PDA

Se full versjon : Hjelp - Turridning

GULLPER
11-08-2009, 15:18
Det har seg da slik at jeg er ganske så skeptisk til å ri hesten min på tur.
Han er grei med alle - utenom meg på tur.
Det går helt fint å skritte langs traffikert vei, men når jeg kommer inn i skoger tar det helt av.

I sommer var jeg 1 uke i syden, og da passet en venninne av meg han for meg. Hun red han mye på tur, og han var en engel - men i dag når jeg skulle ri var han rett og slett helt jævlig...

Ridde opp en grusbakke og 10 meter inn den veien ligger det et jorde på høyre side. Da jeg kom dit "stjal" han tøylene og låste seg i munnen - stakk til høyre og skulle da frese i galopp bortover jordet. Jeg klarte heldigvis å reagere fort nok til å få stoppet han, men klarte ikke snu han. Etter mye om og men klarte jeg å få han ut på grus veien igjen. Normalt kan jeg både trave og galloppere oppover bakken, men ikke i dag.. Fikk travet 15 meter før han begynte å tulle. Han stjal tøylene og låste seg igjen, stakk til høyre. Inn en minimini liten sti. Jeg smalt høyre kneet inn i ett tre. Området han stakk inn i er rett utenfor inngjerdet militært område, og selvfølgelig klarte han å løpe rett inn i gjerdet... Brå stoppet og rygget rett inn i ett tre. Jeg hoppet av, leide han ut igjen på veien å hoppet på igjen. Ridde videre oppover på en trippete og stresset hest. Videre skulle vi, for det er jeg som bestemmer - ikke han. Da vi kom opp bakken begynte vi å trave bort en rett strekning, og tok en liten galopp på slutten. Det gikk bra, vell å merke. På hjemveien gikk han kun i skritt, men ganske fort. " Jeg vil hjem " opplegg.

Han oppfører seg aldri slik i bane med meg, eller med andre.
Jeg kan si rett ut at jeg har blitt redd for å ri hesten min på tur.

Noen som kan hjelpe meg?
Tar i mot all hjelp...

Alocado
11-08-2009, 16:45
Hva med å prøve å gi han oppgaver på tur? Altså, alltid gi han noe å tenke på så han ikke rekker å tenke på farsk?

Ellers må jeg si jeg syns synd på deg, turridning skal være herlig og morsom, ikke ekkelt!:)

GULLPER
11-08-2009, 16:51
Hva med å prøve å gi han oppgaver på tur? Altså, alltid gi han noe å tenke på så han ikke rekker å tenke på farsk?

Ellers må jeg si jeg syns synd på deg, turridning skal være herlig og morsom, ikke ekkelt!:)

Er det jeg prøver. Red halvparader mot der han stikker - for jeg vet han alltid prøver seg der. Likevel så bare draar han seg til siden.
Midt i øvelsen bryter han å poff, så er vi i grøften..

Liker turridning. Skulle opp en skikkelig morsom klatrevei i dag, men jeg turde rett og slett ikke ri videre...

IngvildK
11-08-2009, 17:29
Slik du skriver det, at han tuller med kun deg på tur, forteller meg at problemet ligger i deg. Det høres ut som du selv har innsett det også, og da er man langt på vei. :) Det er ikke noe gøy å være redd for å ri på tur (been there, done that).

Er det noen som har en hest som er dønn rolig på tur og ikke reagerer på nervøse ryttere, som du kan låne? En som kan gjøre deg trygg på tur? Så kunne noen andre ha ridd hesten din sammen med deg på tur, noen som han ikke tuller med. Dette tror jeg er en god fremgangsmåte for å bli en tryggere rytter på tur (jeg merket selv at etter å ha ridd dønn rolige hester som ikke reagerte om jeg ble nervøs, ble det også lettere å ri hester med mer "liv" i). Da får du en bekreftelse på at du KAN, selv om det ser mørkt ut når du rir din egen på tur.

Føler med deg, det er ikke noe godt å være redd når man rir. :klemme:

Gulponnis
11-08-2009, 17:34
Hva ser du hvis du sammenligner din håndtering av hesten og situasjoner mot de andre som hesten ikke tuller med?

GULLPER
11-08-2009, 18:08
Slik du skriver det, at han tuller med kun deg på tur, forteller meg at problemet ligger i deg. Det høres ut som du selv har innsett det også, og da er man langt på vei. :) Det er ikke noe gøy å være redd for å ri på tur (been there, done that).

