PDA

Se full versjon : Steiler når jeg rir!

Linda
03-11-2006, 14:29
Nå som det er blitt glatt på veiene, og hesten ømmer litt på grus og asfalt må jeg ri på jordene frem til jeg får skaffa meg boots.
For ikke lenge siden rei jeg på jorde, hesten var i veldig humør, virket sprek og glad. Vi travet litt, men plutselig begynte hun å steile! Helt uten forvarsel! Steila helt opp 3-4 ganger. Dette har hun aldri gjort med rytter før bortsett fra èn gang.
Hva skal jeg gjøre når hun begynner sånn?
Hun er ikke sånn når jeg rir langs veien eller rundt på steder det skjer litt, men rir jeg på jorde eller steder hvor det bare er oss begynner hun sånn. Sist jeg rei steila hun ikke men "truet" med å gjøre det.
Synes dette er veldig frustrerende, er jo ikke no moro å bare måtte leie henne på tur. Får ikke kjørt siden jeg ikke får gått på veien, det går ikke å kjøre på de jordene jeg har tilgang til å ri på.

Tviler på at hun har vondt noen steder siden hun bare gjør det når vi er på jorde og ellers stille steder. Dessuten virker hun bare i humør når hun holder på sånn, ingen sure miner.

Hopper asså!

Birre
03-11-2006, 14:57
Har du en varmblodstraver? Det har sikkert ikke noe med rasen å gjøre, men Vickie steiler når vi er ute på tur og hun blir veldig ivrig på å få løpe litt, mens jeg holder henne tilbake.

Hun er på ingen måte irritert, men hun vil nok vise meg at hennes ønsker og behov er litt anderledes enn mine. Så fort hun får løpt og strukket litt på bena så slutter hun. Men det er ikke dermed sagt at hun får ønsket sitt oppfylt hver gang, det er jeg som bestemmer og hun gir seg etter hvert når hun innser at det ikke ble løping.

Linda
03-11-2006, 15:08
Ja, har Varmblodstraver :)
Første gangen hun begynte å steile så travet vi jo, men plutselig stoppet hun opp og begynte å steile.
Det er nok at hun er sprek og vil løpe, men når jeg gir signal om å trave så gidder hun nesten ikke. Det hender hun flyr på litt men andre ganger så må jeg mase på henne for å få henne til å løpe.
Skjønner meg ikke på denna merra jeg :roll:

Kurre
03-11-2006, 17:03
På den måten du beskriver det nederst der,så hadde jeg sjekket opp jeg om det er sikkert at ikke hun har vondt noe sted.
Ville være naturlig da at hun ikke gjorde noe når det er andre "skumle" ting eller lignende som gjør at hun ikke helt merker at det er ubehagelig.

Den gjør det jo ikke når hun prøver å komme fremover og du bremser som jeg forstår forklaringen din.Og når hun i tillegg protesterer på å gå frem,da ville jeg ikke vært så sikker på at ikke noe er galt.

Linda
03-11-2006, 18:34
Det er sant Kurre, kanskje det er noe i det du skriver.
Det er bare det at steiling er en "naturlig" ting for henne å gjøre. Hun har gjort det mange ganger i vogn på banen, og hun gjør det som regel når jeg longerer henne.
Det er veldig spesielt gemytt på denne dama, det ligger til stammen hennes.

Det var ei å masserte henne i sommer og hun fant ikke noe galt, eneste var at hun var litt stiv i skuldrene.
Men det er kanskje ikke nok til å finne ut om det er noe galt? Å massere tenker jeg på.

Kurre
03-11-2006, 18:38
Vanskelig å kjenne om de ømmer i ett ledd ved å gni på resten av kroppen...
Neida...altså det er bra å få massert hestene,er ikke det jeg sier,men før du avskriver det som nykker eller særegenheter,så er det ikke sikkert det hadde vært så dumt med en liten oppbøying.

Hester reagerer på smerte på så mange måter,
Min lille Kurr løper.Er noe galt så løper han og stresser som en liten oioi uansett hva man ber ham om.
Den forrige ridehesten min lempet deg av. Kort og kontant.
Andre nekter å gå...

Så jeg hadde sjekket det opp jeg.For å være sikrere...

Linda
03-11-2006, 18:40
Den gjør det jo ikke når hun prøver å komme fremover og du bremser som jeg forstår forklaringen din.Og når hun i tillegg protesterer på å gå frem,da ville jeg ikke vært så sikker på at ikke noe er galt.

