PDA

Se full versjon : Stille ut NV-hoppe

Bandida
13-08-2009, 15:03
Jeg har lyst å stille frøkna mi, 7-årig norsk varmblods ridehest, i en offisiell utstilling. Dette gjør jeg for å få papirer på at hesten min er fin. Altså jeg ønsker å få premieringsgrad eller hva det heter på henne. Er det da norsk hestesenter sine utstillinger jeg skal stille på? Virker ikke som Norsk varmblod har utstillinger for hopper som er over 4 år...

Noen som vet?

Ingvild
13-08-2009, 15:09
Eg er ikkje heilt inne i systemet på NV, men veit at dei har eigne utstillingar. Du kan også stille på NHS sine utstillingar, det gjer jo eit litt betre utval sidan det er mange fleir. :)

Felice
13-08-2009, 21:52
Jeg lurer på det samme... :) Går det an at hesten ikke blir godkjent, og at man da kan stille ut på nytt (for andre dommere/senere)? Eller har det ikke noen hensikt?

Grønn på dette altså. :p

Ingvild
13-08-2009, 21:53
Så vidt eg veit fins det ikkje noko begrensing på kor mange gongar du kan stille ut ein hest til sammen. Etter dei nye utstillingsreglane kan du kun stille ut ein gong i klasse 6, det er det einaste eg kan kome på.

Felice
13-08-2009, 21:56
Terminliste hopper 2009 (http://www.nhest.no/utstillinger/pdf/Terminliste_hopper_30.06.09.pdf) - Norsk Hestesenter sin terminliste - vil dette si at det er de eneste hoppeutsillingene i Norge i 2009? Eller de eneste som er arrangert av Norsk Hestesenter?

Felice
13-08-2009, 21:59
Så vidt eg veit fins det ikkje noko begrensing på kor mange gongar du kan stille ut ein hest til sammen. Etter dei nye utstillingsreglane kan du kun stille ut ein gong i klasse 6, det er det einaste eg kan kome på.

Okei, takk. :)

hildechristine
14-08-2009, 01:45
De som er eldre enn 4 år stilles sammen, og stiller enten til bruksprøve i sprang , eller i gang :)

Stinemor
11-09-2009, 22:40
Varmblods ridehest kan kun stilles på NV sine egne utstillinger!! OBS dette! For terminliste og avlsplan se www.norskvarmblod.no

Hopper i alle aldre kan stilles. Skal du vise bruksprøve må du melde på en utstilling der de har dette. Har hesten konkurransersultater å vise til behøver du ikke bruksprøve.
Innen NV kan du nå KUN stille hoppa di en gang. (Unntak- 3års hopper kan vises en gang til) Den bedømmingen du får da blir stående!

Felice
12-09-2009, 11:45
Takk! Gjelder det én gang pr år, eller én gang i det hele tatt?

Stinemor
14-09-2009, 10:44
Det gjelder en gang i livet. Er den stilt og premiert så får du ikke vist den igjen senere (med mindre den er 3 år, da har du lov å vise den en gang til)

Ingvild
14-09-2009, 10:52
Har ein noko tal på korleis utviklinga av stilte hestar har vore etter at det vart innført at dei kun kunne stillast på eigne utstillingar? Tenkjer då på marar. Så seint som i fjor kunne ein jo stille dei på utstillingar arrangert av NHS. Dette må jo vere mykje betre med tanke på å få vist flest mogleg?

RakelF
30-06-2012, 19:18
Varmblods ridehest kan kun stilles på NV sine egne utstillinger!! OBS dette! For terminliste og avlsplan se www.norskvarmblod.no

Hopper i alle aldre kan stilles. Skal du vise bruksprøve må du melde på en utstilling der de har dette. Har hesten konkurransersultater å vise til behøver du ikke bruksprøve.
Innen NV kan du nå KUN stille hoppa di en gang. (Unntak- 3års hopper kan vises en gang til) Den bedømmingen du får da blir stående!

Gjelder dette fortsatt? Hoppa mi ble stilt for et par år siden, på hoppeutstilling for alle raser, fikk 3. premie... Betyr det at den egentlig ikke gjelder? Om den gjelder, kan jeg stille henne igjen? Hun var utrent og brunstig under utstillingen, så kunne tenkt meg å se om hun kunne gjort det bedre...

Bitten&Betty
02-07-2012, 21:07
Gjelder dette fortsatt? Hoppa mi ble stilt for et par år siden, på hoppeutstilling for alle raser, fikk 3. premie... Betyr det at den egentlig ikke gjelder? Om den gjelder, kan jeg stille henne igjen? Hun var utrent og brunstig under utstillingen, så kunne tenkt meg å se om hun kunne gjort det bedre...

Premien gjelder, men for å få full premiering må man ha godkjent bruksprøve, og det får man ikke på NHS sine utstillinger. Så muligens ville hoppa di hatt en høyere premie dersom hun ble stilt på godkjent utstilling i regi NV. Slik jeg har forstått reglene får man kun premiering ut i fra ekstriør når man viser på NHS sine utstillinger, og da kan man ikke få full uttelling (med mindre man har gode sportsresultater).

RakelF
02-07-2012, 21:34
Hun avla rideprøve, men er mulig det var "frivillig" da. Vil gjerne stille henne igjen og evt sette føll på henne om hun får bedre karakterer da. Blir ikke før neste år uansett, men tenkte det var best å finne det ut og legge en plan...

Men stemmer det som sagt oppom her, at man bare kan stille hoppa en gang?

Tror jeg kontakter NV for å være sikker, men om noen veit skrik ut!:)

Bitten&Betty
02-07-2012, 21:46
Man kan bare stille hoppa en gang ja på utstilling i regi NV. Men har man stilt på utstilling i regi NHS kan man likevel stille hesten på en NV utstilling. Unntaket for "en gangs regelen" er når man viser hesten til test, 3års og 4års testene teller ikke her så man kan vise hesten både som 3års, 4års og som voksen.

Bruksprøvene i regi av NHS er ikke godkjent i NV, derfor får man ikke full uttelling på premiering. Det eneste som kan gi full uttelling på en slik utstilling er at man har gode nok sporstresultater slik at man ikke har behov for en bruksprøve.

RakelF
03-07-2012, 12:42
Ok, da forstår jeg litt mer. Takk for svar:)