Er det noen som har en hest som er dønn rolig på tur og ikke reagerer på nervøse ryttere, som du kan låne? En som kan gjøre deg trygg på tur? Så kunne noen andre ha ridd hesten din sammen med deg på tur, noen som han ikke tuller med. Dette tror jeg er en god fremgangsmåte for å bli en tryggere rytter på tur (jeg merket selv at etter å ha ridd dønn rolige hester som ikke reagerte om jeg ble nervøs, ble det også lettere å ri hester med mer "liv" i). Da får du en bekreftelse på at du KAN, selv om det ser mørkt ut når du rir din egen på tur.

Føler med deg, det er ikke noe godt å være redd når man rir. :klemme:

Jeg har prøvd dette. Ridd på en annen i stallen sin kaldblods, mens en annen rir min. Det går fint, men problemet blir da igjen at når jeg setter meg på min så begynner jeg allerede å grue meg til skogen begynner..
Tror også egentlig at han merker at jeg tenker sånn. Jeg viser jo at jeg er redd, noe jeg ikke kan hjelpe for.

Forje eierene (nå skal jeg ikke henge ut noen her!) hadde ikke så veldig kontroll, for han er en ufattelig sterk hest når han først bestemmer seg, så noe henger igjen der også. Ikke at jeg skylder på de, men hester husker!

Hva ser du hvis du sammenligner din håndtering av hesten og situasjoner mot de andre som hesten ikke tuller med?

Da jeg fikk han var han helt umulig, så da var det kun jeg som ridde han på tur. Jeg var ganske streng, for han stakk i nesten hver oppover bakke. (Noe som er skrekken min) Jeg vet ikke hvordan hun som passet han rir han på tur, men jeg tar han for ting han gjør som han ikke har lov til. Jeg er en sånn "hiv og hoi" rytter egentlig, men akkurat dette har skremt meg litt. At jeg liker fart og spenning tror jeg nok hesten vet, for det liker han og! Hun som passet han er en mer forsiktig type. Kanskje det har noe å si?

Enkelt og greit så tror jeg at hesten merker at jeg har blitt "pinglete" når det gjelder å ri han på tur.

IngvildK
11-08-2009, 18:09
Jeg har prøvd dette. Ridd på en annen i stallen sin kaldblods, mens en annen rir min. Det går fint, men problemet blir da igjen at når jeg setter meg på min så begynner jeg allerede å grue meg til skogen begynner..
Tror også egentlig at han merker at jeg tenker sånn. Jeg viser jo at jeg er redd, noe jeg ikke kan hjelpe for.

Hvor lenge prøvde du dette?

GULLPER
11-08-2009, 18:13
Hvor lenge prøvde du dette?

Hemmmm. *Tenketenke* En måneds tid tenker jeg..

Hadde en på stallen som digget å ri på turer, spesielt langturer. Hestene våre gikk egentlig ikke sammen, men av en merkelig grunn gjorde de det på tur. Vi kunne ri i timesvis i full galopp og rett til rolig skritt etterpå. Da hørte han alltid på meg, men nå er det ikke sånn lenger. Nå er det slik som forklart.

Kan de ha noe sammenheng med at hun har flyttet hesten, kanskje?

GULLPER
11-08-2009, 18:14
Når jeg tenker over det, så er han verst når jeg rir på tur alene, men ikke mye verre.

Langebru
13-08-2009, 12:50
Jeg ville satset på rolige turer, lagt galoppen på hylla for en god stund framover, vent hesten til at turer foregår i rolig tempo.

GULLPER
13-08-2009, 13:16
Jeg ville satset på rolige turer, lagt galoppen på hylla for en god stund framover, vent hesten til at turer foregår i rolig tempo.

Okei. Skal ta å gjøre det - men når jeg kommer til dette "stedet" , hva skal jeg gjøre da? Da bare løper han avgårde til høyre mot jordet... Han er såpass sterk at jeg klarer ikke holde han på stien , for han slipper liksom høyre tøylen å stritter i mot alt han kan på venstre.

