PDA

Se full versjon : Hullemanstallen?

Silvershining
08-08-2009, 21:56
Er det noen som har informasjon om Hullemanstallen på Furnes/Jessnes (like utenfor Hamar)?
Som hvem som eier det, hvorfor det ble nedlagt, hva som ble drevet der, når det ble bygget o.l...

Blir glad for svar :)

Cheval36
09-08-2009, 00:20
Oj, ble nesten nostalgisk her... Hullemannstallen ble bygget tidlig på 70- tallet en gang av Franz Hullemann (nederlender). Hans datter var aktiv dressurrytter, og selv drev han med travere. Der ble drevet rideskole; dressur og sprang. I noen år var der stor aktivitet; NM i dressur ble holdt der, minnes jeg. På midten av 90- tallet var der fortsatt noen hester der, men rideskolen var avviklet. Hvorfor husker jeg ikke...

T.B.
09-08-2009, 02:24
Om Hullemannstallen har jeg følgende i sammenheng med historien om nl-hest i Sør-Norge:
"Frans Hullemann var en hestekar som samarbeidet med Dr. H.E. Torp, både med avl og oppstalling, opptrening og bruk av hestene. Navnet dukket opp i gamle avisutklipp og møtereferater.
Denne rideskolen har derfor på sin måte vært med på å utvikle nl-hesten til å vise seg som en solid brukshest, og har også vært en god formidler av alle de hester Dr. Torp avlet frem. Jeg tror mange hestekjøpere fikk et godt inntrykk av de hester som Hullemann trenet opp, og dermed ble solgt videre til gode og glade eiere."

Dette sitat er fra mitt hefte om "Historien om Nordlands/Lyngshesten i Sør-Norge" - skrevet til Avlslagets 25 års jubileum i 2000.

Om den nl-hesten jeg kjøpte av Dr. Torp i 1983 var utdannet ved Hullemannstallen, vet jeg ikke, men det er sannsynlig. Hun var da 18 år, men tydelig godt innridd - og innkjørt - så jeg kunne bruke henne til alt - særlig til terapiridning.
Ja, det er meget mulig at jeg kan takke Hullemannstallen for at jeg ble "frelst" på nl-hest, siden den første jeg fikk tak i var så godt skolert og hadde alle kvaliteter man søker hos en terapihest.