PDA

Se full versjon : Bruker eller "bruker" du hjelm?

Sol
12-08-2009, 21:29
I hele min fartstid på fh har det til stadighet kommet tråder med bilder hvor folk skriver "jeg vet at jeg ikke bruker hjelm på bildene, men..", "vær så snill å ikke kommentere at..."

Så da vil jeg lage en poll, og kanskje en heftig diskusjon på kjøpet, om hvor vidt folk bruker hjelm, later som de bruker hjelm, driter i hjelm og hjerne, eller allerede har mista vettet fordi de har detti av, og glemmer å bruke den støtt:D

Lopke
12-08-2009, 21:31
Såklart bruker jeg hjelm. Alltid.
Synes det er trist at folk ikke gidder gjøre det. Og ganske dumt.

MichelleT
12-08-2009, 21:31
Jeg bruker alltid hjelm. Eneste unntak er hvis jeg tar "spesielle" bilder, eller skal bade med hesten.

Systri
12-08-2009, 21:32
Jepp, alltid. Til og med om jeg skal ri på verdens snilleste 26-årige (bedagelige) ponnihoppe til/fra paddock/beite, så bruker jeg hjelm.

Sol
12-08-2009, 21:33
Hvorfor i hule heite dukka ikke pollen min opp? Hjeelp??

LailaE
12-08-2009, 21:33
Alltid hjelm på, tør ikke annet med det dyret..
har noen oppstilte bilder av gamle forhest uten hjelm.

synes det er en for billig forsikring til livet mitt å ikke bruke den..
Bruker forøvrig de samme som ikke har på hjem aldri belte når de kjører bil heller? Billig forsikring..

Ingvild
12-08-2009, 21:34
Kva meiner du med alltid då? Når ein rir, berre? Eller under anna handtering/trening også?

Anita&Svarten
12-08-2009, 21:35
Jeg bruker alltid hjelm. Rosalita hender det at jeg kjører uten hjelm, ellers er alltid hjelmen på. Hadde en periode jeg red uten på banen pga migrene, men det skjedde et fåtall ganger og aldri igjen, nå har jeg bestilt ny hjelm som skal være mer migrenevennlig:)

insolita
12-08-2009, 21:36
Hjelmen er alltid på. Eneste gyldig grunn for meg er konfirmasjonsbilder og brudebilder, men da skal man ha bombesikker hest også samt en hjelper i tillegg til fotograf som er nær hesten hele tiden og kan forsøke å gripe inn om noe skulle skje. Ja og så blir det kanskje litt dumt å ta på seg hjelm om man skal kjøre fra kirken også. Slikt ødelegger frisyren, og det kan jeg forstå er litt dumt når man gifter seg ;).

Det er jo akkurat når man "skal bare" at ting fort skjer. Det er bare å ta med/på seg hjelmen når man går til beitet om man ikke klarer å gå på sine egne bein tilbake igjen.

Sol
12-08-2009, 21:37
I pollen som ikke dukket opp skulle alternativene være

1 jeg bruker alltid hjelm ved håndtering bortsett fra ved stell i stall og luftegård

2 jeg bruker hjelm ved ridning, men ikke alltid ved kjøring, longering osv

3 jeg bruker skjeldent hjelm bortsett fra på skumle hester, når jeg skal ta bilder til fh eller når mamma ser meg

4 jeg bruker aldri hjelm

Systri
12-08-2009, 21:37
Jepp, alltid. Til og med om jeg skal ri på verdens snilleste 26-årige (bedagelige) ponnihoppe til/fra paddock/beite, så bruker jeg hjelm.

Eller, oppstilte bilder og bading er jo unntak, men all annen ridning.

HesteHeidi
12-08-2009, 21:38
Jeg har hjelm på når jeg rir, når jeg kjører, når jeg tar bilder.

MEN det har hendt at ponnisen har stått på beite, lengst vekk fra porten som det var mulig å komme, og det tar 20 minutter bare å GÅ opp til beite, og da har jeg vært lat og bare hoppet på uten hjelm.

Falo
12-08-2009, 21:39
Jeg bruker alltid hjelm. Rosalita hender det at jeg kjører uten hjelm, ellers er alltid hjelmen på. Hadde en periode jeg red uten på banen pga migrene, men det skjedde et fåtall ganger og aldri igjen, nå har jeg bestilt ny hjelm som skal være mer migrenevennlig:)

Hvilken har du bestilt?:)

Anita&Svarten
12-08-2009, 21:42
Hvilken har du bestilt?:)

Troxel. De skal være lette, med god lufting og designet for mange timer på hesteryggen, og de er stillbare, og så i tilegg stilige ut:) GPA blir litt dyrt, og jeg hadde vel blitt livredd for å falle av med så dyr hjelm:lol: Så gir denne et forsøk først. De har de på www.denbestesal.no

IngvildK
12-08-2009, 21:43
Jeg bruker alltid hjelm under ridning (dressur, sprang, tur, bading, voltige osv.) og kjøring (uansett om det er bare en kort skrittetur eller en lengre, fartsfylt tur). Jeg har aldri på meg hjelm når jeg håndterer i stall eller luftegård. Dersom jeg noen gang skulle komme ut for en farlig hest, er det godt mulig jeg kommer til å putte på hjelm under all håndtering – men foreløpig har jeg vært så heldig å aldri møte en såpass ekstrem hest.

Jeg har ridd uten hjelm én gang. Det var under en photoshoot med hesten jeg hadde, dagen før han skulle reise fra meg. Da red jeg ned til stranda med hjelm, tok den av der og fikk bildene tatt, før jeg tok på hjelmen og red opp i skogen. Så ble hjelmen tatt av, bilder tatt, hjelmen tatt på og jeg red til stallen igjen. Hele tiden var jeg sammen med hestekyndig fotograf.