Langebru
13-08-2009, 20:24
Høres ut som den mangler noe grunntrening. Er han hundre prosent lydig ellers da? For signalene bør sitte ganske godt på inngjerdet område hvis det skal holde i en kritisk situasjon. Du kan jo eventuelt hoppe av før du kommer til området hvor han tuller, før han begynner å tulle og leie forbi, men det løser ikke problemet på lang sikt. Har du mulighet til å få noen til å undervise deg litt, få noen erfarne til å hjelpe deg?

Julie og Kamy
13-08-2009, 20:27
Om du løper mye med ham til vanlig vil han gjerne bli stresset og ta seg friheter. Skritt mye på tur, og legg trav og galopp på hylla.
Gi han gjerne litt oppgaver.

Dette har funket på Kamy, du vet jo hvordan hun var:)

Felice
13-08-2009, 22:05
Jeg har ikke lest alt, men noe. Det høres ut som du er forberedt på og "vet" at han kommer til å gjøre turen ubehagelig for deg, og at problemet starter allerede før du har kommet ut, når du gruer deg. Du sier at det er faste plasser du kommer til der du vet han stikker, og hvis det er slik, så kan det godt hende at hesten din merker at du spenner deg, blir nervøs og sånt, og at du gir opp allerede før du kommer til problemet. Kanskje selv om du ikke en gang er klar over det, og prøver å være så bestemt du bare kan. At hvis du merker at han begynner, tenker "dette klarer jeg ikke uansett" og gir opp.. Eller?

Kristine & SiljanGutten
13-08-2009, 22:21
Stikker han samme sted selvom du rir med andre? Hvis ikke ville jeg droppet å ri der aleine en stund og heller ridd der så mye som mulig med andre. Hovedproblemet ligger nok i det, som du sier, at han merker at du blir usikker når du kommer til de stedene han "pleier" å stikke. Tror jeg ville prøvd å ri andre steder når du er aleine en periode. Evt ville jeg prøvd å ta den turen "steg for steg". At du feks en dag rir så så langt du kan på den turen og stopper FØR stedet han tuller seg, så rir du bare tilbake. Så neste dag rir du litt lenger og snur osv. At du rett og slett snur med en gang han går fint. Hvis han begynner å tulle, gå et par skritt videre sånn at han gjør som DU vil, og deretter snur du.

Hanna&Brá
14-08-2009, 02:35
Kjenner meg igjen i det du skriver. Hadde en sånn periode med min hest også, han var IKKE lett å få temt, løp i vill panikk og bukket av rytteren, og det var alt fra at rytteren hostet eller klødde seg i øret eller en fugl som fløy litt for nærme som kunne utløse det at han stakk, han var rett og slett livredd for seg selv og klarte ikke å moderere seg om han ble skremt av noe, da var det kun flukt som stod i hodet på ham, jeg ble rett og slett redd for å ri på ham. I forkant av dette hadde jeg uheldigvis også vært involvert i et par ulykker med hest og vogn, og selv ridd lite i mangel på ridbar hest, og ulykkeligvis falt av 2 av 5 turer som jeg red på det halvåret.. Kun hendelige uhell som ikke hadde brydd meg ellers, men som kanskje skremte meg litt likevel? Slo meg litt begge gangene og fikk vel en knekk på stoltheten, OG selvtilliten, det skulle kanskje ikke så mye til for å skremme meg akkurat i det momentet. Denne perioden er noe av det verste jeg har vært med på i mine snart 10 år som hesteeier... Det drepte lysten til å dra i stallen, det drepte alt. JEG, som ble kasta på unghester som stuntrytter, som uredd red det meste over alt. JEG, REDD? For min egen hest?? Selvtilliten som rytter nådde et bunn-nivå..

