PDA

Se full versjon : Hvilket for er uten havre?

lukas
11-11-2006, 11:51
Overskriften snakker vell for seg, noen som vet? Gjerne som jeg kan få kjøpt på felleskjøpet..

Lopke
11-11-2006, 13:06
gull er uten havre

Kurre
11-11-2006, 13:48
energi er også uten havre.
(Om det er av de ferdige mixene du tenker på)

insolita
11-11-2006, 16:12
Jeg vet ikke riktig hvorfor du ikke skal ha havre jeg, men om det er av den "vanlige" grunnen at hesten blir het, så er jeg ikke helt enig i å droppe havre uten videre. Hester som reagerer på fôr ved å bli hete kan i mange tilfeller dra nytte av en stivelseslav kost. Stivelse er det i korn, ikke bare havre. I f.eks energi og bygg er det såpass mye bygg at stivelsesinnholdet fortsatt er høyt.

FK oppgir ikke stivelsesinnhold på sekkene sine, men jeg har fått de for en tid tilbake. Da etterlyste jeg fôr med lavere innhold av stivelse, og det har jeg lest at de nå har fått i form av Ekstrem og Diett. Tallene på det har jeg ikke etterspurt da jeg ikke har interesse av det. Spillers bl.a har gode nettsider med info om produktene. De oppgir stivelsesinnhold, og på en hest som lett blir varm i toppen av havre (underforstått blir varm i toppen av stivelse) ville jeg gått for enten ren fôring (krever kunnskap) eller f.eks noen av Spillers sine lavstivelsesmixer. At Spillers også har en importør som villig hjelper til med utregning av fôrplan er heller ikke noe minus.

Jeg har en liten kjepphest i dette med havrebruk;) Altfor mange tror hestene ikke tåler havre, men jeg har gang på gang sett disse hestene fungere ypperlig på det inntil eier finner ut at hesten får i seg havre, da blir plutselig hesten vill over natten. Det jeg sier er at dette med havre ligger mye i hodet på menneskene. Havre er et ypperlig fôrmiddel til hest, i de mengder de trenger det. Bygg er nemlig også stivelse, men i tillegg har det dårligere fordøyelighet (enn så lenge vi ikke har mikronisert bygg i landet). Det festligste jeg vet er folk som hyyyyler over at hesten ikke tåler havre, og derfor fôrer de på f.eks komplett og oppdrett (inneholder henholdsvis 35 og 25% havre). Noen ser ut til å tro at komplett og oppdrett er en egen kornsort eller noe som vokser på trær som man plukker fra :lol:

Dersom du ikke ønsker å fôre med havre pga mykotoksiner har jeg forståelse av det, samtidig som jeg føler det hele må sees litt i sammenheng med at det ikke tidligere er testet for det, og referanseverdiene som er oppgitt er sagt "fordi det var et fint og rundt tall". Her synes jeg man skal gå på sin egen magefølelse, og uansett er havresituasjonen bedre enn i fjor. FK kommer dessuten til å importere fin havre i år også dersom det skulle bli behov.

Når det er sagt, selvsagt kan enkelte dyr reagere på havre, men det er unntaket fremfor regelen. Ikke et innlegg for å kritisere deg, men bare litt informasjon om et tema jeg synes ofte er misforstått :wink:

Harneshaug
11-11-2006, 17:01
Det som er positivt med havre er det høge fettinnholdet i forhold til andre kornslag.
Havre inneholder 5% fett som gir den god smakelighet og gjør den en fleksibel energikilde.
Stivelsesinnholdet er likevel på 40% og for de som har stivelsintolerante hester er det ikke optimalt...
Bygg feks. inneholder så mye som 50% stivelse og har lavere fordøyelighet i tynntamen og bør derfor egentlig bare brukes som fetningsfor.

Champion Ekstrem inneholder lite stivelse og man kan jo fore under det som er annbefalt om man har bare har "hobbyhest", Champion Gull likeså. Den inneholder olje og melasse og den er mikronisert slik av opptaket skal være så effektivt at stivelsen ikke lekker til baktarmen.

