PDA

Se full versjon : Utegang og trening?

Mari
04-11-2006, 21:22
Var sånn bygdatreff her i dag, og jeg ble sittende ved siden av en fyr som jobba i mattilsynet. Han lurte på om jeg drev med hest da, og jeg fortalte han om planene mine. Jeg sa at jeg hadde funnet med utegangsplass ikke langt fra hjemme, med andre hester og fri tilgang på grovfòr. Tak over hodet til hestene. Han spurte hvilken hest dette gjaldt, og jeg forklarte det da.

Han sa jeg burde være forsiktig med trening og det å ha hesten på utegang. Akkurat da han sa dette var møtet slutt, og han gikk. Han sa forresten at utegang 24/7 var en fin løsning så lenge hesten trivdes med det, og den hadde ly og andre hester smamen med seg.

Jeg ble så skrekkelig nysgjerrig. Hva gjør dere med deres utegangshest etter en skikkelig treningsøkt? Hesten er ikke barbert, så svetten kommer vel ganske raskt... Har ikke mulighet til å sette inn med mindre hesten er syk/skadet.

Mandarinhest
04-11-2006, 21:27
Den dagen jeg trente Rosita ganske hardt. Hun ble nesten gjennomvåt. Da slengte jeg på et dekken i noen timer. Og lot henne være ute som normalt, med dekkenet.

Ellers blir det intresangt å høre hva andre sier!

Silje og Tindra
04-11-2006, 21:55
Barberer hesten og lar den være dekkenhest. :-) Eller evt. legger på et ulldekken og lar hesten tørke, før man slipper ut igjen.

Sara&Korak
04-11-2006, 21:56
Hvis hesten blir svett og du bare slipper den ut igjen, så er det jo nesten en selvfølge at den kan bli syk. Dekken kan nok være lurt å legge på når det er blitt svett ;)

Mari
04-11-2006, 22:01
Barberer hesten og lar den være dekkenhest. :-) Eller evt. legger på et ulldekken og lar hesten tørke, før man slipper ut igjen.

Kanskje det... Men er det smart med -30 og utegang?

LisaFi
05-11-2006, 00:11
Det har vi gjort med travhester i "alle år" der vi hadde stall før. Funka som fjell, det, Mari! :)

Mari
05-11-2006, 07:43
Da får jeg spørre videre da, dumme meg... Hva slags dekken skal jeg ha da? Utedekken, regndekken eller svettedekken? Eller alle 3? Tenker jo at svettedekken kan være smart å bruke under etter trening, og at jeg må variere med utedekken/regndekken alt etter været...?

Mandarinhest
05-11-2006, 09:34
Man må sikkert ha 3-4 dekken. Så baller det seg på med bandasjer. Og til slutt blir den et real porselenshest.

Nei vetdu meg hva. Når hesten har fin pels som den fra naturens side har og det fungerer. Så får den leve vidre med det.
Aldri i livet om jeg skal barbere hestene mine i vinter.

Og jeg kommer ikke til å trene hestene så hard at svetten renner. Sjelden jeg gjør det.

Og hvis man er påpasselig med å skritte på og av. Så tror jeg det går bra jeg.

Og blir hesten veldig svett, slenger jeg på det dekkenet jeg har(les: stalldekken). Så får den varma rompa si i det ei time eller to, mens den er ute som normalt.

Men meg om det. :roll:

LisaFi
05-11-2006, 10:33
Vi trener så svetten vitterlig renner, hehe.

Tykke gode funkskjonsdekken fra f.eks Bucas er solide, og varmer selv om det innerste laget blir litt vått.

Alternativt kan hesten stå inne og tørke litt med f.eks ulldekken før man bytter til funksjonsdekken og slipper ut...?

Silje og Tindra
05-11-2006, 13:28
Problemet Kristine, er at svetten renner rimelig kjapt når de står med tykk utegangspels. Jeg husker ikke hvem som sa det, men synes det var en god sammenligning; ta deg en løpetur i varmedress, så får du se hvor behagelig dèt er ;-)

Bandasjer er det vel ingen som bruker ute på utegang, men å barbere hesten er strengt tatt kun for dens egen helses skyld. Ikke fordi det er mer praktisk eller noe sånt.

Det skulle vel holde lenge med et vinterdekken .. :-)

Mari
05-11-2006, 18:16
Takk, da vet jeg det. Barbert hest + godt dekken = bra løsning. Men jeg er litt redd hun skal rulle seg med det osv., er ganske herjete når hun er ute.

Therese
05-11-2006, 18:57
Du kan jo prøve ubarbert først.

Eikdokka fungerer bra med pels i år, blir ikke så fort svett som jeg hadde trodd. Men kan tenke meg at det ikke er bra for en hest å bli søkksvett hver dag pga. mye pels.

Mari
05-11-2006, 18:58
Med min rygg blir det ikke så hard trening i vinter. Skritteturer med litt trav på jordet og noen sledeturer.

Shadowfax
05-11-2006, 19:02
Du er jo ikke nødt til å barbere alt. Ta noen striper foran på halsen og ned mellom frambeina, evt et lite stykke under magen.. da trenger du ikke dekken heller, sånn i værste fall ;)

Mari
05-11-2006, 20:07
Har bestemt meg for Bucas da.

Hva er best av Smartex All in One og Power Turnout All in One? Prisen er jo ulik, det siste koster vel ca. 1000 kr. mer enn det første.

stine
07-11-2006, 22:47
Hestene mine går stort sett ute. Men jeg har mulighet til sette de på stall for å tørke om jeg vil da.

I 30 minusgrader rir man vel neppe hesten svettevåt uansett.

Men mari, det er ikke noe problem at de ruller seg med dekkenet, mine gjør det hele tiden de....Passer dekkenet holder deg seg fint på plass også.

Etter at jeg har ridd og de er svette så setter jeg dem bare ut igjen, men vinterdekken på. Hvis det ikke er sprengkaldt da....

Liselotte
12-11-2006, 19:22
heiii!

Eh... jeg skjønner ikke helt problemet til folk jeg :P :roll: Hehe...! Ikke slemt ment... men det er jo bare å sette på et dekken som puster, la hesten ha på dekkenet et par timer, og voila! Tørr hest! :) Hehe!

Astrid og Chiquita
09-01-2007, 20:58
Jeg ville unngått i det lengste å barbere, og heller se hvor fort hun blir svett først. Jeg har hatt hest på utegang i trening mange vintre, uten problem. Er hesten våt inn til skinnet slik at den vil fryse, ville jeg brukt et ulldekken under et evt. regdekken. Da tørker heste og holder seg varm - ull varmer selv om det blir vått. Vær obs på at det kan gnage i bogen. Ikke bruk fleece, det blir kaldt når det blir fuktig.

Mange kaldeblodige utegangshester tørker så fort de får rullet seg i snøen. Jeg ville prøvd meg fram, tipper welshen din klarer seg veldig godt med pelsen sin og evt. dekken for å tørke!

Lykke til:)