PDA

Se full versjon : Timer pr dag

Mathilde
07-11-2006, 21:31
Hvor lenge synes du en hest bør være ute hver dag?

Personlig mener jeg mellom 5-24 timer.

Gjest-
07-11-2006, 21:38
jeg valgte 5-8 timer, det synes jeg er et MINIMUM hester skal kunne gå ute. men jeg synes dog at hesten burde få gå ute mesterparten av døgnet. kanskje ikke hele døgnet, det er jo opp til hver enkelt, men i alle fall fra morgen til kveld.

Mari
07-11-2006, 21:45
Så lenge som overhodet mulig, minst 6 timer i mine øyne. Her går de ute 24 timer i døgnet ^^

Karoline og gutta
07-11-2006, 21:59
Syns hestene burde stå ute så lenge som mulig!Vertfall over 5 timer hver dag.
Eg slipper våres ut 8.00 om morningen(de spiser frokost inne),tar de inn igjen til middag i 13/14.00 tiden. Og de hestene som ikke skal trenes tar eg ut igjen etter middag,da står de ute til kvelds som e mellom 19-21.00 engang:)
Forer inne så eg er sikker på at alle får det de skal ha av mat:)

Hanna
07-11-2006, 23:28
jeg valgte 5-8 timer, det synes jeg er et MINIMUM hester skal kunne gå ute. men jeg synes dog at hesten burde få gå ute mesterparten av døgnet. kanskje ikke hele døgnet, det er jo opp til hver enkelt, men i alle fall fra morgen til kveld.

enig. på stallen "min" står de ute fra 8 til 19 (ca).

Harneshaug
07-11-2006, 23:36
Det spørs... Å stå å henge i en luftegård uten å røre seg gir vel ikke den helt store effekten. Mine går ute min.12 som regel 15-16t i døgnet.
Min. 5-8 timer synes jeg og om forholdene er der mye lengre.

Silje og Tindra
07-11-2006, 23:41
Som et absolutt minimum; 5 til 8 timer i døgnet. Optimalt er utegang.

Jossa
08-11-2006, 10:39
På stallen hos oss står de ute 7 timer hver dag. Det er i mine øyne litt for lenge. 5-6 timer hadde vært greit.

Harneshaug
08-11-2006, 10:40
Hvorfor er det for lenge?

Therese
08-11-2006, 10:44
For lenge? :shock:

Så lenge som mulig, helst utegang hvis mulighet for det.

Torhild
08-11-2006, 11:15
Stemte 2-5 timer nå på vinterstiden. Er det surt og blåsete, så er det vel så trivelig for hesten å stå inne på stallen synes jeg. 2 timer er lite da, mens 4-5 timer er passe synes jeg. Flotte varme høstdager med sol kan de stå mye lenger, men høsten/vinteren tatt på snitt; 2-5!

Lopke
08-11-2006, 11:50
Minimum 3-8 timer. Aksepterer ikke mindre utegang enn dette. Om det er storm/orkan eller noe (hvilket det jo sjeldent er.. blir det noe annet. Men i alm. høst og vintervær MINIMUM 8 timer..
Det beste er jo 24 timer. Vi har dem ute 12 timer normaltvis.. bortsett fra vår og sommer, da er de ute 24 timer.

Men hvordan kan noen mene at noe er for lenge???

og ha hesten 20 timer på boks i døgnet er helt grotesk!!

Jossa
08-11-2006, 12:21
Hvorfor jeg mener det er for lenge er pga hun skjeder seg så fælt om hun står ute for lenge. Hun krangler mye med de andre hestene som hun står sammen med også,det er ikke bra for de stakkars beina hennes.

Lopke
08-11-2006, 12:38
Hvorfor jeg mener det er for lenge er pga hun skjeder seg så fælt om hun står ute for lenge. Hun krangler mye med de andre hestene som hun står sammen med også,det er ikke bra for de stakkars beina hennes.

:shock: tror ikke jeg skal si min ærlige mening om dette utsagnet.. da er jeg rett jeg tråkker noen veldig hardt over tærne..

Men jeg klarer ikke å la være å si at jeg tror den kjeder seg mer på 3X3 meter.. ellers er det vist noen som burde sette seg litt bedre inn i hesteetologi før man kommer med sånne påstander..

trist for hesten..

Harneshaug
08-11-2006, 13:27
Eh.... http://www.cheesebuerger.de/images/midi/konfus/a010.gif javel? Hva feiler beina hennes?
Har hun for liten plass ute, er de mange som deler en trang gård eller?

Shadowfax
08-11-2006, 13:29
*holder mine lepper igjen jeg..*

Tja, mine er ute 24/7 nå.. om vinteren varierer det en del, men de er uten 4-5 timer uansett.. Kommer an på hvor mye hest det er som må bruke paddockene osv.. men de er ute så mye som mulig :)

Ragnhild
08-11-2006, 13:47

Men du er klar over hvor lett hesten kan få fyllinger i beina av å ikke bevege seg nok? Det blir jo ikke akkurat mye blodsirkulasjon (noe bevegelse får i gang) i beina til en hest når den står i en boks på 3*3 meter. Har selv sett hvor viktig det er for en hest å ha mye bevegelse for at blodsirkulasjonen skal holdes i gang. Tror nok det er vel så skummelt for hestebein å stå lenge inne på boks, enn å gå ute. Så.. Så mye utegang som over hodet mulig mener nå jeg.

Og et lite ps: kjeder seg, ikke skjeder seg. Det er på en måte noe helt annet som bare høres rart ut og ikke gir helt mening.. ;)

Lopke
08-11-2006, 16:51
Ingvild.. jeg er helt med at man på mange ridesentre ikke har den luksus å kunne gi hestene utegang.. Det er trist.. men sånn er det jo..

Men det jeg reagerer på er når folk synes det er mer enn nok.. at det er POSITIVT at den får begrenset utegang. At det er for hestens??!! eget beste..

da lurer jeg på om folk er klar over at det er levende dyr vi har med å gjøre.. og så kunne jeg sikkert ha fortsatt i evigheter om dyrehold, regler, adfærd, hov og leddproblemer, hevelser, magesår og menneskelig egoisme.. men du forstod poenget mitt regner jeg med :)

Silje og Tindra
08-11-2006, 17:21
Bare et lite tillegg: At hesten blir ridd og får trening telles ikke med på daglig utegang, ei heller at den blir sluppet løs i et ridehus (med mindre det er ekstremvær), i den der loven som jeg selvfølgelig har glemt av hva heter.

Den -skal- stå ute, uten noen form for arbeid i minimum 2 timer om dagen.

Mathilde
08-11-2006, 19:11
La ikke merke til det før nå, men jeg hadde skrevet 13-25 timer på avstemningsalternativet, men jeg klarer ikke redigere det. :?