Jeg synes det er ren idioti å ri uten hjelm.

insolita
12-08-2009, 21:43
Jeg kjører med hjelm også. Jeg bruker det sjeldent under håndtering, det må være under temming og situasjoner som kan bli farlige.

Anne-Lise
12-08-2009, 21:46
Jeg bruker alltid hjelm når jeg rir, bortsett fra hvis jeg skal ta bilder stillestående. I det sekundet jeg kjenner meg usikker på hesten, hopper jeg av. Disse bildene blir stortsett tatt rett uttafor stalldøra, så hesten skal være så rolig som mulig :) Tar aldri av hjelm på en hest jeg ikke kjenner noe godt.

Edit for å si at jeg også bruker hjelm under kjøring, tømmekjøring og under evt. andre øvelser.

Helga
12-08-2009, 21:46
Eg er ein idiot av og til. På kua. Det er mellom anna bileter av meg barbak, utan hjelm, på kua. Det skjer sjeldan, men det skjer. På hestar eg ikkje kjenner forekommer det aldri, ei heller på oppstillingsbilete.

GULLPER
12-08-2009, 21:49
Jeg bruker alltid ridehjelm!

Felice
12-08-2009, 21:49
Jeg bruker alltid hjelm ved ridning (og kjøring, når jeg en sjelden gang gjør det), men ikke når jeg longerer. Da skal isåfall hesten være ekstremt sprek el. Heller aldri i vanlig håndtering.

JOHANNE
12-08-2009, 21:51
Jeg fikk så fin CO hjelm til bursdagen min at jeg benytter hver mulighet til å lufte den :rolleyes: :lol:

GPAen er også litt tøff... hihi :p

Akvinn4ever
12-08-2009, 21:52
Jeg bruker alltid hjelm så lenge jeg sitter på hesten. Bruker ikke når jeg longerer, håndterer osv, da. Har vært to unntak, og det var når jeg tok konfebilder, og når vi tok litt bilder dagen før gamle fôrponni reiste.

Edit for å legge til at jeg aldri kjører, så det er ikke noe alternativ for meg.

Sol
12-08-2009, 21:52
Jeg var kjempeflink til å bruke hjelm, helt til jeg fikk Bajas, og begynte innridningen på nytt.. da sklei det ut i at jeg "bare skulle", og bare skulle litt til.. Jeg har skjerpet meg nå og ikke sittet på hest uten hjelm på lenge. Jeg kjører ikke hest, så det er ikke noe problem. Når jeg bakkehåndterer helt fremmede hester jeg VET kan finne på tull så bruker jeg hjelm, ellers ikke.

Jeg skal dog begynne å gjøre det, for i skrivende stund innser jeg hvor utrolig teit jeg er:rolleyes: Min nye hjelm er hverken klam, varm, trang eller ekkel, så den burde brukes langt mer enn den blir

Helenepia
12-08-2009, 21:56
Bruker alltid hjelm når jeg rir, uansett om jeg bare skal skritte på banen i 20 min, eller skal hoppe hinder..

Ingvild
12-08-2009, 21:57
Eg brukar ALLTID hjelm når eg rir og køyrer. Brukar det også i 99% av tilfella når eg longerer eller taumkøyrer. Den er også ofte på når eg leier på tur, men ikkje alltid. Brukar ikkje hjelm under vanleg handtering som leiing til og frå paddock.

Alice
12-08-2009, 21:58
Kan ikke si at jeg altids bruker hjelm..
I går blandt annet var jeg på leietur med Lucy, da vi kom ett stykke kom reinet, ei skjikkelig bye, da hoppet jeg på Lucy uten hjelm å ridde til stallen..

Kristine & SiljanGutten
12-08-2009, 22:03
Jeg bruker ALLTID hjelm når jeg rir og når jeg kjører.. UTEN unntak!

Therese&Gro
12-08-2009, 22:05
Var utfor en stygg ulykke i 2007, hvor hjelmen reddet meg, så jeg bruker alltid hjelm, selv om jeg bare skal på badetur med hesten. :)

Sol
12-08-2009, 22:11
Men dere som bruker hjelm til alt.. longering, kjøring, ridning.. men ikke bading? Ser for meg at det er kjapt å skli av en våt, naken hest, med glatt badetøy, og at man virkelig kan få seg en hov i hodet i en sånn situasjon.. så hva er begrunnelsen for det?

Balaton M
12-08-2009, 22:12
I utgangspunktet alltid hjelm. Unntaket kan være dersom det skal tas bilder under rolige og kontrollerte former. Og så har jeg jo en sønn som etterhvert skal ri dressur med flosshatt...

Men personlig har jeg alltid hjelm!

Nettan
12-08-2009, 22:14
Bruker hjelm når jeg rir, jevnt over... Har värt noen unntak ved dressurarbeid på egen hest på bane, eller når jeg satt meg opp i to min for å vise en ting, men dette er ytterst sjeldent..
Ved longering og håndtering bruker jeg ikke hjelm..

Wulfi
12-08-2009, 22:17
Jeg bruker alltid hjelm. Men dersom noen skal ta bilder til en spesiell anledning av meg og Stina, så kanskje jeg dropper den på bildet.

Selv da vi var med i sigøyner-opptoget i Holmestrand red jeg med hjelm. Så litt pussig ut med sigøynerkostyme, og GPA hjelm. *Ler*

Mehlis
12-08-2009, 22:27
Jeg bruker alltid hjelm.
Vil ikke at noe skal skje, for det gjør som oftest vondt : ]

Nina
12-08-2009, 22:37
2 jeg bruker hjelm ved ridning, men ikke alltid ved kjøring, longering osv

Dette er vel alternativet som passer meg best av de du hadde. Bruker stort sett alltid hjelm når jeg rir, men har hendt jeg har droppet det på Sandy og Ymir. Bruker ikke når jeg kjører (ved innkjøring av unghest eller hurtigkjøring bruker jeg hjelm), longerer eller under annen håndtering.

