PDA

Se full versjon : Nå er Nina SINT!

Kurre
08-11-2006, 12:24
Nå er jeg sint.
Nå er jeg virkelig eitrande forbanna lynende sint!

At X synes hesten min er et ubrukelig møkkadyr får være hans greie.Det kan han synes alt han oirker og makter og ønsker MEN at han bruker sine kurs til å sitte og slenge usannheter og dritt om den,vitner om ufattelig lavmål fra en som skal være utdanningsansvarlig og har såpass med makt som den fyren har.

Folk hører på ham,de tror jo faktisk på det han sier og den "statusen" han har bygget seg opp i dette meget lille miljøet vårt gir ham da tydeligvis rett til å tråkke godt på de som er så INNMARI teite at de liker den hesten de har og GUD FORBY ønsker å ha et avkom etter den.

Jeg viste ikke hesten min på avlsvisning fordi jeg trodde jeg skulle snu avlsNorge på hodet.
Jeg viste ikke hesten min fordi jeg er så dum at ikke jeg vet det er bedre hester der ute.
jeg viste den fordi det var GØY (skulle i hvertfall vært) og fordi jeg MÅTTE om jeg skulle kunne ta et avkom etter ham,som jeg faktisk gjerne ville ha.

Puh...

Altså,
På et kurs for et par uker siden satt X og fortalte til STOR forlystelse om denne hingsten som var vist 7 ganger og endelig greide å skrape seg gjennom 18 år gammel,såvidt godkjent og som aldri burde fått være hingst i det hele tatt,blant annet fordi den hadde for lav BLUP.
Dette gjaldt altså Árvakur.
Han kunne vel lært seg fakta først?
om han ønsket å være stor kar på min og hesten mins bekostning liksom?

Jeg VET at hesten min var gammel da jeg viste den,men som sagt før,det er en grunn til at vi viser hestene våre og ikke alle har tenkt å ta frem en ny avlsstjerne...Noen av oss er mer jordnære enn som så.

TUSEN TAKK X.Jammen steg du i gradene hos meg nå.

jeg kan LOVE at jeg skal ta en prat med den mannen.Faen skjære så eitrande sinna jeg er.

Han får tråkke på meg,men på hesten min? Drittgubbe. Hadde det enda vært sant,men å føle behov for å ljuge om andre for selv å være "kulest i byen"?

Det er nettopp denne typen ting som gjør Islandshest miljøet til en sånn "eliteklubb" som det er blitt nå,der det kun skal være plass til noen få utvalgte med sine spesielt utplukkede hester.

Det er nettopp sånne ting som gjør at man IKKE tør å vise hesten sin på visning og få en dom på det av redsle for å istedetfor å få litt støtte og oppmuntring heller bli ledd av og latterliggjort i ettertid.

Er man dommer og diverse, så bør man holde seg for god til slikt.
Hva man mener privat får så være,men offentlig trenger man ikke tråkke på andre for å få frem et poeng.

Det å ha den stillingen X har gjør at man SKAL være mer forsiktig med hva man sier enn om man bare er en "hvermannsen".

Sint,såret og skuffet!

Edit: Fjernet et par ufine og unødvendige oppgulp fra kampens hete.

Silje og Tindra
08-11-2006, 12:34
Beklager at jeg måtte moderere litt, Kurre. Ta navn og slikt via PM, du :-)

Silje og Tindra
08-11-2006, 12:35
Jeg trodde slikt var en.. kjærringting. Huff. Vet ikke hva jeg skal si jeg :-/

Rosita!
08-11-2006, 12:38
Nei,huff da...
At slike folk kan si noe sånn,det hadde jeg aldri trodd :(
Så ja,ta en snakk med ham og la ham få høre!

Kurre
08-11-2006, 12:38
Vet du hva?
Dette er en uttalelse han har kommet med offentlig,på et NIHF arrangert kurs og da synes jeg virkelig mnavnet kunne få stå.

Cecilie_Stormur
08-11-2006, 12:42
synes du bør skrive en aldri så liten notis til NIHF!

Anita&Svarten
08-11-2006, 12:45
uff.. skjønner at du er sint.. sånn er det nesten alltid her ute når det kommer nye hester.. i "oppstarten" er de alltid slik som x satt og sa om Kurre.. (så klart ikke helt likt, men samme greia), bare at her får man slengt i trynet at hesten burde gå rett på slakteriet, i en meget ufin tone.

Men så går det seg liksom til på et vis.. selv om det enkelte plasser foregår hele tiden når man kommer med hesten sin.. at de snakker om at de ikke skjønner at vedkommende gidder å sitte med den hesten, hvor dårlig den er osv.. selv om de fleste her ute egentlig ikke behøver noe mer enn en "vanlig" hest.. (så mesteparten her ute er jo nettopp det.. til noen store "fortvilelse"), og eierne er jo godt fornøyd med hestene sine, men det holder tydeligvis ikke.. det er DE (som snakker) som skal være fornøyd..

Shadowfax
08-11-2006, 12:45
Enig med Cecilie. Skriv et brev til forum du ;) Veir ikke om det hjelper eller om de i det hele tatt vil trykke det, men uansett.. Noen får i hvertfall lest det..

Cecilie_Stormur
08-11-2006, 12:49
kan jeg sladre til pappa? :roll:

Elisabeth E
08-11-2006, 12:49
Velkommen i klubben.... :roll: :?
Er det ikke gøy!?

Og ang dyrking av "eliteekvipasjene" og deres trenere, så trenger NIHF et skikkelig spark i ræva, for de må skjønne at det er BREDDE som gjelder i organisasjonen, ikke ass licking av de 10 - 20 gode (og mange av dem "kjøpte"...) ekvipasjene vi har i landet...

Det ble lagt fram et forslag om å gjøre st.hans stevnet til et "bredere" stevne uten kvalik og litt mer pinse-aktig, pga den lave påmeldingen det har vært til stevnet, altså legge opp til litt mer bredde i sporten.
Blankt nei fra diverse mennesker litt oppi systemet , "for det var virkelig ikke nødvendig, alt var jo fint som det var"...

ÅÅÅHR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sigrid
08-11-2006, 15:02
Uff, det er dårlig gjort!

Kurre
08-11-2006, 15:48
kan jeg sladre til pappa? :roll:

Sladre til Pappa du!
Nina liker Cecilies pappa...han er kul!

Cecilie_Stormur
08-11-2006, 15:58
Awoppii yay... :lol:

Hanna&Brá
08-11-2006, 16:34
Drittsekk!!
Forsåvidt enig i at når han kan snakke sånn om din hest på et offentlig kurs, kunne også navnet fått stå... Mende fleste aner vel hvem det er snakk om..

Jeg skjønner ikke hvorfor noen skal henge seg opp i Kurre og hans karakterer! Han drar jo ikke en gang en haug med damer, så hva er da poenget med å bry seg?!?! Som du sier Nina, så gjorde du det for GØY, og for at DU skulle få et avkom etter en hest du er glad i på lovlig vis.. Så kommer det da også en og annen hoppe som skal bedekkes med Kurre, det er jo kjekt å få inn noen slanter på det, også er det jo litt hyggelig også. Men jeg tror ikke det kan gjøre noe, Kurre senker nok ikke kvaliteten på islandshestene i Norge generelt med sine få føll, han hever nok heller ikke kvaliteten, men det er jo også greit.
Forhåpentligvis har kvaliteten på de hestene som blir kåret i dag steget, så de er bedre enn de som ble kåret for 15 år siden, men mange av de hestene som ble kåret for 15 år siden går fortsatt i avlen i dag, og DET sies det ikke noe på?!?! Hadde de kommet i dag hadde de kanskje ikke nådd gjennom nåløyet.

Nei, jeg synes det er dårlig gjort å si sånt.. Hvorfor gå i mot en privatperson som deg?! Hadde det nå en gang vært noen av "de store" som hadde vist en sånn hest så(som kanskje var en treningshest de hadde tatt inn), men lille Nina fra utkant-Vestfold... Hmmmm... Altså det er dårlig gjort uansett, men det er enda mere dårlig gjort når det er din egen hest som du er glad i.. Og såpass bør de vite..

Det å konkurrere islandshest blir ikke akkurat noen breddeidrett når man blir ledd av hvis man prøver..
Da er det ikke rart at folk gruer seg til å vise hestene...
Jeg har stilt flere vanlige hester, nordlandshester, og det er det jo stort sett helt vanlige folk som gjør, skal ikke nekte for at det å vise Freyja høres betraktelig mere skummelt ut!!