Champion Energi inneholder lite stivelse og lettløselig fiber.
Det er dessuten tilrettelagt for komplimentere inneholdet i det norske kraftforet når det gjelder protein, mineraler som kalsium, kopper, sink og selen.
Utenlandske fortyper er gjerne tilpasset de forhold og sammensetninger som er i deres grovfor.
Grovforet er tross alt det viktigst foret til hesten og det er viktig at tillegsforet matcher (-:
Energi har i tillegg høgt innehold av vit E og C-vit. for økt jernopptak.
Man kan gjerne fore litt havre i tillegg til Energi, om hesten blir het er det jo bare å redusere og om hesten ikke tåler havre brul Multitilskudd i tillegg.

Uansett synes jeg det viktigste man kan fore med er Betfiber da dette har høg energi på fiberbasis!
Det reduserer stivelsesmengden i totalrasjonen uten å redusere energien.
Fibrene i dette foret er såkalt "superfiber" som er lettløselige og utnyttes svært godt av mikrobene i baktarmen.
Energiverdien er på høyde med kraftfor, proteinnivået moderat og sikrer i tillegg bra med væske.

Vet ikke om du ble noe klokere (-; men prøv deg frem med Betfiber som grunnbasis og et karftfor du synes virker å passe ditt formål i tillegg til en liten dæsj Multitilskudd.
En annen god energikilde, som i tillegg er god for pels, hud og ledd er olje. (soya, raps, solsikke, tistel el) Den gjør ikke at hesten blir het og er god å blande i foret (-:

Måne
11-11-2006, 17:04
Hmm, jeg trodde at Energi inneholdt mye bygg, og at bygg inneholder mye stivelse. Og at dermed Energi inneholder mye stivelse. Eller tar jeg feil?

Harneshaug
11-11-2006, 17:11
Da tar du feil ja (-: Energi er komponert for supplementere rasjoner hvor havre/bygg inngår, dvs. Energi inneholder IKKE det, men som sagt kan man gjerne erstatte bygg/havre med Betfiber og litt olje.
Glemte å si i sted at Betfiber er tilsatt elektrolytter også, enda en god grunn til å bruke det!

Måne
11-11-2006, 17:21
Aha, jeg skjønner. :) Leste et eller annet sted at det var så mye bygg i energi, men syntes det var litt snodig. Takker for informasjon. Det er mye å lære ...

Harneshaug
11-11-2006, 17:28
Uff ja... det er det! (-: Jeg har satt meg VELDIG godt inn i FK sine forsorter til hest da det er det jeg får tak i her.
Har vært gjennom alle typene nå og tar vare på inneholdsdeklarasjonen som ligger inni sekken for å sammenligne... og så ringer jeg Trondhjem og plager de i ny og ne (-; Men alltid veldig hyggelige folk å prate med.
En av grunnene til at jeg synes det er greit med FK er at de kjenner det norske jordsmonnet og at foret er tilrettelagt deretter. I Norge innholder feks jordsmonnet for lite Selen og det er kompensert for i Champion sitt for, i tilleg til at kobber, sink og andre mineraler også er tilpasset norke forhold (-:

insolita
11-11-2006, 17:31
To ting jeg ikke tok...

Bygg feks. inneholder så mye som 50% stivelse og har lavere fordøyelighet i tynntamen og bør derfor egentlig bare brukes som fetningsfor.

Den må du forklare bedre. Bruker du stivelse til å feite opp hester med?

Da tar du feil ja (-: Energi er komponert for supplementere rasjoner hvor havre/bygg inngår, dvs. Energi inneholder IKKE det, men som sagt kan man gjerne erstatte bygg/havre med Betfiber og litt olje.

Sier du at Energi IKKE inneholder bygg? Jeg har innleggsseddel sendt fra FK her og til informasjon inneholder den 47% bygg.

Henriette444
11-11-2006, 17:37
Jeg vil bare tilføye at betfor er bra i kombinasjon med havre, fordi betfor inneholder bra med kalsium:)

Harneshaug
11-11-2006, 17:57
Om JEG bruker stivelse til å fore opp hestene med??
Nei det gjør jeg ikke, gjør du?
Bygg er det kronslaget som har det høyeste energiverdien blandt de mest brukte forslagene, derfor.
Jeg skrev stivelsesinnholdet for å vise at om man har en hest som tåler dårlig stivelse og trenger å fetes opp er der gode alternativ til bygg som ofte blir brukt på større staller og som jeg har forstått det blir fremstilt som et godt fiór, noe jeg ikke er udelt enig i.