Kom til å tenke på, når jeg rei henne sist så virket hun veldig sprek, hun hadde lyst til å trave men jeg holdt igjen. Da "truet" hun med å steile.
Når hun har protestert på å gå frem så har hun hatt de late dagene sine. Hun er ikke akkurat i topp form enda, hu har gått på beite i sommer, og var veldig lite trent før jeg kjøpte henne tilbake i mai. Så jeg har tatt det pent med trening.

Linda
03-11-2006, 18:42
Jepp, det er nok best å sjekke det opp. Få en veterinær til å gjøre det?

Hege
04-11-2006, 16:58
Jepp, det er nok best å sjekke det opp. Få en veterinær til å gjøre det?

En veterinær må du bruke til å bøye opp ja :) En equieterapaut eller lignende er fint å bruke til å sjekke skjelett og musklatur.

Andreas
18-01-2007, 21:57
leste kun første innlegget her da, men alle hester kan finne på å steile. Det er somregel bare for at de har det fint, og koser seg. Rett og slett for gøy.

Hege
18-01-2007, 22:11
leste kun første innlegget her da, men alle hester kan finne på å steile. Det er somregel bare for at de har det fint, og koser seg. Rett og slett for gøy.

Hehe, min baby steilet litt før, men ikke for gøy, men fordi hun ikke gadd å gjøre det jeg ba henne om.. Hun fant nemlig ut at jeg ikke brydde meg om at hun bukket, så derfor begynte hun å steile i steden for, festlig.. Så til henne har det vært en del av tenåringsuttestingen, men i dette tilfellet kan det nok være lurt å sjekke hesten. Bedre å være sikker på at alt er ok med hesten, enn å anta "ditt og datt". Steiling er uansett en dårlig uvane, selv om hesten gjør det for gøy.

Linda
18-01-2007, 22:27

Joda, kan nok stemme det, men i dette tilfellet trur jeg nok det var andre grunner. Hadde veterinær til å sjekke henne fra topp til tå, bøyde opp alle bein men fant ingenting galt. Eneste han syntes hun var litt rar i det ene bakbeinet(har ikke vært helt 100 i bakknea fra jeg kjøpte henne tilbake, men det er ikke noe som har plaget henne, gjort vondt eller noe) så han ville vi skulle røntge det. Bestilte time for røntging vi men han fant ikke noe galt med bakbeinet/kneet. Framknea derimot var ikke bra, hun var ikke halt eller noe men var hoven og veldig rar i gangen i trav. Så hun ble sprøytet.
Så jeg skylder på det for at hun oppførte seg sånn den gangen.
Hun er helt bra nå, men kan fortsatt være litt teit på tur, hopper opp med bakparten under kjøring(hatt denne uvanen før) og kan hoppe og sprette litt når jeg rir. Men nå trur jeg neppe det er noe galt, hun har vært til kontroll to ganger hvor hun har blitt "friskmeldt" begge gangene. Hun har sine dager som damer flest ;-)..., og nå har hun begynt å komme i form så da blir hun jo sprekere på tur. Dessuten har hun aldri travet så fint som hun gjør nå.

Linda
18-01-2007, 22:31
Hehe, min baby steilet litt før, men ikke for gøy, men fordi hun ikke gadd å gjøre det jeg ba henne om..

Høres ut som 3års hingsten min, han steiler når han blir satt på plass og må gjøre ting jeg sier :roll: Utrolig irriterende!

Lene Th.
19-01-2007, 11:23
Hun har gjort det mange ganger i vogn på banen, og hun gjør det som regel når jeg longerer henne.

Denne reagerer jeg på.
Om en hest steiler under longering, så kan dette tyde på smerter. Under longering blir belastningen ekstra tung på leddene, siden de går i bue/vrir på kroppen, og hester som har vondt i leddene eller er spesielt stive vil da merke det ekstra godt...

Sjekk ut beina og krysset/ryggen/manken på henne.

Linda
19-01-2007, 12:00
Hun er sjekket og blitt behandlet for det som plaget henne.

Lene Th.
19-01-2007, 12:52
Hun er sjekket og blitt behandlet for det som plaget henne.

Der får jeg for ikke å ha lest alle innleggene... :oops: :lol:

Bra. :smile:

Linda
19-01-2007, 13:22
Hehe, sånt som skjer det ;-)

Sagitaria
20-01-2007, 19:41
jeg ble utrolig letta nettopp, har en som steiler når jeg rir, trodde han kanskje hadde gjort seg noe.. for første turene gjorde han ikke sånt. (ganske ny på stallen)
men så "googla" jeg han ,og fant steilebilder av ham, fra "før i tiden" - så da er det iallefall ikkeno nytt.

