PDA

Se full versjon : Ved bruk av rundball.

anettex
06-11-2006, 12:34
Har hatt en periode nå i høst der hestene har tissa unormalt mye , drukket lite og hatt en tisslukt som var så ille at jeg faktisk ble dårlig av å måkke ut.
Uansett hvor mye jeg har lufta, har lukta av amoniakk vært påtrengende.
Og dette er da langt fra sunt... :cry:

Jeg har pleid å bruke rundball ute.
Da legger jeg ut rikelig daglig, så hestene kan spise ubegrensa.
Hestene har vann i tillegg når temperaturen tillater det, ellers får de satt ut vann 2-3 gang daglig.

Så var det en periode da jeg ikke hadde rundball, og dermed ga bare tørrhøy.
Og da forandret det seg.
Men jeg tenkte over hodet ikke over det.
Etter noen dager henta vi ny balle, og da var det på an igjen.
Og da begynte jeg å tenke, kunne det være noen sammenheng?

Kutta ut rundballen, og gir nå bare høy.
Hestene drikker normale mengder vann, og tisser normalt.
Lukta er helt borte.
Dette forandret seg andre natta etter at jeg slutta med rundball.

Dette gjelder begge hestene mine, og med rundball hentet fra forskjellige steder.
Så nå vurderer jeg å kutte ut rundball.
Synes et er et bra alternativ til tørrhøy, men ikke når det får slike kjipe følger.
Og det spørs om ikke vinninga går opp i spinninga sånn økonomisk sett, da det gikk 2 baller flis i uka, kontra 2-3 i mnd til vanlig.

Noen andre med lignende erfaringer?

crusabell
08-11-2006, 18:53
er det tilsatt noe spesielt i rundballene da? mine drikker også mindre når de får rundball,men det er vel fordi det er mere vann i rundball enn i vanlig tørrhøy.. ang tisselukt har jeg aldri tenkt over,mulig du sier noe der.

Kurre
08-11-2006, 18:58
Når lukten blir så sterk er det gjerne at tisset er mer konsentrert pg av at de drikker mindre.

Det er jo høyere vanninnhold i rundballen (avhengig av TS innholdet) og dette vil i tillegg til at hestene får i seg endel vann den veien gjøre at de ikke har samme tørstefølelsen og dermed drikker mindre.

Jeg har også høysilage nå,det jeg har nå har en TS på 79,4,men har vært obs på å gi hestene salt i maten og de drikker da veldig godt.
Du kan jo prøve å gi en drøy spiseskje havsalt i foret og se om ikke det gjør at de tar til seg mer vann igjen.

Therese
08-11-2006, 22:00
Salt funker veldig bra her for å få hestene til å drikke mer, synes de drikker alt for lite jeg..