Ang. bygg står det ikke det i Champion sitt foringshefte. Det står at det skal komplimentere forplaner hvor havre eller bygg inngår.
Har skjemaene mine i stallen, skal sjekke ut (-: Jeg vet i alle fall 100% at den ikke inneholder havre, var sikker på at der ikke var bygg... hm... må dra å sjekke jeg nå.... løpe..
Svarte, jeg som hater å feil :wink: grrrr... da må kjefte til Trondheim :lol:

Kurre
11-11-2006, 18:06
Lager de fremdeles Champion diett?
Prøvde å få tak i det på det ene lokale utsalget her,men de hadde ikke hørt om det,hadde det ikke inne og da de tok kontakt m større avdeling fikk de beskjed om at nei,det trodde de nok ikke de laget lenger??

Trodde det var ganske nye greier jeg,men...

(Helen,flytter jeg oppover skal jeg love deg det blir mulig å få tak i Spillers,mor...Ytenlandsk tilpasset eller ikke... 8) )

Måne
11-11-2006, 18:14
Hedinn gikk på Diett sist vinter og vår, så skulle da tro det var mulig å få tak i fortsatt.

Kurre
11-11-2006, 18:18
Hmmm...jaja.
Man kan kanskje ikke vente all verdens av Hvittingfoss.

Harneshaug
11-11-2006, 18:30
De selger Diett i Ålesund i alle fall (-: Det var et + til (-;
Spillers ja, har lest mye om det men ikke prøvd. Tror det var ei i hesteklubben i Sykkylven som skulle begynne å forhandle det. Du vet jeg er forman i rideklubben her, Haram & Omegn Ridesportklubb, glemte å si det, der trengs jo også sårt instruktør, både privat, helger og kurs.... (money, money, money... du-du... its so funney...du-du... in the rich mans world he he he..)

insolita
11-11-2006, 18:34
Mulig det skrives med en t forresten... "Diet". Det eksisterte i sommer i hvertfall, og jeg har ikke hørt at det er fjernet, men mulig små FK møller ikke har det inne pga lite salg (høyere pris enn pelletrert fôr fra FK).

Harneshaug:
Nei jeg feiter på ingen måte opp hester på stivelse, men slik du formulerte deg virket det som om du anbefalte bygg for oppfetning, og så enkelt er det jo ikke.

Du tar feil dessverre. Det står nok i brosjyrene deres at Energi kan kompletteres med havre og/eller bygg, men det betyr ikke at det ikke inneholder dette. Det inneholder altså ikke havre, men det inneholder bygg.

Jeg har innleggsseddel på pcen i excelformat sendt fra FK selv om du er interessert i å se bevis(kan fåes på mail/msn).

Harneshaug
11-11-2006, 18:43
Ntå... bambus! æsj.... tusle inn i hjørnet mitt...
Nei jeg mente IKKE bygg var bra som oppfetingsmiddel (-: Bare lest at det er det de fleste bruker, samt hvetekli og slike ting jeg ikke har så mye til overs for.
Jeg er grovfortilhenger og prioriterer godt grovfor fremfor tilskudd. Forer ensilage (som jeg har analyse på ja (-;), betfiber, olje, multitilskudd og hvitløk.
I sesongen får Ulskaug som jeg trener distanse med, havre og energi i tillegg. (som jeg ikke viste inneholdt bygg, også 40%! da... Synes ikke det var så bra akkurat, her må revurderes (-:
Den inneholder i alle fall IKKE havre, 1 av 2 rett?

lukas
11-11-2006, 18:43
Oi.. Her er det mye å lære.. Og mange som kan mye :) For å være helt ærlig så har jeg hatt mye problemer med den nye hesten min.. Stikker som fy, prøver å "drepe" meg ved å løpe ut på E18 ol :P
Så jeg har begynnt å ri uten pisk, noe som hjelper.. Så tenkte bare at å gi han for uten havre også kunne hjelpe.. Eller tar jeg feil da?
Noen som er flinke på dette her som kunne ha "lagd" en forplan som jeg kunne brukt?

islandshest, trent 5 ganger i uka, får 5 kg grovfor i døgnet. tilgang til salt og vitaminer på beitet. Holder på å bygge opp muskler og kondisjon, så blir trent ganske hardt.

Noen som har lyst å hjelpe?