Lopke
08-11-2006, 16:56
hmm.. skal huske på det..

Nina: gi den så det smeller igjen. Det er på tide at noen mennesker får vite hvor bedritne de egentlig kan oppføre seg..

Nå er ikke jeg i dette miljøet regner jeg med.. kjenner ei mannen. Men støtter deg for det! Ble sur på dine vegne!! :(

Go Nina.. og Arvakur

embla
08-11-2006, 17:25
Hei!

Skriv for all del et leserbrev til Forum om dette!!! Men gjør det når du har roet deg litt ned, og skriv det på generelt grunnlag. Sånn litt hva slags forening ønsker vi, hva slags miljø, hvor velkomne er alle, hvilke verdier er viktige for oss osv osv.

Ikke trekk inn dyre hingster kjøpt fra Sverige, eller hinting om hesteeiere med mer penger enn vett. Slikt virker bare som misunnelse og gjør deg lite troverdig, men veldig barnslig og sutrete.

Denne hr X (som vel alle har skjønt hvem er), har gått laaaangt over streken. Han er ansatt av NIHF og ett av deres ansikt utad, og slike uttalelser bør gjøre at han kalles inn på teppet der. Det er desverre ikke første gang folk med makt og posisjon er sleivete i kjeften og har det moro på andres bekostning innad i vårt knøttemiljø.

Det vi trenger aller mest er at noen tør å dra igang en diskusjon, fordi dette er kjempeviktig. Så sett igang og skriv et skikkelig inlegg, ta så en tlf til redaksjonen i Forum og forklar greia. Så tenker jeg det kommer på trykk.

Stå på!! :D

-embla-

Silje og Tindra
08-11-2006, 17:26
Jeg minner om forumreglene:

5. Ikke legg ut fullt navn på personer, med mindre det er i en positiv betydning. Tråder som negativ omhandler navngitte personer, vil bli slettet.

Å identifisere personer ved navn eller andre avgjørende kjennetegn er ikke lov - forumreglene gjelder for alle. Om "alle har skjønt hvem det er" er likegyldig, det skal ikke nevnes navn eller på annen måte identifiseres likevel :-)

Kurre
08-11-2006, 17:30
Noen ganger tror jeg det hadde vært bedre om han IKKE hadde blitt kåret,jeg...
Fy skam meg som har en hingst som avlsrådet mener er bra nok når ikke "de som betyr noe" gjør det.
For det holder ikke med "sånne" karakterer,det må være "sånne".

Nå var jeg akkurat ute på tur med denne lille så omdiskuterte hesten...tøltet på tur...sakte og fort og riktig fort...et par passstrekk...noen travstrekker...
Mjuk som ei katte,lydigere enn noe annet jeg har sittet på,klokkerein i takten,alle overganger sitter der de skal,ørene så langt forover at de neste hopper ut av luggen konstant...ikke et slag med halen i protest,ingen tunger som må bindes fast,han trenger ikke å kontrolleres med gramantøyler for at man skal tørre å ri ham på tur,kan dundre avgårde på det jeg måtte ønske av underlag og den er like rein i beina etterpå...

Hva har den hesten gjort som skal plage folk så innmari da?
Hvorfor skal den være så mye verre å vise på en avlsvisning enn mye av det andre rare som har vært ute?

Er det SÅ ille at jeg vil ha et avkom etter den?

Jeg skjønner jo nå at jeg burde ikke ha tenkt at jeg skulle gjøre ting lovlig,men heller "buskavlet" litt. MYE bedre det,så slapp jeg å besudle Seljord med min grusomme ,men akk så godkjente hest.

Harneshaug
08-11-2006, 17:48
Nei men i alle dager? Hva e rdette her da... Ikke er jeg inne i noe som helst islandsmiljø men det virker jo for så vidt greit.
Etter å ha lest en del tråder her virker det som det er et miljø man kan klare seg uten, nå tenker jeg på det negative som kommer frem, de som ødelegger for alle andre.

Virker som målet er å være like hissige som ponnisene?
Kommer ikke over bilder av folk som rir hesten på rumpa! Bitt som river i munnen, strøkne ører og rullende øyne...
Betyr lynne ingenting i avel lengre? Som sagt har jeg ikke peiling men hva i alle dager har en annen person med å irritere seg over at du har fått en hingst kåret? Det er vel for svarte ikke hannes problem!
Får ikke folk velge selv hvilken evt. hingst de skal bruke da? Om det er slik at det skal sitte noen yppertsteprester på toppen og styre islandshesten sin utvikling her i landet ene og alene er jo det veldig ødeleggende for rasen.
Det vil det være om det er snakk om isis eller fjording.

Det triste er at Islandshesten, den vakre nøysomme, tøffe og hardføre lille arbeidshesten er på tur å bli gjort om til showhest og DET er trist.
Lengre unna showhest kan man vel neppe komme, men slik er det... Penger styrer og ødelegger både mennesker og dyr. (dessverre)
Bare trist dette..

Cecilie_Stormur
08-11-2006, 17:55
Kommer ikke over bilder av folk som rir hesten på rumpa! Bitt som river i munnen, strøkne ører og rullende øyne...
Betyr lynne ingenting i avel lengre?

Ehm... islandshesten skal gjerne sitte på hekken i tølt... Bitt som river i munnen osv. har vel ikke altfor mye med saken å gjøre?

På visning teller lynne en god del, og har en egen karakter. Så den betyr endel...

Kurre
08-11-2006, 18:02
Hei!

Skriv for all del et leserbrev til Forum om dette!!! Men gjør det når du har roet deg litt ned, og skriv det på generelt grunnlag. Sånn litt hva slags forening ønsker vi, hva slags miljø, hvor velkomne er alle, hvilke verdier er viktige for oss osv osv.

Ikke trekk inn dyre hingster kjøpt fra Sverige, eller hinting om hesteeiere med mer penger enn vett. Slikt virker bare som misunnelse og gjør deg lite troverdig, men veldig barnslig og sutrete.

Denne hr X (som vel alle har skjønt hvem er), har gått laaaangt over streken. Han er ansatt av NIHF og ett av deres ansikt utad, og slike uttalelser bør gjøre at han kalles inn på teppet der. Det er desverre ikke første gang folk med makt og posisjon er sleivete i kjeften og har det moro på andres bekostning innad i vårt knøttemiljø.

Det vi trenger aller mest er at noen tør å dra igang en diskusjon, fordi dette er kjempeviktig. Så sett igang og skriv et skikkelig inlegg, ta så en tlf til redaksjonen i Forum og forklar greia. Så tenker jeg det kommer på trykk.

Stå på!! :D

-embla-

Hehe...har skrevet en liten blog og der var jeg nok litt lenger end på bakken.
Her inne kom det nok litt mer oppgulp enn det som sunt er.

Jeg er fremdeles sint og brevet inn skal nok skrives,men må forfattes på en litt annen måte og med "noe" lettere penn...

Hanna
08-11-2006, 18:03
*slår slemme mannen i hodet med noe hardt*

Kurre
08-11-2006, 18:05

Ehm... islandshesten skal gjerne sitte på hekken i tølt... Bitt som river i munnen osv. har vel ikke altfor mye med saken å gjøre?

På visning teller lynne en god del, og har en egen karakter. Så den betyr endel...

Nei,lynnet teller IKKE på visning.
ikke snakk om.
Jeg vet at det gis karakter for det og at det "liksom" bedømmes,men det er TULL!
I hvertfall om høy karakter for lynne skal bety en trivelig letthåndterlig og arbeidsvillig hest som oppmerksomt og våkent følger eier/handler.

Akkurat den biten er allikevel litt utenfor dette her,så jeg skal ikke trekke det lenger.
Kunne sagt mye om hvordan hester ris og hva som ser trivelig og ikke ut,hva som er FOR mye tøylebruk,feil bittbruk,feil neserembruk etc,men ikke her,ikke nå.

Måne
08-11-2006, 18:15
Vet du, Nina. Om Dimma hadde vært aktuell for avl, så hadde Árvakur vært på lista. Nettopp på grunn av lynnet, mykheten, at han er bygd i oppoverbakke. Nå vil jeg ikke avle på Dimma da, såpass selvinnsikt har jeg, hun er ikke noe avlsdyr. Men hvis ... Jeg liker Árvakur!