Marte+Quicky
08-11-2006, 19:25
Stemte 5-8 timer, det er minimum! Det beste er å ha de ute så lenge som mulig:) Mine går ute 7-9 timer hver dag, i tillegg til trening da.
Kanskje litt kortere hvis det er skikkelig dårlig vær. Da er det ikke noe vits i å ha de ute, Quicky står bare og sturer da...

Torhild
08-11-2006, 21:12
Blir litt ekstremt å si at under så og så lenge er dyremishandling, stakkar hester osv osv. Vi har en lov i norge på 2 timer. Litt lite, ja, men den er iallefall en pekepinne. Da mener jeg at 4-5 timer er bra. Det er stor forskjell på hester, noen trives ute i pøsvær, andre stiller seg ved grinden eller enda værre hopper over gjerdet når de er lei. Da synes jeg det er feil å si, -Hei hest! Du må ut igjen, for du har to timer igjen ute!!!

Samme med hunder, hvor mange her går timeslange turer med hunden sin, og lar de løpe løse uansett vær? Eller katter? Noen som har innekatter? DET synes jeg er på grensen....
Eller når barna kommer; -mamma, kan jeg få gå ut og leke? -Har du sett været ute??? Gå på rommet og lek heller!!!

Så mitt poeng her er at alle er forskjellige, mennesker, hester, hunder osv. Noen trives med det, andre trives med det. Hva de er vant med, hvordan resten av stallmiljøet er osv har mye å si. Så det nytter ikke å si at bare det JEG gjør er det riktige! For andre er det andre ting som er riktigest....

Lopke
09-11-2006, 09:27
Ingen som sier at her "er det bare jeg" som har rett. Men debatten handler jo om hva DU synes er min. til utegang, da må man jo kunne si sin mening..

ang innekatt.. Jeg har det. Og det blir den siste. Skal aldri ha innekatt mer. Både pga katten og det som følger med.

Men jeg vil bare poengtere at en katt sover 15 timer i døgnet.. Det gjør ikke en hest.
Katten min har 150 m2 og boltre seg på. Tilsvarende "boks" til hestens størrelse ville vært to ridehaller tilsammen.. Det er det jo ingen som har. Men jeg vet om folk som har paddocker (les luftegårder) som er et par meter lenge enn Lopkes boks.. det er og slike ting jeg reagerer på..

og at folk ikke har muligheter.. ingen kjeft for det. Men at man synes det er "bra" for hesten å stå på 3X3 meter?? Det forstår jeg ikke..

Hege
09-11-2006, 10:32
Hvordan blir 2 timers loven fulgt opp egentlig? Jeg vet at det finnes staller rundt om i Norge som ikke setter ut hestene I DET HELE TATT! Og jeg vet av flere som mener at det er for hestenes beste å stå inne, blant annet for å forhindre skader, spare energi osv. Forstå det den som kan...

Jeg stemte på 5-8 timer som et minimum. Hesten min er som regel ute i rundt 10 timer dagen, + ridning.

Silje og Tindra
09-11-2006, 10:39
La ikke merke til det før nå, men jeg hadde skrevet 13-25 timer på avstemningsalternativet, men jeg klarer ikke redigere det. :?

Fikset! :-)

Jossa
09-11-2006, 12:04
Hestene har store paddocker. Men hun står med en ponni som krangler mye med henne og da blir det mye hopp og sprett. Vil aller helst ha henne i paddock alene da slipper jeg krangling og de som jobber i stallen slipper å legge på kopper og belleg når hun skal ut. Men det er for mange hester og for få paddocker så det er ikke mulig.

Marte+Quicky
09-11-2006, 13:35
Hestene har store paddocker. Men hun står med en ponni som krangler mye med henne og da blir det mye hopp og sprett. Vil aller helst ha henne i paddock alene da slipper jeg krangling og de som jobber i stallen slipper å legge på kopper og belleg når hun skal ut. Men det er for mange hester og for få paddocker så det er ikke mulig.
Ingen mulighet for å ha hu sammen med noen andre da?

Sara&Korak
09-11-2006, 16:50
Jeg valgte 13-24 timer..
Syns de skal være ute så lenge de vil jeg.. Og helst på et beite, og ikke i en trang luftegård.

Torhild
09-11-2006, 20:07
Vet dere hva folkens? I dag har det høljet ned, blåst sidelangs, haglet og styrt på, så hesten min har IKKE vært ute i dag. Derimot har hun vært løs i ridehallen i to timer. Og jeg har ikke dårlig samvittighet! Ellers har hun fått ekstra med høy og stått inne og gumlet hele dagen...

Therese
09-11-2006, 21:01
Mine to synes heller ikke det er noe kos ut når det hagler kattunger og blåser isen av fjorden liksom :lol:

Jossa
10-11-2006, 09:18
Ingen som vil stå ute med henne for hun er så bitchi..

Hilde
10-11-2006, 11:04
Dersom alternativet er å stå rett opp og ned i en "frimerkepadock" i pøsregn og stiv kuling, uten å ha mulihet til å søke ly, spise, leke/bevege seg, har sikkert hesten det like greit inne. I naturen ville hesten da ha søkt ly og holdt seg i ro. Da er det etter min mening like galt å tvinge den til å være ute i 12 timer som å la den være inne.

Men da jeg uansett mener at denne formen for oppstalling ikke er egnet for hester på permanent basis, velger jeg å ha mine på løsdrift, der de velger selv om de vil være inne eller ute og kan bevege seg og spise ubegrenset.

insolita
14-11-2006, 22:39
Jo mer de kan stå ute jo bedre synes jeg, men jeg foretrekker å ha bokser til å ta de inn i på vinteren.

Jossa:

Vil aller helst ha henne i paddock alene da slipper jeg krangling og de som jobber i stallen slipper å legge på kopper og belleg når hun skal ut.
Hvorfor lyve om noe så teit som at hesten din går med beskyttelse på beina i paddock når hun faktisk ikke gjør det?

Harneshaug
14-11-2006, 23:37
Hm... full storm her forrige torsdagsnatt og utover fredag.
Dakkars hestene tenkte jeg, møkka, børsta, fora, koste og stelte... Dere skal få stå inne å kose dere i dag med dobbeldøren åpen da i alle fall.
Kom tilbake senere, tror du ikke innehater Ulskaug har sparka hull i døra si!! Grrrr, heiv han ut, trava så lykkelig avgårde oppover beitet, øra rett frem og man og hale i full vind (-:
Åpnet dørene til de andre også men de bare så dumt på meg he he... å neida, vi står inne (-:
Hver sin smak, men spørsmålet gjelder vel generelt og ikke mest ved uvær?

Marte og Zerafina
15-11-2006, 10:14
Syns hestene skal få gå ute så lenge som mulig. Stemte 5-8. Selv slipper jeg ut hestene halv syv om morgenen før jeg drar på skolen, og tar de inn igjen om kvelden mellom 6-9, avhengig av når jeg skal ri. Så de går ute mellom 11-14 timer hver dag. De går ute på ganske stort beite, og kan søke ly under trær og husvegger.. ;-)

ZK
15-11-2006, 18:07
her varier det noe, noen hester blir tatt in kl 14, og da har de stått ute siden 9, og de kommer faktisk springende til tider, men andre hester blir tatt inn når eieren kommer..

