PDA

Se full versjon : Hvordan forbedre travet?

Måne
03-11-2006, 01:10
Hesten min kunne jo ikke tølte før, så det siste året har gått til gangsetting og arbeid med tølten. Der vet jeg stort sett hva jeg har å jobbe med. Men jeg synes det har gått litt utover travet. Før hun ble gangsatt var travet hennes sterkeste gangart, som alle la merke til. Romslig og store bevegelser. Nå synes jeg den har blitt kjedelig og med mindre spenst. Kanskje fordi hun har lært å tølte?

Hva kan jeg gjøre for å finne det gode travet tilbake? Hun traver helt reint og ukomplisert, men mangler altså det "lille ekstra" som var der før.

Shadowfax
03-11-2006, 16:28
Dette kommer tilbake med tiden. Trenger styrke for å gå skikkelig. Travet blir ofte dårligere i en periode etter at de begynner å tølte skikkelig.
Er uansett viktig å ikke bare ri tølt, men også en god del trav.

Måne
04-11-2006, 02:16
Takk, det var i grunn godt å høre at det ikke er så uvanlig. Skal trene masse, vi. ;)

Kurre
04-11-2006, 10:29
Ikke tren altfor mye trav nåda...da får du passaktig ponni.
Så du ikke Gufsle på sist kurs?
Slik blir man når man legger all vekt på travarbeidet.

Styrk henne i tølten og ettersom den blir bedre og sterkere vil traven komme tilbake på plass igjen av seg selv.
Ledigheten som trengs for ren og god tølt vil gjøre traven bedre...så selv om det ikke virker sånn når man sitter der og banner over ørten gangarter og helst på en gang,så vil sterk tølt alltid hjelpe de andre til å bli bedre.

Og det faller på plass.Ikke bekymre deg så veldig for det.

Cecilie_Stormur
04-11-2006, 20:11
ri mye tølt, men ikke glem traven. enkelt og greit. har funket på mine, og er stadig det jeg får høre uansett hvem jeg rir for ;)

Måne
04-11-2006, 22:09
Takk, takk. Godt å høre at det kommer på plass igjen. Vi får bare fortsette tøltarbeidet, og trave i oppoverbakker. ;) I dag hurtigtøltet hun som bare det. Det var gøy!

Shadowfax
05-11-2006, 19:21
hmm.. ville nå trava på flatt underlag også jeg da. Ville bare delt opp, ridd trav/tølt/trav/tølt sånn om hverandre..
Her nede er i hvertfall filosofien at man skal ri begge deler like mye :)