PDA

Se full versjon : Å selge hest til Sverige?

julnil
07-07-2009, 23:55
Hvor mye arbeid er det egentlig å selge en hest til Sverige?
Er det en veldig fordyrende og langtrukken affære?

linki
08-07-2009, 00:20
Trenger pass, eksportpapirer og distriktsveterinær må være der innen 24timer før han er over grensen?

Frøken
08-07-2009, 00:38
Jeg solgte hest til sverige i fjor, det jeg gjorde var å få en distriktsveterinær til å komme for en helseattest dagen før han skulle reise. Hestepass var selvfølgelig i orden, det er jo et krav uansett :)

På grensa måtte ny eier fikse moms og sånn, og hun tok vel med kjøpsattesten for å vise verdien på hesten. Dette er det vanlig at kjøper fikser.

julnil
08-07-2009, 00:52
Jeg solgte hest til sverige i fjor, det jeg gjorde var å få en distriktsveterinær til å komme for en helseattest dagen før han skulle reise. Hestepass var selvfølgelig i orden, det er jo et krav uansett :)

På grensa måtte ny eier fikse moms og sånn, og hun tok vel med kjøpsattesten for å vise verdien på hesten. Dette er det vanlig at kjøper fikser.

Så selger må frakte til grensen selv (eller sørge for transport)?

Hvordan gjorde dere det med betalingen?

Frøken
08-07-2009, 01:03
Vel, akkurat hvordan hesten kommer seg til og fra grensen er vel forskjellig.
I mitt tilfelle var det kjøper som hentet hesten hjemme på gården.

Det er kjøper (den som skal frakte hesten over i et annet land) som skal betale tollen/momsen. Så kjøper betalte tollen på hesten selvom han ikke var solgt enda (hun skulle kjøpe han på avbetaling etter en prøveperiode på et halvt år).

Nå har det seg jo sånn at man må betale moms på hesten når den skal over i et nytt land selvom den har samme eier. Så vi oppgav bare verdien på hesten, også betalte hun til tollvesenet ut ifra det.

julnil
08-07-2009, 01:06
Oki, takk for svar :)
Høres ikke så innviklet ut som jeg trodde det var.

Frøken
08-07-2009, 01:14
Det er i grunn veldig lett, så lenge papirene (pass og helsesjekk) er i orden :)

heidi84
08-07-2009, 23:37
Har du noen web adr. til svenske/danske hestemarked der det går an å legge ut annonse gratis?

Frøken
08-07-2009, 23:58
Vet ikke hvem du spør jeg, men hvis det var meg, så nei...
Hun jeg solgte til fant annonsen på finn.no :)