Min står ute fra 9 til ca 16-17, pga da faller mørket på og jeg ikke kan se hva hun gjør til enhver tid, og er redd hun vil hoppe over gjerdet igjen..

AnnaVB
17-11-2006, 19:43
Hesten min skal stå ute MINST 8 timer pr. dag vinterstid (Står ute ca. 12 timer nå.) og ute hele døgnet hele så lenge det er varmegrader om natta. De står ute på store beiter i flokk på ca. 4 stk. pr. beite og blir fora høy ute. Kunne aldri falt meg inn å la hesten stå ute noe mindre enn 8 timer på en normal dag.

Liz
17-11-2006, 21:21
Hadde Sharmona på ridesenter der man selv var ansvarlig for inn- og utslipp en stund. Siden jeg ikke hadde mulighet til å ta henne ut selv, betalte jeg middagsforeren for å ta henne ut etter middagsforing, også tok jeg henne inne selv omtrent klokken 18.

Da sto hun ute i omtrent tre timer, og jeg har aldri hatt dårligere samvittighet noensinne. Etter en stund ble hun urolig og sur, en skikkelig dritthest. Så kom sommeren, vi satt opp beiter og Sharmi fikk stå ute fra frokost til kvelds om det var under 15 grader og hele natten om det var over. Hun ble en helt annen hest, rolig og hyggelig, kjempekos. Så nå har jeg lovet meg selv å aldri ha henne et sted med mindre enn 6 timer utegang i døgnet. Der hun skal stå når hun kommer hjem, har de dem ute fra 11 til 20, også skal jeg jo ri en gang innimellom der.

Henriette444
18-11-2006, 10:31
Jeg så at noen refererte til at man SKAL ha hestene ute minst 2 timer pr. dag, og at mindre er ulovlig...Nå har jeg sett på mattilsynet sine sider, og deres retningslinjer. Her kunne jeg ikke finne noe om noe minimumsantall, man bare anbefalinger, og noe minimum antall timer er overhodet ikke nevnt...Det er tydeligvis helt ok å slippe hesten i ridehus i stedet for paddock, dersom det er mye søle...

RETNINGSLINJER TIL FORSKRIFT OM VELFERD FOR HEST
Til § 22 Mosjon
Hester har behov for mosjon og for å utøve naturlig atferd. Med ”fri bevegelse” menes at hesten slippes løs på egnet område der den kan utøve naturlig atferd. Fordi hester som står oppstallet på spiltau, har mindre bevegelsesfrihet på stallen enn hester på boks, er kravet til fri bevegelse strengere for slike hester. Fri bevegelse skal fortrinnsvis skje utendørs. Dersom vær eller føre gjør det uforsvarlig å slippe hesten løs ute, f. eks. pga glatt underlag, kan slipping i ridehus midlertidig brukes som erstatning.

Til § 16
Luftegårder, beiter, treningsbaner og utearealer
Utearealet må ha størrelse og utforming som gir hestene mulighet mosjon, også i høyt tempo. Luftegårder bør være minst 10m x 30m. Forholdene bør legges til rette slik at flere hester kan gå sammen.
Underlaget må være egnet for hester uten for mye stein og holdes ryddet for gjenstander hestene kan skade seg på. Det må tåle den aktuelle belastningen uten å bli for mye tråkket opp, særlig når det er vått. Om vinteren kan det være behov for å måke snø, både av hensyn til underlaget og for å hindre at gjerdene blir for lave. Ved isete underlag må det settes i verk nødvendige tiltak, f.eks strøing eller skoing av hestene. Gjødsel bør fjernes regelmessig av hensynet til hygienen og underlaget.
Gjerdene må være godt synlige for hestene og av solide materialer eller strømførende. Sauenetting er lite egnet som hestegjerde pga risiko for at hester kan henge seg fast.

Lopke
18-11-2006, 11:09
Danmark er vel et lite forgangsland når det gjelder hest (ridesport) kontra Norge.. det sjokkerer vel ikke noen??

Om disse regler trår i kraft i DK vil jeg tro at Norge følger etter.. pga EU regler

Til baggrund:

Arbejdsgruppen om hold af heste blev nedsat af Justitsministeriet i april 2003 og har haft til opgave at foretage en grundig gennemgang af forholdene for heste og på grundlag heraf komme med udkast til regler om tidssvarende mindstekrav til beskyttelse af heste. Arbejdsgruppen blev nedsat på baggrund af en udtalelse om hold af heste fra Det Dyreetiske Råd, hvor rådet anbefalede, at der i medfør af dyreværnsloven blev fastsat regler dels om hestens opholdsarealer, opholdsrum og inventaret heri, dels om indretning og drift af rideskoler og hestepensioner. Det Dyreetiske Råd anbefalede desuden at nedsætte et udvalg, som skulle have til opgave at komme med forslag til sådanne regler.

Arbejdsgruppen foreslår bl.a. følgende mindstekrav:

· Efter en kortere overgangsperiode forbud mod opstaldning i spiltov. Indtil da skal der for eksisterende spiltove indføres et mindstekrav til størrelsen af spiltovet.

· Nærmere angivne krav til størrelsen af enkeltbokse, gruppebokse og folingsbokse.

· Nærmere bestemte krav til loftshøjden i staldbygninger og i øvrigt en række mindstekrav til indretningen af stalden, f.eks. med hensyn til lys etc.

· Krav om, at der på alle opstaldningssteder for heste skal være mulighed for foldophold. Arbejdsgruppen foreslår i den forbindelse, at muligheden for foldophold udmøntes i et krav om, at heste mindst 5 dage om ugen skal motioneres eller gives fri bevægelse i mindst 2 timer dagligt, medmindre veterinære eller vejrmæssige forhold taler afgørende herimod. I forlængelse heraf foreslår arbejdsgruppen desuden indført en bestemmelse om, at der på alle opstaldningssteder skal være en plan for, hvornår de enkelte heste kommer på fold, ligesom der stilles forslag om, at folden skal have et areal på mindst 800 m2.

· En skærpet tilsynspligt, således at alle heste, uanset om de er på fold eller er opstaldet, skal tilses minimum en gang dagligt. Endvidere skal enhver, der erhvervsmæssigt holder hest, sørge for at hesteholdet tilses af en dyrlæge mindst en gang årligt.

· Krav om, at et hestehold minimum skal bestå af 2 heste.

· Krav om, at beskæring eller anlæggelse af beslag på hesten skal ske efter behov, samt at beskæring eller anlæggelse af beslag på anden mands hest kun må foretages af personer, der har den relevante faglige uddannelse hertil.

· Mærkning af heste må kun foretages af uddannet personale.

