.

Felice
14-08-2009, 19:54
En annen ting er jo at noen hester tar på en måte psykisk skade av å bli trent for mye/for ofte. Altså at de blir lei, og det å trene blir noe negativt.

Jeanette & Stjerna
14-08-2009, 22:00
hester kan godt rides to ganger om dagen, men da bør den ene økta bestå av for eks en skritte og lett travetur i terrenget, mens den andre består av litt hardere trening, men dette er opp til hver enkelt hest :)
Har hesten mye energi er det ingen dum idè å ri to ganger om dagen, men pass på hvor hardt du rir... Som det blir sagt her må musklene har hvile for å hente seg inn igjen. Og uten hvile får hesten ikke noe utbytte av treningen. Trening og restitusjon er det som skal til for at en hest skal ha progresjon i arbeidet sitt og uten den tilstrekkelige restitusjonen blir det desverre ikke særlig framgang !
Noe annet du skal passe p&#229; er at hvis du rir mye av den samme treningen og hvis du da gj&#248;r det to ganger om dagen, kan hesten f&#229; varige bel.skader... Og det er noe man helst vil unng&#229;, s&#229; ha VARIASJON i treningen.. det er best b&#229;de for helsa og for hum&#248;ret og andre innflytelser :) <3
S&#229; ri gjerne to ganger om dagen, men pass p&#229; med god variasjon b&#229;de i treningsform og bel :)

Nettan
14-08-2009, 22:37
N&#229; vet jeg jo ikke hvor lang periode dette dreier seg om, men de fleste av oss har vel v&#228;rt p&#229; treningshelger - uker med hestene v&#229;res.. Da g&#229;r de jo to ganger om dagen.
Kommer selvsagt ann p&#229; formen til hesten, men en rolig tur, gjerne skrittetur og en trenings&#246;kt tror jeg nok ikke hesten vil ta skade av..

T.B.
15-08-2009, 01:50
N&#229;r man h&#248;rer om treningsdosene p&#229; idrettsut&#248;vere, er to &#248;kter om dagen peanuts.
Og hester er mye sterekere enn folk - og t&#229;ler mer ogs&#229;.
Man m&#229; bare vite hva man gj&#248;r, og bygge det opp gradvis.

Lunah
18-08-2009, 13:55
Som TB sier: Man m&#229; bare vite hva man gj&#248;r, og bygge det opp gradvis.
En muskel som er hardt trent vil trenge 48-72 timer p&#229; &#229; restituere seg helt. Avhengi av belastnings"skaden". Styrketrening gj&#248;r at muskelfibre brister, men bygger seg opp igjen sterkere. Trener du s&#229; du bryter ned muskelen enda mer i denne perioden vil hesten miste muskler, ikke bygge. Jeg bruker tommelfinger regelen 48t. Men alikevel kan jeg f. eks trave en del km p&#229; restitusjons dagen, men da passer jeg p&#229; at det er p&#229; relaivt flatt underlag. Ikke en hard travtur i oppoverbakker. Jeg kan ogs&#229; godt trene hardt om morgenen, for at jeg senere har hesten i Walkeren 1 time i skritt, eller skritter en tur. Men n&#248;kkelen er &#229; bygge opp, n&#229;r du har bygget opp musklene til "&#248;nsket trenings mengde" Da kan du trene hardt v&#230;r dag muligens, men passe p&#229; &#229; bruke litt forskjellige muskelgrupper, og p&#229; dagens 2 &#248;kt ri en rolig tur f.eks? Og du b&#248;r kjenne hesten godt, s&#229; du kjenner hvis den er st&#248;l en dag. Og da avveksle men 1 eller 2 rolige dager men skritt og lett trav f.eks. Men trene hardt 2 ganger om dagen ville jeg ikke gjort over tid. En ting er ei treningshelg, eller treningsuke. Noe annet er v&#230;r eneste dag...

EliFi
18-08-2009, 14:07
Jeg tror i grunnen en hest godt t&#229;ler to treninger i l&#248;pet av en dag, s&#229; lenge det er variert trening, og man er sikker p&#229; at man har en s&#229; optimal f&#244;rplan som mulig. Tenk p&#229; alle rideskolehestene rundt om kring (jeg vet ikke om de har en maksgrense for hvor mange timer de kan g&#229; hver dag? som muligens g&#229;r b&#229;de to og tre &#248;kter for dagen?!

Kjempeintens og kjempehard trening som tr&#229;dstarter her tenker p&#229;, flere ganger daglig er vel kanskje ikke kjempeheldig, dersom man ikke har veldig peiling p&#229; hva man driver med?! - Tenker da p&#229; eventuell overbelastning/slitasje p&#229; ledd o.l ?!

Nikita
18-08-2009, 22:25
Må bare fortelle at når jeg er på clinic, så rir vi hestene 2 ganger pr. dag og det er hardt! Det skummer mellom bakbeina og de er gjennomsvette, i alle fall dem som ikke er topptrent.. Jeg har tenkt om dette har vært helt bra, men treneren og de andre tenker ikke noe på det. Nå er det ikke ofte clinicer og man må dra langt, og treneren kommer fra Sverige, og da må man få mest mulig ut av dagene :)

Jeg ser ikke noe i veien for å trene hesten 2 ganger pr. dag. Men man burde vel ikke gjøre det hver dag! Når vi trener bryter vi jo ned musklene, og de trenger tid til å komme seg opp igjen. Så jeg ville nok ikke anbefale å bruke hesten hardt, det vil si at den blir svett.

SuperVilja
14-11-2009, 15:53
Jeg vet ikke om jeg ville brukt hesten min hardt to ganger om dagen, men som nevnt tidliger kommer det jo an på hva som menes med hardt. Derimot hadde jeg en hest på for før som jeg i en periode brukte 30-45 min på bane (riding eller tømmekjøring på volte) om morgenen og tur ( 1-2 timer litt etter hvilket tempo det gikk i og hvordan han hadde gått dagen før osv) på ettermiddagen. Dette er jeg storfornøyd med. Hesten måtte bruke seg i begge øktene, men trengte aldrig å ta seg helt ut.