Heldigvis - for meg - kom en gammel venn i form av en nordlandshoppe jeg hadde ridd inn et års tid tidligere til meg som en reddende engel. Mia trengte å bli ridd opp for salg, og henne hadde jeg jo ingen nag til, og hun ga meg selvtilliten tilbake. Hest ble gøy. Jeg red henne i flere måneder og lot min stå en stund. Han ble ridd av noen andre periodevis, men det fungerte heller dårlig det også, så til slutt hadde jeg to valg, selge billig eller tørre å ri selv. Mia var til salgs for en billig penge, så hesteløs hadde jeg ikke blitt, men likevel klarte jeg jo å se litt fornuftig på det; akkurat DA var jeg Mia-rytter, men det hadde jeg nok ikke hatt glede av i årevis da det er gangartshest jeg liker å ri. Så jeg lot henne gå da tiden var moden for det.
Jeg brukte hesten selv om jeg ikke red, han ble jobbet MYE fra bakken. Den hesten har vært brukt mye som bikkje, vi har gått utallige turer, og det over alt. Jeg hadde ham også med som håndhest på Mia. Jeg løslongerte, drev med lange tøyler.. Lærte ham å kontrollere seg selv, og å bli trygg på seg selv. Fra bakken var jeg HELT trygg på ham.
Det var vinter og kom et veldig snøfall, og det var snøfonner over alt.. Det var da jeg sa til meg selv at nå bare må jeg. Går det til helvete så lander jeg hvertfall mykt...! :p Med den innstillingen fantes jeg ikke redd, for det må man IKKE være når man rir en sånn litt uttrygg hest, og det var også grunnen til at jeg valgte å la vær å ri ham en stund fordi det likevel ikke ville tilført ham noe positivt.
Turene våre gikk finfint! Han oppførte seg helt eksemplarisk og min tillitt til ham bare vokste.
Det har vært små-episoder nå og da, som med alle unghester, men det ser jeg på som unghest episoder og intet annet.
Tillitten min til ham vokser for hver tur, og nå føler jeg meg helt trygg på ham.
Jeg har blitt en STOR erfaring rikere ved å ha den hesten.. Og jeg får faktisk igjen for mitt veldig grundige grunnarbeid fra bakken i dag ved at han er utrolig stø i forhold til trafikk og miljø og ved at han stort sett aldri nøler når jeg ber han om noe. Sier jeg "gå ut i bekken, det går bra det!" så gjør han det uten å nøle.
Han var ordentlig søt her i sommer da vi var på langtur. Jeg leide ham ned til et vann for at han skulle drikke, han drakk, også tror jeg at han trodde at jeg ville ha ham til å gå ut i vannet, så han trasket ut og jeg måtte holde ham igjen for han var nesten på vei til å legge på svøm for meg. Litt morsomt..!

Du bør også finne deg "en Mia" som du kan bygge opp din selvtilitt som rytter på. Din egen hest kan du jo låne bort litt, eller arbeide mye grunnarbeid og bakkearbeid med. Det viktigste er at du er TRYGG når du setter deg på ham igjen. Du må finne en måte å bli trygg på igjen. Han blir redd og usikker av at du er redd og usikker, og det er nok hele problemet deres.

GULLPER
14-08-2009, 02:59
Svarer alle på en gang jeg..

Han er veldig lydig ellers... Vet ikke om det er gamle hestepasseren min som har funnet ut at "tja, her kan vi da løpe".. Skal ikke skylde på henne,. men hun gjorde utrolig mye rart med han.

Ja, problemet er at jeg gir opp i hodet mitt.. Men jeg holder igjen det jeg klarer. Jeg tenker på en måte " i dag går han fint forbi " , men den gang ei. Ja, jeg gruer meg allerede i det jeg stiger oppå å vet jeg skal på tur.

Der han stikker er m en gang jeg kommer til skogen 5 min fra stallen, er liksom eneste ordentlige turveien, ellers må jeg ri langs asfalt, noe som ikke er så utrolig kjekt når det kjører litt for mange lastebiler på den smale veien..

Jeg løper aldri før jeg kommer dit, for som sagt er det bare asfalt der.

De andre som står på stallen trener ikke hestene sine på det nivået, holdtepåsi.
Hun ene har 2 travere som for tiden står, og hun andre på stallen rir ikke på tur, pgr ufattelig nervøs hest - så å ri med andre blir utrolig vanskelig.

Kjenner meg igjen i det du skriver om å bli slengt som "prøvekanin" på slike hester. Jeg er helt lik, veldig uredd, men når det kommer til dette forandrer liksom alt seg? :s
Jeg er helt trygg på han langs vei, i bane og ellers i skog. Utenom der. Den veien. Jobber en del fra bakken. Løs longsjering, og tillit. Når jeg sitter her å tenker nå så tenker jeg at hvis jeg leier han opp den veien, om han da også vil løpe, eller om han fortsatt vil være like grei og flink som han ellers er når jeg leier han på tur. Har aldri skjedd før at han løper ut m meg da jeg leier han..

Kanskje jeg bare skal ri på asfalt?

Noe jeg har glemt å svare på? hmm

Julie og Kamy
15-08-2009, 01:26
Svarer alle på en gang jeg..