· Personer, som er ansvarlige for professionelle hestehold, skal være over 18 år og besidde en relevant faglig uddannelse hertil.

Derudover indeholder rapporten en række anbefalinger, som har til formål at højne velfærden for heste i højere grad end de foreslåede mindstekrav.
Rapporten kan findes på findes på Justitsministeriets hjemmeside www.jm.dk

http://www.rimfakse.no/file/serve/9480/Retningslinjer%20til%20velferd%20for%20hest.htm

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1401398.ece
Uttdrag fra forskrift om velferd for hest
Ved alt hold og bruk av hest skal det tas hensyn til hestens adferdsmessige, sosiale og fysiologiske behov, og hesten skal beskyttes mot fare for unødig stress, smerte og lidelse. Det skal legges til rette for at hest kan holdes i grupper der beite inngår.
Stallen/anlegget skal være utformet og innredet slik at hestene ikke kommer i fare for å påføres eller påfører seg selv skade.
Anlegget skal ha tilgang til egnede og mange nok luftegårder, slik at alle hestene kan slippes ut minst 2 timer hver dag.
Hester på utegang og på innmarksbeite skal ha tilsyn minst en gang daglig.
Alle hester skal i tidlig alder vennes til å bli håndtert av mennesker.

Kilde: Lovdata

sånn som reglene er idag i Norge, SKAL alle hester som står på spilt ha utegang minst 2 timer
http://www.rytter.no/sognogfjordane/t2.asp?p=22446&x=1&a=163995

Hvordan Norges regjering ikke mener at den trenger det når den står på 3X3 meter er for meg helt horribelt.. sier vel bare sitt om hvor langt man er kommet.. (i Norge..)

Henriette444
18-11-2006, 11:20
Krav om, at der på alle opstaldningssteder for heste skal være mulighed for foldophold. Arbejdsgruppen foreslår i den forbindelse, at muligheden for foldophold udmøntes i et krav om, at heste mindst 5 dage om ugen skal motioneres eller gives fri bevægelse i mindst 2 timer dagligt, medmindre veterinære eller vejrmæssige forhold taler afgørende herimod

Ja, jeg vet at i DK er det kommet litt lengre, pga EU :smile:
Mer ikke her heller er det krav om utegang, men at hesten skal mosjoneres ELLER gå ute i minst 2 timer... Så det er jo egentlig et krav om at hesten skal få mulighet til bevegelse 5 dager i uken.

Anlegget skal ha tilgang til egnede og mange nok luftegårder, slik at alle hestene kan slippes ut minst 2 timer hver dag.
Hester på utegang og på innmarksbeite skal ha tilsyn minst en gang daglig.

Men hvor har du disse 2 timene fra, ja jeg ser at du har klippet ut fra aftenposten, men jeg klippet ut fra mattilsynet, og der står det altså ingenting om disse berømte 2 timene!! Det må jo være det som står hos mattilsynet som man skal rette seg etter?! Og der står det bør, bør, bør :???:

Lopke
18-11-2006, 12:25
men litt ot: behøver man å legge seg på et MINIMUM?? er det sånn at når man krevet et minimum antall timer så er det greit nok liksom, selvom all sund fornuft burde si at de helst burde være ute 24/7?

Greit nok at Norge ikke er kommet lengre eller går i spissen for velferdsordninger for hest. Vi vil nok merke mer til det i 2020 eller noe.. men jeg synes det er trist at når man setter et minimumskrav så er det "greit nok"

litt OT altså..

for meg er 2 timer IKKE nok..

klippet fra LOVDATA som er gjeldende regler i Norge (uansett hva mattilsynet ikke har opplyst)

http://www.lovdata.no/for/sf/ld/td-20050602-0505-003.html#22

§ 22. Mosjon

Alle hester skal sikres mulighet for daglig mosjon og uteliv i egnet luftegård eller på beite.

Hester som står oppstallet i boks, skal ha daglig trening eller sikres mulighet for fri bevegelse i minst 2 timer per dag. Hester som står oppbundet, skal i tillegg til eventuell daglig trening sikres mulighet for fri bevegelse og mosjon i minst 2 timer per dag. Kravet om fri bevegelse gjelder ikke dersom helsemessige forhold hos hesten eller vær og føreforhold tilsier noe annet.

Harneshaug
18-11-2006, 12:36
Helt enig med Lopke. Grunnen til at de sier et MINIMUM er vel for å kunne ta de som har storstaller og ikke overholder utetiden. I Ålesund feks. får hestene ut 45min for dag i en liten luftegård... /-:
Det gjelder da tom for privathestene som ikke går rideskole. Resten av døgnet står de på boks. Nå har de holdt på å bygge om men likevel... Bør man ikke snart innse at man kan ikke ha ridesenter innimellom Rema 1000 og kjøpesenter. De burde ha flyttet for lenge siden, men holdningen er den at man trenger hverken luft, lys eller utegang når man har hall med hinder og kan trene sprang...

anettex
18-11-2006, 12:54
Valgte 8-12, men mine er ute mellom 10 og 14.
Været gjør at det varierer litt.
1-3 gang i året er det så ille at vi er nede i 6-7 timer.
Og på sommeren har vi de ute enda mer enn vanlig.
Desverre ble ponnien vår forfangen i januar, så i år fikk de ikke gå ute 24 timer i døgnet...

Henriette444
18-11-2006, 13:00
joda, man behøver absolutt ikke legge seg på noe minimum :smile:

Men jeg har jo heller ikke sagt at 2 timer er mer enn nok vel?? Jeg bare etterlyser hvor de berømte 2 timene står hen, for "alle" snakker om minst 2 timer, og jeg har ikke sett det stå noe sted :eek:

Men når vi i Norge skal sikre hesten trening eller fri bevegelse hver dag, så er dette jo bedre enn DK, for i utklippet ditt Lopke, står det jo 5 dager i uken...
En annen ting er jo at mattilsynet sier "på egnet uteområde", hva er det?? I min tolkning ikke et sølehav, så det stiller vel indirekte krav til drenering eller??

Lopke
18-11-2006, 15:58
Jeg bare etterlyser hvor de berømte 2 timene står hen, for "alle" snakker om minst 2 timer, og jeg har ikke sett det stå noe sted :eek:

§ 22. Mosjon

Alle hester skal sikres mulighet for daglig mosjon og uteliv i egnet luftegård eller på beite.

les her: DAGLIG OG UTELIV

Hester som står oppstallet i boks, skal ha daglig trening eller sikres mulighet for fri bevegelse i minst 2 timer per dag. Hester som står oppbundet, skal i tillegg til eventuell daglig trening sikres mulighet for fri bevegelse og mosjon i minst 2 timer per dag.

Men når vi i Norge skal sikre hesten trening eller fri bevegelse hver dag, så er dette jo bedre enn DK, for i utklippet ditt Lopke, står det jo 5 dager i uken...

helt enig.. burde være daglig det og.. men de har krav på 800m2 område til å løpe på.. i Norge er det 10X30 meter..
Det blir ulovlig med spilt og ha hester alene.