Harneshaug
11-11-2006, 18:46
Anniken B er foringsguru! Studerer ernæringsfysiologi for hest i England. Du kan jo spørre henne. Hun er også glad i godt grovfor og Betfiber (-;

Harneshaug
11-11-2006, 18:48
Insolita; Det skrives med 2 t, Diett (-;

Måne
11-11-2006, 18:50
Da stemte det at Energi inneholder mye bygg, da. Men hvordan kan de si at Energi har lite stivelse, når bygg har mye stivelse og det er så mye av det i kraftfôret? Merkelig.

insolita
11-11-2006, 18:54
Harneshaug: 47% faktisk. Tror du skal lete bra lenge for å finne et fullfôr uten både havre og bygg. Siden du nevner kli, så må jeg bare si at Energi inneholder 10% hvete, og 8 % hvetekli. Kli er i hvertfall ikke fetningsmiddel, og jeg er enig med deg, har nada tilovers for det. Av bl.a disse grunnene så gikk jeg for flere år siden over til "ren fôring" for den optimale kontroll ;)

Lukas: Man kan forandre endel med fôring, men ikke forvente seg at problemhester blir snille. Det første som slår meg er at hesten din får lite høy. I mine øyne er 5 kg lite, og det kunne med fordel vært øket. Jeg har ikke noe tro på fri tilgang på vitaminer, men det er hver sin lyst. Bruker du Naturmine? Uten en grovfôranalyse vet man egentlig ikke hva man fôrer med. Kanskje er hesten din dekket inn på (mer) grovfôr, kanskje ikke. Anbefaler alle å analysere høyet sitt.

Det ser jo ikke ut til at du gir kraftfôr, så da vil det jo ikke hjelpe å fjerne noe som ikke er der uansett ;).

insolita
11-11-2006, 18:56
Måne: Fk mener de har et lavt stivelsesinnhold generelt i fôret sitt, jeg er uenig. Men såvidt meg bekjent har de aldri frontet Energi med lavt innhold av stivelse i forhold til de andre produktene, så her er det nok en liten misforståelse.

Harneshaug
11-11-2006, 19:08
Det står i katalogen;
"- Champion Energi er satt sammen for å balansere fórrasjonen til hester i trening og høgt aktivitetsnivå. Det er derfor satt spesielle krav til innholdet av stivelse (lågt) og løselig fiber."
DET stemmer jo ikke så bra om det er så høy anndel bygg...

MEN det er Champion Ekstrem de fronter for stivelsesintolerante hester så det er jo greit, men man kan jo ville fore med lite stivelse selv om hesten i utgangspunktet er frisk! Synes det var litt villedende info, men slik er det jo overalt. Man må virkelig følge med selv...

Grunnen til at jeg vil ha minst mulig stivelse er ei hoppe med krysslammelse, eks-traver som gikk på 12!!!! kg kraftfor før. Det sier seg vel selv at DET ikke kunne gå bra.. /-:
Ulskaug, kaldblods også tidligre traver, full av kraftfor fikk magesår av stress og overforing.
Derfor er jeg så glad i Betfiberet, de fungerer kjempefint på det og godt grovfor.
Hoppa får ikke kraftfor i det hele tatt mer, hun var også full i proteinkuler, så endelig etter 7 mnd begynner hun å fungere kjempefint. Bakbeina "knakk" og svingte under henne når hun gikk og hun tålte veldig liten anstrengelse før hun ble dårlig. Krysslammelsen kom tilbake, hun rista og skalv... Det var da jeg ble obs på hva jeg ikke skulle putte i henne. Heldigvis fortalte de forrige eierne om hvordan det sto til slik at jeg skjønte hva det var.

Nå har vi i alle fall funnet ut av hva som fungerer for oss, men lett er det ikke og det er jo en jungel med vidunderprodukt der ute. "Ren foring" er det kun grovfor?

Måne
11-11-2006, 19:09
Måne: Fk mener de har et lavt stivelsesinnhold generelt i fôret sitt, jeg er uenig. Men såvidt meg bekjent har de aldri frontet Energi med lavt innhold av stivelse i forhold til de andre produktene, så her er det nok en liten misforståelse.

CHAMPION Energi er sammensatt for å balansere fôrrasjonen til hester i trening og høyt aktivitetsnivå. Det er derfor satt spesielle krav til innholdet av stivelse (lavt) og løselig fiber.

Sitert fra denne (http://www.fk-hingst.no/energi.html) siden. De gir da inntrykk av at Energi er spesielt lav på stivelse?

Ikke vet jeg hva som er riktig og ikke, og er langt fra noen foringsekspert, men jeg prøver å forstå. Og synes det skurrer litt når de påstår at det er lite stivelse når 47% er bygg. Hvordan kan man forresten vite hvor mye stivelse det er i et kraftfôr?

*Prøve hardt å forstå.*

insolita
11-11-2006, 19:19
Jeg har pest FK for å oppgi stivelsesinnhold på sekkene sine, men det gjør de altså ikke. Årsakene til det var vel oppgitt på det tidspunktet til bl.a å være fordi det ikke var et ønske fra kundene, og at kundene ikke hadde tilstrekkelig kunnskap til å forstå hva de skal med det tallet. Jeg sa meg kraftig uenig, og ett år senere så vi ekstrem og diett, men foreløpig ingen informasjon om stivelse. Jeg mener det ville være nok om FK skrev stivelsesinnholdet på sine sekker for at eiere i det minste kunne sammenligne dems produkter med hverandre. Et av argumentene var vel også at det ikke er/var noen bestemt måte å måle stivelse på. Hovedproblemet mht stivelse ligger i at det visst er vanskelig å pelletrere når stivelsesinnholdet er veldig lavt. Dette er nok en av grunnene til at Diett og Ekstrem ikke er pelletrert.

Jeg har fått oppgitt stivelsesinnholdet på mail av FK tidligere, men dette var hotmail, og glupe meg glemte mailen en mnd og vips var alle lagrede mail borte. Jeg er omtrent svartelista der, så jeg gidder ikke å ta kontakt for å få de nøyaktive tallene fra de en gang til, da jeg aldri kommer til å fôre med det uansett.

Igjen; FK mener at de generelt har et lavt stivelsesinnhold på Komplett, Energi, Oppdrett etc (Diett og Ekstrem utelatt da jeg ikke aner stivelsesinnholdet). Formuleringen i brosjyren synes jeg ikke sier at Energi har så mye lavere innhold enn de andre, men at det er lavt. Jeg minns at forskjellen mellom produktene var ganske små, ingen fremstod i hvertfall som "vinnere" i stor grad.

Jeg sier IKKE at dette er dårlig fôr til masse hester, men JEG har i svært mange år valgt å fôre på en annen måte, etter en helhetlig vurdering.

Måne
11-11-2006, 19:34
Da har man blitt litt klokere i dag og. ;)

Har fått med meg at det er en del som er kritiske til FK, men har ikke helt skjønt hvorfor før nå. Er så utrolig mye på markedet nå, og jeg synes folk stadig vekk sier forskjellige ting, så det er lett å bli forvirret. Bare å komme med masse informasjon dere som kan dette! Er veldig interessant.

Harneshaug
11-11-2006, 19:51
Nei men slik er det vel med de fleste fortyper, de vil selge. Var for en liten stund siden en tråd på MIX ang. en annen fortype, man får vel ikke nevne navn her?
I alle fall handlet det om pågående selgere osv.
Men det er ikke slik at FK sitt for er DÅRLIG da! Det kan en jo ikke påstå, så det er jo ingen grunn til å slutte å fore på det om det fungerer på hestene (-:
MEN jeg skal også ta en "presserunde" for å få stivelsesinnhold. Man må bare stille krav som kjøper å vise at man VIL vite (-: Og at man ikke er for "dum" eller ikke har "nok kunnskap" til å tolke tallene. Hva er vel det for et utsagn? Det heller mot å være frekk?!

Henriette444
11-11-2006, 19:53
Jeg må bare spørre, hva er champion ekstrem og diett godt for?? skal disse fores i kombinasjon med havre eller? hva består de av? når de ikke er pelletert, er det musli da? og hva er forskjellen på betfor og betfiber?
har vært i utlandet noen år, så har ikke fått med meg så mange nyheter ang. norsk for...men skal jo hjem om et år, og da må jo det besluttes hva gampen skal leve av!

Måne
11-11-2006, 20:08
Nei, huff, det får da være måte på å undervurdere kundene sine? Synes det virker som en dårlig bortforklaring, jeg.

Neida, jeg gir Energi og havre etter behov jeg, og synes det er et greit fôr. Gir i veldig små mengder med multitilskudd. De har fri tilgang på grovfôr, så behovet er ikke så stort. Men vil jo gjerne prøve å finne en type som er optimal for mitt bruk og for islandshest.

Harneshaug
11-11-2006, 21:48
Hehe.. bare vent du, Kurre kommer nok snart springende med en sekk Spillers (-;

lukas
12-11-2006, 11:08
Så klart gir jeg kraftfor, men gadd ikke å skrive det opp hvis noen kunne hjelpe meg å "lage" en ny.

Høyet får er ikke analysert, hvor kan jeg få gjort dette? Han har vitamin stein og salt stein i boks og på beite, men får også vitaminer i foret. Multivitamin tror jeg det heter.

Og selvfølgelig jeg tror ikke at en liten for forandring kan forvandle hele hesten, men har du noen andre ideer på hva jeg kan gjøre da? Prøver meg bare frem med forskjellige ting, for å se om jeg og hesten kan komme til en enighet...

Hvor mye høy bør en islandshest få da??

Frida&Jameel
12-11-2006, 11:16
Fôrkonsulenten sa til meg at et greit utgangspunkt å regne høymengden ut fra er minst 2 kg høy per 100 kg kroppsvekt. Veier hesten ca 400 kg, bør den ha minst 8 kg høy :) Noen hester må ha mer, andre mindre (kommer jo an på treningen, målet med foringa, hvormye næring det er i høyet, osv). Hesten er den beste fasiten :) Men jeg ville satset på masse grovfor, og heller mindre kraftfor :)

Kurre
12-11-2006, 11:52
Da jeg "peset" FK for å få tak i for m lavt stivelsesinnhold og helst ikke i pelletsform fikk jeg beskjed om at:
Det er da ikke SÅ vanskelig.Du kan jo bare gi mindre av det,da!

Javel...Skal SI det er service?

Ang Betfiber...dette har jeg alltid lært skal regnes som grovfor,ikke som kraftfor?
Er jeg ute og sykler på feil jorde da?
Et par av hestene her får Speedybeet,slik at de skal ha noe i krybba når de andre får kraftfor. (Ellers blir det opprør og anarki her er jeg redd)

Lite tips til dere med proteinintolerante hester: Gulerøtter inneholder 17 % proteiner...Liten isis med MYE "proteinkuler" på kroppen ble så godt som bra da man fjernet gulerøttene.
Embla her hjemme hadde utslett over hele fronten,men det ble borte da hun begynte m Equilibra.
kom tilbaker igjen da jeg kutet det ut,forsvant igjen da vi begynte på igjen.

Til sist i et ekstremt rotete innlegg:
Ang høymengde og isiser.
En "normal" isis på 8 kg høy av bra kvalitet vil RULLE.Det er ikke lett å holde disse små "mal veggen grønn og jeg eser ut" krypene.
jeg er selv veldig opptatt av nok grovfor og gjerne MYE grovfor og sliter voldsomt om jeg har noe bedre enn H3 høy.
Da går det til nød,men selv da er fri tilgang helt utelukket annet enn for de som er å regne som tungforet.

Nå har jeg tørr silage (79,5 %) grovt og H3 og da kan de få så samvittigheten min er bra.
Med H2 eller Gud forby enda "bedre" sliter vi. Selv uten å gi kraftfor i det hele tatt,vil det bli for mye til å holde stabil kroppsvekt og ikke ende med små Islandske hvaler.

insolita
12-11-2006, 13:00
Lukas: Jeg regner ALLTID forplan ut i fra hva hesten får pr. i dag, derfor er dette svært vesentlig for å komme med råd. Generelle råd er fiberrik kost, og i det inngår mye høy. Jeg ville prøvd å gå ned på kraftfôret og opp på høy i første omgang. Analyse av høyet gjør man hos www.analycen.no

Om FK: De har ikke all verdens service nei, men på mange måter har de og rett i å si at man bare kan gi mindre pellets om man ønsker mindre stivelse. Man kan jo gi andre ting i tillegg.

Kurre: For det første så er vel dette med proteinkuler litt omdiskutert, men det er nå så. Påstanden om at gulrøtter inneholder 17% proteiner derimot, den må jeg virkelig bestride. Jeg tror du har misforstått prosent med gram. Gulrøtter inneholder 17 g fordøyelig råprotein pr kg, altså pr 1000g. Dette blir jo ikke 17 %... Til sammenligning har Komplett 72,92 g fordøyelig protein pr. kg. Å si at gulrøtter er protenrikt blir da feil.