*Trøsteklappe Nina.*

Cecilie_Stormur
08-11-2006, 18:27

ikke snakk om.
Jeg vet at det gis karakter for det og at det "liksom" bedømmes,men det er TULL!
I hvertfall om høy karakter for lynne skal bety en trivelig letthåndterlig og arbeidsvillig hest som oppmerksomt og våkent følger eier/handler.
.

Står ingenting om det er dårlig eller godt lynne som bedømmes da! :wink: Men det bedømmes og teller

embla
08-11-2006, 18:56
ikke snakk om.

:lol: :lol: :lol: Hissigpropp! Mon tro hva du hadde fått for lynne nå :lol:

Selvsagt bedømmes det. Der og da, de minuttene dommerene ser hesten i dom. Men ikke alle de tusen gangene hesten er grei hjemme og fantastisk velfungerende på tur/kurs/stevner.

Lynne/viljekarakteren står alltid i forhold til prestasjonene, vel og merke. Får hesten 6 for de fleste gangartene, kan bare ikke lynne/viljekarekteren bli høy. Det hjelper ikke i hesteverden å si at jeg vil, jeg vil-men får det ikke til.

Det er også lynne og vilje. Eller kanskje bedre energi og samarbeidsvilje. En proff rytter med en proff visning kan klare å kamuflere dårlig lynne. Et pluss for rytteren, men et minus for avelen, da hesten får en karakter som ikke gir det rette bildet av en egenskap.

Ting som trekker ned lynne/viljekarakteren:

*Hesten er uvillig, lat.
*Hesten er engstelig og spent gjennom hele visningen.
*Mye halevifting.
*Hesten stikker, f eks i forbindelse med at den nekter å gå pass, eller spretter opp av pass og stikker. Eller bremseløs etter galoppvisningen.
*Hesten går mot rytterens innvirkninger, eks drar tøylen fra rytteren eller går mot bittet på andre måter.
*Hesten er en dust i eksteriørdom, ukonsentrert, respektløs osv

Ting som trekker opp:

*Hesten er villig og energisk, og går like mye fram begge veier på strekket.
*Hesten virker modig
*Hesten jobber med rytteren, er ivrig etter å gjøre det den blir bedt om. Eks tempoforandringer, passlegninger
*Hesten er ikke spent, men våken, og virker glad. Utstråling.

Så er det opp til dommerene å prøve og setter den riktige karakteren på dyret i løpet av den korte tiden de har til rådighet.

Det har vært en diskusjon på Island bl a, om tiden ikke er inne for å kutte ut vilje/lynne karakteren. Ett av hovedargumentene er at disse psykiske egenskapene ofte gjenspeiler seg i de andre prestasjonene. Og at det er så vanskelig å dømme på så kort tid.

embla

Kurre
08-11-2006, 19:08
Skal jeg dømmes for lynne som de hestene jeg tenker på ville jeg ligget opp mot 9...nemligh! :twisted:

Under bedømming kan nevnes ting som..
Hvilken effekt får 2 meter mann som tar et tak i tøylen i forhold til for eksempel en liten Camilla MH?

Hvor mye tunger kommer over og ut på tur om de bindes fast?

Nei,hadde det vært ridende dommere,så kunne jeg ha akseptert at lynne/vilje karakteren var satt,men når det skal bedømmes ut fra hva man ser akkurat der og da?
Nope! Blir feil.

Tenker på de rasene som har slikt som "100.dagerstesten" eller bare som dølahestene her til lands,der hestene står oppstallet og blir observert over flere dager også UTENOM banen/selve visningen.
Da kan man si man vet hvordan hesten er.

Cecilie_Stormur
08-11-2006, 19:12
De sjekker forøvrig tunger Nina...

Kurre
08-11-2006, 19:16
Tja,sjekket ikke minsin...

Shadowfax
08-11-2006, 19:20
Tja, diskusjonen som embla nevner på Island går vel på å kutte flere karakterer, legge til karakterer for sakte tølt, galopp som tellende samt å la bygning/rideegenskaper telle 50/50..
Tror også det er snakk om å høyne vektfaktoren på passen. :) det liker vi.

Tror faktisk, Nina, at jeg har overhørt denne x i å si noe av dette om din lille.. var vbel på visningen det, ja.. Husker ikke helt hva som ble sagt og til hvem, men var i nærheten og var temmelig irritert husker jeg..

Kurre
08-11-2006, 19:24
Når man står i en viss stilling,så forplikter man seg til å "oppføre seg bedre enn andre"...
Enkelte ting gjør man bare ikke.

Shadowfax
08-11-2006, 19:27
Denne gikk vel også litt over streken på en viss samling før VM i fjor også...

Husker Rune var litt pisst en stund..

Flashback
08-11-2006, 19:28
Uff og huff, Nina! For en trasig person! (Trenger du noen til å skjelle personen ut, så er nummeret mitt å få på PM >:] Mohahaa!) Men fra spøk til alvor; Folk kan da ikke holde på slik? Dette blir for teit.. Slikt blir jeg irritert av, selv om det ikke handler om meg. Nei uff og huff er ute å går.. Stå for din sak, Nina :D

embla
08-11-2006, 19:31
Hvilken effekt får 2 meter mann som tar et tak i tøylen i forhold til for eksempel en liten Camilla MH?

Nemlig, miljøfaktorene er avlsbdømningens verste "fiende". Men sånn er det nå en gang. Er liksom ikke så lett å sende hestene opp og ned strekket alene med beskjed om å vise alle gangarter... Eller få en og samme rytter til å vise alle hestene...i verden :)

Du kan jo sette sånne spørsmålstegn ved alle karakterene. Hvilken effekt får tølten om Stian P viser den i forhold til Kari Glup som aldri har ridd en visning før, bare klubbstevne i gompeland....? Eller karakter for høver om klauvebeskjæreren til kubonden har slått seg løs med vinkelsliperen... Er vel bare fargen på hesten som ikke lar seg påvirke i noen retninger av oss mennesker. Dvs, det lar seg også gjøre, men det er iallefall ikke lov!

Det er tydeligvis enkelte hester du hinter til som har fått altfor høyt for lynne på en eller anne avlsutstilling. Kanskje oppførte beistet seg såpass at det dårlige lynnet som du kanskje kjente til, ikke ble avslørt?

Har vist endel hester gjennom åra, både gode og dårlige. Og også mens det enda var ridedommer. Syns ikke det var noe bedre, ble ikke noe riktigere bedømning av den grunn. Men det kan hende var fordi ridedommerene rett og slett ikke var flinke nok og hadde nok erfaring.

Er det noen som binder tunge på visningene? Det har jeg aldri sett. En går jo rett til sjekk så fort siste strekk er vist, så det syns jer er rart om noen tar sjansen på.

Syns faktisk ikke det gis så mye feil karakter på lynne/vilje, men for all del, det skjer innimellom

embla

Shadowfax
08-11-2006, 19:36
Tja, å binde tunga er det nok noen som gjør.Man går i beslagskontroll, ja, men jeg har aldri opplevd at det sjekkes noe annet enn vekta på bootsen og tykkelse/bredde på skoen..
Synes også de stort sett er flinke med å sette karakterer for vilje, lynne.
Det man gjerne ser, er vel heller at det burde vært mulig å endre den karakteren i oversiktsvisninga.. I og med at den karakteren er satt så dukker det av og til opp noen litt andre sider av noen av de søte små..

Cecilie_Stormur
08-11-2006, 19:42
selvsagt; all vilje er ikke god vilje. tror derfor jeg aner hvem nina sikter til.

enig med deg embla. synes dommen hesten får er fortjent. er mye mer fair-play på visning enn på stevner.
selvsagt vil det være en forskjell på dommen hesten får om stian rir hesten eller om man rir hesten selv. men det har jo rett og slett med at rytteren klarer å få det beste ut av hesten. og det er jo bra. selv skal jeg vise hesten min selv, skulle gjerne latt en proff gjøre det så lille Rin fikk en høyere dom, men pengene strekker ikke til.

tunga til Keilir ble forøvrig sjekket på visningen i 2005. skal nevnes at ingen sjekket noe som helst på Rin. Han i beslagskontrollen gadd ikke fordi jeg red med quartboots. Hvem som helst kunne ha putta bly oppi de, men det får han jo aldri vite om han ikke sjekker. (ikke det at jeg gjorde det, siden hesten min er travaktig)

Kurre
08-11-2006, 19:43
Ridende dommere var før min tid,så jeg bare håpet det var bedre tilstander den gang...
Trist at det ikke var slik.