En annen ting er jo at mattilsynet sier "på egnet uteområde", hva er det?? I min tolkning ikke et sølehav, så det stiller vel indirekte krav til drenering eller??

ja det er jo et skjønn som setter litt krav til folks IQ.. Det skal være egnet, altså brukbart for hest.. ergo ikke et sølehav.. tror de fleste forstår det.

På paragraffene om utegang står også dette: (desverre gjelder det kun utegangshester og ikke paddocker og sommerbeite)

§ 25. Driftsformer med utegang og leskur

Ved driftsformer med utegang og leskur skal bestemmelsene i Kapittel II og III være oppfylt så langt de passer.

Hest skal vennes gradvis til utegang. Hest på utegang skal ha tilgang til liggeplass som gir tilstrekkelig beskyttelse mot vind og nedbør.

Minimumskravet for liggeplass er 3 vindtette vegger og tak. Liggeplassen skal være dekket av halm eller lignende materiale som holder underlaget tørt. Liggeplassen skal være drenert, og vann må ikke kunne renne inn fra områdene rundt. Liggeplassen skal være stor nok til at alle hestene kan ligge samtidig og utformet slik at alle hestene får adgang.

Det skal avsettes særskilt plass for hester som trenger spesielt tilsyn. I den kalde årstiden skal isolert, trekkfritt rom som kan oppvarmes etter behov, være tilgjengelig for slik hest, i rimelig nærhet til de andre hestene.

For å sikre god helse og godt renhold skal grunnen under fôringsplasser og andre belastede områder være hardgjort og drenert. Fôringsplassen skal holdes fri for gjødsel.
Utendørs fôringsplass bør være overbygget med tak hvis fôret blir liggende utover et døgn. Det skal tas hensyn til sammensetningen i gruppen slik at alle hestene får ete, drikke og hvile i fred.

I rimelig nærhet til utegang skal det være egnede forhold hvor personell kan skifte klær, vaske seg og reingjøre utstyr. Det skal være mulig å fremskaffe varmt og kaldt vann.

Kravene i denne paragrafen gjelder ikke hester på beite i vanlig beiteperiode. :cry:

så alt kan forbedres kraftig!!

de danske reglene for hestehold: (uansett så mener jeg de sette hestens veldfærd høyere og har et mer utdypende lovforslag i DK)

§ 1. Reglerne i denne lov finder anvendelse på ethvert hold af heste.

Stk. 2. Justitsministeren kan i særlige tilfælde helt eller delvist undtage visse hestehold fra loven. .§ 2. I denne lov forstås ved: 1) Hest: Husdyr af heste- eller æselarten eller dyr, der fremkommer ved krydsning af disse.

2) Stangmål: Afstanden fra jorden og til det højeste punkt på hestens manke.

3) Gruppeopstaldning: Opstaldning af flere heste uden adskillelse i samme rum.

4) Folingsboks: Særlig indrettet boks hvor folingen finder sted, og hvor hoppe og føl kan opholdesig i den første måned efter folingen.

5) Spiltov: Opstaldning i bås, hvor hesten står opbundet, oftest op mod en væg.

6) Fold: En udendørs indhegning.

§ 3. Reglerne i dyreværnsloven og regler, der udstedes i medfør af dyreværnsloven, finderdesuden: anvendelse på hold af heste.

§ 4. Reglerne i denne lov er minimumskrav, der altid skal opfyldes, medmindre strengere kraverfastsat i anden lovgivning. Kapitel 2Opstaldning

§ 5. Ethvert hold af heste skal bestå af mindst 2 heste.

§ 6. Heste må ikke opstaldes i spiltov.

Stk. 2. Heste kan dog opbindes i op til 2 timer under tilsyn, såfremt formålet er at lære hesten atstå op bundet uden tilsyn.

Stk. 3. Heste, der har lært at stå opbundet uden tilsyn, kan opbindes uden tilsyn i op til 2 timer,medmindre opbindingen sker i forbindelse med transport, stævnepladser, dyrskuer mv.

Stk. 4, Heste kan undtagelsesvist opbindes i spiltov, når opbindingen er veterinært begrundet. Kapitel 3Indretning af stald

§ 7. Loftshøjden i stalden skal være mindst 2,60 m i frihøjde over eventuel strøelse.

Stk. 2. Staldrumfanget pr. hest skal være mindst 30 m3.

§ 8. Ved opstaldning enkeltvis i boks skal gulvarealet være mindst (2,0 x hestens stangmål)2, og¨den korteste side af boksen skal være mindst (1,7 x hestens stangmål).

§ 9. Ved gruppeopstaldning skal gulvarealet opfylde følgende arealkrav:
1) For de første 4 heste skal der være mindst (2,0 x hestens stangmål)2pr. hest.
2) For hver yderligere hest skal der være mindst (1,7 x hestens stangmål)2pr. hest.
Stk. 2. Gruppebokse skal have et velstrøet tørt leje på mindst 80 % af gulvarealet.

§ 10. Foling på stald skal ske i folingsboks.
Stk. 2. Gulvarealet i folingsboksen skal være mindst (2,5 x hoppens stangmål)2.

§ 11. Syge eller skadede heste skal kunne holdes adskilt fra de øvrige heste.

§ 12. Gulvet i stald og boks skal være plant og ikke glat. Gulvet skal være konstrueret, så heste ikke kommer til skade eller udsættes for lidelse.
Stk. 2. Lejearealet skal være bekvemt og tørt, og der skal i passende omfang udlægges strøelse.

§ 13. Rum og udstyr, som anvendes i forbindelse med opstaldning af heste, skal konstrueres, installeres og vedligeholdes på en sådan måde, at hestene beskyttes bedst muligt mod tilskadekomst og ikke udsættes for væsentlig ulempe.

Stk. 2. Udstyr til fodring og vanding skal være udformet, fremstillet og installeret på en sådan måde, at der er mindst mulig risiko for forurening af foder og vand, samt for at hesten pådragersig skader.

Stk. 3. Alt automatiseret eller mekanisk udstyr, der er af betydning for hestes sundhed og velfærd, skal monteres, så hestene beskyttes bedst muligt mod tilskadekomst og ikke udsættes forvæsentlig ulempe. Udstyret skal efterses mindst 'en gang om dagen. Eventuelle konstaterede fejl skal udbedres straks, og hvis dette ikke kan lade sig gøre, skal der træffes passende foranstaltninger til at beskytte hestenes sundhed og velfærd.

Stk. 4. Inventar, herunder låger, mekanisk udstyr mv. skal være konstrueret og installeret medhenblik på at opnå et så lavt støjniveau som muligt.

§ 14. Det skal" sikres, at luftcirkulation, støvindhold, temperatur, relativ luftfugtighed ogkoncentration af luftarter holdes på et niveau, som ikke er skadeligt for hestene, samt at stalden har et ventilationssystem, som sikrer tilstrækkeligt luftskifte.

§ 15. Der skal være tilstrækkeligt naturligt lys til at opfylde hestens adfærdsmæssige ogfysiologiske behov. For at sikre naturligt lysindfald skal arealet af vinduer eller lignende svare tilmindst 7 % af staldens gulvareal.

Stk. 2. Udover det naturlige lys skal der være lyskilder, der sikrer, at hesten på ethvert tidspunkt kan tilses nøje. Lyskilder skal placeres, så de ikke medfører ulempe eller skade på hesten.

§ 16. Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om staldens indretning. Kapitel 4Indretning af folde og græsningsarealer

§ 17. På ethvert opstaldningssted skal alle heste have mulighed for dagligt ophold på fold i mindst2 timer.

Stk. 2. Folden skal have et areal på mindst 800 m2, hvoraf den korteste side skal være mindst 20meter.

Stk. 3. Hestene skal mindst 5 dage om ugen motioneres eller gives fri bevægelse på fold i mindst2 timer dagligt.

Stk. 4. Stk. 3 kan fraviges, hvis veterinære eller vejrmæssige forhold taler afgørende herimod.

Stk. 5. Arealkravet i stk. 2 forudsætter, at der maksimalt går 4 heste i folden ad gangen, og at enfold maksimalt anvendes af 20 heste.

Stk. 6. Opholdsarealer til heste må ikke indhegnes med pigtråd.

Stk. 7. Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om indretning af folde.

§ 18. Føl og plage skal, indtil de er 2 år gamle, på fold sammen med artsfæller.

§ 19. Der skal for ethvert opstaldningssted være en plan for, hvornår de enkelte heste kommer påfold.

§ 20. Heste, som går ude i mere end 12 timer i døgnet i vinterperioden og i perioder med vinterlignende vejr, skal have adgang til læskur eller bygning, hvor alle dyr samtidig kan hvile på et tørt, strøet leje, og have udviklet et kraftigt og tæt hårlag og være ved godt huld.

Stk. 2. I læskur eller bygning skal gulvarealet opfylde arealkravene i § 9, stk. 1.

Stk. 3. Læskur eller bygning skal placeres på et sted med tilstrækkelig afvanding.

Stk. 4. Stk. 1 kan fraviges for heste af bestemte racer under forudsætning af, at hestene holdes på store arealer med en beplantning, som yder en høj grad af både læ og beskyttelse modnedbør og har en særligt veldrænet bund, som giver et tørt leje. Justitsministeren kan træffe nærmere bestemmelse herom.

Kapitel 5Foder og vand § 21. Hestes foderration skal indeholde tilstrækkeligt strukturfoder. (grovfor)

§ 22. Heste skal have fri adgang til frisk drikkevand på fold og på stald.

Stk. 2. Stk. 1 gælder ikke ved kortere ophold på fold.

Kapitel 6
Tilsyn mv.
§ 23. Enhver, der holder hest, skal sørge for, at hesten tilses mindst en gang om dagen.

Stk. 2. Enhver, der erhvervsmæssigt holder hest, skal sørge for, at hesteholdet tilses af en dyrlæge mindst en gang årligt. I dyrlægens tilsyn skal indgå en vurdering af, om hesteholdet er ioverensstemmelse med reglerne i denne lov.§ 24. I tilfælde af sygdom eller tilskadekomst skal den ansvarlige for hesteholdet sikre, at hestenom fornødent isoleres og pleje iværksættes. Ved alvorlig lidelse eller hvis hesten ikke hurtigtbedres, skal en dyrlæge straks tilkaldes.

Kapitel 7
Ibrugtagning og træning § 25.

Heste skal i en tidlig alder oplæres til at blive håndteret.

Stk. 2. Oplæring, træning og brug af heste skal være tilpasset hestens alder, dens fysiske og psykiske kapacitet, så hesten beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt men ogvæsentlig ulempe.

§ 26. Udstyr, som anvendes som hjælpemidler på hesten, skal være tilpasset den enkelte hest, og må ikke påføre hesten skader og må ikke anvendes som tvangsmidler.

Stk. 2. Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om brug af hjælpemidler og tvangsmidler.

§ 27. Enhver form for medicinering og behandling (herunder kirurgisk behandling), som har tilformål at skjule sygdomssymptomer, så hesten kan træne og deltage i konkurrencer, er ikke tilladt.

Kapitel 8Hovpleje og mærkning § 28.
Beskæring eller anlæggelse af beslag på hesten skal ske efter behov.

Stk. 2. Beskæring eller anlæggelse af beslag på anden mands hest må kun foretages afpersoner, der. har den relevante faglige uddannelse hertil.

§ 29. Når heste mærkes, skal mærkningen foretages af uddannede personer.

Kapitel 9Uddannelse § 30.
Personer, som er ansvarlige for professionelle hestehold, skal være over 18 år og besidde en relevant faglig uddannelse hertil.

Sara&Korak
18-11-2006, 20:48
Nå har jeg vært på sprangtrening, der hadde vi en instruktør som heter Tommy Lundby, (noen som kjenner til han kanskje? - danske fra trøndelag)
I alle fall, vi hadde teoritime.
Noe av det han sa var at en hest skulle være minst mulig ute om dagen.. Eller ikke lenge i alle fall.
Han brukte å gi hesten frokost, la den slappe av ei stund.. Ri den OG så slippe den ut.
Hvis det var litt vind/storm slapp han heller ikke hesten ut.
Litt dumt da dette med ridninga og sånn da, hvis du ikke rir før klokka 19.00 på kvelden så får jo hesten ikke noe utetid hvis den så skal inn igjen 20.00.

Men uansett så står jeg på mitt! Jeg synes hester skal få kunne være så lenge ute som mulig.

Liz
18-11-2006, 21:05
Minst mulig ute? Er det virkelig mulig?

Sara&Korak
18-11-2006, 21:26
Okei, ikke akkurat minst mulig ute da, men begrenset.
Han sammenlignet liksom hestene med oss menneskene. Vi ville da vel ike stå ute i allslagsvær mange timer om dagen.

Liz
18-11-2006, 22:19
Tror faktisk mange mennesker er alt for pysete når det gjelder både seg selv og hesten. Det er jo snakk om å kle seg riktig. Det finnes ikke noe bedre enn å være ute i skikkelig drittvær, godt innpakket i varme og vanntette klær!

Sara&Korak
18-11-2006, 22:53
Samme sier jeg!

Kristine I.L.H
19-11-2006, 00:59
Jeg er for mest mulig utegang, og mine hester går ute døgnet rundt og trives med det. De misliker faktisk å stå på boks. Når hesten har trær og selvfølgelig leskur så går det fint i allslags vær. Og kan ikke se at de kjeder seg mer ute enn inne på en boks.. Det er heller omvendt.