Liten spesifisering på betfiber. Betfiber er et produkt av bl.a betfôr. Det er FK sin melassereduserte blanding som også inneholder et par andre ting. Speedibeet er mikronisert betfôr som også har lite melasse i seg. Men ja, dette er god fiber, og kan sånn sett på en måte regnes inn i grovfôrdelen selv om det legges i krybba. Det er et ypperlig fôrmiddel.

Ang. høykvalitet: Jeg synes det er viktig at flest mulig peser bøndene på dette med analyse. Dersom dere kjøper ferdig analysert høy så vet dere hva dere får. Svært få hester skal ha H1 høy, og har man for bra høy blir det lett problemer. Jeg synes at hester skal ha mest mulig høy, men dersom det er helt umulig ville jeg tilbudt hestene mine litt halm, så har de tidsfordriv samt aktivitet i systemet.

lukas
12-11-2006, 17:53
Å.. Dette er vanskelig greier. Kan nok aldri lære nok om foring :) Takk for alle svar så skal jeg prøve mitt beste å gjennomføre dette..

Altså, øke grovfor mengden, analysere foret, og gi mindre kraftfor :)
Korrekt?

insolita
12-11-2006, 18:14
lukas: Forutsatt at hesten din er i fint hold vel å merke. Og det er jo mer komplisert enn som så, hesten må være dekket inn på vitaminer og mineraler. Du bør se til at hesten din får nok av dette, og dersom du går ned på kraftfôr som er tilsatt dette kan det hende du må øke multivitaminer. Med trykk på kan, for ALTFOR mange gir hestene styggmye vitaminer og mineraler. Igjen; jeg kan ikke kommentere så veldig spesifikt med så lite bakgrunnsinfo.

Starter du med en grovfôranalyse så er du langt på vei, da kan du finnet et antall kilo høy du og hesten din trives med, og regne ut i fra det. Det hesten da i tilfelle ikke er dekket inn på kan du "hente" fra kraftfôret, og bruke multivitaminblandingen til å dekke opp det den lille mengden kraftfôr eventuelt ikke dekker inn. Men dette er en møysommelig prosess, og det kan nok kanskje være greit å hente inn hjelp utenifra til den detaljerte komposisjonen av dette, i hvertfall til du får litt mer kunnskap og erfaring om fôring. Man henvender seg jo stadig til folk eller yrkesgrupper for å få hjelp med trening, sal og sår, så hvorfor ikke også gjøre dette når det gjelder fôring.

Kristina og Ozzy
12-11-2006, 21:42
De selger Diett i Ålesund i alle fall (-: Det var et + til (-;
Spillers ja, har lest mye om det men ikke prøvd. Tror det var ei i hesteklubben i Sykkylven som skulle begynne å forhandle det.

Det er noen som skal begynne å forhandle Spillers like utenfor Ålesund (om de ikke allerede har begynt).
Om du er interessert, har jeg navn og tlf nr dit... :wink:

Harneshaug
13-11-2006, 00:02
Ja tusen takk, det hadde vært spennende! Om du ikke legger det ut bare send meg en PM. Bruker du det? Fornøyd?

insolita
13-11-2006, 09:39
Vil anbefale å også ta kontakt med importøren Tonje Mariero Moe (kan mailes via spillers.no). Hun kan være behjelpelig med å regne ut en forplan med sine produkter. Hun har god kunnskap om fôring generelt og mye inngående kunnskap om Spillers.

Kurre
13-11-2006, 09:54
Det er nok andre måter som er bedre enn å maile via Spillers siden...ihvertfall om man skal bruke det "skjemaet" de har der.
Enda ikke møtt noen som har fått svar...

Men for all del,VELDIG fornøyd med foret.Absolutt veldig! Greit å få tak i alt man trenger av informasjon,hjelpsomme forhandlere som ikke er ute for å "frelse verden".
Godt for,hestene liker det,det er typer nok til å passe til de flestes bruk,ikke avskrekkende dyrt (Dyrt nok,men ikke så man dør av det)
Såh,reklame nok!