Ang tunger og slikt,alt er lov så lenge det ikke oppdages? Er det ikke slik?
Tydeligvis,for det var ikke et høystrå jeg så plukket ut av en stk hestemunn i en boks på en visning.
Og min egen ble kun sjekket etter Lørdagen,ikke da jeg red Søndagen.

Jeg skulle så ønske at det ikke var slik,men har ikke fler illusjoner.

Og farge...var du på Nordisk iår? Ikke alltid like lett å holde svart hest svart i sommersola? Avog til trenger man litt hjelp og det som ikke oppdages...er lov.
Nå synes ikke jeg akkurat slikt har noe å si,mer fjollete enn galt,men det skjer altså.

Rett rytter har enormt å si for hvordan en hest blir vist,MEN så lenge det er lov for "Kari Gomp" eller "Nina F" å vise sin hest,så synes jeg faktisk vi skal få lov til å gjøre det uten å bli brukt som underholdning i kurssammenheng etterpå...

Nå gikk dette mest på hesten min,men siden jeg var den som var så teit å ta den med,så kan man si det var meg også.
og for all del,jeg tar ikke meg selv høytidelig (bare hesten min... :evil: ) men for andre kan sånt være desto mye verre,
og så lenge det i allefall SIES at vi skal ha et inkluderende miljø,så...men det er kanskje bare på papiret...

Måne
08-11-2006, 19:46
Synes de har snakket så pent om å få mer bredde i islandshestmiljøet så lenge jeg har holdt på med islandshest. Og det er 10 år nå ... Men skjer det noe? Synes det bare har blitt verre, jeg.

Shadowfax
08-11-2006, 19:51
Hehe, tror dette med ridende dommere ble avslutta etter at det skjedde et ganske festlig uhell i Seljord en gang.. En eller annen spinnvillig hest som løp ned noen skilt og sånne ting ;)

Huff... det er ALLTID noen som skal ødelegge...

Ina&Gydja
08-11-2006, 20:18
Jeg skjønner helt klart at du er sint!
Jeg og hater slike folk! Jeg var på ett kurs en gang og da var de som hadde kurset, de virket ganske sure på meg, men jeg vet rett og slett ikke hvorfor. Kanskje fordi jeg har en islandshest som ikke har skikkeli tølt og ikke oppfører seg helt normalt? Jeg hadde fortalt de litt om hesten. Men når jeg snakket med de, var det ikke alltid jeg fikk svar tilbake..Jeg følte det som om jeg var i vegen.. Det er rett og slett ikke slik det skal vere på ett kurs! Da skal man oppmuntre hverandre og støtte hverandre istede for å hakke ned på alt og alle..

Slike ting skal man ha for seg selv, og ikke si det offentlig på ett NIHF-kurs! Det går bare ikke an... Man burde bli straffet på en eller annen måte..
Selv om du har en hest som ikke kostet mer en 30 000 - 40 000 og ikke har høye løft, betyr ikke det at han bare kan undervurdere hesten av den grunn..Viss hesten fungerer for eier har ikke det noe å si.. ;)

Islandshesten kan brukes til så mangt :) Det er det som er så bra med den :) Selv om hesten ikke har høye løft kan den vel brukes til noe annet ;) Sprang f.eks? ;)

embla
08-11-2006, 20:53
Rett rytter har enormt å si for hvordan en hest blir vist,MEN så lenge det er lov for "Kari Gomp" eller "Nina F" å vise sin hest,så synes jeg faktisk vi skal få lov til å gjøre det uten å bli brukt som underholdning i kurssammenheng etterpå...

Ja men det er jeg da helt og totalt og fullstendig enig i :) Og det er derfor jeg mener at dette kan du gjerne gå litt videre med. Eks Forum. Men det er litt vanskelig, kan lett bli sånn der "han sa...." "hun sa....". Så derfor må det bli mer på generelt grunnlag.

Når det gjelder din hest, er det vel forrige eier som har lagt litt opp til vitsingen på din bekostnig nå. Det er vel ikke å overdrive og si at den var vist endel ganger, og ikke spesielt godt. Derfor burde det vel heller være motsatt nå, gratulerer og klapp på skulderen til deg.... Men sånn er det altså ikke. Så ikke da han gikk i dom og ble godkjent (var det du som red da?), men har sett han senere og må si at han aldri har gått så godt som nå med noen av sine tidligere ryttere.

Veldig følsomt emne , det med folks hingster. Er visst verre å si noe galt om dem, enn å si noe galt om unger eller ektefeller. Det må likevel være takhøyde for å kunne diskutere hingster, både det som er positivt og det som ikke er så bra, uten at eieren flyr i lufta. Jeg vil ha rett til og mene noe om andres hingster og til å kunne uttale meg om egenskaper ved hesten jeg ikke er så begeistret for, ikke bare syns at " å, den er så fin..."

Men når det er sagt, så gjentar jeg meg selv og sier at Hr X virkelig gikk altfor langt. Fordi han er i den stillingen han er og dette ble sagt i et NIHF arrangert kurs så vidt jeg skjønner. Og ikke minst måte det ble sagt på; latterliggjøring og håning.

Hehe, tror dette med ridende dommere ble avslutta etter at det skjedde et ganske festlig uhell i Seljord en gang.. En eller annen spinnvillig hest som løp ned noen skilt og sånne ting

Wow, ja det var ikke så pent. Trøsturdatter som skrelte av dommeren på et skilt. Den fikk vel 6 for lynne eller enda mindre. Den var snill hjemme, da. Likte bare ikke at noen krevde noe av den :roll: :roll:

embla

Shadowfax
08-11-2006, 21:04
Hehe, tror dette med ridende dommere ble avslutta etter at det skjedde et ganske festlig uhell i Seljord en gang.. En eller annen spinnvillig hest som løp ned noen skilt og sånne ting

Wow, ja det var ikke så pent. Trøsturdatter som skrelte av dommeren på et skilt. Den fikk vel 6 for lynne eller enda mindre. Den var snill hjemme, da. Likte bare ikke at noen krevde noe av den :roll: :roll:

embla[/quote]

Ja, jeg opplevde det ikke, men har blitt fortalt det av folk som var der.. huffameg... Forsåvidt greit nok at de slutta med det, kanskje..
Skulle likt å sett noen teste viljen til Spidlingen.. :roll:

Harneshaug
08-11-2006, 21:12

Ehm... jeg mente RYTTEREN ikke hesten! Har hatt islandshest siden -79, reiste mye rundt på stevner å så på på hele 80 tallet, så aldri noen som red slik som det har vært lagt inn bilder på her...

Det jeg mente var at man kan tvinge en hest i å gå i en unaturlig form og om det skal være standarden vil de ikke nå opp de som holder seg for god til å bruke slike midler.
Dermed kan en hest som fortoner seg som naturlig, slik den SKAL være, virke "dårligre" enn en hest som blir manipulert.
Ble det klarere nå?

Cecilie_Stormur
08-11-2006, 21:15
å, at rytteren sitter på rompa til hesten. ja, nei da henger jeg med. trodde du mente at det var så ille at hesten tøltet med bakparten innunder seg jeg...

Harneshaug
08-11-2006, 21:37
He he... nei selvfølgelig ikke. Uttrykte meg nok litt klønete (-;

Elisabeth E
08-11-2006, 22:50
Veldig følsomt emne , det med folks hingster. Er visst verre å si noe galt om dem, enn å si noe galt om unger eller ektefeller. Det må likevel være takhøyde for å kunne diskutere hingster, både det som er positivt og det som ikke er så bra, uten at eieren flyr i lufta. Jeg vil ha rett til og mene noe om andres hingster og til å kunne uttale meg om egenskaper ved hesten jeg ikke er så begeistret for, ikke bare syns at " å, den er så fin..."

Selvfølgelig må det være rom til å diskutere hingster, som på linje med alt annet.
Men kritikken kan forholde seg saklig!
Om jeg velger å ha baller på hesten min eller ikke, det må da for svarte pokker være mitt valg, så lenge jeg ikke avler ulovlig.

Kommentarer som "har hesten din baller enda? HVORFOR det?!?!" uttalt av dommere på stevner, det er faktisk sånt man tar til seg, og føler litt på.
Dommere/tilskuere ser hesten en veldig, veldig kort stund på stevner/visninger. Alle kan ha en dårlig dag, hva som virkelig bor i hesten er det eieren som vet best.
Noen trenger mer tid på seg enn andre.