Lopke
19-11-2006, 02:01
Okei, ikke akkurat minst mulig ute da, men begrenset.
Han sammenlignet liksom hestene med oss menneskene. Vi ville da vel ike stå ute i allslagsvær mange timer om dagen.

hvor mye hjerne må mannen ha for å tenke seg til at hester ikke er mennesker?? hvem er i tvil om det??

huff.. teiteste utsagnet jeg har hørt idag...
synd at han driver med hest egentlig..

Henriette444
19-11-2006, 10:15
Vel, hvis han er proffesjonell, så rir har han vel ikke en annen jobb så gjør at han først kan ri kl 19..? Dersom han forer kl 07, lar hesten slappe av et par timer, rir og så slipper hesten ut, så får hesten mange timer ute..Ikke for å forsvare utsagnet hans (som virker rimelig idiotisk ja), men det blir jo litt overtolkning når man "går ut ifra" at han kanskje ikke rider før 19, at hesten får 1 time ute osv, for det har jo ikke mannen sagt vel??

Og at han foretrekker å ri før han slipper hesten ut, forstår jeg godt, det gjør jeg selv også om mulig, dette fordi hesten da ikke løper rundt som en tulling og muligens skader seg selv... det er jo ikke det at hesten skal løpe rundt ute som er så viktig vel, men avveksling og at det er sunt for psyken?

Torhild
19-11-2006, 13:35
Jeg gjør også alltid det (men så jobber jo jeg også i stallen) Hestene spiser frokost, hviler noen timer, og så rir jeg og slipper ut. Si jeg slipper ut kl 2 og så tar jeg inn 6, altså 4 timer utegang. Finnes ikke lys oppover veien til beitet, så det er en fordel å hente før det blir alt for mørkt. Ellers ser man ikke huller, pytter osv oppover veien og inne på beitet.

-Birgitte-
19-11-2006, 15:07
Synes hestene skal få stå så lenge som mulig, har bare godt av det ;-) .Shinga står ute fra ca. kl. 14.15 til i de mørke kveldstimer.

Sara&Korak
19-11-2006, 17:21
Ja , ikke vet jeg. Han sa nå så mye rart.
Han er vel ganske profesjonell tror jeg. Flink i alle fall, litt "bisk" da men det får man bare tåle.
Det er jo heller ikke alle som jobber i en stall. Jeg f.eks kommer ikke i stallen før 5. Så da skulle liksom Korak ha vært inne til da? Kjedelig for han vil jeg si.

Sara&Korak
19-11-2006, 17:23
Og, nei han har ingen annen jobb. Er instruktør for det meste. Reiser rundt om i Norge/Utlandet. Var visst utdannet i Tyskland.

Carina
26-11-2006, 12:26
På stallen hos oss står de ute 7 timer hver dag. Det er i mine øyne litt for lenge. 5-6 timer hadde vært greit.

Forlenge? :shock: Syntes det er for lite jeg. Hester uten skader har bare godt av og stå ute. Jeg ville hatt hesten min ute 12-13 timer pr.dag jeg.

SOL P.R.E.
01-01-2007, 23:41
Jeg varierer litt utfra årstid/vær. Om sommeren går hestene ute enten døgnet rundt, eller fra tidlig om morningen til 22-23.00 på kvelden.

Resten av året blir hestene som regel sluppet ut om morningen (før jeg reiser på jobb). Så går de ute hele dagen (får lunsj ute) og blir tatt inn når jeg kommer hjem. Det blir ca 9-10 timer ute. Deretter blir hesten trent, stelt og får mat, pluss siste måltid igjen ca kl 22.00. Dette gjelder min/e hester som blir trent. De som ikke blir trent går lengre ute.

Jeg bryr meg ikke om kulde med tanke på å ha hestene ute, så lenge været er "tørt". Derimot lar jeg hestene stå mindre ute hvis det er mye regn og blåst. Da vil de også inn.

Det jeg syns er optimalt hjemme hos meg, er ikke nødvendigvis optimalt andre steder. Selv ville jeg ikke hatt hesten min ute hele dagen, hvis luftegården var liten og gjørmete, og hesten bare står å henger i et hjørne. Da mener jeg det er mye bedre å ha hesten ute færre timer, men heller leie en lang skrittetur i tillegg til treningen.
Man må hele tiden se ann hva den enkelte hest trives med, istedetfor å være alt for bestemt på at utegang fra tidlig til sent eller 24/7 er det beste – uansett.

Christina
01-01-2007, 23:45
Jeg forhastet meg. Trodde man skulle svare på hvor lenge hestene på stallen vår sto ute. Så jeg svarte 8-12 timer. Men minimum kan vel være 5-8 timer.

:smile:

Karen
07-01-2007, 20:52
24 timer i døgnet..
eller.. utegang :)
men ser at de bare står ute, uansett vær :)
greit det da, man ser hvor "uteglad" de er ;P

Karen
07-01-2007, 20:53
dere som har hesten inne store deler av døgnet..
hvordan er hesten når den kommer ut/slippes på beite?
blir de "gale", og springer, springer og hopper og danser, eller står de ved grinden å venter på å få komme inn igjen?

Jossa
08-01-2007, 09:07
Min løper og herjer i 5-8 min,etter det spiser den høy. Den vil inn etter de 2 timene,da kjeder hun seg.

Astrid og Chiquita
09-01-2007, 13:27
Jeg synes 8-12 timer er minimum. Det aller beste er velfungerende utegang, men dette krever mye tilrettelegging for at hestene skal trives.

Jeg har valgt å flytte hesten min på stall fordi utegangen min ikke fungerte slik jeg ønsket. Det betyr at hun nå går ute 6-10 timer for dagen, kanskje mindre i dårlig vær. Det jeg ser er at hun blir lettere stiv, ustabil i humøret, og fyller i beina om morgenen når hun har stått lenge inne. Hun vil ikke inn på ettermiddagen heller. Ellers trives hun veldig bra, de har grei størrelse på uteområdet og går i flokk. Det er mye bevegelse de timene de er ute, og dette er positivt. Inne har de halve vegger, noe som er sosialt og gjør boksen "større".Jeg prøver å ri på ettermiddag/kveld for at innetida ikke skal bli så lang, og hun får igang blodsirkulasjonen igjen.

Noen argumenterer med at hestene bare står og henger ute uansett, så de kan likegodt stå inne. Forskjellen er at om de kommer inn har de ingen MULIGHET for å bevege seg slik de vil.

Når jeg bygger stall, vil jeg ha muligheten til 24 timers utegang med stort fjøs å gå inn i. Samtidig vil jeg sette opp bokser slik at jeg kan ta inn hestene om natta vinterstid/ved stygt vær/sykdom. Det er veldig individuelt hvordan hestene bruker utegangsstallen, om de går inn når de fryser etc. Derfor er det fint å ha muligheten til å veksle på om ting ikke fungerer til det beste for hesten.

