PDA

Se full versjon : Inportere Dv fra Danmark, noen med erfaring?

Hangover
20-07-2009, 20:00
Noen inne her som har kjennskap til en del av stutteriene i Danmark?
Og hvordan gjør dere det når dere skal finne vetrinær neddi der, å hva sjekkes? Røntgen ,blodprøver, bøyeprøver?

Har funnet meg en hest som jeg skal neddover å prøve i løpe av denne uka eller neste. ( skal prøve flere ja). Så håper bare at den er frisk å rask, har jo hørt mange skrekk historier om hestekjøp fra utlandet.

Så, noen som har kjennskap til stutteri Vidtskue? eller Holfelt-horses?
Eller har noen andre stutterier å annbefale?:)

Henriette444
20-07-2009, 20:20
Du skal i alle fall helst selv være der når hesten blir undersøkt. Der er mange eksempler der feil hest blir røntgenfotografert f.eks...

Hangover
20-07-2009, 20:33
Du skal i alle fall helst selv være der når hesten blir undersøkt. Der er mange eksempler der feil hest blir røntgenfotografert f.eks...

ja, det har vi tenkt å være:)

Henriette444
20-07-2009, 20:36
Hvor i DK er dette?

Theresa og Brian fra Rynkeby på Fyn, Ansager på Jylland og Falck-Rønne på Sjælland er gode dyrleger.

Hangover
20-07-2009, 20:42
Hvor i DK er dette?

Theresa og Brian fra Rynkeby på Fyn, Ansager på Jylland og Falck-Rønne på Sjælland er gode dyrleger.

Bjerringbro, sånn ca midt i Danmark:)

Fyn og sjælland ligger sikkert for langt unna. Men Jylland er ikke så fryktelig langt unna vill jeg tro

Henriette444
20-07-2009, 20:44
Danmark består jo av Sjælland, Fyn og Jylland...+ noen småøyer. Så hesten er nok i nærheten av noen av disse vil jeg tro;)

Hangover
20-07-2009, 20:45
Danmark består jo av Sjælland, Fyn og Jylland...+ noen småøyer. Så hesten er nok i nærheten av noen av disse vil jeg tro;)

ja, det jør den nok:)

Lopke
20-07-2009, 21:40
hihi.. Bjerringbro ligger i Jylland. Ikke så langt fra der jeg kommer fra it fra norsk målestokk.

For å finne dyrleger i dette området søk på www.degulesider.dk og søk på "dyrlæge" og skriv Bjerringbro eller gå på denne linken: http://www.degulesider.dk/search/bjerringbro/dyrl%C3%A6ge/1/
Som du ser er det nok å velge mellom.
Jeg ville valgt noen med spesiale innen hest og dem var det jo noen av.

Du må betale for både dyrlege sjekk og når den skal eksporteres ut av landet skal en distriksvet. ha sjekket den i tillegg max 4 dager innen avreise om jeg husker rett.
Du må ha en eksporterklæring mener jeg.

I prisen i DK skal du legge til frakt og dette ikke er med i salgsprisen.
Hvis den ikke er inkludert i salgsprisen må du betale norsk moms 25% av frakten i tillegg til 25% moms av hesteprisen. Dette slipper du unna om du klarer å fikse et samarbeid med transportør (eller betale på siden) og skrive i kontrakten "fritt levert".
I tillegg til moms må du betale "kjøtt" avgift på 5000,-+moms for å få den inn i Norge.
Om verdien på hesten er under 5000,- slipper du dette tror jeg, men det er nok ikke aktuelt i dette tilfellet?

Hangover
20-07-2009, 22:37
hihi.. Bjerringbro ligger i Jylland. Ikke så langt fra der jeg kommer fra it fra norsk målestokk.

For å finne dyrleger i dette området søk på www.degulesider.dk og søk på "dyrlæge" og skriv Bjerringbro eller gå på denne linken: http://www.degulesider.dk/search/bjerringbro/dyrl%C3%A6ge/1/
Som du ser er det nok å velge mellom.
Jeg ville valgt noen med spesiale innen hest og dem var det jo noen av.

Du må betale for både dyrlege sjekk og når den skal eksporteres ut av landet skal en distriksvet. ha sjekket den i tillegg max 4 dager innen avreise om jeg husker rett.
Du må ha en eksporterklæring mener jeg.

I prisen i DK skal du legge til frakt og dette ikke er med i salgsprisen.
Hvis den ikke er inkludert i salgsprisen må du betale norsk moms 25% av frakten i tillegg til 25% moms av hesteprisen. Dette slipper du unna om du klarer å fikse et samarbeid med transportør (eller betale på siden) og skrive i kontrakten "fritt levert".
I tillegg til moms må du betale "kjøtt" avgift på 5000,-+moms for å få den inn i Norge.
Om verdien på hesten er under 5000,- slipper du dette tror jeg, men det er nok ikke aktuelt i dette tilfellet?

åja, hihi :p

Men takk for svar , tenkte å finne vetrinær før vi reiser ja, så alt er klart :)
Men hva har du villet sjekket på hesten ? må vell selfølgelig ha bøyeprøve å slikt. Men er det normalt å ta blodprøver å slik?