Nettopp sånt som har skjedd med Nina her, det er det som gjør at jeg er "redd" for å vise min egen.
Jeg liker ikke å bli ledd av, hvem gjør vel det?
Dersom en eller annen "kjendis" kommer med en dårlig hest, så er det ingen som ler, men dersom "Kari Gup" viser sin middelmådige hest, ja da er det ikke hyggelig å være Kari etterpå, for det er sånt "kjendisene" gjerne morer seg med etterpå.

Jeg har vært noen år på stevner nå, og også litt å sett på visning, og man hører mye rart på tribunen altså...

Folk er veldig flinke til å ha meninger og spre rykter om ting de egentlig ikke vet noe om.

Hanna&Brá
08-11-2006, 23:03
Litt OT, men.. Vi har en supertrivelig nordlandshingst på stallen. 4 år og ukåret, dog håper vi på en dom til våren, men det er en annen sak. Siden han er så utrolig snill og lett å ha med å gjøre ser jeg ikke poenget med å kastrere han. Han går på vanlig strømgjerde, har hopper i luftegården ved siden av, ikke noe problem. Vi har faktisk 4 hopper, 1 hingst og 1 vallak på stallen uten at det byr på problemer.
Jeg lurer nesten på om Storm´en vår kunne blitt vel kjedelig om han ble balleløs, så rolig og grei som han er nå? :-/

Kurre
08-11-2006, 23:14

Ja men det er jeg da helt og totalt og fullstendig enig i :) Og det er derfor jeg mener at dette kan du gjerne gå litt videre med. Eks Forum. Men det er litt vanskelig, kan lett bli sånn der "han sa...." "hun sa....". Så derfor må det bli mer på generelt grunnlag.

Når det gjelder din hest, er det vel forrige eier som har lagt litt opp til vitsingen på din bekostnig nå. Det er vel ikke å overdrive og si at den var vist endel ganger, og ikke spesielt godt. Derfor burde det vel heller være motsatt nå, gratulerer og klapp på skulderen til deg.... Men sånn er det altså ikke. Så ikke da han gikk i dom og ble godkjent (var det du som red da?), men har sett han senere og må si at han aldri har gått så godt som nå med noen av sine tidligere ryttere.

Men når det er sagt, så gjentar jeg meg selv og sier at Hr X virkelig gikk altfor langt. Fordi han er i den stillingen han er og dette ble sagt i et NIHF arrangert kurs så vidt jeg skjønner. Og ikke minst måte det ble sagt på; latterliggjøring og håning.

embla

Først takker og bukker :oops: det ligger noen timer jobb i den ponnien...Er noe med det å ikke vite når man skal gi opp antagelig.
Den var vist to ganger tidligere.
i 96 og i 98. Den ene gangen verre enn den andre.

Han skulle egentlig vises (av Egill,var da min) i...tenke...03,men hang seg fast over kanten i boksen på travbanen (Drammen) og skadet gaffelbåndet,så da ble han ikke vist i det hele tatt.

Tidligere eier har gjort mye for ryktet til den hesten...jeg fikk så øra hang på Pinsestevnet for den tragiske jobben jeg gjorde,henne om det.Akkurat hva hun sier stikker ikke så dypt.

Jeg red selv på Søndag.Skulle ri Lørdag også,men ble en "smule" starstruck i selskapet og feiget ut.Egill steppet inn,det var ikke det lureste vi kunne gjort,men når nervene ikke vil mer,så er det ikke stort man kan gjøre.
jeg kunne ikke ri pass,fikk lagt 1 av 5 ganger (sånn halvveis) og tanken på å legge pass på DEN strekka forran DE menneskene...nei.Man skal kjenne sine begrensninger.

Det er ikke det som frister MEST å ri inn på en sånn tilstelning igjen.Absolutt ikke,men teit som jeg er så spørs det vel...Neste gang skal jeg dog sørge for å ri noe ingen har vist 7 ganger før... :twisted:
Det å ri på "andres rykte" har jeg igrunn fått nok av.
VELDIG deilig med unghester...(Så lenge man ikke viser dem som 3 åringer og den mest positive komentaren er "Oh look at those funny ears")

Det ER noe med disse hingstene...nesten mer enn med andre hester tror jeg.Folk (meg foreksempel) får ekstremt lange og touchy pigger om noen skulle hakke litt på hjertebarnet.For all del,jeg gjør det gjerne selv,men nåde den andre som prøver seg.

Jaja...magesyren begynner å synke på plass igjen.Så nå skal jeg pent redigere litt på det tidligere innlegget...(Noen av oss er mer langsinte enn andre)

embla
08-11-2006, 23:29
Ja, en bør holde kritikken på et saklig nivå. Baksnakkelse, ondsinnede rykter og skadefryd finns visst i rikelige mengder i miljøet, desverre.

Hvis man bestemmer seg for å vise en hest til kåring, er det for å få en saklig vurdering av utdannede dommere om hvordan akkurat den hestens forskjellige egenskaper er. Og man presenterer dyret også for alle forståsegpåerne på sidelinja, selvsagt.

Man kan velge og gjøre det, komme velforbredt og håpe at ting klaffer. Og man må også være forbredt på at lista ligger høyt, og at det kreves mye i hver enkelt gangart for å klatre litt opp på skalaen. Og i mange tilfeller må man også være forbredt til å takle et "nederlag", dvs at gullgampen kanskje ikke fikk de karakterene man var helt sikker på at den fortjente.

Jeg vet om mange som desverre har avlet seg stadig "nedover". Fordi de ikke har respektert dommerens arbeid, og kalt de idioter da de ikke så akkurat deres fortreffelige hests alle fantastiske kvaliteter. Som fornærmet har bestemt seg for aldri å stille hest igjen.... Og som kommer tilbake etter noen år med avkom etter samme hingst. Går heller ikke bra, fortsatt er dommerene idioter osv osv osv.

Det kommer jo litt an på hvor dårlig dag en har, da. Jeg mener, hvis hesten kommer hjem med en dom på 7,40, skal det mye til at den er god nok selv på sin beste dag. I alle fall en voksen, bra trent hest. Da er det kanskje en selv som ikke er helt realistisk i synet på sin egen hest. Det er klart at hesteeieren kjenner hesten best, men h*n har neppe den erfaringen som i alle fall dommerene fra Island har, som dømmer mange hundre hester i året. En slik dommers vurdering bør en ha endel respekt for.

Jeg er ikke så sikker på at ingen ler om "kjendisene" har en dårlig visning. Flinke nok til å rakke ned på hverandre de også, og gotte seg over andres feil. Er nok ikke noe bedre mot hverandre er jeg redd. Men det blir så sinnsvakt feil noe en som har stor respekt i miljøet og er i en maktposisjon nærmest offentlig driter ut folk og hester. Det er virkelig smålig.

Nei, dette ble et skikkelig roteinnlegg. På tide å sove.

embla

PS
Det er synd å høre at du har fått sånne tilbakemeldinger på stevner, Elisabeth E. Uprofesjonell oppførsel av dommere.

Cecilie_Stormur
08-11-2006, 23:55
Nina: Det er EN grunn til at Arvakur er godkjent som hingst, og det er at han var god nok. Rett og slett. Hadde han ikke vært det, hadde han ikke nådd opp.... Så at x legger ut i det lange og brede er bare teit, for Arvakur var god nok til å nå opp.. :)

OT: Apropo merkelig oppførsel fra dommer: På min kommentar fra Pinsen stod det "Det er ulovlig å ri med strikk!!!". Dommeren hadde selvsagt ikke skrevet navnet på skjemaet. Da blir jeg pissed. For det første red jeg ikke med strikk, aldri gjort det, kommer aldri til å gjøre det. Veeet at lille Kei har gått med strikk i annen manns eie, men om dommern virkelig trodde at jeg red med strikk, hvorfor tok han meg ikke ut i belsgaskontroll.

Kurre
08-11-2006, 23:58
Øhh??
Visste de noe du ikke gjorde kanskje?

Takk Cecilie.Det hjelper...Vi blir jo så glad i disse "benøttede"dyra våre...

På tale om dommer komentarer...jeg fikk jo på Geysir 5 fra to dommere og 2 fra den siste...ved siden av sto det :"Unnskyld,var visst litt streg her!" og tegnet et smilefjes...
jeg gjentar meg selv: Øhh??

Cecilie_Stormur
09-11-2006, 00:02
stemmer det... om man selv synes man ahr vært streng, er et faktisk mulig å endre karakteren... suppehuer... kanskje samme person? hadde ikke forundra meg (vet jo hvilken dommer du snakker om...)...