Liv&Lilja
17-01-2007, 19:18
Svarte 5-8, men dette er absolutt minimum, iallefall for Lilja, dersom det ikke er helt forferdelig vær..!
Om vinteren står hun ute hele dagen, viss det er passende vær.
Men om sommeren (eller når det blir vær til det om våren) står hun ute døgnet rundt...

trineck
20-01-2007, 15:40
Jeg har ikke egen hest men har fortsatt ganske sterke meninger om utegang, og synes en hest bør få lov til å være hest og gå utendørs med god plass og gjerne hesteselskap, mest mulig hver dag. De stedene jeg har besøkt med utegangsstaller har hatt meget harmoniske hester, som også er veldig villige til å hentes til ridning. Har også vært i det landet i verden som har flest hester per menneske, Mongolia- og det var en opplevelse. Hestene løp helt fritt i flokk.. fascinerende.
Der jeg rir til vanlig derimot, er hestene nesten ikke ute. Et stort ridesenter med anslagsvis 80 hester, fire-fem (?) små paddocker? Jeg visste ikke at det var lovpåbud med utegang, men ser nå i forskrift 2005-06-02 nr 505: § 16. Luftegårder, beiter, treningsbaner og uteareal

"Anlegget skal ha tilgang til egnede og mange nok luftegårder, slik at alle hestene kan slippes ut minst 2 timer hver dag. "

Utrolig at det som vel er byens største ridesenter har det slik. I tillegg er det mange som pga konkurranser ikke har hestene på beite sommerstid, rideskolehestene har 1,5-2 mnd med hele døgnet på beitet..

Jeg synes det er merkelig at så mange reagerer om man skal ha en hund i bur nattestid, eller innekatt som får boltre seg i et helt hus- men hest på 3x3 meter (tilsvarende å ha en katt i et litt stort transportbur! Permanent) er helt akseptert- 20 timer i døgnet eller til og med litt mer?
Rideskolehestene "våre" er riktignok mye i bruk per dag, men når de en gang i blant slippes i banen ser man jo hvor mye de har savnet å fly i full galopp, bukke høyt, rulle seg, ha sosial omgang med resten..

Lopke
20-01-2007, 18:16
så enig.. så enig!!

Sol
21-01-2007, 21:12
Slutter meg til utegangsgjengen jeg!
Bajas var krybbebiter helt til han kom på utegang24/7, selv om han også tidligere sto ute minst 12 timer i døgnet. Setter jeg han inn på boks nå, tar det ikke lange stunden før han har smakt på både dører og vegger, samt skrapt all flisa oppi et hjørne!
linnea hadde en infeksjon/virus som føll, og har nok en tendens til å få litt rennende øyne på vinteren, OM hun står inne i en stall! på utegang(og i fjor var det 25 blå) så jeg ikke snurten av det...
Så for min del er det UTEGANG for alle hester som er friske og raske, så blir de enda friskere og raskere!

Reaper
21-05-2007, 14:05
Kenzo står nå ute mye lenger enn før. Jeg var den første på stallen som skrev på beskjedtavla "Kenzo kan få høy ute til middag hvis det er fint vær, så tar jeg han inn selv". Dagen etter hadde halvparten av de andre hesteeierne skrevet det samme :lol:

Hehe...:lol:

Stonesland
24-05-2007, 20:46
Jeg svarte minst 2-5 timer. Min hest står ute 13 timer om dagen..

Stonesland
24-05-2007, 20:50
Nå har jeg vært på sprangtrening, der hadde vi en instruktør som heter Tommy Lundby, (noen som kjenner til han kanskje? - danske fra trøndelag)
I alle fall, vi hadde teoritime.
Noe av det han sa var at en hest skulle være minst mulig ute om dagen.. Eller ikke lenge i alle fall.
Han brukte å gi hesten frokost, la den slappe av ei stund.. Ri den OG så slippe den ut.
Hvis det var litt vind/storm slapp han heller ikke hesten ut.
Litt dumt da dette med ridninga og sånn da, hvis du ikke rir før klokka 19.00 på kvelden så får jo hesten ikke noe utetid hvis den så skal inn igjen 20.00.

Dette er treneren min..Riktignok har han flytta tilbake til Danmark nå, men rir fortsatt for han 1 helg pr mnd. Riktig som du sier at han slipper ut hestene etter han har ridd dem, men så rir han ALLTID første hesten før 7 da, og er vel ferdig med alle på formiddagen en gang, så jeg mener ikke akkurat de lider noen nød av det nei!

ponnitrollet
24-05-2007, 21:07
13-24 timer! Almira går ute hele døgnet :D

Torhild
24-05-2007, 22:42
Blir litt feil i avstemningen nå. Mine hester går ute døgnet rundt nå, og har gjort det i flere uker. Men når denne debatten ble startet var det midt-vinters, og hestene var selvsagt mye mer inne da...

Astrid
24-05-2007, 22:48
Kommer helt ann på været hvor lenge min er ute hvertfall....

Telenor
24-05-2007, 22:56
Kommer ann på været, litt kulde gjør ingen noe, så lenge man har en god pels eller evt. dekken :)
Gracila står ute hele døgnet nå og hun stortives,om morran ligger alle tre på rekke og rad å sover :)
Men ellers om året blir hstene slippt ut klokka 9 og blir ridd mellom (sånn ca) 3-5 og viss det ikke regner/blåser blir hestene satt ut igjen og blir tatt inn klokka 9 til kveldsforinga. :)

Maiken k
24-05-2007, 23:23
Jeg svarte 13-24t. Chargo står ute fra ca.8 til halv ti. inkl. trening. blir mere når det blir varmere og jeg kan ta han inn etter jeg har sett på programmene mine som slutter rundt halv 11-kvart på 11.. og når det blir onkli varmt får han stå ute om natten=) det blir kos for <3MinLateFrosk<3

Andrea
25-05-2007, 09:14
Her står de ute 4 timer på hverdagene og 3 timer i helgene.. De har mulighet for å stå ute fra 15-20.30(19.00) også, men da må eiere sette ut hesten sin selv.

Tonje
25-05-2007, 09:21
Her g&#229;r hestene ute fra 9-17.00
N&#229;r jeg f&#229;r flytta Janico til den andre stallen n&#229; blir de g&#229;ende ute fra 08.00-23.00:)
De skal snart p&#229; sommerbeite og da g&#229;r de p&#229; utegang.

ponnitrollet
25-05-2007, 09:36
Almira kan gå inn på en låve, men hun er ute da også, fordi det er veldig åpent der, men likevel lunt og trivelig :)

Surprise
27-05-2007, 21:27
5-8 her . slev om Surre er ute helle døgnet . :)

Bitten&Betty
27-05-2007, 23:19
V&#229;re hester blir sluppet ut 06.30 og det varierer litt n&#229;r de kommer inn. Alt i fra 17.00-23.00. S&#229; de st&#229;r vel ute fra 9 timer og oppover...