Filizity
12-08-2009, 22:38
jeg bruker alltid hjelm når jeg rir. altfor dårlig til å bruke den ved longering osv... jeg har vurdert å droppe den når vi har skullet tatt spessielle bilder, men enn så lenge har den blitt på :)

Filizity
12-08-2009, 22:38
jeg bruker alltid hjelm når jeg rir. altfor dårlig til å bruke den ved longering osv... jeg har vurdert å droppe den når vi har skullet tatt spessielle bilder, men enn så lenge har den blitt på :)

Astrid
12-08-2009, 22:41
Bruker alltid hjem når jeg rir, en sjelden gang har jeg tatt av når det har blitt tatt bilde.. Bruker det ikke ved håndtering fra bakken..

ellbell
12-08-2009, 22:41
Jeg har i min ungdom ridd en del uten hjelm - ren idioti, fordi det er behagelig...

Nå er jeg, heldigvis, på en stall med mange småjenter, så jeg må pent være et godt forbilde - good for me, jeg er veeeldig ofte fristet til å ri uten!

Rir og kjører alltid med hjelm, håndterer uten. I ny og ne, når det er sinnsykt kaldt på vinteren, hender det at jeg rir uten fordi jeg har dårlige bihuler og heller bør pakke meg inn i x-ant luer og ull...dårlig unnskyldning, I know, men sånn er livet...Og det eksisterer noen barbakbilder av meg uten hjelm - det også er ren idioti...

Hegepii
12-08-2009, 23:10
Fikset poll :)

Og jeg stemte 2. Bruker BESTANDIG hjelm under riding og kjøring, men ikke under longering, håntering, pussing osv..

(Har faktisk sittet på Chaval 2 ganger uten hjelm.. :o Begge gangene var når jeg hadde saltilpasser på han da, og ikke hadde hjelmen med meg. (kjørte til saltilpasser) Men bare sittet på, ikke ridd ;) )

Men isj, jeg skal da begynne å ri med flosshatt i konkurranser snart, det tenkte jeg ikke på.. Varme opp med hjelm da, og ha på hatten like før jeg skal inn.. :p

Amanthea
12-08-2009, 23:16
2 her. :) Og da er ridedelen konsekvent. Har ikke kjørt/longert spesielt mye, men ved kjøring har jeg brukt hjelm.

Helga
12-08-2009, 23:16
http://photos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs095.snc1/4696_187367845454_809595454_7050418_6424374_n.jpg

JUDAS! JUDAS! JUDAS!

Sidan eg er så stygg på dette bilete er det kun for læringsformål. Bruk hjelm! :lol:

cryzola
12-08-2009, 23:19
Jeg bomma på alternativene.. Skulle svare 2, for jeg bruker ikke hjelm når jeg lonsjerer. Men alltid ALLTID ved ridning (kjøring gjør jeg ikke så mye, men hadde nok garantert brukt da også) rir ikke en meter på hest uten hjelm.

EliFi
12-08-2009, 23:26
Jeg bruker alltid hjelm, og jeg fikk virkelig forstå hvor bra det er for ikke mange ukene siden da jeg falt av Villfly. Hjelmen knustes, og jeg fikk hjernerystelse. Tør ikke tenke på hvordan det ville gått dersom hjelmen ikke var på - da ville det vært hodet mitt som fikk støyten :(

Har også sett diverse skrekkbilder av hester som slår i vogn, longe o.l så jeg bruker hjelm da også. Lange tøyler har jeg forøvrig gjort uten hjelm før jeg falt av tidligere i sommer, fordi jeg går så nært hesten at jeg har trodd den ikke får til å sparke meg men fra og med nå skal den være på da også! - Ting skjer så fort!

Mandarinhest
12-08-2009, 23:29
Bruker stort sett ved ridning. Skal skjerpe meg ved kjøring. Longering ikke, tømmerkjøring ikke, ikke "skal bare ri han opp til innheiningen", eller gresse i veikante fra ryggen.

MÅ skjerpe meg..

Nikita
12-08-2009, 23:33
Jeg bruker alltid hjelm ved ridning, og hadde jeg drevet å kjørt hadde jeg alltid brukt hjelm da også!

Forstår ikke hvorfor folk ikke bruker hjelm jeg da.

Da jeg var på ridecamp (western) med 23 deltagere var vi under 5 stk som brukte hjelm... Tragisk spør du meg da :)

flaana
13-08-2009, 07:25
Jeg bruker ALLTID hjelm når jeg rir og kjører.

Har skjedd en gang som jeg kan huske at jeg har kjørt shettisen uten hjelm (det var på bane på kjørekurs, kjørte en runde mellom kjegler).

Bruker ikke hjelm når jeg tømmekjører eller longerer.

HeddaFr
13-08-2009, 09:57
Veldig sjelden at jeg kjører, men bruker alltid hjelm
til kjøring og ridning.

Kristine B
13-08-2009, 10:00
Jeg bruker alltid hjelm når jeg rir, kjører gjør jeg lite/aldri så er ikke aktuelt.
Har hatt et par fall hvor huet har vært først i bakken (treige armer? :P), og vært salig glad for at den hjelmen satt på plass da.

Men jeg er litt forundret over at det er veeldig få hjelmer med sånn hardt øre som selges for tiden? Hadde ikke min hjelm hatt det, ville jeg hatt et par runder med herlige skrubbsår på siden av hodet/kinnet.

Thea og Ronja
13-08-2009, 10:52
hehehehe, det tredje alternativet var genialt :p

Men ja, jeg bruker hjelm :)

Siiilje
13-08-2009, 10:55
Jeg bruker ALLTID hjelm når jeg rir eller kjører hest!

BenteB
13-08-2009, 11:02
Bruker i prinsippet alltid hjelm når jeg rir, selv om jeg innimellom har mine mindre prinsippfaste øyeblikk opp fra utegangen/på beitet/haike over et vått område når vi går tur i skogen osv. Men selvfølgelig kun på trygge hester (min eller gamle forhesten min).

Kjører Sara uten hjelm, men vil komme til å bruke det når unghesten skal kjøres inn. Om jeg ser tendenser til at han blir lett på bakparten blir det nok også hjelm under tømmekjøring o.l., men jeg er generelt dårlig til å bruke den under håndtering fra bakken.

Elis&Merita
13-08-2009, 11:19
ALLTID når jeg trener hest, uansett om jeg rir, kjører, tømmekjører, longerer. Den er på uansett.

Wilisia
13-08-2009, 11:27
Likte svaralternativ 3, haha :lol:

Jeg bruker alltid hjelm ved ridning, aldri longert med hjelm, visste ikke det var normalt? Har aldri kjørt, men antar jeg hadde brukt hjelm. Unntaket er fotografbilder. Har forsåvidt skjedd at jeg har ridd uten, uten sal og hodelag, men det skjer ikke igjen.

stino89
13-08-2009, 11:43
Jeg bruker hjelm under all ridning, kjøring, longering, tømmekjøring og leiing på tur.

Det er forøvrig regelen på skolen, så det har blitt en (god) vane. Før brukte jeg det alltid under ridning og longering. Kjøring drev jeg ikke med da, men hadde brukt hjelm til det også om jeg hadde gjort det.

mallilen
13-08-2009, 12:04
Bruker alltid hjelm når jeg rir. Jeg går heller laaaaangt fra beite eller luftegård enn å sette meg opp på gampen uten hjelm, selv om han er nærmest bombesikker.

Det har, dessverre, hendt noen ganger at hjelmen er blitt glemt. Dette oppdages etter bare noen meter, så da er det tilbake og hente. Skjer om jeg har noe på hodet fra før, f.eks ei lue eller en caps. Da ER det allerede noe på hodet :D Føler meg veldig naken og sårbar uten hjelmen, så blir mer anspent om den ikke er på. Sjansen for at noe skjer da er større enn om jeg re avslappet MED hjelm.

Under kjøring er jeg dessverre ikke fullt så flink, men prøver å huske på hjelmen så ofte som mulig. Årsaken ligger nok i at vi tidligere kjørte mye oppdragskjøring og måtte følge en "kleskode". der var det ikke plass til hjelmen.

De gangene jeg skal kjøre hurtig, eller intervaller eller på bane er hjelmen uten unntak PÅ.

julnil
13-08-2009, 13:18
Jeg bomma på alternativene.. Skulle svare 2, for jeg bruker ikke hjelm når jeg lonsjerer. Men alltid ALLTID ved ridning (kjøring gjør jeg ikke så mye, men hadde nok garantert brukt da også) rir ikke en meter på hest uten hjelm.

Samme her...

ALLTID når jeg trener hest, uansett om jeg rir, kjører, tømmekjører, longerer. Den er på uansett.

Så flink du er da!!

Jeg bruker alltid hjelm om jeg sitter på en hest, eller sitter i en vogn
Jeg bruker ikke hjelm under håndtering, longering, tømmekjøring o.l.

Når jeg hadde Tristan, brukte jeg ALLTID hjelm og sikkerhetsvest når jeg satt på ryggen eller i vogn. Tok ikke sitte-på-ryggen-bildet uten hjelm engang. Brukte også sikkerhetsvest på ridebane/ridehall når jeg red for instruksjon i dressur.

På Platina har jeg flere gang sittet på ryggen uten hjelm, med grime og leietau. Da har hun vært på beite, og jeg har ridd henne til porten. Jeg har sittet på henne uten hjelm for å ta bilde, og jeg bader henne uten hjelm (bevisene ligger her på fh).
jeg bruker sikkerhetsvest når jeg rir henne på tur, men ikke på bane når jeg rir dressur. Skal jeg ri sprang på bane, kommer jeg til å bruke vest.

idaoglinndi
13-08-2009, 13:28
Jeg bruker alltid hjelm når jeg rir. Ikke på oppstillingsbilder dog, men bruker hjelm når jeg svømmer med henne, livredd for å falle av og få en hov i hue! :s
Sjelden jeg bruker hjelm når jeg kjører/sitter på, men kommer til å gjøre det når jeg skal kjøre Heidrid og gjør det også viss jeg sitter på/kjører fort.
Under tømmekjøring bruker jeg hjelm når jeg tømmekjører unghester, hester jeg ikke kjenner og hester som er litt koko. Med hester jeg kjenner som er trygge er den ikke på. Omtrent samme med longering (kanskje litt sløvere..)
Under vanlig håndtering bruker jeg ikke hjelm. Unntaket er om jeg håndterer hester som er koko.

Edit for å legge til: Jeg bruker ALLTID sikkerhetsvest når jeg hopper! Tar den også på om jeg rir spreke eller skvettne hester på tur, og om jeg rir koko unghester eller unghest på tur :)

perfect-decision
13-08-2009, 13:57
hm.. bruker for det meste hjelm når jeg rir, men sjeldent når jeg kjører. og aldri ellers egentlig...

det hender seg faktisk at jeg har vært på hesten uten hjelm også ;)
å holde på med hest er en "risiko-sport" enten med el uten hjelm, det er ikke til å unngå.
så jeg mener at det er opp til enhver myndig person å velge selv.

jeg er iallefall ikke den som kjefter og roper til de som måtte være på hest uten hjelm, det blir bare for "silly" i mine øyne..
at hjelm er en billig forsikring er greit nok, men å si at en person uten hjelm er enten tåpen eller dum, er nok bare en mening fra den ene til den andre.

så egentlig for å sette det på spissen, så burde man hatt vernesko, hjelm, sikkerhetsvest, tannbeskyttere, kne-albu beskyttere og evt rumpebeskytter og en skikkelig fet skadeforsikring for å holde på med hest.
for skader blir det som regel med ett liv med hest. ;)

men ja, hjelm er kjekt å bruke!

Mari
13-08-2009, 14:34
Eg nyttar meg av hjelmen stortsett i alle situasjonar, unntak er når eg taumkøyrer eller longerer, samt når det er snakk om takkekortbilete/konfirmasjonsbilete. Burde nok ha brukt hjelm også ved handtering frå bakkenivå, slik som før nemde taumekøyring, men det vert diverre ikkje slik alltid. *bli meir bevisst*

Harneshaug
13-08-2009, 14:36
Bruker hjelm når jeg rir aldri ellers.

MeretheHa
13-08-2009, 14:38
Rir med hjelm, og til tider hvis jeg husker det så kjører jeg med hjelm.

Ved håndtering som leing, longering, vasking osv, så bruker jeg ikke hjelm.
Nå har jeg to hester som er veldig snille, selv om det ikke er trygt nok.

Kurre
13-08-2009, 14:40
ALternativ 3 var nå bare herlig da:D

Alltid hjelm under riding.

Sol
13-08-2009, 14:47
ALternativ 3 var nå bare herlig da:D

Alltid hjelm under riding.

Syns bare det er veldig merkelig at ingen har krysset for det alternativet:angel:

IdaO
13-08-2009, 15:12
Bruker alltid hjelm når jeg rir, men vaneligvis ikke ved håndtering fra bakken. Bruker hjelm når vi tar vanelige ridebilder, men hvis vi har photoshoot eller lignende bruker jeg vaneligvis ikke hjelm.

Mayen
13-08-2009, 15:37
Jeg svarte alternativ 2.
Jeg bruker alltid hjelm når jeg rir og kjører, men ikke ved tømmekjøring, longering o.l

Pseudonym
13-08-2009, 15:40
Jeg bruker hjelm med ridning og som oftes kjøring, var fæl på og ikke bruke den under kjøringen før, men er blitt mye flinkere på det nå. Var vell noen ganger i fjor eller forfjor da jeg ikke brukte hjelm opp/ned til beitet på mærrene.

Twin Joy
13-08-2009, 16:50
Jeg valgte : jeg bruker alltid hjelm ved riding, men ikke alltid ved longering eller kjøring. Jeg bruker ALLTID hjelm ved riding ja (unntak, konfirmasjonsbildet mitt), kjøring driver jeg ikke med, så den var ikke så mye å tenke på, men nei, longerer ikke med hjelm... Aldri tenkt over å bruke hjelm da faktisk...

Løkki
14-08-2009, 00:15
Eg brukar hjelm når eg rir, når eg longerer/taumkøyrer og når eg køyrer.

Ane,Blida&Brana
14-08-2009, 00:41
Valgte alternativ nr. 2. Bruker alltid hjelm under ridning, men ikke under kjøring/longering osv. Men, når det kommer til temming av unghest, da er hjelmen på ved bakketrening. Likevel har jeg en vane for å ta på hjelmen når jeg henter utstyr i salrommet. Mye lettere å putte den på hodet enn å måtte bære den, sal og hodelag på armen ;)

Har syndet jeg også, som å ri hesten opp jordet uten hjelm og bade uten hjelm. Samt en gang jeg hadde hest på rømmen, og hoppet fort oppå den andre for å avskjære hest fra anleggsmaskiner. Der tok instinktene overhånd, og redselen for at hesten skulle skade seg.

Men her på gården har vi en gyllen regel, ingen hjelm, ingen ridning. Og mange av de mindre barna i bygda kjenner meg og hesten, og har blitt "ridd hjem" fra barnehage og skole. Føler pga det at det er mitt ansvar å ikke vise meg på hesteryggen uten hjelm.

Hanna&Brá
14-08-2009, 00:47
Alltid hjelm under ridning.
Har vært sløv på det under kjøring.. Nå kjører jeg ikke så mye selv pga mangel på kjørehest, men hender jeg er med noen.. Og da burde jeg jo også brukt hjelm, men gjør det ikke... Da skal det nevnes at kusken er en av Norges beste, og også tidligere nordisk mester, og hestene temmelig godt temt.. Så jeg føler meg veldig trygg da, men man vet jo aldri....! Trer potta på hodet om jeg sitter på med mer urutinerte ekvipasjer, selv om det er sjeldent at jeg gjør.. Da vil jeg heller kjøre selv:p Liker å ha kontrollen... hehe..

Sussi
14-08-2009, 01:58
Alltid hjelm under ridning og kjøring da jeg holdt på med hest.

Star-Carro
15-08-2009, 16:42
Bruker hjelm når jeg rir, men hvis jeg rir hesten inn/ut fra padocken så rir jeg som regel uten ;)

Chevy&Hedda
15-08-2009, 21:57
Jeg bruker alltid hjelm når jeg rir, uansett hest, men når jeg kjører bruker jeg ikke hjelm. Brukte hjelm under kjøring helt til jeg begynte å jobbe på travstallen her på heltid. Enkelte av hestene bruker jeg hjelm på når jeg kjører da de ikke er til å stole på.

Beate
16-08-2009, 00:12
Jeg bruker hjelm når jeg rir, men ikke når jeg håndterer eller longerer eller lignende...

Bitten&Betty
16-08-2009, 16:52
Jeg bruker alltid hjelm når jeg rir. Når jeg kjører har jeg ikke hjelm dersom det er snakk om dressur eller presisjonkjøring, men trener vi full fart kjøring så prøver jeg å huske hjelmen. Ved lngering og bakkearbeid bruker jeg ikke hjelm.

taaketussa
16-08-2009, 18:33
Bruker alltid hjelm når jeg rir, som regel. Hender jeg ikke bruker hjelm når jeg rir Archie på banen.

trineck
16-08-2009, 21:50
I westernmiljøet er jo hjelm lite brukt. Det ER lett å droppe den blant voksne folk om ingen andre har. Men etter jeg flyttet inn på stallen jeg holder til nå etter beitetida i fjor, har jeg brukt hjelm under all ridning med et enkelt unntak. OG faktisk bedt andre ta på hjelmen når de rir til og fra luftegård (smal bilvei) i grime og leietau. Unntaket var når jeg besøkte hesten på beite med et par andre kort tid etter jeg fikk baby, og ikke hadde noen planer om å ri.. men de så jeg hadde sååå lyst til å sitte på han, så jeg red vel 50 meter uten hjelm da. Hadde ikke gjort det om det var barn/unge i nærheten, for signaleffekten er jeg ikke noe glad i på staller med unge ryttere..

Jeg har selv falt av hest og smelt hodet først rett i gjerdet, så sommerfugler den gang, så tror nok at uten hjelmen hadde jeg slått meg heftig. Samtidig stoler jeg veldig på min egen hest under ridning, og på stevner blir det trolig hatt. Kommer an på klassen, skal jeg starte fartsklasser er det mer sannsynlig at noe skjer, og da vil jeg nok bruke hjelm, mens i rolige grener vil jeg bruke hatt.
På de fleste clinics (western) jeg har vært på har jeg vært den eneste over 18 med hjelm på hodet. Og som nevnt i andre hjelmtråder, jeg har fått servert den "hva i alle dager skal du med den hjelmen a" når jeg har tatt den på :(

trineck
16-08-2009, 21:52
Edit for å si at jeg sjelden bruker hjelm til annet enn ridning. Kun om jeg kjører min egen hest, fordi han er uerfaren i kjøring. Føler vel at jeg kalkulerer risikoen på en måte.. slik som med sikkerhetsvest, som jeg alltid bruker i sprang..

Nitapita
16-08-2009, 23:05
Jeg har alltid hjelmen på ved riding og kjøring. Ikke under longe, derimot.

SnippSnapp
16-08-2009, 23:49
Jeg bruker hjelm kun når jeg rir. Av en eller annen idiotisk grunn er den aldri på ved kjøring, noe den burde.

Nimbus
17-08-2009, 12:25
Jeg bruker nesten alltid hjelm når jeg rir. Kjøring synes jeg er kjempeskummelt, så det gjør jeg ikke i det hele tatt. Jeg har hatt på hjelm et par ganger når jeg longerer veldig skumle hester, men alt i alt er jeg ikke komfortabel med å longere en hest jeg ikke tør longere uten hjelm...

Det er likevel ikke alltid jeg bruker hjelm. Jeg har en nakkeskade, og når nakken min har en dårlig periode klarer jeg ikke bruke det, det er for vondt. Man kan sikkert si at da burde jeg ikke ri i de periodene, men det gjør jeg altså. Men ser an hesten, er ikke alle hester jeg rir da. Også fordi jeg rett og slett ikke kan falle av, nakken min vil ikke tåle det. Så strengt tatt spiller det liten rolle om jeg bruker hjelm, jeg er nok fucked om jeg faller uansett...

Det er nå gjerne sånn med oss mennesker at når noe har gått bra veldig lenge blir man slack med forhåndsregelene. Mye det samme som når jeg drar på ferie, og første dagene har jeg med lommebok og pass overalt, mens etter et par uker lar jeg alt ligge og slenge på nattbordet, på håndkleet mitt på stranden mens jeg bader etc. Og det er jo da det skjer ting, selvsagt.

Skal jeg ri en hest jeg vet har det med å bukke, steile etc, så bruker jeg likevel hjelm, selv om den ikke vil hjelpe om jeg faller av. Det er litt sånn mental greie, føler meg bare tryggere med den på.

Så, jeg lar ikke være å bruke hjelm fordi jeg tror det er tøft, men av og til er det mer behagelig uten, og som et voksent menneske forbeholder jeg meg retten til å bestemme det selv, uten å bli rakket ned på av den grunn.

Og ang det latterlige argumentet om at folk som ikke alltid bruker hjelm er idioter som ikke har noen hjerne å beskytte, så skulle jeg gjerne sett en statestikk med IQ-test av konsekvente hjelmbrukere og de som er mer slacke med det...

Rikke
17-08-2009, 12:57
For det meste er hjelmen på når jeg rir -av og til ikke. I sommer har jeg holdt mye på med hest sammen med søstrene mine, og da har hjelmen selvfølgelig vært på under ridning (bortsett fra en gang da vi var og bada og jeg bare mååååtte skritte litt rundt med Poseidon på jordet. Vi må inn på jordet til hestene for å komme til badeplassen -når vi bada med hest var hjelmen på).

Bildebevis:D
http://i535.photobucket.com/albums/ee352/mastrnes/idabader.jpg

De gangene jeg kjører travere er hjelmen på under hurtigkjøring, men har dessverre den dårlige uvanen at hjelmen blir liggende igjen i stallen under kjøring med tungvogn. Bruker ikke hjelm under tømmekjøring/longering osv.

Sunniva
17-08-2009, 17:47
Jeg bruker alltid hjelm når jeg rir. Bruker ikke hjelm når jeg longerer og siden jeg ikke kjøerer med hest så bruker jeg heller ikke hjelm ved kjøring.

Kiwii
17-08-2009, 18:27
Jeg bruker alltid hjelm og vest. Tør ikke annet. Om jeg rir uten hjelm blir jeg usikker og redd. Om jeg rir uten vest, føler jeg meg naken(ikke bokstavelig, men som om jeg trenger mere beskyttelse). Jeg kjører ikke, ikke tømmekjøre heller så da har en jo svar på det. Har aldri ridd uten hjelm så vidt jeg kan huske.

Modesty
17-08-2009, 19:44
Jeg var litt avslappet med hjelmbruken for en stund tilbake på gamle hesten, jeg viste jo alltid på forhånd når det skulle skje noe. Som den gangen jeg faktisk leide med hjelm og det reddet livet mitt. Nå skal de sies at jeg vel ikke fikk noen stor lærepenge der for siden jeg ikke fikk noen hjelm på hodet så red jeg like så greit uten hjelm på fireåringen min, hehe.
Men etter at hodet ble bra nok for hjelmbruk igjen har den alltid vært på hodet under ridning. Spesielt da hjelmen mest sannsynlig redda min lillesøster også, litt over et år etter min egen ulykke. Og med min lillesøster kom det helt utav det blå og det kan skje med ALLE uansett. Tror den opplevelsen gav mer inntrykk på meg.

Så folkens bruk hjelm, uten hjelm hadde kanskje mine foreldre mistet to barn i løpet av ca et år... Om ikke det er litt og tenke på så vet ikke jeg!

A&Eb
17-08-2009, 19:48
jeg bruker alltid hjelm under ridning, har aldri ridd uten hjelm heller faktisk.
bruker bare hjelm da, ikke under andre omstendigheter.

Ajax
19-08-2009, 13:15
Bruker alltid hjelm når jeg rir. Jeg går heller laaaaangt fra beite eller luftegård enn å sette meg opp på gampen uten hjelm, selv om han er nærmest bombesikker.

Det har, dessverre, hendt noen ganger at hjelmen er blitt glemt. Dette oppdages etter bare noen meter, så da er det tilbake og hente. Skjer om jeg har noe på hodet fra før, f.eks ei lue eller en caps. Da ER det allerede noe på hodet :D Føler meg veldig naken og sårbar uten hjelmen, så blir mer anspent om den ikke er på. Sjansen for at noe skjer da er større enn om jeg re avslappet MED hjelm.

Under kjøring er jeg dessverre ikke fullt så flink, men prøver å huske på hjelmen så ofte som mulig. Årsaken ligger nok i at vi tidligere kjørte mye oppdragskjøring og måtte følge en "kleskode". der var det ikke plass til hjelmen.

De gangene jeg skal kjøre hurtig, eller intervaller eller på bane er hjelmen uten unntak PÅ.
Det der har jeg klart å gjøre også: har allerede noe på hodet, og setter meg opp, men så er det noe som skurrer, jeg kjenner etter og kjenner at det ikke er hjelm og går av...
Ellers så kan jeg si at jeg bruker ikke hjelm når jeg kjører med Trygve. Han er så fjellstø at det kjennes ut som å bruke hjelm når man kjører bil. Men Leiv Vidar kjører jeg ikke uten hjelm, og jeg rir aldri uten, (annet enn da jeg i min distraksjon har satt meg opp med lue på hodet som sagt da, men da har jeg gått av med en gang jeg har oppdaget at jeg har tatt feil...)
Jeg datt av i sommer og slo i stykker den ene hjelmen min, den henger nå på stallveggen (kan jo ikke brukes igjen) til heder og ære, jeg er veldig glad i den hjelmen...

Elis&Merita
19-08-2009, 16:28
Det der har jeg klart å gjøre også: har allerede noe på hodet, og setter meg opp, men så er det noe som skurrer, jeg kjenner etter og kjenner at det ikke er hjelm og går av...
Ellers så kan jeg si at jeg bruker ikke hjelm når jeg kjører med Trygve. Han er så fjellstø at det kjennes ut som å bruke hjelm når man kjører bil. Men Leiv Vidar kjører jeg ikke uten hjelm, og jeg rir aldri uten, (annet enn da jeg i min distraksjon har satt meg opp med lue på hodet som sagt da, men da har jeg gått av med en gang jeg har oppdaget at jeg har tatt feil...)
Jeg datt av i sommer og slo i stykker den ene hjelmen min, den henger nå på stallveggen (kan jo ikke brukes igjen) til heder og ære, jeg er veldig glad i den hjelmen...

Det samme gjør min gamle hjelm, den henger ikke på veggen, men en som drar rundt og har masse kurs ang førstehjelp og sånn har den. Han ville vise fram hva som kunne skjedd om jeg ikke hadde hatt på meg hjelm..

goytil
19-08-2009, 17:29
Rir ALLTID med hjelm, hodet mitt er ikke laget av sement. Disse nye hjelmene er jo både lett og luftige så syns det må være tidenes dårligste unnskyldning. Nå kjører jeg ikke hest lenger, men må inrømme at jeg aldri brukte hjelm når jeg kjørte før. Eller jo på travbanen måtte man ha hjelm.

Har noen ganger på hjelm når jeg steller hesten, men det er faktisk litt latskap he he. Tar den på når jeg henter utstyret :p

Alocado
19-08-2009, 20:21
Jeg bruker for det meste hjelm, men hender jeg rir uten når jeg f.eks rir hesten hjem til stallen, skal ta bilder eller slike ting. Bruker ikke hjelm når jeg tømmekjører, longerer eller bare leier.

Men en burde egentlig alltid bruke hjelm! Som min tante sa til meg da jeg var lita og klaga over at hjelmen så teit ut, jeg var 6 år eller noe: Det er bedre å se idiot ut enn å bli idiot. Amen!

Helaine
21-08-2009, 22:39
Jeg bruker alltid hjelm, også på små ponnier. Med mindre det er 1min oppå en shettis og av igjen :)

MonaB
24-10-2009, 23:06
Dytter litt på denne. Står mange historier her om ulykker som kunne gått riktig ille om rytteren ikke hadde hatt hjelm. (dessuten ser det helt idiotisk ut;) ) Så skal jeg ikke OTe dressurtråden mer:p

Frøken
25-10-2009, 08:01
Savner et punkt på pollen, jeg.
- Jeg bruker som regel hjelm, men kan ta den av noen ganger.

For jeg bruker som regel ridehjelm. Alltid når jeg rir alene, uten tilsyn. Men jeg tar den av når jeg skal ri for instruksjon som inkluderer en svett rytter, og er et sted vi har vært før, hvor hesten er trygg på omgivelsene. Og i ridehus. Jeg har en veldig snill hest.

Hvis vi rir et sted hvor hesten er spent, eller hvis det er faktorer som gjør at hun kan skvette unna (stormvær for eksempel) er nok hjelmen på.

-Christina
25-10-2009, 08:36
Jeg bruker alltid hjelm ved riding. Kjører ikke, men de få gangene jeg har sittet på har jeg også brukt hjelm. Hender jeg har brukt hjelm ved longsjering/lange tøyler, men ikke så ofte..

Falo
25-10-2009, 08:45
Tror ikke jeg hadde klart å ri ordentlig uten hjelm. Tror jeg bare hadde følt meg veldig "usikret" og dermed ikke klart å prestere skikkelig.

Edit: I undervisnings-sammenheng.

Martee
25-10-2009, 09:27
Bruker alltid hjelm ved ridning og kjøring. Eneste gangen jeg er uten hjelm er om vi skal ta bilder til 17 mai.

I 06 var jeg med i en kjøreulykke med hest slapp unna med hjernerystelse og en indreblødning. Men jeg er helt sikker på at om jeg og venninnen min ikke hadde hatt hjelm hadde det gått enda verre. Hun ble så hardt kastet av at hjelmen spratt av.
Men hjelmen reddet oss, takk og lov for at vi brukte hjelm!

minikyvik
25-10-2009, 10:26
Jeg bruker alltid hjelm når jeg rir, uansett.
Kjører ikke, men når jeg tømmerkjører eller longerer bruker jeg som regel ikke hjelm.

Anananas
25-10-2009, 12:46
Jeg bruker alltid hjelmen når jeg rir, og som oftes når jeg kjører. Var en periode jeg ikke brukte hjelm da jeg kjørte, men nå er den alltid på ellers får jeg ikke lov av noen i stallen :p

Silje&Fjellrosa
25-10-2009, 13:05
Jeg bruker hjelm når jeg rir, kjører, tømmekjører og tømmelongerer. Så ja, jeg bruker alltid hjelm ved trening av hest, bortsett fra leiing og stell.

En gang som jeg var ute og rei, galopperte vi gjennom en skog med masse trær på kantene av stien. Plutselig bråsnudde hesten, helt uten forvarsel. I det jeg var på vel av skalla hodet mitt rett i treet! Så, det er ikke bare på bakken en kan skade hodet, folkens. Bruk hjelm! Jeg er glad jeg gjorde det, ellers vet jeg ikke hva som hadde skjedd...

ekatrine
25-10-2009, 19:06
Bruker alltid hjelm når jeg rir eller kjører. Noen ganger også ved longsjering, men det er heller sjeldent.

Ser mange som ikke bruker hjelm ved ridning og kjøring. Dette synes jeg er idioti :P

Men for noen år siden hjalp jeg ei jente på nå 8 år med en liten ponni (for at hun skulle slippe å få hjelp av moren hele tiden og for at moren skulle få ri litt på egenhånd også), hun hadde da sett mange flinke ryttere blandt annet på bilder som red uten hjelm og selvfølgelig ville hun det samme. Så hvordan skulle jeg da forklare at det var dumt å ri uten hjelm? Jo.. Hun var veldig opptatt av at ponnien skulle forstå hva hun gjorde, så forklaringen ble det at hjelmen funket liksom som tankeformidler i tilleg til at hun ville bli smartere fordi hjelmen holdt alle hjernecellene inne i stede for at de fløy ut av hode hver gang hesten travet. Og dette var jo også en forklaring på hvorfor de som red/rir uten hjelm er dumme x)

Ha ha, ble veldig rotete dette her x)

SafiraogMarthe
25-10-2009, 22:08
Hvem bader uten hjelm ? Bading kan ende stygt altså! :S

Nina
25-10-2009, 22:09
Bading kan jammen ende stygt med hjelm også! Hva om man faller av med hodet først, hjelmen fylles med vann og det kan bli vanskelig å komme opp om man er på dypt vann.

SafiraogMarthe
25-10-2009, 22:12
Bading kan jammen ende stygt med hjelm også! Hva om man faller av med hodet først, hjelmen fylles med vann og det kan bli vanskelig å komme opp om man er på dypt vann.

Knips den av?
Veit om ei som trynte av hesten i vann, datt med hodet mot botten (var ikke så veldig dypt) og hesten sparka henne i bakhodet med forhoven. Tru hun var glad hun hadde hjelm ja!

Nina
25-10-2009, 22:13
Knips den av?
Veit om ei som trynte av hesten i vann, datt med hodet mot botten (var ikke så veldig dypt) og hesten sparka henne i bakhodet med forhoven. Tru hun var glad hun hadde hjelm ja!

Er ikke "bare" å knipse den av om du blir dratt ned under vann. Personlig får jeg klaus under vann, så å knipse av en hjelm hadde jeg ikke greid. Derfor har jeg aldri badet med hjelm.

-Marit Petra-
26-10-2009, 12:57
Jeg bruker alltid under ridning, noen ganger under kjøring, og omtrent aldri under annen håndtering. Selv om jeg i går faktisk longerte med hjelm, er det unntaket. Og jeg bruker ikke hjelm om jeg skal bade (ikke vasse) med hesten i et dypt vann.

RigelRappen
26-10-2009, 14:24
Jeg bruker ALLTID hjelm uansett! Har detti av og fått varig skade med hjelm, tør ikke tenke hva utfallet hadde blitt om jeg ikke hadde hatt hjelm på. Syns det er tåpelig å ikke bruke hjelm. det er en billig og lettvint forsikring. Hjelm hører med, selv på bilder...