Hangover
21-07-2009, 01:50
''Han står pt. til Dkr. 70.000 + moms, men momsen slipper du jo for, hvis han skal til Norge.'' fikk jeg til svar fra eier av hesten. Hva vil den ca bli kostende med kjøttavgift å toll å slikt. ( uten transport) ?:)

Ingvild
21-07-2009, 01:54
Då treng du vel berre å betale norsk moms tydeligvis.

Kjøpssum: 70 000
Moms av kjøpssum: 17 500
Kjøttavgift: 5000
Moms på kjøttavgift: 1250
= 93 750

Ingvild
21-07-2009, 01:54
Æsj, no glømte eg at det var danske kroner.. Jaja, du ser teikninga ;)

Edit: 70 000 danske = 84904,94 norske

Edit 2: Lopke var før meg!

Lopke
21-07-2009, 01:55
''Han står pt. til Dkr. 70.000 + moms, men momsen slipper du jo for, hvis han skal til Norge.'' fikk jeg til svar fra eier av hesten. Hva vil den ca bli kostende med kjøttavgift å toll å slikt. ( uten transport) ?:)

Da koster den i Norske kroner

Hest: 70.000 DKK blir 84.546 NOK
Frakt??
Kjøttavgift: 6250,- inkl moms
Vet utgifter om du må betale det? (husk eksporterklæring)

84.546
6.250
90.796 totalt + moms

90.796+25% er 113.495 NOK + evt frakt.
(er hesteselgeren momsregistrert?)

Lopke
21-07-2009, 01:59
Jeg betalte forresten rundt 5 eller 7000,- i frakt fra DK til vestlandet.
Frei er det oppe med Kristiansund?

Ingvild
21-07-2009, 02:00
Frei er det oppe med Kristiansund?

Jepp

Lopke
21-07-2009, 02:02
åja, hihi :p

Men takk for svar , tenkte å finne vetrinær før vi reiser ja, så alt er klart :)
Men hva har du villet sjekket på hesten ? må vell selfølgelig ha bøyeprøve å slikt. Men er det normalt å ta blodprøver å slik?

En voksen hest hadde jeg nok valgt å få røntgen på i tillegg til bøyeprøve.

Hangover
21-07-2009, 02:02
Da koster den i Norske kroner

Hest: 70.000 DKK blir 84.546 NOK
Frakt??
Kjøttavgift: 6250,- inkl moms
Vet utgifter om du må betale det? (husk eksporterklæring)

84.546
6.250
90.796 totalt + moms

90.796+25% er 113.495 NOK + evt frakt.
(er hesteselgeren momsregistrert?)

Er faktisk ikke sikker på om selger er moms registrert. Men tror det er ett sånn passe stort stutteri.( www.stutteri-vidtskue.dk ) Vet ikke om stutteriene pleier å momsregistrere seg jeg?:)

Lopke
21-07-2009, 02:09
Er faktisk ikke sikker på om selger er moms registrert. Men tror det er ett sånn passe stort stutteri.( www.stutteri-vidtskue.dk ) Vet ikke om stutteriene pleier å momsregistrere seg jeg?:)

Det kommer an på inntekt, men da vil jeg nesten tro det. Har sjekket stallen litt og de selger jo en del.
Isåfall er den danske prisen på 70.000 inkl dansk moms? for da skal den trekkes AV prisen når den eksporteres til Norge, for du slipper ikke den norske momsen. Så uansett er regnestykket mitt som over. Hesten koster deg rundt 113.000,- NOK om du ikke får trukket av dansk moms.
(jeg skal ikke skryte på meg å være noe god på tall, så mulig jeg har bomma)

Hangover
21-07-2009, 02:19
var igrunnen ikke så ille pris det :) Nei tall er ikke jeg god på eller hehe, men hørtes ganske greit ut det du har satt opp der da. Takker :)

ailinn&monique
31-07-2009, 03:05
Jeg ville nok i tillegg til bøyeprøve, og dyrlegesjekk hatt en blodprøve. Det hender at de doper hestene, slik at de blir roligere f.eks. Det er ikke ofte man hører slike historier, men det kan forekomme. Og det kan skje den beste ;) Lykke til med kjøpet, blir spennende :)

JOHANNE
31-07-2009, 03:13
Hihi, vi kjørte forbi dette Stutteriet et par ganger da vi var i Danmark nå, men var ikke innom da de ikke hadde noen interessante hester for oss..

Men ja, kan anbefale Hesteklinikk Herning (www.hesteklinikkherning.dk) når du skal sjekke hesten der nede. Vi var der med hest på sjekk og de var veldig særiøse og flinke! De tar røntgen og alt der. Er et stykke å reise fra dette stutteriet da, men mulig det finnes tilsvarende hesteklinikker lenger nord?

Viss du kjøper hest der nede og trenger transport oppover, så send meg en PM :) Vet av et par som kjører... Alt man lærer av ET mulig hestekjøp (som ikke ble noe av for vår del) :rolleyes: