PDA

Se full versjon : Mitt første hjemmeoppdrag:D

Missy
10-11-2006, 12:19
I helga blir mitt første hjemmeoppdrag :shock:
Jeg skal hjem til ei dame med en nordlands åring og hjelpe henne med lederskap og respekt.

Jeg har jo hatt en del oppdrag,men da har det for det meste hvert folk jeg har kjent fra før eller som pappa kjenner.

Men så ble jeg da stoppet på felleskjøpet en dag,å damen spurte om det var jeg som drev med Horsemanship. Jeg ble jo helt satt ut med det samme, men svarte ja. Da forklarte hun om sin lille stae ponni og spurte om jeg kunne hjelpe henne,så nå skal jeg altså dit på lørdag.

Er så mye jeg må tenke på, jeg er ikke så flink til å forklare hvorfor jeg gjør alt jeg gjør, og det vil ta timesvis og forklare alt sammen, ikke bare seven games men holding, kroppspråk, logikk og rytme.

Men det blir en utfordring ,men så spennende det blir.

men ble skikkelig sjokkert når hun stoppet meg opp og sier hun har hørt om meg, å hadde fått råd om å kontakte meg! Meg liksom! Lille meg, men utrolig gøy er det da, men får litt prestasjons angst i grunn.

Jeg har sittet og notert det viktigste, og skrevet ut og lagt i en perm som hun får, slik at hun kan jobbe videre med samme teknikk.

Men hvor mye skal man da ta i betaling? Det vil ta noen kvelder før jeg får det som jeg vil. Jeg har jo erfaring og det vil ta mye tid og krefter,så jeg må vel ta noen kroner.

Hesten skal jo jobbes med grunntrening i level 1,og den har jo jeg i boks. Så det blir jo en lett sak, men jeg er litt dårlig når det gjeller og ta betaling for ting.

Hva syns dere? Skal jeg ta mye? times betaling eller betaling for hele treningsøkt?

Men jeg tar kunn betaling hvis hun er fornøyd, hvis ikke syns jeg det blir litt galt.

Noen som har noen meninger rundt dette?

Harneshaug
10-11-2006, 12:33
Hvor mye du skal ta kan jeg ikke si noe om, det aner jeg ikke! Ville bare ønske deg lykke til å gratulere deg som Trener (-:
Spennende, går sikkert bra!
Ikke vær redd for å ta betalt i alle fall, du ser hvor mye tid det vil ta ganske raskt går jeg ut i fra, og du må i alle fall! avtale en pris på forhånd!!!
For et helgekurs feks. betaler man jo 1000,- og da får man ikke mer enn 6t tilsammen på en helg SAMMEN med andre...
Du kan vel se ann damen og føle deg litt frem. I og med at det er ditt første oppdrag kan det jo være greit med positiv omtale og gratis reklame om hun blir fornøyd?
Du får finne en pris som ikke skremmer henne bort men heller IKKE gjøre det gratis (-:
Masse lykke til, artig!

LisaFi
10-11-2006, 12:45
Alltid gøy å bli ANBEFALT, vel! Gratulerer, håper det går bra med hesten, så du får deg litt reklame.
Aner ikke hva man pleier å betale for sånt, så det får du tenke ut selv.. ;)
Lykke til!

Missy
10-11-2006, 12:45
Det er akkurat det, jeg vil ikke skremme henne vekk. Jeg må jo ta betaling for å dekke kostnadene for og komme meg dit og for arbeide. Jeg vil vel bruke mere enn 6 timer skal jeg få et godt resultat, og det tar jeg meg tid til.

Har jo hjelpt mange og gjort det samme,men jeg bor en plass hvor alle kjenner alle, og alle hestefolk er liksom litt venner. Så blir nytt når en ukjent dame utenom byggda spørr.

Tenkte å ta 100kr hver påbeynte time,men jeg vet ikke. Kan jo variere hvor mange timer det tar, jeg har jo ikke møtt rakkern enda heller;)

Tusen takk for svar Harneshaug:)

Missy
10-11-2006, 12:47
Så ikke svaret ditt før etter jeg postet Lisafi;)

ja det er gøy,men litt sånn sjokk også;) Gleder meg som en unge:)

Harneshaug
10-11-2006, 12:51
Det synes jeg er en grei pris og strekker det veeeldig ut i tid går det jo ann å lage en pakke (-: MEN man SKAL betale for hjelp! Selv om man kjenner hverandre (-; Ellers blir det bare tull! Om man ikke gjør gjenntjeneste da...

Missy
10-11-2006, 14:23
uæ! Jeg skal dit i dag klokken 3. Hun ringte i stad og spurte om jeg fikk det til, og jeg har ikke noen andre planer,så jeg drar dit klokken 3.

Jeg skal plassere rompa foran pcn med en gang jeg kommer hjem, for å fortelle dere hvordan det gikk:)

Jeg har sommerfugler i magen;)

Therese
10-11-2006, 17:18
Lykke til (litt sent kanskje)! Utrolig gøy i allefall!

Hvordan gikk det?

Mari
10-11-2006, 17:28
Så gøy!

Fortell hvordan det gikk da! ;)

LisaFi
10-11-2006, 22:04
... Er`a der enda, tro`??? :D:D

Missy
10-11-2006, 22:19
Ja, det gikk ganske bra følte jeg. Dama var strålende fornøyd iallefall.

Jeg visste det var en åring jeg skulle handtere,men det jeg ikke visste var at det var en hingst. Han var stenhard og handtere,ga ikke etter for press før slutten på økten. Men det hadde visst vært en annen som drev med "horsemanship" der tidligere å prøvd men misslyktes kraftig, og hun hadde visst mere banket hesten dessverre, blir så sinna på slike.

Men iallefall, hesten rygget til slutt ved minste fase, og viket for press. Han senket hodet slikket seg rundt munnen og var utrolig rolig.

Eieren sa hun aldri hadde sett hesten så rolig. Han var itillegg redd for hodet sitt, og var vanskelig og få på grima,men dette løste deg til slutt. Jobbet med og ta grima av og på, og gnidde den over hele han, for så og gni når den kom på.

Det ble rett og slett en suksse,men det vanskligste oppdraget jeg har hatt hittil.
Hesten fotfulgte meg uten tau på slutten, og slikket seg og var utrolig rolig. Det var helt utrolig, hadde ikke trodd det skulle gå så bra, siden han viste lite tegn til å gi seg til og begynne med.

Ga henne parelli filmene mine, slik at hun fikk se på de, til neste gang jeg kom. Greit og få se hvordan det skal se ut til slutt.

Var kjempe gøy, skal dit igjen for å hjelpe henne i gang med samme metode, slik at hun kan få til mestring.

Hesten ble jo så god. Fikk stryke han over hele hodet, ta av og på grime. Han samarbeidet rett og slett til slutt.

Jeg holdt på i 3 timer for å få han slik,men er langt fra ferdig med denne rampen;) Gleder meg til og leke videre med han, dette var direkte spennende og lærerikt.

Tok foresten 100kr timen.:)

Gjest-
10-11-2006, 23:09
så spennende! vil gjerne høre mer om dette her, ganske interessant for meg :) Har jo tenkt å begynne med parelli lvl1 om ca 2-3 uker på min åring :D

Lene Th.
10-11-2006, 23:15
Gratulerer Missy! :D

Må innrømme...selv om jeg ikke kjenner deg, så er jeg stolt av deg nå!
Ikke værst begynnelse på en trener-karriere dette... :wink:

Hanna
11-11-2006, 00:26
så bra! ja enig, lene, blir liksom litt stolt, sånn "en jeg vet sånn ca hvem er gjør det bra i horsemanship", hehe. litt rart men sånn er det noe!
grattis og lykke til videre!!

LisaFi
11-11-2006, 01:05
Så bra at det gikk så fint! Bestandig en liten lettelse, når ting faktisk går som en har tenkt... ;)

Men har en tro på det en driver med selv, så tar det som oftest ikke så lang tid å overbeise en liten tass som bare har vært et år i verden... Det er det takknemlige med unghester, de har ikke årevis med blandete erfaringer som en må "jobbe seg igjennom" før en kommer til "kjernen".
Alt ligger mer oppe i dagen, og er enklere å "komme til".

Åh, jeg ELSKER unghester! ;)

Og seff, grattis med suksess!

Missy
11-11-2006, 01:57
Tusen takk:)

Dette blir utrolig spennende videre, skal jobbe frem denne hesten godt sammen med eier. Men hadde ikke trodd hingstebassen skulle gi seg, fy f*an så sta, har aldri sett maken. Han bukket og sto i det da jeg skulle ha han til å rygge,men jeg ga litt omph som LisaFi så fint kaller det;) Så gikk det da bra tilslutt.

Han hadde jo en utrolig vakker personlighet som kom til synet til slutt, da ville jeg jo nesten ikke dra fra gutten. Han skulle bare ha kos og fotfulgte meg rundt, lot meg gjøre det meste. Fra du rører ikke meg, du kan ikke bestemme over meg, sånn spirit aktig, til jeg gjør hva som helst , sånn silke svarten aktig;) Utrolig gøy.

Morsomt at teknikken fungere på til og med unge hingster,det hadde jeg ikke trodd egentlig. Vet ikke helt hvorfor, men hadde liksom ikke trodd jeg skulle roe ned en hingst på denne måten i løpe av 3 t.

Og han var vakker skal jeg si dere, rød med snøhvit man ,direkte nydelig.

Jeg brukte mye friendly game og det var nøkkelen inn i hans hjerte. Han tok ikke ting tregt,men bare rett og slett ikke ville. Men så gikk det til slutt.

Jeg ble selv minnet på hvor viktig fase arbeidet er,for det fikk jeg virkelig se med denne karen.

Gleder meg til og samarbeide videre med hest og eier, de var begge fantastiske vesner, så jeg var heldig der. Ikke så særlig og få første "skikkelige" oppdrag med ei heks av en eier.

Skal holde dere oppdattert!

Og lene, det er bare du spør så mye du vil;) Jeg er jo ferdig med Level 1 og har fått prøvd en del utfordringer innen det;) Desuten syns jeg det er døds gøy:D

Gjest-
02-12-2006, 17:32
Ja nå har du kanskje fått trent litt mer på denne hesten? :) Hadde vært koselig å se en liten oppdatering, spennende med sånt her ;)

Missy
04-12-2006, 12:16
Det har jeg faktisk:) Hadde helt glemt denne tråden, har vært fullt opptatt med flytting nå:p
Men har vært til denen damen og hennes hingst, og han viser stor fremgang. Denne damen har også en datter som også nå klarer og håndtere hesten. Jeg har gjort det jeg har blitt bedd om, hesten er trygg og samarbeider med meg. Det som er oppgaven nå, er å få de til å lykkes, at de bruker samme språk og klarer og føre et samarbeid og et lederskap. Nå bruker jeg ti på å lære hun hvordan hun skal bruke fase arbeide, hva NH er, hvordan hun skal forholde seg til enkelte situasjoner osv.
Skriver mere senere, sliter litt emed pcn her på skolen, hele sjermen hakker :???:

Gjest-
04-12-2006, 12:19
Venter spent på fortsettelsen. Men ser jo ut som dette er suksess ;)