LinnMerethe
13-11-2006, 10:06
Jeg tenkte på å sende inn høyet vårt til analyse og har vært inne på analycen.no.Hvis jeg skal få en analyse på høyet sånn generelt hva skal jeg velge da(hvis man ser på prislista i pdf).NIR eller mineraler?
Jeg trodde det var myye dyrere jeg :) Vi fikk beskjed av felleskjøpet her at det ville koste rundt 2500 kroner :o

Harneshaug
13-11-2006, 11:03
Du kan få grovforanalyse i 2 varianer med enkel + mineraler hos www.hestefórmidling.no.
Koster 200 for enkel og 600 for den "avanserte", det er med 1 års oppfølging.

Kristina og Ozzy
13-11-2006, 11:30
Ja tusen takk, det hadde vært spennende! Om du ikke legger det ut bare send meg en PM. Bruker du det? Fornøyd?

Sendte deg en PM :wink:

insolita
13-11-2006, 12:28
Tonje Mariero Moe heter hun og se om dere finner mailadresse på spillers istedenfor å bruke et evt skjema.

Hesteformidlingen ville ikke jeg brukt til utregning av fôrplan, men det får være hver enkelts vurdering. Det er nok fordi jeg er grunnleggende uenig i endel av det han mener, så andre kan sikkert få endel ut av det og være fornøyd. Men til analyse så ville jeg uansett brukt analycen direkte, jeg vet ikke riktig hvor hesteformidlingmannen analyserer sitt hen.

Ved analyse hos Analycen kan man velge mellom enkel analyse (heter NIR) eller utvidet (NIR + Mineraler). Står det på pengene og dere vurderer å droppe utvidet, ta heller en enkel (NIR). Det er langt bedre enn ingenting.

Harneshaug
13-11-2006, 13:05
Hva er dere uenig i da når det gjelder analysen? Det er vel ikke en vurdering men en måling?
Kan man få tallene til å bli forskjellige?
De har også enkel og utvidet analyse. Jeg har ikke brukt de men vurderte det derfor er veldig interessert i å vite hvorfor du ikke synes man skal bruke de (-:

insolita
13-11-2006, 13:52
Jo analyse er forsåvidt analyse, men såvidt jeg kan se er det ingen prisforskjell (annet enn hakking) som har noe å si. Jeg tror ikke at han analyserer det selv, men at han sender det videre og da ville jeg ha gått direkte dit, uten omveier. Men igjen; det er meg. OM han analyserer selv, så ville jeg vært tryggere på analycen som tross alt analyserer hele tiden.

Merk at jeg sier jeg ikke ville brukt han til utregning av fôrplan. Dette er noe han tilbyr som da altså går på å sette opp en forplan til hestene. DET er det jeg i hovedsak ikke ønsker å bruke han til pga min egen filosofi.

Men igjen, jeg er sær ;) Om du vil gå via den mannen så kjør på. Analyse er igrunn analyse (så lenge den dekker det samme), og et nyttig hjelpemiddel

Harneshaug
13-11-2006, 14:05
He he.. helt greit å være sær, du er ikke alene om det (-; Bare lurte jeg da jeg ikke har brukt han før...
Nei forplan ordner jeg selv da jeg har funnet det som fungerer for mine 4 veeeeldig forskjellige hester. Bare greit å få litt peiling på inneholdet i ensilagen for å regne ut hvor mye de skal ha, blir dyrt å overfore 4 hester.. /-:

Jossa
15-11-2006, 09:57
Havre er ikke som alle skal ha det til har jeg funnet ut(ikke misforstå,det er sikkert mange hester det ikke er godt for). Men,da jeg fikk hesten min for 4 år siden sa de som jeg kjøpte den av den hesten kan IKKE få havre for da blir den enda hetere enn det den er nå. Jaja tenkte jeg så de første 2 årene fikk den ikke havre. Men da vi flyttet til galoppstall sa hun damen der at hesten din har godt av litt havre med tanke på hvor hardt den går. Da begynte vi å gi den 1/2 liter havre om dagen og den ble ikke hetere bare mere fremover,noe som var deilig. Nå,har vi flyttet til annen stall igjen. Nå får hun 1 1/2 liter hver dag,og det er bra for henne. Mye lettere å samarbeide med og virker ikke som havren gjør noe med kroppen hennes. Så,det jeg prøver å si er at havre ikke er så ille som mange skal ha det til.

lukas
22-11-2006, 19:29
Vil helst ikke at min skal gå så mye mer framover heller :P