Han er veldig lydig ellers... Vet ikke om det er gamle hestepasseren min som har funnet ut at "tja, her kan vi da løpe".. Skal ikke skylde på henne,. men hun gjorde utrolig mye rart med han.

Ja, problemet er at jeg gir opp i hodet mitt.. Men jeg holder igjen det jeg klarer. Jeg tenker på en måte " i dag går han fint forbi " , men den gang ei. Ja, jeg gruer meg allerede i det jeg stiger oppå å vet jeg skal på tur.

Der han stikker er m en gang jeg kommer til skogen 5 min fra stallen, er liksom eneste ordentlige turveien, ellers må jeg ri langs asfalt, noe som ikke er så utrolig kjekt når det kjører litt for mange lastebiler på den smale veien..

Jeg løper aldri før jeg kommer dit, for som sagt er det bare asfalt der.

De andre som står på stallen trener ikke hestene sine på det nivået, holdtepåsi.
Hun ene har 2 travere som for tiden står, og hun andre på stallen rir ikke på tur, pgr ufattelig nervøs hest - så å ri med andre blir utrolig vanskelig.

Kjenner meg igjen i det du skriver om å bli slengt som "prøvekanin" på slike hester. Jeg er helt lik, veldig uredd, men når det kommer til dette forandrer liksom alt seg? :s
Jeg er helt trygg på han langs vei, i bane og ellers i skog. Utenom der. Den veien. Jobber en del fra bakken. Løs longsjering, og tillit. Når jeg sitter her å tenker nå så tenker jeg at hvis jeg leier han opp den veien, om han da også vil løpe, eller om han fortsatt vil være like grei og flink som han ellers er når jeg leier han på tur. Har aldri skjedd før at han løper ut m meg da jeg leier han..

Kanskje jeg bare skal ri på asfalt?

Noe jeg har glemt å svare på? hmm

Ikke bare ri på asfalt. Asfalt er ikke bra for fotene, egentlig. Men som sagt, det jeg skrev gjorde jeg med Kamy, og det funket=)

GULLPER
15-08-2009, 02:02
Ikke bare ri på asfalt. Asfalt er ikke bra for fotene, egentlig. Men som sagt, det jeg skrev gjorde jeg med Kamy, og det funket=)

Ja, vet hvordan hun var !
Skal prøve det. Skal legge enn en oppdatering etter neste turøkt :)
Skal bare tøffe meg opp litt!

Julie og Kamy
15-08-2009, 02:22
Ja, vet hvordan hun var !
Skal prøve det. Skal legge enn en oppdatering etter neste turøkt :)
Skal bare tøffe meg opp litt!

Det går bra dette:) Bare å tenke at det går bra, og ikke bli nervøs:)

GULLPER
15-08-2009, 02:39
Det går bra dette:) Bare å tenke at det går bra, og ikke bli nervøs:)

hihi , ja :)
får synge en sang mens jeg rir.. :D

Ajax
16-08-2009, 19:09
jeg tror for det første at jeg hadde begynt å gå leieturer forbi der han pleier å tulle med deg, slik at dere to kan oppleve sammen at det går an å gå frem og tilbake der han bruker å tulle med deg.og om du kan få med deg to ryttere som har hester som ikke tuller, på et par turer forbi der, slik at de kan "stenge" deg inne slik at han ikke får løpt.
Og som noen nevner, mye sitter nok i hodet ditt. jeg leste nettopp en artikkel der man hadde testet hvordan det rytter bekymret seg for faktisk fikk pulsen til å øke hos hesten. Og hvis man tenker å dyretolkmodus, så når du bekymrer deg for at han skal tulle med deg, så sender du bilder til han AV AT HAN TULLER!
Så derfor er det viktig at du jobber mentalt og tenker bokstavelig talt posetivt, jobber mentalt med å se for deg at han går pent, akkurat slik du ønsker at han skal gjøre.

GULLPER
16-08-2009, 20:32
jeg tror for det første at jeg hadde begynt å gå leieturer forbi der han pleier å tulle med deg, slik at dere to kan oppleve sammen at det går an å gå frem og tilbake der han bruker å tulle med deg.og om du kan få med deg to ryttere som har hester som ikke tuller, på et par turer forbi der, slik at de kan "stenge" deg inne slik at han ikke får løpt.
Og som noen nevner, mye sitter nok i hodet ditt. jeg leste nettopp en artikkel der man hadde testet hvordan det rytter bekymret seg for faktisk fikk pulsen til å øke hos hesten. Og hvis man tenker å dyretolkmodus, så når du bekymrer deg for at han skal tulle med deg, så sender du bilder til han AV AT HAN TULLER!
Så derfor er det viktig at du jobber mentalt og tenker bokstavelig talt posetivt, jobber mentalt med å se for deg at han går pent, akkurat slik du ønsker at han skal gjøre.

Kan leie han forbi ja.
Men hvis du har lest de tideligere innleggene så du kanskje at det er vanskelig for meg å ri tur med noen? Er heller ingen staller i nærheten...

Ajax
16-08-2009, 21:00
joda, jeg så det, men jeg tror likevel at det er det du trenger, slik at dere får noen posetive opplevelser forbi det vanskelige stedet, så du får hyggelige bilder "i hodet" av at ting går bra der. Om de andre i stallen ikke rir så kanskje DE kan leie mens du rir? Eller få med noen som går ved siden av deg når du rir forbi det vanskelige stedet. gjerne med et slakt leietau festet i neseremmen, slik at de kan hjelpe deg å korrigere hesten om noe skjer og du ikke greier det selv...

GULLPER
16-08-2009, 21:29
joda, jeg så det, men jeg tror likevel at det er det du trenger, slik at dere får noen posetive opplevelser forbi det vanskelige stedet, så du får hyggelige bilder "i hodet" av at ting går bra der. Om de andre i stallen ikke rir så kanskje DE kan leie mens du rir? Eller få med noen som går ved siden av deg når du rir forbi det vanskelige stedet. gjerne med et slakt leietau festet i neseremmen, slik at de kan hjelpe deg å korrigere hesten om noe skjer og du ikke greier det selv...

Det er så utrolig kjipt - for de er aldri i stallen samtidig som meg...
De er på jobb når jeg er i stallen, og jeg er på jobb når de er i stallen.
Skal ta en dag i uken å ri opp der. Være skikkelig streng med meg selv.
Ri masse halvparader forbi der og bare skritte hele veien, opp og ned.

Ajax
19-08-2009, 13:27
Lykke til! jeg gjorde det etter at jeg datt av Leiv Vidar i sommer, han ble stukket av en kuklegg/brems og jeg var skikkelig redd for å ri ham på samme sted igjen, det hang igjen i hodet mitt. så jeg beit tennene sammen, laget med masse posetive bilder i hodet av at jeg red vellykket forbi stedet, og tvang meg selv til å ri frem og tilbake der i skritt til både han og jeg var dritlei hele sted...

tutta23
23-08-2009, 15:27
Det der er ikke morsomt i det hele tatt.Men,som andre sier det har veldig mye med "energien" din å gjøre.Har du sett på hundeviskeren?Det er ganske så lærerikt,ikke bare for hund men mye kan brukes på hest.Om du er anspent og redd vil hesten merke det,så du må faktisk legge det fra deg å tenke positivt.Hesten høres frekk ut!Når du kommer til det stedet,så stopp hesten.Pust rolig.La den stå slik en stund.Gå noen skritt igjen.Stopp igjen.Gjør dette igjen og igjen.Jeg merker selv at når jeg kommer til plasser der jeg tror hesten min vil bli redd så har er jeg ikke tøff nok.Da hopper jeg av og leier .Nå skal det sies at jeg har null problemer med å ri hesten min på tur,han er ikke redd noe og har aldri stukket,men alikevel så sliter jeg litt for jeg vet at mye rart kan skje.Eneste er at han blir noe gira av mye løping,så da trener jeg mye i skritt.Om man løper mye med hestene vil man få et problem.Særs om det alltid er på samme plass.

GULLPER
24-08-2009, 01:59
Det der er ikke morsomt i det hele tatt.Men,som andre sier det har veldig mye med "energien" din å gjøre.Har du sett på hundeviskeren?Det er ganske så lærerikt,ikke bare for hund men mye kan brukes på hest.Om du er anspent og redd vil hesten merke det,så du må faktisk legge det fra deg å tenke positivt.Hesten høres frekk ut!Når du kommer til det stedet,så stopp hesten.Pust rolig.La den stå slik en stund.Gå noen skritt igjen.Stopp igjen.Gjør dette igjen og igjen.Jeg merker selv at når jeg kommer til plasser der jeg tror hesten min vil bli redd så har er jeg ikke tøff nok.Da hopper jeg av og leier .Nå skal det sies at jeg har null problemer med å ri hesten min på tur,han er ikke redd noe og har aldri stukket,men alikevel så sliter jeg litt for jeg vet at mye rart kan skje.Eneste er at han blir noe gira av mye løping,så da trener jeg mye i skritt.Om man løper mye med hestene vil man få et problem.Særs om det alltid er på samme plass.

Ja, han er frekk!! Problemet er at han "stresser" seg veldig hvis jeg vil at han skal stå i mer enn 2 sekunder. Er noe jeg har jobbet med helt siden jeg fikk han.

Mamma leide han på tur i går og da leide hun han forbi "stedet".
Han gikk egentlig veldig fint, utenom at han blir litt mer giret akkurat der..

Liisa&Ulvar
20-11-2009, 05:59
Du må nok bli litt tøffere med han tror jeg. Og leie han forbi stede en del ganger er nok smart.
Det beste er vel i grunn og late som ingenting, når du leier og rir forbi stede. Det er jo ikke så enktl vis han durer av gårde men..
Syke seg opp. Vis jeg trenger og få roa ned redselen noen gang så pleier jeg og høre på musikk mens jeg rir. Ta med mp3 spilleren eller mobil med radio på tur. Bruk hørepropper. Vennina mi gjorde dette på sin hest når hun hadde en gira periode og det hjalp veldig.

Har du prøvd og bare ta tak i den ene tøylen når han prøver og fly avgårde?
Det hjelper mer enn og ta i begge.

Nikita
20-11-2009, 14:42
Nå er det gått rundt 3 mnd siden tråden ble startet, hvorgan går det nå?

Jeg kjenner meg igjen, for var litt engstelig før (og er det litt ennå...) og hesten jeg red merket det. De tullet ikke med andre, men tullet med meg :( Jeg hadde med meg noen på tur som kjente meg og problemet og når ting skjedde så pratet de meg gjennom det jeg måtte gjøre, for jeg ble for redd.

Man må gå i seg selv og tenkte gjennom hva man gjøre hvis ting skjer. Sitte godt ned, ikke holde begge tøylene, men dra i en (hvis hesten tar ut) osv..

Og det hjalp! Jeg jobber fortsatt med deg ;) Dette var et større problem før, nå med den hesten jeg har nå er det ikke så utbredt, men jeg må allikevel være bevisst det at jeg ikke skal være engestelig og sitte riktig (ikke lette fra salen og bøye seg framover slik man gjør når man blir usikker).

Dette er en lang prosess, ikke gjort over natta.

T.B.
25-11-2009, 03:57
Det er "dessverre" slik, at hester merker øyeblikkelig og meeeget godt hvis rytter er det aller minste nervøs og usikker.
Du merker det ikke selv, engang - men bare en ørliten endring i sits, et ørlite klem av sjenklene for å "forberede seg på hoppla", og et bitte lite tøyletak, gjerne i den tøylen på motsatt side av der du "venter" at den skal løpe ut - så er du "avslørt" - og for hesten er dette nærmest som et "klarsignal" på at "Her skal det skje noe, gitt!"

(Bare en paralell: Sånn er det ofte med hengerlasting også.)

Og hester er uuutpregete vanedyr: Har det skjedd noe på ett sted - bare en gang - så forventer den at det samme skal skje neste gang, på samme sted.

Min hest husker feks ALLE steder den i løpet av livet har møtt en elg - og titter litt ekstra - på ALLE stedene..... sukk.

Vanskelig å gi råd i hvert enkelt tilfelle med "rølpehest på tur" - og ofte er det rytteren som må analysere og jobbe med seg selv.

Bare et spørsmål: Er hesten likedan hvis du rir turen motsatt vei?

Johanne S.
25-11-2009, 13:48
Det er "dessverre" slik, at hester merker øyeblikkelig og meeeget godt hvis rytter er det aller minste nervøs og usikker.
Du merker det ikke selv, engang - men bare en ørliten endring i sits, et ørlite klem av sjenklene for å "forberede seg på hoppla", og et bitte lite tøyletak, gjerne i den tøylen på motsatt side av der du "venter" at den skal løpe ut - så er du "avslørt" - og for hesten er dette nærmest som et "klarsignal" på at "Her skal det skje noe, gitt!"