Han er rimelig "autoritær" av seg, så jeg blir ikke overrasket over at han gjør sånt.. :roll:

Linda
20-01-2007, 21:23
"Bra" det da, at det ikke er noe galt. Skreiv bra i " tegn for det er jo ikke bra at de steiler uansett ;-) Lei uvane. Som sagt flere ganger her på forumet så er 3åringen min veldig fæl til å steile. Begynner å bli drit lei av det! De er sånn nå at jeg bare har lyst til å få tippa han rundt for at han skal skjønne hva som kan skje når han steiler så høyt. En dag kommer det til å skje av seg selv at han gjør det.

Sagitaria
20-01-2007, 21:26
Nei, jeg synes ikke det er NOE hyggelig.. Har ikke hatt "steilehester" før, vet liksom ikke hva jeg skal gjøre.. så jeg hoppa av ham og leide ham hjem når han begynte sånn..skulle hjem i utgangspunktet,men han ville ikke. (første hesten JEG har møtt som ikke vil hjem!!!)

Men han er 11 år nå, og jeg vet da søren om det går an å venne ham av med det. Det er iallefall ekstra fint at han ikke gjør det for vogn da, er jo bare å kjøre ham hele tiden da....

Mirakel
21-07-2007, 04:14
Det er ikke nødvendigvis pga. rasen at hesten steiler.. den kan ha vondt.. Det kan også ha blitt en vane.. Når du kjenner den skal til å steile, snur du ghodet dens og svinger hesten så den ikke får steilet så høyt i det minste ..;)

Linda
21-07-2007, 13:12
Dette er et gammelt emne, så det som mest sannsynlig var problemet er fikset.

Tornado
21-07-2007, 13:14
Først og fremst ville jeg sjekket utstyret og forsikret meg om at hun ikke hadde vondt noe sted, som de andre sier her.

Jeg vet ikke "hvordan" hesten steiler, noen hester gjør det enkelt og greit fordi de er ivirg eller fordi de synes noe er gøy. Men forskjell på å "steile fremover i en galopp" enn f.eks å steile 90 grader.

Linda
23-07-2007, 19:50
Jepp, enig :) Men som sagt, problemet er fikset.

Sol
23-07-2007, 19:54
så bra da Linda! Vil du dele med oss andre med steile-dyr? eller står det tidligere i tråden(ikke lest hele)?

Linda
23-07-2007, 22:36
så bra da Linda! Vil du dele med oss andre med steile-dyr? eller står det tidligere i tråden(ikke lest hele)?

Klart jeg deler ;)
Har skrevet tidligere i tråden hva som var galt, men kan lime det inn på nytt :)

Joda, kan nok stemme det, men i dette tilfellet trur jeg nok det var andre grunner. Hadde veterinær til å sjekke henne fra topp til tå, bøyde opp alle bein men fant ingenting galt. Eneste han syntes hun var litt rar i det ene bakbeinet(har ikke vært helt 100 i bakknea fra jeg kjøpte henne tilbake, men det er ikke noe som har plaget henne, gjort vondt eller noe) så han ville vi skulle røntge det. Bestilte time for røntging vi men han fant ikke noe galt med bakbeinet/kneet. Framknea derimot var ikke bra, hun var ikke halt eller noe men var hoven og veldig rar i gangen i trav. Så hun ble sprøytet.
Så jeg skylder på det for at hun oppførte seg sånn den gangen.
Hun er helt bra nå, men kan fortsatt være litt teit på tur, hopper opp med bakparten under kjøring(hatt denne uvanen før) og kan hoppe og sprette litt når jeg rir. Men nå trur jeg neppe det er noe galt, hun har vært til kontroll to ganger hvor hun har blitt "friskmeldt" begge gangene. Hun har sine dager som damer flest ;-)..., og nå har hun begynt å komme i form så da blir hun jo sprekere på tur. Dessuten har hun aldri travet så fint som hun gjør nå.

Sol
23-07-2007, 22:54
Tusen takk! Ah.. så det var forklaringen.. ja der kan man se altså! Godt hun hadde en eier som deg som tok seg tid til å sjekke om det lå noe bak da.

Linda
23-07-2007, 23:45
Koselig å høre =)
Klart alt må jo sjekkes opp :) Alt for "barna".

KristineOgWarrior
09-04-2009, 01:39
Hesten min steiler også noen ganger, og da hjelper det å klemme han frem. Ikke la han stoppe, eller trave. Bare tvinge han til å gå frem. Så slutter han :)