Shadowfax
09-11-2006, 08:52
Jeg er ikke så sikker på at ingen ler om "kjendisene" har en dårlig visning. Flinke nok til å rakke ned på hverandre de også, og gotte seg over andres feil. Er nok ikke noe bedre mot hverandre er jeg redd. Men det blir så sinnsvakt feil noe en som har stor respekt i miljøet og er i en maktposisjon nærmest offentlig driter ut folk og hester. Det er virkelig smålig.

Det der er de faktisk utrolig gode til ;)
Det var jo ganske mange som slang seg med i 6-klubben i år ;)
hehe..

Tja, blir spennende da, hvem som skal dømme i Seljord til våren.
Vurderer å vise min i Herning, en viss dommer har jo allerede uttalt "hahaha, hvordan er det denne ser ut da!?!!" :twisted:

Harneshaug
09-11-2006, 12:09
Skikkelig DRAMA dette her! I grunnen litt interessant.. akkurat som NM i Brass Band, korpsene topper lagene hvert år, putter inn andre og bedre folk, topptrimmer bandet etter alle kunstens regler (gjerne ulovlig og etter stygge metoder), slenger dritt om hverandre og hverandre og ikke minst dommerne, skikkelig hollois...
Resultatet er avgjørende for videre eksistens, økonomi, rekruttering som kan overføres til avl osv.
Hm.... kanskje jeg skulle skrevet en hovedoppgave om paraleller mellom korps og hesteverden en gang?
Beklager om det ble OT, bare så det helt tydelig plutselig...

Kurre
09-11-2006, 20:46
Igår var Nina sint,idag er Nina bare fortvilet.

Mister plassen til hestene til våren...har jo leid jord av naboen til luftegård og nå er det slutt...
Så da blir det ut på boligjakt.
Skal være ferdig med "utprøving" i forhold til uføregrad i starten av Februar,så etter det må jeg finne meg en annen plass å bo...

Å kvitte seg med hestegreia er liksom ikke noe alternativ,så da blir det ut og lete.

Trenger...lite krypinn til meg selv og pusetingen. Krav er...innedo,dusj og strøm...og plass til ponnier.

Selvfølgelig veldig greit med plass til en del,da jeg har en lei tendens til å dra på meg en og annen "ekstragjest" i ny og ne...(de trengs for å finansiere de andre) men MÅ ha plass til Kurr og Liten...
Hanna har sagt hun har lyst til å være stand -in fostermor for Embla,så da er hun sørget for...Jadar skal jo hjem bare Gunni får ferdig stallen sin...Geysir blir vel en gang solgt,ellers kan han jo bare leveres til Gunni igjen han også...

Pilgrim har fått plass ved Haugesund...

Bor egentlig hvor som helst så lenge jeg kan pusle med dyra mine...Veldig greit å være i nærheten av Drammensområdet 8elever og slikt...) men egentlig er det det samme.

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre,jeg..Noen ganger trenger man bare en sånn stoppknapp på verden så man kan gå av en liten stund...la det snurre videre uten at man skal være nødt til å være med hele tiden.

*Nina ikke sint mer bare veldig veldig sliten*

Lopke
09-11-2006, 20:53
Nina vil sikkert være i nærheten av Pilgrim.. så eh.. VIKEDAL!!! juhu.. flytt hertil du.. vi har isisbane her med int. mål og!! du og ponnisene må komme, så skal jeg ta godt vare på deg..

kjempetrøsteklem!!

Kurre
09-11-2006, 20:57
Nina vil sikkert være i nærheten av Pilgrim.. så eh.. VIKEDAL!!! juhu.. flytt hertil du.. vi har isisbane her med int. mål og!! du og ponnisene må komme, så skal jeg ta godt vare på deg..

kjempetrøsteklem!!

Betyr det at du har sjarmert typen såpass at gården er på plass og du har rom til en ulldott eller 5 ekstra??

Holbytla
09-11-2006, 20:59
Nei, uff :shock: !

Hadde vært greit med en stoppknapp av og til ja, eller i det minste en pauseknapp..

Er finansene i kjøpe eller leiemodus? Skulle jo hatt deg noe eget så du slapp å være avhengig av å leie.

Jeg hadde hatt plass jeg, i alle fall til hester etterhvert når jeg en gang får fiksa større stall/utegangsstall, men den (leiligheten i huset) er utleid for øyeblikket. Kanskje kjøre fortgang i gjestehusplaner...

Nei, kan ikke si annet en lykke til med hus&stall. Det må da ordne seg! Jeg har et motto, banalt nok: "Alt går bra til slutt"! Det GJØR det!

Mvh Holbytla

Lopke
09-11-2006, 20:59
til våren Nina.. til våren.. tar litt tid dette.. men førsøker på harde livet her!!!

hadde jo vært alle tiders.. drømmer som bare det.. typen er på "jeg er ikke bonde, men er det penger i det?? stadiet.."

jeg skal bare presse med litt sex og ting jeg nok ikke bør skrive om.. så håper jeg på han gir seg til sist..

Kurre
09-11-2006, 21:03
Er i...leiemodus.

Kjøpemodus er så langt utenfor evne at det ikke er til å tenke på engang.

Cecilie_Stormur
09-11-2006, 21:03
Nina: da sees vi sikkert på visning etterhvert ;) kanskje vi krangler så busta fyker under budgiving, hehe... leter også etter småbruk. Eneste jeg trenger er minst 20 mål, gode ridemuligheter og at det er sentralt. Wehey... Snakka noe med noen om x.episoden ;)??

Kurre
09-11-2006, 21:09
Vi sees neppe.
Vestfold ligger LANGT utenfor hva jeg har mulighet til å ha råd til å leie noe i.

Nei,akkurat nå har jeg mer enn nok med å prøve å holde hodet over vannet og ta vare på hestene og meg selv.
Orker ikke mere engasjement nå. Holder for en stund.

*Opp som en løve og ned som en møllspist skinnfell*

Harneshaug
09-11-2006, 21:12
Nei for h..... ! Nå tar du med deg gampene og kommer hit!
Her er ingen ovalbaner og slikt men om 1 mnd står her tom stall med store beiter utenfor, 3 store bokser og en litt mindre (til kladden (-;)
Pluss enormt med plass, stallen er 250 m2. Litt slitt inni, men nymalt og pusset utenpå og mer enn god nok.
Jeg flytter mine hester opp til fjøset som ligger ved hovedhuset... ÅÅÅÅ vet du hva jeg kom på! Det huset som ligger 50m unna stallen, eh... der jeg er nå, skal leies ut. Greit nok, det er ikke Buckingham Palace men helt vanlig Husbankhus fra 80 tallet! Det er på tunet. 70 skritt til stallen!!
Det er svigersønnen og datteren til de vi kjøper av, som eier det huset. De eide marka også men delte av og solgte det tilbake til foreldrene da de sluttet med gård...
???????
Skal jeg spørre????
Leien blir at du gir meg og Sunniva ridetimer! Vi skal lage oss ridebane til våren, ikke sånn enorm men 40*60? ja...

Silje og Tindra
09-11-2006, 21:12
http://finn.no/finn/realestate/object?finnkode=8690083&sid=7ajPQ3u8g599023&pos=1&tot=2 (Trøgstad, leie, mulighet for hestehold).

http://finn.no/finn/commercial/object?finnkode=8443340&sid=7ajPQ3u8g547398&pos=3&tot=4 (Relativt billig gård, fin for hest, Tinn i Telemark)

http://finn.no/finn/realestate/object?finnkode=8615438&sid=7ajPQ3u8g736513&pos=2&tot=17 (småbruk, Siljan, relativt billig, 5 stallplasser)

http://finn.no/finn/realestate/object?finnkode=8280807&sid=7ajPQ3u8g736513&pos=11&tot=17 (Trysil, gode forhold for å ha hest, relativt billig)

http://finn.no/finn/realestate/object?finnkode=7789411&sid=7ajPQ3u8g736513&pos=14&tot=17 (Skiptvet, landsted/småbruk, billig, mulighet for stall)

;-)

Kurre
09-11-2006, 21:15
Åh Helen,jeg tror...(at jeg griner igjen)
Er ikke så langt fra deg til vestnes er det??
DER er det ovalbane nemlig...

Bare tingene går i orden med denna utprøvingen,så...jeg kan bli Nordvestlending jeg...

Du kunne jo høre med dem??