Men så vanskelig som det er å la vær å være nervøs og usikker ;-) Vår Reisa er litt skvetten av seg og når vi møter biler ute når det er mørkt blir jeg en anelse anspent uansett hvor hardt jeg prøver å forholde meg rolig og dermed skvetter Reisa litt. Hun bare rykker litt til så det er jo ikke alvorlig og dessuten vet jeg at hun ville ha vært rolig dersom jeg hadde vært helt uanfektet når bilen passerer. Men greier jeg å være helt rolig? Ikke snakk om...

Min hest husker feks ALLE steder den i løpet av livet har møtt en elg - og titter litt ekstra - på ALLE stedene..... sukk.

Er din hoppe også redd elger? Jeg har aldri sett en hest som har vært så redd elg som Reisa er :D Og det er nok litt plagsomt for Reisa at det kryr av elger rundt stallen...

..

T.B.
26-11-2009, 04:27
Å ja - det krever ganske mye selv-kontroll og "mental trening" om man skal få en hest til IKKE å merke at "det ER noe skummelt."
- Den kjenner jo om en mygg setter seg på ryggen.

Nok et ja - hun liker IKKE elger. Det var greit de årene vi hadde hennes mor og søster i stallen, for de brydde seg ikke dusta - og da var det bare å la en av dem gå først.

Og forresten: Straumen - er det Straumen på Inderøy? Da kan du vinke over til mine slektninger på Sundneshamn...

Johanne S.
26-11-2009, 09:37
Å ja - det krever ganske mye selv-kontroll og "mental trening" om man skal få en hest til IKKE å merke at "det ER noe skummelt."
- Den kjenner jo om en mygg setter seg på ryggen.

Nok et ja - hun liker IKKE elger. Det var greit de årene vi hadde hennes mor og søster i stallen, for de brydde seg ikke dusta - og da var det bare å la en av dem gå først.

Og forresten: Straumen - er det Straumen på Inderøy? Da kan du vinke over til mine slektninger på Sundneshamn...

Nei, det er nok Straumen i Nordland fylke (ca 8 mil øst for Bodø) så jeg kan nok vinke så mye jeg vil uten at de ser noe som helst ;-)

De andre hestene i stallen skjønner ikke hvorfor Reisa stresser seg sånn opp over elgene men siden hun er den eneste voksne hesten og øverst på rangstigen har de ikke noen særlig beroligende effekt på henne... Er det elg på marka mens hestene er i gjerdet kan Reisa stå lenge og speide etter disse elgene. Antakelig føler hun også ansvar for flokken sin og blir ekstra på vakt ovenfor elgene pga de andre hestene (bare unghester alle sammen).

GULLPER
16-03-2010, 20:42
Nå er det kanskje på tide å komme med en oppdatering.

Turene ble ikke bedre. Til slutt ble det bare baneridning, longsjering eller gå leieturer i skogen.

I høst begynte jeg på Vg1 og rett ved skolen ligger det en stall som jeg flyttet hesten på. Like ved stallen er det en STOR og fin skog med utrolig fine løyper å ri.
I begynnelsen var han i grunn litt stresset. Jeg tenkte dette var på grunn av nytt sted, og jammen hadde jeg rett!

Fra å ri på skrittetur på pelham bitt, kan jeg nå løpe hvor jeg vil, og når jeg vil på gummi bitt, og hesten STOPPER når jeg ber den om det. Greit, bruker kanskje en liten meter på det, men han stopper!

Jeg er så utrolig stolt av gutten! Endelig kan han slappe av og gå rolig som et esel på tur.
Trenger ikke bekymre meg for at han plutselig løper her eller der, for han går der jeg ber han om å gå, og ingen andre steder.

ENDELIG ENDELIG ENDELIG :D :D

Her er et bilde av han og hestepasseren utenfor stallen :)
http://i15.photobucket.com/albums/a370/cstie/17275_420564255244_870400244_108789.jpg?t=12687649 64

Han er til og med blitt så snill at min kjære tør å sitte på :D
http://i15.photobucket.com/albums/a370/cstie/DSC00082.jpg?t=1268764912

Chem
16-03-2010, 23:46
;) Så flott!!

trineck
18-03-2010, 09:02
Så deilig! Bra jobba :)

Ajax
01-05-2010, 21:52
kjempebra!