Harneshaug
09-11-2006, 21:21
Oi, den siste var fin! Oppussingsobjekt tydeligvis, men hva betyr "bare sommervann" og "ikke utslippstillatelse"?
Ikke vann og kloakk? Hvorfor står tomten i m2, kvadrat meter? Da er det ikke med alt dette rundt! 1mål er vel 100*100m? hm... Sentralt og billig i alle fall, men prisen kan vel fort bli mye dyrere enn angitt og det vil nok trenges å koste på noe... spennende i alle fall.

Harneshaug
09-11-2006, 21:25
Klart det! Nei det er ikke så langt til Vestnes eller Tresfjorden!
1 ferje og så 1t med bil. Jeg skal spørre de jeg!!!!!
Å.. drømme drømme... Karen har jo vanlig ridebane, hadde sikkert villet ha litt hjelp til undervisning, og så er her 3km flat grusvei rett utenfor døren (-: som-du-kan-trene-springe-fort-pass-tølt-på.
Helt ny 1000m travbane som aldri er i bruk på Vatne og det er bare 20min å kjøre + ferja da (-:
DEN er fin den, går å springe fort der også...

Cecilie_Stormur
09-11-2006, 21:28
hva koster stedet ditt i leie? jeg betaler 5500 i mnd, for stall (5 bokser, 3 av de med plass til to i hver, vaskeboks, flisrom, høyloft etc...), hus på 130 kvm og 10 mål tomt :) så er ikke sååå ille i vestfold...

Harneshaug
09-11-2006, 21:31
Har sendt melding til Harald, det er hans datter som eier det og de bor ikke her. Kjenner ikke henne men vet at hun har snakket om å leie ut... krysse fingre, tær og alt!

ChristineW
09-11-2006, 22:22
Så litt på finn jeg også:

http://finn.no/finn/realestate/object?finnkode=8727358&sid=11a14Izc-T633031&pos=1&tot=2
http://finn.no/finn/realestate/object?finnkode=8665601&sid=11a14Izc-T388837&pos=2&tot=2
http://finn.no/finn/realestate/object?finnkode=8694346&sid=11a14Izc-T979901&pos=4&tot=10

Ikke flytt langt unna :cry:

Rosita!
09-11-2006, 22:35
Jeg vet! Komme til meg....
Ny stall står klar rundt juletider med bare isiser,trenger mer isisfolk :)
Åsså kan du leie et av husa mine;)

LisaFi
09-11-2006, 23:10
Hei Nina. Nå har ikke jeg peiling -alls- på "lodotter", så det skal jeg ikke uttale meg om... ;) Høres uansett ut som om du har gjort litt av en jobb, for å få kåret kurredyret i utgangspunktet, så da får vel herremenn i bestemmelses-posisjoner med "kommentar-komplekser" synke i havet på sin egen urimelighet?? Igjen.. Sier mest om HAN.. Ikke om dyret..

Men nå synes jeg jaggu meg du har fått nok *'*'*** for ei stund. *klem*

Du får sove godt i natt, og våkne i morgen og se Muligheter, ikke begrensniger. Kanskje finner du et sted som er BEDRE enn før, kanskje er det akkurat dette som skal til for at det åpner seg nye muligheter, eller kanskje for at du skal få den siste "dytten" til å ta det steget du har drømt om(?).

Det er en utfordrende sak, men veldig lurt, å prøve å snu alt som er kjipt - til noe positivt! Muligheter, verden, Muligheter!

:)

(sånn, hjalp det? bittelitt? )

Silje og Tindra
09-11-2006, 23:13
Åeh, Kurretingen, komme deg ut av telefonen nå, for jeg husket nettopp på noe!

Thea og Ronja
10-11-2006, 21:47
Skjønner meg ikke på denne fyren (mr.X) som går rundt å snakker dritt om andres hester! Hvertfall når han er i bransjen burde han vite bedre enn å rakke ned på andre hester! Det blir jo ikke akkurat et koselig miljø når sånne rykter går rundt i miljøet! Ødelegger den koselig stemningen! Du burde virkelig la dem høre fra deg Nina! Ikke la dem komme unna med det på den måten! Maaange som støtter deg! :wink:

Kurre
11-11-2006, 10:18
Hei Nina. Nå har ikke jeg peiling -alls- på "lodotter", så det skal jeg ikke uttale meg om... ;) Høres uansett ut som om du har gjort litt av en jobb, for å få kåret kurredyret i utgangspunktet, så da får vel herremenn i bestemmelses-posisjoner med "kommentar-komplekser" synke i havet på sin egen urimelighet?? Igjen.. Sier mest om HAN.. Ikke om dyret..

Men nå synes jeg jaggu meg du har fått nok *'*'*** for ei stund. *klem*

Du får sove godt i natt, og våkne i morgen og se Muligheter, ikke begrensniger. Kanskje finner du et sted som er BEDRE enn før, kanskje er det akkurat dette som skal til for at det åpner seg nye muligheter, eller kanskje for at du skal få den siste "dytten" til å ta det steget du har drømt om(?).

Det er en utfordrende sak, men veldig lurt, å prøve å snu alt som er kjipt - til noe positivt! Muligheter, verden, Muligheter!

:)

(sånn, hjalp det? bittelitt? )

DET HJALP!
Man blir litt sånn..eh...snørr og tårer av uforbeholden støtte fra diverse "ukjente" rundt i cyberspace...men TAKK!

Jeg tror at jeg skal komme ut av detta med beina i riktig retning også...gjør jo stort sett det.
Nå har jeg fått en livline oppe på Harøy,så da har jeg en plass å gjøre av meg.

Raseriet på Hr X (Flink nå,Silje? :wink: ) går nok ikke over på en stund enda,så bare jeg får sortert hodet mitt litt skal jeg se om jeg greier å vinkle det rett vei som Embla sa,og kan formulere meg generelt nok til at det kan komme inn i NIHF-forum (medlemsbladet til Norsk Islandshestforening)DET er dog ikke lett.
jeg skriver lett mye og riktig engasjert,men å distansere meg fra stoffet er jeg nok ikke så god på gitt.
Dette krever megen ettertanke...

Takk Lisa.
*Klemmepå*

Silje og Tindra
11-11-2006, 10:20
Flink Kurre! *Klappe på* ;-)

Måne
11-11-2006, 13:54
Kurre: Jeg kan godt hjelpe til med å redigere og komme med tips til utkast. Pleier å være relativt flink på slikt. :)

Kurre
11-11-2006, 13:56
Trå til! :D

Måne
11-11-2006, 14:05
Snekre sammen alt du har av informasjon og meninger, og send på mail, så skal jeg se på det. :)

Stalin
24-11-2006, 10:19
Denne Mr X har jeg også fått pepper av!! Og jeg avler i bittebitteliten skala, første året i år! Og man blir jo livredd! Tør i alle fall aldri å vise noe hest selv!

Shadowfax
24-11-2006, 14:41
Stalin... Cecilie-Stalin? Eller kobler jeg feil henger nå?

Kurre
24-11-2006, 14:56
Hmmm...Cecilie-dekken-Stalin??
Min hjelpende engel? :skål

Stalin
26-11-2006, 19:00
Hehe, det er meg:)

Kurre
26-11-2006, 19:02
:OT:

HEI DU!

Koselig at du kryper inn her.
Vettu,Mandag går fristen hennes for stevning ut...hun har enda ikke gjort opp...så da kan jeg ringe Forbrukertvistutvalget igjen og TVANGSINNDRIVE pengene...er du klar over hvor gøy det er?

Hehe... :twisted:

Stalin
26-11-2006, 19:11
Ja jeg kan tenke at det er digg!! Har tenkt på dere - hvordan det går.. Maken til menneske! Du får bare stå på Nina og ikke gi deg:)

Har endelig våget meg inn på disse diskusjonssidene - syns det har vært litt skummelt, men det er jo veldig gøy!

Kurre
26-11-2006, 19:17
Vel,skummelt er det IKKE her...riktig trivelig stemning og mye koselig folk.
Av og til er man uenig om ting,men så er man veldig enig om andre og det blåser fort over.
Akkurat her inne er også "Isisandelen" såpass høy at man treffer på mye likesinnede folk og vi er en riktig lojal gjeng om noen piller oss på nesen 8-)
Enkelte har forsøkt,men vi angriper i samlet flokk :oops:

(Stort sett er vi ikke verre enn andre da.)

Anita&Svarten
26-11-2006, 23:47
Nina - Stalin på Åsen??

Shadowfax
27-11-2006, 08:24
Hehe, Nina, der sa du det ;) Vi er flokkdyr ;)

Kurre
27-11-2006, 10:08
Nina - Stalin på Åsen??

Åsen?
Vet ikke?
Stalin,fin fin mørk Isis med dyktig rytter på. :-D

Stalin
27-11-2006, 14:17
Er ikke Nina som eier Stalin - er jo meg - Cecilie!! Men Stalin bor i Åsen:)

Anita&Svarten
27-11-2006, 15:43
Mente jo Cecilie.. At det går an.. hehe..

Gøy med kjentsfolk :)

Shadowfax
27-11-2006, 19:46
Er ikke Nina som eier Stalin - er jo meg - Cecilie!! Men Stalin bor i Åsen:)

Var det jeg trodde ja ;-)

Flere Gladurfolk :-D

Phaeton
01-12-2006, 20:02
Og enda flere Gladurfolk :razz:

Til trådens tema; Skittkasting har blitt svært utbredt i islandshestmiljøet. I alle hestemijøer for den saks skyld. Det er særlig motbydelig når det kommer fra mennesker som har innflytelse og som bør holde sin standard høyere. Det er lite professionelt slik mange holder på. Å snakke dritt om hingster er jo særlig utbredt... Konstruktive kritikk er ok, og viktig, men det er grenser mellom kritikk og lavtstående skittkasting.

Var kult å høre at Àrvakur endelig gikk gjennom da! Han har jo prøvd seg noen ganger 8-) Ei venninne av meg hadde en vallak etter ham for noen år siden. Ble en veldig trivelig hest!

Shadowfax
01-12-2006, 21:36
Ey, Margit! Velkommen!!!

Phaeton
01-12-2006, 21:41
Takk skal du ha! :skål

Kurre
01-12-2006, 22:50
Hallo og velkommen i bøtter og spann!

Joda,den ble vist to ggr i Huldas eie.Da den skulle vises i Drammen da jeg eide ham var han skadet og ble aldri vist.
Hva er det for hest venninnen din hadde?
Bilde? :angel:

Jeg har lagt ned endel tanke i denne saken her.
SKulle gjerne gjort mer med det...fått ut noe,men uheldigvis har det kommet midt oppi en tid da jeg har hatt "litt" for mye på gang.På alle plan og det å sette seg ned og være rasjonell og skrive noe objektivt og greit som dekker hva jeg føler og mener...det var ikke lett.

Igjen,at alle har meninger om det meste er noe som vel må aksepteres,det som her trakk meg til de store høyder var at dette skjedde på et kurs i regi av NIHF og at "kasteren" har den posisjon han har.
I tillegg at fakta ikke stemmer og at jeg ikke skjønner motivasjonen for å si det annet enn å være "festlig".

Man SKAL få lov til å like eller ikke like en hest/rytter/trener osv,men har man denne typen posisjon har man ikke så lov som andre og ihvertfall ikke på kurs der det som blir sagt presenteres som sannheter og læreboktekst (selv om det kommer muntlig) (Hjelp for noen setninger jeg kan konstruere...)

Phaeton
02-12-2006, 02:23
Jeg har desverre ikke noe bilde av hesten (bare video), men han heter Sindri f. Fyresdal. Bleikàllòttur, stor, høyreist og med mye man, men desverre en avsindig stiv rygg. Veldig flott å se på egentlig, mye hest foran deg :smile:
Han var etter ei hoppe til Christina/e. Husker ikke hvilken i farta, men det kan snuses opp i om det er interessant.
5 gjenger, eller dvs 4-gjenger noen år da det tok lang tid før han viste noe trav, hehe. Men han travet til slutt da :dusk:

Kurre
02-12-2006, 09:31
Artig.
Eneste jeg har sett etter ham er Juni til Karl Erik også lille nesten nyfødte tingen oppe på Geilo.

Kan nok da gå ut fra at hårprakt er intet problem etter ham.Juni har jo mye og den lille tingen hadde faktisk mye til å være noen uker.
Nei,får se til å finne meg ei passelig hoppe gitt...
(Skal overbefolke verden med små Arvakurer...masser av dem! Skenende rundt i grisepass med munnproblemer og masse hår på....og AVSINDIG lav blup... MOAHAHAHAHAHA :twisted: :twisted: )

batta
03-12-2006, 23:01
MASSE hår er bare bra :-D

Stine og Mani
14-12-2006, 12:38
Det er så utrolig irriterende med folk som sier sånne ting! Man mister helt respekten for sånne folk! Da jeg måtte levere tilbake en hest jeg hadde på prøve, fikk jeg bare negative ting tilbake. At jeg ikke greide å ri hesten og sånt. Også ble det spredd masse rykter. Grunnen til at jeg leverte han tilbake var at han hadde dårlig høver, eieren hadde lyvd til meg(om det) og hesten halta hele tiden mens jeg hadde han.. Snakk om å legge skylden over på meg. Da eieren hadde fått tilbake hesten sa han at hesten var skikkelig dårlig skodd, og at man måtte bruke ordentlig hovslager. Også var det faktisk han selv/hovslageren hans som hadde skodd sist.. :shock:

Og en ting til: Jeg synes Árvakur er fin jeg! Har alltid synes det har vært en kul hest.. Har bare sett han på stevner da.. ;-)

Shadowfax
14-12-2006, 16:53
EY! Stine og Mani jo! Velkommen!
Finefine Mani :-D Gamle venn ;-)

Kurre
14-12-2006, 18:17
Og en ting til: Jeg synes Árvakur er fin jeg! Har alltid synes det har vært en kul hest.. Har bare sett han på stevner da.. ;-)

:oops: Takketakk!

Drue
11-03-2007, 01:53
Tror faktisk jeg var på det kurset. hmmm

Shadowfax
11-03-2007, 01:56
Men det hele er vel ordnet opp i nå, eller.. det har vel i hvertfall kommet en unnskyldning :)

Drue
11-03-2007, 02:01
Det er godt å høre :) Sånt gjør man glad. Huff. Nå MÅ jeg klappe sammen denne pcen. Finner alltid noe spennende rundt om kring.

Shadowfax
11-03-2007, 02:03
Ja, godt når det ender sånn :)

*flere som må pelle seg i seng her!*

Karen
11-03-2007, 08:40
HVAH?nå har ikke jeg lest alle innleggene her, for det var skremmende mange.

navn på denne j*vla X'n? Er open for PM jeg altså..
Dritt assa...!

Kurre er jo kjempe pen!

Shadowfax
11-03-2007, 11:31
Det er lagt på hylla nå Karen....

Drue
11-03-2007, 11:33
Og det er bra. Liker ikke baksnakking

Kurre
12-03-2007, 00:55
Ja.
Det er "ordnet opp i".

Burde vel skrevet en liten bit her og,men tenkte ikke på denna tråden,den har vært stille så lenge.

Jeg fikk via en venninne en hilsen fra Hr X,med beskjed at han var svært lei seg for det som var sagt,det var en sleivete kommentar og ikke meningen det skulle oppfattes på den måten.

Han skjønte at jeg var blitt både sur og lei meg og at ikke det var noe koselig å få høre slikt.

Så da anser jeg meg ferdig med hele greia.

Har vel ikke fått noe mer lyst til å vise noe hest på visning,ei heller har jeg mer lyst til å si høyt i enkelte kretser at Kurr er min hest,men VELDIG glad for unnskyldningen som kom.
Det hadde jeg ikke ventet.

Takk Hr X!:D
Nina ikke sint lenger.(ikke før jeg finner noe annet å fyre meg opp over ihvertfall :cool: )

Sol
12-03-2007, 11:55
Bra hovedårsaken til denne tråden har løst seg. fyttikatta.... til del to:
Har du funnet deg en plass å bo? eller blir det Nordvestlending av deg? Mulig jeg veit om et småbruk på Bolkesjø til ca 3000 i mnd. To stallplasser der, ikke høy standard men beite til tre digre døler, og da sikkert 4-5 lavageiter. Gamle leieplassen min faktisk! Om du vil kan jeg sjekke saken for deg... Er verdens beste turområder der oppe, men det er to mil å kjøre til ridebane og ovalbane har jeg ikke hørt om, så det må i såfall noen andre vite.. flere isisfolk i ganske grei avstand til Bolkesjø, bl.a på Notodden som er 2 mil og utenfor Kongsberg som er 3 mil. Også er det bare to mil til meg....